-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - abrid

#2296
Hebben jullie dat nog gelezen dat de media een andere mohamed b. als verdachte aanmerkte zie deze link:

http://www.tawiza.nl/content/nieuws.php?igg=nieuws&id=199
#2297
Cultuur / Re: Arazik...
01/12/2004 om 13:36:48
azul afazar

er zijn er ook die het aanvullen met de volgende tekst. Het is in het arabisch:

arhamma ya-allah=oh god heb genade op ons
arham wuldina=genade voor onze ouders
huma rabbawna=degene die ons opgevoed hebben
wardaw äalaina=ze hebben voor ons gezorgd
huma libsuna=ze hebben ons gekleed
bi-jdid u bali=met nieuwe en oude kleding
huma ukluna=ze hebben ons gevoed
bi rgis u ghali-met duur en goedkoop eten

aqadi
#2298
En toch zijn er mensen die dit geloven.
#2299
Cultuur / Re: Haters van Imazighen
01/12/2004 om 13:24:34
Onze grootste vijanden zijn Imazighen die tot het Arabisme bekeerd zijn.
Waarom???Een miderwaardigheidscomplex zou ik zeggen.
#2300
Cultuur / Re: Arazik...
01/12/2004 om 13:22:33
Dat van die pantoffels gooien komt mij niet bekend voor. We(de a.waryagher) hebben een ander gebruik.
Voordat je rhenni doet moet je tegen een bord (tebsi) schoppen, deze moet breken. Dit heet "atazed taqdiht". Ik heb me laten vertellen dat al mijn voorvaderen dit hebben gedaan.

Het heeft iets weg van de griekse traditie waarbij borden bij huwelijken (festiviteiten) worden gebroken. 
#2301
Cultuur / Re: Arazik...
01/12/2004 om 12:15:53
Bij ons word het gewoon in ere gehouden.
Jullie kennen de tekst ook?
#2302
nican a dumat. Je taal schrijven is een must. Wie niet schrijft die niet blijft.
Als wij het niet gaan schrijven wie wel?
#2303
Isseh=dik waarschijnlijk een leenwoord, komt van esseha=gezondheid
dun=azdad
#2304
Ik heb er wel van gehoord ook tijdens een vakantie in arif. Het probleem is dat we ze moeilijk kunnen krijgen.
Mischien dat iemand weet hoe we eraan moeten komen.
In welke taal zullen ze gesproken zijn?
#2305
Taal / Re: Begrip Normen en Waarden
25/11/2004 om 13:58:38
Alles waardoor je je Daägest kan verliezen ;)
#2306
of uit wikipedia:

De Vrijmetselarij is een organisatie met als doel de mens aan zichzelf te laten werken, zodat hij hoe langer hoe meer kan gaan betekenen voor het geheel. De organisatie heeft vertakkingen over de gehele wereld. Binnen de Vrijmetselarij kan men werken binnen het geheel van de club of loge, buiten de eigenlijke vrijmetselarij kan dat de stad, het land, de wereld, het gezin of de mensheid zijn.

De vrijmetselarij is oorspronkelijk een specifieke mannenvereniging, maar er zijn ook gemengde en exclusief vrouwelijke vrijmetselarijen.

Een aspirant-lid moet in zichzelf een streven voelen, dat overeenkomt met het streven van de vrijmetselarij. Op een bepaald moment kan hij tot de ontdekking komen dat de vrijmetselarij mogelijk een organisatie is, waarin hij aan zijn eigen streven kan werken. Hij kan zichzelf dan aanmelden en na de nodige oriënterende gesprekken en nadat er informatie over hem is ingewonnen kan hij lid van de vereniging worden.

Men begint als leerling-vrijmetselaar, wordt dan gezel-vrijmetselaar en kan dan eventueel meester-vrijmetselaar worden.

De opname in de Orde gaat door middel van zogenoemde "inwijdingen". Over deze inwijdingen wordt niets naar buiten gebracht. Ze kunnen gezien worden als reizen, waarbij de kandidaat het een en ander overkomt. Dat kan confrontaties veroorzaken en een aanleiding zijn verder aan zichzelf te werken.

Bij het werken in de loges worden veel symbolen uit de bouwwereld gebruikt, b.v. de passer. De allereerste loges zouden besloten clubs van "bouwvakkers" geweest zijn. De mens wordt tegenwoordig symbolisch als "ruwe steen" gezien, wiens taak het is aan deze ruwe steen te werken naar het ideaal, de kubieke steen.

In 'Oorlog en Vrede' beschrijft Tolstoi de inwijding van de hoofdpersoon Pierre. Of de hier vermelde rituelen (nog) overeenkomsten vertonen met de tegenwoordig gebruikelijke is (althans buiten de vrijmetselarij) niet bekend.

Deze geheimzinnigheid is een tweesnijdend zwaard - ze geeft de vrijmetselarij een zekere aantrekkingskracht - men is wel nieuwsgierig naar wat daar allemaal gebeurt. Anderzijds hebben veel regerende vorsten of regeringen ook een grote achterdocht getoond - worden daar geen subversieve dingen verricht? Sommige vorsten hebben dit opgelost door zelf lid te worden. Ook in de buitenwereld leeft al snel het idee van een groep invloedrijke lieden die elkaar de hand boven het hoofd houden en er zijn ook zeker historische voorbeelden van loges waarbij dit gebeurde.

De opera Die Zauberflöte van Mozart is doordrenkt van maçonnieke ideeën ("maçon" is Frans voor "metselaar"), en beschrijft enkele inwijdingsrites. Ook de spreuk "sei standhaft, duldsam, und verschwiegen" is een letterlijk citaat uit deze rituelen.

#2307
Uit Encarta

1. IDEEËNGOED
  Zij belichaamt niet zozeer een geestelijke stroming of levens-beschouwing als wel een beweging tot ideëel en praktisch streven naar een gezamenlijke én persoonlijke bezinning op de levens-houding. Daartoe beoefent zij in haar 'werkplaatsen' of 'loges' (v. Eng. lodge = bouwkeet) 'levenskunst' en tracht een bron te zijn van vriendschap en saamhorigheid. Essentieel is haar 'arbeid met behulp van symbolen en ritualen', waarbij symbolen worden voorgehouden die de band met elkaar én de persoonlijke bezinning stimuleren en 'wereld en leven doen zien als een te voltooien bouwwerk', aldus het belangrijkste maçonnieke wetboek, de Constituties van James Anderson (Londen, 1723). In gezamenlijk verband arbeidt ieder aan zijn 'ruwe steen', zichzelf, teneinde deze geschikt te maken om te worden ingepast in het bouwwerk, dat dan gezien kan worden als een 'tempel van levende bouwstenen', waarin eenieder de eigen plaats dient in te nemen.
 2. ORGANISATIE
  Als hoogste symbool kent de vrijmetselarij de 'Opperbouwmeester des Heelals'. Plaatselijke zelfstandige groepen van vrijmetselaars vormen loges, die landelijk onder het gezag staan van een 'grootmacht': orde, grootloge of grootoosten genaamd. De loge wordt voorgezeten door een Meester, de grootloge door een Grootmeester. De leden worden onderscheiden in drie graden: leerling, gezel, meester. Naast de ceremoniële arbeid (aanneming van leerlingen, bevordering van gezellen, enz.) kent men 'voorhofsarbeid' of 'comparities', waar onderwerpen van levensbeschouwelijke of culturele aard worden besproken, ingeleid door een voordracht of 'bouwstuk'.
 3. GESCHIEDENIS
In 1717 ontstond te Londen de eerste grootloge door vereniging van vier daar bestaande loges. Ook in Ierland en Schotland ontstonden grootloges, resp. in 1725 en 1736. Vanuit Engeland werden daarna loges gevestigd, o.m. in Frankrijk, Spanje, West-Indië, India en Duitsland. De eerste loge in Nederland, in 1734 onder Engels gezag tot stand gekomen, noemde zich de Loge du Grand Maître des Provinces Unies et du ressort de la Généralité. Met een tiental loges sloot zij zich in 1756 aaneen tot de Groote Loge der Zeven Vereenigde Nederlanden, thans genaamd Orde van Vrijmetselaren onder het Grootoosten der Nederlanden. De oudst bekende loge in België, La Parfaite Union, te Bergen, zou opgericht zijn in 1721. Vanaf deze tijd varieert de ontwikkeling van de Belgische Vrijmetselarij naargelang de elkaar opvolgende regimes. In 1833 gaf de Belgische onafhankelijkheid de stoot tot de vorming van het Belgische Grootoosten. Wegens politieke en godsdienstige meningsverschillen in de loges werd in 1960 met hulp van Nederland naast het Grootoosten de Grootloge van België geconstitueerd, die in 1965 officieel werd erkend.

Bovengenoemde Orden zijn alleen voor mannen toegankelijk. Om deze exclusiviteit te doorbreken werd in 1893 de Internationale Orde der Gemengde Vrijmetselarij 'Le Droit Humain' opgericht, die mannen en vrouwen op gelijke voet toelaat. Alleen voor vrouwen toegankelijk zijn de Britse Order of Women Freemasons (1908), de Grande Loge Féminine Française (1959; ook in België actief) en in Nederland de Orde Vita Feminea Textura (1947).

#2308
In de media / Re: het begrip taghout.
22/11/2004 om 12:22:38
Ze weten die "wanabe model allochtonen" altijd wel weer te vinden.
Van Ben zakour moest ik wel zeggen dat ie koel bleef bij die schreeuwlelijk. Met z'n "jullie perverse god" en "bij ons in Iran werden de mensen op straat de kelen doorgesneden".
Aan z'n Nederlands valt ook het een en ander te verbeteren.
De echte moslimhaters hebben we in onze eigen gelederen zitten en zijn meestal geen autochtoon.
#2309
Cultuur / Re: Amazigh kwis
18/11/2004 om 13:41:01
en rara waar is dat woord vanaf geleid?
#2310
Algemeen / Re: Grootste amazigh allertijden
18/11/2004 om 12:52:01
De pre isl. tijd: Augustinus de kerkvader

De na islam.tijd: Ibn Tumart stichter van de almohaden rijke en stichter van de barghwata.

Moderne tijd: Hocine ait Hmed, algerijnse politicus of Ferhat die voor autonomie van kabylie eist. Hij kan nog groot worden.