-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - abrid

#1921
Mijn arabisch is niet zo best dus vandaar dat ik mijn info haal uit anderstalige literatuur. En het zijn er 2 die zelf in dat gebied zijn geweest toen nog vele Imjahden nog leefden namelijk de jaren 50 en 60.
#1922
Amazigh keuken / Re: wat eet jij als ariyeg
07/04/2005 om 15:32:10
Ik had Agzenay buren en die gebruikten e3elug(g van agadir) Ja i3ug ;)

Bsahtem merra dufid argaz em wenni!!
#1923
Amazigh keuken / Re: wat eet jij als ariyeg
07/04/2005 om 15:24:30
Ontbijt op bed zonder eerst effe rudhu te doen of je tanden te poetsen a L_L E3elug zeggen de Igzinnayen dan toch ;)

Nee lekker onder de douche en daarna lekker onbijten.
#1924
In de media / Re: Bowling for Columbine
07/04/2005 om 15:06:30
Alleen al dat verschil met canada. Ik vond het een goeie docu.
#1925
Amazigh keuken / Re: wat eet jij als ariyeg
07/04/2005 om 15:05:39
Niet ontbijten is heel ongezond!
#1926
Amazigh keuken / Re: wat eet jij als ariyeg
07/04/2005 om 14:34:44
Arijeq is ontbijt. Dareq d Fuyth komt het daarvan ofzo. Zodra de zon begint te schijnen?

Ariyeq inou d erqahwa d taghifin nigh taghnift eg rformage.
#1927
Politiek / Citaten van JahJah mbt Imazighen
07/04/2005 om 12:53:25
Hoe zit het met de Berbers?

Een ander cliché is dat de AEL anti-Berbers zou zijn. Ons begrip van Arabisch is een cultureel begrip, een civilisatiebegrip. We zien daaronder de volkeren in de Arabische en islamitische culturele sfeer. Nu mag je zeggen dat je daar niet akkoord mee bent, maar je mag niet zeggen dat het een racistisch begrip is dat is het zeker niet. De AEL komt op voor autonomie van de Berbergebieden. We zijn de enige organisatie die daarvoor opkomt. We zeggen dat zelfs in Marokko, terwijl geen enkele Berberbeweging in Marokko dat durft te zeggen. Ons programma voor de Arabische wereld is een verenigde federale staat waar de deelstaten autonoom zijn zoals in de VS. Zo zijn voor ons Rif (berberstreek in N-Marokko) , Sous (berberstreek in Marokko) en Kabilya (berberstreek in Algerije) deelstaten. Dat betekent een vlag, een parlement en een regering.

Maar we zijn niet voor separatisme. We vinden dat wij als een federatie naar buiten moeten komen met één buitenlandse politiek. Maar intern, op lokaal vlak, wordt autonomie gewaarborgd, dus in dit perspectief kun je zeggen dat AEL zelfs berbers-nationalistisch is. Wij spreken van het recht op behoud van indentiteit, maar ook van het promoten daarvan. Dat staat duidelijk te lezen op onze website.

En wat komt Mimount Boussakla dan zeggen in het NRC-Handelsblad? "AEL zegt dat de criminaliteit te wijten is aan Berbers." Dat is zonder meer manipulatie, alweer een poging tot verdelen en heersen. De meeste leden van de AEL zijn Berbers... Er is heel wat kritiek losgebarsten rond de burgerpatrouilles. Zo word je verweten dat je hiermee de allochtone criminelen wilt beschermen. Vaak laten ook journalisten zich door deze negatieve zwart-wit stelling vangen. Zou een campagne rond racisme geen goed idee zijn om tot dezelfde golflengte te komen? Want nu blijf het debat aanmodderen.

Dat komt omdat de meeste Marokkanen hier ook Berbers zijn.

Precies, 80 % van de Marokkanen in België is Berbers. Op Europees vlak is de meerderheid wel Arabisch, maar in ons Europees programma is dat voor ons geen reden om te zeggen dat de Berbers zich moeten assimileren. Integendeel, wij steunen het behouden en promoten van identiteit én autonomie. Voor de Koerden zijn we bijvoorbeeld voor een Koerdische onafhankelijkheid. Want dat is een absoluut ander volk. Indien zij in de Arabische Federatie wensen te blijven dan is dat ook goed.

We vinden dat de link tussen Arabisch-sprekenden en Berbers op alle vlakken heel diepgaand is en niet te vergelijken is met die met de Koerden. Arabieren en Berbers liggen raciaal en cultureel ongelooflijk dicht bij elkaar, de banden zijn zo sterk dat we tégen separatisme zijn. Maar dat wil dan ook met zeggen dat we niet voor autonomie zijn. De Berbers die zeggen dat ze voor separatisme zijn, zijn een minderheid, in Marokko althans. In Algerije ligt dat anders, daar is het fifty-fifty, Kabilië is voor een totale onafhankelijkheid. Maar dat is te wijten aan de Koning van Marokko en de regering van Algerije, want die hebben jarenlang niks anders gedaan dan die mensen onderdrukken. Waarom moet je dan verrast zijn als die mensen reageren dat ze je niet meer willen hebben? Wat voor positiefs hebben de mensen van de Rif van de Marokkaanse koning gezien? Waarom verwacht je dan van hen dat ze naar die regering positief kijken? De fout is dat sommige mensen die regeringen gelijkstellen met de Arabischtalige bevolking. Niet alleen de Berbers worden onderdrukt, maar ook bijvoorbeeld de armen in de wijken van Casablanca. En de regering speelt de twee heel sluw tegen elkaar uit.

Waarom horen we over dit aspect zo weinig?

(lacht) Dat is jouw taak. Jij bent de journalist hier. Nee, geschreven media zijn echt een probleem.

Reportages en kranteninterviews vermijd ik liever. Meedoen aan live shows en debatten is de enige manier om te kunnen zeggen waarvoor we eigenlijk staan, zonder verdraaiing of manipulatie. Vanavond heb ik een debat in Gent. Dat doe ik het liefst omdat dat contactmomenten zijn, en omwille van de interactie, de dialoog.... Daar draait het allemaal om.

Zolang de media spelletjes blijven spelen is het huilen met de pet op. Neem nu Arabisch vierde landstaal, dat heb ik nooit zo gezegd. De kop van het artikel zorgde voor verwarring. Toen dit artikel verscheen belde de VRT met de vraag of ik daarop wou reageren. Ik stemde meteen toe omdat ik het wou ontkrachten. Even later kwam er een hele cameraploeg bij me binnengestormd. Na zeker drie keer herhaald te hebben dat ik het niet gezegd heb, vroegen ze of ik nog eens kort kon uitleggen wat ik met die theoretische redenering bedoelde. En toen legde ik uit dat er een internationaal verdrag in Europa bestaat ter bescherming van minderheden en dat we volgens dat verdrag in principe recht hebben om onze eigen taal op te eisen, maar daar géén prioriteit van willen maken. Wat hoor ik dan 's avonds op het nieuws? "De AEL eist Arabisch als vierde landstaal" en dan laten ze het stukje zien waarin ik zeg "Europees Verdrag geeft ons het recht om dat te doen"! Wat denkt de kijker dan? "Zie je wel, hij heeft het zelf op het VRT-nieuws bevestigd!" Zo zie je maar.

http://www.charta91.be/index.html?url=/JahJah.htm

#1928
Plaatsen / Re: dcurrath "n Tafersit (Tfasit)
07/04/2005 om 12:30:39
Volgens dat overzicht zijn dit de dcurath van tafersit!

Tafersit_Dfasith

Ait Mohammed    Ait Khaled
Hammuda             Ait medien
Irazzoken             Ait yarour
Buhaidus              Igmeren
Imayaren             Ait yousef
Buhafura 
Ait chit 


#1929
Taal / Re: Het Berberse schrift in Amerika ?
07/04/2005 om 11:19:14
Er is een dcar bij de Ibequyen die Tizi Maia heet. Ibequyen staan als zeevolk. Maar ja dat blijft gissen.

Het is logischer als men vanaf de atlantische kust naar amerika voer.
#1930
Ik vond het echt top punt van daghyuri. Kan wel zijn dat die krant alles opblaast maar als moslim los je dat niet zo op.

Net vrij gesproken en dan gelijk iemand mishandelen. Arebbi axas iäfu!
#1931
Abou Taleb was in Lhusima met die raadsleden. Ik zag dat op het journaal van 6 uur eergisteren.
#1932
Tesrides min iqqa aya Ameziane? ;)
#1933
Het komt erop neer dat de republiek pas in 1923 officieel bestond.
Dit is ook wat de bronnen ons vertellen zie Rebels in the Rif en Ayth Waryagher of the Morocan Rif.
#1934
Taal / Re: Het Berberse schrift in Amerika ?
06/04/2005 om 16:06:48
Van AZemmour klopt wat je zegt.

Heb je mischien een link naar dat wetenschappelijke bewijs voor contact tussen imazighen en indianen?
#1935
Plaatsen / Re: dcurrath "n Tafersit (Tfasit)
06/04/2005 om 13:57:05
http://www.rifnet.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=5

Hier ook een kaart van alle Riffijnse stammen die op rifnet.nl staat. Wederom is hier Tafersit als aparte stam opgenomen zoals de andere kaarten. Mischien heb je er wat aan.