-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - abrid

#181
Citaat van: Lezer op 21/08/2010 om 17:54:05
Ja, laat iedereen in zijn waarde. Het gebruiken van een wood uit de lage laden van de woordenschat doet je ook lager worden.

Ibn Battuta was trouwens analfabeet, een Berber uit Tanger (jabli dus :D)

Ik meen ergens gelezen te hebben dat hij oorspronkelijk behoorde tot de stam Ibetuyen. Vandaar ook die achternaam. Deze stam schijnt uitgestorven te zijn.
Tanger was vroeger (en nu)bewoond door veel Riffijnen. De gesproken taal was daar een aantal eeuwen ook het Riffijns.
#182
Muziek / Nieuwe muziek 2010
17/08/2010 om 14:49:36
Aythma/suythma,

Wat is er afgelopen zomer zo'n beetje aan bewuste muziek uitgekomen?

Thaghrast is wel een leuke cd. Verder zou Masinissa een nieuw album uitbrengen. Of ie al uit is weet ik niet.

Mischien zijn er nog aanvullingen

Tqada keniw
#183
Citaat van: Torres op 17/08/2010 om 11:24:03
Serieus, jij maakt je werkelijk druk over wat er duizend jaar (!!!) geleden is gebeurd?

Sraam dameqran,

Het verleden heeft wel het heden geschapen. Reageer anders inhoudelijk wnat dit soort reacties daar heeft niemand wat aan.

D wa netta!
#184
Mohammed Abdelkrim heeft het verboden om geen onderscheiud tussen stammen te benadrukken. Hij had indertijd last van de bloedvetes die tussen verschillende stammen plaatsvonden. Een van die stappen was het afschaffen van de Tamzurt bij mannen en de Taferjunt (Tiggazt) bij vrouwen. Dit om de eenheid onder Riffijnen te verstevigen.

Echte eenheid kreeg hij pas op het moment dat hij met 125 man Dhar Ubarran overviel en veroverde. Dit was voor velen het  bewijs dat de Riffijnen wel in staat waren om een grote macht als Spanje te verslaan. Hierna vielen alle posten tot aan Mritc.

Na deze overwinningen sloten duizenden Riffijnen zich aan bij de strijd tegen Spanje.

D wa netta!
#185
Citaat van: incognito op 17/02/2010 om 15:23:36
Met salafisme doel ik op de islamitische Renaissance die zich aan het begin van de 20e eeuw heeft voorgedaan onder intellectuelen uit de gehele islamitische wereld. Ik weet dat Abdelkrim el Khattabi in zijn studententijd in aanraking was gekomen met de ideeen van ene Mohammed el Kittani die toenterijd in Fes in een religieuze strijd was verwikkeld met de Fassi-bourgeoisie.

Met jihad doel ik op de internationale fatwa die de Ottomaanse sultan in 1914 had uitgeroepen tegen de Triple Entente-landen (oa. Frankrijk) en waar de vader van Abdelkrim el Khattabi (de eigenlijke Abdelkrim) gehoor aan heeft gegeven en ook altijd sterk heeft benadrukt.


Nee, die 47,7% van analfabetisme is het niveau van 2003 in heel Marokko. Jij vergelijkt de godsdienstigheid onder de Riffijnen met een grafiek die kan stijgen of dalen. Ik vraag me dan echt af hoe die figuurlijke grafiek van jou eruit ziet in 2010 als je bewust bent van zulk slechte cijfers over de geletterdheid van Marokkanen?

Ik denk echt dat zolang Irifien niet eens een taal - Tamazight of Arabisch of Nederlands of Frans etc. - goed kunnen lezen en schrijven, dan zal die islamitische kennis onder Riffijnen hoogstens oppervlakkig blijven. Daarom ben ik het ook niet met je eens als jij stelt dat zelfs een analfabeet veel kennis kan vergaren via religieuze discussies. Ik denk dat de geschiedenis vaak genoeg heeft laten zien dat de kans dat kennis via een mondelinge overlevering corrumpeert vrij groot is.   


Het probleem van Irifien van toen en nu is dat zij hun eeuwenoude levenswijze willen behouden, terwijl de wereld om hun heen in razendsnel tempo moderniseert, mechaniseert en digitaliseert.


Een seculier staatsvorm geleid door zowel vrome moslims en "minder" vrome moslims is denk ik beter in staat om moderne problemen op te lossen en om het gelijkheidsprincipe te garanderen van alle burgers.

Dit wil niet zeggen dat ik denk dat Abdelkrim al het religieuze uit de politiek of zelfs maatschappij wilde uitbannen. Nee, sterker nog ik ben er heilig van overtuigd dat Abdelkrim juist een islamitische samenleving als ideaal koos. Hij nam een islamitische titel aan - amir - en wilde ook islamitische wetgeving invoeren - de sharija.  Maar wel eentje die gebaseerd is op de tolerante multi-etnische islam zoals we die al eeuwenlang kennen in de Maghreb en niet een pan-Arabische islam zoals die ontsprongen is aan het gedachtegoed van moslim puriteinen uit de 19e eeuw uit het Midden-Oosten.

http://books.google.nl/books?id=MfC1zAYoQHQC&pg=PA59&dq=al+khattabi+rif+war&cd=1#v=onepage&q=al%20khattabi%20rif%20war&f=false
#186
Dit doet me denken aan een citaat uit The Ayth Waryagher:

Toen de MV weer terugkeerde op zijn troon werd hij begroet door vele onderdanen die uit het hele land kwamen. De meesten riepen 'Ash Lmalik en 'Ash Allal L Fasi. Echter de 10.000 Riffijnen die er waren scandeerden: 'Ash Lmalik en onze mujahid Abdelkrim Lkhatabi.

Dit viel bij menig Istiqlali in het verkeerde keelgat. Waarschijnlijk geld dat ook voor deze docent. 
#187
Citaat van: Exposer op 17/02/2010 om 00:08:15
Wat was het probleem van Iriffiyen toen?
Waarvoor was seculiere staatsvorm?


Hoe verklaar je zijn symphatie voor Ataturk?

De Imjahden werden betaald vergeet dat ook niet. Er is voor een militaire structuur gekozen zodat de strijd niet vrijblijvend bleef. Er stonden zware straffen op het niet volgen van orders etc.
#188
Citaat van: incognito op 16/02/2010 om 15:52:38

Tawmat, de namen die ik ooit heb verzameld komen vooral uit 3 boeken nl:

Rebels in the Rif van D. S. Woolman, The Ayth Waryagher Of the Moroccan Rif van D.M. Hart en A Country With Government and Flag van C.R. Pennell.


Geldt dat ook voor de ingescande pagina - makhzen riffain - van jou?

Nee dat komt weer uit een ander boek. Nl een boek van Germaine Ayache genaamd la Guerre du Rif.
#189
Citaat van: incognito op 15/02/2010 om 22:19:39
Seqsa abrid ecyini, nec wassinegh.



Tawmat, de namen die ik ooit heb verzameld komen vooral uit 3 boeken nl:

Rebels in the Rif van D. S. Woolman, The Ayth Waryagher Of the Moroccan Rif van D.M. Hart en A Country With Government and Flag van C.R. Pennell.

#190
Citaat van: ElGalloNegro op 26/01/2010 om 12:15:21
En anti is dat niks voor jou, zo'n grote dikke dame incl. 10 gram goud in haar mond aan jouw zijde?
Ataharas MBtiza,
Mail mij even je nummer ik ben hem kwijt man!

Tqadac

ps: je leest je berichten ook niet he , vandaar op deze manier. Excuus aan de forumleden ;)
#191
Citaat van: Nech op 24/01/2010 om 22:10:09
Is het jullie niet opgevallen dat die rode landen zijn bijna allemaal moslims?

Het grootste Islamitische land daargelaten. Nl. Indonesië.

Maar ja wat is vrij?
#192
Citaat van: Hadou op 26/01/2010 om 15:05:05
Ik heb van mensen te verstaan gekregen, dat zij bepaalde schade vergoeding hebben gekregen van de staat, doordat zij onterecht in de bajes zijn beland, tijdens de rellen van 1984.

Oke dat is een mooi gebaar (S Dmazight Qanas: Ginnas Erhenni X Diccin)
Maar daar koop je het gebeurde niet mee af.
Er zitten nog steeds jongens vast die 20 tot 25 jaar hebben gehad. Die zijn de afgelopen jaren vrijgekomen en sommigen moeten nog vrij komen. Wat te zeggen over de doden etc.

Laten we hopen dat dit nooit meer gebeurd.







#193
Ooit heeft de KMAN er een rapport over uitgegeven. Staat veel waardevolle info in.

In onderstaande link staat nog wat info over wat er in dat rapport staat.

http://www.amazigh.nl/educatief/lees.php?gid=161

oog getuigen verslag

http://www.amazigh.nl/educatief/lees.php?gid=181


d wa netta
#194
Citaat van: Rbaaz op 18/01/2010 om 22:21:21
Volgens Ahmed Tahiri:
Mauri = land
Tania = zou komen van de godin tanit
Mauritania = het land van de godin tanit


Mauri= zit wel de stam van tamurt in. Zoals in Murt Akkuc zoals Marrakech zou hebebn geheten.

Interessant!
#195
Citaat van: Exposer op 15/01/2010 om 09:59:15
Je hebt niet alleen logica nodig om geschiedenis te kunnen schrijven of te kunnen begrijpen. In dit geval is Kennis noodzakkelijk. Helaas, de meeste Imazighen zijn te lui om zelf kennis te zoeken.
De invloed van de zogenaamde foeniciers cultuur beperkt zich niet alleen tot de kust. Het idee dat Imazighen woestijnse stammen hun cultuur beter hebben behouden dan de kust Imazighen stammen is onjuist. De Imazighen woestijnsstammen cultuur is zwaar beivloed door de ethiopiers met name nubische cultuur en Egyptische cultuur. Sommige Imazighen stammen die met Egyptenaars iets te maken hebben waren eeuwen voor het christendom totaal geassimileerd.

Dat snap ik ook wel tawmat, Maar hoe verklaar je dan dat de Tuareg het Tifinagh nog steeds gebruiken, hun telling, maanden, dagen etc nog gewoon in het Tmazight zijn. 

De Nubische en de amazigh cultuur hebben elkaar beinvloed. Het was geen eenrichtingsverkeer.

We zijn maar amateurs en gissen wat. Je hebt gelijk om dit soort zaken over te laten aan historici danwel mensen die er kaas van gegeten hebben ;)

Aqadi