-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - abrid

#1666
Cultuur / Re: Promoot je afkomst
21/06/2005 om 08:27:55
Citaat van: Sa3ieD op 21/06/2005 om 01:40:47
Een gedeelde historie en een gedeelde cultuur heb je met elkaar gemeen. Jij bent vast nooit bij de Imazighen geweest in Siwa (egypte) en de uitdrukking op hun gezicht gezien toen zij hoorden dat iemand van duizenden kilometers verderop hun taal sprak. Imazighen hebben genoeg met elkaar gemeen, de vreugde al als je een amazigh tegenkomt op een plaatst waar je deze niet verwacht. Het moment van herkenning, je bent niet alleen. Of tamazgha nou politiek niet bestaat doet er niet toe, cultureel is ie er gewoon en dat is naar mijn idee al genoeg.

Wat is er mis met je afkomst promoten, een amazigh teken zien is ook een punt van herkenning. Ik zag bijv. een keer in Parijs een meisje in de Zara die een ketting omhad met een amazigh Z erin. En ik kan niet zeggen dat het me koud liet, het geeft je juist een gevoel van eenheid, zo ver maar toch thuis.

Mensen moeten ophouden met dingen ingewikkelder maken dan ze zijn.
Amazigh Z -> punt van herkenning -> gedeelde cultuur -> versterking identiteit
Gedeelde taal ->            "                ->            "              ->                 "

Er zijn gewoon bepaalde elementen die als herkenning functioneren voor Imazighen.

Hier kan ik me in vinden.
Verder wil ik er aan toevoegen dat de term Riffijn niet veel gebruikt word door onze opa's r.a. zei altijd "cek d mazigh n ayth waryagher, sawared dmazighth".  Darifith of Arifi heb ik zelden uit z'n mond horen komen.

Een soort internationaal herkenningspunt zoals ons symbool Z of de culturele vlag zijn toch ook wel nodig. UIteindelijk blijven we Imazighen uit Arif.
En moeten we onze prioriteit ook daar leggen.
#1667
Politiek / Re: foto's van tamasint
20/06/2005 om 16:22:13
Maar desalniettemin is het vreselijk wat daar gebeurd zowel Faluja/Darfur en Dmassint. Ieder onrecht is vreselijk en dient bestreden te worden.

Alleen krijgt Faluya cq Irak de meeste aandacht.
#1668
Politiek / Re: foto's van tamasint
20/06/2005 om 16:18:40
Ik kreeg het wel als antwoord op mijn uitspraak ;)

effe lastig doen komt door combinatie weer en kantoor
#1669
Politiek / Re: foto's van tamasint
20/06/2005 om 16:06:21
geen van beide ;)

maar ik heb dat nooit beweerd a Izuran!

#1670
Politiek / Re: foto's van tamasint
20/06/2005 om 15:45:45
De situatie Dmassint en Falluja vind ik niet vergelijkbaar? Het is maar goed ook dat dat niet zoals Falluja word.

#1671
Algemeen / Re: wat is verenigen?
20/06/2005 om 14:41:05
lees extreme Islamitische Riffijnen

Hoe kan je je eigen schrijftaal verloochenen en deze afdoen als verzinsel van de Imperialisten?

Tifinagh is een mooie taal die zijn plek weer in de wereld moet veroveren.

Ken je deze spreuk:Tmazight at nesgha, taärabt a tengha!
#1673
Geschiedenis / Re: Irifien en de Piraten
20/06/2005 om 08:26:58
Citaat van: Dobry Den op 19/06/2005 om 01:20:10
Citaat van: heddenwie `n souk op 19/06/2005 om 01:18:36
Citaat van: Dobry Den op 19/06/2005 om 01:17:05
Citaat van: heddenwie `n souk op 19/06/2005 om 00:55:40
Citaat van: Dobry Den op 17/06/2005 om 02:52:41
Paul Bowles was blijkbaar slecht geinformeerd. Zo schreef hij in een voorstuk van het fotoboek Morocco, Sahara tot the sea (Mary Cross) het volgende:
......It is the land of the Aït Uriaghel, formely pirates, now fishermen.

Wist je dat er nog een stam was die totaal niks met aith waryagher te maken heeft maar toch een bijna identieke stamnaam draagt?

Wat wil je hiermee zeggen? Dat Paul Bowles met Ait Uriaghel niet aith wayaghar bedoelde?

Heel clever!

Nou, waar zitten ze dan?

In de Jbala heb je een gelijknamige stam maar er is volgens D. Hart geen verband tussen deze 2.
#1674
De Amazigh-cultuur tussen de vuren


Later in een lange en felle discussie op het nationale Berbercentrum Tamaynut verweet men ons Europeanen dat dit soort vrijheid negatieve gevolgen had voor de democratie. Met name de Amazigh-cultuur zag men als een garantie tegen het obscuur genoemde fundamentalisme van jonge Marokkanen. Ik stelde dat men moeilijk hun vrijheid van meningsuiting kon verbieden als de veiligheid niet ernstig op het spel stond.


De Imazighen protesteerden: de Amazigh-cultuur had te lijden van het obscurantisme omdat dit een islamisering en arabisering inhield dat de uitingen van die cultuur tegenwerkte. Zojuist nog had de eerste minister arabisering als model voorgehouden voor migranten...


Ik stelde dat het principe van islam als godsdienst van de staat nu eenmaal in strijd is met de scheiding van islam en staat die de Berbers voorstonden.


Ook het koningschap als emiraat en kalifaat brengt dit nu eenmaal met zich mee. Ook al uit de koning zich bij tijd en wijle positief over de Berbercultuur, toch impliceert de basis van islam in principe een arabisering. Dit kon enkel via een constitutionele monarchie veranderen... Mijn Berbervrienden waren het daarin wel met mij eens maar wilden meer radicale maatregelen als het tamazight als onderwijstaal...


Betreurd werd dat bij ons het OALT werd afgeschaft. Hassan Ayi van de onderwijsbond - waarmee ik lange tijd in het KMAN militeerde - stelde dat dit niet meer terug te draaien was... Ik stelde dat één van de redenen van dit falen de lacune was van een didactisch educatief goed programma voor het onderwijs in het berbers. Dit had ook het nieuwe Berberinstituut in Rabat nog niet kunnen realiseren.


Imazighen als Id Balkassm en Med Aïdouch waren ontevreden dat er zo weinig woordvoerders van de NL-Berberbeweging waren zoals onze gezamenlijke vrienden Med Sanoussi, Abdessamad Loukili, Aissati e.a. Zij vermoedden een Arabisch complot achter hun afwezigheid. Met de laatsten had ik o.m. de komst bij ons van Boukous en Belkasm georganiseerd waarmee het weerzien dus heel erg hartelijk was... Mustapha Barod van onze mensenrechtenclub KMM vertelde me dat het al moeilijk genoeg was geweest om een samenhangende groep te formeren.


http://www.ronhaleber.nl/ama03.html
#1675
Komt hij toevallig uit Aith Bu Ayyash?
#1676
emcuma n Jonas ;)

hij s goed
#1678
even vernieuwen


Hier kan je je kennis van tifinagh testen.
http://www.tifawin.com/awal/awal.htm

#1680
Algemeen / Re: Amazigh organisaties
16/06/2005 om 20:51:33
Dat bedoelde ik ook. Maar dat zien de mensen wel als ze het lezen ;)