-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Isefrawen

#1111
Citaat van: Taghrawla op 03/04/2006 om 15:40:37
De klassieke muziek uit Arif vrijwel verdwenen; Ik weet niet of het ooit bestaan heeft in Arif?

Ik doel op de live orkesten met muzikanten, de izran scene is daar een voorbeeld van. Dat is de klassieke muziek van Arif zeg maar. Daarnaast leg ik een link met de westerse muziek die in principe geen invloed heeft op noord afrika, terwijl dat wel is met de Arabische muziek die wel sterks beinvloedt is door westerse klassieke muziek.
#1112
Citaat van: Gordo op 03/04/2006 om 10:29:59
Alarabiya.net

zwaar te verduren.

Ah gossie wat zielig, hebben ze zoveel geld, worden ze alsnog gepest. Erg hoor... De supermens wordt op school en in het dagelijks leven getreiterd, dat kan natuurlijk niet.
#1113
Citaat van: Zouzinha op 03/04/2006 om 15:18:21
Volgens mij hebben ook nog veel Riffijnen last van hun naam; de meeste namen zijn bijnamen van hun voorouders en soms zijn het niet bepaalde leuke namen...

Ik ken iemand die heet Boukemer; een van zijn grootvaders keek altijd heel nors en trok er een gekke mond bij... Ik vraag mij dan af wie die naam dan in de papieren gezet heeft ???
#1114
Citaat van: Tamza op 03/04/2006 om 14:44:04
Citaat van: Proud_tO-Be_Amazigh op 03/04/2006 om 14:42:39
Popmuziek met wat spaanse gitaren gemengd

Maar zijn live-optredens waren wel paar keer onder begeleiding van een orkest dat klassiek muziek speelde. Was erg mooi. Ik hoop dat ie het ook in audio opneemt.

Jawel Khalid Izri is dan ook de enige artiest uit Arif die tegenwoordig nog wat van zijn muziek probeert te maken; hij durft met muziek te experimenteren en houdt de oorspronkelijke opzet van Arif muziek in ere. Ik heb zijn live optredens niet gezien, maar als hij daar mee bezig is, is dat een verrijking voor de Amazigh muziek. Walied Mimoun had bij zijn eerste twee bandjes een goede sterke basis-stijl ontwikkeld, helaas zijn de studio-opnames op zijn laatste bandjes erg achteruit gegaan. 
#1115


Weet je wat het probleem is, er is nooit in het verleden een basis gevormd voor klassieke muziek in Arif. Er zijn wel orkesten maar dat is minimaal qua instrumentbezetting. Je zou die basis in een conservatorium niveau kunnen uitwerken, dat zou inderdaad erg mooi zijn! Klassieke muziek wordt in Noord Afrika gezien als iets heidens, iets van de Christenen, het grappige is dat de Arabieren zeer sterk zijn beivloedt door de klassieke muziek uit het westen. Zij hadden wel de middelen om het uit te breiden en er een eigen wending aan te geven.
#1116
Citaat van: Tamza op 03/04/2006 om 14:42:20
Ik heb overigens nog een paar prachtige oude izran. Zonder klassiek muziek, maar wel met hele mooie banjo-gepingel.

Dat gepingel speelt 99% hetzelfde als de melodieklank van het liedje... er zijn geen overgangen, geen intro's, geen solo's :(
#1117
Citaat van: Tamza op 03/04/2006 om 14:41:18
Khalid Izri dan? :/

Popmuziek met wat spaanse gitaren gemengd
#1118
Tegenwoordig bestaat de Amazigh muziek vooral uit synthesizer samples en toetsenisten die niet van de zogenaamde "pitch-schakelaar" (een effect die zorgt voor een heen en weer toongeluid) kunnen afblijven. Begeleid door een eentonige drumcomputer en een trommel bespeeld door een goedkoop buurjongetje. De wilde valse tonen van de "zanger(es)" worden door een Cher-effect bijgespijkerd en de uitkomst is bekend: kermis- muziekdoos liedjes. De akkoorden zijn simpel, hele akkoorden worden afgewisseld met wat Arabische kwarttonen om de snelle Afrikaanse ritme (ook wel Cha3bi genoemd) kloppend te krijgen.

De Arabische muziek kent veel invloeden uit de Westerse klassieke muziekgenre zoals Bach etc, die weer de leidraad vormt voor veel Noord Afrikaanse musici. Afgezien van Djurdjura en Idir (studio-opnamen) en nog een paar Kabylische artiesten, is er geen enkele Amazigh band (vooral uit Arif) die nog klassieke muziek in hun arrangementen meenemen. Pop en Rock gemengd met wat gefragmenteerde ritmes uit Afrika en melodieën uit het midden Oosten is het enige wat wij geërfd hebben? Armoedig! Waar blijven de live orkesten, de violisten, de adjunisten, de l3ud van Mouns Sellam en de vrouwelijke/mannelijke achtergrondkoren die in de jaren 30,40,50 de kern van de Amazigh muziek vormden?
#1119

1. Cheb Khaled - Didi\Aicha\NsiNsi\ebbi ebbi
2. Cheb Mami - Mama
3. Britney Spears - Al haar nummers
4. Amro Diab - Habibi habibi en nog een paar nummers die met bibi eindigen
5. Queen - Gewoon irritante band
6. Riffijnse Eendagsvlieg "zangers" gedecoreerd en valse tonen weggemoffeld door een computerstem filter
7. Jantje Smit - Had beter Jantje moeten blijven, toen was ie tenminste schattig
8. Frans Bauer - Zuigt extreem
9. Usher - Eerste klas slijmjurk
10. Ithran - Kifkif (muziekarrangement zuigt en leeg)
#1120

Wel grappig dat Algerije elke keer zich aangesproken voelt als het om de Sahara gaat. Een voorbeeld dat als een paal boven water staat, dat Algerije grote baat heeft bij de onafhankelijkheid van de Wes. Sahara. Economische belangen, politieke belangen, militaire belangen. Polisario heeft zich zo sterk door Algerije laten beinvloeden, dat ze heel zwak staan. Naast het feit dat een hoop Polisarioanen gewoon Algerijnen zijn, een politiek spelletje om de "opstand" zo sterk mogelijk te laten overkomen. Algerije heeft er niks te zoeken en een groot deel van de zogenaamde Saharianen die zich bij Polisario hebben gevoegd net zo min. Polisario wil een Arabisch onafhankelijk Westerlijke Sahara uitroepen onder het regime van Algerije. 
#1122
Mannen / Re: Inhuwelijken van Jonge Mannen
23/03/2006 om 11:04:46

Trouwen is een grote stap in het leven van 2 jonge mensen. Niet zomaar in een huwelijksbootje stappen zonder een gezonde fundament/bodem. Vooral als je niet zeker weet dat er familieleden zijn die het huwelijksbootje lek willen prikken. Gezin komt op de eerste plaats, familie is leuk, maar probeer het oppervlakkig te houden. Je gezinsleven gaat niemand wat aan. Een dak boven je hoofd en een stabiel inkomen lijkt mij ook wel een prioriteit waar je voor moet zorgen. Of het huis op de naam van de vrouw of de man staat boeit niet echt. Of wie het hoofdinkomen heeft, zolang de overige taken maar goed verdeeld zijn. Een luie man die niet werkt en de hele dag voor de schotel ligt is niet handig. Voor de vrouw geldt hetzelfde...
#1123


juist niet, toen de riffijnen weinig geld opleverden, werden ze als vuil behandeld (nu nog steeds maar in mindere mate). zolang het geld binnenblijft stromen zullen ze meedoen aan de hype rondom de amazighiteit. walu vette mercedessen meer in de rif, dan keldert de koers van de imazighen (met name irifiyen) omlaag. Je kunt het met de AEX-index vergelijken... tenminste, zo ziet rabat dat.
#1124
Verhalen / Re: Een Amazigh Monnik?
23/03/2006 om 09:40:33


amccuma n Amazigh monnik! amarqiegth ath tar7egh s rmeqra!
#1125
ik heb 2 jaar op een marokkaanse basisschool gezeten, iedereen was dus "marokkaans". behalve de leraren, afgezien van abdelkrim en nog een pipo met baard. iets met een zaag, zijn naam dan. abdelkrim kickte op linialen waarmee hij kinderen sloeg en Lemshari sloeg iedereen bont en blauw... en de hollanders waren poeslief... tja... we werden zelfs getrakteerd op Verkade repen. iets wat in die tijd echt duur was... maar goed...