-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Wah

#46
Cultuur / Re: video:mohamed choukri
20/07/2007 om 01:28:28
Damn, dankje voor deze bijdrage. Ontroerend portret.
#48
Citaat van: Thayouth op 07/07/2007 om 19:27:35
Citaat van: Wah op 07/07/2007 om 19:20:46
Citaat van: Thayouth op 07/07/2007 om 19:14:57
Op dit moment lijkt dat werk me veel aantrekkelijker dan dit rotwerk, tfoe!

Nog 1 uur en 15 minuten. :|
Ben je nu al aan het aftellen? Haha. Dan moet je wel een heel zielig baantje hebben.


Heb ik inderdaad, dus bek houwuh.

Nog 1 uur en 3 minuten.
Wat voor werk doe je dan a loonslaaf?

#49
Citaat van: Thayouth op 07/07/2007 om 19:14:57
Op dit moment lijkt dat werk me veel aantrekkelijker dan dit rotwerk, tfoe!

Nog 1 uur en 15 minuten. :|
Ben je nu al aan het aftellen? Haha. Dan moet je wel een heel zielig baantje hebben.
#50
Niet dus. Ze waren gewoon op weg om water te halen.

#51
Algemeen / Re: Opgelicht door Ufoflug
07/07/2007 om 18:58:30
Ye re3zjeb die Turk. Hij heeft echt zijn slag geslagen.
#53
Yep, zeker in de categorie balls, no brains. Stroopwafels moet je voor hollanders laten. In mijn jonge jeugd kocht ik ze met wat vrienden in de supermarkt voor 80 cent en daarna doorverkopen deur aan deur voor f 7,50 met de smoes dat we van de bakkersschool waren en het geld nodig hadden voor nieuwe bakkersmaterialen. Verdiende daar al gauw 100 á 150 gulden mee per dag, zonder overdrijven. We zijn een jaar of 2 heel het land doorgereisd elke dag een ander dorp of stad. Stomme Hollanders trapten er vaak met open ogen in. ;D

#54
Citaat van: TheCFO op 30/06/2007 om 21:19:13
Onheilspellend  maar  zeer interessant stuk!
($ = 3,57 ~ â,¬ 2.80)

2 euro 80; 1 patatje mayo; koffie halen op het werk; CifO die effe met zijn ogen knippert... Zo relatief is geld dus.

Ik kan mij herinneren dat het in de jaren '80 ook een ontzettende trieste bedoening was in Marokko vanwege bloedige opstanden en armoede. Veel van mijn neven zijn in de daaropvolgende jaren ook hier naartoe gekomen,  waarvan veel bij ons thuis opgevangen werden. Het was in de tijd dat er ook veel  werkloosheid in Nederland was en de gastarbeiders hun baan verloren. Dat heeft toen een diepe indruk op mij gemaakt.
#55
Ik moet zeggen dat ik het een vreselijk knullig idee vindt. In Marokko heb je zoveel van die ambachtelijke koekjes die hemels smaken en niet zo duur zijn, waar zo'n smakeloze stroopwafel echt niet tegenop kan. Volgens mij gaat ie  dan ook gigantisch op z'n bek. Al weet je het nooit; Twee schoenverkopers gaan naar het hart van Afrika. De 1 constateert dat het geen zin heeft om schoenen te verkopen, want al die inboorlingen lopen op blote voeten. De ander ziet er een gigantische afzetmarkt, want nog niemand heeft schoenen.

Geinig plan dat wel.
#56
Nederlandse bureaucratie he. Gastarbeiders zijn allang geen prioriteit meer, die kun je rustig als kleine kinderen behandelen. Beetje de wegwerpmentaliteit van Nederland als het op haar eigen verleden aankomt.
#57
Het was bekend dat klimaatverandering vooral de armste landen treft. Marokko kampte altijd al met een structurele droogte, maar dit jaar is wel heel extreem. Zo erg was het al niet meer sinds 1981. Het heeft heel de winter niet meer geregend en de oogst is goeddeels verloren gegaan. Steeds meer mensen trekken naar Europa, vooral spanje en Frankrijk. De overheid staat machteloos.

Check:



Morocco: Dreams of Europe As Drought-Hit Morocco Prays for Better Times


22 June 2007
Posted to the web 21 June 2007

Tom Pfeiffer
Nairobi

When 2007 arrived and the winter rains had still not fallen, Morocco's religious leaders led anxious prayers to avert a rural catastrophe, quoting from the Koran: "And it is he who makes the rains fall after we have despaired, and spreads his grace."

The months passed but clouds scudded over the kingdom's central plains without shedding their load and in the fields near the central Moroccan town of Khouribga, seeds grew into stunted crops.


The harvest is almost over, and farmers gathered for the weekly market in the nearby village of Lagfaf say most of the wheat is good enough only for the animals. Only 100 kg per hectare were harvested, against 2 tonnes in a good year.

The last time things were this bad was 1981, when scarcity of grain caused bread prices to soar and led to bloody riots in Casablanca.

"It was similar back in 1981 but since then we've never had such a tough year as this," said Mr Mohamed Darif, a tall, thin 78-year-old Indochina war veteran wearing thick glasses and a tufty white beard on his bony chin.

Young men who would normally be earning 30 dirhams ($3.57) a day helping with the harvest instead spend their time in cafes, talking about escape to Europe.

"We're here all day just waiting for the evening. We eat, then we sleep," said Tarek Afhuf, 19. "I know my family is here but I must work. I need a future."

Officials in the capital Rabat say climate change has raised temperatures and contributed to a 30 per cent decline in rainfall in recent years and fertile acreage is shrinking.

They blame the drought for an expected slump in Morocco's economic growth this year, showing how farming in the kingdom still relies on smallholdings that lie beyond the network of dams and irrigation channels that guarantee water in dry years.

The government has launched measures to protect flocks using water trucks, tax breaks and subsidies on animal feed.

It says many grain farmers have joined an insurance scheme to protect their incomes and are benefiting from advice to help a shift to alternative crops like olives, fruit and chickpeas.

"With global warming, the situation could worsen, but drought is already a structural phenomenon in the country," said an official at Morocco's agriculture ministry who asked not to be named: "Everything is being geared to water economy, diversification of crops and adaptation."

Farmers in Lagfaf say the help is failing to reach them. Their incomes dwindling, some say they would be unable to sow or harvest without money borrowed from relatives who have already moved abroad. Without help, they are unable to invest in equipment to improve productivity and raise their standard of living. An alternative - to lease land to a bigger landowner with the financial clout to buy the equipment - still leaves small farmers at risk.

A group of farmers in Lagfaf said they rented 1,400 hectares to a local official in 2001: he failed to pay them and has blocked government aid to them. A court ruled in their favour but the police have never enforced the ruling, they said.

"Drought is a natural thing, the will of God that we must accept," said Mr Darif. "What we won't accept is that we are deprived of subsidies and our land taken illegally."

Two-thirds of the illegal Moroccan migrants arrested by Spanish authorities in recent years come from the farming and phosphate mining region between Khouribga and the nearby town of Beni Mellal, according to migrant family support group AFVIC.

It says between 300,000 and 400,000 people have left the area in the last decade.

Those who make it to France, Spain and Italy are viewed back home as heroes, encouraging more to leave.

But some have decided to stay behind and pour their energy into making small-scale farming viable.


A dairy cooperative recently established near Lagfaf has quickly grown to 100 members with a total of 600 cows to buy feed in bulk at lower prices and sell milk to Centrale Laitiere, Morocco's biggest milk buyer, controlled by the royal family.

An association trains cooperative members and helps them diversify feed sources and make better use of water.

They hope soon to produce cheese and yoghurt using technology borrowed from an Italian non-governmental organization.

#58
Citaat van: Tamza op 28/06/2007 om 18:51:04
Citaat van: Wah op 28/06/2007 om 15:35:41

Je religie uitdragen is een soort identiteitsstatement. Er kunnen inderdaad meiden zijn die puur op deze manier met het geloof omgaan, vergis je niet. Hoe dan ook een belangrijke (misschien wel de belangrijkste) component in de gemeenschappelijke geloofsbeleving van veel meiden. Een geloof is dan ook zelden puur individueel. Geloven in relatie tot een gemeenschap is in de Islam haast onlosmakelijk. Je draagt het geloof niet als je mooiste gewaad, maar je leeft en handelt overeenkomstig haar principes.

Wat jij misschien wilde zeggen, denk ik, is dat een hoofddoek geen verplichting is in de Islam. Daar is veel voor te zeggen alleen kun je het niet zo algemeen stellen.


Dat is helemaal niet wat ik wilde zeggen, ik ga niet eens beginnen aan een discussie of een hoofddoek wel of niet verplicht is in de islam. Wat ik bedoel is precies zoals het er staat: dat er verschillende intenties zijn waarmee een hoofddoek gedragen wordt. Of je de ene intentie beter vind dan de andere hangt van je persoonlijke mening af.

Ik heb hier nog wel meer over te zeggen, en ik kom er nog wel op terug.
Die discussie is ook onnodig. Alleen zeg jij in je eerdere post dat er geen relatie is tussen hoofddoek en religie, dus was die suggestie ook makkelijk gewekt. Wat bedoel je nou met intenties?
#59
In de media / Re: Abttoy in de Volkskrant
28/06/2007 om 19:23:39
Kijk, dit bedoel ik dus met waarderelativisme als het op moslims aankomt:

Toen

Imam el Moumni zegt: "Homosexualiteit is een besmettelijke ziekte en een gevaar voor het Nederlandse volk" (let op de nuance, in de media is ervan gemaakt: "....en moet uitgeroeid worden.").

Gevolg: rechtszaak, politieke partijen dreigen hem uit te zetten, maar uiteindelijk vrijgesproken door de rechter.

Nu

Afshin Ellian zegt: "Salafisme moet met wortel en tak uitgeroeid" Bron

Gevolg: nada, hij reageert zelf nog n keer op een schrijfsel: Ontroerende tekst

Op de site van de moskee, of in ieder geval een site van vrienden van de imam, staat deze week weer een ontroerende tekst waarmee mijn leuke imam zeker eens is:

'Ik heb veel deugnieten gezien, maar deze wil ik jullie niet onthouden. Afshin Ellian, een eng vies mannetje dat zegt voorstander te zijn van democratie, maar ondertussen de ene ondemocratische uitspraak na de andere blijft orakelen. In zijn laatste column spoort hij zelfs de Nederlanders aan om moslims met Salafistische opvattingen uit te roeien. Een uitspraak die alle grenzen van de wet overschrijdt en, zoals de geschiedenis ons leert, aanleiding kan zijn voor vervolging, onderdrukking, concentratiekampen en beestachtig gedrag. Maar dankzij de dubbele moraal van Nederland kan dit kwaadaardige gezwel zijn gif ongestoord onze samenleving in pompen, want hij is per slot geen moslim. P.S. Het is geen schande, maar juist een eer voor iedere moslim om deel uit te maken van het Salafisme zoals jij dat in je artikel hebt beschreven, namelijk de terugkeer naar de Islam zoals deze beleefd werd in de tijd van de Profeet (vrede zij met hem), zijn metgezellen en hun directe opvolgers.'


Je ziet hier dat het niet direkt een uitspraak is van Fawaz, maar eentje die Ellian aan hem toeschrijft.

Gevolg hiervan: VVD wil uitzetting imam na tirade tegen Ellian







#60
In de media / Re: Abttoy in de Volkskrant
28/06/2007 om 17:06:12
Citaat van: TheCFO op 27/06/2007 om 19:55:42
Ik weet dat je me dit graag wilt aansmeren, maar dat slaat in dit geval dus nergens op. Lees maar verder, maar onthoudt: Het gaat dus niet om geloof vs ongeloof. Het gaat om hooffdoek of geen hoofddoek. En dat zijn dus wel gewoon twee volstrekt andere zaken. Tenzij je nu weer zegt dat hoofddoek en geloof 1 op 1 gekoppeld zijn.
Je lult er handig omheen, maar ik zal er maar niet op door blijven emmeren. Het ging mij immers niet om geloof vs ongeloof of jouw bedrijfie, dat heb jij niet goed meegekregen. Dat laatste wat jij zegt, heb jij nl niks over te zeggen, volgens bepaalde liberale principes dan. Dat bepalen de moslima's zelf. Als zij dat denken dien jij dat te respecteren. Dat was nou mijn hele punt met die homoshit en hoofddoekengedoe. Zie daarvoor andere topic.