-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Wah

#181
Citaat van: Hadou op 16/05/2007 om 20:08:51
Beste Wah:
probeer je energie niet in inuit ( gebruiker01)Ã,  te steken.

De meesten van ons hebben de hoop al opgegeven ;D

Ach joh ik probeer gewoon mijn eigen gedachten te scherpen en te testen. Daar zijn zulke koppige wezens erg handig voor. Maar je hebt gelijk. Voel me best wel een roepende in de woestijn
#182
Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 15:16:11
hmmm....dus God heeft de duivel nodig? Of heb jij hem nodig om je vergelijking recht te kunnen praten? ;)

... delete
#183
Mededelingen / Re: Verjaardag Khmisa 30 mei
16/05/2007 om 19:40:27
Ja, daar zou ik werkelijk waar meteen een lunchbijeenkomst met Nelson Mandela voor opzij willen zetten.

ps. doen jullie als studentenvereniging ook aan ontgroeningen?
#184
Politiek / Re: Teken Petitie!
16/05/2007 om 19:35:40
Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 14:53:27
Maar deze namen zijn al toegestaan, want o.a. in mijn familie komen 3 van deze namen voor en deze zijn gewoon geaccepteerd.

Tajrrumt heeft je al gezegd hoe dat komt. Vroeger mochten die wel gewoon. Je verkoopt gebakken lucht.

Citeer
Hoe oud zijn je familie leden? De lijst is pas eind jaren 90 door de inmiddels gevluchte Albasri.
#185
Politiek / Re: Teken Petitie!
16/05/2007 om 19:33:46
Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 15:02:57

Als dat Moussa zijn insteek zou zijn dan had hij het aanhalen van Amazigh namen in de petitie achterwege kunnen laten, maar hij heeft er voor gekozen deze wel expliciet te noemen.
Ja duuuh. Dat Chinese namen nou bij de Marokkaanse ambassade geweigerd worden kan hem en eerlijk gezeg mij ook een bal jeuken. Het gaat er nu om dat Amazigh- namen (zoals ze in de Amazigh- historie te vinden zijn) geweigerd worden. Ik kan me voorstellen dat Sun Xiang Butkabut daarentegen geweigerd wordt.
#186
Politiek / Re: Teken Petitie!
16/05/2007 om 19:25:47
Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 14:55:41
Ik had niet verwacht dat de troefkaart (lees: kritiek op amazigh-gerelateerde zaken is islamitisch dogma) zo snel getrokken zou worden :)
Is niet zo raar aangezien dat Islamitische dogma 'is written all over you'. Sommige moslims zouden zich daar niet voor schamen ;)
#187
Citaat van: The Franchise op 16/05/2007 om 18:45:34
En de uitzending is nu ook terug te luisteren. Volgens mij begint het ongeveer op de helft, na het Al Nisa item.

http://www.nioweb.nl/nio?waxtrapp=uicuwCsHcSjRhICaCvB
'Hassan bahara, en hoe is dat bij jou?' (nadat Asis werd gevraagd op welke manier de Islam de leidraad voor zijn verhalen vormt, zoiets). Bahara:'Uhhhhhh. Jah jah, hetzelfde als Asis. Natuurlijk is de Islam belangrijk daarin!'

En ik maar denken dat ie atheist was en graag een glaasje wijn ehh eet.
#188
Politiek / Re: Teken Petitie!
16/05/2007 om 19:05:15
Citaat van: Inuit op 16/05/2007 om 15:23:00
Ik vraag mij af of sommige leden de reacties wel lezen, dat lijkt mij namelijk wel handig.
En overigens kun je natuurlijk altijd een karikatuur maken van iemand en die dan vervolgens op meesterlijke wijze onderuit halen, maar dat zegt inhoudelijk nog helemaal niets natuurlijk.

Dat die lijst onwenselijk is en weg moet lijkt mij een gegeven en dat je niet alle namen toe kunt staan lijkt mij ook een gegeven. Dus ben ik juist geinteresseerd in waar die grenzen voor jullie liggen, maar wanneer je hierover een discussie op gang wilt brengen dat voelen sommigen zich blijkbaar aangevallen (in hun amazigh-trots ofzo?) en wordt zelfs de troefkaart al getrokken. it's a sad state.
En ik had me voorgenomen om maar niet op zulke zeikberichten als deze te reageren. Ik vraag me af of jij de reacties wel leest of maar steeds blind een discussie op gang tracht te brengen waar helemaal geen behoefte aan is. Kennelijk is iedereen er allang over uit waar die grens ligt. Alleen jij loopt hier nog te muggeziften over waar onwenselijke namen beginnen. Alsof er ook maar één nietig mensje op aarde bestaat dat serieus overweegt zijn zoon Bukellaw of Bugrur te noemen. En ja dat is een karikatuur, maar verstandige en logische formuleringen willen kennelijk niet tot jouw botte kop doordringen.

Zou je toch die discussie willen opstarten, dan daag ik je uit. Formuleer je stelling eens in een hypothese waarbij jij die grens trekt omdat je denkt dat mensen het er niet over eens zijn, want zij willen hun zoon of dochter die schunnige naam wél geven. Denk erover na en je zult zien dat niemand die schunnigheidsgrens betwist. Je zou andersom pas een echte discussie hebben als jij kan verdedigen dat Yuba principieel niet zou moeten mogen.

Kun je dat niet, verzoek ik je die egotripperij voor je te houden en jezelf te beperken tot de discussie. Die discussie - of liever gezegd de aanklacht van de petitie - ging erom of een Amazigh, die vindt dat hij trots mag zijn op zijn afkomst en geschiedenis van Amazigh-helden als Yuba en Massinisa, zelf mag kiezen zulke namen aan zijn etnisch Marokkaanse kinderen te geven. Of mag een Marokkaanse overheidsdienaar daar vanwege zijn vooroordeel tegenover de bewuste Amazigh (bewust -ter jouw informatie-Ã,  is iemand die zich herkent in het gedeeld verleden van Imazighen als oorspronkelijke bewoners van Noord Afrika en zich met dat beeld wil identificeren) die naam weigeren? Is er iemand die daar voor is, vraag ik nu... Zo ja, mag de overheidsdienaar op grond van ideologische danwel religieuze overwegingen die naam weigeren?
#189
Politiek / Re: Teken Petitie!
14/05/2007 om 13:43:51
Citaat van: Inuit op 14/05/2007 om 11:34:23
Wat jij nu doet is hetzelfde al waarvan jij de marokkaanse overheid beschuldigd! Wie bepaalt wat Amazigh namen zijn dan? Voor mij zijn Yuba en Numidia Romeinse dan wel Phunicische namen.



Jij bepaalt het in elk geval niet. Dat doet degene die zijn kind die naam geeft.

Citeer
Wat je aankaart is wel een belangrijk punt, maar je doet het op zo'n foute manier dat het gewoonweg afstompt.
Waarom niet een vrije keuze voor de ouders om de naam te geven die zij willen?
Moussa vraagt om niks anders. Wat jij doet is de vraag herhalen die Moussa de Marokkaanse overheid stelt.

Als je ergens tegen bent, omdat je bijvoorbeeld denkt dat Amazigh namen onislamitisch zijn, moet je dat gewoon zeggen en er niet omheen draaien. Je bent verontwaardigd zonder dat je dat beargumenteert.



Citeer
Waar liggen die grenzen dan?
Tajjrmunt zei het al en jij indirekt ook nl zolang het geen schunnige namen zijn en binnen de fantsoensnormen vallen. Op dat punt is geen discussie. Nogmaals, vanwaar die onzekerheid? Vind jij dat Amazigh namen indruisen tegen bepaalde Marokkaanse of Islamitische waarden?
#190
Hoe persoonlijk goed en kwaad ook ingekleurd mogen zijn, zijn die begrippen er naar mijn mening vooral om gemeenschappelijke betekenis te verlenen. Ik denk als iedereen maar het beste van zichzelf - wat dat is? als je je dat afvraagt kan je het beste maar meteen dmv een sprong van het Amsterdamse Hilton hotel een einde aan je leven maken met in je binnenzak een briefje "maak er nog een groot feest van" - inbrengt dat we uiteindelijk, steeds in een afzonderlijke situatie, een heel aangenaam goed en kwaad kunnen beleven. Definiëring is al wat lastiger. Kwaad is vaak gebruikt als datgene wat de dommen afschrikt van de verleiding, om hen zo in de armen van het goede te drijven. Zonder het kwade bestaat het goede ook niet. Zonder duivel geen god. Goed en kwaad scheppen orde in de chaos van verlangens en opvattingen. Het cartesiaanse godbegrip gaat bijvoorbeeld uit van de volmaakte mens, want geschapen naar het evenbeeld van god, die, om volmaakt te zijn, de mens de vrijheid heeft moeten geven het goede en het kwade te kunnen kiezen. Zelf denk ik dat de mens een veels te nederig en gebrekkig wezen is om daadwerkelijk in staat te zijn godââ,¬â,,¢s goed en kwaad te kunnen onderscheiden. We doen gewoon wat het beste voelt om een einde te maken aan de onzekerheid. Stiekem geloof ik dat ik wel weet wat voor iedereen het goede moet zijn. Wie het niet met mij eens is heb ik al virtueel onthoofd, opgehangen en gevierendeeld. Mijn moraal wordt deels bezet door massagraven en brandstapels die ik voor jullie heb ingericht. Wat wil je ook als iedereen het maar voor zichzelf mag uitmaken.

Let ook op de context van goed en kwaad. Saoedisch goed en kwaad bijvoorbeeld is zoals hun woestijn, dor en oppervlakkig; zoals hun koopmansgeest, winst en verlies; hun geschiedenis van rovende stammen, geweld en onderwerping. Dat zie je weer terugkomen in het wahabisme - ibn wahabs 'zuivere Islam leer' gewillig omarmd door de ben saoeds - zoals dat tegenwoordig in die contreien verkondigt wordt en geëxporteerd. Doe zoveel goeds en je krijgt zoveel beloningen in de hemel, maar vooral niks van hun aardse tijdelijke oliedollars. Doe je dat niet, dan mag je dood en beroofd worden van al je bezittingen. Uiteindelijk is er maar 1 rovende stam die alles bezit, zoals je wel kunt zien aan de immense bankrekening van de even talrijke leden van het koninklijke huis. Hun gelijk toont zich doordat een hoop geld een hoop mensen bederft. Het mainstream christendom bijvoorbeeld is weer volledig ingekapseld door het neoliberaal kapitalisme. Als iets je niet zint en het de vooruitgang in de weg staat dan schrap je het gewoon of geef je er een andere draai aan, in overeenstemming met het aardse Utopia.

Voor heel veel anderen is het paradijs praktisch niet mogelijk op aarde (geef ze eens ongelijk) dus zetten ze vooral in op het hiernamaals. De ziel is immers onsterfelijk. De verschillende machthebbers springen daar handig op in om dat zieltje even voor hun karretje te spannen. Dat is ook niet zo erg, de eeuwigheid duurt immers best lang.
#191
Citaat van: TheCFO op 10/05/2007 om 20:06:14
Zeer mooi stuk, toch ff 1 detail 'rechtzetten':

Citaat van: Wah op 10/05/2007 om 13:53:35
De ââ,¬Ëœechteââ,¬â,,¢ Nederlandse cultuur die haar scherpte zal verliezen en weer normaal zal worden, zie ik niet snel gebeuren. Die ââ,¬Ëœechteââ,¬â,,¢ cultuur van ââ,¬Ëœechte Hollandersââ,¬â,,¢; de verzetstrijders, de Rotterdamse zeemannen, de Dolle Minaââ,¬â,,¢s en spruitjesboeren,

Ik bedoelde dat ik de 'overlegcultuur' wel weer terug zie komen, in plaats van het scherp gevoerde debat. Dat overleggen zit ons redelijk in de sociaaleconomische genen, maar is verder als begrip redelijk waardeneutraal, en niet als complimentje bedoeld of als positief stemmend vooruitzicht. Positief is de focus op creeeren van noodzakelijk draagvlak, op de praktijk boven principe en op iedereen aan tafel mag wat zeggen. Negatief is de besluiteloosheid, de schijnheiligheid en de groepsgewijze bevoordeling of uitsluiting die bij dergelijk overleg hoort.

Ik bedoelde niet dat de echte nederlandse cultuur van verzetshelden (!! Ik heb zelfs ouders die al van na de oorlog zijn, slechts mijn opa zat er heel af en toe over te jeremieren, dus ik heb persoonlijk niets met woii,Ã,  Mijn beeld op het nederlandse verzet is dan ook voornamelijk gevormd door Tranen der Acacia's van wfh en dus geen bron van persoonlijke nationale trots) en Rotterdamse Zeebonken en Johan van Oldebarnevelt aan het terugkeren is of dat zou moeten. Ik lees best graag over de geschiedenis van dit landje, maar heb verder geen groot nostalgisch verlangen naar perioden van kort of lang geleden.
Ok ik begrijp je. :) Op tv noemde iemand het footloose , die zoektocht naar ankers in de geschiedenis. De parallel werd getrokken nadat een ander daarvoor over bedrijven als de Abn Amro verklaarde dat die footloose zijn, omdat overgelverd aan internationale geldstromen.
#192
In de media / Re: 'Het journalistendrama'
10/05/2007 om 20:36:14
Citaat van: Sa3ieD op 10/05/2007 om 19:21:44
Ja maar je moet je de vraag stellen of mensen wel anders willen horen. Veel Nederlanders hebben nou eenmaal een beeld van Marokkanen dat er niet uitgaat, hoe positief de berichten ook zijn. Daarom zijn die zgn charme offensieven ook achterlijk, aangezien ze zo weer vergeten zijn. Je had dat ene onderzoek waarbij aan autochtonen werd gevraagd of zij zichzelf slimmer vonden dan allochtonen, 80% (toch laysa/tamza?) vond zichzelf slimmer dan allochtonen. Mensen zullen altijd een superieuriteitsgevoel hebben tegenover "vreemden", of is het gewoon angst? Een achterlijk onlogisch onderzoek over allochtonen of Marokkanen zal altijd gehoor krijgen in Nederland, meer gehoor dan een onderzoek met een hoog waarheidsgehalte. Bijv. dat ene onderzoek van de WRR vorig jaar of zo, het is gewoon een objectief onderzoek maar omdat het kritisch was tegenover de politiek en de NL maatschappij als het ging om het beeld van moslims viel iedereen over de onderzoekers heen. Het is wel raar dat Nederland zo vol is van het individualisme etc, in het geval van een allochtoon blijf je altijd een onderdeel van een inferieure groep. Het is zeker wel zo dat bepaalde allochtonen/Marokkanen in het gecreerde beeld gaan geloven en zich er naar gaan gedragen of zich er dan juist voor gaan schamen en zich heel anders voordoen.
Je hebt best gelijk. Alleen ging het mij niet om die Nederlanders. We zijn toch gedoemd om altijd in hetzelfde schuitje te verkeren, Marokkanen dan, dus kan je maar beter de pijlen allemaal dezelfde kant op richten, hoe onderling we ook verschillen van mekaar. En het WRR-rapport is niet het enige, wat denk je van de commissie Blok-rapport, die de integratie als geslaagd beschouwde. Het gemak waarmee die afgeserveerd worden is best triest moet ik zeggen. De ellende begon allemaal bij het opstel van Paul Scheffer 'Het multicultureel drama'. Als je het leest begrijp je waarom al die opiniemakers zo over elkaar heenvallen om alle ellende aan moslims, Marokkanen of andere allochtonen op te hangen. Check als je een keer tijd hebt http://www.burkestichting.nl/picture_library/pdf/hetmulticultureledrama.pdf

Wat de tokkiemongool trouwens van mij denkt en of hij superieur is, is ook niet zo interessant, wel amusant trouwens. Die is toch de speelbal van de politiek en mediapraatjes en zal dat altijd blijven. Feit is dat ik in real-life van die gasten totaal geen last heb en zijn de meesten ook gewoon vriendelijk. Bij zulke mensen regeert allereerst de onverschilligheid en in andere gevallen gewoon pure angst. Marokkanen zijn trouwens realisten en overlevers, dus die 'slachtoffercultuur' is totaal niet van toepassing. Eerder zijn veel Nederlanders het slachtoffer van van alles en nog wat, iemand noemde het heel toepasselijk 'benadelingswaan'. Lees dit artikel http://www.groene.nl/2004/15/Psychiatrisch_pati%C3%ABnten_aangetrokken_door_obscurantisme

...Onlangs nog bevestigde een voormalig directielid van Philips dat John R. natuurlijk gelijk had: breedbeeldtelevisies zijn een truc om nieuwe apparaten aan de man te brengen. De gekte van John R. zat Ã,’m niet in zijn strijd, maar in de disproportio naliteit tussen doel en middelen, tussen zijn gelijk en de manier waarop hij dat trachtte te behalen. Ook de afloop van de zaak staat in een krankzinnige verhouding tot de aard van zijn gelijk. De gijzeling eindigde met de zelfmoord van de gijzelnemer.
Geconfronteerd met dit verhaal stelde de Nijmeegse hoogleraar psychiatrie C. Hoogduin de diagnose Ã,«benadelingswaanÃ,», een nieuwe aandoening die volgens Hoogduin om zich heen grijpt. Was aan het begin van de vorige eeuw hysterie nog de meest voorkomende psychiatrische klacht (vooral vrouwen konden niet tegen het strakke keurslijf dat de omgeving ze opdrong), en werd de laatste dertig jaar de spreekkamer van de psychiater gedomineerd door mensen met identiteitsproblemen en gevoelens van zinloosheid, vandaag de dag rukken de Ã,«benadelingswanenÃ,» op. Steeds vaker tonen de klachten van psychiatrische patiënten de algehele cultuur van verongelijktheid, zoals die wordt gevoed in televisieprogrammaÃ,’s als Ook dat nog en Breekijzer, en zoals die wordt bevestigd in een algehele overdrijving van de notie van consumentensoevereiniteit.


Wat hij bedoelt -denk ik- is dat mensen in opstand komen tegen de sociale conventie en regels.
Vandaag verscheen een commentaar met de titel Kleiner Mann was Nun? in de Groene Amsterdammer, waarin de schijver een soort Economisch Confucianisme bepleitte. Helaas staat het niet online dus wil ik iedereen aanraden om eindelijk eens een abonnement op dit blad -nog 1 van de weinig serieuze bladen in dit land-Ã,  te nemen.
#193
Dacht heel lang dat UB 40 rastafari waren. Echt raar toen ik ontdekte dat het niet was.

Alpha, Bob Marley, damn die zou ik wel live willen zien.
#194
In de media / Re: 'Het journalistendrama'
10/05/2007 om 19:03:09
Citaat van: Sa3ieD op 10/05/2007 om 14:20:19


In hoeverre wil de elite die de media beheerst en zo ook de "publieke mening" bepaalt wel dat Marokkanen met een andere mening hun zegje mogen doen? Wij hebben in ieder geval nog het internet als Marokkanen waar wij onze kijk op zaken kunnen geven, ik denk dat Marokkanen het zelf wel op hebben geknapt maar dat zal natuurlijk nooit door anderen worden gezien.
We hebben denk ik helemaal niks opgeknapt. Dat is het em nou. Elke keer als dit soort hype berichten in de media worden gebracht, wordt er weer een zo een beeld van je geschapen. Dat we liefdeloze ouders hebben, dat criminaliteit, psychopatisch gedrag en schizofrenie in onze genen of cultuur zou zitten vanwege inteelt (wat die faggot- psychiater wil gaan onderzoeken). Zo krijg je steeds meer zwakke broeders die zich aangesproken voelen door hun eigen uit elkaar gevallen gezinnetje meteen in dat plaatje te herkennen en het liefst meteen hun haar blond verfen, een wijnkelder aanleggen en grootheidswaanzin met vrijheid gaan verwarren, omdat ze zich schamen voor hun liefdeloze en criminele inteeltafkomst. Die gasten moeten beschermd worden tegen de opportunistische excuussmurfen. En dat ontbreekt eraan. En misschien heb je gelijk dat die niet interessant genoeg zijn voor de media.
#195
Literatuur / Re: Zaterdag - Ian McEwan
10/05/2007 om 18:38:51
Citaat van: Joenit op 08/05/2007 om 15:31:30

Je moet ze van achteren benaderen, even wachten en dan vanuit de pols één snelle beweging maken. Heel belangrijk om vanuit de pols te slaan, je riskeert het dat ze weer wegvliegen als je vanuit je elleboog of nog erger: vanuit je schouder de beweging begint. Deze was gratis

Niet iedereen zal dit boek kunnen lezen. Het is ongelooflijk gedetailleerd, dat is niet zo gek als je je bedenkt dat het hele boek over één enkele zaterdag gaat, maar het blijft je na elke bladzijde weer verbazen. Het dwingt je om na te denken over je eigen gemoedstoestand, en verder zelfs: het dwingt je om je gemoedstoestand met meer dan twee woorden te beschrijven. Er schuilt immens veel achter 'blij' of 'verward' of inderdaad 'pure razernij'. Het boek vermoeit je, je aandacht verslapt soms zelfs, maar toch breng je je om nog even één bladzijde te lezen, nog ene maar, en nog één en nog één en nog één. Dit is niet zomaar een boek over de periode na 9/11, in dit boek geen menselijke drama's, brandende torens of baardige terroristen, maar het is het verhaal van één doodnormale man op een doodnormale zaterdag, less is zeker more, many many more in dit geval. Maar nogmaals: het is geen boek dat iedereen zou kunnen lezen. Niet alle literatuur is simpelweg aan iedereen besteed, maar ik zou het wel iedereen aanraden om een begin te maken in dit boek. En dan kijken of je blijft plakken en verder leest.
Haha. Dat is in het kort de edele kunst van het vliegen vangen. Wat je er vervolgens mee aan moet vangen zoemend en wel terwijl de vlieg  jou een aangename prikkeling langs je handpalm bezorgt, is een ander verhaal. Eén vleugel uit trekken en dan kijken hoe de sukkelaar zichzelf naar de vrijheid probeert te slepen, is persoonlijk mijn favoriet. Vervolgens met een gekatapulteerde nagelvinger richting een nietsvermoedend broertje lanceren, maakt de kunst pas echt compleet.

Geweldige aanprijzing trouwens. Zaterdag staat genoteerd.