-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Wah

#151
http://www.groene.nl/2007/20/Hoe_Holland_aan_Saddam_verdiende

.... In de Anfal-campagne, waar de gifgasaanval op Halabja deel van uitmaakte, werden nog eens tussen de vijftig- en honderdduizend Iraakse Koerden door Saddams troepen vermoord. Het was zijn wraak voor hun steun aan Iran, waarmee Irak al sinds 1980 in oorlog was. ....

.... Ook de Nederlandse bedrijven kbs en Melchemie leverden voorlopers voor gifgassen aan Irak, zij het eerder, voordat er exportrestricties van kracht waren, en beperkter dan Van Anraat. In totaal leverden Nederlandse bedrijven 45 procent van de Iraakse grondstoffen voor chemische wapens. Van Anraat alleen is verantwoordelijk voor 38 procent daarvan. ....

.... Ook de Nederlandse overheid is bij de dodelijke leveranties betrokken. Nederlandse bedrijven werkten niet bepaald in een vacuüm. Het ministerie van Economische Zaken heeft zijn uiterste best gedaan de lijst met chemicaliën die niet naar Irak mochten worden uitgevoerd zo kort mogelijk te houden. Daarover ontspon zich in 1984 een felle strijd met het departement van Buitenlandse Zaken. Een zwarte hoofdrol aan de zijde van EZ werd vertolkt door vvd’er Frits Bolkestein, destijds staatssecretaris voor Buitenlandse Handel. ...

....  Hoezeer de koopman de dominee overheerst blijkt als Bolkestein op 31 maart 1983 tijdens een bezoek aan Bagdad een overeenkomst met Irak sluit voor economische en technische samenwerking. Als een jaar later het parlement bezwaar maakt tegen ratificatie van het verdrag, gezien de gruwelijke reputatie van de Iraakse troepen, drukt hij die toch door. Tijdens het debat zegt hij: ‘Het sluiten van deze overeenkomst kan helaas niets veranderen aan die oorlogstoestand.’ Ook zijn cda-opvolger Yvonne van Rooy kent weinig scrupules. Op 16 maart, cynisch genoeg op de eerste dag van de gasaanval op Halabja, die dan nog niet bekend is, ontvangt zij de Iraakse onderminister van Handel. Tijdens zijn bezoek wordt hij niet gewezen op de inzet van verboden strijdgassen. Economische Zaken heeft slechts het handelsbelang voor ogen....

Ten slotte:

Nederland heeft niets geleerd
.......

Campagne tegen Wapenhandel ontdekte dat onder de bestemmingen van in 2005 verstrekte exportvergunningen landen zijn die in het bezit zijn van chemische wapens, het Verdrag Chemische Wapens niet ondertekend hebben, of bekend staan als doorvoerhavens naar landen waaraan Nederland zelf niet zou leveren. Drie voorbeelden uit een lange lijst:

Israël: in bezit van chemische wapens; ratificeerde het verdrag niet. Kocht in Nederland grondstoffen voor mosterdgas, en de zenuwgassen tabun en sarin.

Taiwan: bezit chemische wapens. Kocht een grondstof voor mosterdgas.

Soedan: heeft chemisch-wapenprogramma; verwikkeld in binnenlands conflict in Darfur met genocidale trekken. Kocht een voorloper van blauwzuurgas.








#152
By the way the Foucault you mean is maybe the language philosopher. I am very interestend in language philosophy too. But no, I mean Charles de Viscomte Foucauld. Check http://www.charlesdefoucauld.org/
#153
Literatuur / Re: Over schuld en schaamte
23/05/2007 om 11:53:16
Citaat van: TheCFO op 23/05/2007 om 11:29:13
Kweenie, kreeg ze naam niet mee. Afgesloten werd met twee vragen van Samira Abos, die vroeg:
Wat is het verschil tussen Hollandse en Marokkaanse vrouwen
Wat is het verschil tussen marokkanen hier en daar

(maar vooral die statement over nooit iets zwart wit zien intrigeerde me)
Niet dat ik dat radio interview heb gehoord, maar dat moet haast wel Kees Beekmans zijn. Hij schrijft elke week een column in de Groene over de verschillen tussen Marokkanen en Nederlanders getiteld 'In Marokko'. Hij is daar idd met een Marokkaanse vrouw getrouwd.

In zijn column van een paar weken geleden schreef hij ook over de schaamtecultuur van Marokkanen, waar ik dezelfde blindheid opmerkte als in dit topic beschreven. Waar ik me bij hem vooral aan stoor is zijn eenzijdige blik en niet de dynamiek kunnen zien van de Marokkanen. Het is zo een beetje als het landschap; van een ontzettend ruig sneeuwlandschap naar bloemrijk en vruchtbaar naar leeg en stads. Hij ziet zeg maar alleen de stadse Marokkanen en dan nog bezien vanuit de Hollandse bril. Op zich niks mis mee, want zo kom je inderdaad tot mooie uitspraken. Vaak ook heeft hij heel interessante opmerkingen. Hij schreef bijvoorbeeld over het verkeer: de Marokkanen zijn vooral bezig met leven, hebben een creatieve chaos, de Nederlander is vooral bezig met orde te scheppen. Misschien moet iemand maar even zo een account hacken van de Groene, kunnen we die artikelen hier plaatsen.
#154
Citaat van: Amzwaru op 23/05/2007 om 10:08:07

G'day Wah,

D'you mean the name?...Julius Winfield and Vincent Vega. By the way, none knows what's in the wallet...;D

Yes, I've heard about that colonialist wanderer (;D)...I've read many of the books about our language and community which are available for download within the gallica BNF (bibliothèque nationale de France), and some of them talking about basic linguistics studies were written by this so called Foucault, along with Basset, and Justiniard ...

It seems like the conversion plan had failed a little, as it quickly appears to the african people that the religion was - once again - a purpose for colonialism.

Azul Amezwaru,

Yes indeed it failed. Religion has always been a cheap method to subject people. Imazighen have always had a religion that was based on harmony and simplicity (?there is a better word for it) with nature and enviroment, even before and during Islam. Foucauld saw that and was intreaged, how was he going to bring christianity when these people understood the true value of religion. You should read that book.  It gives a compelling story about our land and people during the colonisation. How they raped Algeria, how they (banc de Paris et des Pays-Bas - wattabout that?) fucked Morocco by giving a huge ' loan' to the Moroccan sultan, the greatgrandparent of Mo 6, who built a big palais for himself and sold Morocco to the French. Compelling to see how the Imazighen fought against the agressor, and the brutality of the Fench army against the Atlas and Kabyle Imazighen as retaliation. Then Foucauld came to give them christianity.
#155
Literatuur / Re: Over schuld en schaamte
23/05/2007 om 11:26:43
Citaat van: TheCFO op 23/05/2007 om 11:25:49
Citaat van: Wah op 23/05/2007 om 11:20:36
Haha. Leuke quote. De onweerstaanbare drang van de Hollandsche mensch om orde te scheppen ipv te leven.

Gisteren viel ik in een radiogesprek met ee hollander die in marokko getrouwd is met een marokkaanse. De interessantste quote van hem vond ik:
'Voor marokkanen is iets nooit zwart/wit.'
Was dat niet Kees Beekmans?
#156
Literatuur / Re: Over schuld en schaamte
23/05/2007 om 11:20:36
Haha. Leuke quote. De onweerstaanbare drang van de Hollandsche mensch om orde te scheppen ipv te leven.
#157
In de media / Re: King Kong unleashed
23/05/2007 om 10:42:46
Die chick bezocht hem gewoon 4 keer per week. Sorry maar dan moet je echt een kokosnoot op je hoofd hebben gekregen. Ik heb het vermoeden dat ze verliefd was geraakt op die gorilla en met hem stond te flirten. Een geval van 'bestialiteit', het fantaseren over sex met een dier. Doet me ontzettend denken aan een documentaire die op tv werd besproken. Zoo heet die film, dat over een man gaat die verliefd op een paard is. Nadat hij dood, door een geperforeerde long? (collon), een ziekenhuis werd binnegereden kwamen ze er later achter dat hij al een trap van een paard had gehad tijdens z'n doggiestyle. Schijnt een hele groep mannen omheen te zijn geweest die dezelfde hobby hadden.
#159
Even breder. Recent is het Europol Terrorisme Rapport 2007 (TE-SAT) uitgekomen waarin een aantal belangwekkende cijfers naar voren komen. Zo zijn er in 2007 498 incidenten geweest die worden omschreven als terroristische acties. Nu zul je denken de radicalisering neemt enge vormen aan. Je ziet al die baarden en Samir Aatjes al voor je. Nu is het grappige dat welgeteld één daarvan aangemerkt kan worden als Islamitisch terrorisme. Dat was een incident in Duitsland waarbij twee libanezen werden opgepakt met niet ontplofte explosieven.  Van dat totaal aan incidenten gemeld, zijn 424 'sepretatistische' acties (zoals ETA en PKK).  De rest is vooral Links-extremistisch (leuk nieuwtje voor CFO) en anarchistisch terrorisme (omschreven als Left-Wing) of ongespecificeerd. Rechts- terrorisme komt vooral voor in Belgie en Polen. Zie http://www.europol.europa.eu/publications/TESAT/TESAT2007.pdf

Nu de verdachten. Ik citeer: "Despite the small number of Islamist terrorist attacks in the EU, half of the arrests carried out were related to Islamist terrorism (figure 2). France, Spain, Italy and the Netherlands had the highest number of arrests of Islamist terrorist suspects." Wat het rapport nog erbij vertelt is dat in de UK het grootste aantal Islamitische verdachten zijn opgepakt nl 156, alleen worden daar geen details van verstrekt. Dus als je dat er nog eens bij optelt dan kom je op ruimmshoots over de helft van het aantal verdachten.

Nu, is de angst voor de Mohammed B-ees in verhouding tot die van Volkert van der G-ees? Of blijkt hier maar eens te meer dat de angst disproportioneel is en selectief? En wie is hier nou het echte slachtoffer van, zijn dat niet dezelfde moslims die door de irrationele beeldbuisangst van bleekhuiden geterroriseerd worden met maatregelen waar vooral zij de dupe van worden? M.a.w Youssef Azghari, wie en wat probeer je nou in hemelsnaam uit te leggen?
#160
Wat dat Marokkaantje betreft, is het weer de zoveelste wanhopige poging om de Hollander te tonen dat niet iedereen Nederland in een Islamitische staat wil veranderen. Bovendien komt die poging erg sympathiek over bij zijn lezend Trouw- publiek en heel handig als je je wilt voorstaan op je beschaafdheidsgehalte. Molukkers worden hier zelfs als drogreden gebruikt om de werkelijke oorzaken van radicalisering niet te hoeven confronteren. Inderdaad wordt de integratiediscussie hiermee gekaapt.

De snelheid waarmee het verleden achteloos vergeten wordt, is haast wel chronisch bij opiniemakertjes. Ze denken allemaal dat het heden zichzelf heeft voortgebracht. In die zin is het wel handig om de Molukse lessen ( die van Tuhuteru dan) in het huidige debat mee te nemen. De eenzijdige kijk van 'eigen verantwoordelijkheid en slachtoffergedrag' kan dan eens in perspectief bekeken worden.
#161
Literatuur / Re: Over schuld en schaamte
22/05/2007 om 15:16:18
Citaat van: TheCFO op 19/05/2007 om 20:09:01

Ik denk niet dat het 'westers' is en helemaal niet dat dit van na de kolonieen-tijd is. Ik denk dat het -helaas- redelijk menselijk is, om niet-groepsgenoten te 'dehumaniseren'. Angsthazen en volksmenners vinden altijd wel een reden om 'de ander' te belasteren.

Ik vond het boekje 'Vreemd Volk, integratie en discriminatie in de Griekse en Romeinse wereld' van Fik Meijer leuk om te lezen. Zelfde wijn, andere zakken. Ook toen waren -beetje afhankelijk van de specifieke tijd/economie- veel vreemdelingen voor de Romeinen, verwijfde, niet ethische wezens, zonder een greintje rechtschapenheid met als missie de grote Romeinse beschaving over de rand van de afgrond te trekken. (Hoewel de Romeinse samenleving verassend veel opener bleek dan ik verwacht had)

Trentones Inhumanae (onmenselijke Drenthen) werden de drenthen genoemd door de Hollanders in hun oorlogen in de 14e eeuw.

Vroeger bestond de laster voornamelijk uit leugens over 'verwijfdheid, leugenachtigheid en het eten van kinderen', tegenwoordig worden metname de leugens afkomstig uit allerhande sociologische nonsens gebruikt voor de 'vandikhoutzaagtmenplanken' interculturele discussie van nu.

Het is redelijk menselijk inderdaad. Ik had het over de westerse variant, omdat die nou eenmaal een rijke traditie heeft -meer dan anderen- als het gaat om het onderwerpen en dehumaniseren van volkeren. Dat de literatuur en wetenschap daar aan meegewerkt hebben is een gegeven waar al eerder over gepubliceerd is. De woorden van een taal drukken de wereld uit die ermee beschreven wordt. Laten we ons nu beperken tot die ‘westerse wereld’. Ken je het gedicht van Kipling (ook auteur van The Junglebook, hoe ironisch): 'The white man's burden' (de last van de blanke)? 'Het is een plicht voor de blanke om andere volkeren op te voeden'. Zo heb je Linnaeus, die de mensen -net als de dieren en planten- in soorten rangschikte en volkeren bepaalde eigenschappen meegaf waar rara de blanken als hoogste in de hiërarchie stonden. Zo was het jarenlang geaccepteerd te zeggen dat de neger de 'missing link' tussen de aap en de mens was.
Lees eens Oriëntalisme, waarin Edward Said overtuigend het openlijke onbegrip en de karikaturen van het 'oosten' in de westerse literatuur en wetenschap betoogt.

Trouwens, in de geschiedschrijving en de colleges van een bepaald profesoortje die ik daarover heb gevolgd, staat de ondergang van het Romeinse rijk bekend als 'onder de voet gelopen door barbaren', die het land overspoelden met hun achterlijkheid (in min of meer dezelfde bewoordingen). Ze waren namelijk niet in staat om hun grenzen, die zich overal uitstrekten, te beschermen tegen de 'illegalen'. Aristoteles waarschuwde ons ook al voor de barbarij van oosterse volkeren, voegde hij er nog vaak gelijkhebberig aan toe. Kennelijk voelde hij zich erg verbonden met die Romeinen.

Onmenselijke Drenthen is overigens een terechte uitspraak. Een volk dat ook maar een beetje pap heeft gegeten van hoe een leven te leven, zou nooit en te nimmer zoiets stoms als hunnebedbouwers hebben voortgebracht. 
#162
Citaat van: Amzwaru op 22/05/2007 om 14:10:21
Yes pal, we got the touch, dodgier than Midas himself. ;D

The only interest I find in such initiatives to publish religious contents in Tamazight Iwaliwn is to grab more and more abstraction vocabulary.
There's an interesting work made by Jouhadi about the translation of the Quran meanings in Tacelhiyt, which contain an incredible amount of words conveying the abstraction concepts. And there's also a version of the Quran in Taqbaylit. As far as I'm concerned, that's just for the sake of improving my Tamazight glossary.

Besides, if you got the translation of Ezechiel 25:17 - as psalmed by Julius in Pulp Fiction before firing the sheeps - I'm strongly interested. :-P

--------


"The path of the righteous man is beset on all sides
  by the iniquities of the selfish
  and the tyranny of evil men

  Blessed is he who, in the name of charity and good will,
  shepherds the weak through the valley of the darkness
  For he is truly his brother's keeper
  and the finder of lost children

  And I will strike down upon thee with great vengeance
  and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers

  And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee."

(boooooogh boooogh booomm booogh booooom booogh!!!!!)

-------
Great monologue! But I can't help you with the translation. I need that "Badass motherfucker" wallet man, can you help me with that?

By the way, because he is French, do you know the true story about the life of Foucault (title: The sword and the cross by Fergus Fleming)?

He travelled as a 'White Father' at the beginning of the 19th century through the Sahara and the Maghreb, his main objective to convert the Tuareg. Great story! A man living by himself in the desert praying in solitude and undergoing great struggles during the colonisation. In those times they first used to send 'converters' to pacifie the population and make them soft for the imperialist's army (in the person of Leperrine) to subject them.
#163
;D

Seriously, they make me laugh. 'As if Dutch people still are christian. If it made them puke, why should we embrase it?', I once asked a Jesus' worker. He told me 'because berbers are the true believers and chosen ones'. Halleluya, since then I feel like the holy spirit, laying my hands on people to cure them from malaria, syfilis and aids.
#164
Literatuur / Re: Over schuld en schaamte
19/05/2007 om 19:12:46
Dit schrijft Fleur Jurgens bijvoorbeeld deze week in Hp/ de Tijd als antwoord op de kritiek:

Een vrije samenleving doet dus impliciet een groter beroep op bourgeoiswaarden dan ooit: discipline, trouw, zelfbeheersing, verantwoordelijkheidsbesef, hard werken, sociaal zijn.
De meeste Nederlanders koesteren zulke waarden onverminderd. Godzijdank, anders zou het snel gedaan zijn met de Nederlandse welvaart. Maar Marokkaanse ouders zien dat niet. Zij zien vooral een losgeslagen, softe en decadente samenleving waaraan zij weinig loyaal hoeven te zijn. Juist zij zouden gebaat zijn bij een beschavingsoffensief.


Je zou haar bijna een dikke vette onbeschaafde pook in haar reet toewensen, de lelijke burgertrut.
#165
Literatuur / Re: Over schuld en schaamte
19/05/2007 om 18:58:29
Citaat van: Laysa op 19/05/2007 om 18:38:08
Jesus, dat er op zo een dehumaniserende manier gesproken wordt over de Marokkaanse cultuur ...

Gewoon shocking, dat er zelfs onderzoeken gedaan moeten worden om aan te tonen dat het mensen zijn die wel degelijk een schuldbesef hebben. Triest ...

Mijn gedachten werden in 1 keer "terug geworpen" naar de tijd dat er in Frankrijk bediscussieerd werd of de "vrouw" wel of geen mens zou zijn.

(Wel een interessant onderzoek by the way.)


Het dehumaniseren is hier niet mee begonnen, maar is juist iets typisch dat ingebakken is in grote delen van de westerse literatuur en wetenschap als het gaat om het spreken over de 'ander'. Mensen voorstellen als wezens die anders voelen en denken is een overblijfsel van het koloniale denken ter bevordering van de rechtvaardiging van hun knechting. Tegenover vrouwen heeft dezelfde collectieve psychologie eeuwenlang bestaan. Veel opiniemakers maken gebruik van een dergelijke typologie door te insisteren op onoverbrugbare verschillen, die alleen overwonnen kunnen worden doordat 'zij' hun eigen cultuur en achtergrond van zich afwerpen en dan nog moeten ze zich schikken in hun onderdanigheidsrol. If it ain't Dutch, it ain't much.

En ja het is nodig dat dit soort onderzoeken verschijnen om de knoop te kunnen ontwarren. Helaas inderdaad.