-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Chatt in de wildernis

#121
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
13/02/2013 om 17:24:38
Mizzi atharas itirri dhamazigh?


Je bent wat je spreekt,en jij spreekt/schrijft beter Nederlands als dhmazight,awma.
#122
In de media / Re: Sorry
13/02/2013 om 17:17:54
We waren met elkaar verbonden door de zee. De sombere,afgepeigerde vissers staarden de donkere leegte in,te lusteloos om een gesprek te voeren in de bittere kou. Het was slecht weer,de wind leek,net als de golven, van alle richtingen te komen.

Het enige wat ze konden doen was wachten op beter dagen. Na een paar uur begonnen de jongeren  met een potje domino,de ouderen keken even naar het geschuif met de stenen om meteen daarna weer te verzinken in hun gepeins.

Een van hen was een oude man,een weinig spraakzame,teruggetrokken man,wanneer hij een woord zei viel iedereen stil.



Jullie weten allen dat ik een zeeman ben,mijn schip is mijn thuis en de zee mijn land. Ik heb geweld,hebzucht en verblindende begeerte meegemaakt,maar na al die jaren kan ik een voorval nog steeds niet begrijpen.

Na twee dagen vissen in zwaar weer waren we op weg naar de haven van el-Aiun,de golven bereikten hoogten van drie tot vier meter. De meeste vissers lagen benedendeks te slapen,maar enkelen bleven wakker en keken uit over zee.

Ik keek ook uit over zee en zag iets,ik wist niet wat het was, keer op keer verdween en verscheen het weer. Even dacht ik dat ik het me verbeeldde,dat er niets was,maar het stipje aan de horizon kwam steeds terug.

De kapitein keek me aan en vroeg waar ik naar stond te turen,ik wees in de richting waar ik naar keek en de kapitein keek secuur door z’n verrekijker naar dat stipje. Hij gaf me de verrekijker en zei dat hij niets kon zien,de vissers in de kajuit hadden in dezelfde richting gekeken maar bezwoeren me dat zij ook niets konden zien.

Ik vroeg de kapitein om koers te zetten richting het stipje,hij mompelde in zichzelf en keek me scheef aan,maar deed toch wat ik hem vroeg.


Na een tijdje zagen we duidelijk een wrakkig,groenkleurig houten bootje van een meter of zeven. Toen we dichterbij kwamen draaide mijn maag om,er waren mensen aan boord. De stank die van het bootje kwam was ondanks de harde wind niet te harden. De schipbreukelingen waren zwarte afrikanen en keken ons met opengesperde ogen aan,te verzwakt en uitgedroogd om geluid te maken,laat staan om rechtop te staan.

We hesen hen aan boord en probeerden met ze te praten,middels gebarentaal te achterhalen waar ze vandaan kwamen,wat hen overkomen was,maar ze bleven apathisch kijken. Een van de vissers kwam terug met een kan vol versgemaakte koffie en gaf hen beurtelings een slok hete koffie. Binnen een half uur brak een kakofonie los van Marokkaanse en Afrikaanse dialecten,maar de woorden die we het vaakst hoorden waren: manger,nourriture,food,eat…

Het probleem was dat we praktisch niets te eten hadden aan boord,het enige wat we nog hadden waren een paar droge broden van drie dagen oud en zwarte en groene olijven in blik.

Toen we aankwamen in de haven hadden ze alles opgegeten en  opgedronken ,behalve de zwarte olijven. We vonden de zwarte olijven waar we ze hadden neergelegd,er ontbrak niet een.
#123
In de media / Re: Sorry
07/02/2013 om 14:27:59
One day was The One door de bergen aan het slenteren,zomaar..,no particular place to go.Na een paar uur kwam one een vreemd rond bouwsel tegen,het wemelde er van de keutels,dus dacht one aan wilde konijnen en hazen,maar er lagen simpelweg teveel keutels.

Hoe dichter one het ronde bouwsel naderde,hoe indringender de schapen en geitenlucht werd.Er was in de weide omtrek niemand te bekennen,one luisterde aandachtig maar kon niets dan het geruis van de wind horen. One besloot te gaan zitten en te rusten voor de lange weg terug.


Nauwelijks zichtbaar en van een veilige afstand had een man me al die tijd gadegeslagen. Ik glimlachte en zwaaide naar de man,waarop de man langzaam opstond en mijn kant op liep.

Hij was een herder en het vreemde bouwsel diende als nachtelijke kraal in de bergen.Hij gaf me een stukje kaas en vroeg me wie ik was en waar ik vandaan kwam.

Ah..,jij komt uit Europa,het rijkste en meest beschaafde deel van de wereld!

Nou,dat van die rijkdom kan wellicht kloppen,maar ik ben het niet met je eens wat beschaving betreft.

Waarom?

Nou,Europa is nogal racistisch...

Wat bedoel je met racisme?

Weet je niet wat racisme is?

Nee,eigenlijk niet,ik leef al m'n hele leven op deze berg,ik ben niet echt op de hoogte van wat er speelt in de wereld.

Hmm..,hoe moet ik je nou uitleggen wat racisme is?Ik begon over het kaukasische,negroide en mongoloide ras en binnen die rassen de onderlinge verschillen etc etc.

Wacht,wacht zei hij lachend,ik denk dat ik begrijp wat racisme is...

Normaal gesproken koop en verkoop ik m'n schapen hier vlakbij op de plaatselijke markt,maar door omstandigheden kocht ik een tijd terug een schaap dat van heel ver kwam. Het schaap zag er ietwat anders uit,maar een schaap is een schaap uds dreef ik m'n zin door en kreeg achteraf erg spijt van m'n aankoop.

Zogauw ik dat schaap losliet tussen de andere schapen wist ik niet wat ik zag! Alle schapen,rammen en ooien trokken tegelijkertijd ten strijde tegen het vreemde schaap,ik had zoiets nog nooit van m'n leven gezien,ik moest dat schaap onmiddelijk afzonderen anders had de kudde 'm doodgebeukt.


Wat heb je toen gedaan met dat schaap?

De eerstvolgende marktdag meteen aan een slager verkocht.

Shit,waarom aan de slager,man?


Niemand wou 'm kopen,alleen de slager...

#124
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
07/02/2013 om 13:41:44
Waarom geen gedichten in het Nederlands?
#125
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
17/01/2013 om 13:47:11
?
#126
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
14/01/2013 om 14:17:32
Are you experienced?

#127
Een paar dagen geleden was het enige gespreksonderwerp in de Rif het snel naderende Einde der Tijden in de vorm van een allesverwoestende asteroide.

Een oud stel zat op krakende stoelen verveeld tv te kijken en de een zei tegen de ander:

Weet je..,op de dag dat een Awdars je begroet vanuit een hoog gebouw,een Akerhie naar de moskee gaat om te bidden en een Awayagher zij aan zij loopt met zijn vrouw,dan kan het niet lang meer duren...



#128
In de media / Sorry
08/12/2012 om 14:11:28
Beste autochtoon,

Ik wil oprecht mijn spijt betuigen en op mijn knieën vallen voor al het leed, waar ik eigenlijk niets mee te maken heb.

Sorry voor de hangjongeren. Sorry voor de bankencrisis. Sorry voor je aambeien. Sorry voor het uitsterven van de dodo. Sorry voor de klimaatverandering. Waarschijnlijk hebben we daar geen schuld aan, maar toch sorry. Sorry omdat we het Nederlands verrijken. Sorry dat we enkel nuttig zijn voor de oplagen van kranten. Sorry dat ik honderd keer na elkaar kan opdrukken. Sorry voor de hoofddoek. Sorry voor de Arabische Lente. Sorry omdat we besneden zijn. Sorry dat ik dit heb geschreven. Sorry omdat door ons Filip Dewinter een reden van bestaan heeft. Sorry, sorry, sorry.

Ik beloof dat we actie zullen ondernemen. We gaan flyers uitdelen met 'sorry' daarop. We zullen vanaf nu alleen nog T-shirts en petten met 'sorry' dragen.

Velen zien ons als een geheel, geen individuen, een samengesmolten massa. If you can't beat them, kruip dan maar. Als we ons bij elk incident met iemand van vreemde afkomst verontschuldigen, wordt alles veel simpeler.

Ik was het moe om dingen te verduidelijken. Steeds weer dezelfde vragen te krijgen: 'En? Wat denk je daarvan? Heb je het gehoord, gezien, gelezen? Femme de la rue, gaybashing, om nog maar te zwijgen over die studentendoop. De mensen kunnen niet meer op straat rondlopen. Weet je hoe dat komt? Dat komt door jullie. Awel vriend, leg het eens uit. Moet jij je niet verantwoorden voor jullie gedrag? Of durf je daar niet over schrijven?'

Ik doe geen moeite meer. Ik zeg vanaf nu alleen maar sorry.

Vroeger hield ik lange monologen over hogere GAS-boetes en strengere sancties voor criminelen. Ik pleitte om vuur met vuur te bestrijden. Oog om oog, tand om tand. Ik was een liefhebber van meedogenloze straffen voor daders. Hoopte dat criminelen met baseballknuppels bewerkt werden. Dat ze daarna naakt met grote borden vol spijtbetuigingen moesten rondlopen. Het volk mocht hen bespuwen en rot fruit naar hen gooien. Op het einde mochten ze met hun ballen aan het plafond worden gehangen, waar ze zouden bengelen tot in de eeuwigheid.

Zelfs deze uitleg deed geen wonderen, want je antwoordde geeuwend (waarvoor mijn excuses trouwens): 'Nah, onvoldoende. Je kunt zo veel zeiken als je wilt. Goed praten, kwaad spreken, maakt allemaal niet uit. Want hoe zit het eigenlijk met jou? Die vraag lijkt me relevanter. Ook jij moet je verontschuldigen. Distantiëren van de incidenten. Desnoods oproepen tot een massale betoging. Een stuk schrijven met welgemeende verontschuldigingen. Liefst een stuk waar de tranen van afspatten.'

Ik heb het gevecht voor genuanceerde beeldvorming al lang opgegeven. Een sorry voelt zo veel beter dan telkens met de angst zitten wanneer er iets negatiefs in de media verschijnt. Hopend dat het niet iemand van vreemde afkomst is. Hopend dat er niemand met het vingertje begint te zwaaien. Maar nu we een massa zijn vereenzelvigen we ons. Eén voor allen, allen voor één. Niets kan ons van ons stuk brengen. En met zijn allen is het zelfs een stuk gezelliger. Samen drinken we uit dezelfde mok, waar 'sorry' opstaat. En we vergeten niet dat je nooit genoeg sorry kunt zeggen. Sorry daarvoor.

Vriendelijke groet,

Fikry El Azzouzi


http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1543175/2012/12/03/Sorry-voor-al-het-leed-waarmee-ik-eigenlijk-niks-te-maken-heb.dhtml
#129
Citaat van: Amsraraf op 30/11/2012 om 20:49:16
De Islam vernietigt culturen van bekeerde volkeren om ze om te zetten in één dominante cultuur,de Islamo/Arabische cultuur.

Azul,
De islam vernietigt geen culturen.  Er bestaat wel een islamitische cultuur geproduceerd door moslims vooral de Perzen (Iraniers). Er bestaat geen islamitisch-arabisch cultuur want de arabische cultuur is niet per definitie islamitisch (wat hebben bijv. de homoseksuele gedichten van Abou Newwas met de islam te maken?!).

Het zijn de arabische nationalisten die  voor de eerste keer de term arabisch-islamitisch gebruikten om alles wat arabisch is een heilig karakter te geven.

Islam is geen identiteit. Islam is een godsdienst.

"De Arabieren waren, hoewel zij een groot gedeelte van de wereld hadden veroverd in naam van de nieuwe godsdienst, in werkelijkheid geen bijzonder godsdienstig aangelegd volk; buit en rijkdom waren in sterker mate de motieven van hun veroveringstochten, dan godsdienstige overwegingen....De Perzen (Iraniers) daarentegen zijn van oudsher altijd diep religieus en in hoge mate speculatief aangelegd geweest.  Na hun bekering maakten zij van de islam iets veel belangwekkenders, religieusers en ook meer filosofisch, dan de profeet en de zijnen ooit hadden kunnen dromen." B. Russel, geschiedenis der westerse filosofie, p. 383

Azul,

Dan wens ik je verder veel succes met het zoeken naar amazigh betekenissen van verarabiseerde amazigh-plaatsnamen.


Ps:religieuzers ipv religieusers
#130
Citaat van: Amsraraf op 15/11/2012 om 18:02:07
Azul,

- Een zeer belangrijke vraag: waarom zijn de Brazilianen, de Amerikanen, de Canadezen, de Australiers ..etc.  niet geobsedeerd door hun bekende buitenlandse afkomst ?


Azul,

De Islam verandert de naam,taal, eetgewoonten,dagindeling/ritme,omgangsvormen etc,wat overblijft is een soortement 'hybride' cultuur. De oorspronkelijke cultuur wordt stukje bij beetje vernietigd,elke opeenvolgende generatie zet onherroepelijke stappen richting één islamitische identiteit.

Wat is het verschil tussen een inwoner van Afghanistan,Saudi-Arabia,Indonesie,Senegal,Bosnia en Marokko? De uiterlijke kenmerken zullen zeer uiteenlopend zijn,maar is er sprake van verschillende culturen?


De Islam vernietigt culturen van bekeerde volkeren om ze om te zetten in één dominante cultuur,de Islamo/Arabische cultuur.






 





#131
Lang geleden werd eens een internationale wedstrijd georganiseerd om te bepalen wie de meest koppige persoon ter wereld was.De gelukkige winnaar kreeg een geldprijs en vermelding in het Guinness World Records.Tijdens nationale wedstrijden werd de koppigste persoon van het land geselecteerd en zodoende bleven er enkele tientallen deelnemers over.

Maar vlak voordat de prestigieuze 'Worlds Most Stubborn Contest' werd gehouden in New York City,werd de organisatie te kennen gegeven dat er ergens in de highlands van de Rif een legendarisch stugge persoon huisde.De organisatoren twijfelden geen moment en vlogen naar de Rif om de mysterieuze dwarsligger op te sporen,na een dagenlange trektocht over onherbergzame gebieden kwamen ze de man tegen op een dorre bergtop.

Ze vertelden hem dat hij slechts bij hoge uitzondering een wild-card kreeg om deel te nemen aan de 'Worlds Most Stubborn Contest'.
De man was vereerd dat hem die eer werd gegund en was vast van plan deel te nemen.

De organisatoren waren opgelucht dat ze hem hadden gevonden en overhandigden hem de tickets en hotelvouchers. Nadat hij een poosje de papieren in zijn handen bestudeerde gaf hij ze terug.

Hij zei: Ik wil graag deelnemen,maar dan moeten jullie de 'Worlds Most Stubborn Contest' hier op mijn berg houden...
#132
I was rather interested in the Awaryagher in you,your personal opinion.But you strike me as a thoroughly arabised/islamised convert,not able to think or reason without 'help' from the Book.

The 'mixing' aforementioned by you was an arabic cultural/tribal custom in the era of Jahiliya,long before your God gave his consent or refused a relationship.

It's also mentioned in Leviticus 18,one thousand years before the last 'Revelation' to once again some shepherd in the desert.

You use thousand years old religious laws or customs to exclude women from taking part in discussions on a bulletin-board (without any physical contact) about tribal history and customs etc.


Did your God forbid women to have a chat with men on a facebook site?




Meniss chek? Nesh zeg Ayth-Ayache.













#133
Citaat van: The_Rep0rter op 20/08/2012 om 18:07:42
You are welcome to ask this question, and there can be many answers to it, but I will leave the answer to the specialists in this topic and here is one answer in defense of not mixing between sexes:

4Ù€ اختÙ,,اط اÙ,,نساء باÙ,,رجاÙ,, فإن اÙ,,Ù...رأة إذا رأت نفسها Ù...ساوية Ù,,Ù,,رجÙ,,في كشف اÙ,,وجه واÙ,,تجوÙ,, سافرة Ù,,Ù... يحصÙ,, Ù...نها حياءٌ ÙˆÙ,,ا خجÙ,, Ù...Ù† Ù...زاحÙ...Ø© اÙ,,رجاÙ,, ØŒ وفي Ø°Ù,,كفتنة كبيرة وفساد عريض ØŒ فÙ,د أخرج اÙ,,ترÙ...ذي (5272) عَنÙ' Ø­ÙŽÙ...Ù'زَةَ بÙ'نِ أَبِيأُسَيÙ'دٍ اÙ,,Ø£ÙŽÙ†Ù'صَارِيِÙ' عَنÙ' أَبِيهِ Ø£ÙŽÙ†ÙŽÙ'هُ سَÙ...ِعَ رَسُوÙ,,ÙŽ اÙ,,Ù,,ÙŽÙ'هِ صَÙ,,ÙŽÙ'ىاÙ,,Ù,,ÙŽÙ'هُ عَÙ,,ÙŽÙŠÙ'هِ وَسَÙ,,ÙŽÙ'Ù...ÙŽ ÙŠÙŽÙ,ُوÙ,,ُ وَهُوَ خَارِجٌ Ù...ِنÙ' اÙ,,Ù'Ù...َسÙ'جِدِ فَاخÙ'تَÙ,,َطَاÙ,,رِÙ'جَاÙ,,ُ Ù...َعَ اÙ,,نِÙ'سَاءِ فِي اÙ,,Ø·ÙŽÙ'رِيÙ,ِ فَÙ,َاÙ,,ÙŽ رَسُوÙ,,ُ اÙ,,Ù,,ÙŽÙ'هِ صَÙ,,ÙŽÙ'Ù‰ اÙ,,Ù,,ÙŽÙ'هُعَÙ,,ÙŽÙŠÙ'هِ وَسَÙ,,ÙŽÙ'Ù...ÙŽ Ù,,ِÙ,,نِÙ'سَاءِ اسÙ'تَأÙ'خِرÙ'Ù†ÙŽ فَإِنَÙ'هُ Ù,,ÙŽÙŠÙ'سَ Ù,,َكُنَÙ' Ø£ÙŽÙ†Ù'تَحÙ'Ù,ُÙ,Ù'Ù†ÙŽ اÙ,,Ø·ÙŽÙ'رِيÙ,ÙŽ ØŒ عَÙ,,ÙŽÙŠÙ'كُنَÙ' بِحَافَÙ'اتِ اÙ,,Ø·ÙŽÙ'رِيÙ,ِ . فَكَانَتÙ'اÙ,,Ù'Ù...َرÙ'أَةُ تَÙ,,Ù'تَصِÙ,ُ بِاÙ,,Ù'جِدَارِ حَتَÙ'Ù‰ إِنَÙ' Ø«ÙŽÙˆÙ'بَهَا Ù,,َيَتَعَÙ,,ÙŽÙ'Ù,ُبِاÙ,,Ù'جِدَارِ Ù...ِنÙ' Ù,,ُصُوÙ,ِهَا بِهِ" حسنه اÙ,,Ø£Ù,,باني في صحيح اÙ,,جاÙ...ع ( 929)

Source: http://h-d.01.ma/19937.htm

Wa salaam

Azul

Thank you indeed for allowing me to ask a question on a forum,and will you excuse me for contradicting you. My question cannot be answered in 'many ways'. You could have replied with a yes or a no,but you chose a void answer instead.

Was being associated with homosexuals in essence why you tried to avoid a (painful) question,given your religion?


PS: If there wouldn't be any mixing of sexes,humanity (and many other species) wouldn't exist.


Ad wenni nta







#134
Citaat van: The_Rep0rter op 16/06/2012 om 20:56:40
Asalaamu 'alaykum,

Note that this group is a -men only- group.

Thank you.

Wa salaam

Group link: http://www.facebook.com/groups/374182372637183/

Azul

Why this men-only (?),is this a gay Ayth-Waryagher group?


Ad wenni nta
#135
Poëzie / Re: abrid
07/08/2012 om 13:14:29
Citaat van: amazigh_ op 13/04/2012 om 11:25:02
Sallaam ou alaykoem, azul awma,

Ben in de nenkoerstreek geboren in een witte oude huisje van vroeger hahaha dat is net 2 km vanuit lde ingang van L'baradj waterzuivering is dat denk ik..
Azul

Nekor is een rivier,jij bent geboren aan de Ayth-Waryagher kant van de oever,tussen Ayth Ayache en (A)mnoud,de overkant behoort tot de Ayth-Touzine.L'baradj is een verbastering van het Franse woord 'barrage',stuwdam in het Nederlands.


klik om te vergroten