-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Tamza

#141
Een onderzoek van islamitische jongerensite Elqalem.nl naar discriminatie op de arbeidsmarkt, heeft uitgewezen dat allochtone sollicitanten vrijwel kansloos zijn. Tijdens een proef met honderdvijftig fictieve sollicitaties bij vooral bedrijven in de Randstad, kregen 51 van de 75 autochtone sollicitanten (68%) de baan aangeboden. Van de 75 allochtone sollicitanten kregen slechts twee (2,7%) de functie, waarbij 1 persoon te maken had met een islamitische personeelsfunctionaris voor wie het geen probleem was dat de sollicitante een hoofddoek draagt.

Naar aanleiding hiervan heeft Elqalem besloten tot de samenstelling en publicatie van een Corporate Shitlist, een lijst van bedrijven die zich schuldig maken aan, zoals gezegd, het uitsluiten van mensen op de arbeidsmarkt op basis van etniciteit, huidskleur en religie en zeer selectief hiermee omgaan.

Volgens het Parool reageert een aantal van deze bedrijven uit de Shitlist, waaronder Ford, Vitae, VOC Detachering, Shell en Elsevier verbaasd en wijzen de conclusies van Elqalem van de hand. De krant meldt ook dat Ahmed Aboutaleb het een schande vindt.
#142
Muziek / Brahim Izri
20/09/2005 om 11:06:53
De CD van de Kabylische zanger staat sinds gister op de site www.tagrawla.com.

http://www.tagrawla.com/Amazigh-Music/Kabyle-Music/Brahim-Izri.htm

Mooie nummers. Wel een beetje Idir-achtige stem en ARRANGEMENT (Sa3ied & Laysa ;))
#143
Muziek / Ik zoek de naam van een zanger
11/09/2005 om 19:36:12
Hij zingt dit mooie nummer:

http://s27.yousendit.com/d.aspx?id=2Z0E51CBFKGS01VF8MN0GY4RYE

Wie weet de naam van deze zanger?
#144
Muziek / Nieuwe CD van Said Zerwali
09/09/2005 om 12:32:15
http://www.tagrawla.com/Amazigh-Music/Rif-Music/Zerwali.htm

Vind het album een zware tegenvaller. Die vervloekte computerstemmen maken me parra. Echt jammer. Het nummer 'Abdelkarim' had een heel gaaf nummer kunnen zijn, ware het niet dat ie zijn stem en werkelijk elk instrument heeft laten verkrachten door die robotshit.
#145
Taal / Amazigh
03/09/2005 om 22:53:16
Betekent 'vrije mens' toch?

Wat betekent dan precies 'vrij' in de naam, en wat betekent precies 'mens' in de naam?
#146
http://nmo.omroep.nl/cgi/nmo/?s=5&id=13&e=528&t=0

De uitzending is van gister 30 augustus. O.a. is te horen hoe columnist Asis Aynan de zwakzinnige Spunk-columnist Hasna verbaal afmaakt. Heb me doodgelachen. Ook snoerde hij meerdere malen de mond van de presentator die af en toe laagdunkend uit de hoek kwam. Mooi om te horen. (Y)

Verder hoor je ook Herman Obdeijn wat standaarddingetjes over Imazighen vertellen. De band Thaziri treedt op en ook de dichter Mimoun El Sahraoui draagt iets voor.
#147
Pleur alle titels en auteurs in deze topic svp.
#148
Geschiedenis / Riffijnen in Iran
28/08/2005 om 12:35:47
The Orals

At the time of the birth of Jesus Christ the Oralpeople from North Africa settled in the southern part of Alfaristan. The Oraltribe originates from the Beni Bouayach area near el-Houceima in North Morocco. After dissension with Tamazight (Berber) ruler king Juba II from Morocco about his marriage with Cleopatra Selene (daughter of Egyptian pharaoh Cleopatra and Roman Marcus Antonius) Oral Ayach led his tribe from the Rif-mountains of North Africa to the forests in the south of Alfaristan, where his tomb is worshipped today in Darbe. Oral´s father still rest in Beni Bouayach.The Oralpeople are a majority in the south, with Darbe as their cult center.

(Alfaristan = Iran)

http://travel.to/alfaristan

Weet iemand hier wat meer over? :/
#149
http://www.vpro.nl/programma/dewandelendetak/afleveringen/456080/

De uitzending is wel van 1998, toen Lounes Matoub net vermoord was.

Maar ik had dit nog niet eerder gehoord. Er worden prachtige gedichten voorgedragen en zijn liederen worden ten gehore gebracht. Vooral het klaaglied van de moeder van Lounes Matoub die hij (Matoub) op zijn cd had opgenomen is erg mooi (ongeveer vanaf minuut 13).

Een 1 uur durende interessante uitzending!
#150
Muziek / Dansmuziek deel II
24/07/2005 om 16:30:58
http://www.tagrawla.com/Amazigh-Music/Kabyle-Music/Moh-Alileche.htm

Check het nummer 'Ideballen'. Als je dit niet doet opspringen om te gaan dansen, dan ben ik geen Tamza!
#151
Muziek / Verliefd
04/07/2005 om 22:01:53
Op muziek van Ali Amran:  http://www.tagrawla.com/Amazigh-Music/Kabyle-Music/Ali-Amran.htm

Beetje zwijmelmuziek, ik wou dat ik 'm beter kon verstaan. Zijn stem vind ik ook mooi, gewoon een rauwe stem met veel gevoel. Het nummer Xali Sliman vind ik erg mooi. Kent iemand deze zanger? En heeft iemand meer nummers van hem?
#152
'Over Marokkaanse criminelen mocht je het niet hebben'
de Volkskrant, Boeken, 10 juni 2005 (pagina 23)


Door Martin Sommer

Hans Werdmölder, Marokkaanse lieverdjes - Crimineel en hinderlijk gedrag onder Marokkaanse jongeren Balans; 260 pagina's; â,¬ 16,50 ISBN 90 5018 686 6 .


Sinds 25 jaar bestudeert Hans Werdmölder jonge Marokkaanse criminelen in Nederland. Zijn conclusies botsten lange tijd met het politiek correcte denken. Ook zelf worstelde hij ermee: 'Je hebt een censor in je hoofd.'
Marokkaanse lieverdjes. Antropoloog Hans Werdmölder koos precies de goede titel voor zijn nieuwe boek over jonge criminelen met een Marokkaanse achtergrond. Ook als je met hem spreekt, is het understatement zijn stijlfiguur, en tegelijk zijn die lieverdjes een knipoog naar progressiefwelwillend Nederland. Werdmölder glimlacht graag, en met zijn zuidelijke tongval lijkt het allemaal wat minder hard aan te komen. Maar wie goed luistert en zorgvuldig leest, weet dat het niet meevalt. Vijfentwintig jaar studie van hinderlijk en crimineel gedrag van jonge Marokkanen leverde vooral ontnuchtering op. Bestuurders hebben na zoveel jaren nog altijd geen greep op het probleem en dus ontkennen ze dat er een probleem is. Wetenschappers hebben uit angst voor racisme veel te lang door een roze bril gekeken en hebben nog steeds last van 'optimisme tegen beter weten in'. Vooral de Marokkaanse jongeren zelf: Werdmölder ziet weinig vooruitgang in het verschiet.
Een eerste cliché kegelt hij in de inleiding al omver. We denken tegenwoordig dat alles over tafel gaat, dat er even openlijk als snoeihard wordt gesproken over Marokkaanse wetsovertreders. Nee hoor, vindt Werdmölder, de politiek-correcte reflex is springlevend. In zijn Utrechtse universiteitskamer legt hij uit: 'Ikzelf heb ook lang het idee gehad: sociaal-economische factoren zijn beslissend voor crimineel gedrag. Noem het de voedingsbodemtheorie. Ze kunnen er niks aan doen. Dat hele discours bestaat nog steeds. Eerst werd de criminaliteit ontkend, toen gezegd dat het maar een klein groepje was, vervolgens dat het wel meevalt, dat het weer overgaat en dat het maar 10 procent is, dat je moet kijken naar de mensen waar het wél goed mee gaat, dat ze in de hoek worden gezet.
'Langzamerhand realiseert men zich wel dat er een reëel probleem is dat al twintig jaar bestaat. Niettemin bestaat het beeld nog steeds dat er sprake is van een negatief stigma. In 2003 werd een onderzoeker van de VU, Jaap Noorda, teruggefloten toen hij een hard rapport publiceerde over Marokkaanse bendes. De politie zei: wij herkennen dit helemaal niet, de problemen zijn

allang opgelost. Tegen mij zei Noorda: de waarheid mag niet aan het licht komen. Omdat de overheid vertrouwen moet uitstralen, en dus niet kan erkennen dat ze de zaak niet in de hand heeft. Waarom heeft de Diamantbuurt zoveel publiciteit gekregen? In Amsterdam-West gebeurde dat soort dingen allang. Mensen werden uit hun huizen gepest, er vlogen klinkers door de ruit. In de Diamantbuurt ging het bij mijn weten om een SPgezin, die lieten dat niet over hun kant gaan, die zochten zelf de publiciteit. Alleen daarom kreeg het An k l a n g , toen moest de gemeente wat doen. Maar mensen die niet tot zoiets in staat zijn, krijgen niet die aandacht en hulp van de politie. Dat is naar mijn gevoel wel diep treurig .'
Hans Werdmölder (1951) studeerde culturele antropologie bij de legendarische André Köbben. 'Het is de doem van de wetenschapper en tegelijk ook zijn glorie onprettige boodschappen te brengen', haalt hij zijn leermeester aan. Na zijn studie ging hij in 1982 werken bij de Universiteit van Utrecht. Hij woonde in die tijd in de Amsterdamse Kinkerbuurt, die hij om zich heen zag veranderen. 'Ik had mijn scriptie geschreven over Mexicaanse keuterboertjes, en dacht: de Marokkanen hier zijn net zulke mensen. Daar wilde ik als antropoloog over schrijven. Ik begon een studie naar Marokkaanse jongeren, ging in een buurthuis werken. Al snel was er een probleemgroep in Amsterdam-Oost. Ik kreeg subsidie voor een onderzoek, daaruit kwam mijn eerste boek voort, Van vriendenkring tot randgroep. Ja, toen spraken we nog van randgroepjongeren.'
Sinds zijn studietijd heeft Werdmölder er nu met onderbrekingen bijna een kwarteeuw onderzoek op zitten. 'Toen ik begon, had ook ik het idee: dit is een voorbijgaand verschijnsel. Vier jaar na mijn eerste boek pakte ik het onderwerp weer op. Ik was benieuwd: zijn ze nog crimineel of zijn ze op het rechte pad? Dat werd het onderwerp van mijn proefschrift, Generatie op drift (1990). Ik had 34 jongens gevolgd. Tien zijn met veel vallen en opstaan goed terechtgekomen, twintig waren crimineel en zijn het gebleven. Het verschil was dat ze niet meer elke dag auto's kraakten. Hun criminaliteit was minder zichtbaar, ze zaten in de drugs of hingen rond op de pillenbrug .'
Na zijn dissertatie was Werdmölder een tijdje 'Marokkanenmoe'. Hij wilde wat anders doen, vertrok naar Zuid-Afrika waar begin jaren negentig de Waarheids- en Verzoeningscommissie werkte aan een toekomst gebaseerd op mensenrechten, democratie en gelijkheid. 'Er was een prachtige nieuwe grondwet, en mooie diversiteit na de apartheid. Maar de persoonlijke veiligheid was tegelijk een enorm probleem.' Hij ging een nacht met de politie in Johannesburg op stap, een nacht die hem de ogen opende. In Zuid-Afrika worden per jaar 25 duizend moorden gepleegd. De daders worden afgeschilderd als 'slachtoffers van de apartheid', maar Werdmölder realiseerde zich voor het eerst dat dat niks afdeed aan het veiligheidsprobleem.
'Vergeleken met Zuid-Afrika valt het bij ons natuurlijk reuze mee. Toch worden mensen wel degelijk met criminaliteit geconfronteerd.' Werdmölder keerde naar zijn oude stiel terug. En schreef dit boek waarin op die bijna opgewekte toon het ene aan het andere verontrustende cijfer wordt geregen.


#153
Omdat ze een demonstratie hielden over de Sahara-kwestie.

http://www.yenoo.com/vid/rabat.wmv

Check hoe ze op die studenten inbeuken. Zelfs een hulpeloze vrouw werd geslagen en geschopt. Echt ongelooflijk.
#154
Muziek / Lahcene Adjroud
14/05/2005 om 17:09:10
Echt prachtig Kabylisch muziek. Zijn stem raakt je en tekst is hier en daar wel verstaanbaar voor de Riffijn.

Hier staan een aantal nummers van deze zanger:

http://www.marocaudio.com/index.php?p=Berbere_%2FAhcene%20Adjroud%20
#155
Muziek / Amazigh Oumgeel
23/04/2005 om 21:30:03
http://www.moroccanmp3.com/video11.php?Genre=Amazighoumgeel#

Volgens mij moet je je eerst registreren voordat je het kunt bekijken.

Dat vijfde bestandje is wel een strak nummer.
#156
Amazigh keuken / Atay n na3 na3
12/04/2005 om 12:43:06
Wat ik zo apart vind, in Nederland maakt de vrouw de thee klaar, maar in Marokko doet de man dat. Het is daar zelfs een hele ceremonie: proeven, teruggieten, proeven, teruggieten, suikerkegels kapot slaan, langzaam en sierlijk de glazen inschenken, slurpen.

Ik vind het echt een prachtig ritueeltje. Jammer dat het nu gewoon in de keuken even snel-snel gemaakt wordt, terwijl men in Marokko er de tijd voor neemt. De man voelt zich ook echt DE MAN wanneer hij de eer krijgt om die taak te verrichten.
#157
Amazigh keuken / Ahabid
12/04/2005 om 11:44:34
Is mij opgevallen dat de Ayt Wayagher die ik ken, er nog nooit van gehoord hebben.

Wie kent het gerecht wel en hoe bereiden jullie het?
#158
Poëzie / Where The Mind is Without Fear
12/04/2005 om 11:11:19
Where the mind is without fear and the head is held high
Where knowledge is free
Where the world has not been broken up into fragments
By narrow domestic walls
Where words come out from the depth of truth
Where tireless striving stretches its arms towards perfection
Where the clear stream of reason has not lost its way
Into the dreary desert sand of dead habit
Where the mind is led forward by thee
Into ever-widening thought and action
Into that heaven of freedom, my Father, let my country awake.


-Rabindrath Tagore
#159
Muziek / Cherifa Kersit
09/04/2005 om 14:03:03


Prachtige Amazigh-blues uit de Atlas.

Hier zijn een aantal nummers van de zangeres te vinden:

http://www.marocaudio.com/index.php?p=Berbere_%2FCherifa%20Kersit

Btw, niet iedereen kan op die site komen, dus hier een andere link:


http://www.leschleuhs.com/audio/Ma_Gn_Tufit_Amazir.mp3