-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#91
je kunt wel stoer lopen doen maar je hebt geen bewijs geleverd dat Kert of Gart onomstotelijk terug te voeren is op de Æ"RM stam. Je maakt alleen een link met die zogeheten Garmanten dat een ander volk uit de woestijn van Libië blijkt te zijn, althans volgens die wikipage.

Waarom nodig je me niet een keertje uit voor op de koffie? Presikhaaf was het toch? Dan kun je allemaal vertellen over het  fenomeen von der azulismus, en sinds wanneer je nou een selfproclamed azulist bent geworden. Ja, baloney natuurlijk.
#92
Als je graag van ''azulist'' spreekt, dan dien je ook uit te leggen wat dat inhoudt. Het is niet meer dan een obscure term van wiens obscuriteit je gebruik maakt om je werkelijke intenties te verdoezelen. Je bent een smerige rat, dat ligt nou eenmaal in je aard en of je jezelf nu uitgeeft voor azulist of herboren moslim, is not going to make much of a difference.

Je spreekt enerzijds van azulist vs herboren moslim als verschil in ideologie, en meent tegelijkertijd beide te zijn. Dus azulist vs herboren moslim en niet zoiets als herboren moslim azulist, terwijl je daar genoeg articulerend vermogen voor hebt. Dat zijn de momenten waarop je ware gezicht tevoorschijn komt. Wat houdt de azulistische ideologie dan precies in? Eerlijk gezegd wordt die nergens echt omschreven..

Jij bent toch die lelijke scharminkel who never had any real good pussy, beside some 3d rate leftovers, mocht je nog van geluk spreken. Gelukkig woon je wel in een stad die een hoerenstraat heeft. Die foto van je heb ik weleens gezien, hoor. Damn you're ugly! Was het niet voor die rode paspoort dan was het aanbod voor je in partnerkeuze  exponentieel geslonken. Toch? Verder pas je ook perfect in het profiel van een viezerik die zich in de bosjes bij fietspaden verstopt en zo als het even kan minderjarige meisjes lastig te vallen.

Normaal ben ik niet zo gemeen, maar jij haalt met je adhominems such unpleasant feelings in me naar boven dat ik me schuldig maak aan zulke opmerkingen. Outraged at some of my guesses. Hier wordt precies uitgelegd waarom gasten zoals jij het internet verpesten. Jouw type wordt zelfs als eerste behandeld.


https://www.youtube.com/watch?v=SRgEL72ng7k
#93
Citaat van: buɛluz op 13/09/2018 om 22:02:22
Hoezo niet bepaald consistent a Vutɣmas-inu? Jij dacht zeker omdat ik jou uitmaakte voor niet al te snuggere azulist, dat ik zelf geen azulist kon zijn. Maar dat was slechts jouw aanname geweest. Dat wist jij niet zeker van mij. Daarom zei ik ook al dat jij mijn belediging verkeerd had begrepen. Verschil moet er nou eenmaal zijn, jongen. En dat verschil tussen ons is niet zozeer een verschil in ideologie (azulist vs. herboren moslim), maar een verschil in kennis (wetend vs. onwetend). Jij bent hier onzin aan het verkondigen over de iqerεiyyen en daarom ben jij slechts een domme azulist.


Dus bij voorker toch azulist vs herboren moslim. Dus je zet domme er voor, meent een alibi te hebben door jezelf voor azulist uit te geven, en je denkt dat je het voor elkaar hebt. Je bent een F liar, want nergens heb jij hier in al die jaren jezelf ooit voor azulist uitgegeven.


Bouwstijlen hebben inderdaad betrekking op gebouwen en het woord is minstens gedeeltelijk verklaarbaar uit het Arabisch, geef je zelf toe. So why all this outrage? Het is niet zo dat heb beweerd dat ze de naam te danken hebben aan een kokosnoot.Waarom realiseer je niet dat waneer je op zo'n manier je kennis deelt, dat dat toch ook iets over jezelf zegt, of niet? Je hoeft me niet zo te vervolgen, hoor! Ik heb wat ik schreef nooit als onbetwiste waarheid neergezet,  a vuyazzan! Wat wil je nou, lelijkerd? Ga je toxiciteit maar ergens anders uitstralen, rare vogel!

#94
Je moest eens wat minder pathologisch gedragen, en eens wat meer normaal doen, kul!
Dat krijg je nou van die adhominems, moest dat nou? Dat ligt blijkbaar in het aard van het beestje, zullen we maar zeggen.

Your critique, heeft ook zijn gebreke. Waar gaat het nou eigenlijk allemaal om? Niet een bouwstijl maar een specific bouwsel, I get that part. Maar dat Arabisch woord kan toch in een ander context wel kasteel betekenen. Nou, wat lul je dan. Mixf t taqziqad? Minc ida3wan? Je probeert mij te stangen and think you’re baddas.

Sjonge jonge toch!

#95
Citaat van: buɛluz op 31/08/2018 om 17:29:35
Die vergelijking van jou gaat helaas niet op. Een Nederlander, die dat zegt, beschouwt zichzelf niet als kut-Marokkaan. Terwijl ik mezelf wel als azulist zie, met een rotsvast geloof in de heilige Amaziɣ drie-éénheid. En in tegenstelling tot jou, vind ik het niet erg als ook anderen mij bestempelen als azulist.

Die vergelijking gaat helaas wel op, alleen probeer jij die te omzeilen door jezelf nu voor azulist uit te geven. Daar waar je eerder beweerde niets tegen azulisten, probeer je me nu wijs te maken dat je zelf azulist bent. Dat is niet bepaald consistent. Het gaat je er alleen om, no matter what, jezelf er onderuit proberen te lullen. That’s when you stop making sense. Behalve dat het een povere vorm is van zelfrepresentatie om een label aan te nemen dat je van haters opgeplakt krijgt, is wanneer men dat serieus zou moeten nemen, zich dient af te vragen what that word constitutes for you to adopt. Wat zou een woord zoals  ‘hallo’ of ‘goede dag’ over iemands levensvisie of politieke voorkeur moeten zeggen?

Citeer
Laat daar twijfel over bestaan. En dat komt, omdat ik over voldoende historische kennis beschik om mijn azulisme te onderbouwen. Jij daarentegen bent / blijft onwetend hierover. Jij hebt die kennis niet in huis. Het is dan ook geen wonder dat jij agnostische trekjes vertoont. In tegenstelling tot agnosten kies ik kant en kies ik ervoor om wetend te zijn. Daarom hoef ik mijn gebrekkig kennisniveau niet te bedekken onder een eurocentrisch sausje met een vleugje islambashing. Jij wel.

To be agnostic is the most genuine position one can hold. Ik weet niet wat er na de dood gebeurt. Degenen die menen van wel, hebben het leven er op zijn zachtst gezegd niet rooskleuriger op gemaakt. Imagine the pain and suffering caused by religion, for the passed time.


Citeer
Weet je wat a Vutɣmas-inu? Wij kunnen deze discussie op dezelfde scherpe toon blijven voortzetten. Waarbij jij ongetwijfeld in de slachtofferrol zult kruipen en hameren op azulist als xenofobe uitspraak. En waarbij ik jouw gebrekkig historisch kennisniveau steeds verder en verder in twijfel zal blijven trekken. Maar dat hoeft niet zo te zijn. Ik weet het goedgemaakt met jou. We kunnen het vanaf nu weer vriendschappelijk houden, indien je mijn uitdaging accepteert.

Als jij mij namelijk het kasteel / fort uit de tekst van اÙ,,بكري kunt opnoemen, waar de Ù,Ù,,عية / iqerεiyyen naar zijn vernoemd, dan zal ik ophouden jou een domme azulist te noemen. Ewa min ṯenniḏ?

Not into suckers deals. How about the notion that no matter how many books you read, being a scumbag will persist to be your biggest trademark. Must be very dissapointing, after all.
#96
Citaat van: buɛluz op 25/08/2018 om 17:08:52
Nou je hoefde niet zo agressief te reageren. Je weet toch dat geweld niks oplost. En bovendien ken ik jou langer dan vandaag en weet ik dat jij ook geen heilig boontje meer bent op dit forum. Maar ff serieus Vutɣmas, door mij nu klappen te geven, los je jouw probleem niet op. Jij hebt een kennisprobleem. Voor dit topic kom jij simpelweg kennis te kort en dat dien jij aan te vullen.

Want als je verder kijkt dan het woord azulist en de bijbehorende fatsoensnorm en eventjes ook let op de kennisnorm van jouw topic: dan ben je gewoon als een dombo bezig. Jij zit hier gewoon onzin te verkondigen, just to see it rightfully disproven. Het was toch de wetenschappelijke norm om zelf bewijzen te verzamelen voor je stellingen. Maar daar doe jij blijkbaar niet aan.

Dat ik volgens jou niet verder kijk dan het woord azulist, wijst er alleen maar op dat je de ernst van xenofobie en stigmatisering niet wilt begrijpen of schromelijk onderschat omdat je niet on the receiving end staat. Stel je eens voor dat een Nederlander jou ergens op wijst en er ook maar gelijk voor de sier  woorden zoals kut-Marokkaan tegen aan gooit, dan doet dat je niets en kijk jij natuurlijk in principe verder dan dat. Maak dat de kat wijs!

Citeer
Neem nou jouw 1e stelling dat het pré-islamitisch NW Afrika geen wijdverspreide christendom kende. Wat is je bewijs hiervoor? En als de Amazigh stammen niet christelijk waren, wat waren ze dan wel volgens jou?

Ben je van de bewijspolitie? En wat versta jij onder bewijs, anyway? Een stuk tekst is nog lang geen bewijs op zich. Common sense zegt mij dat indien het christendom prominent aanwezig zou zijn geweest in NW- Afrika, daar tastbaar bewijs voor zou moeten bestaan in de vorm van artefacten, documenten, aanzienlijk wat ruïnes en zelfs her en der zoals in Egypte het geval is, een overlevende christelijke gemeenschap. Ga je mij nou een verbod leggen op common sense met dat autoritair geleuter van je?

Citeer
Verder ook jouw stelling dat de Arabische verovering slechts een belastingtechnisch verhaal was. Hoe kan het dan dat de Amazigh stammen uit de Rif, die destijds schatplichtig waren aan niemand, als eerste in NW Afrika en zonder slag of stoot de islam hebben omarmd?

So you’ve read and chose to believe, maar dat is toch niet iets dat je met zekerheid hebt vastgesteld.
Zo bestaan er boeken waarin relatief recente gebeurtenissen zoals de holocaust gebagatelliseerd of glashard ontkend worden. Likewise, zijn er mensen die er voor kiezen dat te geloven. Wat veronderstel jij dan dat de reden is voor een omarming van de islam zonder slag of stoot. Zag men plotseling het licht of zijn er meer voor de hand liggende verklaringen?

Citeer
Of je stelling dat Riffijnse stammen in de regel niet ouder zijn dan het christendom of islam ed, maar eerder dat ze door historische gebeurtenissen worden gevormd of juist uit elkaar gaan of komen onder een nieuwe naam te staan. Hoe weet je dit allemaal? En welke bronnen heb jij hiervoor gebruikt?

Nogmaals common sense, as we live in world that is subjected to change.Er zijn toch boeken zoals die van C. Coon waarin melding wordt gemaakt van stammen die tegenwoordig niet meer bestaan. Zijn die dan toevallig ontvoerd door space aliens?

Citeer
Heb je eigenlijk wel bronnen gebruikt voor dit topic? Want als je mij nog moet vragen naar de primaire bron (= اÙ,,بكري, blz. 90) van de Riffijnse geschiedenis, dan ga ik mij ernstig afvragen wat jij in de tussentijd dan wel hebt gelezen.

Well yes...die bronnen zal ik nog plaatsen. Good things come to those who wait.. Je dacht toch niet werkelijk dat ik dit ter plekke verzin. Misschien zit jij heel de dag zit te niksen maar ik werk, studeer en heb verplichtingen zoals het betalen van alimentatie for my kid.

Citeer
En dan wordt het niet alleen maar een kwestie van dom zijn, maar ook een verwijt van dom blijven, want men is te lui. Te lui om meer over de eigen geschiedenis te weten. Te lui om zelf de boeken in te duiken. Te lui om de oorsprong van de etnoniem Ù,Ù,,عية / iqerεiyyen fatsoenlijk te bestuderen. En waarom zou men: alles van voor de tijd van Abdelkrim beschouwt men toch als een prehistorie, een soort van Dark Ages. Wat alleen uitgelegd kan worden aan de hand van fabels en fictie.


Don’t come up to me wit dat boolshit! Toen ik je wat vroeg in de laatste post van de topic Gezond Riffijns, gaf je niet thuis. Je had op z’n minst kunnen antwoorden maar dat wilde je niet. En nou kom je mij schofferen omdat je daar wel zin in hebt. Met zo iemand discussieer ik liever niet.

Citeer
Kijk a Vutɣmas-inu, dat is nou het historisch besef van een niet al te snuggere azulist.

Wat dacht je? Let me rub it in his face once again. Wat een wereld, nerd becoming a bully. Als je dacht cool te zijn met the appropiation of xenofobia, dan heb je het mooi mis. Dat is waar ik de grens trek, en het niet langer slechts een persoonlijke kwestie is. Ik heb je verder niets te melden and if you don’t mind, zou je dan willen opzouten. Alvast bedankt.

#97
Vrind, je kunt lullen wat wilt, er zijn echter maar 2 dingen die er werkelijk toe doen. Dat zijn motivaties en intenties en ik zie dat je die zoveel mogelijk probeert te verbloemen. Het frappante is hoe een kleine afwijking in hoe Iqer3iyan aan hun naam zijn gekomen of een gebrek aan bronvermelding zo’n negatief respons te weeg brengt. Daar zit natuurlijk wat meer achter dan slechts een kritische houding. Je bent op een missie. Ten eerste probeer je alles wat ik schrijf op elk mogelijke manier in diskrediet te brengen. Daarna ga je me stigmatiseren met xenofobische termen. The 3d part is the cover-up,  om je misdragingen weg te poetsen.


Ik zie dat je in je recente posts hebt door laten schemeren dat je weer een soort van herboren moslim bent geworden. Zou het niet kunnen dat dat ge-azulist daarmee iets te maken heeft? Wil je door te discrimineren jezelf onderscheiden van niet-gelovige Imazighen? Makes perfect sense to me. Waarom zou je me anders consequent azulist blijven noemen, gezien ik niet of iemand anders zich daarvoor uitgeeft?

Sommigen geloven in een joodse timmerman, anderen in Arabische koopman/krijgsheer die op een ezel naar de hemel vloog. Zo heb je nog wat andere voorbeelden. Je doet maar wat je niet laten kunt, alleen kan ik slecht tegen de sense of entitlement waarmee veel gelovigen rondlopen, who like to single out and stigmatise others that don't subscribe to the same set of ideas. Zonder een blad voor de mond te nemen, wil ik je hierbij laten weten hoe gelukkig ik mezelf prijs niet in een land te leven, governed by religious laws, especially islamic ones.










#98
Je hoeft vooral niet elke keer blijk te geven van je zelfingenomenheid en grootdoenerij met je “a vuthghmas inu”. Ac sbaadagh a vuyazzan. Lelijkerd!
#99
Ten eerste is er zo goed als niemand die zich voor ‘azulist’ uitgeeft, maar is het vooral een term born out of ignorance and xenofobia. Alles en iedereen die een interesse in Amazighiteit toont is voor de hateful and ignorant potentieel een azulist, that includes you as well. Jij gebruikt deze term polemisch schrijf je, alsof er doorgaans ook andere vormen van dat woord gebruikt worden. Yeah, right..

Ja, laten we vooral niet (politiek correct) doen en zaken zoals fatsoen en normale omgangsnormen overboord gooien en iemand die die ergens kennis over te kort komt maar als ‘dom’ te bestempelen. Er zijn toch tal van zaken waar jij geen snars van af weet. Nee, zaken die bevorderlijk zijn voor een discussie liggen niet in jouw interesse. That’s not how you operate. How about stop having discussions then? Dat gaat moeilijk omdat je zo nu en dan iemand nodig hebt om af te snauwen. Blijf uit mijn buurt, tering aap!

Dat ik niet tot in de exacte details weet waar iqer3iyan hun naam aan te danken hebben, geeft je volgens jouw logica het recht denigrerende opmerkingen op mij te richten. Moet je eens voor mijn neus doen, vieze hoerejong.
#100
Citaat van: Thatha op 09/08/2018 om 11:52:46
Azul,

In oudere literatuur worden Iqa3riyen aangeduid als Galîya. Nu staat mij bij dat er bij de chleuh ook een stam is die als Galîya aangeduid worden, correct me if I am wrong. Als we jouw theorie hanteren zou je in de zuidelijke regio ook kastelen moeten zien of er zou een associatie met kastelen/kasteeltjes moeten zijn.


Tegenwoordig kijk je sowieso tegen kastelen aan als je van Nador naar Hoceima rijdt, wat daar soms tegen de bergen aan huizen is gebouwd vertoont megalomane trekjes.


Wat ik eerder schreef was een aanname die ik probeer uit te testen, geen theorie waar ik heilig in geloof. Ik heb ooit hier ergens gelezen dat iqer3iyan van christelijke afkomst waren. De Europese invloed en bouwstijl en de etymologie van het woord is een link die ik er zelf bij maak. I’d love to see it rightfully disproved. Maar sommigen zoals die ene figuur hierboven houden ervan om je persoonlijk na te schoppen en beweren iets later dat ze het allemaal niet zo bedoelen, om hun eigen zwakheden te relativeren. I don’t need such toxic people in my life, let alone engage with them in a discussion.

#101
You subscribing to a xenophobic slur such as “azulisten” by wich you totally disqualify yourself to have any reasonable discussion, should take a closer look in the mirror first. Vrind, je kunt mij niet een “ niet  al te snuggere azulist” noemen, en in de volgende alinea “begrijp me niet verkeerd” schrijven want je probeert daar alleen maar je onbeschoft gedrag mee te verzachten.

Ik geef niets om wat jij van mij vindt. Je kunt niet alleen inhoudelijk reageren maar je voelt je ook genoodzaakt om er vooropgesteld ook iets persoonlijks van te maken.


#102
Azul,


Ik denk niet dat Riffijnse stammen in de regel ouder zijn dan het christendom of islam ed, maar eerder dat ze door historische gebeurtenissen worden gevormd of juist uit elkaar gaan of komen onder een nieuwe naam te staan. Misschien dat Amazigh-hoofdgroepen wel ouder zijn. De opmaak van Rif is Voornamelijk Zenata en Nefusa met wat Gomara en Senjaha invloeden. Op die manier wel. Maar dat is meer historisch gezien en eigenlijk niet zo relevant voor een hedendaagse context.

Het woord waaruit Iqerεiyan afgeleid is, is afkomstig uit het Arabisch woord voor kasteel; Ù,Ù,,عة (qalea). Het zal waarschijnlijk vanwege een kasteel-achtige bouwstijl zijn, die de desbetreffende stammen toepasten. Een ambacht dat kan duiden op Europees christelijke invloeden. Dus op een gegeven kregen ze daardoor een Arabische benaming die is blijven hangen door de dominerende rol dat het Arabisch had opgeëist, als het ware. Althans dit is mijn theorie.
#103
Tqadixc a Thatha,

Weet jij toevallig ook wat meer over het christendom onder de Imazighen en eventueel Riffijnse stammen. Ik heb ergens in het verleden hier gelezen dat Oost Riffijnse stammen die vandaag de dag bekend staan als Iqerεiyan, een christelijk verleden hebben en dat de betekenis van het woord waaruit die naam is onstaan, daar verband mee houdt. Namelijk iets met kastelen. Klopt dat? Misschien dat je daar wat over weet.

#104
Azul,


Wat me heeft verbaasd is hoe Europeanen een soort monopolie positie op het christendom hebben gekregen. De 3 monotheïstische geloven komen wel af van lichtbruine mensen die afro-aziatische talen spraken. Ik heb dus nou ontdekt namen zoals ‘Jan’ en alle andere Europese varianten zoals Jean, Juan, Giovanni etc terug te voeren zijn op wat men in het Arabisch ‘Yahya’ noemt, en die moet natuurlijk dichter liggen bij de Hebreeuwse en Aramese versie.

Het christendom van de Arabieren en de Kopten moet toch dichter liggen bij de originele bron van het christendom. Misschien lijkt het alleen maar zo, van de monopolie positie, omdat ik in het Westen leef en ben opgegroeid en daardoor alleen maar blootgesteld ben aan de Westerse literatuur en theologie van het christendom.
#105
Geschiedenis / Het christendom in Tamazgha.
29/07/2018 om 16:54:34
Azul,

Men zou kunnen stellen dat het pré-islamitisch NW Afrika geen wijdverspreide christendom kende, maar dat dit zich slechts beperkte tot de oevers van het Mediterrane bassin, bij de wat meer geromaniseerde Imazighen en Puniërs waaronder  de bekende st. Augustinus.

Toen de Arabische veroveraars kwamen, was het in principe niet om de autochtone bevolking te bekeren maar om ze te onderwerpen en ze, laat ik het eufemistisch houden, zoveel mogelijk belasting te laten betalen. Dus wat lijkt op het tolereren van andere godsdiensten was des te meer om ze meer belastingen te laten betalen. Dat was natuurlijk goed voor de schatkist.

Dus toen de meeste Imazighen, die traditioneel niet christelijk waren, zich bekeerden tot de islam wat volgens sommige bronnen in een rap tempo ging, konden de Arabische veroveraars daar niet veel mee en moesten ze als nog belastingen betalen vergelijkbaar met die van de christenen. Dit heeft een paar deccennia later mede geleid tot de opstand van 739.

Wordt vervolgd.