-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#796
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
23/03/2013 om 18:16:28
Citaat van: 3ich op 22/03/2013 om 13:31:01
Amazighiteit bestaat niet? De term Amazighiteit heeft geen defenitie!
Voor apen zoals jij  is Amazighiteit niet definieerbaar, nee. Maar dat heeft meer te maken met dat je er niets van wilt weten. 
Citeer
De Amazigh cultuur is allang begraven en vergeten. Hoe erg of triest dit ook mag zijn. Dit wat jij nu zegt delen velen zogenaamde "bewuste Imazighen" met jou. Echter vrees ik dat jullie in een openlijke dwaling verkeren.
Ik weet niet onder welk steen jij leeft om te beweren dat de Amazigh cultuur allang begraven is maar dat is, denk ik, wat lafaarden zoals jij willen, simpelweg omdat het voor je een last is die je niet kunt dragen. Je wilt niets doen aan de ondergeschikte positie waarin Tamazight verkeert omdat je te laf bent. laf laf laf...
#797
Muziek / Re: Mooi nummer van Said Zerouali
17/03/2013 om 01:57:04
Ik heb wat navraag gedaan en het blijkt dus dat dit een soort protestnummer is. Het gaat inderdaad over de verdorring van planten verwerkt in een metafoor.

'Islawt ayghamouyan xi i3uran imedlan'. Hij roept de planten aan te verdorren, de planten over de heuvels van begraafplaatsen.

Wordt vervolgt.
#798
http://www.youtube.com/watch?v=1qdYQpfofOw


I came across this on youtube and it's been on there quite a while, I see but anyway....
I almost cried want ik ben altijd al helemaal weg van dit legendarisch nummer van awmathnagh Abdeslam Achahbar, moge zijn ziel in vrede rusten.

He would have been very proud to see this. Like 30 years later children in school be singing this. 
#799
Y see, we're doing this shit for a long time now, y know wha'm sayin'.
Nee, maar even zonder gekheid : Online tekeergaan. Er is er een studie naar gedaan en het lijkt slecht voor je zijn. Not that I give a F, ik doe zo veel dingen die slecht voor me zijn, y know wha'm sayin'. But for those who do care..

De gangbare gedachte is meestal dat het goed voor je is omdat het als een soort uitlaatklep fungeert. Natuurlijk is het maar een onderzoek en geeft het geen sluitendbewijs maar check it out.

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/03/130312121739.htm
#800
Muziek / Mooi nummer van Said Zerouali
12/03/2013 om 04:48:17
Ik heb altijd al zijn muziek goed gevonden maar ook dat ik dankzij hem kennis maak met het Kebdaans dialect. Echte Kebdaaners heb ik nooit gekend, wel die van Nador maar die spraken toch gewoon overwegend Nadoriaans. Nee, dit dialect heb ik wel eens in België gehoord en toen er door gefascineerd geraakt omdat ik het wel kon verstaan maar niet plaatsen en nooit eerder gehoord had.

Het Kebdaans dialect is, naar mijn indruk, het meest eigenaardige van alle Riffijnse dialecten. In tegenstelling tot dat wat de meeste Riffijnse dialecten kenmerkt tov andere Amazighdialecten, namelijk de L > R mutatie, hebben zij die blijkbaar niet ondergaan.  Dat vind ik toch wel opmerkelijk en doet me vermoeden dat het dichter staat tot het archaïsche Tamazight.

Ik versta alleen fragmenten dus ben ik voorzichtig in het verklaren waar dit nummer nou precies over gaat. Of het werkelijk gaat over het leven op het platteland of dat dat als metafoor gebruikt wordt voor iets anders, is mij niet geheel duidelijk. 'Islawt Ighamouyan' doet me vermoeden dat het over verdorde planten gaat. Ighamouyan zijn planten daar ben vrijwel zeker van. 'Islaw' is denk ik wat wij 'israw' noemen, wat dor betekent.

http://www.youtube.com/watch?v=bFqVVpiuLu8


Mensen die dit dialect goed kennen zijn zeer welkom voor nadere verklaring.
#801
Poëzie / Re: Karim Kanouf
10/03/2013 om 05:28:56
Dit gedicht kan zoals volgt geïnterpreteerd worden : De 2 persoons enkelvoud die constant aangesproken wordt kan 1. het moederland zijn of 2. een verre liefde. In de keuze  ben je  als luisteraar vrij om dat het  verwisselbaar is.

Het clichematige thema van het verlangen, verdreven zijn van en de terugkeer naar het moederland dat centraal staat  in de Amazighwereld is lastig voor iemand die niet zelf de migratie ondervonden heeft. Daarom spreek dit  de 2e/3e generatie weinig tot niet aan. We really have a hard time connecting with that. Maar als je goed luistert kun je het ook voelen.

Soms vraag ik me af of de Amazigh ophoudt te bestaan bij de migrant zelf. Waarom geen Tamazight vanuit ons eigen perspectief ? Zijn we daar niet tot in staat ? Heel moeilijk maar wel mogelijk. Natuurlijk blijft er nog altijd het Tamazight van de Amazigh die nog steeds in het moederland woont maar ook hij is in constant change en dat terwijl we hem als houvast en als voorbeeld te nemen worden geacht. Kunnen we dan niet uitgaan van onszelf ? Wij zijn ook onomstotelijk Imazighen zolang we  Tamazight blijven spreken.

#802
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
09/03/2013 om 06:30:55
Je had ze de mond kunnen snoeren door te stellen dat er niets is dat religie weerhoudt samen te kunnen gaan met poëzie. H nickaz hebben problemen met waar over jij dicht. Poëzie is zo subjectief als het kan zijn.
#803
Poëzie / Karim Kanouf
02/03/2013 om 01:20:50
Na aanleiding van een opmerking die ik kort geleden tegen iemand hier op het forum maakte, denk ik dat het eigenlijk beter is Karim Kanouf onder de aandacht te brengen in een topic dat volledig aan hem toegewijd wordt. Het is het minste wat ik kan doen. Karim Kanouf is een Riffijnse dichter en zijn gedichten kun je onder meer op youtube beluisteren. Zijn werk is van grote waarde voor de Riffijnse taal omdat hij een ongeschonden vorm van Tamazight in zijn werk gebruikt.

Tegenwoordig bevindt de Riffijnse taal zich in verval door de externe invloeden waar aan de sprekers onderworpen worden. It's degression, it's decay, it's a plague, it's a disease. Objectief gezien hebben wij als collectief gefaald en wellicht is dat de oorzaak dat we zo vatbaar zijn. Through out the pitch black darkness of this cold reality shines a tiny ray of hope provided by those such as Karim Kanouf, one of the few last Riffian scientists working on a cure.

Dat laatste hoort natuurlijk gewoon bij de Vuthghmas show. Can't a nigga just get down ? Gun me die vrijheid, weet je. Even zonder gekheid, naast de esthetische effecten in zijn werk brengt hij oude, in de vergetelheid geraakte, woorden weer tot leven. Een reminder hoe rijk de Riffijnse taal moet zijn geweest. Over het algemeen denkt een Riffijn dat Tamazight arm is maar de waarheid is : ' They set u up, my son'. Een Bob Marley nummer dat weer o zo reflectief blijkt te zijn.

Anyway : Karim Kanouf, enjoy the show   http://www.youtube.com/watch?v=Jj1zp26GYFQ

Ik zal kom later terug om woorden te ontcijferen want zijn werk is gewoon quality en daarom zo boeiend.
In tussentijd, excuse me while I light my spliff.
#804
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
19/02/2013 om 00:39:47
Citaat van: The One op 17/02/2013 om 15:32:30
Native tongue?

Die hebben we in de loop van de laatste millennia (vrijwillig) opgegeten,maar eerst aten we ons hart op.

Wanneer gaan alle Imazighen een keer beseffen dat we door die vervloekte islam,arabische taal en cultuur onszelf te gronde hebben gericht!

Een in Nederland geboren en getogen Amazigh die in zeer gebrekkig Dhmazigth eendimensionale gedichten/lofzangen schrijft over schapen,brood,bbq en in een adem door: aardse gevaren trotserende pelgrims op weg naar ,NOTA BENE, Mekka!



@ Amazigh:gooi die 'imagined identity' in het vuur,laat het branden,en kijk daarna wat er overblijft...
My NICCA, u need to slow down a bit. U got so much negativity running through ur vains. It's a contagious disease, u know wha'm sayin'. And ur trying to infect young brothers with that shit. I can't let that happen.
We're supposed to show these young brothers love, u know wha'm sayin'. We're supposed to stay black (dwz Amazighbewust, niets met huidskleur te maken).

My NICCA, these negative  vibes ain't bringing u nowhere.  Dat je een mening hebt OK, maar dat je wilt dat alle Imazighen moeten denken zoals jij dat wenst maakt jou in feite geen haar beter dan degenen die jij zo erg haat.

Niet eens 100 jaar geleden sprak men in Arif nog een vrij zuivere Tamazight. Alleen sinds de koloniale tijden zijn we steeds slechter Tamazight gaan spreken.

Awma ino  Amazigh_

Yo, ik wil dat je eens de gedichten van Karim Kanouf beluistert op youtube. Daarmee kom je in contact met een geraffineerde vorm  van Riffijns Tamazight. Het is een invloed die alleen maar voor je ontwikkeling is.

D wenni netta.
#805
Poëzie / Re: Abrid a rhidj
14/02/2013 om 18:05:16
Are you now being the one that discourages an Amazigh to write in his native tongue? A trait that is very common amongst Imazighen is to discourage eachother from having an ambition. So it turns out that instead of you being ' the one' your just being 'one of many'.

This kid is trying to orient himself in Tamazight, an ambition that is unfortunately not so very common amongst Amazigh youth  these days, especially those living abroad. He's orienting himself in his Tamazight so that one day he might even enrich the Amazigh culture.

If we look at Imazighen through out history we notice that the're often being the ones serving and enriching other cultures. So if this kid is trying to do that for his own culture, it makes him a true hero who deserves all support from aythmas Imazighen.
#806
In de media / Re: Sorry
06/02/2013 om 23:56:11
Mensen zijn nou eenmaal geneigd te generaliseren. Ik krijg ook vaak te horen van mensen in het buitenland dat als ik zeg dat ik uit Nederland kom, dat ze dan meteen denken dat ik druks gebruik, you know wha'm sayin'.

Ik dacht juist dat de heksenjacht op Marokkanen, in de media, al wat afgezwakt was, well at least we no longer give a F, you know wha'm sayin'.Als er iets mis is met veel Marokkaanse jongeren, then it needs to be adressed, ain't nothing wrong with that, you know wha'm sayin'. Maar het probleem is dat er in de media altijd gesuggereerd wordt als of het een raciale oorzaak heeft ipv dat het met sociale, economische  en maatschappelijke factoren heeft. De media vertoont zo nu en dan racistische trekken. Oud nieuws, toch..
#808
Algemeen / Re: Amazigh.NL Nostalgie
18/12/2012 om 16:30:03
Azul/Salaam/Hoi,

Ja, dat is lang geleden. Hoe is het met jou ? Goed hier.

Hiwa a watchma, het is niet 'het verbeteren van de Amazigh wereld' maar meer het uitbreiden en vormgeven van een toch al zo beperkt Amazighbewustzijn dat onder veel van onze mensen heerst. Taking it to a next level, weet je wel.

Amazighiteit krijgt vaak het verwijt niet mee te kunnen met de tijd en dat het ook daarom verdient uit te sterven. Maar de waarheid is dat je het niet hoeft op te geven om modern te zijn. Het juist houden is vooruitstrevend en modern.

Voor mij is dit een roeping en heb besloten de rest van mijn leven hier aan te wijden. Niet alleen op dit forum maar vooral in het dagelijks leven, om mensen te laten nadenken over hun Amazighbewust zijn. Ik ben ook bezig mezelf meer te ontwikkelen op persoonlijk en intellectueel niveau. Positief en hoopvol zijn, is waar het bij mij tegenwoordig om draait.

Het gaat je goed,



#809
Muziek / Re: Med Ziani
16/12/2012 om 18:52:44
Dit is de echte Med Ziani, niet die van dat eerste youtube filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=4snpxPd-Xrk

Het is zo te horen een 2e generatie Spaanse Amazigh. Ik versta iets meer dan de helft van wat hij zegt, in dit interview van de Spaanse tv met hem. Hij komt goed geschoold over, vertelt over zijn afkomst, zijn muziek en muzikale voorkeuren, maatschappelijke zaken, zijn toekomst plannen.

Hij maakt zich zorgen om het toenemend radicalisme en daarmee impliceert hij niet alleen het religieus radicalisme maar vooral ook het rechts-extremisme.

Hij is goud waard voor de Amazigh cultuur.
#810
Taal / Re: Amateurisme op Tamazight tv
26/11/2012 om 04:31:13
Al kun je , volgens taalkundigen, nog zo veel leenwoorden uit andere talen aan een taal toevoegen, dan blijft die taal nog gewoon staan. Volgens hen valt een taal pas uit elkaar wanneer je aan de grammatica gaat klooien. Met dit in gedachte is het desalniettemin natuurlijk niet wenselijk om maar aan de lopende band woorden over te nemen uit andere talen omdat je hiermee toch een zekere mate van originaliteit afstaat. Het probleem is gewoon dat het gebeurt vanwege de werkelijkheid waarin Imazighen leven. Elk jaar komen er ook nieuwe woorden bij in de Nederlandse Van Dale, vaak ook woorden uit andere talen. Het verschil is alleen dat het weinig invloed heeft op de Nederlandse taal als geheel omdat die sterk gefundeerd is op alle fronten.


I sense this type of bitterness in your text, of you not wanting to understand the situation Imazighen are living in, that cause them to act in a certain way. That is not going to help at all. The best way is to inspire and influence people is by creating and spreading culture, Amazigh culture.

Jij bent één van de, over het algemeen, weinige mensen die het Tifinagh beheerst. Dus stel ik jou voor om daar iets mee te gaan doen zoals  het schrijven van verhalen, gedichten, anything you can imagine. There's some great pontential in there. Er is een groot vacuum dat opgevuld moet worden en jij kunt jouw steentje daar aan bij dragen.  You could be an architect, an engineer die Tamazight een plaats kan geven in deze wereld. Iets waar Imazighen zich tot kunnen wenden wanneer zij op zoek zijn naar iets van de eigen cultuur. Weet je hoe groots dat is ? It's definantely something one can live for.


Azul,