-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#76
Ik weet niets van het beheren of beveiligen van een forum maar voor spam heb je toch van die zogeheten spamfilters. Althans, anders dan die van je mailbox, natuurlijk. Ik heb eerder een topic geopend over de onbeveiligde staat van deze site en daar mijn zorgen over geuit. Maar ja, het lijkt niet eens aantrekkelijk om deze site te hacken. Amazightimes, althans hun FB pagina is onlangs wel gehackt. Ja, ik ben nooit zo’n fan geweest van FB en ben er al jaren uitgeschreven.
#77
Azul,


Ik ben heel lang depressief geweest over waarom ik hier nou zowat de laatste ben, die nog weleens wat neer krabbelt. Heb ik dan echt iedereen verjaagd? No, that ain’t your fault, nigga listen, spreekt een imaginair alt-ego mij toe. My existence means very little to most people, I could die right now en kort daarnaa zal ik vergeten worden. Ik beloof jullie dat dit geen zeik-topic wordt maar meer hoe ik me afvraag wat er van alle zogeheten broeders en zusters terecht is gekomen.

De waarheid zoals ik me die voorstel is dat de meesten er geen flikker op vooruit gegaan zijn, te kappen met dit medium. Velen zullen ten prooie zijn gevallen aan de toxiciteit van social media. Ik begrijp jullie niet, man! Wij hadden hier iets van betekenis, something worth fighting for, man! Jullie hebben je ziel verkocht aan Facebook, Twitter en Instagram! Voor wat: een goedkope instant dopamine rush.

Het is heus niet dat jullie, misschien op een enkeling na, allemaal bij Silicon Valley of MIT zijn terecht gekomen. Ik zit trouwens in de WW- btw. Of je nou bij de elite van succesvolle zakenlui op de sociale ladder bent terechtgekomen of iemand die de eindjes maar net aan elkaar kan knopen, je blijft iets essentieels missen. Die Amazigh- connectie die je ware kleuren tot uiting laat komen. Een onbekend potentiaal dat voor je open ligt en je uitnodigt het te ontdekken. To know thyself. Het is geen ethno-nationalistisch hocus pocus geleuter. Je voorouders hebben aan één stuk door duizenden jaren Tamazight gesproken, dacht je echt dat je niets in je genen zou kunnen bezitten, dat daarin een bepaalde consistentie en overlevingsdrang de voorkeur laat genieten. Het klinkt als het ware bijna Darwiniaans. Dit zou bij wijze van spreken zomaar een bevinding uit de “Origin of Species” kunnen zijn, of elk ander boek dat een mijlpaal heeft betekend in de menselijke geschiedenis.

Laat eens wat van je horen, de bal ligt bij jou! Wie niet waagt, die niet wint of zwijg voor altijd in de leegte en duisternis van het eeuwige niets.
#78
Muziek / Khalid Izri - Thaqsist inu.
18/04/2019 om 01:07:22
Azul,


Ik kwam dit nummer tegen, toevallig of misschien ook weer niet, ik weet eigenlijk echt niet waarom ik me nooit echt heb verdiept in de muziek van Khalid Izri. Het is me ook een raadsel, maar laten we zeggen dat ik er nooit aan toegekomen ben, voor whatever stupid reason. Natuurlijk was ik me er altijd wel van bewust geweest dat hij one of best is, maar dat hoefde voor mij nooit een voorwaarde te zijn waarom ik me ergens in zou moeten interesseren. Achteraf gezien is het gewoon een kwestie van tijd geweest. Anyway, who cares.


Dus dit nummer is van een bepaald esthetisch niveau qua taal, dat men doorgaans helaas weinig tegenkomt. Althans in mijn geval dan. Waar het me om is, is dat ik het in het begin goed kan volgen, maar dan ergens bij het refrein het tot verbijstering helemaal kwijtraak en tegelijkertijd het me fascineert wat datgene was dat ik niet verstond. Terwijl eerder alles op de juiste plaats viel.

Tot zover de introductie dan. De volgende keer gaan we ons in de lyrics verdiepen. Dus kinders : Tot de volgende keer maar weer!


https://youtu.be/Vk4EeLzLXOY
#79
Ik weet dat men een gegeven paard niet in de bek moet kijken, gezien je heel genereus bent geweest in het delen van kennis, al heb je daar uiteenlopende motieven voor, maar die link naar el-Bekri betreft een versie die in het Arabisch geschreven is terwijl ik toch dacht dat het de bedoeling was een Engelstalige versie te verschaffen.

Ik ben je nog wat antwoorden verschuldigd betreffend de vragen die je me gesteld had in je laatste post. Dus het was niet Salih zelf maar zijn kleinzoon die Nekor stichtte. Dat verklaart een boel, desalniettemin is het natuurlijk geen toeval dat het zijn kleinzoon betrof en niet die van bijvoorbeeld een volgeling.

Die oude kaart van de eerste tot de 4e eeuw. Het kan wel kloppen dat in het geval van Baquya die daar misschien zelfs ten tijde van christ al bestond. Maar dat geld toch zeker niet voor alle stammen. Ik heb toch nooit beweerd dat dat voor elk geval moet gelden.
#80
Azul, (waarom zeg je nooit azul terug?)


Dat stuk wat je presenteert voor die wetenschappelijke onderbouwing sluit niet bepaald aan op dat eerdere stuk uit Alboran Poblamento etc. Hadden die spanjolen maar een kortere titel voor dat boek moeten verzinnen. Ik heb geen geduld voor dat gesodemieter.

Daar waar die wetenschappelijke onderbouwing voorzichtigheid toont, gebreken en mankementen toegeeft, doet de schrijver van Alboran etc heel afwijzend over berichtgeving van mogelijke botsingen tussen Rif Imazighen en Arabische legers. Nigga what? Probably not the data he likes.


Er wordt geïmpliceerd alsof het gebied van Rif totaal ongemoeid gelaten zou zijn door de veroveraars en het contact pas begonnen was bij de aankomst van Salih. Waarom zou men dat zomaar moeten aannemen? Uqba bereikte volgens de kronieken in 682 de Atlantische kust. Tot zijn grote teleurstelling betekende dat het einde van zijn roof,moord en plundertochten. Het is toch aannemelijk dat Rif eerder ook in dat pad lag. Men gaat immers langs bewoonde gebieden waar er te moorden en te jatten valt. Pas op de terugweg naar het midden Oosten werd hij door de Imazighen teruggepakt met de dood als gevolg.


Ik heb het zo gehad met apologetiek en eveneens het slachtoffer-narratief. Ik heb ergens ook veel bewondering voor de stormachtige ontwikkeling die de oude Arabieren door maakten, omdat zij in principe min of meer van hetzelfde niveau als Imazighen waren, en daaruit het islamitisch wereldrijk voortbrachten dat een paar eeuwen stand hield, waar Imazighen ook deel van uit maakten. Alleen wat minder gelukkig met de rol die voor hen vaak was weggelegd. Een soort 'double edged sword' waarbij ontwikkeling vooral het verlies van de eigen taal en identiteit vaak tot gevolg had. Dat hoefde niet persé zo te zijn, naar mijn mening.


Ik hoor of lees vaak dat het oordelen over geschiedenis geen zin heeft maar eveneens dat geschiedenis zich herhaalt. Onlangs had ik een interessant artikel gelezen over poëzie in Moors Spanje, en daarin de opvallend minieme aanwezigheid van zogeheten berberismen (woorden en grammatica uit Amazigh talen), dat proportioneel afgezet tegen de aantallen Imazighen en zelfs ten tijde van de heerschappij van de Almoraviden en Almohaden in Moors Spanje. Dat was opvallend en de verklaring daarvoor was dat Imazighen hun talen uitsluitend spraken in een rurale setting. Zodra Imazighen naar die middeleeuwse steden zoals Cordoba, Sevilla etc emigreerden, dan verloren ze de eigen taal al binnen een generatie en integreerden ze in de Arabisch sprekende bevolking. Dat is toch ook precies wat later in de oudere Marokkaanse steden zoals Marakkech, Fez, noem maar op, gebeurde. Vandaag de dag heeft men in Nador en Alhoceima de neiging je in het Arabisch aan te spreken als je een onbekende voor iemand bent. Dat heeft daar ook mee te maken.
#81
Maar wat bedoel je nu precies met die wetenschappelijke onderbouwing? Het lijkt me niet het type onderbouwing dat ergens  uitsluitsel over geeft of iets dergelijks dat met observatie, experiment en herhaling vast gesteld is.


Als door zendingswerk iemand zo het koningschap in de schoot geworpen krijgt, dan is dat wel een heel uitzonderlijke manier. Trouwens: gezonden door wie? Je gaat me niet wijsmaken dat islamisering van Rif volledig los staat van de conquest of North Africa. Het ligt hoe je het wendt of keert, in elkaars verlengde. Jij impliceert dat Salih het voordeel genoot zelf afkomstig te zijn van een Tunesische Nefza-stam waardoor alles veel soepeler zou verlopen. Daarnaast moest hij over charismatische persoonlijkheid beschikken. Toch lijkt mij dat niet genoeg omdat de aard van een volk alsnog vrij passief moet zijn om zo’n buitenstaander tot leider te maken.


Ik zie heel wat valse beschuldigingen. Laat ik een steekproef nemen. Het klopt toch dat stammen veranderen van samenstelling, naam en locatie. Stammen zijn heus niet fundamenteel en onveranderlijk zoals atomen dat zijn. Toegegeven dat de link die ik maakte met iqer3iyan en het christendom, onjuist was. Daar had ik toch ook geen problemen mee.

De topic van die Jemenitische asielzoeker in de Nekor vallei was heel informatief. Je had geloof ik, nog wat links gepost naar wat boeken. Dat van C.Coon is wel wat van blijven hangen. El Bekri zou ik graag wel willen lezen alleen ben ik het Frans niet machtig. Dat had ik in MAVO-3 laten vallen. Nou acht ik dat El-Bekri ook wel in het Engels uitgebracht zou zijn. Is het niet?
#82
Azul,


Niemand accepteert zo maar een buitenstaander als leider, tenzij die als bemiddelaar op kan treden en een grote dreiging kan voorkomen. Je hebt macht nodig, echte macht. Mensen iets wijsmaken met wat beginselen alleen, is niet genoeg. Misschien als raadgever, maar nooit of te nimmer als leider. Dat accepteren alpha-mannen niet. Maar ja, als die raadgever als bemiddelaar kan optreden en een genocide kan voorkomen, stelt hem dat in een positie van enorme macht. Dan kiezen die alpha-mannen natuurlijk ook eieren voor hun geld.

Wat buiten kijf staat is dat de strijd vooral in het oosten is gevoerd door Aksil ( ook bekend als Koceila in Arabische bronnen) en Dihya. Van Aksil wordt wel melding gemaakt dat die christelijk was.

Bu3luz heeft natuurlijk wel een punt, alleen denkt hij dat hem het recht geeft zich jegens mij onbeschoft te gedragen. Bronnen verschaffen natuurlijk wat legitimeit maar die zelfde bronnen mogen kritisch behandeld worden. Imazighen hebben voorafgaand aan de verovering van Noord-Afrika een ruim 30 jarige oorlog gevoerd tegen de Saracenen, en daar doet een mogelijk minder bloederige machtsovername in wat later Rif zou worden, niet wat aan af. Ik heb het idee alsof Bu3luz dat probeerde te compartimentaliseren.




#83
Citaat van: buɛluz op 13/03/2019 om 11:50:49
Bukenuz, wat betekent dat woord eigenlijk? Ik ken het woord zelf niet, maar dat klinkt mij als een Arabisch leenwoord, waarvan jij niet eens weet dat het een Arabisch woord is.

Dat is voor jou een vraag en voor mij een weet! Misschien dien je dan ook na te gaan in hoeverre jou nicknaam amazigh is of doet dat er ineens niet meer toe? Wat kom je dan aan m’n kop zeiken? Het verschil tussen wel of niet weten, zeker? Wat doet dat er toe als het resultaat hetzelfde is? De bewijslast ligt bij jou, gezien jij degenen bent die veronderstelt dat het van Arabische oorsprong is.

Als de bekering van de Nefza imazighen zo oprecht was, waarom stuurden zij Salih na enige tijd dan weg? Het lijkt er meer op dat die bekering meer met intimidatie van doorgebroken legers Saracenen te maken had. Djizia moesten ze toch gaan betalen, dus lijkt het me ook dat in eerste instantie zelfpreservatie de voornaamste motivatie geweest zou zijn. Zo gek is dat toch niet.
#84
Azul Thatha,


Het is eigenlijk hoe je het wendt of keert, zeer problematisch. Dus als een aanzienlijk deel Imazighen het christendom aanbad, zou de bekering van Imazighen tot de islam het er niet makelijker op maken, gegeven het feit dat er nog geen koran bestond maar wel een bijbel.


Ik heb zoals eerder aangeven, het idee dat het christendom nooit echt helemaal de Amazigh-populatie was doorgedrongen. Bu3luz challenges that idea, met een melding die EL-Bekri maakt van het bestaan van een christelijk bastion ergens in de 12e eeuw, (I paraphrase). Maar dat op zich zegt toch niet zo gek veel. Na de Arabische veroveringen verdwijnenen historisch christelijke Imazighen van het toneel afgaande op de bronnen. De laatste was geloof ik Julian of de Imazighen die mee hebben aan de verovering van Spanje maar terug gekeerd waren uit Galicië. En die hadden zich daarna pas tot het christendom bekeerd. Althans, volgens een bron.


Dus als je veronderstelt dat Imazighen overwegend christelijk waren bij aanvang van de Arabische veroveringen, hoe zouden zij zich dan zonder dwang masaal tot de islam bekeren terwijl er nog geen koran bestond die met de bijbel zou kunnen concurreren? I find that highly problematic. Daarom denk ik dat de bulk van Imazighen helemaal niet substantieel christelijk zijn geweest, to begin with.


Tanmirt,




#85
Azul,

Waarom zou je die zogeheten disclosed accounts per direct naar het rijk der fabelen verwijzen? Omdat die schrijver van dat stuk dat zo meent? Dat is toch geen argument, man. Je kunt common sense niet zo makkelijk af doen als products of the imagination, in de context dat dat maar waanideeën betreft. Integendeel is imagination perhaps the most powerful tool humankind is equiped with, waar jij ook vaak beroep op doet. Zie dat laatste alinea van je, waar ik straks nog op terug zal komen.

Dat de schrijver überhaupt melding maakt van “disclosed accounts” zou je toch eigenlijk aan het denken zetten. Het lijkt er meer op dat jij een zaak voorbereidt zoals een advocaat dat doet waarbij een zoektocht naar de waarheid niet aan de orde is. Je neemt het, simpel gezegd, klakkeloos over. Misscchien geven oude teksten je een gevoel onaantastbaar te zijn.

Daar waar jij voorheen nog wel kritisch over durfde na te denken, maak je nu een verbazingwekkende
U-turn. Waar komt dat allemaal vandaan?

Mijn uitgangspunt is dat historische bronnen maar zelden alleen gebaseerd zijn op waarheid, maar ook elementen van fictie en partijdigheid bevatten. Neem alleen de dagelijkse berichtgeving in de kranten over gebeurtenissen in dr wereld. Assad, bijvoorbeeld, meent nog steeds dat de meerderheid van de Syrische bevolking achter hem staat terwijl hij toch echt wel de schijn tegen heeft. Putin meent ook niets meer of minder  dan alleen democratisch gekozen te zijn door een overweldigende meerderheid. Maduro?

#86
Trots is een soort high, een petty emotion die je niet te veel moet najagen of waar je je levensmotto van maakt. Juist door je eigen meer kut te voelen en daar iets aan willen doen, bereik je dingen. Trots utiliseer je meer in een momentopname wanneer dat nodig is. Een soor PR face, die je zo nu en dan op zet.
#87
Je  zou kunnen stellen dat er geen direct beschikbare koran voor nodig was om Imazighen per direct te laten bekeren, maar dat daar slechts een set van ideeën voor nodig zou zijn geweest. Maar dan nog, door de geschiedenis heen is gebleken dat wanneer een fenomeen, in dit geval een nieuwe religie, op het toneel verschijnt dat die nooit massaal direct wordt aangenomen. De meerderheid is doorgaans terughoudend. Ik zie geen reden waarom het geval van Imazighen en islam anders zou moeten zijn en al helemaal niet, gezien de veroveringen die daarmee gepaard zijn gegaan. Het is op zijn minst ongenuanceerd te stellen dat Imazighen vrijwel direct zijn bekeerd.

In your face bukenuz!
#88
Er bestaat misplaatse trots, achterhaalde trots, gangbare trots en gelukkig ook misschien oprechte  trots. Dat wanneer je iets bereikt hebt trots te zijn, maar meestal is dat van korte duur is en ga je jezelf heruitvinden, nieuwe uitdagingen aangaan die je bezig houden met het leven.
#89
Azul,

De opmaak is goed. Je hebt ook geluisterd zie ik, wat betreft meerdere camera standen en meerdere takes. Alleen kleine details zoals hoe je ‘amshoom’ schrijft lijkt me beter dat anders te doen. Als je dat vanuit het Engelse alfabet schrijft, lijk het meer op iets van volkeren van de voormalige kolonies van de UK. Makes it look like something Pakistani etc. Niet om het dan maar vanuit het Frans te doen, maar ik dacht dat we ook de Latijnse versie van het Tamazight ter beschikking hebben. Vooral jij hebt daar hier verhalen mee geschreven. Jij was er notabene de pionier van op deze site. Toch lijk je nu een soort druk te voelen om het anders te doen. Het lijkt erop dat je dat doet alsof je daarmee anderen tegemoet wilt komen. Dat moet je niet doen, want hoe laat je dan immers mensen kennis maken met het Latijnse  tifinagh? Zo natuurlijk nooit!

Neem het Youtube-kanaal van Taha Rifstein als voorbeeld. Die schrijft wel met Latijns tifinagh. Die geeft daarmee een eigen signature af. Dat is cool, weet je!
#90
Door naar een stuk van el-Bakri te verwijzen waarin hij melding maakt van het bestaan van een zogeheten bastion voor christenen, wordt de stelling dat het christendom niet wijdverspreid was in pré-islamitisch NW Afrika echt niet mee ontkracht. Het gaat om de semantiek van het woord: wijdverspreid. Dat zegt niet veel respectievelijk over concentraties maar wordt er wel vaak mee geïmpliceerd. Als er een aanzienlijk deel van de inlandse Imazighen het christelijk geloof aanhing, wordt dat niet zomaar even weggevaagd. Maar zou er ook melding gemaakt worden van bepaalde stammen die na de Arabische conquest, (zelfs tot op heden) christelijk zouden blijven. De Arabische conquest dateert van voor de samenstelling van de koran, en ons wordt wijs gemaakt dat met name Riffijnen vrijwel direct het nieuwe geloof aannamen. That sounds like bollocks to me.