-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#676
Citaat van: Wicked One op 24/10/2013 om 18:55:04
Tamza is gewogen en te licht bevonden, als ik essayist en journalist onder haar stuk lees kan ik niet anders dan gniffelen. Om het je in voetbaltermen uit te leggen, want ik betwijfel ten zeerste of je je eerste roman Montezuma's Revenge wel uit hebt gelezen: ze doet me denken aan Lex Immers van Feyenoord, hoe de FUCK is hij de eredivisie in geslopen? Maar jij gaat me ongetwijfeld verzekeren dat Lex Immers de verpersoonlijking is van Feyenoord, en dat Tamza de sterren van de hemel schrijft...
Ik vind de manier hoe jij reageert gewoon haatvol, abusive en verwaand van aard. Ja OK, Nederlands is nooit mijn sterkste vak geweest en van literatuur weet ik weinig af maar daar liggen mijn interesses ook niet. Die Lex Immers vergelijking was gewoon een backstab-maneuvre, implicerend dat je van een hoger niveau bent.. Trouwens, jij date vast wel bij e-darling, dating voor hoogopgeleiden..

OK, jij bent van een hoger niveau maar tot nu toe zeg je alleen dat ze slecht en slecht is maar niet precies waarom.
#677
Nee..nee, Tamza kicks ass. Dat is wat zij doet. Waarom denk je dat sommigen hier haar zo haten..
#678
Citaat van: Amkraz op 16/10/2013 om 18:04:03
Azul

mooi citaat over slavernij athawmat
Azul,

Ik riep maar wat, ay amaghnas. Een paar weken had ik dat gezien in een film en ik vond dat het wel toepasselijk is op deze situatie.

Tanmirt,

#679
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 24/10/2013 om 16:09:37
Op pagina 39-40 van dit boek beschrijft Ahmed Tahiri kort de archeologische onderzoeken, die zijn verricht naar Nekor.
OK, kun je dat samenvatten ?

Citeer
Maar een demografische meerderheid mbt. de moslimbevolking van Andalusia zegt toch niks over de literaire traditie van de Andalusische Imazighen. Waren de Imazighen, die gemigreerd waren naar Andalusia volgens jou gewend om boeken te schrijven in hun eigen taal?
Nee, maar ik vind het wel raar dat ondanks je de meerderheid vormt je een andere taal gaat (lees) spreken. Althans dat is wat ik gelezen heb. Er wordt gesproken over Andalusische Arabieren die een pesthekel aan de Imazighen die ze verdedigden tegen de Christenen, met name de ( Almoraviden, Almohaden). Why would you want to risk your life for somebody that hates you , anyway ?

Als ik dit boek kon lezen zou ik misschien een beter beeld krijgen hoe alles in elkaar stak.
#680
Op dit soort momenten komt hoe van waarde van de Arabische taal kan zijn en omdat we deze taal niet beheersen we ons zelf buitensluiten. En dit allemaal omdat van niemand al die lame-ass afgestudeerde Imazighen niet de moeite willen nemen het te vertalen. De Arabische cultuur owns them, net als hoe de Nederlandse cultuur ons ownt. we kunnen wel doen alsof we Imazighen zijn met alles er op en er aan. Maar alles wat wij hier schrijven is uiteindelijk eigendom van de Nederlandse cultuur, simpel weg omdat het in het Nederlands geschreven is.

Men zegt vaak dat talenkennis je als mens verrijkt maar het werkt denk ik ook andersom. Je kunt ook een taal verrijken door iets naar die taal te converteren. Zelfs die als grappigbedoelde youtubefilmpjes waar Tamazight ingesproken wordt, zo simpel, weet je wel, zelfs dat verrijkt de Amazighcultuur/taal.
#681
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 23/10/2013 om 00:41:22
Je kan je beter afvragen: "hebben wij niks van zulke dingen gehad?"

Halverwege de 10e eeuw werd de stad Nekor nog beschreven door al Yaqoubi als zijnde "groots en majestueus". Zou hij dat denk je geschreven hebben, indien de Arif geen hoogstaande "beschaving" heeft gekend? 
Waarom hebben de generaties voor ons daar vrijwel niets van meegekregen ? Ze wisten wel dat Andalus heeft bestaan maar niets van Nekor, alsof dat nooit bestaan heeft en dat allemaal voor hun neus. Very sad, actually.

Dus ergens in de geschiedenis was er een teloorgang van alles wat die Nekor heeft voortgebracht, met name architectuur en literatuur etc etc. Dit nodigt eigenlijk uit tot archeologisch speurwerk. Waarom doet niemand daar iets mee of weet ik dat gewoon niet ? Er valt zoveel werk te doen voor de Riffijnen om hun geschiedenis beter in kaart te brengen.

Citeer
Niet alleen vanwege de historische gelijktijdigheid heb jij daar recht op, maar ook als Nefza erfgename van beide islamitische rijken, mag jij die Arif-Andalusia-vergelijking maken. Per slot van rekening ben jij etnisch verwant aan zowel de stichter van rijk van Nekor (Salih ibn Mansour) als die van Andalusia (Abdarrahman ibn Mu3awiya).
Erfgename, well even if it's technically right, I don't feel that way... Omdat in al die boeken over Andalus wordt alles wat met de Amazigh-cultuur te maken heeft, zwaar onderbelicht of helemaal buitengesloten. Daar kan ik dus vrij weinig mee..I can imagine it appeals more to somebody from the middle East.  Because things are written in his language, not mine. Neem nou Granada als voorbeeld, ingenomen door de Imazighen terwijl de Arabieren Cordoba kregen. Granada houdt het het langst vol maar ze blijken in 1400 al wel allemaal verarabiseerd te zijn. Ze waren daar toch zogenaamd in de meerderheid ?
Tenslotte vraag ik me af waarom alles over Andalus zo goed bewaard is gebleven en over Nekor vrijwel niets, bijna alsof het met opzet vernietigd is.
#682
Vooropgesteld, het schrille contrast tussen Arif en het fameuze Al Andalus, of is dat maar een indruk ? Al die boeken die ze hebben achtergelaten, architectonische hoogstandjes, poëzie, kortom : beschaving. En wij, hebben wij niks van zulke dingen ? Ik heb wel degelijk het recht ze te vergelijken aangezien ze initieel samen het islamitische tijdperk inluidden in de westelijke contreien van het mediterrane gebied.

#683
Je laat het dus afweten.. Misschien kwam je wel het Spaans promoten... That wouldn't surprise me..
Wat zegt meneer Saïdi ?
#684
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 19/10/2013 om 19:55:09
De Out-of-Africa theorie veronderstelt dat de voorouders van de mens het Afrikaans continent hebben verlaten. Echter het onderzoek van de 3 oude rivieren dwars door Sahara laat alleen hoe zien de prehistorische mens de reis dwars door de Sahara heeft kunnen maken om de Noord-Afrikaanse kust te bereiken. Dus niet dat Afrika verlaten wordt. Van deze 3 oeroude rivieren maakt "Irharhar" (de meest westelijke rivier) de grootste kans dat trans-Saharaanse migratie via deze route is verlopen. De vele vondsten van historische overblijfselen langs deze route, maken deze stelling erg aannemelijk. Zie ook groene puntjes op onderstaande kaart.
Je haalt wat door elkaar. In this case, one theory doesn't prevent the other from happening, only a difference in time. Waar ik op doel komt neer op dat de mens eerder Afrika verlaten had voor dat zijn medemens het noorden van Afrika had bereikt.   

Citeer
Jij mag denken dat Senor Canardo deze discussie met jou voerde enkel en alleen om jou te stangen, maar dat is niet zo. Senor Canardo probeerde met deze discussie alleen maar meer licht te werpen op de werkelijke oorsprong van de Haratin uit Zuid-Marokko, ipv. domweg te vervallen in die Arabische sprookjes.  Waarin de aanwezigheid van de Haratin simpelweg verklaard wordt met het idee dat ze als zwarte slaven zijn meegekomen. Als je nu bijvoorbeeld terugkijkt op jouw initiële standpunt in deze discussie en met name op de vraag die jij stelde in reactie #11 - "Als de Haratin niet met de Arabieren zijn meegekomen, met wie dan wel?" - Hoe anders kijk jij hier nu tegen aan?
Ten eerste, ik ken die Arabische sprookjes waar jij op doelt niet. Het lag gewoon aan hoe jij de Haratin aan ons voorgesteld had, dat alles afhing van wat voor meesters ze hadden. Maar los van dat, even terug op die Arabische sprookjes. Wat motiveert iemand  om te liegen over de afkomst van de Haratin. Wat schieten ze daar in feiten daar mee op ?
#685
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 18/10/2013 om 19:38:08
Waar lees jij in dat stuk dat de onderzoeker iets beweert over de specifieke voorouders van Europeanen?
Er waren verschillende migratie routes mogelijk. Waar denk je dat de eerste -out of Africa- migratie route moet zijn geweest. Niet direct via zuidelijk Afrika, helemaal tot het Mediterrane gebied zoals die schrijver beweert maar eerder via de Hoorn van Afrika direct naar het Arabisch schiereiland.

Citeer
Het bestempelen van de Haratin als "sub-Saharanen, die met de Arabieren zijn meegekomen" past eerder in de traditie van  Arabische historici om sociale orde aan te brengen in de voor hen onbekende samenleving van Zuid-Marokko, dan dat jouw labeltje iets zegt over de genetische oorsprong en etniciteit van Haratin volk in de moderne zin van het woord. Verschil hierbij is dat de Haratin door Arabische geschiedschrijving slechts gereduceerd wordt tot geïmporteerde sociale klasse (Hurr tani) ipv. Haratin als autochtone volk met een eigen genetische samenstelling.
Valid, heb ik ook niks tegen in te brengen. Ik ergerde me alleen aan toen jij deed alsof jij niet begreep wat ik met noord Afrikaanse ras bedoelde. Dan kan je alleen met opzet gedaan hebben om met het exceptionele Haratin verhaal te komen. Ik weet dat je me daarmee wilde stangen en dat vind ik het lullige daar aan. Natuurlijk vraag ik me af wat jou motiveert om ergens zo op in te haken. Wat dacht jij dan..
#686
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 17/10/2013 om 21:30:47
Het verschil wat jou blijkbaar niet is opgevallen, maar in Senor Canardo's optiek nogal belangrijk is, is dat de groene lijn Marokko bereikt via het Middellands Zee gebied terwijl de paarse lijn dat doet via het Sahara gebied. Het verschil in de genomen route en dus de omgeving heeft zodoende invloed gehad op het fenotype van het (stereotype) uiterlijk van iemand uit Ait Draa als ook van iemand uit Ait Wayagher. 
Die groene lijn gaat sowieso niet op zoals ik al eerder gemeld had. De voorouders van de Imazighen zijn een tijd buiten Afrika geweest

Recent genetic analysis of North African populations have found that, despite the complex admixture genetic background, there is an autochthonous genomic component which is likely derived from “back-to-Africa” gene flow older than 12,000 years ago (ya) (i.e., prior to the Neolithic migrations). This local population substratum seems to represent a genetic discontinuity with the earliest modern human settlers of North Africa (those with the Aterian industry) given the estimated ancestry is younger than 40,000 years ago


http://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_history_of_North_Africa

Citeer
Het wetenschappelijk onderzoek naar de 3 prehistorische riviersystemen dwars door de Groene Sahara is voor publicatie eerst gepeerreviewed. Denk je nou echt dat als het stuk helemaal nergens opslaat zoals jij dus beweert, dat het dan gepubliceerd zou worden?  :)
Dus jij gelooft dat de voorouders van Europeanen, zoals die gast beweert, dat ze via west Afrika en de Maghreb Europa hebben bereikt ? Er is voor zover ik weet is geen genetisch bewijs dat die hypothese ondersteunt..

Citeer
Senor Canardo en jij zijn hier nou enige tijd verwikkeld in de discussie omtrent de origine van Haratin. Zowel jij als Senor Canardo vertegenwoordigen hierbij de 2 uitersten binnen deze discussie. Aan de ene kant beweer jij dat de Haratin op basis van hun uiterlijk een "sub-Saharaans" labeltje verdienen en dat de Haratin oorspronkelijk met de Arabieren zijn meegekomen naar Marokko. Senor Canardo is het hier absoluut niet met jou eens en zijn positie is dat de Haratin al veel eerder in Marokko aanwezig waren en dat zij in de Der3a vallei zelfs de oorspronkelijke bewoners zijn. Zij daar via de Sahara naar toe zijn gekomen, lang voordat er Arabieren waren. Op grond hiervan wijst Senor Canardo het resoluut af om de Haratin slechts op basis van hun uiterlijk te labelen als "sub-Saharaans", zoals jij dus doet
Ik ken ze niet eens en heb niks met ze te maken. Jij wel, dan ? Wat voor invloed heeft mijn label dan op ze ?
Citeer
Als je al een labeltje op het Haratin volk zou moeten plakken, dan is het enige wat nu logisch klinkt in Senor Canardo's oren " Saharaans" en niet "sub-Saharaans". Maar goed, als jij graag "sub-Saharaans" als synoniem voor "neger" wilt blijven gebruiken, omdat jij te kortzichtig bent om het verschil te (h)erkennen bij Afrikanen met een kleurtje. Dan moet jij dat uiteraard zelf weten. In het Tamazight van de Touaregs uit Zuid-Algerije noemen ze de Haratin "Izzeggaɣen" = "Redskins". Waarom denk je, omdat ze volgens jou "sub-Saharaans" zwart / abarcan zijn zeker ???
Nou, dan vind ik het erg knap dat jij die verschillen allemaal ziet. Overigens,Touareg spreken geen Tamazight maar Tamacheq.
#687
Het is het eigenlijk niet eens waard dit soort onzin te ontkrachten. Los van het feit dat Imazighen pas ontstaan zijn Noord Afrika, komen hen meest prominente voorouders van een -back to Africa migratie-. Jouw groene lijn neemt min of meer hetzelfde pad als de paarse en verbazingwekkend resulteert dat in zo veel uiterlijk verschil. Dat wordt moeilijk..

Dat Nederlandstalige stuk slaat ook helemaal nergens op aangezien iedereen met een beetje kennis wel weet dat homo sapien zich via Oost Afrika naar het midden-Oosten, Azië en later Europa heeft verspreid. Niet via west Afrika en de Magreb.

Los van alles begrijp ik niet wat jou zo motiveert hier zo veel energie in te steken. En al dat theater, gesjoemel met woorden, fake ass moraalridder en overdreven gedoe van je. Ga je nou iedereen aanspreken, die jouw voor noord Afrikaan uitmaakt vanwege je uiterlijke kenmerken, dat dat niet OK is omdat dat niet ook de Haratin omvat ? Aanstellerij eerste klass, crybaby...
#688
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 16/10/2013 om 15:35:51
Obvious volgens jouw "logica" ja. Maar de directe voorouders van de Haratin zullen zich genetisch onderscheiden hebben in het gebied, wat wij vandaag de dag kennen als de Sahara woestijn. Van de Haratin uit Zuid-Marokko wordt hun point of origin geplaatst in de Der3a vallei. Zijn deze gebieden volgens jouw logica dan "Noord-Afrikaans" of "sub-Saharaans"?
So they got dropped there by a space ship, right ? ' Dit is dan jullie point of origin' zeiden de ancient aliens tegen ze.
#689
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 15/10/2013 om 22:34:30
Sommigen zouden zeggen dat Senor Canardo een te "narcistisch karakter" heeft, om het slechts daarvoor te doen... :)
Wi xs adyini yini, maca min tanid cak ?
#690
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 15/10/2013 om 22:31:22
Jij hebt nog steeds last van een tunnelvisie en dat komt volgens Senor Canardo, omdat jij jouw logica baseert op deductief redeneren op basis van een valse premis. En die premis bestaat uit het uitgangspunt dat volkeren met negroide kenmerken een sub-Saharaanse origine hebben. Dit vertrekpunt mag dan wel heel erg logisch klinken in jouw oren - en wellicht bij de meeste negroide volkeren ook wel echt waar zijn - maar in het geval van de negroide Haratin bevolking in zuid-Marokko is dit in Senor Canardo's optiek niet het geval. En Senor Canardo kan naar DNA onderzoek verwijzen waarin dit ook wordt bevestigd.

Maar goed als jij graag wilt blijven denken dat je met jouw "logica" een accurater beeld kan geven van de werkelijke origine van de Haratin dan een DNA onderzoek, dan moet je dat uiteraard geheel zelf weten. Maar dan vindt Senor Canardo dit wel behoorlijk kortzichtig van jou....
Als de Haratin meer verwant zijn aan andere volkeren dan aan Sub- Saharanen, waar ik op durf te wedden zonder DNA onderzoek dat dat niet het geval kan zijn, zou ik het heroverwegen. Maar het is obvious dat somewhere a long the way zij zich van de Sub- Saharanen afgescheiden hebben. Waar gebeurde dat ? Waarschijnlijk niet in Noord- Afrika dan.