-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#631
Gzennaya was er al voor de aankomst van de Zenata Imazighen in Arif.
De Riffijnse stammen die vermoedelijk wel een Zenata afkomst of die van grote invloed bij hun totstandkoming is geweest, zijn : Ait Tuzine, Metalsa, Ait Oulichek, Ait Said, Tafersit. Desalniettemin hebben deze stammen ook een autochtoon (of een ouder) Riffijns component in zich, afgaand op de eerdere stammen die daar leefden zoals de Ait Yasliten.  Aannemelijk is dat die gedeeltelijk ook hun voorouders zijn. De Meriniden hebben dus de samenstelling en demografie van het Riffijnse volk voor goed veranderd, sinds die tijd.

THE ZENATAN INVASION
The Zenata, one of the great Berber families, according to the genealogists,*-were native
to the northern borders of the Sahara, between between Zab and Tafilelt.* This territory seems to
have been their early habitat and is occupied by members of their group today. They
likewise extended, however, northward along the arm of the Sahara, which reaches up past
Figuig and Tafilelt along the Muluya bed, reaching the sea in the arid expanse of the Garet.*

How early the Zenata, nomads by instinct wandered up the Muluya into the territory of now
called teh Rif is difficultto determine. Before the invasion of the Beni Merin â€" the classic and
official entry of the Zenata â€" various tribes and families of them must have beenworking
their way northward for a long while. El Bekri establishes the presence of Zenata
'two days march' north of Tafilelt.

Zenatan groups called the Zenata of Taberida* ranged
on the outskirts of the territory of Nekor, and the Beni Yala (reigning in TIemcen from
1002 to 1080) whose armies raided the Riffian kingdom, were of Zenatan origin. Further-
more, the Beni Znassen, a Zenatan tribe now living between the Muluya and Ujda, were
noticed in that territory in the thirteenth century.

Whatever the contacts between the Riffians and the Zenata may previously have
been, opportunity for their increase arose when the Beni Merin, the-leading family of the
Zenata, crossed the Atlas and attacked the Muwahaddi empire centered in Fez, The Beni
Merin entered the Rif presumably through the Garet across Beni Tuzin, and defeated
the Muhawaddi army in 1216 in a great battle on the banks of the Nekor, a contest the reputation
of wich today remains in oral tradition to this day

Een veldslag nog mondeling overgeleverd tot in de vroeg 20ste eeuw, misschien nog later.

Abd el Hakk, the Merinid ruler, married a woman of the  Ulad Mahalla of Tafersit, according to ibn Khaldun or of Beni Tuzin, according to Marmol. This Riffian woman became the mother of Yakub ibn Abd el Hakk, the third Merinid ruler of Fez, who, through his relation with them, released the Beni Tuzin from all necessity of paying taxes or tribute of any kind. In 1666, four centuries later, the evidence of Frejus indicates, this privilege was withdrawn.

afkomstig uit het boek van CS Coon, the tribes of the Rif.
#632
Voor degenen die het Arabisch machtig zijn, graag een vertaling van wat er gezegd wordt in de interviews.
#633
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 26/11/2013 om 23:55:47
En belangrijker: denk je dat de gemiddelde Riffijn niet geïnteresseerd zou zijn in de pre-islamitische geschiedenis van Nekor?
Ik merk er anders bar weinig van, althans in mijn omgeving en ik neem het op de koop toe dat dat overal wel ongeveer het geval is, don't you think ?

Ok, these type of books have been around long before we were born, right ? Not that it's all true but it nevertheless gives us data to analyse. Somehow these books were so, like out of reach due to the negative enviremont surrounding us, created by : La systema babylonia, me entiendes cabron ?

#634
Is gedaan, jongen.
#635
Vuthaghmas isawadakumd tanfust a, n tidet d tusna.

Dit is een klassieker,een simpel verhaal met een universeel moraal.


Ooit bedacht een koning dat als hij altijd zou weten wanneer hij aan iets moest beginnen/ hij zou weten welke de juiste mensen zijn om naar te luisteren (en wie te ontlopen)/ en bovenal als hij zou weten wat het belangrijkste was dat hem te doen staat, dat hij dan nooit zou falen.

Hij besloot dit idee te delen in zijn koninkrijk en vroeg om raad. Hij loofde een grote beloning uit aan wie hem het juiste antwoord zou geven op deze vragen

Wat is het juiste moment voor elke actie?
Wie zijn de meest waardevolle/ belangrijkste mensen?
Hoe weet ik wat het belangrijkste is om te doen?
Wijzen kwamen van overal, en gaven allemaal verschillende antwoorden.

Op de eerste vraag antwoorden sommigen dat je best een tijdschema opmaakt en je daar aan strikt aan houdt. Allen zo, zegden zij, zou alles gedaan worden op het juiste moment.
Anderen zeiden dat het onmogelijk zou zijn om op voorhand te weten wat het geschikte moment is voor elke actie, maar dat men zich het best niet bezig houdt met prullen en tijdverlies â€" en doet wat het meest nodig is van de dingen die over blijven.
Anderen zeiden dat hoe oplettend de koning ook zou zijn, één man nooit het juiste moment zou weten voor elke actie én hij daarom een groep wijzen moest hebben die hem helpen om voor alles het juiste moment te vinden.
Anderen zeiden dat er zaken zouden zijn die niet kunnen wachten om beslist te worden door een raad van wijzen. De koning zou best op voorhand weten wat er te gebeuren stond. Alleen magiërs weten dit, en daarom moet de koning een magiër raadplegen.

Op de tweede vraag kreeg de koning eveneens uiteenlopende antwoorden.
Raadgevers, priesters, dokters oftewel strijders zouden het meeste nodig zijn.

Op de derde vraag wat de belangrijkste bezigheid is voor de koning zeiden sommigen wetenschap, anderen handigheid, oorlogvoering of bidden.

Alle antwoorden waren zo verschillend dat de koning met geen enkel tevreden was, en hij gaf niemand de beloning.
Hij wou wel nog antwoord op zijn drie vragen en besloot een kluizenaar op te zoeken die van heiden en ver befaamd was voor zijn wijsheid. De kluizenaar leefde in een woud waar hij nooit uit kwam, en hij ontving alleen maar gewoon volk. De koning deed eenvoudige kleren aan, en voordat hij bij de grot van de kluizenaar was, steeg hij af van zijn paard en liet hij zijn beschermers achter. Hij ging alleen.


Toen de koning toekwam was de kluizenaar in de grond voor zijn verblijf aan het graven. De kluizenaar zag de koning, groette hem en deed voort. De kluizenaar was mager en kwetsbaar en telkens als hij zijn spade in de grond stak en een beetje grond omdraaide, ademde hij zwaar.
De koning stapte op hem toe en zei ‘Ik ben naar jou gekomen â€" o wijze man â€" om antwoord te krijgen op drie vragen. Hoe kan ik leren om het juiste te doen op het juiste moment?/ wie zijn de mensen die ik het meeste nodig heb?  Aan wie besteed ik dus het meetse aandacht/ en welke zaken zijn het belangrijkste en verdienen mijn aandacht?
De kluizenaar luisterde naar de koning zijn vragen, beantwoordde geen enkele, spuwde in zijn handen en groef door.

‘Kom u bent moe’, zei de koning, ‘laat mij u helpen’.  ‘Ik zal een tijdje voor u werken’.
‘Dank u’ zei de kluizenaar, hij gaf de spade aan de koning en ging op de grond zitten.
Toen hij twee bedden had gemaakt, stelde de koning zijn drie vragen opnieuw.
De kluizenaar gaf weer geen antwoord. Hij reikte naar de spade en zei ‘rust nu een tijdje en laat mij nog wat doen’. De koning gaf hem zijn spade niet terug en bleef graven. Uren gingen voorbij en de zon begon achter de bomen te gaan. Toen stak de koning de spade in de grond en zei

‘Ik kwam naar u toe â€" o wijs man â€" voor een antwoord op mijn vragen. Als u ze niet wilt beantwoorden, zeg het me dan, ik ga weg’.
‘Er komt iemand aangerend’ zei de kluizenaar ‘laten we zien wie het is’.
De koning draaide zich om en zag een man met baard aanrennen uit het woud. De man hield zijn handen tegen zijn buik gedrukt en bloed kwam tussen zijn vinger vandaan. Toen hij de koning bereikte, viel hij kreunend op de grond. De koning en de kluizenaar deden hem het hemd uit, er was een grote wonde in zijn buik. De koning wastte de wonde zo goed hij kon en deed er zijn zakdoek en een handdoek van de kluizenaar op. Hij spoelde de verbanden opnieuw en opnieuw totdat het bloeden eindelijk stopte.

De man kwam wat bij en vroeg iets om te drinken. De koning haalde hem fris water en gaf het hem. Ondertussen was de zon onder en het was fris geworden.  De koning droeg met de hulp van de kluizenaar de gewonde man naar binnen. Op het bed viel de man in slaap. De koning was zo moe van zijn reis en al het werk dat hij op de drempel ook in slaap viel. Hij sliep vast door de korte zomernacht.
Toen hij ’s morgens wakker werd duurde het lang voordat hij wist waar hij was, en wie de vreemde en bebaarde man was die naast hem lag en hem intens aanstaarde.
‘Vergeef mij’ zei de man met de baard met een zwakke stem.
‘Ik ken u niet, en heb niets om u voor te vergeven’ zei de koning.
'U kent mij niet, maar ik ken u wel’. ‘Ik ben uw vijand die gezworen heeft om zich op u te wreken omdat u zijn broer vermoordde en zijn landgoed afnam’. ‘Ik wist ervan dat u alleen naar de kluizenaar bent gegaan, en trok u achterna om u te doden op uw terugtocht’.
‘Maar de dag ging om en u kwam niet terug. Ik kwam tevoorschijn uit mijn valstrik. Uw bodyguard zag me en verwondde me. Ik ontsnapte, en ik zou doodgebloed zijn als u me niet had verzorgd’.

‘Ik wenste om u te doden, en u hebt mij het leven gered. Als ik het overleef, en als u mij toestaat, zal ik u dienen als uw meest toegewijde slaaf en ik zal mijn kinderen smeken hetzelfde te doen’.
‘Vergeef me’

De koning was erg verheugd dat hij op deze manier zo snel vrede had kunnen maken met zijn ergste vijand, en hem nu tot vriend had. Hij vergaf hem niet alleen, maar liet hem verzorgen door zijn beste dokters en beloofde hem zijn het herstel van zijn bezittingen.

Voordat de koning weg ging zocht hij de kluizenaar.
De koning smeekte nog een maal om een antwoord op zijn drie vragen.
De kluizenaar was buiten op zijn knieën aan het planten in de bedden die de koning had gegraven.
‘Voor de laatste keer bid ik u om mijn vragen te beantwoorden wijze man!’

‘U kreeg al antwoord’ zei de wijze hem al knielend op zijn dunne benen en opkijkend naar de koning.
‘Hoezo beantwoord?, hoe bedoelt u dat?’ vroeg de koning.
‘Ziet u het dan niet?’ vroeg de kluizenaar.
‘Als u gisteren geen medelijden had gehad met mijn zwakke conditie, en deze bedden niet had gegraven, maar weg was gegaan, dan had die man u aangevallen. U zou er spijt van gehad hebben dat u niet bij mij was gebleven. Dus het belangrijkste moment was toen u die bedden maakte/ ik was de belangrijkste man/ en mij goed doen, was uw belangrijkste bezigheid.’
‘Daarna toen die man kwam aangerend, was het belangrijkste moment toen u voor hem zorgde. Want als u zijn wonden niet had gestelpt was hij gestorven zonder vrede met u gemaakt te hebben/ Hij was dus de belangrijkste mens/ en wat u voor hem deed was uw belangrijkste taak.

Onthou
·         Er is maar één belangrijk moment, NU. Het is het belangrijkste moment omdat we alleen op dit moment controle hebben.
·        De meest nodige/ belangrijkste mens waarmee u rekening moet houden is, DIEGENE WAAR U BIJ BENT. Niemand weet of u ooit nog zaken zult hebben met iemand anders.
·         En uw belangrijkste bezigheid is, VOOR HEM GOED TE DOEN. Alleen daarvoor is de mens hier.
Als u zich daar aan houdt slaagt u overal in.







#636
Het koninkrijk van Nekor en, it's on and offset, is hier niet of nauwelijks echt behandeld geweest. De gemiddelde Riffijn weet hier geen snars van dus werd het eens tijd daar wat aan te doen. Al die zinloze afleidingen weerhouden ons er van dat te doen, zie je dat niet..

In 688, under Okba, they reached the Atlantic,1 and shortly afterward
the invasion of Spain took place. These Arabs who came as the first Islamic invaders of
Morocco were men of good family and of high culture. The Arabic which they spoke was
of Classical type, and their standards of literacy and Koranic learning were high. It was
this type of Arab culture, brought by the first wave of invaders (who were not Bedawin),
that became the foundation of the high civilizations of Fez, Tetwan, and the cities of
Andalusia.

Explorers and missionaries rather than colonists, they travelled for the most part with-
/out women, and did not hesitate to marry into the families of the Berbers among whom
they found themselves. Thus their offspring were as much Berber as Arab; and before
many generations one may well imagine that the Berber blood dominated, although the
Arab culture was maintained in the cities with little diminution.2 Thus their descendants
were less Arab in blood than the Bedawin who came after them, but more Arab than they
in the sense that they were more deeply steeped in Islamic culture. The effect of this early
groupjm the Berbers was not unfavorable. The Berbers took oyer Islam, but kept to their
old language and to a great extent to their old manner of living, incorporating the new and
the old into a firm blend wich has in several areas survived until today.although in-other
parts of Morocco the advent of Bedawin  in later times has broken it up.

THE KINGDOM OF NEKOR
Such influences came to the Rif largely through the agency of one man and his descend-
ants, and a study of the history of this family may be found useful when the time comes to
attempt to unravel the cultural problems of the present-day Rif.
In narrating this history I can do no better than paraphrase the account given by el
Bekri,* an historian writing in the eleventh century, since all subsequent accounts are based
on his.

Saleh ibn Mansur. a Himyarite. established himself in the central of the rif in the
reign of the Khalifa el Welid ibn Abd el-Melek, about the year 710. He made his home at
the port of Temsaman, near Bedkun, situated on the Wed el-Bakar, near bedkun,situated
on the wed el bakar.

He converted the Berbers of the, surrounding tribes but these new converts, soon tiring of the restrictions
imposed upon them by their new religion, renounced it and drove Saleh out of the  country.
They then took as their chief one er-Rondi, a Berber of the tribe of Nefza, who had been in
Spain, and who relapsed with them into heathenism.Tiring of him, however, they decided
to reënter Iand call Saleh back to them. Saleh remained in the region until his
death, and was buried at Agta, a village on the Temsaman coast.

edit vuthghmas: ' de rot op en kom toch maar terug theorie !'.

Saleh married, among others, a Senhajan woman, and had by her 2 sons Moatasem
and Idris. Abd es-Samed, his third son, was borne by another wife. El Motasem succeeded
Saleh by popular acclaim, and, dying shortly after his accession, was succeeded by his
nephew, Said ibn Idris.

This Said, the grandson of Saleh, built the city of Nekor five miles from the sea on the
western bank of the River Nekor, oh top of a hill which offered facilities for defence. This
city became the capital of the kingdom of Nekor, wich the descendants of the family were
destined to rule  for three centuries more.

An important market, which had been established
nearby by Saleh, was moved to the town, and gave it promise of commercial prosperity.
- In 858-859 Nekor was invaded bv a piratical band of Normans, who sacked and de-
stroyedthe town, and after eight days departed, taking with them those of the inhabitants
who had not fled. Among the prisoners were Ama t-er-Rahman and Khanula, two grand-
daughters of el Motasem ibn Saleh, who were ransomed and sent home by the Imam Mo-
hammed ibn Abd er-Rahman, the fifth Omeiyad sovereign of Spain.

Said ibn Idris, in whose reign this misfortune occurred, did not die without further
troubles. The Branes tribe of Berbers, perhaps the same Branes who today consider them-
selves part of the Senhaja, revolted, electing a certain Segguen as chief. Segguen won over
other tribes, and the rebels attacked the city of Nekor itself; but at this juncture Said or-
ganized a sally and defeated them so badly that they entered into submission once more
without further trouble.

When Said died he was succeeded by his son Saleh II, who no sooner than in power had
to fight his brother Idris, who had stirred Gzennaya and Beni Urriaghel into revolt. The
two armies met on Mt. Kuin, in Gzennaya, and Idris was completely victorious, except
that Saleh escaped. Idris marched on to Nekor and demanded admittance as king. The
officer whom Saleh had left in charge defended the place vigorously and refused to let Idris
in until he should bring proof that Saleh was dead. During the night Saleh entered by
stealth, and in the morning the governor let Idris in, saying that he was now sure of Salen's
death. No sooner had Idris entered, however, than he was seized and locked up in the
palace. Saleh was unwilling to put him to death, but at length acceded to the entreaties of
his ally, Kasem the Lord of Za, and had him killed by a page, since no one else was willing
to do it.

Saleh's next difficulty was with the Meknassa, perhaps the ancestors of the inhabitants
of the villages of Meknassa Fokania, and Meknassa Takhtania, today situated directly
south of the Gzennaya. The Meknassa having refused to pay taxes, Saleh had let loose in
their country an ass bearing a letter in the feed bag on its back. The Meknassa found the
letter and read it, discovering it to be full of threats. Fearing Saleh's punishment, they put
the amount of overdue taxes on the ass's back, along with a load of fine cloth from Merv, and
led the ass back to Saleh, who forgave them.

When Saleh died his son Said II succeeded to the kingdom and to the troubles which
usually beset its rulers. Hardly had he taken up office when the slaves of his family, led by
his brother Obeid Allah and his uncle Abu Ali er-Rida, revolted and attacked him in his
palace. With the help of his wives and attendants he drove them out, and later put down
the rebellion, killing all the leaders but his brother and uncle, whom he imprisoned, later
sending Obeid Allah to Mekka for life.

Among those he killed was his cousin el Aghleb, whereupon another cousin, a certain
Sedeat-Allah ibn Harun, became angry and in return started a revolt among the Beni
Isliten of Temsaman, without Said's knowing of his participation. When Said heard of the
revolt, he set out with Sedeat-Allah to crush it, but Sedeat Allah betrayed him, going over
to the rebels with all his men. Said fled to Nekor and was besieged there. Finally, however,
Said won, and Sedeat-Allah remained in hiding in Temsaman. Said killed Sedeat-Allah's
brother and burned his houses, in true Riflian style, and later pardoned Sedeat-Allah and
let him return to court. Sedeat-Allah then entered the country of the Botouia and Beni
Urtedi. From these peoples he obtained possession of the Garet fortress of Kolw&Jara,
whence he made raids on the territory of the Marnissa and Zenata. Later he came back to
Nekor and remained as a faithful retainer of Said. During this time the sister of Said
married a sherif of lengthy pedigree, who came to live in the country and established his
progeny there.

Up to this time, and indeed throughout the reign of their dynasty, the family of Saleh
had been orthodox Mohammedans of the old school, following literally the precepts of the
Malekite rite. Through this adherence to orthodoxy they had remained in the good graces
of the Omeiyad khalifas of Spain, one of whom, as has been related, ransomed the princesses
of Nekor after the disastrous raid by the Normans in the time of the first Said.
Although their orthodoxy kept the kings of Nekor in the good graces of Spain, it aroused
against them the ire of the heretical Fatemid khalifas of Kairwan. Obeid Allah esh-Shiai,
the khalifa, sent Said a poem in which he threatened to destroy his kingdom if he should
not submit to Fatemid doctrine and power. Said called in an able poet, who wrote a pun-
gent reply which offended the khalifa so much that he sent out Messala ibn Habbus, the
governor of Tehert, to invade the domain of Nekor and attack Said. In 917 Messala ad-
vanced on Nekor and took up his position at a place called Nesaft, a day's march from
Nekor.

Said marched out against him and fought three days without being defeated. Then
Hamd ibn el Ayesh, a valiant Riffian in his forces, a native of the tribe of Ituweft, which
may have been the same as the present Beni Itteft, attempted to break through the enemy's
lines and assassinate Messala. His plan failed, and he was taken prisoner. When Messala
was about to kill him, he offered to support Messala in return for his life, and led the
Fatemid army through a weak side of Said's line, whereupon Said's troops fled. Said sent
his family out to the Isle of Alhucemas, and with a few of his retainers fought until he was
killed. Nekor was sacked, and the women and children taken prisoners. Said's head, and the
heads of those of his family who had been killed, were taken to the Fatemid khalifa's court
and exhibited.

His children and the other members of his family who had escaped went to Spain, where
they were well received by the Omeiyad sovereign Abd er-Rahman en-Nasr, who provided
them with what they required and let them remain in Malaga, awaiting an opportunity to
return home.

Messala spent six months overrunning the territory of Nekor and then he departed,
leaving one of his officers named Delul in charge. Before long the Fatemid soldiers stationed
with Delul began to leave, until soon he had but a small group at his command. Said's three
sons, Idris, el Motasem, and Saleh, heard this and prepared to return. Each set sail at the
same time in a different boat, with the agreement that whoever should land first would be
king. Saleh, the youngest one, landed first, on the roadstead of Temsaman and was ac-
claimed king. His brothers when they landed acknowledged him without controversy. He
marched on Delul, captured him and his men, and crucified them all along the banks of the
Nekor. Abd er-Rahman ibn Mohammed of Cordova sent Saleh gifts of jewels, clothing,
and arms, and had the news of the victory announced throughout Spain.

Saleh III died after a twenty years' reign and was succeeded by his grandson el-
Mowayed, who was attacked by Musa ibn Abu '1 Afiya and was killed. In 929-930
Nekor was again destroyed, and thisrime permanently.

Later Abu Ayub Ismail the great-grandson of the first Paid through another line, took
ovefThe command and rebuilt Nekor. establishing in it a new population, and restoring the
market-day. In 935 Sandal, the Negro leader of the Fatemid forces, seeking another force
which under Meisur, another Negro, had been lost, approached Nekor and wrote to Ismail
demanding his submission. Ismail shut himself up in the castle of Agri and wrote Sandal
that he was willing to submit. Sandal sent messengers asking Ismail to come to his camp,
but when he learned that Ismail had put these messengers to death he advanced and occu-
pied the fortress of Naseft, the place in which Messala had killed Said ibn Saleh. After eight
days of fighting Sandal took Agri, killing Ismail and most of those with him.
Sandal set up a Ketaman Berber named Mermazu as governor of Nekor, and departed
for Fez, which city he had heard that Meisur, whom he had originally set out to find, was
besieging.

The inhabitants of Nekor then returned, having chosen a member of the family of Saleh
as their ruler. He was Musa ibn er-Rumi, who had previously lived among the Beni
Isliten of Temsaman. Musa ibn er-Rumi took back Nekor, killed Mermazu, and sent his
head to the emir of Cordova.

Two years after the coming of Sandal, Musa ibn er-Rumi was expelled from Nekor by
another member of the royal family, Abd es-Semia, and went, with his brother and other
relations, to Spain, where members of the family, survivors from previous expulsions, were
already living in Pechina. His cousin Jorthem ibn Ahmed at the same time went to Malaga.
In 947-948 Jorthem was recalled to Nekor as king, and retained his office until 971. The
rule passed successively to several of his descendants, until in 1019-20 the Azdaja conquered
them and forced them to reembark to Malaga. After the Azdaja had left, the descendants
of Jorthem returned to Nekor, or rather to el Mezemma, its seaport. Later Yala ibn Fotuh
the Azdaji drove from the country all the members of this family. In the year in which el
Bekri wrote, a.d. 1067-08, Nekor still belonged to the descendants of Yala ibn Fotuh.
This is all that we know of the history of the kingdom of Nekor. Ibn Khaldun, writing
several centuries later, merely copied el Bekri,1 and did not state what events occurred there
after the year in which el Bekri wrote.*

About six hundred years later a Frenchman, Sieur Roland Frejus, landed at Alhucemas
and crossed the Rif by way of the River Nekor, Beni Tuzin, Tafersit, and the Garet. He
afterwards returned to Alhucemas and spent some time there.* Frejus says that a certain
Sheikh Amar commanded part of the Boutoya, the rest of which region, as well as Temsa-
man, was under the suzerainty of Sheikh Arras of "Albouzema," his brother-in-law and
enemy.4 Sheikh Arras lived in "Albouzema," otherwise known as El Mezemma, the port
of Nekor, situated on the beach somewhat to the eastward of the present Ajdir.* On his
ride into the interior Frejus stopped at Nekor, three leagues from the sea,6 but does not say
whether it was then a flourishing town or a ruin, as it is today. At any rate, El Mezemma
must have been more important than Nekor, for when the Filali Sultan Mulay er-Rashid
punished Sheikh Arras, his father-in-law, for not assisting him personally in the siege of Fez,
he destroyed el Mezemma,7 but no mention is made of his destroying Nekor, which must
therefore have been already demolished, since no one in history had ever before passed by
an opportunity to knock it down.This event took place in 1666; ^therefore the most that we know concerning the final
abandonment of Nekorjs that it occurred probably between 1068 and 1666.

The extent of the territory "included in the kingdom of Nekor and the names of the
tribes which bounded it are clearly stated in el Bekri. On the east he places the country of the
Zuagha, about five days' journey from Nekor and neighboring the Jerawa of el Hasan ibn
Abi '1 Aish. Near by are the Matmata, people of Kebdana, the Marnissa of the White Hill,
the Ghassasa, who inhabit Mt. Herek, and the Beni Urtedi of Kolwe" Jara. On the west the
territory of Nekor extended to the country of the Beni Merwan, a people who made up part
of the Ghomara, and touched on another Ghomaran tribe, the Beni Homeid, famous for its
horses, and also on the Mestassa and the Senhaja. Behind these peoples he placed the
Aureba and the Band of Ferhun, the Beni Ulid, the Zenata of Taberida, the Beni Irnian,
and the Beni Merasen of the band of Kasem lord of Za and of the "hill called Taurirt." *
The list of these outlying peoples, as well as those on the borders of the kingdom, includes
many known today.

The Zuagha are now considered purely Algerian, but may in the days of Nekor have
reached as far west as the Muluya. The Kebdana, of course, are still in their place; the
Marnissa are now farther west than their order in the list would indicate; the Ghassasa were
probably a group of what are now called the Galiya, and the Beni Urtedi, nomadic Berbers,
in the Garet. Kolwe* Jara, their stronghold, is said to have been one day's journey beyond
the River Kert, and a day's journey likewise from the Muluya.3 Therefore Kolwe* Jara can
be roughly located by finding a place where the two rivers are two days' march apart, and
locating the middle of that distance. A line from the Kert to the Muluya, passing through
the wells of Hassi Wensga, in the Beni Bu Yahyi, constitutes a two days' march, and Hassi
Wensga is exactly one day's march from either river. At Hassi Wensga there are said to be
the ruins of an ancient fortress. The wells of Hassi Wensga furnish the only water for many
miles around in the arid waste in which it is located; a castle in that place would have the
advantage over its besiegers through its control of the water supply.

El Bekri places the Ghomara to the west of, but not under the sway of, the kingdom of
Nekor. Mestassa likewise was on the border, and the Senhaja lay to the west of it. Today
the Senhajan tribe of Beni Gmil touches the tribe of Mestassa, thus presenting an unbroken
line of Senhaja and Mestassa from the Wergha country to the Mediterranean. If, then, the
Ghomara bordered on the kingdom of Nekor,8 there must have been a gap between the
Senhaja and Mestassa; but el Bekri may not have meant it literally, since it is really but a
short distance from the junction of the Beni Gmil and Mestassa to the Ghomara.
Of the tribes said to be beyond the border tribes, the Beni Ulid, today forming part of the
Senhaja of the Wergha, are still to be reckoned with. We know little of the Aureba, a name
usually associated with Algeria, or of the Band of Ferhun, although in the Werghan tribe
of Beni Wenj in today is a mountain cave of great size known as the ifri n Ferhun, or cave
of Ferhun. Neither Beni Irnian nor Beni Merasen are names familiar today, although Za is
now the name of a village of Beni Zerwal of the Jebala and the "hill called Taurirt" might
be any hill, since in Berber taurirt means hill. The most important place today called
Taurirt is the French fortress and wireless station on the road from Guercif to Ujda, and
this may also be the hill mentioned in Sallust's Jugurtha.* If Kasem, lord of Za, held sway
all the way from Taurirt beyond the Muluya to Beni Zerwal, he must have been a potentate
indeed. As a matter of fact, his influence on the court of Nekor was great enough to per-
suade the second Saleh to put to death his brother Idris. The Zenata are listed as occupying
the territory to the south of the Garet.

The tribes which I have so far mentioned were border tribes of the kingdom of Nekor,
and tribes beyond the borders. The tribes which figure most prominently as subject to the
longs were Temsaman, Beni Urriaghel, and Gzennaya. Meknassa, Branes, and Beni Itteft
have likewise been mentioned as tributary.

El Bekri lists as the harbors dependent upon Nekor, Muluya, Herek, Garet, Marsa 'd
Dar Auktis, Wed el Bakar, and el Mezemma. Muluya was apparently at the mouth of that
river; Herek, bearing the same name as a mountain before mentioned, was apparently some-
where along the shoreline of the Galiya; Garet was no doubt at the mouth of the Kert;
Marsa 'd Dar Auktis, according to el Bekri, was near the Mountain of Temsaman; Wed el
Bakar, now Marsa Sidi Hasein, was at the mouth of the river bearing that name; and el
Mezemma, the actual port of Nekor, was on the Bay of Alhucemas.1 It is interesting that
in this early account the important harbor and city of Melilla is not mentioned, wherefore
one must conclude its Islamic settlement to have been of later date; Carthaginians and
Romans may well have occupied it earlier.

Three other ports are mentioned, but not as belonging to Nekor. These were Bades,
Bakuia, and Balish, the last-named belonging to the Senhaja.1 Today Bokoya is a tribe and
Bades a ruin, nor have the Senhaja any outlet upon the sea.

Fl Bekri has mapped out a Rif not radically different in tribal designations from what it
is today, the chief difference being in the eastern and Garet section. Beni Tuzin, Tafersit,
and Beni Ulishk had not yet taken on their present appellations; Melilla had not been
built, nor were the Galiya known as such; Beni Said was called Butuia, a term sometimes
expanded to include a much larger region than that of the present Beni Said, and the no-
mads of the Garet, dominated then by Kolwe' Jara, had not adopted their modern names.
The Senhaja and Ghomara to the west seem to have occupied much the same territory they
hold today, although the tribes now lumped together as Senhaja el Ghuddu, Werghan
Senhaja, or, in this volume, Western Arabophone Senhaja, are not designated as Senhajan
in origin or affiliation.

The civilization of Nekor seems to have been a counterpart of that of Omeyad Spain
rather than of anything in the Magheb. The reigning sovereigns were learned in the
Malekite rite and led the prayer publicly in the mosque of the city.3 Koranic learning must
have been highly developed and its influence on the three nuclear tribes of Gzennaya, Beni
TJrriaghel, and Temsaman strong. Said ibn Saleh built on the banks of the Ghis a mosque
rivalling that of Alexandria, and today, on the same site or nearby, stands the sanctuary of
Sidi Yussuf, in which before the Riffian war three hundred or more students applied them-
selves to the Koran and magical lore.

Although the descendants of Saleh carried on the traditions of their ancestor in religious
and intellectual matters. they could not have avoided becoming more and more Riffian in
blood an general matter of life, for there is but one record of a fresh infusion of Arab
blood into a line which was half Berber to begin with, and the contacts with the rest of the
Arab world were few and, except those with Spain, bloody and unsought. We see them
quarrelling among themselves and facing constant uprisings; we see the facile shiftings of
loyalties and alliances, the high premium placed upon strategy and trickery, the practice of
burning the houses of foemen defeated or driven off in a feud. These habits are distinctly
Riffian in character.

OTHER EARLY CENTERS
Nekor, although the chief source of Arab influence on the Rif during this early period,
was by no means the only such city in the Rif. Bades,1 the ruins of which now confront the
Pefion de Velez, and Melilla * were important in their time, and there were a number of
smaller towns along the coast.
Unlike Nekor, Bades antedated the Moslem invasions, having been built, as Marmol
suggests,1 by the Goths. Bades was a city of some seven hundred houses, occupied by fisher-
men and shipbuilders. The lord of Velez (Bades) kept a navy of thirty galleys, wherewith
to resist attack and to raid the coast of Spain. He likewise held sway over the mountain
Berbers behind the town, who came down to defend it in time of need. Marmol cites many
battles between the men of Bades and the Spaniards, and Spanish raids on the stronghold
itself.1

In 1508 Bades fell to the Spaniards, and in 1522 the Turks took it away from them, keep-
ing it until 1564, when the Spaniards seem to have regained control of it.4 The Spaniards
did not occupy the city, which fell into ruins at some subsequent date. During recent times
the Spanish government has maintained a prison camp and trading post on Pefion de Velez, a
small stony island just off the site of Bades, and this post has been one of the three prime
gates of entry for articles of European manufacture into the Rif, the others being the Isle
of Alhucemas and Melilla.

The nature of Bades' population is left somewhat in doubt, although from Marmol's de-
scription of it one would judge it to have been Berber, excepting for a mellah containing one
hundred houses of Jews, which he does not fail to mention.1 Even the identity of the Lord
of Valez is left in doubt. Bades may well have exerted an Arabizing influence on the sur-
rounding tribes through its extensive trading contacts with the outside world.
Melilla was the last of the three great centres from which trade influences may have been
diffused. It is a very old city, having, as we have seen,8 probably been built by the Phoe-
nicians. It was occupied by a family called Beni Urtedi, who although the nominal inhabi-
tants of the place were not always in command.8 In 926-927 Abd er Rahman, the Omeyyad
ruler of Spain, captured it, and fortified it to serve as a stronghold for his ally Musa ibn
Abu el ' Afia'. A century and a half later, however, the original Beni Urtedi seem to have
come back into control of their own city, for at that time they invited Mohammed ibn Idris,
a member of the Idrisite family, to come over from Spain and be their ruler, which he did.8
After many serious battles the Spaniards finally captured Melilla in 1497, and have kept it
ever since.8 
#637
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 25/11/2013 om 23:42:10
Klopt het een beetje wat Senor Canardo zegt over jou en je subjectiviteit bij "onwaarschijnlijke" claims?
Die vraag kun je beter stellen aan diegenen die dat soort claims maken.
#638
Dan is dat aan jou omdat te toetsen gezien jouw fascinatie voor de joodse component, laat het ons maar weten als je er aan uit bent.

Als afsluiting van deze avond heb ik nog een leuk on-topic anekdote voor je in petto.
Het absolute dieptepunt tussen al maghreb en al andalus, is toen de eerste Riffijnse migranten in Nederland, Indonesiërs aanzagen voor Andalusiërs alleen omdat die naam daar en beetje op lijkt: indonesië > andalusië en ze bovendien gedeeltelijk islamitisch zijn.
Ma dazrid abarkan nni zi Andalusia, min iga ? Ahya andalusia, a familia.. Dat soort uitspraken kan ik me nog goed herinneren bij de Marokkaanse slager vroeger, in de achterkamer waar, er in besloten kring, attay werd gedronken en gekletst werd. Met mijn vader kon ik daar dan even zitten en onder het genot van een glaasje attay, luisteren naar wat er allemaal verteld werd. Oh wat een goeie ouwe tijd was dat, die 90's.
#639
Ten eerste, ben ik hem dankbaar voor de boeken die hij heeft geplaatst. Als doorsnee Riffijn kom je op de één of andere manier toch vrij moeilijk aan dit soort boeken. Het leeft niet echt binnen de Riffijnse gemeenschap en jammer genoeg lijken veel Riffijnen niets te willen weten over hun pre-islamitisch verleden, kortom je hebt te kampen met een ongunstig klimaat, wat dat betreft.

Ik denk dat hij enige vorm van jodenhaat bij mij meent te bespeuren, maar ik hoor dat liever van hem zelf dan dat ik daar naar moet gissen. Ik vind alleen de claim dat er een joods koninkrijk tussen de Vandalen en Arabierentijd in Arif heeft bestaan erg onwaarschijnlijk, zelfs opportunistisch omdat er wordt gepoogd een tijd waar weinig over bekend is, toe te schrijven aan het Jodendom.   Ik vind het aannemelijk dat  de Rif joodse invloeden heeft gekend, maar er blijkt uit nergens een specifieke Riffijnse stam, die het Joodse geloof aanhing, heeft bestaan bij aanvang van de Arabische verovering, wel Christelijk. Als niet eens één Riffijnse stam joods geweest als overblijfsel, hoe kan daar dan in hemelsnaam een heel joods rijk heeft bestaan ? Gekker nog, is dat in de Amazigh-oorlog tussen de Gomara en Senjaha om noord-Marokko, (pre-islamitishe tijd), de autochtone Riffijnen die daar ook mee ingesleurd werden, nergens gesproken wordt over Joodse stammen in Arif laat staan een Joods koninkrijk. Die zouden ze toch zomaar niet over het hoofd hebben gezien. Een rol van ' no significance at all' voor het joodse geloof lijkt daarbij weggelegd geweest te zijn.
#640
Citaat van: Señor Canardo el Herético link=topic=19129.msg277285#msg277285 date=1385325957Ps.In jouw argumentatie - vrijwel geen historische sporen gevonden van een Joodse koninkrijk, dus zal het niet bestaan hebben - herkent Senor Canardo gedeeltelijk hetzelfde argument wat je ook hebt gebruikt bij de stelling van de Haratin als oudste bewoners in Zuid-Marokko. Jij zei toen dat de Haratin (als cultuur te onderscheiden van de Imazighen) niet de oudste bewoners konden zijn, want anders zouden ze wel sporen van hun Haratin cultuur moeten hebben achtergelaten.
Unlike ghosts people do leave traces behind, kingdoms even more. Als jij denkt dat er een joods koninkrijk in de Rif of sterke joodse invloeden hebben bestaan, ben jij degene die dat moet bewijzen, niet ik die dat moet ontkrachten.
#641
Zolang daar niets over terug te vinden is heb je ook de odds against you. Het is zelfs een waste of time daar naar te gissen. Er zijn interessantere dingen om onderzoeken dan dat..
#642
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 24/11/2013 om 21:38:38
Wijst de stadspoort van Nekor genaamd Bab al Yahoud dan niet op de aanwezigheid van joden in of net buiten Nekor-stad?
De pre-islamitische interne conflicten in de Rif hebben nooit een religieuze wending gehad. Het was nooit christenen vs joden vs heidenen, or what so ever. Dus kan die sterke invloed die ze claimen nooit werkelijk zo sterk zijn geweest. Dat is waar je naar moet kijken.
#643
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 24/11/2013 om 18:27:19
Hoe weet je met zekerheid dat de invloed van het joods geloof op zijn best heel beperkt is gebleven? Zijn er bronnen waarop je dit baseert?
Omdat er nergens uit blijkt dat de joodse cultuur juist de boventoon voerde. Ten eerste wanneer er beweerd wordt dat er een joods koninkrijk in Arif heeft bestaan zijn zij degenen die dat hard moeten maken. Dat is de aanname die onder de loep genomen moet worden. Er kan wel een joodse leider (leider onder de joden) Jacob Pariente hebben bestaan maar dat is bij lange na geen bewijs voor een Joods koninkrijk en sterke Joodse invloeden evenals Thanda Hawa.
Hoe reeel is het om sterke Joodse invloeden te hebben zonder je daadwerkelijk tot het Jodendom te bekeren ? Hoe lang kan dat goed gaan ? Ik denk meer, je bent het wel of je bent het niet..

Ik vind het opportunistisch van de Joden om een periode in de Rif waar heel weinig over bekend is claimen voor de Joodse cultuur. Daar in herken ik de poging tot geschiedvervalsing.


Citeer
En in hoeverre kan de naamgeving van "Thanda Hawa" het resultaat zijn van joodse invloeden volgens jou?
Mogelijk maar verre van zeker, wat wel zeker is, zijn de abrahamistische trekjes van dat woord. Dat kan net zo goed Islamitisch of Christelijk zijn.
#644
Het gaat er om dat alleen Joden dit hebben geclaimd en er wellicht sprake kan zijn van overrating en overdrijving. Wat ik jou met zekerheid kan vertellen is dat het Joodse geloof niet echt voet aan wal heeft gekregen in de Rif, in heel beperkte mate op zijn best.
#645
Citaat van: Señor Canardo el Herético op 23/11/2013 om 23:58:31
David Hart noemt dit ook wel "Eve's lagoon" als in Adam en Eva. De naam "Thanda Hawa" kan misschien een aanwijzing zijn voor een joodse component in de (pre-islamitische?) geschiedenis van deze regio. Was het niet zo dat 1 van de stadspoorten van Nekor "Bab Yahudi" werd genoemd? Ben erg benieuwd van welke zijde van de stad deze Bab Yahudi uit keek?

It is during this little-known period between the downfall of the Vandals and the en-
trance of the Arabs that a Jewish kingdom of the Rif has been postulated by certain Moroc-
can Jews anxious to exploit deeds traditionally attributed to their ancestors. The claim is
that at this time there was a Jewish kingdom in the Rif with a Jacob Pariente as king. This
Pariente is said to have warred on the constituted authorities in Spain.8
Michaux-Bellaire, who brought this claim to light and has thoroughly exposed most of
its details, feels nevertheless that the period of history specified in the tradition may have
been one of strong Jewish influence in the Rif.5 Ritualistic action in a modern Riffian re-
ligious ceremony 7 and dramatic representations in the annual carnival * seem to support
his idea.*


De Joden maakten die claim om daar zelf beter mee voor de dag te komen, een Joodse invloed OK maar een Joods koninkrijk lijkt me wel een beetje 'out of line'. Waarom waren de Riffijnen dan bij aanvang van de Arabische invasies veelal heidenen ? Dus binnen niet eens 250 jaar rees er, even stilletjes, een Joods konkrijk in Arif als het later het toneel verliet zonder vrijwel geen sporen achter te laten ? I`m not buying that..

Geen één stam claimt ooit Joods te zijn geweest, wel Christelijk. Zoals Galiya (het land van de iqer3iyan) één van mijn verre voorouders komt uit Galiya, trouwens. Hoewel ik overwegend Awayigher ben heeft mijn familie naast Galiyaanse ook Tuzine invloeden.

Coon schrijft dat hij vraag deed bij de Riffijnse stammen omtrent hun afkomst. Ik ben wel trots dat aith Bouayach zich opgaven voor 'autochtone heidenen'. Zij wisten dus begin vorige eeuw al heel goed wie ze waren.

Wat Saied betreft vind ik het jammer dat hij zijn mening niet heeft onderbouwd, althans in dat stuk wat je gepost hebt.
Ik vind dit boek erg leerzaam wat betreft de Riffijnse geschiedenis, daar naast ook voor je woordenschat Tamazight en geschiedenis wat betreft flora, fauna, dierenrijk in Arif. Ik weet nu pas wat een 'ifis' oorspronkelijk betekent, een woord dat ik voorheen alleen kende als een aanduiding voor een sterk en beestachtig iemand. Ik heb nog niet eens een kwart van het boek gelezen, dus een degelijk oordeel kan ik nog niet geven maar vind het nu al veelbelovend.