-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#481
Taal / Re: Gal & gal
02/05/2014 om 22:44:46
Citaat van: buƹluz op 02/05/2014 om 22:25:35
Dit is een vraagstuk, waarbij jij als premis dus ervan uitgaat dat er überhaupt al een "authentieke voorganger" moet zijn geweest. Dit is een aanname die je doet, zonder enige grond. Of er daadwerkelijk een "authentieke voorganger" is geweest weet ik niet en volgens mij weet jij het zelf ook niet.

Dat er een Tamazight woord moet zijn geweest voor bloed, lijkt mij niet minder dan logisch.

Citeer
Er bestaat ook nog een kans dat we het woord DEMM niet hebben overgenomen van het Arabisch, maar misschien wel van het veel oudere Fenicisch. Ik weet het niet, maar het zou een optie kunnen zijn, aangezien zowel Arabisch als Fenicisch Semitische talen zijn.

Wij moeten buiten de periferie van de noord Afrikaanse kustgebieden kijken. Alleen wij als noorderlingen hebben onder Fenicische invloed gestaan. En ik durf mijn hand er voor in het vuur te steken dat Imazighen die niet onder Fenicische invloed hebben gestaan ook een woord voor bloed moeten hebben gehad. Dat kan gewoon niet anders.
#482
Taal / Re: Gal & gal
02/05/2014 om 22:06:14
Niet dat ik zo strikt tegen leenwoorden ben, maar als een woord zo fundamenteel als bloed in onze taal een leenwoord blijkt te zijn, vraag ik me toch af hoe het zover heeft kunnen komen dat het zijn authentieke voorganger heeft kunnen vervangen. I just don't get that..

Er bestaat ook de kans dat het authentieke woord nog wel in andere dialecten en varianten bestaat. Of de kans dat het Arabisch woord eigenlijk een Amazigh-leenwoord is. Er is weleens wijsgemaakt dat er Amazigh-leenwoorden in het Arabisch voorkomen, netzoals Turkse, Perzische, etc.
Maar die woorden zijn voor zover ik weet mij iig , niet in kaart gebracht.
#483
Taal / Re: Gal & gal
02/05/2014 om 19:37:04
Citaat van: buƹluz op 02/05/2014 om 16:19:08
Het zou net zo goed ook andersom kunnen zijn, waarbij de enkelvoudsvorm van "demm" de afwijking is en dus niet de meervoudsvorm van "idemmen". In dat geval zou jouw vraag als volgt geformuleerd kunnen worden:

Hoe presteren Imazighen het om voor het woord "idemmen" (= IḎAMMEN) de enkelvoudsvorm van "demm" toe te kennen?

Eerst moeten wij kijken naar de herkomst van dat woord. Dat blijkt het Arabische 'demm' te zijn, dus is 'idemmen' de afwijking of misschien beter gezegd de verbastering. Maar het probleem is dat we ze beiden gebruiken, en dat kan eigenlijk niet, strikt genomen dan. Daar moeten regels voor opgesteld worden, wanneer we echt Tamazight gaan schrijven.

Nog een vergelijkbaar voorbeeld : 'urine' >' iburen', blijkt ook van Arabische herkomst te zijn, het origineel 'اÙ,,بوÙ,,' lijkt ook geen meervoudsvorm. Dit is typisch wat imazighen er van maken. Het Tamazight woord voor urine lijkt me 'ibacicen' te zijn. Dus kunnen we toch stellen dat Imazighen juist bij vloeistoffen en andere dingen die niet telbaar zijn, toch geneigd daar de meervoudsvorm voor toe te passen, in tegenstelling tot andere (bekende) talen waarbij het enkelvoud wordt aangehouden.
#484
Taal / Re: Gal & gal
02/05/2014 om 15:36:19
Neem nou het voorbeeld van bloed wat ' demm' wordt genoemd, hoe presteren Imazighen het dan omdat woord de meervoudsvorm ' idemmen' toe te kennen ? Dat is toch eigenlijk ook raar.
#485
Taal / Re: Passieve Tamazight-sprekers
02/05/2014 om 07:56:26
Citaat van: Ifri op 02/05/2014 om 06:42:59
Leg dit maar eens uit aan de talrijke gemengde Arabo-Irifien en Arabo-Isousien koppeltjes,

Alleen al in mijn buurt kan ik 10 koppeltjes opsommen van een gemengd Arabisch-Berbers koppeltje en er wordt Arabisch gesproken met de kindjes, wij Imazighen kunnen zelfs niet eens op "micro"basis (gezin)het Thamazight promoten en behouden laat staan op macrobasis

Het is gewoon niet normaal jong: de Imazighen vermengen zich laatste tijd MASSAAL en op GROTE SCHAAL met Arabieren, Turken, Iromiyen...
Jongen, overdrijf niet zo. De toekomst van het Tamazight ligt in Marokko en de rest van Noord-Afrika. Je dacht toch zeker niet  dat het in de handen van de poldermoslims en mocroflavors hier in Nederland ligt ? eya...

Voor het Arabisch is hier ook geen toekomst weggelegd, wist je dat ?

#486
Taal / Re: Gal & gal
02/05/2014 om 07:19:25
Citaat van: buƹluz op 01/05/2014 om 22:31:37
Naar aanleiding van deze reactie wil ik graag het volgende delen. Er wordt namelijk door de onbekende auteur van bovenstaand artikel beweerd dat het woord voor Iáº'I (= galblaas) geen meervoudsvorm kent in het Tamazight. Dit klopt volgens mij niet helemaal, want dankzij dit online woordenboek, die onze abrid laatst met ons heeft gedeeld, kunnen we wel degelijk lezen wat de meervoudsvorm is van Iáº'I, namelijk Iáº'IWEN (variant bij Ayt S3id = Iáº'AWEN).

Wat mij verder opvalt is dat bij het online woordenboek als betekenis wordt gegeven voor Iáº'I = bile, gall. Maw. hier wordt dus qua betekenis niet verwezen naar de orgaan (galblaas), maar naar het levervocht (gal). Een zoekopdracht met de zoektermen "izi" + "gal" levert ons hier en hier en ook hier meerdere resultaten van forumleden, die dezelfde betekenis hanteren als het online woordenboek. Dus Iáº'I ≠ galblaas, maar Iáº'I = gal.
Maar dan zit je weer met hoe de orgaan moet heten of kan dit woord tegelijkertijd zowel het gal als de galblaas heten ? In elke taal zitten toch onlogische verschijnselen. 

Citeer
Indien Iáº'I dus daadwerkelijk slaat op het gal / levervocht en dus niet op de orgaan, dan zou het wel kunnen kloppen dat het geen meervoudsvorm kent. Immers 1 vocht kan wel, maar 2 vochten kan weer niet.

Maar, als dit daadwerkelijk het geval zou zijn, dan zou het toch ronduit onzinnig zijn om net als de onbekende auteur van bovenstaand artikel vloeistof uit te drukken in centimeters. Deze beweert namelijk dat "het gal 10 cm lang is" (= iáº"i dayes 10 santim)?
En een vlieg van 5 cm, heb ik ook nog nooit gezien, ik weet niet, misschien een bromvlieg maar dan nog ? He's kind a crazy guy, man. Zijn laatste voorbeeld is izzan, niet dat dat niet zou mogen maar.. sierlijk is het niet.


Hij lijkt te  beweren in zijn bevindingen dat veel woorden met de laten we zeggen (dikke Z ) aan het begin van die woorden, een intern detail of eigenaardigheid in de betekenis ervan impliceren. Wat precies, weet ik niet. Ik ken wel tazzit (thazzith), dat is van dat stro dat oa als een soort textuur in die oude lemen bakstenen werd verwerkt, als bindingsmiddel, of als isolator.

#487
Taal / Re: Passieve Tamazight-sprekers
01/05/2014 om 14:53:32
Ifri, alsjeblieft...niet nu.

Mijn onderwerp gaat over passsieve Tamazight-sprekers, en arabisering is gewoon bijzaak. Verder hoef ik ook niets te weten van je Angelen en Saksen en Kelten... Alsjeblieft. Ja, ik ken die documentaires op youtube, en dat is allemaal cool, Kelten hadden dreadlocks, maar niet hier in deze topic, alsjeblieft...

#488
Taal / Re: Passieve Tamazight-sprekers
01/05/2014 om 02:19:21
Passieve Tamazight sprekers houden er van om naar Tamazight te luisteren, het geeft ze een bepaalde innerlijke rust.
#489
Taal / Passieve Tamazight-sprekers
01/05/2014 om 02:15:47
Ik wil dit aankaarten omdat dit verschijnsel de laatste jaren onder de Imazighen in diaspora vrij vaak voorkomt.
Het gaat dus om wat ik noem, de passieve Tamazight-sprekers, dat zijn dus Imazighen die de taal heel goed verstaan maar veel moeite hebben zichzelf  er in uit te drukken. Dit is een groep die misschien niet begrepen en ten onrechte wordt aangezien voor het niet trots te zijn op de taal en roots van de imazgura/imazwura.


Door ze te observeren had ik het op een gegeven moment gewoon door. Ze komen altijd uit familie's waarin er wel Tamazight gesproken wordt maar er nooit van ze gevraagd wordt het te spreken door dat ze gewoon altijd in het Nederlands mogen antwoorden. Ik herinner me nu ineens ter plekke dat dit ook het geval was bij een half Nederlands/half Antilliaanse jeugdvriend van me. Ik kwam dus altijd bij hen over de vloer, hij woonde bij zijn moeder, en hoewel zijn Antilliaanse familie allemaal Papiaments spraken, sprak hij het zelf niet of nauwelijks, op een paar scheldwoorden na. Maar hij verstond ze allemaal heel goed.

Nu wordt het gewoon heel duidelijk hoe sommige talen veel sprekers verliezen. Het heeft niet direct met de mensen zelf te maken maar vooral met de omgeving en de status van de taal daarin.  Ook de opvoeders spelen een rol maar die worden ook vaak beïnvloed door diezelfde omgeving. De omgeving wordt bepaald door de cultuur die daar in de dienst uit maakt.

Dit heeft ook te maken met het arabiseringsproces dat heeft plaatsgevonden in Noord Afrika. De passieve Tamazight sprekers zijn, volgens mij, altijd de tussenstap geweest naar het, wat ik noem het ' event horizon'  op linguïstisch gebied. Het ' event horizon' is een astrofysisch begrip voor het moment dat materie een zwart gat van zo dichtbij nadert dat er geen ontsnappen meer aan is, en het onvermijdelijk wordt meegezogen in het zwarte gat. ik vind dit wel goede analogie omdat men in een samenleving een moment bereikt waarin het niet meer zinvol is om iemand een taal bij te brengen omdat in die omgeving er toch bijna niemand over is die het nog spreekt. Dus je wordt, als het ware, gedwongen je aan de dominante taal te conformeren. Ik verwacht het event horizon in Nederland zo rond de 4e of uiterlijk 5e generatie, in Frankrijk heeft die zich reeds voltrokken.
#490
Yo man, dit zijn belangrijke bevindingen die in een aparte daarvoor bestemde topic geplaatst moeten worden, en niet verstopt , dus moeilijker vindbaar blijven. Je boodschap heeft dan wel een groter bereik. Ik wilde dat bijna zelf doen, maar ik dacht uiteindelijk dat dat eigenlijk aan jou overgelaten moet worden aangezien het ook van jou afkomt.
#491
Citaat van: buƹluz op 28/04/2014 om 01:06:49
Welk Z is normaal en welke is niet normaal?

IZI = vlieg
Iáº'I = gal

De normale van de vlieg, en de niet normale van galblaas. Er is een sprookje ( tanfust) dat mij vroeger als kind eens verteld werd. Dat was iets met iemand die 4 rivieren moest oversteken,één van tranen, één van bloed, één van gal en de andere herinner  ik niet meer en de rest van het verhaal ook niet. Ik dacht dat iets wat zo ongeveer klinkt : 'iyeasad' , dat dat de gal zelf was, de vloeistof. klinkt bijna hetzelfde als izi met een kleine distinctie. Het is er wel van afgeleid, denk ik.

Citeer
Om de stam te bepalen van een Amazigh woord, wil ik ff aangeven dat je eigenlijk alleen moet letten op de medeklinkers. Klinkers horen nooit bij de stam van het desbetreffende Amazigh woord. Ik wist dat eerst ook niet, maar ben ik ook maar later achtergekomen. In dit geval is de stam van Igzennayen of gznaya = GZN. Als we kijken naar het woord voor brandnetel zien we dat dit een vrouwelijke vorm is t-AGZIN-t en dat de stam van dit woord = GZN.

Verder kan ik ook meedelen dat in het dialect van de Iqer3iyen het woord voor brandnetel = á¹®AYZINT. Hier zien we dus een klankverandering van G > Y. Deze klankverandering komt ook voor bij het woord IGZENNAYEN > IYZENNAYEN. Puur vanuit een taalkundig oogpunt is een mogelijke relatie tussen TAGZINT - IGZENNAYEN zeker niet uitgesloten. Sterker nog als we daarbij ook nog de lokale topografie in acht nemen, zie bericht #103 van dit topic van Rbaaz, waar deze verwijst naar Jebel Gznaya, dan zou het inderdaad niet echt vergezocht zijn dat de berg van Gznaya = brandnetelberg / netelberg / netelheuvel.



Ps. Een zoekopdracht van google leert ons dat het woord TIKZININ WUCCEN gebruikt wordt om een bepaalde soort brandnetel (Urens urtica) mee aan te duiden. Dan zou de klankverandering als volgt uit moeten zien G > K > Y.

Dat heb je dan heel goed geanalyseerd en verwoord !
#492
Melken heet azzag, dus een heel ander woord, ook nog eens dat andere type Z, niet de normale Z.
Het woord voor brandnetels: ' tagzint' , komt wel aardig in de buurt. En hoewel ik dat ook niet met zekerheid durf niet stellen geef ik het wel een goede kans. AGZ, die letters in de stam komen wel overeen. Wat daar aan toegevoegd is, is ay. Dus lijkt het mij heel goed mogelijk.
#493
In de media / Re: Tfu, tfu, tfu
27/04/2014 om 21:22:07
Leuk clipje, ik kijk al jaren geen tv meer maar natuurlijk ken ik de Sopranos wel. Dat stukje met die tacemratch, isivastid, innas aqadin atgad iju carid.

Ik loop al een tijdje met dit idee, maar ik weet dat mijn ideeën misschien onverenigbaar zijn met menig Riffijn. Ik ben gewoon te radicaal, weet je wel.
En dan denk ik: Ja, maar zo  was dat toch ook bij Hassan Thidrin en Walid Mimoun, als ik me de zeitgeist probeer voor me te halen van toen zij nog jong waren en begonnen met muziek maken. Ik ben niet de jongste meer en bespeel ook geen instrument, behalve een beetje gitaar. Ik ken wel een paar nummers van bijv. Bob Marley  tokkelen, de makkelijke maar meer dan dat ook niet.

Ik ben in mijn mid 30's dus eigenlijk een beetje te laat voor mij om nog te gaan spelen. Ik vind wel, dat ik goede ideeën heb over hoe een revolutionaire band er uit moet komen te zien. Maar ik realiseer me natuurlijk ook dat het zo goed als onmogelijk is om mensen te vinden die aan mijn visie zullen voldoen, bovendien is het toch beter dat iedereen zijn eigen ding doet.

MAAR. Ik doe aan CGI, en net als bij de intro van de clip van dat ventje, ons 'berberfundamentalistje', die animatie, zulke dingen kan ik ook maken, makkelijk zelfs. Dus is het mogelijk om mijn eigen anime band te creëren, geheel naar mijn eigen visie. And that will definantly rock ! Voor mij dan.
Maar dan zit ik ook nog met de muziek zelf, wie gaat dat dan doen ? Het is iig een heel hoop werk allemaal.
#494
In de media / Re: Tfu, tfu, tfu
26/04/2014 om 19:43:46
Je bent zeker getalenteerd als je op zo'n leeftijd al zo goed gitaar kunt spelen. Ik hoop wel dat hij in een later stadium zich gaat ontwikkelen in andere muziekstijlen. Deze discipline is wat mij betreft al een beetje verzadigd, omdat we te veel muzikanten hebben die deze stijl aanhouden die ooit door de pioniers Walid Mimoun en Hassan Thidrin zijn ontstaan. Hip hop. is ook nog nauwelijks verkend, wel een beetje maar niet echt.

Graag ook mensen die zich gaan interesseren in electro, industrial, punk en dat soort dingen allemaal, hoe meer verscheidenheid hoe beter. Mijn droom is ooit een godfather van een band te zijn, een soort manager/regisseur/godfather. Ik vind dat Riffijnse bands, hoewel sommigen kwalitatief best goed zijn, maar te statisch zijn geweest. Ik wil een band die echt uit zijn dak kan gaan, net als de Red Hot Chili peppers, weet je wel, jongeren die echt gewoon schijt hebben ! Ook een verscheidenheid aan persoonlijkheden is een key ingrediënt: een genius, een clown, een sociaal bewust iemand, een verlegen iemand. dat soort dingen, niet iedereen die hetzelfde lijkt en hetzelfde wilt zijn.
#495
Citaat van: buƹluz op 22/04/2014 om 13:52:27
De continuïteit en levendigheid van een online community (in dit geval het forum op amazigh.nl) hangt volgens een Amerikaans onderzoek nauw samen met de content die gedeeld wordt. Content is King >


De content van een online community

Dat de content van een website bepalend is voor het succes van de online community blijkt uit het onderzoek van Chen. In Competition among Virtual Communities and User Valuation (pdf) (2005) schrijft Chen dat online communities twee belangrijke factoren kennen die waarde toevoegen:

- het aantal leden en
- de geïntegreerde toepassingen (content) waarmee kwalitatieve informatie kan worden gedeeld.

Daarnaast is volgens Chen het aantal leden afhankelijk van het aantal toepassingen en de context waarin deze content wordt aangeboden. Chen geeft ook aan dat de gebruikers die content plaatsen, investeren in de website. Zij zullen eerder terugkomen om de resultaten van de investering te meten. Zij keren na het plaatsen van content terug omdat zij tijd, creativiteit en kennis hebben geïnvesteerd.

http://www.frankwatching.com/archive/2008/03/03/hoe-start-ik-een-online-community/
Dit forum is natuurlijk gewoon een subset van de site amazigh.nl. Op een gegeven moment ben ik dit een beetje over het hoofd gaan zien omdat ik me altijd direct naar het forum laat leiden. En als ik dan kijk naar die frontpage en wat er allemaal te vinden is, gebeurt er eigenlijk ook vrij weinig. Ik vind het wel leuk om die Tamazight teksten te lezen, I like the way it affects the neural networks in my brain, forms new structures as any text or book obviously does. OK genoeg crazy space shit, zoals gewoonlijk van mij. Het is wel waar, trouwens.

Hey maar, er staat op de frontpage ok de optie om contact op te nemen. Heb jij dat gedaan ivm met dat amazighwiki idee ?