-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#451
In 'aqrin' zit misschien het woord voor tijd verscholen.
#452
Taal / Re: Passieve Tamazight-sprekers
07/05/2014 om 02:12:54
Citaat van: buƹluz op 06/05/2014 om 23:09:56
Rode kruisje op onderstaande kaart betekent volgens de legenda: en grand danger.


Ik vraag me af welke criteria in deze map gebruikt is want volgens mij is er een veelvoud van 100.000 Tarifit sprekers vandaag de dag levend en dagelijk Tamazight ventilerend in Arif.
#453
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
07/05/2014 om 01:55:57
Je lijkt iets principieels tegen waardeoordelen te hebben, leg dat eens uit.

Dat jij het vanuit het Viking-perspectief wilt bekijken maakt jou nog geen beter mens. Ik heb iig geen sympathie voor dieven en rovers. Er zijn wel wat uitzondering maar dat zijn onschuldige gevallen. Net als die hele oude film van Al Pacino, ' Dog day afternoon'. Ken je Fredo van de Godfather, de retarded broer van Michael Corleone ? Hij speelt in deze film ook mee, maar dan als retarded overvaller. Deze heb ik laatst nog aan de jongeren die bij mij over de vloer komen, laten zien. Het was ook echt zielig hoe Fredo in deze film aan het eind van zijn leven kwam.


#454
Taal / Re: Passieve Tamazight-sprekers
07/05/2014 om 01:21:24
Heb je dan enig idee  wat de Soennieten in het bijzonder voor het Tamazight betekend hebben  ?
De Xarwajiten hadden heel veel voor het Tamazight kunnen betekenen als ze langer hadden voortbestaan, dat is toch logisch als je een eigen variant van het geloof hebt..

#455
Taal / Re: Gal & gal
06/05/2014 om 22:56:47
Citaat van: Ifri op 06/05/2014 om 22:01:55
Nu dat we die kant zijn opgegaan heb ik een vraagje: Hoe wordt sperma genoemd in het Tarifit.


In het Arabisch heet het maniy? Iemand in Arif zei tegen mij dat sperma "ibbawen" (met een lange a) heet, en niet "ibewen" voor bonen

of zarihedh = zaad walahohalem

Net als amman ibawin oftewel troebel water ? Daar zit wel wat in, maar het blijft een eufemisme.
Is het niet beter om het gewoon de wetenschappelijke term te geven ipv die gecodeerde woorden ? Sperma is toch ook geen echt Nederlands woord.

Ik heb gehoord dat je in het Darija als je bij de slager rammenballen wilt kopen je dan om ' l'7am la3ziz' moet vragen
omdat dat vriendelijker klinkt, en sommige Riffijnen dat blijkbaar ook overnemen omdat ze het woord imanyaren willen ontwijken.
Dom eigenlijk omdat ze die op een andere manier kunnen ontwijken met ' imedjaren' bijvoorbeeld.
#456
Taal / Re: Gal & gal
06/05/2014 om 22:46:27
Afhankelijk via welke wegen de urine zich naar de buitenwereld voortbeweegt kun je stellen dat: Irgazen tburen, timgharin tbacicent, technisch gezien dan, hoewel deze termen onbewust door elkaar worden gebruikt.
#457
Taal / Re: Passieve Tamazight-sprekers
06/05/2014 om 22:41:26
Citaat van: Ifri op 06/05/2014 om 22:05:01
De toekomst van Thmazight ligt overal, je gaat me toch niet zeggen dat al de miljoenen Imazighen in Europa, Spanje, Belgie, Nederland, Duitsland en Frankrijk, de talrijke Imazighen, Kabyliers, Chleuh, en Riffijnen in Europa gewoon geassimileerd zullen worden en hun taal gaan laten vallen.

Zij kunnen zeker steentje bijdragen, maar hoe langer zij afgezonderd worden van de mensen uit Arif, hoe sterker zij een gevoel van het zich anders voelen ontwikkelen en taal speelt daar een zekere een rol bij.

Citeer
Wij Imazighen van het buitenland hebben evenveel verantwoordelijk om iets te doen voor deze taal, wij moeten acties uitvoeren, wij moeten daden verrichten, wij moeten onze taal levend houden, wij moeten de brandende vlam van het Thmazight genoeg hout en brandstof geven, je weet toch dat het Tamazight geclassificeerd wordt als een "endangered language".

Nee, het Tamazight wordt gezien als een taal met een onzekere toekomst dat is nog van een ander niveau als ' endangered', dat je normaal pas bereikt als je nog enkele duizende sprekers hebt. Dus maw: De toekomst van het Tamazight is niet veiliggesteld maar ook niet direct bedreigt. En vergeet niet dat Tamazight niet alleen het Riffijns omvat. Ik zie vaak dat jij alleen de Riffijnse situatie als uitgangspunt neemt.

Citeer
In hartje Hoceima, heb ik anno 2014, gezien dat de Arabisering zwaar is doorgeslagen, je hoort zeer vaak het Arabisch op straat, er zijn zelfs rasechte Riffijnen die onderling het Arabisch spreken in Hoceima zelf, met hun kinderen, omdat het volgens hen "chique en mondain" is.

Daar moet je niet te veel waarde aan hechten en druk om maken. Je bent er een beetje erg gevoelig voor, want hoe zie jij aan iemand dat hij een rasechte Riffijn is ? Hoe weet je wat zijn achtergrond/leefsituatie is ? Het is beter om je te richten op het spreiden van cultuur dan je te ergeren aan mensen die geen Tamazight spreken, ada7 ad bathan, zo simpel is het.
#458
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
06/05/2014 om 01:13:20
D wenni netta, tqadixc.

Met dat allemaal gezegd denk ik dat het beter is ons weer on-topic te richten.

Het moet gewoon verschrikkelijk geweest zijn, die plundertochten van de Vikingen. Tegenwoordig wordt er geopperd dat ze te negatief in beeld worden gezet en dat ze meer dan alleen maar een stel roofzuchtige barbaren waren. En dat is wellicht een fair point to make, maar het neemt natuurlijk de vele gruweldaden die zij hebben begaan, met name langs de west Europese kusten en noord-Afrika, daarmee niet weg.

#459
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
05/05/2014 om 00:52:41
Ik neem aan dat jij dit boek gelezen hebt. Weet je dan wat voor bronnen de auteur er voor heeft gebruikt ?
#460
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
04/05/2014 om 16:02:24
Citaat van: buƹluz op 04/05/2014 om 02:13:13
Niet als het voor de meeste Irifyen goed klinkt in de oren. Waarom zou je dan nog kritisch zijn?

Dat is dan ook die confirmation bias die ik eerder opmerkte.


Wat me ook verbaast, is dus nadat Abdekrim verbannen werd naar Egypte, hij daar dus zeeën van tijd had to reflect back on his life in terms of, als grondlegger van een modern islamitische staat, verzetsleider of een autobiografie. Of een combinatie van die 3.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat hij daar het belang niet van zou inzien.

Een andere slagzin die door hem gemaakt zou zijn, was iets in de trant van : ' De toekomstige generatie's zullen weten wat ik bedoeld heb'.
Als je zoiets zegt, dan is het wat mij betreft frappant dat je geen boek zou schrijven over je ervaringen en visie's.

Che Guevara, als fan van Abdekrim, schreef maar liefst 27 boeken, zie ik net. Hoewel Ernesto hoogopgeleid was mag dat zelfs ook niet als excuus gebruikt worden. Misschien heeft Abdekrim er wel aan gedacht maar is het er niet van gekomen. Zodoende is zijn visie in een nevel van onduidelijkheid blijven hangen en zijn daardoor mensen in staat hem te gebruiken op de manieren die zij willen.
#461
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
04/05/2014 om 02:31:44
Citaat van: buƹluz op 04/05/2014 om 02:25:49
Op de overlegpagina zie ik is al eerder aangegeven dat het niet in orde is met de bronnen, die gebruikt zijn voor dit artikel. Ikzelf ga dat niet veranderen, aangezien ik dat niet anoniem kan doen. Misschien dat onze Lezer ons kan helpen, aangezien hij al een contributor is van wikipedia.
Ik dacht dat het meer iets was dat er gecontroleerd wordt in terms of een onafhankelijk orgaan van wikipedia zelf. Hoe zit dat dan precies in elkaar ? Dus Lezer heeft als contributor daar autorisatie over ?
#462
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
04/05/2014 om 02:16:24
Mara ammen, kom we gaan die dan aangeven, dind yemes !
#463
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
04/05/2014 om 01:56:39
Citaat van: buƹluz op 04/05/2014 om 01:48:33
Kijk van mij mogen ze op wikipedia gebruiken wat ze willen, zolang je gewoon netjes een bronvermelding plaatst. Redenen om dat gedicht te plaatsen zijn voor mij van minder belang en daar kun je nog over discussiëren. Het weglaten van een bronvermelding van "de fameuze slagzin" van de Rif-oorlog daar valt gewoon niet over te discussiëren, en zo hoort het wikipedia beleid ook te zijn.

Ik heb zojuist een zoekopdracht gedaan op die fameuze slagzin. Er kwamen maar liefst 330.000 resultaten tevoorschijn. Dat zijn een heleboel mensen die dus verwijzen naar "de fameuze slagzin" en wij weten nog steeds niet of die uberhaupt wel gebruikt is door Abdelkrim!


Dit kan ik natuurlijk alleen maar beamen. OK mensen worden daarmee beïnvloed of de zogeheten confirmation bias er door gevoed. Maar iemand die echt objectief wil zijn, zal zich toch wel om een bron bekommeren. Wikipedia doet zichzelf daarmee te kort, en ik geloof dat het nou al niet meer zo hoog staat aangeschreven. On academic level wordt wikipedia natuurlijk niet eens serieus genomen.
#464
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
04/05/2014 om 01:40:38
Maar er staat ook dat gedicht van Walid Mimoun op die pagina. Gebruiken ze die dan gewoon omdat hen dat net van pas kwam, zeg maar ?
Leiden, waarom niet gewoon Arif..
#465
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
04/05/2014 om 01:13:12
Citaat van: buƹluz op 04/05/2014 om 01:08:31
Ok, maar waar is dan het bewijs? Hoe weten we dat deze woorden daadwerkelijk als slagzin is gebruikt?


Ps. Ik denk dat jij niet zo goed weet de significantie van deze slagzin, hierover zijn vele artikelen geschreven!

Pps. Deze slagzin is als 1e gebruikt door de khawarijieten in 657, toen zij de arbitrage tussen Ali en Mu3awiya afwezen en enkel en alleen het gezag van god erkenden! Mensen die zulke aspecten naar voren brengen doen eigenlijk aan sektarische oorlogsvoering!

Het is gewoon religieus geladen, zwaar zelfs. Of hij die heeft daadwerkelijk gemaakt heeft weet ik niet, nee.