-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#421
Citaat van: buƹluz op 24/05/2014 om 16:23:41
Bij ons in Ait S3id zeggen we AQNENNI - IQNINNYEN voor konijn - konijnen.
Nooit van iqnennay gehoord ? Niet verwacht, eigenlijk.
#422
Een voorbeeld zoals aqani >iqanay ( konijn > konijnen). Ik weet dat het bij jullie iqnanay is, maar dat verandert aan de uitgang ook niets.

Van de voetballer Bakkal weet ik niet of hij een Darija of een Tamazight achtergrond heeft, Natuurlijk zal hij genetisch meer Amazigh zijn dan al het andere.  Namen zijn ook niet veelzeggend behalve als het een AmaziÉ£ naam is, dan zegt dat natuurlijk wel wat meer gezien de situatie waarin ImaziÉ£en verkeren. Van Zakaria Labyad dacht ik een tijd lang dat vanwege zijn achternaam hij geen Riffijn kon zijn, later bleek dat hij gewoon een Oost Riffijnse achtergrond heeft ondanks die achternaam die je waarschijnlijk veel eerder en meer in Arabofoon Marokko zult aantreffen. Achternamen hebben meestal ook een bepaalde houdbaarheid moet ik daardoor concluderen.
#423
De meervoudsvorm eindigt niet altijd op -en- maar soms ook op -ay-. Ik heb namelijk de neiging dat je die -bql- makkelijk -ibeqlay- zou kunnen noemen.
Dit verzin ik zelf allemaal niet maar ik ken voorbeelden van stammen uit mijn buurt waar dat zo op wordt toegepast. Het heeft waarschijnlijk te maken met de stam van het woord.
#424
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
16/05/2014 om 23:10:18
Fantastic ! We hebben willekeurig al zo veel woorden gedecodeerd. Het lijkt me beter om ze te zetten in een daar voor aan te maken topic. Ordelijkheid zal niet misstaan, toch? Dat is ook gebruiksvriendelijker voor de passieve leden en bezoekers... (maybe it's better they keep their mouth shut, anyway..)
Vooral de jeugd, I care most about..
#425
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
14/05/2014 om 02:18:00
Ik kon het maar hooguit 30 seconde volhouden, maar ik begrijp het punt dat je wilt maken.
#426
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
14/05/2014 om 01:21:56
Citaat van: buƹluz op 14/05/2014 om 01:02:44
Je zou ook kunnen stellen dat het ook duidelijk mag zijn dat zijn tegenstanders hem koste wat het kost uit het zadel willen schieten, , regardless hoeveel doden.

Maar zeg nou eens eerlijk: Hoe lang is hij al aan de macht ? Waarom is dat toch zo in dat soort landen, dat niemand gewoon zijn ambtstermijn uitzit, en dan gewoon opflikkert als het volk niet te vrede is. Atijd is het leger betrokken. Wat moet er gebeuren om van dat systeem af te geraken ? Ik heb nooit interesse in wereldpolitiek gehad om dat ik het gevoel had dat ik niet wilde dat het invloed op me zou hebben. Indirect heeft het wel invloed maar ik bedoel geen invloed in de zin, dat ik me daar druk om ging maken. De laatste tijd ben ik naar de young turks gaan kijken, vind ik best wel leuk en ik kan me heel goed vinden in de mindset van dat programma.

Citeer
Met Assad's bebloede handen schoonlikken bedoel ik diens misdaden goedpraten

Je had het toch over zijn tegenstanders, die zie ik namelijk niet zo makkelijk zijn misdaden goedpraten.
#427
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
14/05/2014 om 00:47:42
Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 22:47:13
Zolang er geen concreet bewijs op tafel ligt, is mijn antwoord aan die "Midden-oosten geobsedeerde Marokkanen" dat Assad geen enkele oorlogsmisdaad heeft gepleegd, die de opstandelingen ook niet hebben gepleegd. Dat is voor mij voldoende om de schuldvraag te kunnen beantwoorden in de strijd om Syrie.

Maar dat hij kosten wat het kost aan de macht wil blijven mag wel duidelijk zijn, regardless hoeveel doden dat ook mag kosten. Eigenlijk is het van de zotte als je het vergelijkt met leiders hier in Europa die bijvoorbeeld om een klein schandaaltje de eer aan zichzelf houden en zelf al gauw opstappen.

Citeer
Dat ontken ik ook niet. Alleen binnen de moslimwereld is de vermenging van religie & politiek, hetgeen wat in mijn ogen de meeste schade aanricht. Islam + politiek = sektarisme = narrative van de pure moslims versus the other. Weet je nog het Libie dat bevrijd was van Kaddafi? Blijkbaar zijn de meeste mensen Kaddafi allang weer vergeten, jammer dat ze hem eigenlijk hebben afgeknald. Liever had ik gezien dat ze hem achter slot en grendel in leven hadden gelaten om te dienen als een levende herinnering voor al die mensen, die zijn dictatuur nu al weer zijn vergeten. Dat Kaddafi in het verleden ook sektarisme ging toepassen om de Imazighen onder de duim te houden dat was dan ook business as usual voor hem.

Maar het is toch raar dat uitgerekend in het vrije Libie, waar de meeste Imazighen sinds de 8e eeuw niets anders dan de ibaditische variant van islam hebben beleden, opeens in post-Kaddafi tijd een soennitische Oppermufti ongestraft de volgende uitspraak kan doen:  "the whole idea of constitutionalization of Tamazight language is Fitna". Dit is toch niets anders dan sektarische oorlogsvoering, gericht tegen de Imazighen. Ze3ma Fitna Barbariya 2014. Dit is waar we als Imazighen (maar ook gewoon als mensen) voor moeten waken als men dus graag religie en politiek wilt gaan mengen.

Fitna is meestal afkomstig uit wiens bek dat woord geventileerd wordt.

Citeer
Laat ik het zo zeggen, indien Assad niet tot een sjiitische variant van de islam zou behoren, maar tot een soennitische variant, en hij zou dezelfde oorlogsmisdaden plegen die hij nu ook op zijn geweten heeft, dan zouden zijn tegenstanders van vandaag murji3itische tactieken toepassen om Assad's bebloede handen weer schoon te likken:
Met schoonlikken bedoel je misdaden begaan die minstens even erg zijn ? Me a copy dat, now ?

Citeer
Ps. De Murji3a was dus een groepering van de moslims, die de misdaden van de Ummayaden stilzwijgend accepteerden, door geen oordeel te willen vellen over deze misdaden (= soennitisch politiek quiëtisme) en dus ook niet in opstand te komen tegen de dictatuur zelfs al zouden er de meest vreselijke misdaden zijn gebeurd. Hiertegenover staat dus het khawarijitische uitgangspunt dat indien een leider tot een dictator verwordt, dan is het zondermeer halal om in opstand te komen. Sektarische wolven in schaapskleren gebruiken de tegenstelling van khawarijieten vs. murji3ieten (= politiek activisme vs. politiek quiëtisme) om nietsvermoedende moslim Imazighen te brainwashen.

I give Tanks and praises for sharin' dis wit di bredren. Vanuit hun eigen optiek houden zij zeker de eenheid in stand ? Ja, wanneer de soennieten iets doen houden ze wel hun bek maar anders staan ze te springen om iemand anders ergens de schuld van te geven.
#428
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 18:50:28
Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 02:23:09
Het is de combinatie van politiek en islam. Als mensen willen geloven dan mogen ze dat thuis en in de moskee doen, maar overheid dient neutraal te zijn, vrij van alle religieuze uitingsvormen en al helemaal geen islam. We hebben afgelopen jaren gezien wat het resultaat is in Syrie als men islam en politiek met elkaar mengt.

Ja maar, je weet toch dat het weerwoord van de met het Midden-Oosten geobsedeerde  Marokkanen is, dat het juist de seculiere Assad die maar niet wilt opstappen voor alle ellende heeft gezorgd, en grotendeels klopt dat dan toch ook. Ik ben van mening dat het niet alleen religie  als politieke ideologie voor tumult zorgt maar ook andere politieke stromingen.

Heb je dan zoiets van " Duuuuh', fascisme bijvoorbeeld. Zit het alleen in het feit dat moslims Assad selectief benoemen als seculier ipv fascist ?
#429
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 02:28:18
Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 02:23:09
Het is de combinatie van politiek en islam. Als mensen willen geloven dan mogen ze dat thuis doen. Overheid dient neutraal te zijn, vrij van alle religieuze uitingsvormen en al helemaal geen islam. We hebben afgelopen jaren gezien wat het resultaat is in Syrie als men islam en politiek met elkaar mengt.

Ik was eigenlijk altijd best wel gecharmeerd van Syrische mensen, de keuken, cultuur, beeldschone vrouwen, en ik dacht eigenlijk altijd ook dat zij samen met de Libanezen de meest ontwikkelde (Arabieren) waren. De laatste tijd valt dat toch wel vies tegen gezien wat er daar al heel de tijd gaande is.
#430
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 02:20:20
Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 02:11:12
Dat was het koninkrijk van Tlemcen. Ik weet niet hoe goed jouw kennis is over de historie van de stad, maar voordat de Idrissiden de stad bij Walili (Volubilis) in handen kregen, wisten ze eerst sjiitische propaganda Tlemcen in handen te krijgen. Deze Sulayman was een broer van Idris ibn Abdallah
Georganiseerde religie is de scum of the earth.. vieze parasieten..
#431
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 02:09:48
Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 01:52:30


Na het koninkrijk van de zonen van Mohamed ibn Sulayman komt het koninkrijk van een man genaamd Sa3id ibn Salih, hij beweert dat hij uit Himyar (= Jemen) kwam, maar het eigen volk houdt vol dat hij afkomstig is van het volk van Nefza
Deze tekst is eigenlijk zo schizofreen, alsof het hem er aan lag wat hem op welk moment het best uitkwam.
#432
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 01:59:28
Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 01:52:30


Na het koninkrijk van de zonen van Mohamed ibn Sulayman komt het koninkrijk van een man genaamd Sa3id ibn Salih, hij beweert dat hij uit Himyar (= Jemen) kwam, maar het eigen volk houdt vol dat hij afkomstig is van het volk van Nefza
Welk koninkrijk was was dat van de zonen van Mohamed ibn Sulayman dan en waar ? Hey, weet je wat ik raar vind bij Arabieren, dat de achternaam elke generatie verandert dus moet heel de tijd achteruit gaan tellen waardoor er makelijk fouten kunnen ontstaan.
#433
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 01:50:37
Citaat van: buƹluz op 13/05/2014 om 01:17:47
Dit zijn de bergen bij Isosumar, die ik bedoel.
OK, trouwens die foto's worden dacht ik, één keer per maand ververst. Oost Rif lijkt me een stuk groener. In Alhoceima is er dit jaar weinig regen gevallen heb ik gehoord. Wel elders in Marokko.

Citeer
Coon zegt dat de mijnwerkers bij Mritc en Amejjaw geen Imazighen waren, dit baseert hij op Marmol. Maar mbt. de etniciteit van de mijnwerkers van Ait Said is dit pure speculatie van Coon's kant nog niet eens gebaseerd op Marmol. Ik heb een beetje uit het boek van Marmol gelezen, maar tot nu toe nix tegengekomen wat enigszins zou wijzen op wat die Coon heeft geschreven.

Wie is Marmol, is dat een Spanjaard ? Wanneer heeft hij geleefd. Ik kan echt niets vinden op Google, wel  die naam, maar niets mbt de geschiedenis van Arif.

Citeer
Die Aap was hoogstwaarschijnlijk de kleinzoon geweest van Salih Ibn Mansur (= Amazigh hunger 4 Arab identity door Amazigh adel). Van el Bekri weet ik niet, maar Tahiri, is samen met Cressier de enige historici van wie ik weet dat zij de Jemenitische oorsprong van Salih ibn Mansur in twijfel trekken. Zij baseren zich op een citaat uit het boek van al Yaqubi. Ik heb het desbetreffende citaat ooit een keer opgezocht, maar het was zoiets als van "De koning beweerde dat hij Arabisch was, maar zijn volk zegt dat hij een van hen was". Zo staat het ongeveer vermeldt.

Ik kan me moeilijk voorstellen hoe de aankomst van Salih in Nekor geweest moet zijn. Hij kan toch niet gewoon in zijn eentje gekomen zijn en ze hem als leider kozen zo maar met praatjes. Ik kan me dat moeilijk voorstellen. We weten ook heel weinig van wat er is gebeurd nadat de barrieres van Dihya en Aksil gebroken waren en de indringers verder westwaarts  konden op rukken. Is het zeker dat Tariq van het huidige Jebala komt ? Ik zit namelijk te denken , hoe kan hij dan al voor de Arabieren hebben gekozen als ze zijn gebied nog niet bereikt hadden. Natuurlijk blijft hij niet heel de tijd rond zijn thuisbasis maar zwierf heel de tijd rond, neem ik aan. Ik schat hem zo rond de 35/40 bij de verovering van Spanje.

Ik vind het gewoon zo irritant dat we niet precies weten vanuit eigen perspectief wat er is gebeurd vlak voor, de precursor zeg maar voorafgaand aan de onderwerping van de Imazighen.
#434
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 00:59:29
Citaat van: buƹluz op 12/05/2014 om 23:37:12
Een mijn in Ait S3id is ook nieuw voor mij. Op basis van de geologie van het gebied, zou mijn 1e gok zijn dat deze in de buurt zou moeten hebben gelegen van idurar bij Issoumar t/m het kustgebied van Tazaghin. Dit is eigenlijk ook het begin van de overgang van Kart-laagland naar Rif-hoogland.
Wij hebben ook een issoumar bij mij in de buurt, dat is een bergrug die gedurende de dag fel blootgesteld staat aan zonneschijn en weinig schaduw.

Citeer
Coon trekt hier wel erg makkelijk conclusies en doet in mijn ogen speculaties, waarvan ik het vermoeden heb dat hij deze helemaal niet had mogen doen. Ze3ma in hoeverre is Coon in staat gebleken om de etnische identiteit van Imazighen te onderscheiden van Arabieren en/of andere niet-Amazigh volkeren?

Maar dat waren volgens hem toch de bevindingen van die Marmol.

Citeer
Weet je nog wat hij schreef over de etnische identiteit van Salih ibn Mansur?

Maar dat is hem persoonlijk toch niet kwalijk  te nemen, hij neemt gewoon over wat de Soennitische schrijvers hebben geschreven. Trouwens, wie is die aap die Salih een Jemenitsche oorsprong toekende en de opstand in Nekor bedekten met dat flut verhaaltje dat ze hem vanzelf weer terug namen. Wie zijn die apen, die dat van elkaar hebben telkens hebben overgenomen. Horen el Bekri en Tahiri daar ook bij ?
#435
Geschiedenis / Re: Vikingen in de Rif
13/05/2014 om 00:44:48
Citaat van: buƹluz op 12/05/2014 om 22:14:28
Het woord "Annoqar" ken ik niet. Ik ken wel het woord á¹®AQURACT, wat bij ons gebruikt wordt om "cirkel" mee aan te duiden.
Noqaa, ken je dat niet ? Rondlopen of ergens om heen lopen of : mara noqanakd iwdan, als je wordt omcirkeld door mensen. Onbekend bij jou ?