-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#391
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
13/01/2015 om 16:57:05
Citaat van: Amkraz op 04/01/2015 om 02:33:15
Azul

Het programma op de zender is inderdaad vaak bedroevend, wat ik wel kan smaken is de verplaatsing naar andere landen van Tamazgha zoals een tijdje geleden naar Libië, Tunesië en de Canarische eilanden. Ik kon het wel waarderen dat men de identiteit in een ruimer perspectief trachtte te plaatsen en met behoorlijk wat succes.
Ik zou zeggen, meer van dat en didactische uitzendingen omtrent de taal.

Tanmirt

Ik vind dat er Imazighen moeten opstaan om een soort onafhankelijke media op te starten net als de Young Turks op youtube. Je hebt nou aan de ene de staat gecontroleerde zenders van Marokko en Algerije, en aan de andere kant het Franse Berbere TV die eigenlijk alleen maar toegankelijk is voor Franstaligen.
#392
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
02/01/2015 om 20:10:19
Tamazight tv is een grap. Na 3 jaar is het programma aanbod nog steeds heel minimaal, en is er niet eens iets simpels als een tekenfilm die ingesproken is met Riffijns Tamazight. Ligt het nou aan de werk ethiek van de mensen die op een laag pitje zit, willen die mensen gewoon niet werken of heeft het te maken met een vaag beleid dat voor die zender gevoerd wordt ? Het slaat gewoon nergens op, tjonge jonge, jonge.

Beperkt de amazigh cultuur zich alleen maar tot wat idiote dansende Riffijnen in glanzende pakken en wat traditioneel geklede Timazighin met overgewicht die hun billen schudden ? Ik word gewoon schijt ziek van die lui.

#393
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
27/12/2014 om 20:18:58
Citaat van: Amkraz op 27/12/2014 om 03:49:37
Azul

Misschien is het grootste project, inzetten op sensibilisering zodat ouders hun kinderen, Tamazight gaan bijbrengen en aan argumenten geen gebrek zoals blijkt uit jou onomwonden betoog. Het is een regelrechte schande dat kleinkinderen, hun grootouders niet kunnen verstaan.

Snamirghak atass atawmat kh tanayt nnek
Als Tamazight echt institutioneel wordt, met name bij overheidsinstellingen etc, dan komt dat allemaal automatisch. Maar zolang Imazighen denken dat het onbeleefd is om Tamazight te spreken in het bijzijn van een niet-tamazight spreker,heb je nog een hele lange weg te gaan.
#394
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
19/12/2014 om 01:23:26
De voordelen van het Tamazight hoeven niet eens vergezocht te worden. Als je bijvoorbeeld Tacelhit,Tasusit of Taqvaylit leert spreken, dan kun je sowieso al op waardering rekenen en wellicht zelfs bewondering van die mensen verwachten. Of gewoon als 3e/4e generatie Europese Riffijn toch nog laten zien de taal te spreken als je in Arif tijdens de zomer bent.

Het lijkt mij als Tarifit spreker makkelijk om die varianten te leren, en de uitspraak is al meteen goed en gaat gewoon vanzelf. Bij andere talen heb je dat als Amazigh-zijnde niet.
#395
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
18/12/2014 om 09:01:34
Citaat van: Amkraz op 17/12/2014 om 05:01:41
Azul,

Khsagh ak saqsigh dag ijen tamsalt a tawmat Vutghmas. Er zijn mensen die het standpunt innemen van: min gha negg s Tmazight. Dus voor hen is Tamazight van geen nut en ze geven ook het argument dat de wereldtalen overheersen in de handel enz. en dat men beter één van deze talen leert.

Hoe weerleg je dan het best dit argument? Ik zou de nadruk leggen op de waarde van het zich identificeren met een gemeenschap en het feit dat we met 30 miljoen sprekers toch een interessante markt zijn om in onze taal aangesproken te worden.

Ik wil hierbij uitdrukken dat ik veel waarde hecht aan uw invalshoek op de zaken omdat uw argumentatie goed is onderbouwd.

Tanmirt tamqrant kh amsawad anech
Azul,

Ten eerste is het geen argument maar een drogreden. Ten tweede spreken ze zichzelf met die uitspraak direct tegen, omdat ze zojuist door het gebruik van die zin iets hebben duidelijk gemaakt in het Tamazight. Dat is ironisch omdat ze  tegelijkertijd juist wel het nut van die taal bewijzen, de communicatieve functie. :D

Je moet eens aan die mensen vragen of ze dan als experiment een tijdje moeten stoppen met het gebruik van het Tamazight en kijken wat voor gevolgen dat voor hun netwerken heeft.

Met  vertaald ' Wat moeten wij met Tamazight' bedoelen ze eigenlijk te zeggen dat ze niet weten wat ze met hun afkomst aan moeten en dat ze het als een blok aan hun benen ervaren. Ze leven in de illusie dat wanneer  ze ophouden met de taal te spreken het dan beter met ze zal gaan. Waarom zou je een belangrijk aspect van je identiteit willen verliezen voor iets dat jou in principe geen garantie's op meer kansen biedt ? Alleen als je er sowieso niets om geeft, toch ! Er is anders toch al bewezen dat je Tamazight kunt blijven spreken en succesvol kan zijn in het leven. Zij met hun dom geneuzel suggereren dat Tamazight een obstakel vormt in iemands ambitie naar succes. Die redeneringswijze is toch belachelijk en zielig.

Voor een niet- Amazigh kun je wel stellen dat het Tamazight geen rol van betekenis in zijn leven hoeft te spelen.  Maar voor een Amazigh zelf, ligt dat wel anders. Het heeft gevolgen zoals het verbreken van het contact met familie en de amazighofone mensen en het land. Op dat moment krijg je weer van die irrationele argumenten van ' Ik wil toch niets met die mensen en dat land te maken hebben.' en het kan me allemaal niets schelen. Zo komen die minderwaardigheidsgevoelens en de afkeer jegens de eigen afkomst naar boven drijven. Zij kunnen wel op het Arabisch, Nederlands, Spaans of Frans overstappen maar zullen altijd van tijd tot tijd geconfronteerd worden met hun afkomst. Was dat het dan allemaal waard om je taal op te geven ? De minderwaardigheidsgevoelens gaan daar niet mee weg, maar worden juist erger. Dus de remedie is juist wel je taal behouden, daardoor een rijker leven te leiden, legaal trots te zijn op je afkomst zijn, sterker in je schoenen en het leven te staan. Allemaal voordelen die over het hoofd gezien worden als je aan een  minderwaardigheidscomplex lijdt en als een gekwelde ziel door het leven gaat.
#396
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
13/12/2014 om 11:53:01
Citaat van: Amkraz op 10/12/2014 om 05:14:32
Azul

We moeten wel af van dat idee dat de Imazighen van het zuiden, onverstaanbaar praten. Volgens mij kan je wel degelijk een uniforme taal maken van het Tamazight als je de voor ons vreemde synoniemen die ze hanteren, eigen maakt en als een verrijking opvat. Dit is essentieel voor die cohesie waar je het over hebt, want velen beperken zich door laksheid tot de variant van hun streek. We moeten zien te komen tot een klimaat van meer uitwisseling, zodat je je verstaanbaar kan maken tegenover mekaar, omdat je de verschillen kent tussen de varianten.

Tanmirt
Azul,

Tamazight TV is bij uitstek het platform waarin dat klimaat van uitwisseling tot stand komt. Dat geldt ook voor de Algerijnse zender waar ik trouwens zelfs, de taal nog beter kan volgen dan het Tacelhit die ik al minstens voor 50/50 kan verstaan. Het Tasusist wijkt iets meer af maar dat vindt ik ook geen ramp. Zij zullen hetzelfde vinden van ons Tarifit. Wat ik wel weet is dat elke Amazigh ongeacht herkomst, een bepaalde aanleg heeft een andere dialect snel op te pikken. Ik heb altijd Isusiyen gekend die gewoon Riffijns spreken.

Elke Noord Afrikaan heeft dat, denk ik, wel in zich, alleen zijn wij vaak voor de gek gehouden door de omgeving dat we bijvoorbeeld meer aanleg hebben om de koloniale talen zoals het Frans, of in ons geval het Spaans dan, aan te leren.

We hebben, moet ik bekennen, ook een aanleg om het Arabisch te leren, simpelweg omdat het ook afro-aziatische taal is. Van die aanleg is er natuurlijk wel misbruik gemaakt. Ik denk zelfs dat die aanleg een aanzienlijke rol heeft gespeeld in de bekering van de Imazighen tot het islamitisch geloof maar dat is een andere discussie.

#397
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
09/12/2014 om 00:48:56
Citaat van: Amkraz op 08/12/2014 om 03:09:13
Azul

Misschien is 'vooruitstrevend' wel het kernwoord in uw repliek. Het streefdoel is zich los te maken van de minachting die door de dominante islamitische ideologie is aangepraat. Ik heb wel de indruk dat we gematigder worden en dat onze identiteit gestaag terug wat terrein wint.

En je weet wel dat sommigen onze begroeting als onislamitisch zien en deze liever niet willen gebruiken.
Er zijn 2 mogelijke wegen. De makkelijkste is om je taal op te geven en verder trots te zijn op je afkomst en je min of meer helemaal aan te passen aan de heersende dominante cultuur. Zie Imazighen  in het buitenland, zoals hier in Nederland bijvoorbeeld. De 3/4 generatie spreken al Nederlands thuis met hun ouders. Daar is verder weinig aan te doen, misschien dat wanneer je ze elk jaar naar Arif laat gaan dat ze wat meepikken , en ze zodoende een band er mee laat opbouwen. Dat Imazighen in het buitenland hun taal verliezen is heel waarschijnlijk en moet je eigenlijk verder niet te zwaar aan tillen. Voor degenen die echt willen zal er altijd een deur open blijven.

De 2e mogelijke weg, is een ware revival van het Tamazight en dat kan alleen maar vanuit Tamazgha komen. Ook dat is moeilijk maar niet onmogelijk. Dan zal wel de perceptie van het Amazigh zijn, met name bij ons Riffijnen wat ruimer moeten worden en zich niet meer laten identificeren door slechts een tribale identiteit. Er is namelijk geen reden meer, mensen wonen niet meer alleen in hun stamdorp, om tevergeefs die  tribale identiteit aan te houden. Dat zal met de tijd mee wel veranderen.

Met idealistische motieven alleen ga je het niet redden, er moeten duidelijk functionele redenen zijn om Tamazight te laten groeien, en die zijn er beslist. Zelfrespect, sociale cohesie zijn daar voorbeelden van.
#398
In de media / Re: De Zwarte Piet van Tamazgha
06/12/2014 om 23:16:32
Citaat van: buƹluz op 06/12/2014 om 20:22:50
Ok, als je Ali's schrijfsels slecht vindt, wat vind je dan van mijn weerwoord op Ali's conclusie? >>>
Je maakt zijn stelling over de zwarten van Marokko met de grond gelijk, in het geval van de Haratin bevolking dan. Het laat zien hoe oppervlakkig zijn conclusie wel niet is, en het gewoon neerkomt op wat jij terecht 'het recyclen van Arabische fabeltjes' noemt.

Ook vind ik het de moeite waard het alleenrecht van Imazighen op Marokko, in dit geval, te herexamineren. De eerste mens in Marokko was van de Aterian culture, die circa 40.000 jaar geleden in Marokko geleefd heeft. Dat zijn niet de voorouders van de Imazighen maar of ze mogelijk iets te maken hebben met de Haratin is behoort wat mij betreft tot de mogelijkheden. Ik weet niet in hoeverre dat onderzocht is.

We kunnen nu aannemen, door genetisch onderzoek, dat Imazighen het gevolg zijn van de westwaartse Caspische expansie in Noord-Afrika, beïnvloedt door de Iberomaurische cultuur en als gevolg van klimaatverandering, de zuidwaartse  migratie van de eerste Europeaanse jagers/verzamelaars populatie's( zie de Saami link). Dat zijn dus de voorouders van de Imazighen in een notendop.

Heel lang geleden heb ik een interessant stuk gelezen op Agraw, waarin men tot de bevindingen is gekomen dat er heel lang geleden eens een raciale oorlog zou hebben plaatsgevonden in Noord-Afrika, met een negroïde cultuur. Het gaat over de tijd dat de Sahara nog geen woestijn was. Men ging er vanuit dat er sprake moet zijn geweest van zowel genetische en culturele uitwisseling en er ook een raciale oorlog heeft plaatsgevonden.

Noord-Marokkanen zijn genetisch doorgaans 4% negroide, 18% Nabije Oosten, 30 % Europees, en iets meer dan de helft autochtoon Amazigh. Ik weet dus niet of de negroïde invloed afkomstig zou zijn van slave trade era, of dat het misschien een veel oudere invloed dan dat.

#399
In de media / Re: De Zwarte Piet van Tamazgha
06/12/2014 om 19:47:03
Ik vind die Ali Lahrouchi sowieso al slechte stukken schrijven, bijvoorbeeld dat stuk ' het puur amazigh zijn moet geen crimineel zijn.' Totaal geen relativeringsvermogen. Hij voorziet de Tamazight haters alleen van munitie, want zo willen zij pro-Imazighen zien. Het is jammer dat amazightimes hem zulke stukken laat schrijven. Hoe creëer je begrip voor jezelf als je niet eens begrip voor anderen kunt hebben ?
#400
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
06/12/2014 om 08:49:30
Citaat van: Amkraz op 04/12/2014 om 09:35:47
Azul awma vutghmas,

Snamirgh shek atass kh iwaren anech n tigzi (intelligentie)

Dat ridiculiseren van onze woordenschat door Imazighen, en zelfs heisa rond de begroeting 'Azul', is belachelijk. Ik heb geleerd tachel7it te verstaan door hun synoniemen voor onze gebruikelijke woorden in acht te nemen. Een simpele blijk van interesse en leergierigheid is blijkbaar voor velen, teveel gevraagd.

Uw toewijding is voorbeeldig awma, dat stemt me tevreden dat dat nog aanwezig is bij sommigen.

Azul
Azul,

Je doelt zeker op de mensen om je heen. Dat zij er zulke ideeën op nahouden is zeker te verwachten, gezien het klimaat, dat niet zo Amazigh gezind is, waarin we leven. Niet iedereen is idealistisch en vooruitstrevend, sterker nog, de meesten nemen uit gemakzucht genoegen met wat ze gewend zijn. De Amazigh cultuur oefent wel een bepaalde kracht op hen uit, maar in een heel beperkte vorm van wege de lage status die het Tamazight inneemt in de maatschappij. Die lage status van het Tamazight is weer direct het gevolg van de lage status van Imazighen zelf als collectief zijnde. Een Amazigh als individu kan uitblinken en succesvol zijn in uitheemse culturen maar in zijn eigen cultuur wordt het wel moeilijk omdat er daar te weinig draagvlak voor hem is achtergelaten door de voorgaande generatie's.

De afgelopen eeuwen heeft zich we als het ware een degeneratie voor gedaan. Het komt er op neer dat mensen dom zijn gebleven en niet vooruit zijn gaan denken en zich ontwikkeld hebben. Dat verschijnsel heeft zich vrijwel in de hele islamitische wereld voorgedaan. Dat is grotendeels te wijten aan de orthodoxe vorm van religie, die de mensen belijden. De religieuze mentaliteit van de meeste Imazighen spreekt toch boekdelen wat dat betreft.

Waar heeft de westerse wereld haar vooruitgang van de laatste eeuwen aan te danken ?  De filosofen en de wetenschappers die daar het meest aan hebben bijgedragen, waren toch geen orthodoxe christenen...

Wie maakt er een groot probleem van de Amazigh-groet ? Welke mensen waren dat ook al weer ?
#401
In de media / Re: De Zwarte Piet van Tamazgha
26/11/2014 om 00:59:06
Amazwar, Ayuz dawrad ! Attas d ussan u tusid. Je hebt weinig gemist inderdaad.


Well, racisme is bestaat inderdaad zoals te verwachten ook onder de Imazighen. Het is inderdaad jammer van die Ali dat hij zich in dat artikel op die manier uitlaat. Sowieso al maar helemaal omdat er zwarte Imazighen bestaan. Je zal maar zwart en Amazigh zijn. Ik heb negroide mensen in Nador en Alhoceima perfect Riffijns horen spreken, dat zijn mensen die daar al generatie's lang wonen, dat zijn gewoon Riffijnen, er valt niets anders te concluderen. Om maar te zwijgen over de zuidelijke Imazighen waar de negroide invloed veel groter is.

Ik zal gewoon heel eerlijk met je zijn, dat ik me vroeger dikwijls ook negatief heb uitgelaten over negers ondanks dat ik ook zwarte vrienden had, dat deed ik dan meestal niet in hun bijzijn. Het komt gewoon door mijn omgeving en daar wil ik het helemaal niet mee goed praten, ik probeer het daar alleen mee te verklaren. Ik heb mijn leven gebeterd en ben het op een gegeven moment gaan inzien dat elke vorm van racisme verwerpelijk is.
#402
Taal / Re: Spreekwoorden en gezegden.
26/11/2014 om 00:33:15
Onlangs had ik in eens een ingeving als het ware, een aanwijzing uit een Riffijns spreekwoord. Voor het woord 'gaan' gebruiken wij altijd 'Ra7' in tegenstelling tot andere varianten van het Tamazight, die vaak van 'ili' spreken. Er is mij ooit verteld door iemand dat wij 'ra7' zijn gaan gebruiken door West Algerijnse invloeden ten tijde, dat veel Riffijnen daar werkten, zo'n 100 jaar geleden, maar dat even terzijde.

Er bestaat een oud Riffjnse spreekwoord genaamd : 'Wixsen ci , yidji ghaas' letterlijk vertaald: Wie iets zoekt, gaat er maar achter aan. Het Nederlandse equivalent is het bekende ' zoekt en gij zult vinden', laten we maar zeggen. Het gaat mij om de zinsdeel ' yidji ghaas', dat het werkwoord hoogstwaarschijnlijk 'gaan' betekent en overeenkomt met de andere Tamazight varianten. Alleen is yidji een verbastering/mutatie van 'ili', in dit geval.
#403
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
26/11/2014 om 00:08:19
Citaat van: Amkraz op 25/11/2014 om 05:16:27
Nachin narbuyassen tkhanshet, we dragen hun zakken uit zelfminachting ofzo.

Wat mij dwarszit atawmat is dat ik veel van die nieuwe woordenschat ken maar ik die niet echt kan in gebruik nemen omdat mensen je dan raar zouden bekijken, aangezien men die woordenschat ofwel niet kent of omdat ze vasthouden aan de arabische termen.

Azul

Wat je altijd moet onthouden is dat je je nooit moet laten beperken door de kortzichtigheid van anderen. Om dat soort mensen hoef je niet eens 1 seconde druk te maken, ze zijn het niet waard. Zoek ze ook niet op maar zoek naar gelijkgestemden en mensen die open staan. Ontwikkel je zelf verder in het Tamazight zodat je ooit wat kan betekenen voor degenen die er wel voor open staan. Ik kan je garanderen dat dat soort mensen bestaan en misschien wel meer dan je denkt. Geef nooit op, je bent een amaghnas.

Ik mag Buzian wel, en ik kan wel een beetje tevreden zijn over Tamazight TV, in termen van, dat ze de taal/talen praktiseren en we steeds meer een beter en ruimer beeld van het Tamazight krijgen. Maar ik vind wel het verschijnsel wat ik in mijn vorige post ter sprake bracht, dat dat wanneer je het objectief analyseert wel moet concluderen dat het helemaal niet nodig is om zo'n instelling aan te nemen.

Timensiwin !
#404
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
23/11/2014 om 18:05:20
Een aantal dagen geleden zag ik op Tamazight 8, de wekelijkse show met muziek en dans, gepresenteerd door Buziyan en Samira. Buziyan die tegenwoordig ook presenteert ipv alleen stand up grappen maakt. Op een gegeven moment waren ze Omar Ayaw, die tegenwoordig in Spanje woont, aan het interviewen. Niks bijzonders zou je zeggen. Daarna schoof er een Arabischtalige zanger aan tafel, die eerder ook opgetreden had. En nou komt het gekke, het persoonlijke interview met Omar Ayaw, ging abrupt ineens verder in het Darija. Waarschijnlijk omdat de aangeschoven gast geen Tamazight sprak en uit een misplaatste vorm van respect, het interview verder gingen in het Darija.

Dient het Tamazight alleen gesproken te worden als er uit ' respect' geen Tamazight sprekers in de buurt zijn ?? In dat geval maakt Tamazight natuurlijk geen kans op overleven, omdat er bijna altijd wel in de tegenwoordige samenleving mensen in  de buurt zijn die geen Tamazight spreken. Ik vind het gewoon stuitend dat ze er nog zulke gedachten op nahouden. Het weergeeft ook de lage status die het Tamazight in neemt in de samenleving. 
#405
Poëzie / WC muurtekst
14/10/2014 om 15:45:47
Een tijdje terug heb ik ergens een tekst op een WC-muur gelezen waar ik bij stil ben blijven staan omdat het me deed nadenken.
Er stond: ' There is no love, take man out of human. ' Nou weet ik niet of het 2 afzonderlijke teksten zijn  of een geheel vormen. Moelijk af te lijden omdat er geen komma of punt tussen stond en niet onder elkaar geschreven zijn maar kriskras en schuin. Ik ben ze wel als een geheel gaan beschouwen omdat ik er ook een verband in zie.

' Take man out of human'. Wat er dan van overblijft is 'hu' oftewel  ' you'. Iedereen wordt daarmee afzonderlijk gereduceerd to 'you'. Zonder liefde zijn wij geen mensen meer en is het alleen maar ik en/of jij .