-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#376
Als men de Ierse taal als voorbeeld neemt voor wat het Tamaziγt in de toekomst te wachten staat denk ik dat daar lessen uit getrokken kunnen worden. Ik zie namelijk heel wat gelijkenissen.

1. Massa emigratie.
2. Gedomineerd worden door een andere cultuur.
3. Armoede.

Tegenwoordig spreken er in Ierland niet eens 100.000 mensen Iers als hun eerste taal. Bij het Tamaziγt is dat nog niet het geval maar we zijn wel hard op weg. Hoewel het Iers in Ierland tegenwoordig alle vrijheid geniet om gebruikt en gepromoot te worden lijkt toch moeilijk van de grond te komen. Daarin zie ik een tendens van 'als het kwaad al is geschied' dat er dan verder weinig aan gedaan kan worden. Zolang wij het niet zo ver laten komen is er nog wel is er nog een toekomst voor het Tamaziγt.


http://en.wikipedia.org/wiki/Irish_language
#377
Ik ben het met je eens dat het Tamaziγt meer als taalfamilie moet worden gezien dan als 1 uniforme taal omdat daar in werkelijkheid gewoon niet eerder naartoe is gewerkt. Het komt denk ik ook mede door dat er geen geschreven taal is gehanteerd waardoor je sterkere netwerken zou hebben gekregen. Ok vroeger was de wereld minder mobiel, en ook hier in Nederland kunnen we op 100 vierkante km wel een stuk of 3/4 dialecten hebben maar dan nog lijkt het bij ons een tikkeltje erger.


Ik ben het niet met je eens dat ta3rurt voor adrar gebruikt kan worden omdat er een nuance in zit. Naar mijn weten is ta3rurt geen berg maar een heuvel. Ik begrijp niet waar je naar toe wilt met de vraag hoe vaak ik adrar of jbel gelezen heb. Wat ik vermoed is dat woorden uit het Tamaziγt hun kracht waarde verliezen door de beroerde positie waarin imaziγen zich als collectief in bevinden. Simpelweg, als je niks te vertellen heb, dus geen macht hebt, dan is je taal ook niks waard. Logisch dat ze dan woorden overnemen uit de dominante culturen en de eigen taal niet al te serieus nemen.

Ik ben me heel bewust van de negatieve perceptie van zwarten in Marokko maar het klopt dat ik daar zelf weinig van merk. Dat ze daar openlijk de spot meedrijven in dat kookprogramma is gewoon schandalig en vind ik gewoon niet kunnen.
#378
Een herkenbaar symptoom waarbij imaziγen afbraak doen aan hun eigen taal is vaak, dat er voor de betekenis van een begrip of entiteit vaak meerdere woorden voor worden gebruikt. Dat ze daar niet consequent in zijn zorgt er voor dat ze hun taal zelf afbreken. Wij gebruiken namelijk ook het woord 'rheq' voor hetzelfde begrip maar ook ' thasγaath'. Op den duur gaat het ene woord langzamerhand het andere vervangen. Zo heeft bij ons bijvoorbeeld 'adrar' plaats moeten maken voor ' jbel'  of 'axam' voor 'elmahal'. Het is echt heel raar, als ik er zelf diep over nadenk lijkt het alsof de arabische beschaving ervoor heeft gezorgd dat de amazigh beschaving zich niet verder ontwikkelt omdat de imaziγen zelf de arabische beschaving synoniem zijn gaan zien aan ontwikkeling. Zo moet het ook geweest zijn in het geval met de Romeinen of Phoeniciërs. Alleen Massinisa heeft dat van zich proberen af te schudden, lijkt het net.


Ik heb dat verslag gelezen wat betreft het racisme in het zuiden van een hele lange tijd geleden. Was het in de nieuwe wereld anders, nee toch ? Wat vandaag de dag als raciale smeltkroes mag gezien worden is toch wel Brazilië en zelfs daar was het destijds minstens even erg, zo niet erger. Zelfs vandaag de dag, als je kijkt dan zijn het bijna exclusief de zwarten en kleurlingen die in de favela's wonen. Rijke Brazilianen zijn blank. het is dus geen toeval dat Ricardo Kaka uit een welgestelde familie komt maar Neymar of Robinho uit arme familie's komen. Een ander voorbeeld, Mexico : Wie zijn veelal de illegalen die VS proberen binnen te komen? Dat zijn de indianen. Wie zijn de rijke elite in Mexico ? Veelal de mensen met Europese voorouders maar iig niet de inheemse bevolking. En zo is dat overal zo in Latijns Amerika, dat weet jij toch ook.  Natuurlijk maakt het ene het ander niet acceptabel maar misschien is het hoop ik, een proces dat wat langer duurt.
#379
Citaat van: buƹluz op 05/02/2015 om 20:36:08
Ik ken het woord zelf niet. Hoe spreek je eigenlijk de w uit in awdi? Klinkt deze meer als de w in walu (niets) of is dit meer als de b als in ibawen (tuinbonen) net als zeg maar de V van jouw naam Vuthgmas? Mocht het laatste het geval zijn dan is dit volgens mij het woord wat jij bedoelt:


Net als de W van walu of de Engelse (double-you). Maar desondanks gaat het, denk ik, inderdaad om hetzelfde woord uit dat woordenboek wat jij hebt geplaatst. Het is eigenlijk toch niet zover gezocht dat in een bepaald dialect  bepaalde woorden een b > v > w traject nemen.


Hoe noem je bij jullie : vallen ? Als je zegt dat je gevallen bent zeg je toch ook : udiγ, toekomende tijd : ad udiγ. Nou, zo precies zeg je dat ook bij het werkwoord van delen.

Een deel noemen wij: thasγaaght, wat terug te voeren moet zijn op tasγart en delen (meervoud) tiseqar.

Citeer
Het is niet erg dat er nieuwe leden bij de band zijn bijgekomen, maar welke rol mogen deze nieuwe leden spelen. In mijn onderzoek naar de Haratin komt steeds naar voren dat zij binnen de band slechts 2e viool mogen spelen en niet meer dan dat. Er zijn heel veel racistische Imazighen in het Zuiden van Marokko, die ondanks het feit dat Haratin niets anders dan autochtone Amazigh-sprekers zijn, nog steeds als buitenstaanders beschouwen, omdat de Haratin dus op genetisch niveau "anders" zijn. En dit vind ik een zeer kwalijke zaak. Jij vormt daarop een uitzondering, omdat jij iedereen die Tamazight als moedertaal heeft (linguïstisch niveau dus) tot de Imazighen rekent. Helaas is niet iedereen zo ruimdenkend zoals jij. Aan de andere kant is het "gevaar" van jouw ruimdenkendheid in het geval van de Haratin dat men geen oog meer heeft voor de genetische verschillen tussen hen en ons (voor zover deze ertoe doen). Men gaat de Amazigh etniciteit alleen dan op linguïstisch niveau bepalen, wat in principe ook niet helemaal juist is.

Aan de ene kant, vind ik dat het wel meevalt met het racisme omdat veel zuidelijke Imazighen ook gedeeltelijk neger zijn, dus als het racisme zo erg was zou er een sterkere raciale scheidingslijn zijn. Wat ik wel denk is dat de meesten zo niet allen van die mixed-race zuiderlingen een negroide maternale lijn hebben en een amazigh paternale. Vergelijkbaar met de Tuareg, zeg maar.

Wij in het Noorden hebben ook een beetje negroïde invloeden hetzij 5% gemiddeld. Bij ons is er in de omgeving Boukidarn een negerdorp gesitueerd. Er wordt beweerd dat zij afstammelingen van slaven zijn. Het bestaan van zo'n dorp lijkt sterk op een vorm van segregatie, maar ook velen van hen zijn gedeeltelijk genetisch Riffijns van de paternale lijn, vermoed ik.

Voor mij is de amazigh etniciteit niet iets wat gewaarborgd moet worden, dat het aantoonbaar moet blijven door 1 of andere lab-test. Veel belangrijker is voor mij de amazigh beschaving die voort dient evolueren en te leven.
#380
Citaat van: buƹluz op 05/02/2015 om 18:15:17
Umi teqad cek "kidnay twattid"?
Het betekent : wat je met ons deelt. Naar mijn weten is delen 'awdi' makelijk te verwarren met een  het werkwoord 'vallen' waar het zelfstandig naamwoord wel typerend anders is namelijk 'wattu' .
Als je bijvoorbeeld zegt 'iwda akides' dan betekent dat hij heeft met iemand gedeeld maar het kan ook opgevat worden als ' vallen'. Ik weet niet, het lijkt heel raar. Meestal weet je dan via de context van de zin wat er precies bedoeld wordt.

Citeer
De discussie over "hoe westelijker, hoe autochtoner" is en blijft een lastige discussie: dat heb je wel ondertussen wel gemerkt met mij. Belangrijk voor mij in die discussie is het vaststellen dat de Amazigh etniciteit eigenlijk op 2 niveaus plaatsvindt: linguistisch en genetisch. Zoals jij zelf aangeeft zit er een correlatie tussen deze 2 niveaus, daar ben ik het met jou eens en zelfs dat er een sterke correlatie tussen deze 2 niveaus bestaat.

Maar waar ik en jij van mening verschilden is of er ook een causaal verband bestaat tussen deze 2 niveaus. Jij hebt wel eens in een andere discussie verteld dat voor jou is iemand, die altijd alleen Tamazight heeft gesproken en wiens voorouders voor hem dat ook eeuwenlang hebben gedaan, gewoon tot de Imazighen wordt gerekend. Dit is uiteraard heel logisch, maar ik denk dat dit niet altijd het geval is, met name bij de Haratin. Kan iemand volgens jou op linguistisch niveau "Amazigh" zijn, maar op genetisch niveau weer niet? Maw. zijn er volgens jou andere (autochtone) volkeren in Tamazgha die in de loop der geschiedenis veramazigheerd zijn?

Op mijn simplistische manier zal ik het als volgt uitleggen:
Ja, het is denk ik net als een band is waarbij er na lange tijd op een gegeven moment leden bijgekomen zijn. De originele leden die blijven altijd de kern uitmaken omdat zij verantwoordelijk zijn voor de totstandkoming van de band en door hun lange tijd samen te zijn een bepaalde originele sound hebben gecreëerd, die zich onderscheidt van andere bands.

Citeer
De discussie over "hoe westelijker, hoe autochtoner" wordt ook problematisch als men gaat kijken naar de positie van verarabiseerde Imazighen. De term autochtoon zegt volgens mij in principe namelijk alleen maar iets over het oorspronkelijk leefgebied van iemands voorouders en niet welke taal die iemand vandaag de dag spreekt. Wordt een relatief recentelijk verarabiseerde Amazigh uit Algerije, die op dezelfde plek leeft als zijn niet-verarabiseerde voorouders generaties lang voor hem, nog wel gerekend tot de autochtone bevolking door jou? Kan iemand die op linguistisch niveau geen "Amazigh" meer is, volgens jou nog wel op genetisch niveau "Amazigh" zijn?

Ja, uiteraard en zo is denk ik de (amazigh) zelf ook ontstaan uit verschillende bevolkingsgroepen, maar pas toen die een lange tijd geïsoleerd bleef werd er als het ware een genetische onafhankelijkheid en culturele eigenaardigheden ontwikkeld.
#381
Tamazwarut, tqadixc x timesna n kidnaγ twattid.

Citeer
Vanaf Tanger tot aan Saadia kom je van west naar oost resp. de Gomara, de Senhaja en de Irifiyen tegen. Wat betekent de algemene regel (hoe westelijker, des te autochtoner) dan voor Noord-Marokko volgens jou?

Het ging er mij dus om dat indien onze voorouders allemaal uit het Oosten kwamen, dus Nefza, Gomara, Senhaja you name it, sommigen zelfs tot West Egypte. Dan zou er geen tendens zijn op meta-niveau van hoe westelijker hoe autochtoner. Voor noord-marokko onderling hoeft  niet te gelden, maar Marokko vergeleken met Tunesië of Libie weer wel, natuurlijk. Dat vandaag de dag de meeste Tamazight sprekers nog altijd uit Marokko en mindere mate Algerije komen, is natuurlijk niet zo maar uit de lucht komen vallen. Het ondersteunt die tendens ook op linguïstisch niveau dat op zijn beurt weer correleert met het genetische.

#382
Citaat van: buƹluz op 30/01/2015 om 16:01:38
Wat jouw dwarszit heeft eigenlijk helemaal nix met Feniciers of Imazighen an sich te maken, maar eerder met  wetenschappelijk onderzoek. Of beter gezegd het gebrek aan onderzoek: sinds de onafhankelijkheid van Marokko is er slechts 1 archeologisch onderzoek geweest in 1961: uit dit onderzoek kwamen weinig resultaten naar voren en op basis hiervan hebben (Westerse) onderzoekers sindsdien geconcludeerd dat het land van Arif weinig voorstelde tijdens Oudheid. De argumentatie die zij hiervoor gebruikten is dat het land van Arif te onherbergzaam en te ontoegankelijk was om iets van een hogere beschaving voort te brengen.

Als je dit uitgangspunt vergelijkt met de Arif uit de (vroege) Middeleeuwen, dan wordt mij in ieder geval duidelijk dat zo'n argumentatie onhoudbaar wordt: immers hoe kan een gebied dat volgens de onderzoekers in de Oudheid gekenmerkt werd door een leegte, in de Middeleeuwen opeens zo'n centrale rol gaan spelen (denk aan beschaving in het koninkrijk van Nekor)? Dit is in mijn ogen niet logisch, deze leegte is dus volgens mij eerder kunstmatig dan daadwerkelijk historisch. Als de wetenschap nog niet zover is dat het ons voldoende antwoorden kan verschaffen over de Imazighen uit de oudheid die in het land van Arif woonden, dan zullen we dat vooralsnog moeten accepteren, door te stellen dat we dat dus (nog) niet weten. Oplossing hiervoor is meer onderzoek en de Fenicische en Romeinse context vormen volgens mij goede uitgangspunten voor verdere onderzoek naar de Imazighen uit de Oudheid. Wat we niet moeten doen is nu al conclusies gaan trekken op basis van gebrekkig onderzoek.

Wat denk je dat de redenen zijn waarom (westerse) onderzoekers Arif in zijn historie dan zo schromelijk onderschatten ? Is het gewoon dat er te snel conclusie's worden getrokken op minimale data of gemakzucht, onverschilligheid etc ? Dat is trouwens allemaal heel onprofessioneel of zijn er andere factoren in het spel.

Zijn er bijvoorbeeld ook politieke motieven in het spel waarom er zo weinig archeologisch onderzoek er in  Arif is gedaan ? Ik zou haast denken van wel, omdat ik bijvoorbeeld een tijdje terug heb gelezen van Sietske de Boer dat zij door een Marokkaanse minister van cultuur werd geadviseerd om over iets anders te schrijven dan Arif. Omdat er daar volgens hem toch 'niets interessants' was. Ik kan me heel goed voorstellen dat men gewoon niet wilt dat Riffijnen bewust worden van de rijke historie van hun regio omdat dat bijdraagt aan de bewustwording van een eigen identiteit. En laat dat nou net zijn wat de machthebbers niet willen hebben. Nou nog niet, misschien in een toekomst wanneer iedereen toch al verarabiseerd is en het verder weinig uitmaakt.


Citeer
Jij bent degene die hier per se conclusies wilt trekken over wie er eerder in Arif was en over de totstandkoming van nederzettingen in Arif. Hier heb ik nooit wat over gezegd: ik heb namelijk nooit beweerd dat Luwata en de Nefza pas in de 3e eeuw na Chr. zijn gemigreerd. Wat ik heb gezegd is dat er aanwijzingen waren van een westwaartse migratie van de Luwata in de 3e eeuw na Chr. In tegenstelling tot jij beperk ik mezelf niet tot 1 migratiegolf: het kan heel goed zijn dat de er meerdere migratiegolven zijn geweest en dat sommige van deze westwaartse migraties voor de 3e eeuw en eventueel ook erna hebben plaatsgevonden. Jij bekijkt het veel te zwart-wit alsof toen het enige moment was dat zoiets heeft plaatsgevonden en dit is een verkeerde conclusie die jij trekt. En mbt. tot de tendens die jij beschrijft (hoe westelijker, hoe autochtoner) dit is slechts een algemene vuistregel en niet iets wat je zomaar kan toepassen op elke willekeurig situatie. Zijn de Gomara autochtoner dan de Senhaja? Of in het geval van Arif:zijn de Ibeqqoyen autochtoner dan de Icebdanen?

De zogeheten ' volkswanderungen' door het semi-nomadisch bestaan van de imazighen is natuurlijk een wirwar van gebeurtenissen, maar toch blijft die tendens oost naar west tendens staan. Zoals jij toegaf dat dat op meta-niveau wel het geval is.

Citeer
Mbt. tot de neo-Punisch sporen, die in Ait Bu3ayac zijn gevonden (bij Dcar 3alla Buka[r] om precies te zijn) is kennis van Feniciers nodig om deze archeologische resten in de juiste context te kunnen plaatsen. Zo zijn de keramische schreven die hier gevonden zijn een aanwijzing voor grootschalige landbouw-exploitatie en eventueel ook voor handel van landbouwproducten (pre-islamitische markt op de plaats van Nekor?). En zijn de 7 graven die hier zijn gevonden een aanwijzing voor het geloof in een hiernamaals (pre-islamitische godenverering bij Azru n Tasrith en Thanda Huwa?). Jij mag dan denken dat onderzoek naar de neo-Punische sporen niets oplevert in de context van de Imazighen uit de oudheid. Hier ben ik het met jou niet eens: ik denk door zulke Fenicische aspecten nader te onderzoeken we meer te weten zullen komen niet alleen over de Feniciers zelf, maar ook over de Imazighen met wie zij in direct contact stonden. Dit is het punt wat jij in mijn ogen te veel onderschat.

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar dan vraag ik me ook af dat van het weinige onderzoek dat er gedaan is, er zoveel van de Feniciërs naar boven is gekomen omdat er van de Feniciërs veel bekend en gedocumenteerd was, dat het daarom ook makkelijk te benoemen en aanwijsbaar voor de onderzoekers was ? Dat Fenicische karakteristieken vanwege hun bekendheid meer opvallen, zeg maar.

Citeer
Ik denk dat jij wederom een verkeerde conclusie trekt mbt. het artikel van Kerr: het punt wat Kerr maakt is niet dat er andere Imazighen waren, maar slechts dat er een andere taal werd gesproken (of eigenlijk een andere schrijftaal werd gebruikt). Of dit gebeurde door eenzelfde of een andere groep(en) Imazighen wordt niet duidelijk gemaakt door Kerr, op blz. 51 schrijft hij: "the topic discussed here is not ethnographic, but epigraphic". Dat jij dit desondanks doortrekt door te stellen dat er dus oudere en andere Amazighstammen ooit geleefd hebben is dus in mijn ogen een verkeerde conclusie.

Het is misschien wel simplistisch om te denken dat een meer afwijkende taal inherent is aan een afwijkende samenstelling van volk. Maar zo gek is dat toch niet. Ik moet overigens wel toegeven dat ik niet wist wat epigraphic betekent. Ik heb het pas net opgezocht. Vooralsnog dat ik dat ik inderdaad voorzichtig moet zijn met conclusies te trekken omdat er juist zo weinig bekend is van het libyco-Tamazight.
#383
Wat weten we dan over de Imazighen die ten tijde van de Feniciërs in Arif hebben gewoond ? Zo goed als niets, en waarom dat ontweken wordt is wat mij dwarszit. Er zijn hier zoveel topics gedaan over de Feniciërs zonder in te gaan over de imazighen die daar gelijktijdig, en eerder hebben geleefd.

Jij hebt zelf mij een keer in een andere discussie laten weten dat de Nefza en of de Luwata pas in de 3 eeuw AD door vanuit Egypte westwaarts te migreren en uiteindelijk in Arif te belanden. Dat laat het zo lijken alsof de Feniciërs eerder in Arif waren dan de Imazighen.
En je weet dat het bullshit is, gezien de tendens dat hoe westelijker hoe autochtoner de Noord-afrikanen.

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=19129.90

Natuurlijk kan ik er dus niet tegen als je dus insinueert dat ik als Ubu3yach ook iets over de Feniciërs hoor te weten omdat zij ook onderdeel zijn van de geschiedenis in Arif zijn maar als het om de imazighen gaat, we het maar moeten doen met een aanname die verder niet eens 'worth mentioning' is. Er moeten ook genoeg sporen van hen zijn, ik bedoel, pottenbakken, bouwen, gereerdschappen maken etc, konden zij ook heus wel zonder de Feniciërs.

Onze Amazighvoorouders zijn niet alleen de geïmmigreerde Nefza, Luwata, Senhaja en Gomara. Dat is alleen maar een deel van het verhaal. Ik probeer dus met mijn topic over het (Libyco Berber) een link te leggen met de oudere Amazighstammen die er ooit geleefd hebben omdat zij ook in ons zitten.
#384
Citaat van: buƹluz op 28/01/2015 om 17:41:50
Waarom wil je onderscheid willen aanbrengen tussen Fenicisch en Punisch mbt. tot de stichting van de nederzettingen in Arif? Waarom is dit belangrijk voor jou om te kunnen achterhalen? Maakt het überhaupt wat uit of het een of ander wordt genoemd in dit geval?

In mijn ogen is dat werkelijk een non-issue, omdat het sowieso erg lastig (zoniet haast onmogelijk) is om te achterhalen en bovendien voegt het volgens mij een minimale waarde toe aan de historische reconstructie van de Arif uit de Antieke oudheid. Zo'n discussie over het al dan niet gepastheid (= impliciete waardeoordeel?) van het gebruik van een bepaalde terminologie is vaak een kunstmatige discussie die veelal gevoerd wordt binnen de (elitaire?) kringen van wetenschappers. Zulke discussies zijn echt nutteloos voor een breder publiek. Je zou het haast kunnen vergelijken met dat artikel van R. Kerr wat jij gisteren hebt gedeeld en waarin de auteur ook zo'n kunstmatige en haast onmogelijk onderscheid wenst aan te brengen tussen "Berberse" en "Libyco-berberse" talen.

Ik vind dat gewoon onzin, want afgezien of de nederzettingen in kwestie daadwerkelijk gesticht zijn door Feniciers of door Puniers of door iemand anders (en als gevolg hiervan dus een bepaalde label aan kunt hangen) is het veel interessanter om deze te kunnen dateren en de nederzettingen in een bepaald historisch tijdverloop te kunnen plaatsen.

Belangrijk voor mij is het niet. Het was maar een vraag, en wat mij betreft niets dat met labels plakken te maken heeft. Is het dus niet redelijk om een onderscheid te maken tussen een euro-american en een europeaan of een african american en een afrikaan. Dat zijn toch gewoon werkelijke verschillen. En waarom zou die analogie niet op gaan voor Feniciërs en Puniërs ? Ik neem aan dat in de geschiedkunde elk historisch detail welkom is. Maar als jij andere dingen belangrijker vindt, have at it boss want Feniciërs zijn niet mijn ding dus laat ik dat ook verder aan jou over.
#385
Citaat van: buƹluz op 28/01/2015 om 00:26:34
Azul a Vutγmas!

Nou, wat denk je zelf dat gepaster is?

Daarvoor zou ik een duidelijk onderscheid moeten kunnen maken tussen Fenicisch en Punisch en die kennis heb ik gewoon niet.
#386
Azul,


Wat ik me afvraag is eigenlijk, of het meer gepast is om van Punisch te spreken ipv Fenicisch ? Afhankelijk van door wie de nederzettingen in arif tot stand gekomen waren. Of het de Feniciërs die dus in direct contact stonden met het thuisland in Libanon of de vernoord-afrikaanste Puniërs van Carthago en omstreken.
#387
Het Libyco-berber schrift is overal in Noord west Afrika terug gevonden, van Marokko tot aan Libië. Er werd er in verschillende dialecten mee geschreven. Het was een teken van intellectuele emancipatie van het inheemse volk en een taal in de maak, geïnitieerd door Masinissa. Helaas
heeft het te kort geduurd om een stevig ondergrond voor zichzelf te creëren. Na de dood van Masinissa heeft het Numidische rijk zich, door de Romeinen, nooit meer kunnen verenigen als hoe het voorheen eens was geweest.

Ik wil wel een kanttekening maken dat er van het Libyco-Berber heel weinig bekend is om het goed te kunnen vergelijken met de latere amazigh-talen, desalniettemin is wel gebleken dat het afwijkt. Maar dat er andere stammen aan de kust woonden lijkt mij in iedere geval heel aannemelijk.
#388
Ik heb een interessant artikel gevonden wat betreft het oude Libyco Berber schrift en de bevinding die daaruit ontstaat dat er een ander type Imazighen aan de middellandse zee kust woonden. Uit dat schrift is dus gebleken dat ze talen spraken die slechts verwant waren aan de  latere amazigh talen omdat ze alleen maar vage gelijkenissen vertonen en geen directe. Terwijl het Tamazight dat na de komst van de islam dat in het arabische alfabet geschreven is, overduidelijk consistent is met het tegenwoordige.

Bepaalde amazigh stammen zoals de Luwata , Senhaja en Gomara die later een grote impact op de kuststreken zouden hebben, vinden hun oorsprong in het zuid/oosten. Dat roept dan natuurlijk de vraag op wat er met die eersten gebeurd is. Het meest voor de hand liggend antwoord is dat zij gewoon opgenomen zijn en dat hun bloed ook door de aderen van de latere Riffijnen, Jebala, Kabyliërs etc is gaan vloeien.

Zij lijken wel de vergeten imazighen te zijn en dat het nooit ter sprake is gekomen vind ik erg jammer. Het is ook vrij onbekend.

http://www.academia.edu/450751/Some_thoughts_on_the_Origin_of_the_Libyco-Berber_Alphabet

#389
Taal / Re: Tips om het Tamazight te behouden
18/01/2015 om 18:38:56
De vorige keer was er zo'n zangeres, Sabrina genaamd. De muziek is gewoon afschuwelijk net zoals de meeste muziek die er op de zaterdag avond show komt of gewoon op die zender in het algemeen, daar niet van. Maar het was echt zielig voor dat meisje omdat er voor en na haar alleen maar Darija-taligen aan tafel schoven, en telkens wanneer er aan haar persoonlijk vragen gesteld werden over haar muziek en carriére moest dat van Boezian in het Darija gebeuren. En tot slot vroeg Boezian of ze nog ooit van plan was een darija-talig album uit te brengen. Wat een eikel is die gast toch...

Een andere keer was er een Riffijnse zanger te gast, Ahmed Temsamani. Gewoon een ordinaire amediaz, maar dit keer was Boezian er niet bij maar Saloua alleen. Dus begon ze weer zo als gewoonlijk in het Darija te interviewen zodra er zo'n Darija-talige zanger aanschoof. Je zou denken alsof er een te kort is aan Amazightalige musici dat de Darija-talige, de laatste tijd ook standaard aanwezig zijn, alsof er niet genoeg andere zenders zijn waar zij hun kunsten kunnen vertonen. A fijn, dus toen ze hem in het Darija begon te interviewen antwoordde hij gewoon in het Tamazight terug. Dat was een primeur, en toen ging Saloua daar ook gewoon in mee, en begon ze ook Tamazight te praten tegen hem. Deze man is een held.

Je ziet gewoon dat Riffijnen in het algemeen een laag zelfbeeld hebben wat betreft hun taal, die niet een prominent deel van hun identiteit uitmaakt,  maar die is afgebrokkeld toch een grappig eigenaardigheid. ....... Zucht.........
Dan denk ik bij mezelf : Maar natuurlijk, wij zijn een onderdrukt volk, logisch dat velen zich zo gedragen. Het heeft geen zin boos op ze te zijn.
#390
Muziek / Re: Med Ziani
16/01/2015 om 15:37:41
Med Ziani blijkt gewoon in Alhoceima te zijn opgegroeid en is pas op latere leeftijd naar Spanje geëmigreerd. Dit in tegenstelling tot wat ik eerst dacht. Hij heeft niet eens op de Colegio (Spaanse school) gezeten, maar op een reguliere school in Alhoceima.

Dit is één van van zijn laatste nummers. Het is gewoon een te gek nummer !

https://www.youtube.com/watch?v=7LC4U7fXg5o