-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#271
Azul,

Een slechte gewoonte van me, is dat ik vaak op een zijspoor beland omdat ik niet consequent handel door bij het onderwerp te blijven en mezelf niet te laten afleiden. Oké, Bullshit OFF - Topic ON.

Ik moest natuurlijk de situatie van de Ierse taal eerst eens goed bekijken om tot een vergelijking te komen. En wat ik heb gevonden is best wel verrassend te noemen. Bizar eigenlijk. Ondanks dat Ierland al bijna 100 jaar onafhankelijk is van het VK, kan het nog voorkomen in bepaalde gevallen zelfs gearresteerd te worden voor het spreken van het Iers.

It may surprise readers to learn that 90 years after Ireland gained independence from the United Kingdom you can be arrested for speaking Irish in Ireland, but this is just one of 756 documented instances of discrimination of Irish speakers noted in the Commissioner’s report for 2012.

In the incident in question, which took place in the Dublin suburb of Dundrum in February 2011, a man was detained and taken in handcuffs to a Garda (police) station after being stopped in relation to a traffic offense, when he asked a police officer to deal with him through Irish.

He was held there until a Garda (police officer) was found who could deal with him in the first official language. The man said that the experience had left him “shamed and insulted and I was told several times I did not have a right to conduct business through Irish, that I should desist and that I would not have been arrested if I hadn’t spoken in Irish...I am convinced that I was arrested for speaking Irish and for that reason alone.


http://www.irishcentral.com/homepage/why-the-irish-language-is-dying-in-ireland

Dit is ook iets dat bepaalde Tamazight-sprekers beslist overkomt, die om welke reden dan ook geen Arabisch beheersen. Met name Euro-Riffijnen en de inboorlingen die in de meest afgelegen plaatsen leven en nooit een educatie hebben genoten, die bestaan natuurlijk ook nog steeds. Maar bedenk goed dat dit Ieren onder elkaar zijn en niet zoals wij die letterlijk bezet worden door anderstaligen. Hoe kan het zover komen?

Op een gegeven moment als het aantal sprekers van een taal nog maar in de enkele tienduizenden ligt dan wordt de situatie onomkeerbaar, volgens de experts .

http://www.irishcentral.com/opinion/others/why-it-is-too-late-now-to-save-the-irish-language

Hoeveel van de Riffijnse jeugd spreekt er nog Riffijns? Oké van degenen die er nog wonen vrijwel allemaal natuurlijk. Maar aan wat voor getallen moet ik dan denken? Tja, die van de diaspora natuurlijk op een paar uitzonderingen na, vrij weinig eigenlijk en van hen hoef je ook niet veel te verwachten. Ach kom, doe even normaal. Een 3rd rate idiot die om de haverklap 'ewa kriminaa' of 'emshoem aaaa' roept of 'awid iju guerro' en die ' mishyoeghen, mishyoeghen?' zegt, die is de benaming Tamazight-spreker toch niet waard. Let's face it. I didn't mean to be an asshole maar dat is nou eenmaal het niveau van de 3e generatie Riffijnen in Nederland. Het is vooral aan de ouders te wijten, niet aan hen. Het grappige is dat hun Tamazight van hetzelfde niveau is als dat van hun Turkse en Nederlandse vrienden die zich dat jargon ook eigen hebben gemaakt. Het enige verschil is dat zij de taal natuurlijk een stuk beter kunnen verstaan dan degenen die hen kopiëren. Voor de rest houd ik natuurlijk heel erg veel van onze straatterroristjes en tuigvloggers. My niggas!


Terugkomend op de Ierse situatie blijkt dat een slecht beleid op termijn een taal de das om kan doen. Je kunt stellen dat zij veel in eigen hand hadden maar alsnog hebben gefaald. De privilege van zelfbeschikking hebben wij niet eens. Het lijkt alsof we geen enkele medezeggenschap hebben in de discours die het Tamazight volgt. De discours is waarschijnlijk dat het Tamazight gewoon de afgrond in wordt geduwd. Waar ik me over verbaas op de M8 zender, is dat er niet dagelijks gewoon 3 versies van het nieuws uitgezonden worden, ipv van dat geklooi en gesodemieter met de 3 hoofdtalen. Ze hebben tijd zat. Ze zenden toch alleen maar heel de dag van die kut-reclames uit en wat ingesproken soap-troep. Het startpunt hoort organisch te zijn, geen kunstmatige constructie. Er is ruimte zat.

Wat we kunnen is onze betrokkenheid intensiveren maar ik zie dat veel mensen te zwak zijn. Beaten down by life, weet je, whatever. Ze zij meer ontwijkend en stellen dat ze andere zorgen aan hun kop hebben etc. Kortom, je kent het verhaaltje wel. Mijn boodschap: Don't give up the fight! Unite! Vorm een front en laat je stem gelden.Het leven is nou eenmaal een struggle. Je krijgt niets toegeworpen. Wellicht komt dat op velen over als een goedkoop cliché maar bij wie dat zo ook in de oren klinkt, die zit reeds in een overlevings-mode and gave up on living life a long time ago. Survive for what?
#272
Citaat van: Thatha op 28/11/2016 om 23:35:06
Azul,

Dat stukje met chorfa certificaat zag ik tijdens een preview langskomen. Ik heb niet gekeken naar het programma zelf, kan die Nasi Dchar niet meer aanzien na zijn krokedillentranen bij de Gouden Kalf uitreiking terwijl hij floreert bij de gratie van de blanke elite. Ik zag hem glazig en vol bewondering naar dat stukje papier kijken, fokking retard.  Bij de Nederlanders viel me op dat niemand een zuivere Nederlander is, allemaal voorouders uit het buitenland.
Azul,


Ik kwam het eigenlijk heel toevallig tegen nadat ik die van Jeroen Krabbé zag die al dan niet onder andere Joods/Marokkaans/Portugese voorouders zou hebben. Opeens zag ik langs de zijkant van youtube die van Nasridin Dchar dus ben ik even wisten kijken. Ik heb echt niets persoonlijks tegen hem. He's obviously a talented actor en succesvol uiteraard maar die emotionele uitbarsting tijdens die gouden kalf uitreiking vond ik ook wel een beetje overdreven. But then again, probeer ik na te gaan wat er toen echt in hem omging. Moeilijk. I hope he has grown up since then and developed some thick skin instead of being such a crybaby.

Weet je wie ik echt niet mag? Dat schijnheilige pokkewijf van de meiden van halal. Een boodschap aan haar: Hans Teeuwen d amshoem, ma zghiram adas dazmarad shem nigh d suythmam akidem, a thoasra!! Houd het maar bij Ebru Omar. Nee maar, weet je. Toen Yuba Zalen haar tijdens een interview confronteerde met de marginalisering van het Tamazight was haar antwoord dat het Arabisch de taal van het geloof is, alsof je die dingen niet los van elkaar kunt zien. Het al lang al achterhaalde klassieke bullshit-argument waar men zich kapot om moet schamen.

Citeer
Aan mijn vaderskant van de familie denken ze ook dat ze chorfa zijn terwijl het gewoon armoedzaaiers uit Tazaghine en omgeving zijn.  Het hele chorfa idee is bedacht door de mensen die de touwtjes in handen wilde hebben in een stam of regio, eigenlijk doen ze op minischaal wat de Alaouis met heel Marokko doen. Het is ook een publiek geheim dat de Alaouis certifcaten verkochten als onderdeel van hun verdienmodel voor de BV Marokko. Tegenwoordig kun je ook van die stickertjes kopen die je op de voorruit van je auto kan plakken zodat agenten je niet mogen aanhouden. Menig succesvol ondernemer in geestverruimende software heeft een dergelijke sticker op zijn X5 geplakt zitten.

Haha...echt komisch dat Shorfa gedoe. Als ik dat probeer te analyseren krijg ik het idee dat het een soort voortzetting is van de koraish elite destijds met de veroveringen en uitbreiding van het Arabische rijk. Daar moet het wel een overblijfsel van zijn, denk ik.

Hey trouwens, je merkte daar net Tazaghine op. Weet je, ik ben daar een paar keer langs gereden. Het is echt mooi stadje, man. Die bomen, that hillside, the river. Mooi man. I think I'm in love. De volgende keer ga ik daar naar binnen to check it out. Misschien koop ik er ooit wel een huis.

Citeer
Ik heb wel eens een neef horen zeggen dat hij geluk had met een hoge taxatie van de schade na een auto-ongelukje. Taxatie was hoger dan de waarde van zijn auto. Dat moest wel komen doordat hij chorfa is, terwijl andere familieleden dan bevestigend knikken. Daar zit je dan naar te kijken vlak voordat je je verhaal over de Amazigh wederopstanding wilt lanceren. Gelukkig is mijn moeder nog zo scherp dat ze begrijpt dat Irifiyen zich al te graag goddelijke eigenschappen aanmeten. In haar beleving heeft een chorfa niets met profetie te maken maar met lokale amraben, als je daar van afstamt kan je bescherming genieten van bovenaardse/ondermaanse krachten. Verklaring van mijn moeder is nog te volgen vanuit genealogisch perspectief.

Overigens beweerde Abdelkrim El Khattabi ook dat hij chorfa was om zijn status  en zeggenschap te vergroten terwijl zijn rejdud uit de omgeving van Ajdir moeten zijn gekomen op de vlucht voor honger of een vete. Kennelijk waren de Iqra3yien van Aith Sidel ook niet vies van geschiedsvervalsing. Toevallig komt Aboutaleb daar ook vandaan, tijdens zomergasten viel mij op hoe hij kickt op alles wat Arabisch is, Oum Kaltoum liedjes laten horen en meer van dat soort kattengejank. Zo graag iets willen zijn wat je niet bent, berber de service. Hij heeft tijdens Zomergasten nul komma nul over zijn Amazigh achtergrond verteld, hij is zwaar schuldig aan culturele genocide.  Dchar is (culturele) Arabier, hij kan er niks aan doen dat hij niks van Arif weet of geen Tmazight spreekt.

Een paar jaar geleden zei Aboutaleb ergens in een programma iets over een Arabische dichter die schreef dat eenzaamheid zoiets is als een enkele boom in een heel groot park. Dat is me bijgebleven, vind ik wel mooi eigenlijk.
Aboutaleb is best wel gegroeid in zijn amazighbewustzijn want sinds enkele jaren woont hij ook het Amazigh-nieuwjaar bij.

Nee maar, weet je. Ik heb wel eens in introspectie gedacht: Nigga, wat als je in Marokko was opgegroeid en daar je educatie genoten had, zou je dan niet een bepaalde verwantschap voelen met de Arabische wereld en beschaving? Ik acht die kans heel groot als ik heel eerlijk moet zijn. Je jeugd is zo bepalend voor de rest van je leven, weet je wel. Daarom wil ik niet zo snel oordelen over Aboutaleb in dit geval want hij heeft ook zijn educatie/opvoeding in Marokko genoten.  Dat mag je niet weerhouden op zoek te gaan naar de feitelijke geschiedenis, niet terug te deinzen voor een objectieve evaluatie daarvan en dat je de ontplooiing voor je taal en identiteit kunt ambiëren. Zo hebben velen wel dat initiatief genomen en zij zijn de helden die ons geïnspireerd hebben. One love!

Als ik zo terug kijk op de vorige eeuw en de positie van de Imazighen en het amazighbewustzijn gedegradeerd en blijven steken in een tribale identiteit en de orale traditie, dan is het niet gek dat de arabisering in een rap tempo is verlopen. Natuurlijk hebben lang geleden Imazighen geschreven in hun eigen taal, met name de Barghwata. Wie weet hebben onze voorouders ook geschreven over Nekor s Tmazight maar is alles verloren gegaan, tijdens veroveringen en veldslagen verbrand. En dan begrijp je ook precies waarom je volgens de Arabieren de koran uit je kop moet leren zodat wanneer je veroverd wordt en al je instituten en intellectuele eigendommen vernietigd worden, je de koran nog uit je hoofd kent en daar kan men niet bij. De antiek Arabieren deden datzelfde bij andere volkeren. Wie weet wat die teringlijers allemaal vernietigd hebben, geldt ook trouwens ook voor die smerige Almohaden en Almorabiten die dat voorbeeld volgden.
#273
Vandaag nog die doc gezien over Nasri Dchar, de halve Riffijn die op zoek ging naar zijn roots. Ik heb me mateloos geergerd aan dat shorfa gezwets van hem. Denkt hij nou echt dat hij van de profeet afstamt. En al mag zo zijn, wat dan nog?

Een pluspuntje van hem vond ik wel toen hij naar ait Sidel ging. Ja, dat is notbene  de plaats waar Walid Mimoun vandaan komt. Nasri zal ongetwijfeld zijn muziek wel kennen. Maar even terug: er was een moment dat hij heel even Tamazight probeerde te praten met een tante van hem, hetzij gebrekkig. Maar allez, het was tenminste een poging. Thumbs up! Maar niemand sprak Tamazight terug, ook zijn oom niet. Die versterkte alleen de shorfa mythe door hem een quasi shorfa certificaat te laten zien die ze zogenaamd van de koning hebben ontvangen, honderd jaar geleden. Well , whatever. Kortom, zijn Riffijnse Amazigh zijde was zwaar ondervertegenwoordigd maar dat is niet zijn schuld maar meer van het marginaliserings effect en vooral een enorm gebrek aan amazighbewustzijn. Alsof de Qalia Riffijnen alleen maar in het teken van shorfa staan. Als het Riffijn en Amazigh zijn niet eens noemenswaardig is, moet je dan eens nagaan wat er voor gezorgd heeft dat je zo ver heen bent geraakt.
#274
Gisteren bij m'n moeder op bezoek, Tamazight zender gekeken. Er was iets dat me opviel bij die reclame van de klimaat conferentie dat in Marokko gehouden werd, pas geleden. Dan kreeg je van die kinders die dan ieder hun zegje mogen doen in hun eigen taal ovet hoe ze zich zorgen maken over de klimaatverandering. Alle talen kwamen langs de revu behalve Tamazight. Wie had dat kunnen zien aankomen? Een conferentie die op Amazigh grondgebied wordt gehouden in een stad waarvan de naam een Amazigh etymologie bezit. Is het flauw om te denken dat er iets ontbrak? It didn't even cross their minds at that channel? I'm sure it has. Oh wacht even: te weinig zendtijd om Tamazight er ook nog even tussen te proppen, reclame's mogen niet te lang duren. Dat zal het wel zijn, niet de uitermate zwakke Amazigh lobby. Nee, die moeten vooral op hun tellen passen dat ze niet het establishment voor het hoofd stoten.

Ach jongen, doe niet zo verbitterd, joh. Tamazigh dit Tamazigh dat, doe nou eens keer normaal en wees niet zo'n onruststoker. Arabisch is de taal van het geloof, dat zei dikkop Esma El Ariachi weleens. Je weet wel, die van de meiden van halal, die Hans Teeuwen probeerden FAIL te confronteren. Je weet wel, Esma met dat bekakte Randstad accent. Zij is ook Berrrbers, weet je wel. Met een Engelse R.

Ja, beste mensen.Wat voor de meesten vanzelfsprekend is, geldt voor Imazighen niet.
#275
Zonder amazighbewustzijn lijkt mij isolatie de enige andere manier voor het behoud van de eigen taal maar dat is natuurlijk
niet ' the way to go'. Bovendien is isolatie ook een soort double edged sword want dankzij isolatie zijn wij ook opgesplitst in zoveel fractie's, substammen etc. In dat opzicht zorgt isolatie qua verscheidenheid voor net iets te veel van het goede.

In de afgelopen deccennia zijn steeds meer mensen getrokken naar de steden in Arif dus onstaan er nieuwe stedelijke dialecten. Wij hebben veel ait Touzine,ait Temsamane en Igzenayen in Imzouren, Bouayach en Alhoceima. Zo onstaat er een wisselwerking tussen ait Wayigher en de andere stammen en zo wordt de nieuwe west Riffijnse taal geboren. Ik neem aan dat het in Nador niet anders is. Natuurlijk is darija ook een variabel die in de vergelijking aanwezig is. Een constatering waar je niet omheen kunt. Daar moet men dan middels amazighbewustzijn voor zorgen dat dat niet gaat domineren,  een soort trojan horse, weet je wel. Anders kun je na een tijdje beter helemaal overstappen naar darija.
#276
Anger is the devil's remote control. Tanger Riffijnen zijn slechts de reflectie van waar ze aan blootgesteld zijn geweest en waar ze blijkbaar helaas geen vuist tegen hebben kunnen maken. Het is niet allemaal zwart-wit want er zijn ook Tanger/Tetouan Riffijnen die het Tamazight herontdekken. We hebben wel degelijk in bepaalde mate invloed op ze.
#277
Azul,


Opzichzelfstaand zou je kunnen stellen dat er niets mis is met het uit beleefdheid naar het Arabisch overschakelen wanneer men zich het gezelschap bevindt van iemand die alleen maar Arabisch (darija) spreekt. Daar kan ik me wel ergens in vinden maar wanneer je daar zo van overtuigd bent, mis je echter de bredere kijk op de kwestie. In het geval dat je dagelijks te maken hebt met Arabisch sprekenden kan het natuurlijk niet zo zijn dat je door je 'beleefdheid' door iemands aanwezigheid belet wordt je taal te spreken met degenen die het wel spreken. Dat is waanzin en natuurlijk zijn de meeste Riffijnen het daarover eens. Desondanks is dat nog niet overal zo vanzelfsprekend. Incidenteel is het geen probleem om over te schakelen maar zodra het structureel wordt, wordt het een situatie met ingrijpende gevolgen.

Verarabisering 101 begint natuurlijk op de manier dat men eist dat je in diens aanwezigheid over hoort te schakelen. Zo worden er barriéres opgeworpen en verliest je taal aan terrein en wordt het teruggedrongen. Het is gewoon de logische conclusie die daar uit af te leiden valt. Natuurlijk kan het de verarabiseerden wel gestolen worden, die geven er niets om. Daar wil ik dan verder niet over oordelen omdat ik iedereen zijn ding wil laten doen maar ik erger me soms wel eens aan Tanger-Riffijnen, die zo darija tegen je komen spreken wetend dat je Riffijns bent, doen alsof ze daarmee zo uitzonderlijk zijn. Flikker toch een eind op, man!! Ik kan die gasten echt niet uitstaan.
#278
Ik stel vast dat Imazighen wel degelijk de eigen taal niet waarderen door soms een secundaire betekenis, al dan niet onbewust of semi-bewust, aan het woord 'tmazight' toe te kennen. Soms hoor je toch wel eens ' taek y tmazight' of ' qa tmazight waha'. In deze context betekent 'tmazight' niks anders dan gelul of geouwehoer. Wie zijn eigen taal gelijk stelt of synoniem maakt aan slap gelul kan toch moeilijk ontkennen de eigen taal niet te waarderen. Daar valt naar mijn mening geen speld tussen te krijgen.

Dat voorbeeld uit de praktijk dat jij geeft valt terug te voeren op wat ik eerder stelde in een eerdere post dat er in het dagelijks leven voor velen bepaalde gedragsnormen gelden that need to be critiqued and challenged. Ik kom er nog later op terug.
#279
Geschiedenis / Re: A wradi, kinderen van me.
23/10/2016 om 17:00:32
Azul,

Ik ben al op de helft van mijn leven en veel tijd heb ik niet meer om men te laten wennen aan me. Ik heb 15 jaar op dit forum door gebracht dus dat moet wel voldoende geweest zijn.

In Nederland ligt heel de Amazigh scene op een laag pitje en dat heeft volgens mij niet te maken met idat verschillende groepen niet met elkaar overweg kunnen maar dat velen afhaken omdat ze hun idealen hebben laten vallen en men is nu meer bezig met het opvoeden van kinderen en het overleven opzich. When you grow old your heart dies.

Kijk alleen naar een site als Amazigh times: ze produceren 3 artikels per maand.

Onze mensen lijden ook aan de aandoening dat het gras bij de buren altijd groener is en zodoende zijn ze geneigd niet je input te accepteren. Je moet alles in de naam van god doen anders luisteren ze niet eens. Heel die regressieve mentaliteit vormt een enorme barriere. Hadden ze maar beter moeten opletten welke imams ze binnenhaalden. Turken zijn beter georganiseerd en daarom vallen zij zelden ten prooie aan het jihadisme itt Marokkanen.


#280
Geschiedenis / Re: A wradi, kinderen van me.
21/10/2016 om 14:13:00
Azul,


Men kan niet iedereen tevredenstellen en vanuit een artistieke oogpunt houd je op jezelf te zijn op het moment dat het tevredenstellen van mensen je doel is. Dat is basics 101, weet je.

Ja sorry, als jij begrip hebt voor dat soort bekrompen opvattingen van die vrienden en daar anderen medeverantwoordelijk voor houdt, dan ben jij ook onredelijk.

Vernederlandst? Hoe staan zij eigenlijk in deze maatschappij dan? Mogen hun kinderen niet met niet-moslims spelen? Heus wel. Zouden zij ook geen voorstelling van Najib Amhali bekijken omdat dat 'vernederlandst' is? Nee, zo extreem schat ik ze niet in. Maar nou komt het...
Zodra men zich uitgeeft voor Amazigh dien je te voldoen aan een bepaald verwachtingspatroon van ze. Je dient streng religieus over te komen en een gewaad dragen en hen met een soort gevoel van nostalgie te betoveren. Dat is de Amazigh die zij voor ogen hebben. Het is een soort pronkstuk dat je thuis in de glazen kast stopt voor de sier. Het moet tot de verbeelding spreken. Ze willen een plastic Amazigh om mee te pronken!

Awma inou, we weten heel goed welke groep in het bezit van een sense of entitlement met een bekeringsdrang en die zich heel snel geprovoceerd voelt. Het is jammer, weet je. Maar het zal ze goed doen om some thick skin te ontwikkelen en zich niet zo snel van de wijs laten brengen.
#281
Taal / Re: taal
20/10/2016 om 12:45:13
Citaat van: muslima 24 op 20/10/2016 om 11:28:33
Azul,

Hoe zou je dit proces denk je tegen kunnen gaan? Je kunt helaas niet heen om de globalisering en industrialisatie. Met alle gevolgen van dien.

Door te investeren en werk te creëren in de eigen regio. Ze wakker te maken en mede te delen dat er geen Europa meer voor ze is om naar toe te emigreren en dat ze godverdomme wat van hun leven daar moeten maken ipv te blijven dagdromen over Europa. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat gedonder!
#282
Geschiedenis / Re: A wradi, kinderen van me.
20/10/2016 om 11:06:10
Azul,


Zinloos is het wel als je mij verwijt alles op een hoop te hebben gegooid terwijl ik in een eerdere post duidelijk heb aangegeven dat er eem verschil is tussen concerten en theaterstukken ed. Vervolgens kom je tot de simplistische conclusie dat ik 'schijt heb'. Ook dat strookt niet met de werkelijkheid. It means you have stopped listening.


Ik wil wel naar je luisteren. Daarom vraag ik je het expliciet nog eens voor de duidelijkheid. Heb je het werkelijk zo ervaren dat er bij theaterstukken en gedichtenvoordrachten door de alcoholconsumptie mensen in een beschonken toestand aanwezig waren en dat je  daar dus zodanig ongemakkelijk van werd? Zo ja, dan is dat een legitiem punt. Van mijn part mag alcohol van dat soort bijeenkomsten verbannen worden.

Waar ik eerder de nadruk op leg is om te onderzoeken of dit soort kritiek niet eerder gewoon een smeertactiek is om mensen tegen elkaar uit te spelen, dan een terechte klacht.

Tegelijkertijd ga ik ook de bekrompenheid van de Riffijnse gemeenschap tegen, wellicht het gedeelte dat door jou als 'schijt hebbend' omschreven wordt. Nee, maar moet je eens na gaan: Khaled en Mami en al die anderen zijn helden ondanks dat ze alcohol verheerlijken terwijl Riffijnse zangers niet eens aan zouden durven. Die horen alleen 'Tamort inou, Tamort inou' door te drammen om Imazighen in diaspora een false sense of pride te geven. I'm so tired of that shit! Op een gegeven moment gaat dat toch ook nergens meer over.

Je bent trots op je land als je daar wilt blijven wonen en nikst geeft om het materialisme van het westen en van dat soort mensen zijn helaas heel weinig meer over. Dat is de oprechte mentaliteit die ik mis.

Nee maar nogmaals, waar was ik: Khaled, Mami ed zingen over dingen die soms tegen de stroom in gaan. Wij Riffijnen kunnen dat niet omdat we een bekrompen religieus conservatieve bevolking tevreden moeten houden. What a waste of life....
#283
Geschiedenis / Re: A wradi, kinderen van me.
19/10/2016 om 13:43:41
Azul,

De Amazigh-zaak, wat is dat? Naar mijn weten is dat de positie van het Tamazight en daarmee samenhangend de positie van Imazighen in het algemeen, proberen te verbeteren. Het is een battle die ' out there in daily life' gewonnen moet worden. Je kunt de Amazigh-zaak niet zodanig reduceren dat het slecht een bereik heeft van een muziekoptreden of daar erg van afhangt. Dat is niet de zaak die ik voor ogen heb.

Als Arabischtalige Marokkanen of Marokkanen/Noord Afrikanen in het algemeen , naar een Khaled concert gaan of iets dergelijks in de Rai genre. Dan gaan ze toch om feest te vieren en daar hoort voor sommigen alcohol ook bij. Vooral gezien het feit dat in de Rai muziek alcoholconsumptie juist verheerlijkt wordt. Hoe komt het dan dat dit soort muziek juist één van de pijlers is van de moderne Noord Afrikaanse cultuur? Daar heeft conservatief Maghreb toch niets aan kunnen veranderen!

Ik begrijp ook niet dat je schrijft dat je als niet-drinker er niet bij hoort. Sorry, maar peer pressure oftewel groepsdruk is iets voor kinderen of adolescenten. Volwassenen dienen elkaars keuze te respecteren. Je ziet toch vaak dat bij etentjes de één biertje en de andere een spa blauw neemt. Dat levert doorgaans toch geen conflicten op.

Bij de haven in Alhoceima komen ook families eten op het terras van een restaurant/bar waar binnen en op de boven verdieping gedronken wordt. Niemand heeft zoiets van: Hey daar wordt gedronken, dus blijf ik daar ver vandaan. De ruimte waar gedronken wordt, wordt dan wel gemeden maar niet het restaurant zelf.

#284
Geschiedenis / Re: A wradi, kinderen van me.
18/10/2016 om 01:15:53
Citaat van: Thatha op 16/10/2016 om 23:21:29
Azul,

Je omschrijft zelf al waarom de meeste Imazighen zich liever niet met alcohol associëren. De consumptie in Marokko vindt voornamelijk plaats in obscure cafés (lees: bordelen) in gezelschap van een paar tandeloze figuren en corrupte politie-agenten die alcohol walmen in je gezicht staan te blazen. Dan kun je het moeilijk hypocriet vinden als Irifiyen zich van alcohol distantiëren als het om gezinsuitjes gaat.

Het heeft een hoog relnicht gehalte als je erop staat om in aanwezigheid van kinderen je biertje te drinken. Ik wil je dat recht niet ontnemen maar het is niet echt mannelijk.

Excuseer mij, maar heb jij nooit alcohol gedronken? Het lijkt alsof alcohol consumptie een zo ver van je bed show is, dat je er zo'n karikatuur van maakt.

Het ligt er, wat mij betreft, maar net aan wat de Amazigh evenementen te bieden hebben. Als het om een toneelstuk of tentoonstelling gaat, lijkt het mij ongepast om alcohol te schenken, maar als het om muziek en dans gaat, zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen. Er komen daar heus geen kinderen van 10 jaar op af. Ik zelf heb geen bedwelmende middelen meer nodig om me goed te voelen. Ik nader de 40 jaar en ben heel erg op mijn gezondheid gaan letten. Ik heb leren mediteren als ik me gestrest voel.

Free your mind, bro! Je doet precies wat ik eerder schreef. Namelijk mensen neerzetten als schurken omdat ze een biertje drinken. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat altijd alles naar wens van de closeminded gedaan moet worden.
#285
Geschiedenis / Re: A wradi, kinderen van me.
15/10/2016 om 15:39:34
Als je de bars in Alhoceima af gaat zul je ook vaak politiemensen tegen komen, van adjudanten, commisarissen tot kolonels etc etc. Die komen daar om te ontspannen en drinken dus een glaasje of 2, misschien meer. De voetsoldaten van de laagste rang, die gasten die je op straat op elke hoek en kruispunt ziet zwaaien en observeren, die werken voor die eerder genoemden. Zij kunnen je wel gaan lastig vallen als ze je toevallig aanhouden ter controle en bijvoorbeeld alcohol in de kofferbak aantreffen, die je eerder bij de slijterij in Alhoceima hebt gekocht. Om de 5 km staat er een checkpoint dus de kans dat je wordt aangehouden is zeker aanwezig.

Dan krijg je dat verhaaltje van dit is verboden, dit een islamitisch land bla bla. Dan kun je beter maar niet de wijsneus uithangen maar gewoon vragen of je het op een akkoordje kunt gooien, wat neerkomt op het toestoppen van een beetje smeergeld. Zij kunnen daar ook niet principieel tegen zijn, want stel je eens voor dat jij connecties met hun bazen hebt. Dan willen zij daar natuurlijk geen gedonder mee krijgen. Dus natuurlijk nemen ze genoegen met 100 Dh en een verhaaltje dat je van je vakantie wilt genieten. Dronken achter het stuur is natuurlijk een ander verhaal en wordt je natuurlijk terecht in hechtenis genomen!