-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#256
In de uitspraak ' jullie willen een eigen land' zit ook een ironie. Juist zij willen een eigen land. Want waarom bevat het post koloniaal Marokkaans nationalisme geen Amazigh element? Alleen een Amazigh die als bouwsteen gediend heeft voor de Arabische beschaving/expansie is noemenswaardig in de schoolboeken. De Amazigh cultuur zelf is altijd miskend, passief agressief genegeerd en bewust gepoogd te vernietigen lang voor de koloniale tijden. En dat veel Imazighen zich die afkeer hebben laten aan praten is niet alleen te wijten aan een eigen mentale retardatie maar vaak ook aan de zelfhaat die iemand tijdens zijn jeugd opbouwt waarin persoonlijke intelligentie er eigenlijk helemaal niet toe doet. Dat je intelligent bent wilt niet zeggen dat je immuun bent voor zelfhaat. Het is de kwaadaardige doctrine die er aan vooraf gaat.

M6 heeft dan wel het Tamazight als officiële taal uitgeroepen maar als maatschappij hebben we nog een lange weg te gaan voor dat het Amazigh element volledig erkend is als waardig onderdeel van de Marokkaanse samenleving.
#257
Citaat van: Thatha op 08/01/2017 om 01:01:02
"maar jullie zijn vervelend want rwafa willen een eigen land en azulisten willen islam kapot maken".

Het is alleen maar de bevestiging van het bestaan van een intolerante, fascistische, pseudo-religieus gedachtegoed binnen de Marokkaanse samenleving. De ironie is juist dat zij de islam ernstige schade toebrengen maar dat kan hen blijkbaar niets schelen want voor hen is islam slechts een machtsmiddel, dat tegen je gebruikt wordt als je niet hetzelfde bekrompen gedachtegoed er op na houdt als zij. Ze bewijzen iig gerespecteerde moslimgeleerden zoals Tariq Ramadan er geen dienst mee, die juist predikt dat islam voor tolerantie, verscheidenheid, verdraagzaamheid etc etc staat. De praktijk laat helaas een ander beeld zien.
#258
Azul,

Ik geloof dat het beter is de strijd voor onze rechten aan te gaan zonder generaliserend te spreken van 'de Arabier'. Ten eerste, simpelweg omdat je niet elke Arabier in een verdomd hoekje kunt zetten maar ten 2e vooral niet omdat je daarmee je opponenten de kans geeft je van discriminatie te beschuldigen en daarmee te aandacht af te leiden van de zaken die er wel echt toe doen. Van zulke afleidingen zijn ze juist afhankelijk in de smeercampagnes die ze voeren.

Tanmirt,

#259
Azul,

Kun je je beter niet hatelijk uitlaten over Arabieren omdat je daarmee alle Arabieren vijand maakt, terwijl dat in principe helemaal niet hoeft. Heel veel Arabieren staan aan onze kant en zijn in verschillende plaatsen in Marokko uit solidariteit de straat op gegaan.

Tanmirt,
#261
Citaat van: Thatha op 30/12/2016 om 02:04:58
Azul,

Ik kan dat filmpje niet goed in de juiste context plaatsen, afgezien van het feit dat er een paar laffe messentrekkers op een groep Imazighen afstormt.  Ik hoop dat Irifiyen op gepaste wijze terugslaan en niet schrikken van dit soort excessen.
Via de mainstream media zien we helemaal niets van de actuele protesten in Nador en Hoceima maar op social media is er behoorlijk wat gaande.

Er staat 'Ibeltajiyen' een woord dat zoiets betekent als collaborateurs. Dat woord is overgewaaid via Aljazeera uit de Arabische lente. Egypte, als ik het goed heb. Dat woord is zeg maar grammatisch (vermazight) door er een I voor te zetten net als 'Iholandiyen' ed.

Ik denk dat de messentrekkers dus zelf Riffijns zijn en dat verbaast me eerlijk gezegd niet echt. Er is een deel van de Riffijnen, hetzij gering, met een fascistisch karakter die hun haat jegens het amazighbewust zijn niet onder stoelen of banken steken. Ze zijn daar heel vocaal in. En hier komt het: omdat het amazighbewust zijn nog niet echt een gevestigd element is binnen de Amazigh-gemeenschap. Anders was de drempel om je afkeer daar voor te tonen veel hoger geweest. Amazighbewust zijn hoort een soort beginsel te zijn maar die status heeft het nog lang niet bereikt. De één trekt een mes en een ander voert smeer campagne om het amazighbewust zijn in een kwaad daglicht te zetten.

Citeer
Om on topic te blijven, die Nasser Zafzafi lijkt een flinke achterban van Irifiyen te mobiliseren tegen de corruptie en en andere wantoestanden, hij heeft er wel het charisma voor. Helaas versta ik de helft van zijn toespraken niet omdat ook hij heel veel standaard Arabische zinnen door zijn  Tmazight gooit. Als je een filmpje van Zafzafi kijkt moet je eerst door een minuut Arabische intro heen terwijl dat echt niet nodig is. Als Europese Arifi merk ik meteen dat mijn totaal anders is dan een Marokkaanse Arifi, mijn zintuigen slaan niet aan op Arabisch, het is lege informatie in die taal in tegenstelling tot Duits, Engels of zelfs Frans. Wat dat betreft vind ik het goed dat het Tamazight onderwijs in Marokko een pure vorm Amazigh woorden bestaat, dus zonder leenwoorden uit andere talen. Daar zitten heel veel woorden in die wij als Irifiyen niet kennen of niet gebruiken, dat zie je ook in de Amazigh scene met woorden als tirelli, azul en tannemirt.

De naam is Azefzaf, van de west Riffijnse stam 'Izefzafen'. Het is een strijder en uit noodzaak. De corruptie in de regio heeft wel heel ernstige vormen heeft aangenomen en natuurlijk moet daar wat aan gedaan worden. Het is een held dat hij die rol voor zich opneemt.

Kijk, ik kan me er ergens wel in vinden dat je je stoort aan het Arabisch maar vergeet niet dat dat de taal is waarin zij onderwezen zijn. Natuurlijk blijft daar veel van hangen. En in principe zijn westerse talen even schadelijk voor het Amazighbewust zijn.
#262
Azul,

Veel Riffijnen zijn door het minderwaardigheidscomplex niet in staat de idealen die vanuit het eigen volk komen, te absorberen. Wanneer ze zeggen dat ze eerder Marokkaan of moslim zijn, bedoelen ze eigenlijk  dat ze in dienst horen te zijn van de onderdrukkers en geen recht hebben op zelfbeschikking. Het zijn lafaards omdat ze niet de moed hebben om in het belang van het eigen volk te denken. Het is namelijk veel makkelijker om als meeloper de pestkop aan te moedigen dan op te komen voor de zwakkere. Daar is een mate van moed voor nodig.

Je zag toch hoe die messentrekker de Marokkaanse vlag op hees als reactie op de Amazigh-vlag. Hij ging er op dat moment ook vanuit dat heel het land achter hem stond. Zo moedig was hij. Ik heb het over de video uit de topic van Buɛluz. De titel van de topic is een -throw back- naar een zin uit je vorige post.
#263
Azul,


Met dat verhaal onderschrijf je eigenlijk al wat ik eerder stelde, nl dat de verarabisering vooral een kwestie is van macht. De mensen die daar vooral vatbaar voor zijn, zijn degenen die geen sterk gefundeerde identiteit hebben. Dat gegeven maakt ons een makkelijke prooi. Het is al zo vaak besproken en nu is het maar net de kunst de minder belichte kanten te behandelen.

Ik heb een neef die het tot leraar heeft geschopt en hij vertelt mij dat in zijn klas de voertaal Marokkaans Arabisch is maar dat hij buiten de lessen om Tamazight spreekt met zijn leerlingen. Dat is oud nieuws, zou je zeggen maar dat dien je wel in acht te nemen bij het beoordelen van Riffijnen op hun verarabisering. Het gebrek aan ervaring met een formele Tamazight en rolmodellen op dat gebied heeft er toe geleid dat we zo makkelijk te verarabiseren zijn.

Niet eens zo lang geleden hadden we slechts een tribale identiteit, trouwens door velen nog steeds aangehouden, en pas eind vorige eeuw is de Amazigh ontwaakt uit een soort coma. De Riffijnse identiteit, waar Abdekrim de grondlegger van was, moest eigenlijk de stap tussen de tribale identiteit en de bredere Amazigh-identeit zijn. Die belangrijke tussenstap is door de bezetting nooit goed doorgekomen. Maar ja, als je dan ontwaakt en je hebt geen instituties,niets dat van tevoren voor je uitgewerkt is, dan is het vechten tegen de bierkaai. Wat voor mij hier tekenend voor was, is een foto van enkele jaren geleden waarin de Marokkaanse makhzen een herdenking van de slag bij Anwal verstoorde. Het was een foto waarin een tiener gehuld in een Amazigh vlag recht tegenover een MEer stond die met helm en een knuppel in zijn hand had en klaar stond om de jongeren te lijf te gaan, omdat ze slechts de eigen geschiedenis wilden herdenken.

Het paste natuurlijk niet in de plannen van Rabat omdat zij liever een gezamenlijke dag uitroepen waarin de koloniale tijden worden herdacht en waarin er geen aandacht mag worden besteed aan de plaatselijke geschiedenis omdat dat in hun ogen verdeeldheid zaait.

Terug naar die foto, het beeld van de confrontatie tussen de tiener en de MEer, de Amazigh vs Establishment. Het weergeeft de marginale positie van de Amazigh aan. Dat is waar we staan.

Ik hoop de foto alsnog ergens te vinden en dan te posten.
#264
Je kunt mijn regelmatig gebruik van het Engels, begrijpelijk, rond uit irritant vinden maar probeer maar eens na te gaan hoe vreselijk irritant het is om iemand Riffijns te horen praten die het niet kan na laten in bijna elke zin een onnodig Arabisch leenwoord erbij te gooien.

Hoezo appels met peren? Dat je slechts een orale traditie kent geeft je heus geen vrijbrief je taal zoveel mogelijk als het maar kan te vernaaien. Ik ben helemaal klaar met die apologetiek.

Nog even terugkomend op de bewering in mijn vorige post dat Riffijnen meer Arabisch gebruiken omdat ze verondersteld meer TV kijken. Well, of dat nu waar is of niet, het zal denk ik een vrijwel te verwaarlozen factor zijn. Atlas imazighen zijn numeriek gezien bevoordeeld en vormen wellicht  hechtere gemeenschappen. Bij ons heeft de versnippering toegeslagen.

#265
Ik heb gisteren gekeken naar een praat programma op Tamazight TV waarin de liederen izran/izlan genaamd,  in al hun facetten besproken werden.  Eerst kwamen de Atlas Imazighen aan het woord die ik alleen gedeeltelijk kon volgen, waar ik wel aan werk om het beter te begrijpen. Ik denk altijd dat de reden waarom Atlas Imazighen die in Rif wonen zo snel het Riffijns oppikken ook vice versa moet zijn.

OK with that being said. Op een gegeven moment kwamen er dus Riffijnen aan de beurt en weet je, het Atlas Tamazight is gewoon superieur aan het Riffijns in termen van Amazighiteit, weet je wel. Het is gewoon een objectieve constatering. Er is veel meer continuïteit te vinden in het Atlas Tamazight en met het Riffijns bedoel ik het hedendaagse. Onze taal heeft de afgelopen 50 jaar enorm aan Amazighiteit verloren en het wordt tijd dat mensen wakker worden. Nee, gewoon heel eerlijk: de meesten zijn zich er niet eens van bewust.

Niet alleen de stopwoordjes zoals 'ya3ni, enna-hoe, bi- nisba' die niet alleen geen toegevoegde waarde hebben en vooral vreselijk irritant zijn, maar ook onverholen woorden zoals ' al jibal' die gebruikt worden om bergen mee aan te duiden bij de beschrijving van een izri. Wat is er mis met 'idurar', zou je zeggen. Toen dacht ik in eens: Natuurlijk jonge, als je een Arabische educatie hebt genoten dan ben je ook geneigd die woorden te gebruiken als je jezelf in een standaard educated way probeert uit te drukken. Geen excuus maar een verklaring.

Aan de andere kant vraag ik me dan af waarom dat duidelijk minder het geval is bij de Atlas Imazighen omdat zij natuurlijk ook diezelfde Arabische educatie genoten hebben. Daar heb ik een verklaring voor die op het eerste gezicht heel flauw lijkt maar als je er dieper over nadenkt, zeker niet zal afwijzen. Wij kijken veel meer televisie dat geresulteerd heeft in een stoorzender werking op je Tamazight. Nou, hier in Nederland gebruiken we ook veel Engels dat we rechtstreeks van de TV hebben overgenomen. Ik ben daar een heel goed voorbeeld van.
#266
Als klap op de vuurpijl hebben we natuurlijk ook nog eens de klimaatverandering op komst. Wetenschappers voorspellen dat tegen het eind van deze eeuw, er delen van de Middelandsezeegebied in woestijn veranderd zullen zijn.

http://www.independent.co.uk/news/world/europe/global-warming-turning-europe-into-desert-2100-mediterranean-spain-portugal-italy-sicily-turkey-a7383931.html

Als er van parts of Northern Morocco gesproken wordt, dan moet men er natuurlijk vanuit gegaan worden dat Rif daar onder valt omdat de regio toch al historisch gezien met regen tekort te kampen heeft.

Toen ik eens naar Aroui moest voor een vlucht, kwam ik onderweg van die post apocalyptische taferelen tegen door de illegale brandstof verkoop dat daar openlijk langs de snelweg plaats vond. Ik dacht dat ik in het Mad Max tijdperk was beland. Het enige dat ontbrak waren de junks met hanenkammen.
#267
Citaat van: Thatha op 08/12/2016 om 17:13:38
Ik ben tegen Tifinagh. Het is overduidelijk een afleidingsmanoeuvre van de Marokkaanse overheid zodat Tamazight geen wortel kan schieten. Stel je nu eens voor dat we het Latijnse alfabet zouden gebruiken voor Tamazight. Dan zouden alle diaspora het makkelijk kunnen lezen en ook in Marokko zouden de kinderen een alfabet minder hoeven te leren, want Frans krijgen ze toch al.  De Marokkaanse overheid heeft goed nagedacht over hoe ze het Tamazight een marginale, symbolische status kunnen geven die altijd ondergeschikt moet zijn aan Arabisch of zelfs Frans. Het Tifinagh wat Marokko gebruikt heeft weinig van doen met het oorspronkelijke Tifinagh, dat alfabet bestond ook maar uit zes letters en is het maar de vraag of het ooit gebruikt is door Imazighen in Marokko, in de Rif in ieder geval niet voor zover ik weet. Dan was het veel praktischer geweest om een nieuw Latijns alfabet te ontwikkelen. Ik geloof dat een taalkundige aan de Universiteit van Leiden bezig is het met een woordenboek NL-Tarifit met Latijns schrift. Wel typisch dat zoiets met Nederlands geld gefinancierd moet worden.

Ik heb de afgelopen zomer dat boek van M. Chacha, moge zijn ziel in vrede rusten, zien rond circuleren bij mijn vriendenkring in Bouayach. Ik herinner me dat het in het Latijnse schrift is geschreven.

Ik was ook eigenlijk altijd al voor het Latijnse schrift vanwege de voordelen maar ben niet principieel tegen het Tifinagh. Er had eigenlijk een referendum gehouden moeten worden. Maar is dat een naïeve gedachte omdat je met bananenrepubliek Marokko niets te willen hebt? Of is de passieve houding van veel Imazighen omtrent de Amazigh kwestie juist het grootste obstakel. Ik denk dat de werkelijkheid een combinatie van beide is. Als je er in zou slagen veel Imazighen te motiveren en van zich te laten horen, kun je misschien een referendum afdwingen.

Ik was afgelopen zomer een keertje naar Melilla gegaan met een maat van me, een Spaanse Aqer3i. Ik wilde gewoon lekker aan het terras mijn biertje drinken en me geen zorgen hoeven te maken om de Marokkaanse Makhzen. Kortom: gewoon een lekker dagje uit, geen hassle en geen gezeik aan je kop, weet je. Toen we langs de douane kwamen kon ik gewoon in het Tifinagh lezen dat daar uitgang stond. Er stond geschreven 'Oufough'. Je zou denken: nou en, wat dan nog? Maar voor mij was het een soort gewaarwording, zo van: ja, this makes sense, weet je. Het functionele was daar mee bewezen.


Citeer
Ik zie alleen maar dikke vrouwen in gele jurken met hun billen schudden op folklore muziek als ik eens een keer Tamazight TV kijk. Imazighen worden afgeschilderd als een dom volk dat alleen maar bezig is met feestjes bouwen. En de helft van de interviews gaan in het Arabisch met Tifinagh ondertiteling, wat moet ik daar nou mee. Best triest om te zien.

Monkey business. Wie gaat er nou van een bekende Marokkaans Arabische comedy serie een Tamazight versie maken door die in het Tamazight in te spreken? Welk publiek bereik je daar nou mee? Mensen kennen die show toch al. Wat een prutsers, zeg.

En dan de booty shake dames, ook dat gaat natuurlijk vervelen als je dat continu moet aanzien. Ik heb sowieso een bloedhekel aan dat soort muziek. Vorige week was er zo'n lompe Arifi die voor de zoveelste keer het afgezaagde thema ' Arif Tamort inu' liep te bleren op zo'n klote keyboard deuntje. Verschrikkelijk was het.

Het eerdere genoemde is nog niet eens zo erg als het volgende: de wedstrijden van CR Alhoceima die standaard met Tachelhit commentaar worden uitgezonden. Het komt dus niet eens bij ze op om die in het Riffijns te doen. Afgezien van het feit dat het spel van CRA of Marokkaans voetbal in het algemeen gewoon niet om aan te zien is, hier in NL zijn we gewend verzorgd voetbal te kijken, probeer ik me in te beelden wat de opzet daar van is. Ja, het Atlas Tamazight is een rijke Amazigh taal maar helaas zijn de sprekers armoedige mensen die geen machtspositie bezitten en daarom geen invloed kunnen uitoefenen op andere Imazighen. Het Marokkaans Arabisch wint per slot van rekening alleen maar terrein
omdat ze over macht beschikken en daarom invloed kunnen uitoefenen.

Er is geen: laten we samen komen en we forceren even een theoretisch super Tamazight, koom- ba- ya, en we leven nog lang en gelukkig. Tamazight is meer boots on the ground en minder theorie. Mijn punt is dat de funderingen van de theorie in de praktijk moeten liggen.

#268
Sorry, ik ben een beetje traag van begrip maar dat de staatszender M8 een karig budget tot zijn beschikking heeft, komt op zijn zachtst gezegd niet aan als een verrassing. Tenslotte wil niemand veel geld kwijt zijn aan een schijnvertoning.

Als het Marokkaanse establishment oprecht de beste bedoelingen met het Tamazight had, dan was bijvoorbeeld het Tamazight om te beginnen bij de vluchten naar Alhoceima en Nador al ingevoerd. Wat weerhoudt hen daarvan? Ach ja, een baan als stewardes is natuurlijk helaas alleen voorbehouden aan de Arabischtalige elite en die kun je natuurlijk niet een paar standaard zinnen in het Tamazight aanleren. Nee, natuurlijk niet! Ben je nou helemaal gek geworden? Imazighen verstaan Frans, Arabisch dus waarom nou moeilijk doen? Dat is wat men werkelijk denkt maar ondertussen wel een facade proberen op te houden dat Marokko zijn verscheidenheid apprecieert, door het Tifinagh naast Arabisch en Frans tekst te zetten en zo een illusie te wekken alsof het Tamazight echt meetelt. In de praktijk  ligt het natuurlijk wel een beetje anders.

Als het Tamazight slechts een sociaal maatschappelijk strijd dient te winnen, waarom wordt het dan niet serieus genomen door de meeste ambtenaren in Tamazight sprekende gebieden, of door de vliegtuigmaatschappij van de staat die de vluchten naar die gebieden verzorgt?

Als ik me in hen probeer te verplaatsen dan willen zij vooral geen slapende honden wakker maken. Tamazight verdeelt en past niet in het idee van  de eenheid die zij voor ogen hebben. Tamazight is een obstakel waar voorzichtig om heen gemanoeuvreerd dient te worden. Dat doet men door illusies te creeren en propaganda machines op volle toeren te laten draaien. Noem het maar domesticatie.

Als Imazighen naar die armoedige zender kijken, kunnen ze he idee krijgen dat Imazighen enorme prutsers zijn en natuurlijk zijn ze dan geneigd over te schakelen naar de meer flashy arabischtalige zenders. Niet dat daar bewust ook zo over nagedacht om men op die manier weg te jagen, maar het is wel een bijkomstigheid van het armoedige budget dat de Amazigh-cultuur toebedeeld wordt, en uiteindelijk ook geen toeval. Dat allemaal ten nadele van de Imazighen.
#269
Het schiet me nu in eens te binnen waarom het zo slecht gesteld is met de Tamazight zender.

Het komt gewoon neer op het volgende: Geen macht > geen geld > weinig personeel > beperkte programering en dagelijkse invulling en boven al: weinig of geen vrijheid.

Of ik alleen maar kan klagen? Nee hoor. Een klein licht puntje vind ik het programma Amiri.  Ik leer er het Tifinagh beter te lezen.  Dus is er ergens toch  nog een ray of light in a world of darkness. Maar elk redelijk mens wil  toch meer dan een klein lichtpuntje om zich heen en niet vrijwel alleen maar door duisternis omgeven worden.
#270
Azul Aksil,

Het is alweer een tijd geleden maar als je nog eens een video wilt maken, kan ik wat verbeteringen opnoemen die je eventueel zou kunnen gebruiken. Als je opneemt van uit één camera positie en zo heel je verhaal doet, dan kom je te veel over als een nieuwslezer, te statisch. Het is geen rocketscience, je moet het meer levendig maken door steeds om de paar seconden van scene en frame te veranderen, niet dezelfde camera positie aan te houden. Gebruik maken van geluiden, opzettelijke onderbrekingen,  cartoons en text. Meer explosiviteit, weet je. Dat is een effectieve manier om de aandacht van mensen te trekken.