-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#241
Azul,

Het logische antwoord op die vraag
is binding. Een sterkere binding met de sprekers van die taal, dat waar de andere talen
niet tot in staat zijn. Dat is het essentiele aan het leren van Tamazight.

We zien het toch jaarlijks als we op vakantie gaan. De verdeeldheid die het Frans, Nederlands en
in steeds toenemende mate ook het Spaans veroorzaken. Je kunt moeilijk binden met mensen die
andere talen spreken. Tamazight lost ook dat probleem op.
#242
Het is meestal een retorische opmerking, geen oprechte vraag. De vrager, vaak zelf een Tamazight spreker,  impliceert daarmee dat Tamazight vrijwel geen waarde heeft. Als Tamazight dan zogenaamd geen waarde heeft, dan vraag je toch waarom diegene het dan nog steeds spreekt. Wat er gebeurt met zijn sociale netwerken als hij per direct stopt met het spreken van Tamazight en wat voor gevolgen dat heeft op zijn/haar sociale leven. Iedereen die meent dat dat weinig voor hem/haar uitmaakt heeft beslist geen sterke banden met de cultuur van origine. Dat is dan nog eufemistisch uitgedrukt.

Waarop het neerkomt, stel als je die vraag serieus neemt en puur objectief bekijkt, is dat Imazighen als collectief geen macht hebben wat tot gevolg heeft dat de taal, ook door henzelf vaak niet echt serieus genomen wordt.

Zo is het leven nu eenmaal, a tawmat. Onze gevoelens zullen nog vaak gekwetst worden. Maar als je weet dat je het aan het rechte eind hebt, dan valt dat gekwetst zijn heel erg mee.

Tanmirt,
#243
Jezelf onder de Arabieren scharen is dan wel feitelijk onjuist maar wellicht is het niet altijd éénduidig wat daar nou precies mee bedoeld wordt. Een ongelukkig woordkeuze? Ja, dat zou best wel kunnen want het valt wel zo te relativeren, althans zo voel ik dat wel eens aan, dat het meer in een raciale context kan worden geplaatst. Wat is nou het raciale verschil tussen Noord Afrikanen en Midden-Oosteners? Misschien zijn genetisch wel duidelijke verschillen maar afgaande op het visuele, vrij weinig eigenlijk. Het is hetzelfde als het verschil tussen Oost en West Europeanen eigenlijk. Dus als zij zeggen 'wij blanken' dan is dat misschien wel hetzelfde als een Amazigh die zich als 'wij Arabieren' op een ongelukkige manier uitdrukt. Het onderscheid dat wel gemaakt moet worden, is dat een Amazigh die zijn eigen taal en cultuur opgeeft voor de Arabische, wel degelijk niet trots is op zijn ware afkomst.

Ik heb het in een voorgaande post een beetje gebagatelliseerd maar met trots als katalysator kun je heel veel bereiken. Kijk maar naar aith mathnaγ d suyth mathnaγ in Al hoceima, die er voluit voor gaan om hun rechten af te dwingen.

Ayuz xi Irifiyen!
#244
Misschien heeft de sterke onderlinge verbondenheid van Ieren vooral te maken met het feit dat Ierland een eiland is en dat zie je ook vaker bij  soort gelijke gevallen als Corsicanen, Sardiniërs,  Japanners ed. Dat soort mensen zijn altijd een beetje op zichzelf.
#245
Ter afsluiting van deze thread wil ik nog enkele dingen kwijt. Een final thought.

Hoewel Ieren en Imazighen om verschillende redenen niet goed te vergelijken zijn, komen er wel bepaalde dingen duidelijk naar voren komen.

- Als een taal eenmaal verloren is, dan is dat voorgoed. Gone forever en trots zijn op je afkomst zal daar verder vrij weinig aan kunnen veranderen. Kijk maar naar de Ieren, al zijn ze nog zo trots en doorgaans vrij anti Brits, hun taal zullen ze er niet mee terug krijgen.

-Ieren zijn, in a sense,  eigenlijk beter want al hebben ze de taal verloren, resteert hen wel het gevoel van een eigen identiteit. En dat kun je van nominale Imazighen niet zeggen die zich graag onder de Arabieren scharen, al spreken ze Tamazight en van gearabiseerde Imazighen hoef je al helemaal niets te verwachten.

Imazighen maken nog een kansje om hun taal te behouden. Maar laat het duidelijk zijn, dat gaat je niet lukken met alleen trots en animositeit. Het werkt zelfs averechts als je negativiteit niet in toom kunt houden. Het voornaamste is denk ik, het kunnen voorzien in je eigen behoeften, dan komt de rest vanzelf wel. Dat valt ook helemaal terug te voeren naar het leven als individu. Hoe kun je jezelf zijn? Door ten eerste, zo min mogelijk afhankelijk te zijn van anderen. Als je geen geld hebt en je draagt dreadlocks of je hebt een nek-tattoo, een piercing, whatever, dan zien mensen jou gewoon als een zwerver en een junk. Omdat je dan vaak van mensen afhankelijk bent doen hun beoordelingen er ook toe. Maar als je onafhankelijk bent dan doen de meningen van die mensen er helemaal niet toe. Hetzelfde met het Westen en de kritiek op islam, die soms ook wel gegrond is. Als moslims niet zo afhankelijk waren van het Westen, dan zou het toch ook weinig voor moslims uitmaken wat Westerlingen van de islam vinden.
#246
â´°âµ£âµ"ⵍ

Een paar letters van de Latijnse vorm zijn eigenlijk al afgekeken van het Tifinagh. zoals die X die een G moet voorstellen of het Gamma-teken (γ) dat de (gh) klank representeert. Mijn idee is dus eigenlijk op een lange termijn toe te werken naar een soort hybride, die de beste eigenschappen van beide bezit zonder dat het te veel inboet aan originaliteit. Sommigen zullen stellen dat de Latijnse vorm van nu al die hybride is maar naar mijn idee is die nog net iets te Latijns. Op dit moment zitten we nog op ground zero dus moeten we aan de slag en let's see what happens.

Nog iets waar ik op terug wilde komen is dat de Amazigh identiteit een organische basis dient te hebben. Het is geen ideologie of een discipline maar een natuurlijke staat. Die organische basis krijg je mee van je ouders die je in de taal opvoeden of door een tijdje in Arif of elders door te brengen in een Tamazight sprekende gemeenschap.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ
#247
Citaat van: Thatha op 25/02/2017 om 19:20:00
â´°âµ£âµ"ⵍ

Herkenbaar verhaal. Ik heb gesmeekt of ik mocht gaan voetballen op zaterdag, moest ik toch naar koranles. Chigh khas imdadhan. Veel jongens met wie ik in die klasjes zat heb ik in de goot zien belanden, junk of kruimeldief geworden. Wat me het meest bijgebleven is, is de armoede waarin de veel Riffijnse kinderen leefden. Soms zag ik kinderen weken achter elkaar met dezelfde kleren verschijnen. En de angst, altijd wachtend op een klap. Wie was de volgende? Dat was echt schandalige kindermishandeling. Op  de Nederlandse basisschool kregen we op een gegeven moment ook Arabisch, OETC dankzij Aboutaleb (onderwijs in eigen taal en cultuur?!) van een Casaoui, Riffijnenhater 1e klas, wat een hel. Het is hersenspoeling van kleine kinderen Nazi-Jugend stijl. Ik heb mijn ouders er nog wel eens op aangesproken, arme mensen weten niet eens waarom ze ons dat aandeden.

Je moet je eens voorstellen welke ontwikkeling het Tamazight had kunnen doormaken als we die tijd in onze (!) Amazigh taal en cultuur hadden kunnen stoppen. Ik had liever Tifinagh geleerd.


âµ™âµ"ⴰⵎ âµ...ⴰⵡⵎ ⵎⴰâµ"â´°

â´°âµ£âµ"ⵍ


Bij ons was eigenlijk iedereen ook arm afgezien van een paar verwende kinderen die Adidas Torsion schoenen of een Bryan Roy trainingspak van hun ouders kregen. Ik heb als 11/12 jarige een maand lang bij de boer gewerkt om me die trainingspak te kunnen veroorloven en wat was ik daar blij mee. Bryan Roy dat was de Neymar van toen.


Ik kan me nog een klein beetje herinneren dat we dagelijks naar de Nederlandse radio luisterden die elke avond nieuws in het Riffijns Tamazight uitzondt. En daarna kwam het Turks en het Arabisch. Ik weet niet wanneer ze pas in Arif nieuws in de eigen taal gingen uitzenden maar ik vermoed dat het, correct me if I'm wrong, een tijdje later werd.

Trouwens, je kent het Tifinagh wel zie ik. Het is helemaal niet moeilijk.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ
#248
In een eerdere post schreef ik over het Tamazight dat passief
agressief genegeerd werd maar ik herinner me ook ervaringen
waarin het onverholen actief agressief bestreden werd. Ik herinner
me moskee les eind jaren '80. Ineens moest ik van mijn ouders
naar moskee les tijdens het weekend omdat alle andere kinderen daar
ook naar toe moesten. Ik liep dus een beetje achter en kwam als 10 jarige
bij kinderen van 7 jaar in de klas. I soon catched up en al heel snel mocht ik
als oudste de leraar helpen en met de stok naar het bord wijzen bij het uitspreken
van letters en simpele woorden. Ik mocht nog net niet naar de hogere klas maar ik
had het gevoel echt goed bezig te zijn.

Op een dag werd de leraar erg boos. Hij had soms van die woede aanvallen
die je als kind echt angst konden inboezemen. Ik persoonlijk had niet veel te vrezen
I was basically just a sweet kid. Maar het ging dus om een kind dat Tamazight
gesproken had tegen een ander kind en de leraar wist niet precies wie dat deed en schreeuwde
hij zoiets als: ' Chkoun li kay kellem chel7a?' met de toon alsof hij diegene die ' chel7a' sprak daarvoor
ging straffen. Iedereen was stil natuurlijk. Die gebeurtenis deed iets in me knakken.

Een situatie that makes you or breaks you, weet je wel! Vanaf dat moment
werd ik juist nieuwsgierig naar Tamazight terwijl een ander het misschien liever wegstopte en zich meer ging gedragen naar de
manier hoe dat van hem gevraagd werd.  Mijn Amazigh bewustwording kwam op mijn 16de
pas op gang tijdens de zomervakantie van '95 met de lichting van Fikri Tisakrine waarin hij al Hoceima
plat speelde tijdens de zomerfestival. Dat was echt Rock n Roll waarbij ik dacht: ' Zo wil ik zijn.' Vanaf dat moment 'it blasted off like a spaceship'.

Natuurlijk heeft het rebelse en het popgehalte nu meer plaats moeten maken voor het serieuze ,pragmatische, politieke en filosofische maar zolang het Tamazight onderdrukt en gedwarsboomd wordt, gaat de strijd onverminderd door.

#249
â´°âµ£âµ"ⵍ

Ik kan me wel vinden in jouw visie en vooral de laatste zin vind ik een heel accurate weergave van de situatie waar Imazighen zich in bevinden. Ik zou daar aan willen toevoegen dat veel Imazighen het Arabisch fascisme aanspreekt omdat ze zelf van nature karaktertrekken hebben die in die richting neigen. Daarom begeven ze zich liever niet in de werkelijke marginale positie van de werkelijke groep van herkomst en geven ze zich liever voor Arabier uit.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ

#250
Misschien ligt de meerderheid van de Arabische wereld niet eens wakker van waar een Amazigh zich voor uitgeeft en is het meer een innerlijke strijd van de Amazigh zelf. Enerzijds heb je bepaalde idealen en anderzijds heb je ook een geweten. Misschien is dat het compromis. Maar het ingelijfd volk blijft staan, er komt zelfs het aspect van een ingelijfd innerlijk bij kijken. Damned, this shit is deep, man!

Zoals je stelt zijn we de laatste paar decennia wat verder gekomen. Nu kunnen Imazighen met een geweten niet meer om hun afkomst heen.
#251
Ik denk dat ik de dualistische mentaliteit van veel Imazighen begin te begrijpen waarom ze zich zowel voor Amazigh als Arabier uitgeven. Het is het modelgedrag van precies hoe een ingelijfd volk dat betaamt. It is one thing, om gewoon de Arabische invloeden te omarmen die we door de geschiedenis heen hebben opgebouwd maar het gaat me net een stap te ver door jezelf helemaal voor Arabier uit te geven en te doen alsof Amazigh daar een subset van is. Ik begrijp het wel omdat het als ingelijfd volk de minst pijnlijke manier is om daarmee om te gaan. It takes an amount of courage om in ons geval uit te komen voor je ware afkomst.  Je dient een compromis te sluiten omdat je als lid van een ingelijfd volk de privilege niet hebt die voor een soeverein volk vanzelfsprekend zijn.

Kijk naar dit illustrerend interview van Aboutaleb met een Arabische zender waarin hij zichzelf voor zowel Arabier en als Amazigh uitgeeft. Het moment bevindt zich bij 2:10

https://www.youtube.com/watch?v=fo8NjaLJKZU


Eerst geeft hij zich uit voor Arabische Moslim en secundair als een soort nuance vermeldt hij ook zijn Amazigh afkomst erbij zodat hij 1: de Arabische wereld niet voor het hoofd stoot. 2: zijn ware afkomst niet verloochent. Dat is precies wat ik  met 'een compromis sluiten' bedoel. Stel je voor als hij zich zelf voor niets meer of minder dan Amazigh moslim had uitgegeven. De wereld is zo wrang alsof je daarmee de suggestie wekt dat je anti Arabisch bent. That's were we are...
#252
â´°âµ£âµ"ⵍ

De Amazigh talen worden voornamelijk bedreigd door het darija dat eigenlijk alleen maar een orale traditie kent. Dus het gaat niet zo zeer om het klassiek Arabisch dat op scholen onderwezen wordt want dat op zich kan, naar mijn mening, niet zo veel kwaad. As a side note, liggen het Arabisch en het darija natuurlijk wel in elkaars verlengde.

De verarabisering van Imazighen en het verval van Amazigh talen heeft louter te maken de dominantie van darija sprekers en hoe weinig economische en politieke macht Amazigh ethniciteiten collectief bezitten. Isousiyen kunnen wel  commerciële rijkdom hebben vergaard maar het ontbreekt ze aan collectieve macht waarmee ze bijvoorbeeld hun eigen regio welvarender zouden kunnen maken. De prijs die ze betalen voor het hoger op komen is dat ze overal verstrooid komen te liggen over de grote steden en dan duurt het niet lang voor ze gearabiseerd worden. Idem dito geldt dat ook voor de Riffijnen. De Tamazight sprekers zijn de achterblijvers die zich niet aan de armoede en rurale omstandigheden kunnen onttrekken. Ik heb gehoord dat isousiyen de laatste tijd de Fessie kringen binnen weten te dringen door huwelijken met hen aan te gaan en daarmee hun rijkdommen als het ware veilig proberen te stellen. Wat blijft er dan over van het Sous Amazigh aspect? Ja, niks toch!

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ
#253
Azul,


Ik vind het wel een extreem standpunt dat je nu inneemt over het Arabisch. Het is nu eenmaal een deel van Noord Afrika net zoals het Spaans deel uitmaakt van Zuid Amerika. Het Arabisch staat veel sterker in zijn schoenen dan het Tamazight, het is een wereldtaal en tenslotte de taal van de overwinnaars. Het uitgangspunt dient te zijn dat je voor behoud en ontwikkeling van de Amazigh talen en cultuur bent.  Wat Arabisch sprekenden verder met hun taal willen, is aan hen om te bepalen.

Het Arabisch heeft een groot erfgoed: literatuur, architectuur, filosofie etc etc. Tamazight heeft geen draagvlak waarmee je het Arabisch zou kunnen vervangen. Imazighen hebben juist bijgedragen aan de creatie van het draagvlak voor het Arabisch. Maar de Imazighen die
bezig waren met het creëren van een eigen draagvlak zoals Masinissa of de Barghwata dynastie zijn te kort gekomen aan continuiteit. Ze hebben niet lang genoeg bestaan. Van de Barghwata is heel weinig bekend, iets wat ik wel betreur omdat de beschikbare bronnen alleen komen van de overwinnaars en de bronnen en intellectuele eigendommen van het verslagen volk zijn naar alle waarschijnlijkheid verbrand. De bekende tactiek. Het christendom in Noord Afrika werd al eerder weggevaagd. Laat je niet gek door bepaalde mensen die een geïdealiseerd beeld schetsen dat moslims in harmonie leefden met andere geloven. Het leven als een dhimmi was geen pretje. Je dient het natuurlijk wel te beoordelen naar de maatstaven van die tijd.

Maar even iets anders, I want you to take a step back. Wij zijn Imazighen. Fine, weet je! Niet alleen Imazighen zijn tribaal maar heel de mensheid is tribaal. Religies, naties, voetbalclubs etc etc zijn tribaal. Ik ben van mening dat men een beetje voorzichtig dient om te gaan met de tribale neigingen of behoeften omdat er ook een heel duistere kant aan vast zit. Het is een aspect van het grote gevaar waardoor de mensheid naar alle waarschijnlijkheid zichzelf uiteindelijk zal uitroeien. Het probleem begint al bij de architectuur van het menselijk brein.

School of Life

https://www.youtube.com/watch?v=Yk3QsGzAjKI

Tanmirt,
#254
Azul,


Ik denk dat een ruime meerderheid van degenen in diaspora, ongeacht ontwikkeling, zullen afvallen en het is juist zonde om daar op af te stemmen. Tamazight kan, naar mijn mening, alleen in het land van herkomst gedijen, waar mensen het als eerste taal spreken. Daar dient de hoop op gevestigd te worden en het is toevallig zo dat de kinderen van nu daar in Marokko juist les in Tifinagh krijgen. Je kunt toch niet zeggen dat dat afgewezen dient te worden omdat het niet afgestemd is op de mensen in diaspora. Van die groep moet je het sowieso niet hebben en dien je de verwachtingen wat te temperen.

Mijn neven en nichten zijn millenials, en ik als iemand die eind jaren 70' geboren is en nog me net onder generation X kan scharen heb de grootste moeite met hen een coherente discussie in het Tamazight te voeren en dat ligt vooral aan hen terwijl je ze niet eens volwaardig derde generatie kan rekenen. De kinderen die zij nu krijgen worden gewoon Nederlandstalig opgevoed. Dat is gewoon een realiteit en I don't feel bad about it, weet je! Van hen kan ik dat gewoon niet gaan verwachten. Ik ben toch niet achterlijk to go down that road waarin ik gefrustreerd ben over het feit dat Riffijnen in Nederland hun kinderen niet meer in de Riffijnse taal opvoeden. Maar dat neemt niet weg dat je ze wel wat kan bijbrengen maar het Riffijns als 2e taal met de 4e generatie ga je gewoon niet redden. De maatschappij en sociale  klimaat in Europa laten dat helaas gewoon niet toe. De derde generatoe kan geen coherent gesprek in het Tamazight voeren dus kun van hun kinderen niks verwachten.

Met de Higgs Bosson theorie probeerde ik slechts een analogie te maken waarin het Tifinagh de samenhang van Imazighen bevordert.

Je hebt je mening wat betreft het afwijzen van het Tifinagh niet of nauwelijks onderbouwd. Ik weet niet wat je precies bedoelt met termen als 'aangeprate identiteit' en 'verzonnen schrift'. Okay I'm gonna try to break this down, one by one.

- Aangeprate identiteit.

D echte identiteit, is dat slechts de tribale? Naar mijn mening is het amazigh-bewustzijn een ontwikkeling die je de tribale identiteit doet ontstijgen. Het is zelfs de implicatie die het woord 'Amazigh' met zich meebrengt.

-Verzonnen schrift.

In wezen zijn alle schriften toch verzonnen. Het is toch niet zo dat het Latijnse of Arabische schrift neergedaald is uit de hemel. Ze delen juist dezelfde oorsprong. De K, de B, de T in het Tifinagh lijken verdacht veel op hun Latijnse equivalenten. Een B, een cirkel met een streep door het midden, illustreert toch gewoon hoe je de B uitspreekt door je lippen op elkaar te drukken. De Latijnse B heeft, hoewel een deformatie ondergaan, toch hetzelfde principe.

Ik begrijp gewoon niet hoe je het Tifinagh kunt afwijzen om tekens die er al dan niet later bij gekomen zouden zijn. Dat hoort toch gewoon bij de ontwikkeling.

Mijn positie is: Ik wijs het Latijn niet af maar mijn voorkeur gaat uit naar het Tifinagh. In tussentijd wacht ik de ontwikkelingen gewoon af.

Tanmirt,
#255
Ten eerste wil ik even kwijt dat mijn hart uitgaat naar de mensen die momenteel voor hun rechten strijden in Alhoceima en elders in Arif, want zoals je waarschijnlijk wel weet, was er vandaag weer een hard politie optreden tegen de protesten in Alhoceima tegen de buitensporig corrupte machthebbers. Ik kom zojuist thuis van zo'n Riffijns theehuis hier in Noord Brabant, ik noem het een enclave, en wat mij stoort is de onverschilligheid en een gebrek aan interesse die er heerst in de gebeurtenissen in hun land van herkomst. Het enige wat de bezoekers leek te interesseren was some stupid boolshit dat Egypte moest verliezen van Kameroen omdat Marokko verloren heeft van Egypte. Hoe triest sommige Riffijnen kunnen zijn. Wat waren ze blij na afloop van de wedstrijd..

Dit zijn dezelfde lieden die zich doorgaans heel politiek bewust profileren en menen te weten hoe alles in elkaar steekt. Ik kan echt een hard time hebben mezelf voor, al is het maar een kwartiertje, in hun bijzijn te bevinden. Stelletje deplorabelen. Ik kan mezelf alleen maar voornemen daar niet meer naar toe te gaan. Als ik voortaan op zondag graag een Marokkaanse muntthee wil drinken, dan maak ik die wel zelf thuis.


Eigenlijk wilde ik met deze post juist nog terugkomen op waarom we beter het Tifinagh kunnen toepassen.Heb je er weleens bij stil gestaan waarom west Europese talen voor ons zo toegankelijk zijn. Vanwege het Latijnse schrift, natuurlijk. Velen zullen denken dat dat logisch is, maar a lot a niggas zien de dieperliggende structuur niet.The common heritage dat west Europeanen met elkaar delen, the culture, the geographical proximity, of het feit dat ze voortdurend met elkaar te maken hebben. Dat maakt het Latijnse schrift er zo geschikt voor.

Mijn punt is dat als we massaal het Tifinagh gaan gebruiken, we ook meer naar elkaar toe zullen groeien en ook al is dat een doel voor op de lange termijn, kun je als nog in principe beginnen door in je eigen dialect te gaan schrijven. Maar doordat je Tifinagh gebruikt zijn alle Amazightalen voor je toegankelijk en vice versa wat jezelf schrijft ook toegankelijk voor andere Imazighen. De creatie van een eigen cosmos die daarmee ontstaat, is something very essential, weet je! Tififnagh kan het Higgs Bosson field voor Imazighen worden. Voor degenen die niet weten wat dat is: het Higgs Bosson veld is een theorie in de natuurkunde die tracht te verklaren hoe je de klassieke mechanica en quantum mechanica kan herenigen. De theorie gaat uit van een onzichtbaar veld die er bijvoorbeeld voor zorgt dat de atomen waaruit je lichaam is opgebouwd bij elkaar blijven en waarom je niet door een muur heen kan lopen. De illusie van dichtheid vs leegte, want in principe bestaat een atoom vooral uit leegte en zijn de bouwstenen van een atoom geen vaste deeltjes maar golven. Ik hoop dat je er iets bij kunt voorstellen.

Sommigen zullen denken dat je met het Latijnse toegankelijker bent maar denk nou eens even na. Waarom toegankelijker? Omdat velen te lui zijn om een nieuw alfabet te leren? Het Tifinagh dat vanzelfspekend zo'n essentiële rol kan vervullen in de Amazigh identiteit, kun je toch niet afwijzen omwille van de gemakzucht van bepaalde mensen. Het Latijnse schrift maakt je minder gevoelig voor de Amazighiteit in je. Het is zoals in de woorden van de great Bob Marley.' It carry a feel, and dem know it, but dem can't explain it.' Je weet het! Je voelt het!

Of wat dacht je hiervan? Let me put it this way: How about following in the footsteps of what Massinisa once started. Maybe we're here to accomplish the mission!

Tanmirt,