-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#226
â´°âµ£âµ"ⵍ

Hoe zou je dus amazighiteit s tmazight benoemen? Ik vind dit belangrijk want zolang we dit niet doen
en steeds alleen maar van amazighitè of amazighiteit blijven spreken, we eigenlijk het doel voorbij streven. It would defeat the purpose zoals dat in het  Engels heet.

Dat we er nog geen algemeen woord voor hebben betekent ook dat we ons nog steeds in the initial
phase van amazigh-bewustzijn verkeren. Maar zolang we  ons niet bevrijden van andere schriften en talen en niet gewoon gedachten kunnen uitwisselen in onze eigen schrift, verkeer je sowieso in een, ik noem het 'amazigh-onwaardige' situatie want laten we eerlijk zijn, jongens: de Amazigh identiteit zonder ontplooiing van de taal, daar gaan we geen potten mee breken. De taal zal gewoon uitsterven door onze eigen laksheid.

Ja, het is toch ook gewoon een lachertje! Ik ben Amazigh maar ik spreek niet of nauwelijks de taal. Kun je een Fransman voorstellen die geen Frans spreekt. Heel moeilijk toch! Matt Leblanc misschien, maar hey dat is een Amerikaan en sowieso misschien niet eens 100% Frans van orgine. But then again: wie zegt dat hij geen Frans spreekt? Mocht hij wel Frans spreken zou dat je toch niets verbazen.

Okè, ik draaf weer zoals gewoonlijk te ver door maar wat vind je van 'Toumazeght' voor amazighiteit?
Ik vind het wel passend.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ
#227
Azul,

De kanttekening die er bij gezet dient te worden, is dat veel dealers uit Europa grond of vastgoed opkopen als een manier om hun zwart geld te stashen. Zij geven niks om de ontwikkeling van Arif of om de mensen, zij maken juist misbruik van de armoede om zichzelf veilig te stellen. Dat is het klimaat waarin zij gedijen. Dat is pas fitna! Ze willen geen geld laten rollen omdat ze maar beperkte ideeën hebben want echte ondernemers zijn het niet, drugs is het plafond tot waar zij kunnen reiken. En een vergunning om een groot bedrijf te beginnen in Arif krijg je ook niet zo maar even van Rabat. Daarom denken ze vaak: 'Ach laat maar zitten.' want echt ver willen ze er niet voor gaan omdat voor elkaar te krijgen want zo idealistisch zijn ze niet. In veel gevallen verkassen ze naar plaatsen waar ze wel makkelijk vergunningen kunnen krijgen.

Ik sprak onlangs met een handelaar die een zogeheten 'firma', een soort agrarische onderneming, is begonnen in de omgeving van Guercif en toen ik hem vroeg over wat de kansen in Arif voor zoiets zijn, was zijn antwoord dat Arif niet geschikt is en dat Riffijnen niet willen werken maar naar Europa willen komen om 'druks' te verkopen. Nou, dat moet jij die dat traject werkelijk hebt afgelegd zo nodig
zeggen, dacht ik bij mezelf. Dan kun je wel gaan lachen maar vergeet niet dat een vaak vertelde leugen op een gegeven moment waarheid kan worden.

#228
Azul,

Ik moest ook nog van mijn neef aan alle 'fitna-roepers' deze boodschap doorgeven: ' Terwijl jullie meer bang zijn dat het grond of vastgoed dat je opgekocht hebt, voorlopig niet meer in waarde zal stijgen, zijn wij op zoek naar een waardig bestaan. Er zat voor jullie toch al niet veel rek meer in en al helemaal niet als de situatie bleef zoals die was en is. Grond en vastgoed stijgt in waarde in plaatsen waar het er economisch op vooruit gaat.'
#229
Azul,

Om maar terug te komen op de situatie in Rif, er bestaat een substantiële groep Riffijnen hier in NL zo verblind door de zelfhaat die denken dat de protesten maar aanstellerij zijn en dat ze maar hard aangepakt dienen te worden omdat de huidige autoriteiten te zacht voor ze zijn. Dit type mensen gaan nog een stuk verder dan de 'angry young man' type zoals Younes el Ouaali. Dit is precies wat Bill Maher tien jaar geleden bij Larry King zei, dat Arabieren alleen de taal van geweld begrijpen en dat daarom de Palestijnen keihard aangepakt dienen te worden.

De protesten in Rif zijn tot nu toe relatief vreedzaam verlopen, geen vernielingen, mishandelingen van de kant van de protesteerders. Ze slaan op pannen, for godsake, en dan nog, weet je wel, dan nog is het ze door sommigen niet gegund hun onvrede te uiten. En dan wordt er naar de tijden van H2 gerefereerd alsof dat de maatstaaf hoort te zijn. Hoe laag ben je dan wel niet gevallen?

Dit soort toxic rubbish komt uit de monden van lieden met de meest uiteenlopende disciplines, van softdrugs handelaren tot wannabe salafies maar wat ze duidelijk gemeen hebben is de zelfhaat en minachting voor de eigen afkomst. Trouwens zo veel verschillen dealers en salafies niet van elkaar want regelmatig lopen er dealers over naar het salafisme. Wellicht is labieliteit een eigenschap die ze ook delen.

Ik heb nog een boodschap van mijn neef in Rif aan dat soort types. ' Het is aan ons te danken dat een paar van die checkpoints verdwenen zijn, dus jullie hoeven een stuk minder bang te zijn afgeperst te worden door de men in blue, stelletje vlooienkoppen!' In zijn woorden: ay aith vu thishin.

Tanmirt,
#230
Azul,


Als je Maajid Nawaz onder dezelfde categorie als Tariq Ramadan schaart dan heb je blijkbaar te weinig van hem gezien. De man is nog net geen atheïst. Hij is geen praktiserend moslim maar meer muslim by identity. Hij heeft het boek 'Islam and future of tolerance' geschreven met Sam Harris, die bekend staat als prominente islamcriticus . Het gevaar is wanneer je de richting op gaat dat religie, met name islam per definitie schadelijk is en afgewezen dient te worden. Die richting wil ik niet op, want daarmee vervul je ook de anti moslim agenda en dat is ook nadelig voor ons, want wij zijn, hoe je het wendt of keert muslim by descent. Joden hebben ook heel goed begrepen dat ze joods zijn ongeacht of echt aan dat geloof meedoen of niet.

Tariq Ramadan is een heel intelligente man, ik bewonder hem wel een beetje omdat door wat hij zegt ik ook andere invalshoeken leer kennen. Ik heb mezelf, als deel van mijn ontwikkeling, opgelegd dat mijn eigen ideeën uitgedaagd dienen te worden. Tariq Ramadan is meer een conservatieve moslim, daar ben ik het vaak niet mee eens, maar ik vind wel dat men zulke overtuigingen mag hebben zolang je maar binnen het kader van wat wettelijk en sociaal acceptabel is. Van Tariq Ramadan kun je heel moeilijk een debat winnen, één van de weinigen die dat kan is Douglas Murray.
#231
Azul,

Een meerderheid in islamitische landen, waaronder ook een meerderheid van de Amazigh-vlaggen wapperende mensen die protesteren in Rif, vindt dat religie een belangrijke rol in het openbare leven
dient te vervullen. One could argue dat dat komt door de laaggeletterdheid maar daar ben ik niet zo zeker van. Veel islamisten zijn juist hoogopgeleid, met name doctors,engineers en lawyers en dergelijke. Kijk maar naar de broederschap van Egypte. Ayman el Zawari die later naar Alqaida overliep was een chirurg.

Turkije was een land waarin het secularisme redelijk geslaagd was maar de laatste jaren beginnen daar toch wel twijfels over te ontstaan. Velen denken dat personen zoals Assad en Sisi seculier zijn
maar dat is niet zo want ook zij vinden dat religie een belangrijke rol dient te spelen in het openbaar, maar dan op de manier die zij wenselijk achten.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ
#232
â´°âµ£âµ"ⵍ

Ik sprak van reli fascisme omdat die jongen totaal voorbij gaat aan de protesten zelf en zich in principe richt op niet eens mensen maar een gecreeerd stereotype beeld waarop hij zijn reli fascistische gevoelens kan botvieren. Terwijl dit eigenlijk een situatie is waarin er common grounds te vinden zijn, ligt zijn prioriteit eerder bij het besmeren van mensen met amazigh-vlaggen die bepaalde negatieve asociatie's bij hem oproepen. Hij probeert zijn haat en smeerpraktijken te rechtvaardige met het geloof, in die zin is het een reli fascist en dat is een kwalijke zaak.

Ik heb een paar videos gezien van die schrijver van 'islamic fascism' en afgaande op wat debatten die ik van hem gezien, sta ik er eigenlijk neutraal tegenover. Ik ben meer van reformisten als Maajid Nawaz of American muslim schrijver Shadi Hamid die een heel interessant boek heeft geschreven 'islamic exceptionalism' genaamd waarin hij heel eerlijk zijn eigen mening er buiten laat.


Hij stelt dus vast dat islam zich zal blijven verzetten tegen het secularisme, en dat islamitische naties niet het westers model hoeven te volgen.

ⵜⴰⵏⵎⵉâµ"ⵜ

#233
Baardlip doet graag huilie huile over discriminatie tegen moslims in het westen, maar als hij ergens de meerderheid vormt, dan komt de fascistische aap uit zijn mouw en gaat hij zelf mensen, wiens ideeën hij toevallig niet deelt, bestoken met de meest smerige leugens en aantijgingen. Wat ik me dan afvraag is waarom hij niet kan inzien dat hij gewoon Wilders is maar dan in een ander jasje.
#234
Azul,


Mij gaat het erom dat er mensen in Rif protesteren tegen corruptie en machtsmisbruik en die doen dat niet omdat zogenaamd iemand in NL ze aanspoort dat te doen of omdat één of andere buitenlandse geheime dienst daar achter zou zitten. Ze zijn het simpelweg gewoon zat te leven onder die omstandigheden.

Wanneer sommige mensen werkelijkheid niet kunnen accepteren zoeken ze hun toevlucht tot allerlei complottheorieën waar ze geen enkele gegronde argument, laat staan bewijs voor kunnen aanvoeren. Alleen omdat dat het dragelijker voor ze maakt, daar dienen die complottheorieën voor.

Haters zoals baardlip proberen je van alles aansmeren, zo zou je volgens hen de islam haten. Maar waar zijn de Amazigh organisaties dan die anti islam campagnes voeren, kwetsende cartoons tekenen etc etc? En sinds wanneer is het opkomen voor je rechten 'fitna'?
Zo zouden sommige Imazighen, een enorme hekel hebben aan Arabieren. Er worden toch structureel geen Arabieren aangevallen zodat je dat een serieus probleem kunt noemen. Sommige Imazighen hebben een hekel aan Arabieren, sommige (veel) moslims hebben een hekel aan Joden en vice versa. Ja en? Barcelona supporters hebben een hekel aan Madrid, ja en dus?

Imazighen hebben geen macht zodat de discriminatie uit hun richting enige serieuze consequenties zou hebben. De Arabisch sprekende elite heeft de macht en daar in hebben ze Tamazight sprekende regio's achtergesteld. Dat is serieuze discriminatie!
#235
Azul,


Hij doet oproep aan moslims in Nederland om zich tegen het establishment af te zetten en meer voor de eigen mening uit te komen. Hij beschuldigt islamitische organisaties van een te softe houding. Als hij dat dan vindt, oké. Maar als het volk in Marokko op staat om zich tegen corruptie en machtsmisbruik uit te spreken en verandering te eisen en dat is niet alleen in Rif maar elders ook, toevallig meer in Rif omdat het vooral daar de spuigaten uitloopt, dan vestigt hij zijn aandacht op de Amazigh en/of Rif vlaggen die hij verkeerd begrepen heeft en de corruptie en machtsmisbruik is dan plotseling niets meer dan een bijzaak voor hem. Daar wil hij zich dan liever niet over uitten, begrijpelijk uit angst voor de eventuele consequenties, maar het grappige is dat hij dan zo ontwijkend doet met iets in de trant alsof corruptie en machtsmisbruik vanzelfsprekend in Marokko is en dat dat niets nieuws is. Hoeft er dan ook niets aan gedaan te worden? Well, I guess zolang hij zelf er geen directe last van heeft omdat hij in NL woont, dan hoeft dat ook niet ;)

Ik denk dat baardlip weleens hier komt snuffelen. Nou, als je meeleest, jongen: De Amazigh-vlaggen zijn een symbool van de trots op onze afkomst en verzet tegen onrecht. Het zijn de Tamazight-sprekers in Marokko en elders in Noord Afrika die geen collectief politieke of economische macht bezitten, en tevens ook de reden dat Imazighen door het leven gaan als gemarginaliseerde volkeren wiens regio's onderontwikkeld achterblijven op de rest en wiens talen geen ware officiële status genieten or whatsover. Hoe meer jij gediscrimineerd wordt in Europa omdat je moslim bent, des te meer je gaat schreeuwen dat je moslim bent en dat is precies hetzelfde bij Imazighen in Noord Afrika.

Als moslims het recht hebben zichzelf te blijven in niet-islamitische landen, waarom hebben Imazighen dan geen recht om Amazigh te blijven in hun eigen landen en dezelfde rechten te genieten als de mensen van de dominante Arabische cultuur?

Ben ik een 'azulist' omdat voor de rechten van mijn volk op kom? Nou,dan zeg ik: Azul, ay ouma!

For the record: Azulist  is niets anders dan een woord uit het xenofobisch jargon der reli fascisten die het maar niet kunnen begrijpen dat er ook meerdere invalshoeken zijn dan alleen strikt die van henzelf. In de woorden van Tariq Ramadan zijn het the dogmatic minds, zoals deze die het grote gevaar vormen.
#236
Je moet ook niet te hard zijn voor die jongen  ;D

Het is tenslotte niet hij die de ontberingen in Marokko hoeft te ondergaan. Hij hoeft geen 800km te reizen voor een bezoek aan een medische kliniek. Hij kan in een oogwenk het Erasmus ziekenhuis binnen wandelen, is verplicht verzekerd, krijgt zorgtoeslag, hoeft zich geen zorgen te maken om een maaltijd. Alles wordt voor hem betaald, al werkt hij niet. Hij hoeft niet de straat op om te gaan bedelen.

Trouwens, je dacht toch zeker niet dat hij zich kritisch ging uitlaten over onrecht en wantoestanden in Marokko. Hij denkt wel 2x na voor dat hij daar iets over zegt want deze (bad boy) wil niet in de kraag gevat worden en gedonder hebben met zo'n regime. Ja, hij is niet gek, hoor! Maar ik denk dat rude boy toch wel stiekem jaloers is op de in zijn woorden 'azulisten' die zich uitspreken tegen iets waar hij niet het lef voor heeft zich er tegen uit te spreken.

Ik heb zo juist een paar video's van deze tuigvlogger gezien en ik heb echt medelijden met hem. Kijk, als die 'azulisten' nou met koran-boekjes gingen lopen  zwaaien in plaats van de nare Amazigh-vlaggen, dan had je misschien op meer sympathie van deze jongen kunnen rekenen. Zolang je onrecht en wantoestand niet in de naam van het geloof bestrijdt dan telt inhoud niet en krijg je geen blessings van een reli fascist als deze. ;D

In één van zijn video's spreekt hij van het gevaar van deze zogenaamde 'agnostische azulisten' en zegt vervolgens dat het agnostisch zijn geen probleem is. Als dat dan zo is waarom noem je dat dan in de eerste plaats op? Vrij vertaald bedoelt hij dat je iemand die zich niet uitgeeft voor moslim dient te wantrouwen. Verder zegt hij in een walm van superioriteitsgevoelens dat ' wij islam hebben'  maar  het gaat niet om het 'hebben van islam' maar wat je ermee doet, jongeman. En wat jij ermee lijkt te doen is anderen in hoekje te duwen en als de vijand af te schilderen omdat je niet dezelfde ideeën deelt. Riffijnen die opkomen voor de rechten van de gemarginaliseerde Rif regio maken geen issue van iemands levensvisie maar strijden om een common cause. Dat is je nog te hoog gegrepen. Ga Ebru Omar pesten, baardlip!

#237
Azul,


Ik heb net van een vriend vernomen dat de makhzen een lading vol vagebonden,clochards, ishenkaan en allerlei andere ongure figuren uit het binnenland van Marokko bij elkaar heeft gebracht en gedropt in Alhoceima om een nep tegendemonstratie te voeren. Een demonstratie tegen het demonstreren, zeg maar..

Het is die arme mensen natuurlijk niet te verwijten dat ze voor enkele tientjes een showtje komen opvoeren, zij hebben immers toch niets. Het gaat om de regisseurs die vals beeld proberen te creëren en ongeregeldheden proberen uit te lokken om de plaatselijke Riffijnen er flink van langs te geven. Maar iedereen is kalm gebleven en die zwervers werden gewoon uit gelachen en al snel hielden zij het voor gezien en is er nauwelijks sprake geweest van een tegendemonstratie.

#238
Iemand zou kunnen stellen dat met het aannemen van andermans taal je daarmee je niet per definitie onderwerpt aan diens cultuur, maar je wordt wel onderdeel van een andere grote gemene deler ongeacht wat je overtuigingen zijn. Kijk maar, naar 3 generatie moslims in West Europa. De trend van religieus conservatisme is mede ontstaan door het verliezen van de taal van origine en nog een paar andere factoren natuurlijk. Nu meten ze zich een nieuwe identiteit aan maar ondanks dat blijven ze gebonden aan de grote gemene deler van taal, en daarom worden gaan ze langzamerhand spreken van een Europese islam, hoe inconsistent die term ook mag klinken. Ik ben overigens van mening dat het verliezen van je taal als nakomeling van migranten begrijpelijk en geen schande is maar wel jammer.

Het er op na houden religieus conservatieve opvattingen moet kunnen vind ik, maar in een seculiere democratie gaat je dat geheid conflicten opleveren en dat moet je dan maar voor lief nemen. Belangrijker is dat men bij zichzelf ten rade moet gaan hoe men tot die overtuigingen is gekomen. Is het je ware aard of meer een reflex ed. Ik vind het schandalig dat, vorige week las ik ergens, een islamitische basisschool zijn kinderen terugtrok bij een evenement omdat er gedanst werd en dat dat zogenaamd haram was. Wat voor kinderen stoom je dan klaar voor de samenleving?
#239
Anti-mazigh retoriek is de antagonist van vooruitgang. Vaak zullen ze het omgekeerde beweren. Namelijk, dat het Tamazight je afremt in je ontwikkeling maar waarin het je werkelijk afremt is de onderwerping aan andere culturen. Of vooruitgang daar aan gelijk staat, het verliezen van je taal, het meest kenmerkend aan je identiteit, of dat gelijk staat aan vooruitgang mag je zelf invullen want de meeste volkeren worden niet voor die keuze gezet.

Ook zullen ze beweren dat het Tamazight hen niets te bieden heeft vanwege een slechts orale traditie en geen literaire, maar betreffend de ontwikkeling van een literaire traditie is hun positie niet eens neutraal en wijzen ze het gewoon af. Het is hypocriet dat je enerzijds klaagt over een gebrek maar anderzijds het tegengaan van dat gebrek afwijst. Het weergeeft alleen dat ontwikkeling zelf niet het werkelijke motief maar slechts een excuus is, waarachter men zich kan verschuilen om er de accumulatie van de eigen bekrompenheid, misvattingen en zelfhaat mee te bedekken. Ze geven niks om je want je bent maar Amazigh, liever gedragen ze zich naar de voorkeuren van hun meesters want daar leven ze immers voor.

Waarom zou ik geen Shakespeare of wat ik ook wens, naar mijn taal kunnen vertalen? Waarom zou iedereen die Shakespeare wilt lezen kennis moeten hebben en alles in de context van 17de eeuws Engels moet kunnen plaatsen? Dus aan degenen die het vertaald hebben en in een context van deze tijd hebben geplaatst, Ayuz n san!

#240
â´°âµ£âµ"ⵍ


Een paar dagen geleden merkte ik tijdens een zoekopdracht op Google dat het nu ook in het Fries wordt aangeboden. Toen vroeg ik me gelijk af hoe het ook al weer zat met het Tamazight op Google translate. Ik had nog een jaar geleden meegedaan aan die petitie en toch lijkt er niets van terecht gekomen te zijn.

Het is gewoon stuitend want Friesland heeft net iets meer dan een half miljoen inwoners waarvan niet eens iedereen Fries is en toch krijgen zij het voor elkaar en wij niet. Ik heb dus gekeken hoeveel mensen die petitie hebben getekend en de teller staat nog maar op 29 duizend. Hoeveel Tamazight sprekers zijn er? Toch wel naar conservatieve schattingen een kleine 20 miljoen mensen verspreid over heel Tamazgha.


Nou weet ik niet of die petitie überhaupt van doorslaggevend belang is of via welk traject de Friezen het voor elkaar hebben gekregen maar het is eigenlijk wel beschamend dat 50 duizend handtekeningen moeilijk te halen zijn in 2 of 3 jaar tijd met zo'n grote bevolking.

Voor degenen die nog niet getekend hebben. Teken!

https://secure.avaaz.org/fr/petition/Societe_Google_Integrer_la_langue_Tamazight_sur_Google_Translate/?pv=46