-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#1816
Citaat van: Izwan op 12/03/2009 om 11:27:58
Tazzz,
Imazighen hebben altijd geweld gebruikt om voor hen rechten op te komen.
Dus moeten ze nou ook aanslagen gaan plegen ?
Citaat van: Izwan op 12/03/2009 om 11:27:58
De personen die tegen geweld zijn geweest blijken achteraf dat ze graag geweld tegen eigen groep gebruiken om hun belangen en de belangen van hen meesters te behartigen (lees hoe de o.a.de huidige Marokkaanse staat tot stand is gekomen
Lees hier hoe hij diezelfde mensen verdedigt als het gaat om iets dat hem toch niet gezind is. 
Citaat van: Izwan op 01/02/2009 om 01:18:28
Marokko stelt eisen voor mensen die Marokkaanse nationaliteit willen krijgen zoals Nederland het ook doet. Marokko stelt de naam als een eis en Nederland stelt het nederlandse taal als een eis. Niemand dwingt je om je kind bij de Marokkaanse overheden in te laten schrijven. Het is je keus en je dient de regels van Marokko net zo goed te respecteren als die van Nederland.
#1817
Babbelhoek / Re: Straf voor stelen van brood?
12/03/2009 om 15:09:31
Dit zijn hustlers die dat jongetje gebruiken.
#1818
Babbelhoek / Re: Straf voor stelen van brood?
12/03/2009 om 14:48:26
Nee man, het gaat hier om een act. En het is niet verantwoord dat ze dat jongetje dat lieten doen, daar gaat het over. Het was een show en voorbijgangers die kwamen kijken moesten betalen.
Heeft helemaal niet met stelen van brood te maken.
Dat zou echt zielig zijn meskin dat ratje als ze hem iets aandeden.
#1819
Citaat van: Izwan op 12/03/2009 om 11:25:49
Hmmm, Je bent geïnteresseerd in wat tussen mijn benen hangt he. Sorry dat ik niet op ZWAMER val, anders had ik je uitgenodigd om mijn ballen te komen masseren.
Wat een pervert is het toch.


CiteerIk had niets anders verwacht van iemand die denkt dat zijn voorouders 13 eeuwen als apen op de top van de bergen hebben gewoond. Bij mijn voorouders ging het anders. Sinds de 8e eeuw gingen alle kinderen naar moskee om koran leren en het Arabische taal onder knie te krijgen. Kinderen die voor hun twaalfde jaar alle soerath uit hen hoofd kenden en het Arabische taal kunnen lezen en schrijven buiten hen woonstreek (ook naar het M.O) verder studeren.
Er bestaan geen Imams die geen  Arabische taal beheersen, maar voor de bergapen blijkt alles mogelijk te zijn.
Er is geen 1 boek geschreven door de geschiedenis heen in het Arabisch door een Rifijnen vanuit eigen perspectief van af 700 tot aan1900. Als je niet eens daaruit een voorbeeld kan noemen. Van al die mensen die al die eeuwen Arabisch hebben geleerd. Er valt alleen te concluderen dat we het arabisch lang niet eigen hebben gemaakt. Zelfs individuele uitzonderingen zijn niet of nauwelijks te vinden. Dus helaas weer jammer voor je.
Citeer
Het is precies wat ik bedoel. Het tamazight cultuur is altijd verbonden geweest met de stammen systeem. Alle Imazighen die buiten hen stam gingen wonen leven is het hen niet gelukt om de cultuur van hen voorouders te bewaren.
Trouwens, ze zijn niet gearabiseerd, maar wel gedarijjeerd en dat is hele andere verhaal a Boufaquosch.
Gearabiseerd Imazighen bestaan alleen in je fantasie.
Jij en je termen. De algemene gedarij??areerde?? spreekt volgens zich zelf gewoon Arabisch van huis uit en aarzelt niet zichzelf Arabier te noemen.
Dus bij mij hoef je daar over niet te komen klagen.
CiteerInderdaad zelfs op eigen gebied is het voor Imazighen onmogelijk om de cultuur van hen voorouders zuiver te behouden zonder het stam systeem die je meesters hebben kapot gemaakt en dat was de bedoeling ook.
Alsof ze met stamsysteem de cultuur van hun voorouders wel zuiver hebben gehouden ? Ze wisten op een gegeven moment zelfs niet meer wie ze waren en gingen idiote dingen verkondigen zoals het afstammen van de profeet en arabieren.
CiteerZeg eerlijk, durf jij met een Ajadjab en tha3mant staat of naar je werk te gaan?
Die Ajadjab en tha3mand droeg men meer om functionele redenen niet om bewust hun culturele identiteit mee te onderscheiden en te onderstrepen amouzwa.
CiteerHahaha, ik kies voor de kant van autoriteiten. Hoe kom je erbij a bofaquosch? Ik ben altijd allergische voor autoriteiten geweest, maar ook voor de leugens van de mislukte azulisten.
En voor je eigen leugens niet ? ayazwa ouma3ach

CiteerDie arabier waar je over hebt is net zo hypocriet als jij. Zij durven de culturele kleding van hen voorouders niet dragen net als. Het zou aan het klimaat leggen toch?
Sinds wanneer is kleding in de eerste plaats voor culturele doeleinden gemaakt ? Wat een uilskuiken, zeg.
#1820
Citaat van: Izwan op 10/03/2009 om 13:22:28
Tazzz..   Mensen rechten: Wat is dat?
De echte rechten worden met bloed verworven.
Straks worden imazighen nog beschuldigd van aanzetten tot geweld door dit soort smeerlappen die zich niet eens om de amazighzaak bekommeren.
Een rol die je imazighen graag aansmeert omdat je zo jaloers bent dat imazighen juist niet voor geweld kiezen in het opkomen voor hun rechten.
Dus je bent weer gesnapt.
#1821
Citaat van: Izwan op 10/03/2009 om 23:11:55
Hiwa, het is me nog steeds niet duidelijk of je voorouders alle 13 eeuwen als apen in de top van de bergen hebben geleefd.
Jij bent jaren forumlid en nog steeds is onduidelijk van welk geslacht jij bent. Wat zeg je daar van ? Het kan natuurlijk zijn dat dat een beetje gevoelig bij je ligt. Natuurlijk er valt niks uit te sluiten maar in dat geval wil ik best mijn excuses aan je bieden voor het ter sprake laten komen van dit.

CiteerZelfs mijn voorouders die voor de komst van kolonialen konden het Arabische taal schrijven en lezen. Mijn vader is net als zijn dorpsgenoten nooit naar school geweest,  maar ze kunnen wel het Arabische lezen en schrijven en sommige van hen zijn Imams geworden. Ik zelf heb ik het Arabische alfabeet in moskee geleerd voordat ik naar school ging.
Is het je opgevallen dat veel namen van Iriffiyen met Sí ……. Beginnen. Wat betekend dat?
Denkt jij dat Abdelkrim en de mensen die hij om zich heen had  (Quaids) geen Arabische konden schrijven en lezen of denk jij dat ze het op scholen hebben geleerd?
Ik had het toch over de gemiddelde arifi, niet over Qaids. En helaas ja voor je is dat de uitkomst van de 13eeuwen die je aanvoerde, jammer voor je. De gemiddelde Rifijn voor de onafhankelijkheid van Marokko was het arabisch niet machtig in woord en geschrift. Was je dat wel dan was je bovengemiddeld, bijzonder zelfs. Deze stelling staat als een paal boven water. Veel imams kregen de titel imam omdat ze 60hizb uit hun hoofd kennen, meer niet. Ook dat is waar. Want waarom denk je dat men vroeger in Arif in de moskee het meestal gewoon uit je hoofdleren van sourath was.
CiteerIk weet niet waar je vandaan komt, maar een ding is zeker: mijn voorouders zijn nooit geïsoleerd geweest tot de komst van kolonialen. Daarvoor waren ze goed georganiseerd om zich tegen de invloed van buitenaf te beschermen. Zij waren niet afhankelijk van buitenwereld en hadden genoeg vertrouwen in zichzelf om zichzelf te blijven. Dit wil niet zeggen dat ze geisoleerd waren, sterker nog: De meeste stammen hadden eigen havensteden of handelssteden waar ze de handel met buitenlandse handelaars bedrijven. Zij gingen ook regelmatig naar het buitenland voor werk, handel, verder studeren, reizen, deelnam aan oorlogen, andere gebieden veroveren, pelgrim …enz.
En toen in Tanger grote getalen irifiyan zich gevestigd hadden toen waren ze vrij snel verarabiseerd. Dit bewijst dat ze in andere gebieden niet in staat waren zichzelf te blijven op lange termijn wanneer men met andere culturen en etniciteiten te maken had. Dus zo goedgeorganiseerd waren ze niet.
Citeer
De kracht van mijn voorouders lag in hun cultuur die gebonden was met hun stam systeem. Sinds dat de kolonialen de stammen systeem hebben kapot gemaakt en ze afhankelijk van buitenwereld hebben gemaakt zijn hen nakomeling (ondirect) gedwongen om voor eigen bestaan te vechten die ten kosten van hun cultuur zal worden.
Zoals het op eigen grondgebied verarabiseren van imazighen. En dat is ook alleen de schuld van het Westen,toegefluisterd in de oren van de naïve arabisten.
CiteerHet is een onvermijdelijke proces die meeste verslagen volkeren in de wereld hebben of zullen ondergaan.
Dit noem ik fatalistische onzin.

CiteerGeef, maar de schuld aan de klimaat. Je lijkt op Marokkaanse overheid. De meeste Imazighen in Marokko dragen alleen het westers kleding. Zou het ook aan de klimaat leggen of worden ze door arabieren gedwongen om afstand van hen culturele kleding te nemen?
Dat mag je denken als je dat zo graag wilt.
Citeer
Inderdaad, cultuur is meer dan kleding, maar ook meer dan taal. Wat denkt jij van normen en waarden, feesten, wat denkt jij van mentaliteit (groepsdenken, groepsbelang boven je eigen belang…enz). Alle deze Amazighe cultuur elementen herken ik niet meer bij de azulisten en hen aanhangers.
Het probleem is dat je niet precies iemand kan aanwijzen dus gooi jij het op een hele groep mensen die ook niet eens direct aanwijsbaar zijn of wel bestaan zelfs. Dat is pas denken in je eigen belang. Over normen en waarden gesproken. pfff groepsbelang houd toch alsjeblieft op want jij kiest de kant van autoriteiten wanneer het aankomt op amazighnamen die worden geweigerd toevallig omdat dat niet in jouw eigen belang is.
CiteerWat betreft die arabier die geen tulband durft te dragen en tegelijkertijd klaagt over het ondergang van zijn cultuur (door direct dwang van de  derden) is net zo hypocriet als jij.
Hypocriet ben je als je weet dat ik het niet had over de arabier die de tulband niet DURFT te dragen. Dus wederom is dit weer een bewijs dat je mijn woorden probeert te verdraaien.
#1822
Muziek / Re: mimount n serouan op ( 2M tv )
10/03/2009 om 20:05:24
.
#1823
Citaat van: Izwan op 10/03/2009 om 18:07:23
Ga vliegen vangen a boufaquosch. Ik weet dondersgoed wat mijn voorouders deden, maar jij niet he?. Ik geloof absoluut niet dat je voorouders alle 13 eeuwen als apen in de top van de bergen leeden.
Dat dit voor jullie de enige optie naast het je verdiepen in Arabisch is moet je niet denken dat dat voor iedereen zo is, amikachawan.
Citeer
Vertel me wat jij weet over je voorouders: om te beginnen, Waar komt je opa vandaan? Sinds wanneer zijn je voorouders naar Arif gekomen?
Ik weet heel veel over mijn grootouders, ook dat in hun tijd maar heel weinig mensen Darija of Arabisch spraken laat staan schrijven. Dus die 13 eeuwen daar klopt ook geen donder van. De gemiddelde mens in Arif heeft pas in de jaren 60 geleerd Arabisch geleerd.

CiteerAlsof dat irifiyen die goed tamazight spreken het op school hebben geleerd. Juist Iriffiyen die nooit naar school zijn geweest spreken goed Tamazight en het is altijd zo geweest. Tamazight cultuur heeft tot nu toe overleeft omdat Imazighen het in hen dagelijkse leven hebben toegepast,
Tamazight heeft het alleen overleeft omdat we lang genoeg geïsoleerd leefden van de buitenwereld. Die luxe hebben we niet meer en sindsdien brokkelt onze taal af omdat we ook geen schrift als mogelijke schild kunnen gebruiken om orde te handhaven in onze taal.
Citeerdus niet als amusement instrument voor de bijeenkomsten gebruiken.
Ik dacht aan iets met toeters en bellen eerlijk gezegd.
CiteerEen vraagje: Waarom draag jij in je dagelijkse leven geen Ajjadjab en Thaghmant ?
Ra7 atramdad atasiwrad adazizonda, 9a thani 9anas tha3mand mana thaghmand.
CiteerWie houdt je tegen om je voorouders cultuur voort te zetten?
Het noord europese klimaat bijvoorbeeld. Er schijnt niet constant zon waardoor ik mijn hoofd beter kan bedekken, maar los gezien daarvan ,heeft een arabier die geen tulband meer draagt een hekel aan zijn arabische cultuur ?
Cultuur is meer gedrag dan kleding a mouzwa .
#1824
Citaat van: Izwan op 10/03/2009 om 13:17:08
Feiten:
- Zijn moeder taal/dialect behoort al eeuwen niet meer tot geschreven talen vandaar hij het niet op school heeft gekregen. Dit gebeurt niet alleen in Marokko, maar wel in gehele wereld. Zelfs in Nederland, maar daar hoor ik niemand erover piepen.
In Catalonië wordt Tamazight onderwezen. Een schande voor Marokko, Algerije etc, de zogenaamde landen waar Tamazight en imazighen autochtoon zijn.

Citeer- Het Arabische taal wordt al 13 eeuwen door je voorouders als schrijftaal gebruikt en het heeft nooit hun ontwikkeling belemmert.
Ga toch slapen mens. Je voorouders hadden het drukker met andere dingen dan het leren van het Arabisch in woord en geschrift. Dat deed je pas als je welgesteld ben. Voor de jaren  60  Konden er maar heel weinig mensen darija laat staan Arabisch in Arif.
Het enige wat ze hadden was de moskee waar ze meestal niet verder kwamen dan het leren van Soerath.
CiteerVindt ook dat de Marokkaanse kinderen in Nederland ook hun ontwikkeling wordt belemmerd omdat ze hun moedertaal niet op school mogen kregen?
Ze spreken toch daardoor veelal slecht Tamazight. Is dat geen belemmering ? Of hoort dat niet bij ontwikkeling ? a mouzwa,
#1825
Citaat van: Mister1979 op 10/04/2008 om 12:48:14
Na behandeling van de alternatieve verslagen van NGO'S en de officiële verslagen die door de regeringen en de hoorzitting van hun vertegenwoordigers worden ingediend, zal de Raad van de mensenrechten van de Verenigde Naties zijn conclusies tijdens zijn zitting van juni 2008 geven
Het is inmiddels Maart 2009. Wat zijn de conclusies, bevindingen en eventuele acties die ondernomen worden ?
#1826
Sport / Re: Afellay
10/03/2009 om 15:09:47
Nog alleen maar iets meer zijn techniek perfectioneren zodat hij een geraffineerde speelstijl a la Cristiano Ronaldo gaat krijgen en hey, dat hij al een ruime tijd niet meer geblesseerd is geweest is ook een teken dat hij sterker is geworden. Hij kan meer incasseren dan een tijdje terug.
#1827
De namenlijst was in principe bedoeld om arabische namen te spellen vanuit het Franse alfabet die Marokko hanteert. Voor de orde op zich kan ik dat alleen maar beamen. Maar men is die namenlijst gaan misbruiken om berberse namen buiten te sluiten. Dat laatste deed men al in Marokko zelf waar ze geen lijst nodig hebben. Enkele berberse namen werden wel toegelaten tot de lijst door de inzet van goedwillenden en dat verschilde dan ook nog eens per consulaat.  Dus als je een bepaalde berberse naam wilde die er niet op stond had je pech en veel keus had je dan ook niet uit berberse namen, slechts enkele namen.
De laatste jaren zijn er steeds meer mensen die een bepaalde berberse naam voor hun kind willen. Marokko is daar bang voor en daarom willen ze nu bijvoorbeeld die lijst aanscherpen. Als een minister in Marokko kan zeggen dat berberse namen verboden moeten worden omdat het nietszeggende namen zijn dan zijn berberse namen in Marokko zelf verre weg van algemeen geaccepteerd. 
#1828
Dit is een primeur want ik heb tot nu toe geen voetballende amazigh een interview in Tamazight zien gegeven.
petje af.
#1829
Citaat van: Hadou op 06/03/2009 om 14:00:19
Wij moeten inzien dat Imazighen verschillen in cultuur. Wij hebben enkel het oogpunt op Irifiyen gericht.
Ik zelf ga van uit dat Marokko voor de meerderheid Amazigh is. Ongeacht de taal die zij spreken.

Ik heb mij zelf verplicht om ooit die Groep op te zoeken. En naar ze te informeren.
En Er zijn heel veel muziekgroepen die nog steeds ouderwetse Folklore hebben bewaard. Zij zijn nog niet aangetast door moderne tijd.
Wow, hey die Hadou is niet zo gek als ik dacht. Mooie speech ( de schriftelijke versie er van dan).
#1830
Citaat van: Hadou op 05/03/2009 om 15:31:37
het verschil is dat Imedyzen vreugde-muziek maken om op te treden  op feesten en speciale geleigenheden.
aaaah OK

CiteerI3isawiyen zijn meer bezig met bepaalde acts zoals : slangen laten dansen, kokend water drinken, en communiceren met geesten / demonen.
Illusionisten, mystici en acrobaten. Illusionisten hebben wij ook maar acrobaten en slangenbezweerders die kom je niet tegen bij ons, ik dacht alleen dat (arabieren) dat doen. Maar natuurlijk weet ik niet wat er ten oosten van de aghzar n nekor allemaal afspeelt. Ik heb lang gedacht dat er geen Rifijnen zijn die kamelen reden tot dat ik er achter kwam dat iwdarsen (jij noemt dat dan ibdarsen) wel degelijk kamelen hebben gereden en gedreven.

CiteerIn het begin van de docu vertelt die Tahar dat vroeger bij hun mensen kwamen die  ''bezeten zijn door demonen''. Door bepaalde Zammar muziek worden die mensen behandeld en genezen. 
De kraizi people come here, dat stukje bedoel je, met die draaimolen met die touwen er aan. Dat was ook lachen.