-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#1801
Algemeen / Re: Berbers op Stormfront
23/03/2009 om 01:45:29
Ze hebben Noordafrikanen, Middenoosteners, west Aziaten, in de caucasoid ras toegevoegd om zo het (blanke ras) groter te doen lijken.
Dat moet je weten, en dat is achterhaalde bullshit. want op sociaal vlak zijn we helemaal geen blanken. Dus je zet je zwaar voor schut als je je zelf voor blank opgeeft hier in Nederland.
#1802
Algemeen / Re: Berbers op Stormfront
23/03/2009 om 01:23:31
Citaat van: TamurtIno op 22/03/2009 om 14:53:47
Het feit blijft dat Imazighen tot de blanke ras behoren en dit zegt de wetenschap. Ook al zijn we niet allemaal blank zoals Europeanen, blijven we tot de blanke ras behoren.  Bruin ras bestaat niet.
Het blanke ras, en de drie hoofdrassen zijn meer sociale begrippen dan wetenschappelijke. Je moet weten hoe die termen tot stand zijn gekomen. Het zijn ook termen die in oude boeken staan die tegenwoordig achterhaald zijn in hun manier van perceptie. In de wetenschap zijn ze juist meer gaan denken in het kader van 1 menselijk ras.
Citeer
Noord-Afrikkanen hebben zichzelf altijd blanken genoemd. Toen ik in Marokko was hoorde ik vaak "wij blanken...". Dit geldt niet alleen voor mensen in het Noorden, maar ook in het zuiden.
Twee voorbeelden:

Volkskrant heeft 5 jaar geleden sommige mensen in Mauritanië geïnterviewd en deze handelden in negers. Bewoners van Mauritanië zijn voor een Nederlander zwart, maar ze noemen zichzelf "witte mensen".
In dat artikel zei een man uit Mauritanië die in Negers handelde: "Het is toch zo dat wij witte mensen beter zijn dan negers".


In een ander artikel over Niger zei een donker Amazigh uit Noord-Niger het volgende: "Niger is het enige plaats in de wereld waar Negers blanken discrimineren."  Met blanken bedoel hij donker Imazighen in het Noorden.

Blijkbaar hebben Imazighen zichzelf altijd en overal blanken genoemd. Door de zon, zijn ze nu donker geworden.
Veel Imazighen hebben zwarte voorouders ( naast Amazigh voorouders) en daarom zijn ze zwart. Een neger die met een Hollander trouwt, baart vaak negers.

Hamaiten is een term die gebruikt wordt door theologen en niet door wetenschappers. Men gaat vanuit dat Noach 3 kinderen heeft en dat Noord-Afrikkanen van Ham afstammen en Arabieren van Sam. Dit is voor mij een leugen.  Deze theorie is in strijd met de wetenschap en met wat ik zelf waarneem. Hamieten bestaan voor mij niet en hebben ook nooit bestaan.

ps. Die mensen uit Mauritanië zijn natuurlijk geen Imazighen meer, maar hun voorouders wel.
Al die voorbeelden die noemt zijn zoals ik al  eerder zei, sociale begrippen. Je noemt je pas iets als je iets tegenkomt wat totaal anders is. En.Dus zo lang je alleen maar mensen hebt van 1 type huidskleur is er voor die mensen ook geen aanleiding om zich naar hun huidskleur te noemen omdat je daar niets mee duidelijk maakt.
#1803
Citaat van: Berkoekes op 19/03/2009 om 23:25:24
Marokkaanse namenlijst moet niet geboycot worden op gemeentehuis

Gepubliceerd: 18 maart 2009

Het pleidooi van Mohammed Benzakour voor een verbod op de Marokkaanse namenlijst klinkt liberaal, maar is onrealistisch. Elke overheid bemoeit zich met de voornamen van haar onderdanen. Ook de Nederlandse.

Door Fouad Abdi en Wibo van Rossum

Marokko kent een lijst met toegestane en verboden voornamen voor kinderen. Bepaalde voornamen, of deze nu on-islamitisch, on-Marokkaans, onethisch of onfatsoenlijk zijn, mogen in Marokko niet aan kinderen worden gegeven.

Ook Nederlandse ambtenaren gebruiken die lijst. Ze waarschuwen aan de hand daarvan de Marokkaanse ouder die bij de aangifte van een pasgeboren kind een ‘verboden voornaam’ voor het kind wil, dat die naam op het consulaat en in Marokko op problemen kan stuiten.

Mohammed Benzakour hekelde in de NRC Handelsblad van 15 februari deze ‘lijst van verboden voornamen’. Zijn standpunt lijkt te zijn dat de overheid â€" de Marokkaanse en de Nederlandse â€" zich nergens mee moet bemoeien. Ouders moeten vrij zijn in de keuze van de voornaam van hun kind. Dat klinkt heel liberaal, maar het is onrealistisch gezien het feit dat elke overheid zich bemoeit met voornamen. Een oproep dat Nederlandse ambtenaren de lijst links moeten laten liggen is daarnaast in strijd met het huidige recht dat voorschrijft dat ambtenaren soms Marokkaans recht moeten toepassen.

Even zoeken op internet laat zien dat elke overheid zich met de voornamen van haar onderdanen bemoeit. Engeland en Amerika zijn heel liberaal. ‘Satan’ en ‘Lucifer’ zijn in de meeste Amerikaanse staten mogelijk, maar je kind ‘Fuck’ noemen is in strijd met de zeden en mag dus niet. Nieuw Zeeland verbood in het verleden ‘4Real’, Zweden ooit ‘Staalman’, Portugal heeft een verboden lijst met daarop onder andere ‘Lolita’, ‘Maradona’ en ‘Mona Lisa’, in Duitsland mogen ‘Judas’, ‘Kain’ en ‘Adolf Hitler’ niet en was vroeger ook ‘Jesus’ verboden. In Spanje daarentegen is ‘Jesus’ een heel gebruikelijke naam. Het verbod op bepaalde namen heeft met de geschiedenis, de cultuur en de religie van een land te maken. Doorgaans beroept een land zich erop dat het gaat om de bescherming van het kind, dat met bepaalde namen gepest of buitengesloten zal worden.

Marokko is een islamitisch land of baseert in ieder geval zijn identiteit op de islam. Het Marokkaanse wetboek van familierecht is grotendeels gebaseerd op het islamitisch recht. Een naam moet in Marokko in overeenstemming zijn met de ‘Marokkaanse identiteit’. Vele Berberse maar ook Joodse en christelijke namen zijn mogelijk, behalve als deze niet in overeenstemming is met die Marokkaanse en Islamitische identiteit. ‘Moussa’ (‘Mozes’) mag dus wel, maar niet de naam van een Berberse leider die een heidense naam heeft of zich in een ver verleden heeft verzet tegen de Marokkaanse staat en tegen de Islam.

Benzakour spreekt van ‘geschiedvervalsing’ als Marokko pre-islamitische namen verbiedt. Je zou het ook als een erkenning van die geschiedenis kunnen zien â€" juist het taboe toont immers het verboden terrein. Maar volgens de logica van Benzakour doet ook Duitsland aan geschiedvervalsing â€" met een religieus tintje â€" door de naam ‘Kain’ te verbieden, om het over ‘Adolf Hitler’ maar niet te hebben. Overigens verbiedt de Nederlandse wet namen die ‘ongepast’ zijn of die overeenstemmen met bestaande geslachtsnamen. Je kind ‘Amsterdam’ noemen, ‘Jansen’ of ‘Retemooi’ is hier niet mogelijk. Volgens Amerikaanse normen is dat een ernstige beknotting van onze vrijheid, zoals de vrijheid van Marokkaanse ouders volgens de maatstaf van onze normen wordt beperkt. Discussie over namen is interessant en misschien levert het ook iets op (culturen veranderen immers), maar wat vooral naar voren komt is de culturele en historische bepaaldheid van keuzes. Met die kennis in het achterhoofd is het niet vreemd dat Marokko zich bemoeit met naamgeving. Ook het kruid van de mensenrechten, die onder andere het familie- en gezinsleven beschermen, is daar niet tegen opgewassen. Diezelfde mensenrechten zeggen dat de overheid kan ingrijpen als ‘de goede zeden’ moeten worden bewaakt. En die ‘goede zeden’ verschillen per land.

Maar hoe zit het met ambtenaar van een gemeente in Nederland die tegen de Marokkaan die zijn kind komt aangeven zegt: “U weet dat die naam volgens het Marokkaanse recht niet toegestaan is?” Hier moeten we twee situaties onderscheiden. Ten eerste: Als de Marokkaanse aangever alleen de Marokkaanse nationaliteit heeft, dan moet â€" het Nederlandse recht schrijft dat voor â€" Marokkaans namenrecht toegepast worden. Een Nederlandse ambtenaar mag dus geen in Marokko verboden naam inschrijven. Ambtenaren zijn in die gevallen verplicht om de ‘verboden namen’ lijst te gebruiken. Ten tweede wijzen gemeenten en individuele ambtenaren erop dat zij de lijst als serviceverlening zien en hem gebruiken om Marokkaanse Nederlanders (met dubbele nationaliteit) op mogelijke problemen te wijzen als zij hun kind op het Marokkaanse consulaat aangeven. In geval van dubbele nationaliteit moet Nederlands namenrecht toegepast worden. Ambtenaren mogen in die gevallen geen namen weigeren, tenzij die naam in strijd is met het Nederlandse recht. Als Marokkaanse Nederlanders echt een bepaalde naam willen, moeten ze zich beroepen op het Nederlandse recht. Een goede ambtenaar moet zich er echter ook van overtuigen dat ouders weten wat de gevolgen zijn van de keuze voor een bepaalde naam. Het getuigt van kennis van de multiculturele samenleving als een ambtenaar een burger erop wijst dat een naam weliswaar in Nederland is toegestaan, maar dat in andere situaties (consulaat, Marokko) een naam problemen kan opleveren. De weldenkende burger mag vervolgens zelf kiezen.

Burgemeester Aboutaleb heeft gezegd dat hij de lijst met verboden namen zou verbranden als hij hem op het Rotterdamse stadhuis zou tegenkomen. Dat is onverstandig, want daarmee ontneemt hij zijn ambtenaren belangrijke kennis waar Marokkaans-Nederlandse kinderen en ouders de dupe van kunnen zijn. Het is bovendien in strijd met het Nederlandse recht, want zijn ambtenaren moeten soms Marokkaans namenrecht toepassen. Nederlandse ambtenaren moeten wel degelijk de namenlijst in hun bureaula hebben liggen, en wel tussen de verboden namenlijsten van Duitsland voor de Duitsers die in Nederland wonen, van Frankrijk, van Polen, enzovoort.

Mr. Fouad Abdi en dr. Wibo van Rossum hebben samengewerkt aan een onderzoek naar familierecht bij Marokkanen in Nederland. Van Rossum is universitair docent rechtssociologie aan de Universiteit Utrecht.

Nrc.nl
Ik kan me moeilijk voor stellen dat deze toch al zo pragmatisch ingestelde Fouad Abdi-bi-pele en van Ros-em! niet lijken te weten dat de Marokkaanse staat niet veel langer dan 53 jaar bestaat.Tenzij de Marokkaanse staat kan tijdreizen moeten ze dus absoluut geen onzin verkondigen als "de heidense Berberse leider die zich tegen de Marokkaanse staat en de Islam heeft verzet" aan de lezer die Marokko en zijn geschiedenis niet kent. Er bestaat ook geen amazighnaam met een bekende anti-Islamitische lading. Vraag aan de Marokkaanse ambtenaar van het Marokkaanse consulaat 1 op te noemen. Het is meer dat in dit geval beschuldigingen van anti-islamitisch uit de hoek anti-berbers komen.
De stelling dat veel berberse naam wel geaccepteerd zijn kunnen ze niet onderbouwen.
Ook het aanhalen van kwesties als zeden, de vergelijking AdolfHitler en Judas voor geschiedsvervalsing die gewoon niet te maken valt qua beladenheid met  geen enkele amazighnaam te vergelijken is. tenzij er sprake is van haat tegen de amazigh legacy ( de geschiedkundige erfenis) die een amazigh toebehoort, zie ik ook niet waarom men dit als argument gebruikt.
Mijn nuance ligt meer op het stelselmatig gedrag van Abdi en van Ros-em.
Ze proberen te publieke opinie te manipuleren dmv dat wanneer het ze uitkomt pragmatisch te zijn  en wanneer niet ze wel  ruime begrippen durven gebruiken zoals Marokkaanse identiteit en Islamische identiteit, of woorden zoals heidens.  Dat verdient zeker een nuance.  Waarom men dat doet is is waarschijnlijk ter ondersteuning van het anti-amazigh beleid.
#1804
Citaat van: Berkoekes op 20/03/2009 om 13:16:35
Ben ik soms een autoriteit nu? Hoewel die hele namenlijst eigenlijk gewoon dom geregeld is, zonder duidelijke redenen om iets wel of niet toe te staan, vind ik gewoon dat je altijd naar de nuance moet zoeken. Dat bepaalde partijen in Nederland die lijst willen verbieden, is gewoon het standaard anti-Marokkaans gelul. Zoiets kan alleen in Marokko geregeld worden.
Dat hoort ook in Marokko geregeld te worden inderdaad, alleen wordt dat een beetje moeilijk met de ,zoals jezelf al zei,dom geregelde lijst zonder duidelijke regels.
Citeer
Zo las ik dat er een belangrijke uitspraak door de rechter in Marokko is gedaan dat je kind "Sifaw" noemen toch wel mag. Hierbij is de eerdere uitspraak van de Hoge Raad van Binnenlandse Zaken (ik denk dat je dit met de Raad van State in Nederland kunt vergelijken), die in het nadeel van de ouders was, nietig verklaard. Het was de eerste keer in de geschiedenis dat een rechter dat deed. Het oorspronkelijk argument van de HR was dat "Sifaw" geen arabischtalige naam is en daardoor in strijd met de officiële taal van het land.

De uitspraak van de rechtbank mag opmerkelijk genoemd worden, omdat ze de redenering gebruikt heeft dat het argument van de HR in strijd is met het beleid van de koning om de Amazightaal en -cultuur te bevorderen en opnieuw een plek in de maatschappij te geven (IRCAM, onderwijs in het Tmazight en toespraak van Mo 6 in Ajdir). Dit opent de weg voor het verruimen van de definitie van "Marokkaanse" namen.
Ik hoop dat de lijst geupdate worden met deze naam zelf dan, hey dat is al een start. Ik hoop ook dat ooit mensen voor een amazighnaam geen rechtszaak tegen de raad van state hoeven te voeren.
#1805
En wat vind je hier nou van ? Ik vond het al een beetje raar dat je zelf niets kwijt wilde hierover want normaal ben je best wel bijdehand. Wat volg je dit keer, je hart of je verstand ? LOL
Of moeten we er van uitgaan dat je er simpelweg niets aan toe te voegen hebt ?
#1806
Citaat van: 3ich op 19/03/2009 om 11:49:21

De MU heeft heel iets anders in petto. Daar liggen hun niet wakker van.

Advies: zoek het op MU en U.S.A en vele andere wereld delen worden opnieuw verdeeld. Ja gap, dat allemaal onder het mom van de N.W.O!

Zoek het op via google ofzo? Je praat er zo laks over...
Mattie, of je ook mag heten, als je zelf niets concreets te melden hebt wil je dan alsjeblieft mij niet meer quoten. Ook de laksheid die je me toeschrijft is me wat onduidelijk. Het kan nl zijn dat je woorden gebruikt waarvan de betekenis je niet geheel duidelijk is.

#1807
Algemeen / Re: Berbers op Stormfront
17/03/2009 om 18:58:10
Veel van dat soort mensen spreken niet eens Berbers.
Dit zijn verraders van de bovenste planken.Er loopt zelfs zo'n gek uit Rabat die racistische propaganda filmpjes op youtube loopt te zetten en  en te koop loopt met imazighen voor een debat tussen eurocentristen vs afrocentristen ( all american assholes voornamelijk) te zetten. Hij scheld op negers en geniet de sympathie van whitesupremacists. Reacties die hem niet bevallen haalt hij gewoon weg. En die teringlijer gebruikt onze amazigh vlag, dat is het ergste er van.
Dit is dan wel een heel extreem geval maar ja dat soort mensen bestaan inderdaad ja.
#1808
Ik wil geen Amazighstaat wel autonomie en officiële statuut voor mijn taal. Als dat bereikt kan worden ben ik de blijste Marokkaan op Aarde.
#1809
Ga ergens anders zielig doen. Ik ben al 3 keer eerder gebanned (nooit voor het iemand met gore seksuele dingen benaderen) dus als je probeert te suggereren dat anderen wel mogen schelden en jij niet dan heb je het mis. Eerst loop je mijn voorouders voor apen uit te maken voor het geval ze enige arabische opvoeding ontbrak en vervolgens bestook je me met je seksuele perversiteiten. Wie is er hier een aap ?
#1810
Citaat van: Canaan op 17/03/2009 om 11:14:03
Je bent al jaren zich bezig gehouden met Amazighzaak, toch ben jij geen stap verder gekomen. Dit is een typische azulist product die gelooft dat de geschiedenis van Imazighen met Massinisa begint en met Juba beindigd. Voor extra saus wordt Abdelkrim erbij gehaald. De rest van je voorouders geschiedenis wordt liever ontkend en of aan de arabieren of aan de zogenaamde verdwijnen finiciers toegeëigend. Verder wordt aanval op het Arabische taal geopend alsof dat ze bang zijn dat Imazighen hen eigen geschiedenis gaan ontdekken.
Als het goed is had elke stam in Arif een eigen Zawith (islamitische school) of meerder zoals bij aith wayagher. Deze soort scholen ontvingen zowel studenten als geleerden uit binnen- en buiten Arif en hebben veel geleerden/schrijvers opgeleverd die je soort graag willen ontkennen. Neem bijvoorbeeld de geleerden van Zawith van Ibaquoyen zoals Abdel7aq Al Badissi die is op 1252 in Bades geboren en daar heeft gestudeerd (een van zijn leraren in Bades was zijn vader). Daarna is hij naar Fes gegaan om verder te studeren. Een van zijn belangrijkste docent in Fes was Is7aaq  ibno Mathhar Alwaryaghli (een van de beroemdste geleerde uit wayagher en hij had een bijnaam  Al A3raj waarmee hij beroemd was).
Abdell7aq Albadissi had twee beroemde boeken geschreven en daar heeft hij ook o.a. over de geschiedenis van Arif geschreven. Veel van zijn werk is nog steeds in de Archieven van Rabat te vinden. Een deel van zijn werk is o.a. door G. Colin naar het franse vertaalt.
Let op: Er waren meerder geleerden uit Arif die de naam al Badissi droegen zoals:
- Ja3quoeb Albadissi  is afkomstig uit Kasr Kbier, maar heeft waarschijnlijk in Bades geleerd en gewoond waardoor hij die naam had gekregen.
-  Ja3quoeb ibno Schaffaf Albadissi die door ibno khaldun is bewonderd. Hij had twee bijnamen waarmee hij bekend was: Azzuheili en Abi Alghammaz.
- Er was ook een beroemde geleerd die Albadisi heet en die was de leraar van Abdelkader ( De Algerijnse opstand leider). 
……enz.

Hier is een lijst van Iriffiyen geleerden van de tijd van Imaraat Nkoer die goede functies in Andalus en of in Marokko hadden gekregen:
- Ibno Abdollah (waarschijnlijk de voorvader van aith 3balla).
- Ibno 3isa (waarschijnlijk de oprichter van Zawith n Sidi 3isa te aith wayagher) en als ik me niet vergis zijn zoon Moussa was de oprichter van Zawith n Sidi Moussa te aith wayagher en hij was ook een geleerde.
- Hossein ibno Fat7 Annakoeri die functie als gouwenaar van Ceuta had gekregen. Hij was beroemd als dichter en o.a. als  Arabische grammaticus…
- A7med ibno Fat7 Almalieli Almaknie die van Nkoer naar Andalus was gevlucht en daar als een beroemde geleerder was geworden.
- Said Annakoerie die was ook in Andalus beroemd geworden.
- Adbellah ibno 3issa ibno Zamnien Almaknie en zijn zoon Mohamed waren beide gewaardeerd geleerden.
- Almaknie Babi Mohamed.
- Aboe Mohamed Abdollah ibno Ibrahim ibno Kasam ibno mansoer Allakhmi Talka.
- Aboe Ghaleb ibno Tammam ibno Mohamed Almahthani en zijn zoon Abdollah waren beide gewaardeerd geleerden. Ze waren rekenkundigers en religieuze geleerden. Zij hadden ook boeken geschreven.
- Ali ibno Ya7ya ibno AlKasam Al7omeiri Assanhaji.
- Abdoellah aboe Mohamed ibno Ghaleb was o.a. een beroemde dichter.
- Ibrahim ibno Ajoeb Annakoerie was beroemd als een dichter.
- Mohamed ibno Said ibno abi Suleiman. Zijn echte naam was Waschkien uit aith Yattafth. Zijn bijnaam was Al Asmari. Hij was de schrijver van Sultan. Zijn twee zonen: Abdellah en 7amid en hebben ook boeken voor sultan geschreven.
- Moussan ibno Yasin Al Bakri was rekenkundige en religieuze geleerde. Zijn boek was in zijn tijd zeer beroemd.
- Aboe Yoesef ibno Is7aak Al Kandi had een beroemde boek over landbouw geschreven en dat was de basis van het ontwikkeling van de landbouw in Nkoer en in Andalus.

P.S. Aantal van de bovengenoemde geleerden hadden de Al mathhab Al Maliki (huidige islamitische stroming van Noord Afrika) ontwikkeld en destijds in Andalus hadden verspreid.
Je  noemt Nkoer en Andalus in 1 adem, over Andalus is er zo veel geschreven  maar over Arif kan ik niks vinden. Hoe komt dat dan ? 
CiteerDarija is in mijn ogen gewoon een van de Amazighe talen en heeft niets met het Arabische taal te maken (we hebben hierover al eerder gediscussieerd).
Op je bolle ogen, Darija kan zich technisch niet eens kwalificeren voor Amazightaal. Een arabier uit het MiddenOosten verstaat veel beter Darija dan een Tamazight-spreker die geen Darija spreekt.
CiteerAls iemand die niet weet wie hij is dan ben jij.
Ik geloof in iedergeval niet dat ik een Kanaaiët ben. Dat is al een begin.
CiteerJuist Imazighen hebben altijd hun culturele kleding gedragen om zich van andere stammen te onderscheiden. Het is geen toeval dat sommige Ijadjabben capuchon hebben en anderen niet.
Je hebt ook breed, smal, kort, lang Ijadjaban en of capuchon. Zelfs Tha3mant of Razzath worden op verschillen manieren gewikkeld
Vind je het niet storend dat het hoofddeksel (de Fes) die Marokko gebruikt ter aanduiding van het Marokkaan zijn dat niet eens uit Marokko komt ?  Wat vind je daar van ? Als je het toch meer over de symbolische waarde van kleding hebt.
CiteerVoor sommige Imazighen stammen blijken hun culturele kleding belangrijker te vinden dan hun taal. Zij hebben Darija overgenomen, maar de rest van hun cultuur waaronder kleding en gewoontes hebben ze goed bewaard. Het is integendeel dan de meeste Iriffiyen. Mijn opmerking over kleding is bedoelde om je bewust te maken met het feit dat de meeste Imazighen stammen (in het platteland) waaronder ook Iriffiyen hen cultuur selectief hebben bewaard.  Het idee dat Iriffiyen  hun cultuur beter hebben bewaard dan Imazighen die Darija als moeder taal hebben overgenomen klopt niet helemaal.
Een taal opgeven is meer ingrijpend dan een andere muts aantrekken wat vele malen simpeler is. Denk daar maar eens over na.
#1811
Alleen die Spanjaarden protesteren niemand anders, en dan vinden ze het gek dat Marokkanen daar naar toe gaan. Wat gaat Sarkozy en zijn MU daartegen doen dan ?
#1812
Onderhandelingen tussen de EU en Marokko over een herziening van de importbeperkingen hebben geleid tot felle protesten van de Europese Tomatentelers.
Deze organisatie, die 87% van de Europese tomatentelers vertegenwoordigd, geeft aan dat er op de Europese markt geen ruimte is voor extra aanvoer uit andere landen. In een verklaring zeggen de EU-tomatentelers dat er geen concessies mogen worden gedaan aan de bestaande importbeperkingen. De aanvoer uit Marokko veroorzaakt nu al een crisis op de Europese tomatenmarkt en het leidt tot grote verliezen bij de telers, aldus Agf.nl.

Vier Spaanse regio's - Andalusië, Murcia, de Canarische Eilanden en Valencia - hebben inmiddels een protestverklaring getekend. "Het is een grote bedreiging voor heel Spanje", meldt  María Jose Pardo Losilla van Hortyfruta. Volgens de Spaanse telers kunnen zij niet concurreren tegen de lagere normen en kosten van hun Marokkaanse collega's. Ook spreken zij van een oneerlijke concurrentie omdat de Marokkaanse telers gewasbeschermingsmiddelen gebruiken, die in de EU verboden zijn.
#1813
Huizen in Marokko zijn meestal van slechte kwaliteit. Ze kunnen er dan aan de buitenkant zo fraai uitzien maar van binnen is het 3x it sucks.
Lijkt wel een slachthuis met al die Lossa-tegels, geen isolatie ingebouwd dus in de zomer stik je bekant van de warmte en in de winter kom je bijna om van de kou.
Die lemenhuizen van vroeger hadden tenminste die problemen niet.
Lajo-als bouwmateriaal suckt ook.
#1814
Citaat van: Izwan op 10/03/2009 om 13:22:28
Tazzz..   Mensen rechten: Wat is dat?
De echte rechten worden met bloed verworven.
Dan denk je wat bezielde hem toch om met zo'n opmerking te komen ?
Het is gewoon dat hij weer geïriteerd raakt wanneer hij met dat soort nieuws geconfronteerd wordt. Hij wil er niets van weten dat de amazightaal en identiteit overal in noordafrika onderdrukt wordt. Dus gaat hij bagatiliseren en overdrijven.
En dit soort arrogantie daar ik kan echt niet tegen, weet je. Denk je dat ik jou niet ken ? Oprrrrrrrrrrrotten man.
#1815
Citaat van: 3ich op 13/03/2009 om 12:28:14

Alsof jou taalgebruik zo vroom is?
Hij bestookt niemand met seksueel getinte perversiteiten.
Nee ik heb Izan daartoe gedreven zeker ? Ik laat niemand mijn voorouders voor apen uitmaken. Daar komt hij niet mee weg, mattie.