-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Botermes

#106
De ene nektasje-drager is de andere niet. Het is gewoon een fashion statement zoals sagging pants (afgezakte broek) in de afro-amerikaanse jeugdcultuur. Dat wil ook niet zeggen dat je een ‘thug’ bent. Zo is een nektasje dragen, asociëren met het dealen ook raciaal profileren. Plus zijn er veel mensen van allerlei afkomsten die die dingen ook dragen.
#107
Er schuilt ook een bepaalde kracht in een volk dat meer collectief is georiënteerd, maar ook in dat opzicht schiet men tekort. Een voorbeeld is Marokkanen en criminaliteit en drugshandel. Waarom heeft het verketteren van zulke dingen minder effect? Omdat we laag op de sociale ladder staan en geen economische macht bezitten?
#108
Azul,


Die regressieve trend is iets dat niet alleen Imazighen, maar meer bij allerlei moslims in diaspora voorkomt. Zij waren bang hun (religieuze) identiteit te verliezen. Kijk maar naar Zuid-Oost Aziaten in het VK of Noord-Afrikanen in Frankrijk. Velen stuurden hun kinderen terug naar Marokko of voor wie het geld had, naar Egypte om ze in de islamitische leefwijze te scholen, en om ze daarna weer terug te halen met de gedachte dat ze meer weerbaar geworden zouden zijn tegen de Westerse cultuur. In zekere zin klopt dat ook, maar zo ontstaan er wel nieuwe problemen zoals een afwijzende fundamentalistische houding tov de Westerse leefstijl, opvattingen etc.


Toen ik als kind in de jaren 80/90 op vakantie ging naar Ait Bou3yach in Rif, zag ik dat de jongeren die een stuk ouder waren, bezig waren met ideologieën als socialisme, Marxisme, Ché Guevarra, Bob Dylan, Bob Marley en dat soort muzikanten. Maar ook vooral het ontwaken van Amazigh-bewustzijn dat hand in hand ging met het eerder genoemde. 
#109
With wisdom comes age, but sometimes age comes alone.
Een quote van Oscar Wilde.

Het zou beter zijn als ik me wat minder polemisch ging uitlaten, vooral ik nu hier van die eindeloze monologen aan het voeren ben.

Zoals je ziet ben ik hier zoals die ene Crusoe op zijn eiland, dus dien ik er maar het beste van te maken. Het eerste dat ik moet doen, is de zaken op orde stellen door weer eens on-topic te geraken.

J.Peterson stelt dat je moet weten hoe je in je stam (groep) moet gedragen, maar dat ligt er eigenlijk maar net aan hoeveel ruimte je van je groep krijgt, jezelf te zijn. Laat het nou net zijn dat verscheidenheid ons zwaktepunt is. Je ziet het vaak, of het nou die jongelui met die nektasjes zijn, of het Marokkaans elftal dat een overschot aan technisch begaafde middenvelders heeft, die verder ook geen potten kunnen breken. We lijken te veel op elkaar en dat komt omdat we te veel met dezelfde dingen bezig zijn, dus andere dimensies volledig onbenut laten. That's a pitty.
#110
Verhalen / Re: Izem ḏ moro ḏ umcic
10/07/2018 om 20:05:38
Ooit bracht Najib Amhali in één van zijn shows heel even iets over “Berberse sprookjes” ter sprake. Daarbij gaf hij een oppervlakkig voorbeeld van : “Er was eens een vrouw, en die ging dood.” In die woorden. Wat een lul met zo’n flauwe opmerking, dacht ik destijds. In de loop der tijd ben ik daar anders over gaan nadenken.

Amazigh-sprookjes zijn voor Najib, zoals blijkt, iets uit zijn vroege jeugd dat hij maar vaag kan herinneren. Daar neemt hij toch onderbewust in die flauwe oppervlakkige opmerking iets uit mee. Namelijk, het element van horror dat in veel Amazigh-kinderverhalen te vinden is.
#111
Verhalen / Re: Izem ḏ moro ḏ umcic
10/07/2018 om 18:54:42
Ik stel dus dat geslepenheid inderdaad tot de deugden behoort, maar dat geslepenheid in de vorm van het bedriegelijke en manipulatieve pertinent afgewezen dient te worden, waardoor ik het moraal van het verhaal moet bijstellen naar: dat men behoedzaam moet zijn voor deze vorm van geslepenheid. In that regard, is de essentie van het verhaal dat je voorbereid wordt op het leven. Very educational, I would say.

I would argue, dat geslepenheid in de vorm van jezelf voor 200% inzetten voor something you’re very passionate about, of het beroep dat je beoefent of je nou een vuilinsman bent of een chirurg, de wenselijke vorm is, vanuit een morele invalshoek.

Dit simpel kinderverhaal legt de negatieve zijde van de menselijke conditie bloot, dat het ook het eerder genoemde socio-economisch aspect overstijgt. Denk daarbij aan de kwaadaardige vorm van kapitalisme dat een overgrote meerderheid van de wereldbevolking teistert en vooral een marginale elite boven iedereen bevoordeelt.


#112
Verhalen / Re: Izem ḏ moro ḏ umcic
10/07/2018 om 16:24:21
Een betere verwoording voor het moraal van het verhaal zou zijn, dat geslepenheid een deugd is.
Dan kun je je ook meteen inbeelden in wat voor soort maatschappij men leefde, één waarin je geslepen diende te zijn om te overleven. En dat duurt nog gewoon voort, in Marokko. We hebben die mentaliteit zelfs naar hier meegenomen. Het is typerend voor mensen van een lager socio-economische status. Kijk maar naar de mentalteit van de mensen uit de buurt waar Rocky Balboa vandaan kwam, zo waren zij ook. Die film is wel één van mijn all time favorites, trouwens.
#113
Het was niet een foto die namens de Hirak beweging verspreid werd, maar door een willekeurig persoon die al dan niet van de werkelijke herkomst van die foto wist. Maar heey, volgens MWN moet men juist daar kritisch op zijn, en degenen in macht, wel die krijgen bij voorbaat de voordeel van de twijfel. Daar ben je tenslotte een patrioot voor! Unbiased, abbic!
#114
Citaat van: Thatha op 28/05/2018 om 11:04:49
Dit soort nazistische arabiseringspolitiek is ook een probleem. Reken maar uit hoeveel geld het kost om 188 Arabieren vanuit Marokko 4 jaar lang onderdak in Europa te geven om kleine onschuldige zieltjes te brainwashen, teringlijers.

https://www.moroccoworldnews.com/2018/05/246652/morocco-recruits-188-teachers-of-arabic-for-moroccans-residing-in-europe/

"The purpose of the program is to strengthen the Moroccan community abroad and foster its identity with Morocco’s deep-rooted civilization. All Moroccan children residing in Europe are eligible to learn from the teachers in the program."

‘Morocco’s deep rooted civilisation’: what does that even mean? Deep rooted in ignorance, I would say. Ja, wat wil je in een land waar de meerderheid Arabisch-sprekenden onwetend en ontwijkend zijn over hun Amazigh-origine, dat het gros van hun genetische compositie uitmaakt. Het overmatig gebruik van fancy woorden, alsof men hier reclame maakt voor een attractie in Disneyworld of de Efteling. Rot toch op man!

MWN, een stelletje smeerlappen die pretenderen liberaal progressief en volgens hun slagzin ‘unbiased’ te zijn. Maar als je ze een tijdje volgt, merk je wel wat voor Makhzen apologisten en W-Sahara lobbyisten het zijn. Vorig jaar waren ze, hoewel eerder van mening dat de Hirak beweging legtime redenen had, er toch als de kippen bij om een heel artikel te schrijven over een enkele verspreidde foto op internet van een zwaargewond iemand zogenaamd afkomstig uit de Rif protesten die afkomstig bleek te zijn van de oorlog in Irak. Waarom zou je daar zo veel aandacht aan wijden als er genoeg bloederige foto’s te vinden die wel degelijk afkomstig waren uit de Rif protesten. Unbiased, amehoela.


Stelletje smeerlappen, Makhzen servants who wouldn’t dare to question the real power structures, but only to safely critisise a minister every now and then and rather stay away from uncharted waters.

#115
Verhalen / Re: Izem ḏ moro ḏ umcic
22/06/2018 om 15:02:02
Heel werkwoord: AnuÉ£i ~ uitdrukking: TinuÉ£in, betekent zoiets als  diep in de problemen zitten.
#116
In de media / Re: Hypocrisie Tamazight tv
21/06/2018 om 19:51:00
Het parade paardje van de Marokkaanse televisie is toch wel de nieuwszender Med1. Francophone georiënteerd, corporate suite, flashy decoratie en adembenemend Marokkaans vrouwelijk schoon. Dat is het verschil dat geld kan maken, dames en heren.


Inhoudelijk kan ik er niet goed over oordelen omdat ik het Frans niet goed beheers maar het oogt allemaal wel van een hoger niveau te zijn dan de andere zenders. Je krijgt wel een bepaalde aanblik die de indicatie geeft dat ze een zekere vorm van globalisering propageren door her en der een negroïde niet-Marokkaan als nieuwslezer aan te stellen. Waarschijnlijk om de zakelijke betrekkingen met subsaharaans Afrika te versterken. Kortom: Corporate media, dat is het.
#117
In de media / Re: Hypocrisie Tamazight tv
21/06/2018 om 17:12:12
Nog iets over de Marokkaanse tv en filmindustrie. Er wordt ons dus wijs gemaakt dat er een soort Marokkaanse Hollywood gevestigd is in de omgeving van Ouarzazate en dat wordt, naar mijn mening, allemaal wat gehyped. Er bestaan weliswaar wat goede Marokkaanse filmmakers die enkele films van goede kwaliteit hebben afgeleverd. Maar die enkelen hebben de collectieve kwaliteit niet omhoog weten te brengen. Films, series en soaps liggen toch wel in elkaars verlengde, en collectief zie ik weinig tot geen vooruitgang. Ook op het gebied van TV programmas maken, ligt het stil. Als je je bedenkt dat zelfs het reclame deuntje is afgekeken van de Westerse TV, en dat valt nog wel mee als je merkt hoe vaak overal beeld en audio niet synchroon lopen. Ik denk dat gebrek aan geld ook een rol speelt in de beroerde kwaliteit, totaal gezien.
#118
In de media / Re: Hypocrisie Tamazight tv
21/06/2018 om 15:24:27
Ik kon het eerder niet goed verwoorden maar bedoelde eigenlijk dat TV-producers zich niet verantwoordelijk voelen voor eventuele socio-psychologische implicaties die soaps die zij uitzenden met zich mee brengen en dat het eerder aan de kijker zelf ligt. Maar ook dat is vals omdat zij vanuit een korte termijn geheugen opereren.

Het is ook niet bepaald iets -that happens over night- maar iets dat op lange termijn zijn vruchten afwerpt. Het is niet zo dat wanneer men een Mexicaans of Turkse soap bekijkt, je per direct een laag beeld van de eigen cultuur krijgt, maar als je deccennia lang dat soort troep te verwerken krijgt, dus wel.

Een belangrijk aspect in soaps, series en films is dus de perceptie van het begeerlijke. En als dat wordt uitgebeeld door mensen die er niet Noord-Afrikaans uitzien, ga je na een tijd onbewust het typisch Noord- Afrikaanse disassociëren van wat begeerlijk kan zijn.
#119
In de media / Re: Hypocrisie Tamazight tv
20/06/2018 om 22:23:03
Azul,

Het lijkt een algemeen Marokkaans probleem te zijn omdat Marokkaanse zenders het moeten hebben van Mexicaanse of Turkse soaps. Marokkanen lijken niet zelf iets dergelijkste te kunnen maken met eigen materiaal. Waarom zijn de eigen shows vooral gebaseerd op het concept van de clown die uitgelachen dient te worden? Een clown zonder enige diepgang of een andere zijde, maar slechts een idioot die op je lachspieren moet werken. Het is een concept dat alleen mensen met een regressief en evil mindset aanspreekt. Als je als Marokkaan alleen Marokkanen als clowns te zien krijgt, creëert dat tevens een laag zelfbeeld in het onderbewuste, en dat is een heel kwalijke zaak.

TV-producenten willen vooral makkelijk en snel geld verdienen. Ze zullen voor het gemak opperen dat ze geen sociaal maatschappelijke verantwoordelijkheden dragen en niks met vergezochte theorieën hebben. Ze hebben ook geen zin te gaan wachten op een achterlopende pietlullige Marokkaanse film industrie, amateuristische acteerscholen en theaters ed. En als dat negatieve bijwerkingen heeft, heb je maar pech gehad. Zo gaat dat met geldwolven.



#120
Verhalen / Re: Izem ḏ moro ḏ umcic
16/06/2018 om 01:40:37
Yfɣic umnus: Komt voor elkaar, maak je geen zorgen. Amnus: zorg (zelfst. nw, ongebonden) > umnus (gebonden).

Ynnuɣ: 3e pers. enkv vvt werkw voor vast of klem zitten.

Uckor: hakbijl (letterlijk) (gebonden) > ackor (ongebonden).

akuḥ: klein (letterlijk) formaat.