-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Voluptas

#106

Citeerje zegt dat dezelfde allah mij linkshanidg heeft gemaakt, waarom moet ik dan met rechts eten, het is zijn fout, hij had me rachts moeten maken...

;-)
#107
Cultuur / Re: EEN AMAZIGHORGANISATIE
16/06/2003 om 16:17:56
CiteerIk hoor ook veel over amazigh-organistaties hier in Nederland en heb me er eigenlijk nooit zo in geinteresseerd. De reden is dat ze allemaal zo vaag zijn in hun doelstellingen en wat ze nou precies doen behalve geld werven voor.....voor wat eigenlijk? Dit zeg ik niet om ze af te kraken, maar ik ben echt benieuwd naar het antwoord: wat doen die organistaties. behalve dan lezingen over de geschiedenis van de imazighen organiseren en tmazight-muziek luisteren. een beetje nostalgisch samenzijn dus.

Je bent dus wel geïnteresseerd in de Amazigh- organisaties anders zou je deze reactie niet plaatsen - en je dus ook niet afvragen waar ze precies mee bezig zijn.

Wat doen de organisaties? Ze doen van alles; ga naar een site van een Amazigh- organisatie en je zult de doelstellingen vinden en de werkwijze waarop men dat probeert te realiseren.

Dat 'nostalgische samenzijn' waar jij het over hebt zorgt ervoor dat er een solide bewustzijn van de eigen cultuur en identiteit wordt gecreëerd. En ja, dat is belangrijk!

Er worden verschillende acties georganiseerd om anderen - b.v. Nederlandse politici -  erop te wijzen dat de Marokkanen in Nederland Imazighen zijn; en dus Tamazight spreken. Een goed voorbeeld van zo'n actie wordt beschreven in het overstaande artikel (ik heb geen link kunnen vinden, dus ik plaats het gehele artikel);


 Â      Integratie en taal: Arabisch vs. Berbers

Het integratiebeleid van de Marokkanen is mislukt omdat het beleid ervan uit gaat dat Marokkanen in Nederland Arabischtalig zijn, terwijl ze overwegend Berbers spreken, vinden vereniging Syphax en activiteitencommissie Tarazut. Voor hen reden om een politiek debat te organiseren. Het debat vond zaterdag plaats in de jaarbeurs te Utrecht. Politici van SP, VVD, D66, CDA, GL, waren erbij aanwezig.

Het publiek bestond uit overwegend jonge Nederlanders van Marokkaanse afkomst. Het uitgangspunt van het debat was om de integratie te bekijken vanuit een Marokkaans-Amazigh(Berber) oogpunt. Bij het eerste discussieonderwerp, onderwijs in allochtone levende talen (OALT), werd al snel duidelijk wat hiermee bedoeld wordt.

Discussieleider Mohamed haalde een voorbeeld aan van zijn neefje Abdel, die vijf jaar oud is en op school nederlands krijgt via de eigen taal. De jongen begrijpt niks van wat de leraar zegt. Wat is het probleem? De jongen krijgt les in het Arabisch, terwijl hij thuis helemaal geen Arabisch spreekt, maar Berbers. Snel werd duidelijk dat de meeste aanwezige politici het OALT geen vinden.

Het publiek was boos dat de politiek zich 40 jaar lang niet verdiept heeft in de werkelijke identiteit van de overwegend Marokkaans- Berberse gemeenschap in Nederland. Men heeft zich teveel laten beïnvloeden door de Marokkaanse overheid en Marokkaanse organisaties in Nederland die het berberse probleem, net als in Marokko, niet erkennen.


 Â  Bron; 8 April 2002, Metro

CiteerIs er ook een organisatie die zich richt op hulp aan imazighen in marokko (of dichter bij huis: imazighen in nederland helpen met huiswerk, formulieren invullen, instanties aanspreken, het consulaat proberen over te halen ook tmazight-sprekenden aan te nemen,etc.).

Binnen diverse Amazigh- organisaties is er ruimte voor sociale activiteiten; o.a. huiswerkbegeleiding, maar ook het verzorgen van voorlichtingsbijeenkomsten.

CiteerIs er ooit geld ingezameld voor een waterput in een afgelegen dorpje in marokko bijvoorbeeld, of een moskee, een behoorlijk dak boven een arme familie......dit soort dingen mis ik, en er is niet genoeg animo om zelf iets te organiseren met zulke doelstellingen.

Is er niet genoeg 'animo'? Wie ben jij dan?

Mvg.


#108
Cultuur / Sint Maarten
10/11/2003 om 20:15:32
Martinus was eerst een ridder in dienst van de koning, maar werd later een duiveluitdrijver en vervolgens bisschop van Tours (Frankrijk). Op 11 november 397 overleed hij en werd Tours een soort bedevaartsoord. Hij werd al snel heilig verklaard, er werden kerken naar hem genoemd en op zijn sterfdag werd het Sint-Maartensfeest in het leven geroepen.
Sint Maarten wordt gevierd op 11 november. Het is een feest van goedheid en deemoed. Kinderen gaan op deze dag met lantaarns langs de deuren en vragen om snoep of fruit.

Weten we dat ook weer...

Hebben wij Imazighen ook niet zoiets? Ik kan me nog verhalen van vroeger herinneren die gaan over ongeveer hetzelfde idee; kinderen gaan deuren langs en vragen om snoep etc. Ook zij hadden een liedje - ik ken slechts één zin - ;
"Ayt bab n taddart, cway n zbib d tazart"

Mijn vraag is dan ook aan alle anderen; Wie weet waar ik t over heb? En wie kent de rest van het liedje?

Mvg.
#109
Cultuur / Re: Amazigh Nieuwjaar
15/01/2004 om 13:13:24
Gelukkig nieuwjaar!!

War tettu izerfan n Imazighen!

Mvg.
#110
Cultuur / Re: Het Christendom
02/04/2004 om 10:18:10

Citeer...
wanneer komt de tijd dat gelovigen ook eens objektief kunnen oordelen over andere bestaande religies en hun eventuele boeken helemaal vanuit zichzelf i.p.v. vanuit hun geloof ..?


Nooit.

Mvg.
#111
Cultuur / Re: Voodoo oftewel asieher (ashor)
17/06/2003 om 20:22:40

Citeerewa sommige mensen zijn gewoon vreemd omdat ze vreemde vreemd vinden. Vreemd eh ;) Ik zal me wel onduidelijk hebben uitgedrukt.

Dit is inderdaad een vreemde zin, omdat de zin grammaticaal incorrect is.

Mvg.
#112
Cultuur / Re: Voodoo oftewel asieher (ashor)
17/06/2003 om 20:09:54

Citeerik geloof dat het bestaat, maar voor mij bestaat het niet. In die zin bedoel ik het.

Tja, dit is natuurlijk nog steeds vreemd.

Mvg.
#113
Cultuur / Re: Voodoo oftewel asieher (ashor)
17/06/2003 om 19:49:28

Citeerwat vind je er vreemd en nog vreemder aan T?

Dat zal ik even uitleggen.

Citeerik geloof zeker dat het bestaat, maar ik geloof niet dat het iets is dat mekteb in de weg kan staan. Men kan doen wat hij/zij wil. Naar mijn mening heeft het geen effect waarschijnlijk kunnen ze er dingen mee uitstellen en daarmee is ook alles gezegt

Dit vind ik vreemd, omdat je hier stelt dat 'ashor' wel eventueel dingen zou kunnen uitstellen, maar het kan het Lot niet in de weg staan. Dat is vreemd, omdat - wanneer je in het Lot gelooft  eigenlijk dus ook zo moeten geloven dat - alles het Lot is; dus die 'uitstelling' waar jij het over hebt ook.

Citeervoor mij bestaat het niet. Maar ik geloof wel dat het er is en degelijk wel een invloedje heeft op bepaalde mensen als het op ze toegepast is,

Dit vind ik vreemd, omdat je eerst zegt dat het niet bestaat en vervolgens kun je wel zeggen dat je wel gelooft dat 'het' er is.

Mvg.
#114
Cultuur / Re: Voodoo oftewel asieher (ashor)
17/06/2003 om 17:47:06
Citeer"Boze Oog", bestaat dat denken jullie?

Sinds ik een vriendin heb die mij meerdere malen heeft laten schrikken door haar acties, geloof ik dat het wel bestaat ja...;-)

Mvg.
#115
Cultuur / Re: Voodoo oftewel asieher (ashor)
17/06/2003 om 16:34:19


Citeerik geloof zeker dat het bestaat, maar ik geloof niet dat het iets is dat mekteb in de weg kan staan. Men kan doen wat hij/zij wil. Naar mijn mening heeft het geen effect waarschijnlijk kunnen ze er dingen mee uitstellen en daarmee is ook alles gezegt.

Vreemd...

Citeer...voor mij bestaat het niet. Maar ik geloof wel dat het er is en degelijk wel een invloedje heeft op bepaalde mensen als het op ze toegepast is,

Nog vreemder...

Citeermaar Allah is groot als je in hem gelooft, neemt hij je zorgen over. Dus ik maak me nergens zorgen over ;)

Fijn...

Mvg.

#116
Cultuur / Re: Voodoo oftewel asieher (ashor)
17/06/2003 om 13:05:57
'Les formules magiques des marabouts d'Afrique, j'les dirai sans remords pour que tu m'aimes encore...'(Céline Dion)

;-)
#117
Politiek / Re: Jihad
14/05/2003 om 12:37:43
Mooi zo...alles is weer duidelijk; alleen jammer dat je niet eerder door had dat je nogal 'warrige' stukjes (hebt) (ge)post...

Mvg.
#118
Politiek / Re: Jihad
13/05/2003 om 12:42:44


CiteerWelk stuk heb je eigenlijk niet begrepen? Nog 1 keer: Ik ben me er wel degelijk van bewust dat die twee samen kunnen gaan, ik heb gezegd dat ik het belachelijk vind dat sommige imazighen hun haat tegenover 'de'Arabieren blijkbaar zó ver doorvoeren dat ze hun moslimplicht loskoppelen van hun amazigh-identiteit en deze op de tweede plaats zetten. duidelijk genoeg of moet ik het nog eventjes in het tmazight voor je vertalen?

Het is mij heel duidelijk hoe jij over dit onderwerp denkt; tegenstrijdig en niet realistisch
Mocht je verder niks zinnigs te doen hebben, dan mag je dit alles best wel naar het Tmazight gaan vertalen...


* Dit is dus iets wat ik niet begrijp; hoezo kan het in de voorgenoemde opzet (door Selwa) niet het geval zijn? Ik heb het idee dat jij die twee dingen alleen maar los kunt zien van elkaar.
Wanneer je zegt dat de Islam een onderdeel van de Amazigh- identiteit kan zijn, is het vervolgens heel raar dat je die twee dingen kunt scheiden. Schets; wanneer een Amazigh, die zich bewust is van zijn Amazigh- identiteit en de islam als een onderdeel ziet van zijn Amazigh- identiteit, ziet dat hij ergens nodig is om zijn moslimbroeders - laten we stellen dat het Arabieren zijn - te helpen en hij is bereidt om dat te doen, denk dan maar niet dat hij niet zal deelnemen omdat het Arabieren zijn; nee, want hij zal ze zien als zijn moslimbroeders; hij reageert dan zoals - volgens velen - een (Amazigh)Moslim behoort te reageren.*


CiteerEn hiermee (*en dan heb je het dus over mijn bovenstaande posting*)heb je dus precies mijn standpunt herhaald, lees maar terug.

Ik heb nergens gelezen dat dit ook jouw mening is... De volgende berichten zijn door jou geplaatst en ik zie het bovenstaande nergens staan/ in verweven;

CiteerEnne, effe als aanvulling, zeg je hier niet mee dat bij jou (sa3ied) de islam op de tweede plaats na je amazigh-identiteit komt? Je stelt namelijk dat je niet zou meedoen aan de jihad (die Allah verplicht heeft gesteld in een situatie als hier wordt geschetst, namelijk dat onschuldige moslims worden aangevallen ), alleen omdat deze moslims toevallig Arabieren zijn? Het valt me hier wel vaker op hoe verbeten sommige imazighen blijkbaar zijn,ten koste van ALLES, zelfs de islam. Niet alle Arabieren hebben het op jou gemunt, weet je.
---
Uiteraard kunnen die twee samen gaan, dat heb je mij niet horen ontkennen. Maar nu hebben we het dus over een situatie waarbij dat NIET het geval kan zijn, namelijk een jihad (vanzelfsprekend voor de islam) om Arabieren (moslims) te helpen, dus ben je als amazigh bereid om je identiteit als amazigh-zijnde even op de tweede plek te zetten, na je moslimplicht. ALS je er tenminste zo'n punt van wil maken dat degenen die je te hulp moet schieten Arabieren zijn. Als je dit wel doet, zeg je dus dat je de jihad selectief wilt toepassen: wel amazigh-moslims helpen, maar niet de Arabische moslims. Ik geloof niet dat DAT de boedoeling is van een jihad.

Zie jij het ergens staan?

CiteerWat ik hier bedoel (ik dacht dat ik duidelijk genoeg was) is dat je een jihad doet voor je religie, de islam....dit stukje staat in verband met de rest van de zin, als je stukjes zo uit z'n verband gaat rukken dat hele zinnen sneuvelen vind ik het niet vreemd dat je het niet begrepen hebt.

Je bent dus niet duidelijk genoeg geweest.
Dit stukje is makkelijk los te zien van de rest van de zin; het verandert de boodschap niet.


CiteerIK HEB HET VERDOMME NIET OVER MEZELF!! Lees man,lees!

Heb je iets van mij gelezen dat zegt dat ik denk dat  jij over jezelf hebt?
Wie moet je verdommen?



CiteerDe clue is lezen wat er staat, HELE ZINNEN, en het onederscheid kunnen zien tussen de stukken waar ik MIJN mening geef en waar ik reageer op wat DE ANDER heeft beweerd. succes.

Dit is dus hetgeen ik jou aanraad. Succes (deins er niet voor terug om hulp te vragen...)

Mvg.

#119
Politiek / Re: Jihad
13/05/2003 om 11:10:48
Neem een cursus ABN aub, en vraag de leraar om wat extra aandacht te besteden aan je interpunctie...

Mvg.
#120
Politiek / Re: Jihad
12/05/2003 om 12:22:25
Uiteraard kunnen die twee samen gaan, dat heb je mij niet horen ontkennen.

Ontkennen nog niet, maar dit is wel voor het eerst dat ik zie staan dat je wel vindt dat die twee dingen samen kunnen gaan. Maar uit de rest van je bericht blijkt toch weer heel iets anders.

Maar nu hebben we het dus over een situatie waarbij dat NIET het geval kan zijn,

Dit is dus iets wat ik niet begrijp; hoezo kan het in de voorgenoemde opzet (door Selwa) niet het geval zijn? Ik heb het idee dat jij die twee dingen alleen maar los kunt zien van elkaar.
Wanneer je zegt dat de Islam een onderdeel van de Amazigh- identiteit kan zijn, is het vervolgens heel raar dat je die twee dingen kunt scheiden. Schets; wanneer een Amazigh,  die zich bewust is van zijn Amazigh- identiteit en de islam als een onderdeel ziet van zijn Amazigh- identiteit, ziet dat hij ergens nodig is om zijn moslimbroeders - laten we stellen dat het Arabieren zijn - te helpen en hij is bereidt om dat te doen, denk dan maar niet dat hij  niet zal deelnemen omdat het Arabieren zijn; nee, want hij zal ze zien als zijn moslimbroeders; hij reageert dan zoals - volgens velen - een (Amazigh)Moslim behoort te reageren.


namelijk een jihad (vanzelfsprekend voor de islam)

Een Jihad is niet vanzelfsprekend voor de Islam; waarschijnlijk probeer je te zeggen dat deelname aan een Jihad als vanzelfsprekend zou moeten worden gezien door de belijders van de Islam. Correct me if I'm wrong.

om Arabieren (moslims) te helpen,

Arabieren zijn moslims; is dit wat je wat je bedoelt?

dus ben je als amazigh bereid om je identiteit als amazigh-zijnde even op de tweede plek te zetten, na je moslimplicht.

Dit is dus duidelijk een voorbeeld waaruit blijkt dat jij die twee dingen als niet één- zijnde kunt zien.

ALS je er tenminste zo'n punt van wil maken dat degenen die je te hulp moet schieten Arabieren zijn. Als je dit wel doet, zeg je dus dat je de jihad selectief wilt toepassen: wel amazigh-moslims helpen, maar niet de Arabische moslims. Ik geloof niet dat DAT de boedoeling is van een jihad.

Verklaar dit stukje even, wil je?

Mvg.