-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Maysa

#106
Cultuur / Re: Tatoeages weer in in Marokko
30/11/2005 om 18:17:15
Citaat van: m'Izran op 28/11/2005 om 14:58:11
Citaat van: Maysa op 27/11/2005 om 20:44:59
Citaat van: m'Izran op 27/11/2005 om 16:49:11
Citaat van: Maysa op 25/11/2005 om 18:18:25


Dat de vrouwen bij wie jij het hebt nagevraagd (de vrouwen in jou dchar) het voor de mode deden wil nog niet betekenen dat dit bij alle vrouwen het geval was.
Ieder had zo zijn eigen redenen. De vrouwen uit mijn dorp brachten thigas aan, om zich bewust te onderscheiden ja. Dus om niet de worden aangezien voor een joodse.
En doordat iedereen met deze gedachte liep werd het inderdaad een soort mode.
Over welke tijd we hier praten? Is de steentijd goed?

Nee dat begrijp ik en dat zeg ik ook niet..op het eerste gezicht zie je niet dat het joden waren.. Hoe herkende je de joden, voordat de vrouwen de taferjount aanbrachten? Ja in welke tijd en waar heb je het vandaan? lijkt me wel interessant..

Het punt hier, is dat je het wel zo brengt! Jij hebt het nagevraagd en het bleek niet zo te zijn. Dus dan zal dit verhaal niet kloppen.
Waar ik het vandaan heb? Heb mijn hele zaterdag besteed aan het uit mijn duim zuigen van dit verhaal. Net zoals jij nagevraagd.
En juist omdat aan het uiterlijk niet te zien was welk religie iemand beleed, wilde men hier toch op een of ander onderscheid in brengen.

In plaats van dat je met beschuldigingen smijt is het handiger om wat dieper te gaan in het verhaal, je bent niet echt duidelijk...En ik vind jou verhaal ook geen onzin of uit je duim gezogen want als ik dat wel vond dan zou ik er niet eens verder op ingaan..
Jij en Izwan zijn de enigste die hiermee komen en ik vind het wel interessant dus doe is rustig..


Voel je maar niet aangevallen a m'izran/athsaynou. Je vindt dat ik niet duidelijk ben, en dieper op "het" verhaal in moet gaan. Wees eens zelf duidelijk in wat je daadwerkelijk bedoelt. Alles wat ik van het thigas-verhaal weet, staat er. Enkel op de vraag: in welke tijd? IK vermoed dat veel vrouwen in hun jeugdjaren een thigast hebben laten aanbrengen. Het is niet zo lang gelden dat men in Arif hiermee gestopt is. Voor de vrouwen die ik ken zal het ongeveer 30 a 35 jaar geweest zijn. Dit kan natuurlijk meer of minder geweest zijn.
#107
Cultuur / Re: Tatoeages weer in in Marokko
27/11/2005 om 20:44:59
Citaat van: m'Izran op 27/11/2005 om 16:49:11
Citaat van: Maysa op 25/11/2005 om 18:18:25


Dat de vrouwen bij wie jij het hebt nagevraagd (de vrouwen in jou dchar) het voor de mode deden wil nog niet betekenen dat dit bij alle vrouwen het geval was.
Ieder had zo zijn eigen redenen. De vrouwen uit mijn dorp brachten thigas aan, om zich bewust te onderscheiden ja. Dus om niet de worden aangezien voor een joodse.
En doordat iedereen met deze gedachte liep werd het inderdaad een soort mode.
Over welke tijd we hier praten? Is de steentijd goed?

Nee dat begrijp ik en dat zeg ik ook niet..op het eerste gezicht zie je niet dat het joden waren.. Hoe herkende je de joden, voordat de vrouwen de taferjount aanbrachten? Ja in welke tijd en waar heb je het vandaan? lijkt me wel interessant..

Het punt hier, is dat je het wel zo brengt! Jij hebt het nagevraagd en het bleek niet zo te zijn. Dus dan zal dit verhaal niet kloppen.
Waar ik het vandaan heb? Heb mijn hele zaterdag besteed aan het uit mijn duim zuigen van dit verhaal. Net zoals jij nagevraagd.
En juist omdat aan het uiterlijk niet te zien was welk religie iemand beleed, wilde men hier toch op een of ander onderscheid in brengen.
#108
Cultuur / Re: Tatoeages weer in in Marokko
25/11/2005 om 18:18:25
Citaat van: m'Izran op 23/10/2005 om 17:39:41
Citaat van: Maysa op 14/10/2005 om 23:14:33
Citaat van: Izwan op 14/10/2005 om 23:01:29
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Ik merk dat sommige mensen proberen de Imazighen traditie die verboden zijn in de islam tot mode te brengen. Ik vraag me af of het een poging is om Imazighen cultuur te misbruiken tegen de islam? Of het om schoonheid van een tatoeage gaat?

Mijn moeder heeft ook zo een tatoeage (Thaferjoend). De reden dat ze het deed was dat ze zich van joden vrouwen wilde onderscheiden. Zo te horen, er is in rif een periode geweest dat een groep joden asiel hebben gekregen. Imazighen waren bereid om asiel voor deze groep mensen te geven, maar ze wilden zich niet ermee mengen.


Kijk eens aan. Ditzelfde verhaal is mij ook verteld. Het ging vrouwen er niet zozeer de "mode"te volgen, maar het zich bewust onderscheiden van de Joden. Had je als vrouw geen thigast, dan werd je aangezien voor Joodse.
De thigas werden aangebracht d.m.v een cactusnaald en houtskool. Er waren verscheidene vrouwen die dit werkje op zich namen.Het aanbrengen van de thigast ging gepaard met veel pijn en bloed. Maar dit hadden vele vrouwen er wel voor over.

Om zich van de Joden te onderschijden? Over welke tijd praten we hier? Bij ons in onze Dchar was het echt voor de mode, was een gelegenheid van vrouwen onder elkaar..heb het nagevraagd aan een aantal vrouwen en de joden-verhaal kwam daar niet naar boven?

Dat de vrouwen bij wie jij het hebt nagevraagd (de vrouwen in jou dchar) het voor de mode deden wil nog niet betekenen dat dit bij alle vrouwen het geval was.
Ieder had zo zijn eigen redenen. De vrouwen uit mijn dorp brachten thigas aan, om zich bewust te onderscheiden ja. Dus om niet de worden aangezien voor een joodse.
En doordat iedereen met deze gedachte liep werd het inderdaad een soort mode.
Over welke tijd we hier praten? Is de steentijd goed?
#109
Citaat van: L_L op 23/11/2005 om 22:30:19
moraina heeft het over thajit en volgens mij is dat een verhaal..

Dat klopt ook thajit=verhaal/mop, thihouja=verhalen/moppen.
#110
Citaat van: tifraz op 23/11/2005 om 22:22:48
thaja=dromen


thaja= droom/dromen, ligt er maar net aan in welke context je het woord gebruikt.
#111
Prince - most beautiful girl in the world.
En nu begint van Jann Arden het geweldige lied Time voor mercy.
#112
Citaat van: m'Izran op 22/11/2005 om 12:25:57
Citaat van: Maysa op 21/11/2005 om 21:11:20
Citaat van: m'Izran op 21/11/2005 om 13:24:59
Citaat van: Tamza op 21/11/2005 om 13:22:02
'Umi ghari rexbar' gaat toch over haar man die geen liefde meer voor haar voelt? In dat lied vraagt ze een scheiding aan, volgens mij. Ik meende iets te horen van 'ik doe mijn armbanden af' (de zeven armbanden die traditioneel bij de bruidsschat horen).

Klopt, ze hadden wat met elkaar de liefde werd steeds minder, de man begon minder voor haar te voelen, de vrouw had zelf niets door..totdat ze er achter kwam...ze heeft zich erbij neergelegd..hartverscheurend gewoon..


De man met wie zij getrouwd was voelde indd. geen liefde meer voor haar. Haar plaats werd ingenomen door een andere vrouw. Ze zingt dan ook (als ik het goed bergrijp) a ya thin akidash, tazaq amouriri- Zij met jou is bitter als ariri.
Wat heeft ze haar gevoelens mooi uit kunnen drukken in dit lied, erg poetisch. Ik kan er niet genoeg van krijgen, luister er nu weer naar.


A yih..dagelijkse leven en gebeurtenissen worden genoemd..Ik weet niet of je een liedje van Farida Alhoceimia kent..kan nu effe niet zo snel op de titel komen..daarin scheld ze haar "geliefde" helemaal uit...Heerlijk dat mag ook is..

nee ken het lied van Farida Al hoceima niet. Maar dit is juist wat ik zo bewonder in Mimount. Ondanks alle pijn en verdriet blijft haar taalgebruik beschaafd.
#113
Citaat van: m'Izran op 21/11/2005 om 13:24:59
Citaat van: Tamza op 21/11/2005 om 13:22:02
'Umi ghari rexbar' gaat toch over haar man die geen liefde meer voor haar voelt? In dat lied vraagt ze een scheiding aan, volgens mij. Ik meende iets te horen van 'ik doe mijn armbanden af' (de zeven armbanden die traditioneel bij de bruidsschat horen).

Klopt, ze hadden wat met elkaar de liefde werd steeds minder, de man begon minder voor haar te voelen, de vrouw had zelf niets door..totdat ze er achter kwam...ze heeft zich erbij neergelegd..hartverscheurend gewoon..


De man met wie zij getrouwd was voelde indd. geen liefde meer voor haar. Haar plaats werd ingenomen door een andere vrouw. Ze zingt dan ook (als ik het goed bergrijp) a ya thin akidash, tazaq amouriri- Zij met jou is bitter als ariri.
Wat heeft ze haar gevoelens mooi uit kunnen drukken in dit lied, erg poetisch. Ik kan er niet genoeg van krijgen, luister er nu weer naar.
#114
omi ghari rahba van Mimount n serwan, een prachtig lied. Ik heb me laten vertellen, dat ze dit lied heeft gezongen van verdriet om haar man die hertrouwde.
#115
Citaat van: Thirelli Films op 20/11/2005 om 17:35:38
Ik vond het echt niet grappig, kijk hoe gierig die presentator is.

ben ik dus niet de enige, vond hem erg overdrijven. Aan het eind klonk zijn lachje zelfs nep!
#116
Citaat van: L_L op 20/11/2005 om 14:24:07
even een vraagje tussendoor hoor. maar thajit = toch geen droom??


nee, thaja is droom. En LL deze vraag had je ook bij taal even tussendoor kunnen stellen.
#117
ik ga voor Khalid Izri met zijn adembenemende " Arif thamurth inou".
#118
Literatuur / Re: Het schnitzelparadijs
04/11/2005 om 22:22:50
schijnt zelfs dat er extra beveiliging loopt in de bioscopen met r3ied. Maar het is inderdaad een traditie onder de jongeren.
#119
Citaat van: Yas'Zine op 01/11/2005 om 21:45:45
Heeft iemand de film Haschisch gezien? Kga m ff opzoeken en downloaden. ;D

http://www.rif-film.com/projekte/haschisch.htm

Heb de documentaire al een enige tijd  terug op dvd gezien (met Nederlandse ondertiteling). Ik heb erg genoten van het landschap. Boeiend om te zien hoe het dagelijks leven van de mensen is die bezig zijn met de productie van hasj.
#120
Citaat van: Moraina op 03/11/2005 om 21:48:32
Thadhbath tshemratsj, van Mimoun Rafrou3a.

Beste nummer van ooit van Mimoun.

Is indd. een mooi nummer. Ik ben nog steeds in de Boyz 2 men mood. Luister naar het album "Legacy", lied "end of the road".