-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - *-RiFFijn0s-*

#1
Taal / Re: Amateurisme op Tamazight tv
06/11/2012 om 23:28:36
Azul xawem,

Zoals men weet zijn er al reeds veel Rifijnse woorden vervangen door leenwoorden (Darija, Spaans, Frans), ligt het dan voor de hand om dan maar woorden te importeren van de Isousiyen en Ichelhiyen? Net alsof Tamazight alleen maar in Marokko gesproken wordt.

Ik  vind dat we niet te gul moeten zijn met het lenen van woorden van Ichelhiyen en Isousiyen, terwijl het Rifijns, Taznatit (Zenatiya), nog volop gesproken wordt in veel delen van Algerije (Aures, Chenouia, Ghardaia, Timimoun, Oargla, Blida enzovoort). Tasousit (Senhaja) en Tacelhit (Machmuda) vormen andere families binnen de berbertaalgroep, naast het Zenatisch.
Ik weet dat de grens een opstakel vormt voor de Zenati’s om hun taal te ontwikkelen, maar het lijkt me logisch om eerst over de grens te kijken. Veel Rifijnen zijn het zich er niet van bewust, maar Rifijns (Taznatit) heeft meer sprekers in Algerije dan in Marokko.  Zij gebruiken nog veel Zenatische woorden die wij niet meer gebruiken.

De moeizame ontwikkelingen rondom het tamazight in Marokko zijn onder andere het gevolg van de (grote)verschillen tussen de amazigh volkeren van Marokko. Rifijnen zijn een buitenbeentje in Marokko, in de minderheid en taalkundig meer gemeen met Algerijnse Imazighen. Ik zou zeggen: We moeten over de grens kijken, om zo het Rifijnse taal een impuls te geven.
#2
Dit is de ideale kans om het eerste Amazighland te stichten sinds de val van de Rif Republiek in 1926. Op het eerste gezicht lijken de Touaregs een ware eenheid te vormen, maar de Touaregs keren zich nu tegen de militante islamisten die in dat gebied bivakkeren, althans als we de media mogen geloven.

De merendeel van de Touaregs wil niks te maken hebben met de salafistische groeperingen, die in de Sahara actief zijn. Het is hetzelfde situatie als in Kabylië. De militante islamisten verblijven/verschuilen in de ruige berglanden van Kabylië, terwijl de lokale bevolking niks met hun te maken wil hebben. Diezelfde situatie is nu ook aan de gang in Azawad. De merendeel van de bevolking daar wil niks te maken hebben met de militante conservatieve groeperingen.

Er kan enigszins verondersteld worden dat het Westen de inbreng  van religieuze militante milities overdrijft, om een onafhankelijke Azawad niet te legitimeren vanwege ‘Al Qaida’. De Afrikaanse Unie heeft zijn stem uitgesproken tegen een onafhankelijke Azawad, heel logisch, Tamazgha is een heel ander stuk Afrika dan midden en zuid Afrika, zowel etnisch als historisch. Frankrijk is ook tegen een onafhankelijke Azawad, omdat de Afrikaanse landen ook tegen zijn.

Algerije was echter het eerste land die zich openlijk tegen een onafhankelijke Azawad keerde, omdat Algerije natuurlijk bang is dat de ruim 2 miljoen Touaregs in de Algerijnse Sahara zich op den duur willen aansluiten bij Azawad. Het zou hierdoor ook onrustig kunnen worden in de Amazigh gebieden van Algerije: Kabylië en het Aures gebergte. Een groot kans dat de vlam in de pan zal slaan.

Is de rol van religieuze militante milities (volgens het westen: Al Qaida) toch aanzienlijk zoals de media beweren? Of proberen landen een excuus te zoeken om de stichting van een onafhankelijke Amazighstaat tegen te gaan en hierbij extremistische groeperingen als excuus te gebruiken?

Ik hoop dat het moment dat de Touaregs Imazighen hun vlag omhoog kunnen hijsen in Azawad, nabij zal zijn. Hopelijk is dit het begin van nog meer Amazigh staten. Thagrawla!

De officiële internet site van de MNLA â€" Movement National pour la Liberation de l’Azawad:
http://www.mnlamov.net/component/content/article/169-declaration-dindependance-de-lazawad.html

De media over conflicten tussen Touaregs en Islamisten:
http://buitenland.nieuws.nl/691352/islamitische_strijders_executeren_toeareg-strijder
#3
Een stukje van het nummer:
http://www.youtube.com/watch?v=9dsC9P6Cddk

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit het woordje Magharidu horen vallen in mijn omgeving.

Maghar : Waarom?
Idu: ??

Ayawen hebben veel mooie nummers achtergelaten, waarvan sommige niet meer verkrijgbaar zijn. Het enige jammere aan het muziek van Ayawen en eigenlijk geldt dit voor bijna alle progressieve muziek, is dat de kwaliteit te wensen overlaat, niet professioneel opgenomen. Ik ben al jaren op zoek naar het nummer 'Ighzar Ighzar i7merd, necin necin nafouth'  van Ayawen.

Succes met het ontcijferen!
#4
Sport / Re: Live football streams
26/03/2012 om 12:47:11
Azul ay Ameghnas,

De site is online via een andere domein:
http://www.firstrowsports.eu/

Adwenni nta
#5
Plaatsen / Re: Alle stammen van Maghrib
10/01/2012 om 18:03:18
Ntqadac swattas!!! Goeie site, De stammen van de Rif zijn goed weergegeven, op de Ait Iznassen en Senhaja Srir na, zo op het eerste gezicht. Verder bravo! Ik ga ervan uit dat de stammen van de midden, hoge en anti Atlas wel nauwkeurig zijn. 
#6
Citaat van: Vouthghmas op 18/12/2011 om 18:32:42
Het stadsdialect van Alhoceima is natuurlijk wel Bacuya&Wayigher dominant.
Uiteraard, maar toch verschilt het dialect van Al Hoceima wel met dat van de Ait Waryagher, dit komt door de invloeden vanuit de overkant van de Ighzar Nekour. Je moet ook weten dat Temsamane en Ait Touzine eigenlijk een aparte dialect hebben, ik zie het meer als overgangsdialect tussen de Iqar3iyen dialect en de Ait Waryagher dialect.

Citaat van: Vouthghmas op 18/12/2011 om 18:32:42
De meeste Awayigherse zangers/zangeressen hebben het Nadoriaanse format van zingen aangenomen.
Welke Ait Waryagher zangers hebben volgens jou het Nadoriaanse format aangenomen?
#7
Azul!

Een voor de handliggende verklaring is de Rifijnse bevolkingssamenstelling. De grote aandeel sprekers van het Nadoriaanse dialect op Tamazight TV is te wijten aan de Rifijnse bevolkingssamenstelling . De Nadoriaanse dialect is de overheersende dialect van Arif. De Rifijnse zang wordt ook gedomineerd door de Nadoriaanse dialect. Het Al-Hoceimaanse dialect vormt ruwweg 20-25% van de totale Rifijnse bevolking.

Al Hoceima heeft een eigen (stads)dialect, dit komt doordat de helft of meer van haar inwoners hun oorsprong aan de overkant van de Nekour rivier hebben (Temsamane & Ait Tuzine) en dus taalkundige invloeden meegenomen hebben. Dit geldt ook voor Imzouren.

Het dialect van de Ait Iznassen & Icebdanen is ook ondervertegenwoordigd, terwijl dit dialect taalkundig gezien het standaard Rifijns waardig is. Deze dialect lijkt namelijk het meeste op de andere Zenata talen.

Adwenni nta
#8
Azul ay Ifri,

Ten eerste wil ik zeggen dat het openen van dit soort topics gewoon zonde is van de moeite en de tijd. Deze topic bevat geen vraagstelling en is gewoonweg gedoemd te mislukken. Met het omlaag halen van andere volkeren en bevolkingsgroepen, red je niet jouw identiteit mee, sterker nog, je gooit alleen maar meer olie op het vuur.

De problemen waar Imazighen tegenwoordig mee te kampen hebben is hoofdzakelijk de schuld van de Imazighen zelf en niet van de Arabieren. De ‘Arabieren’ van Tamazgha, zijn etnisch meer Amazigh dan Arabisch, maar cultureel eigenlijk nauwelijks tot geen Imazighen meer, met de taal als grootste oorzaak, ook voelt de merendeel van de Magrebijnen (Darijisten) geen binding met de amazigh identiteit.  Ik noem ze gewoon Magrebijnen, van oorsprong Imazighen die een Arabish-Fenicisch-Berbers dialect spreken, soort cultureel mengelmoes. De reden dat veel Magrebijnen een wantrouwende houding aannemen jegens Imazighen, komt door de Arabische nationalistische beleid van de Noord Afrikaanse landen, ‘The Berber Hunger for the Arab identity’ (het bekende verhaal). Darija behoort tot de semitische talen, maar wordt onterecht als een Arabische dialect beschouwd, terwijl de rol van de Fenicische taal niet vermeld wordt. Tamazight, Frans en in mindere mate Spaans hebben het Darija ook enigszins beïnvloed.

Trouwens, de echte Arabieren zitten in het zuidelijke deel van de Arabische schiereiland (Bahrein, Qatar, VAE, Saoudie, Oman en Jemen). Palestijnen, Egyptenaren, Jordaniërs, Syriërs hebben veelal een andere oorsprong (Aramees, Kanaäniet, Koerden). Of ze rare gewoonten hebben kan jij niet bepalen, omdat iedere volk zijn taboos en reinheid heeft.

Probeer van je zwart-wit visie een gekleurde visie te maken Ay U3akki ajemathin iy-Ighzar n Nekour.
#9
Citaat van: .zw.n op 17/11/2011 om 10:19:58
Weet jij dat de leider van Masrata strijders die Kaddafi hebben gevangen en vermoord blauw/groen ogen kroes haar heeft, maar hij spreekt Darija. Zijn achternaam is Ja7a (berbers woord). Is hij volgens je logica een arabier of een Amazigh?
Dat kun je beter aan hem vragen, of hij zichzelf nog als Amazigh ziet. De kans is groot dat hij dat als een belediging ervaart.

Houari Boumediene was ook een Amazigh, een gearabiseerde Amazigh uit Guelma. Moet ik hem als Amazigh beschouwen, terwijl hij openlijk de Amazigh identiteit heeft aangevallen en een hekel had aan Kabyliërs en Ichawiyen? 

Weet je, we zien het wel wat er met Libië gaat gebeuren... even een maandje rust houden.
#10
De spanningen tussen de milities beginnen op te lopen.

Volgens de berichtgeving van de New York Times zijn verscheidene milities met elkaar in gevecht.  De Arabische milities van Zawiya en Warsheffena, beiden gelegen naast Tripoli,  zijn met elkaar in gevecht. Ten minste zes mensen werden gedood in deze gevechten. Volgens een strijder uit Zawiya zijn er nog Khaddafi aanhangers onder de Warsheffena stam.

Tripoli wordt door verschillende brigades gecontroleerd, namelijk: De Jadu brigade en Zintan brigade uit het Nefousa gebergte, de Misurata brigade en brigades uit Tripoli. Allen willen ze niet weg, om hun aandeel in de nieuwe regering te eisen. Jadu en Zintan controleren het grootste gedeelte van Tripoli, elke de helft van de kustlijn. Volgens de schrijver heeft Zintan een slechte reputatie als het gaat om het gebruiken van geweld en plunderingen. De Jadu bridade heeft een betere reputatie dan de overige Brigades. De overgangsregering doet zijn uiterste best om  de brigades te ontwapenen. De Jadu brigade wil pas ontwapenen als de Zintan’s dat ook doen. In het verleden zijn er geregeld gevechten geweest tussen de Arabieren uit Zintan en de Berbers uit Jadu. De inwoners van Zintan, aan de rand van het nefousa gebergte, zijn arabisch. Jadu en de rest van de Nefousa gebergte zijn Imazighen.

In Tripoli botsten de afgelopen dagen ook de Arabische brigades uit Misurata en Zintan. Eerder vochten de Zintan brigade tegen een brigade uit Tripoli. Zintan heeft zwaardere wapens tot hun beschikking dan de Jadu brigade.

Kortom, de kans is groot dat de verschillende milities elkaar echt gaan bestrijden.

http://www.nytimes.com/2011/11/16/world/africa/in-zintan-libya-celebrating-unity-and-feeling-some-tension.html
#11
Citaat van: .zw.n op 16/11/2011 om 09:44:01
Je suggereerde dat het securalisme een voorwaarden is om  democratie tot stand te brengen (lees je vorige bericht).
Ik heb je laten zien dat je suggestie onjuist is.
Je hebt niks laten zien a kameraad, dat kun je ook niet, omdat  je er helemaal geen verstand van hebt. Waarom heb je het over secularisatie? (zie je vorige posts) Ik heb het over secularisme en niet over secularisatie, dat is weer iets anders. Ik heb het over de scheiding der machten, religie mag geen invloed hebben op de politiek en maatschappij. De landen die jij aanhaalt zijn niet representatief te gebruiken als voorbeeld als het gaat om secularisme. Weet je, hou hier maar over op, een Taliban stelsel gebaseerd op secularisatie past beter bij jou, omdat je de kennis en rationaliteit mist.

Citaat van: .zw.n op 16/11/2011 om 09:44:01
Nogmaals, Tripoli is door de strijders van Tripoli bevrijd met behelp van strijders van Benghazi, Masrata en de zogenaamde Imazighen strijders. Je bron zegt me weinig. Er is inmiddels  interviews met de strijders die Tripoli hebben bevrijd. Die mensen aan de frond waren beweerden iets anders dan je bron. 
Waarom gebruik je het woordje ‘zogenaamde Imazighen strijders’? Dit verklaard al jouw minachtende houding jegens de Imazighen van Libië, hieruit blijkt weer dat je niet door een heldere bril naar Libië kijkt. Eigenlijk heeft het geen nut om met jou in discussie te gaan, zolang jij dat brilletje nog hebt. 

Nu weten we het eigenlijk wel meneer de Feniciër, alles en iedereen kan/mag Tripoli hebben bevrijd, als het maar niet die Imazighen zijn. Men zegt niet voor niets: je wilt geloven wat je wilt geloven.  Als je al door middel van een paar (propaganda) interviews je conclusies kunt trekken, dan zegt dat iets over jouw relativeringsvermogen. Tja elke aap kan wel voor de camera staan en zeggen dat hij aan het front heeft gestaan. Is zulk informatie wel relevant? Geef de Arabische zenders eens ongelijk, ze moeten het beeld creëren dat Imazighen een zo min mogelijke rol speelden binnen de opstand. De front kwam trouwens uit het zuiden, ligt het Nefousa gebergte niet ten zuiden van Tripoli? En wist je dat de Amazigh brigades hedendaags meer dan de helft van Tripoli controleren?

Weet je, zo is het altijd met de Imazighen geweest a Feniciër, zij zijn diegenen die jagen en de vossen (arabische nationalisten) gaan er met de buit van door, net als tijdens de Rifijnse rebellie ten tijde van het protectoraat. Wie hebben het meeste bloed betaald? Juist, Imazighen en wie zijn er met de buit vandoor gegaan? Wat vermeld de Marokkaans-Arabische geschiedenis over de bijdrage van de Rifijnen als het gaat om de onafhankelijkheid? Dit context speelt zich ook weer af in Libië. Helaas ben jij te dom om dit kunnen inzien, gewoonweg te dom.

Je hebt nou eenmaal een verborgen haat jegens Imazighen. Geen wonder,  de Imazighen waren grotendeels verantwoordelijk voor de afgang van jouw volkje,  de Feniciërs, ik zou het ze ook kwalijk nemen. 
#12
Citaat van: 3ich op 14/11/2011 om 16:16:19
Ik voel me aangesproken door jou feedback.

Echter moeten mensen weten dat er een oplossing hiervoor is.

Google Translate: http://translate.google.com/?hl=nl&tab=iT#en|nl|
Oplossing ligt bij jou.


Citaat van: 3ich op 10/11/2011 om 12:19:29
Libya's Berbers feel rejected by transitional government

Libya's Berbers, or Amazigh, played a crucial role in the battle against the Gadhafi regime. Now they say they feel let down by the transitional government which has as yet to recognize them and their language.



The Berber people say they feel let down by Libya's interim government

Interessant interview.
Volgens Fatih ben Khalifa moeten de Imazighen niet te snel juichen, het nieuwe regime klampt zich kennelijk nog steeds vast aan de ouderwetse dictatoriale methodes, terwijl ze aan de buitenwereld willen laten zien dat ze liberaal zijn. Volgens een paar leden van de overgangsregering zijn de Imazighen in Libië in de minderheid en hebben ze niet het recht op erkenning. In de goedgekeurde grondwetontwerp wordt met geen woord over Imazighen gerept.  De overgangsregering heeft bewust de amazigh zaak naar de achtergrond gedreven, omdat ze vinden dat Libië eerst behoefte heeft aan stabiliteit. Eenmaal stabiliteit, dan komt de amazigh zaak vanzelf wel aan bod. Dit gebeurde ook in 1951 toen Libië onafhankelijk was, wat er daarna gebeurde is bekend. Hopelijk trappen de Imazighen er niet weer in. De overgangsregering hecht nog steeds veel waarde aan de Arabo-Islamitische ideologie, dezelfde ideologie die Khaddafi ook hanteerde. Men weet allen wat er wat Libië de laatste decennia heeft doorgemaakt met de Arabo-Islamitische ideologie. Ze willen zogenaamd een islamitische grondwet, sharia achtig, maar op welk manier? Hoe zit het met de interpretatie?
Door de passieve houding van de overgangsregering tegenover Imazighen, hebben veel Imazighen spijt dat ze de wapens hebben gepakt aldus de Amazigh Fatih ben Khalifa .

http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15515687,00.html
#13
Citaat van: Señor Canardo Pelegro op 14/11/2011 om 18:45:51
Zoals gewoonlijk laten de amazigh.nl-leden - of beter gezegd hun pseudoniemen - zich weer van hun slechtste kant zien. bla bla bla bla bla
Pyekk a mie 7nnini, Senor Canardo ira7 thays thaqebath, ira7 wa-dyethwir.

Kort samengevat: Senor Canardo hekelt de superioriteitsgevoelens van de Ait Waryagher , terwijl ze niet in volle glorie kunnen wapperen met hun vlag, Amou a Senor Canardo, nix e lla?

Senor Canardo plaatst drie vlaggen met een vraagstelling erbij, namelijk: Kunnen de mensen hun vlag in volle glorie laten wapperen. Senor Canardo vergelijkt hierbij de Wahabistische (of whatever), Rifijnse en Amazigh vlag. Hieruit kun je al een vraag stellen, namelijk waarom Senor Canardo deze drie vlaggen een vergelijking waardig vindt. Waarom eigenlijk Senor Canardo?
We zijn nog niet klaar, vervolgens linkt Senor Canardo de Rifijnse en Amazigh vlag aan 2 Rifijnse steden, Ait Bouayach en Nador, terwijl beide vlaggen binding hebben met deze steden. Nador en Ait Bouayach behoorden beiden van 1921 tot 1926 tot het Rif Republiek en ze zijn beiden Berbertalig. Als Senor Canardo echt een vergelijking wou maken, dan deed Senor Canardo dat met 1 vlag, de Rifijnse of Amazigh vlag, punt. Is de vlag van de vroegere Rif Republiek dezelfde als de Amazigh vlag? Kan Senor Canardo wel vrij met een Rifijnse vlag wapperen in Sidi Ali n Nador?

Vervolgens maken een paar leden en ik een kanttekening over de mislukte vraagstelling van Senor Canardo, die eigenlijk het omlaag halen van de Ait Waryagher als essentie had. Ook in Senor Canardo vorige posts was Senor Canardo ook al niet echt meelevend met de Ait Waryagher. De vraag die ik Senor Canardo kan stellen, is waarom hij wantrouwend is ingesteld jegens Al Hoceima, Waarom a Senor Canardo? Als je een echte Rifijn was, dan hoef je deze vergelijking niet eens te maken, Erham e nex d-ijen, Abrid e nex d-ijen.

Senor Canardo moet ook ophouden met het aannemen van het slachtofferrolletje en met het maken van verwijten, ik heb nooit beweerd dat Al Hoceima superieur is, ik zei:,,In Arif loopt Al Hoceima (e.o) in alle opzichten voor op Nador, zowel cultureel als sociaal”. Het is duidelijk dat Al Hoceima qua Amazigh bewustzijn verder is dan Nador, of denkt Senor Canardo daar anders over?  Verder kent Al-Hoceima als stad een hogere levensstandaard en betere infrastructuur dan Nador. Jij wilt juist beginnen met het tribale modder gooien, je solliciteert ernaar.

Doe die Senor Canardo masker af joh, je maakt jezelf echt belachelijk man, het siert je totaal niet.


Citaat van: Señor Canardo Pelegro op 14/11/2011 om 18:45:51
Can Senor Canardo have an "Amen", voor de berggeiten-eenheid op amazigh.nl?
Rouh atqer3ath rebsar dhi Bouagg ay amcoum, min-ci 7azzen di manaya.
#14
Ow ja, voor de leden die grote lappen Engelse (en Franse) teksten hier droppen:
Neem aub even wat moeite om de tekst in het Nederlands kort samen te vatten, zodat ook degenen die geen engels gemachtigd zijn, het kunnen lezen. Een samenvatting van de tekst met de link eronder, zou het meest ideaal zijn.

Azul
#15
Citaat van: Vouthghmas op 12/11/2011 om 08:24:59
So what is this ? Waarom die vergelijking ? O ja, Nador loopt altijd voor op elk gebied.
Idd, ik snap die vergelijking ook niet. Het zijn alle 3 niet dezelfde gebeurtenissen en deze topic gaat over de Imazighen uit Libië. Btw, de Rifijnse vlag representeert niet alleen maar Ait Bouayach, maar het hele Rif gebergte. De Amazigh vlag representeert niet alleen Nador, maar heel Tamazgha. Die vlag van de baardappen in tegen is zo onduidelijk, het kan ook een Hebreeuwse tekst zijn. Kortom, irrelevante vergelijkingen.

Het kan er op duiden dat Señor een beetje minachting toont voor Al Hoceima e.o. en in het bijzonder voor de Ait Waryagher. In Arif loopt Al Hoceima (e.o) in alle opzichten voor op Nador, zowel cultureel als sociaal, waar die minachting vandaan komt, i don’t know. Nadorianen moeten juist Al-Hoceima als voorbeeld zien vind ik. Al Hoceima is de Tizi Ouzou van Arif.