-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Iznassen

#1
Citaat van: Dora op 13/11/2006 om 15:09:47
Citaat van: sabahutr op 13/11/2006 om 13:49:32
berkane zijn gewoon pure berberen toch? maar spreken arabisch

berbers ja..als je goed luisterd naar het darija van shab oujda en berkan dan zie je dat er veel tamazight in gesproken wordt...beetje algerijnse style.

persoonlijk vind ik dat het leukste darija..heb een hekel aan het darija van tetouan/tanger...te bekakt naar mijn gevoel.

maar goed daar ging de topic niet over..*sorry*

klopt, bijvoorbeeld een goed leuke voorbeeld is

" bella3 el bab"

bella3 is berbers van sluit.
Dus sluit de deur, of doe de deur dicht


mensen in Rabat en Casa zeggen

Sedd el bab

#2
Citaat van: abrid op 06/11/2006 om 14:41:45
Ik weet ook niet waar tawmat Iznassen zijn informatie vandaan heeft. Ik heb iets uit het boek van David M. Hart. (die heeft het weer uit informatie van Ibn Khaldun).

http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=5740.0

Volgens Ibn Khaldun zijn de Riffijnse stammen Ait Waryagher, Geznaya, Marnisa, Ait Siltan en Ait Iznasen broeders en hebben 1 bloedlijn. De voorvader van deze stammen hete Mglata die veel optrok met Tattuft of Yittuft. Sommigen zeggen dat Mglata de zoon van Yittuft was.

Mischien dat hij in de war was met die  nedrouma regio.

Aqadi

ze zijn ook broeders, klopt.

wat is nedroema?
#3
Citaat van: RifRebel op 05/11/2006 om 20:55:17
Citaat van: Iznassen op 02/11/2006 om 08:54:21
Citaat van: RifRebel op 27/10/2006 om 20:40:24
Citaat van: Iznassen op 20/10/2006 om 13:49:44
Citaat van: Dora op 20/10/2006 om 13:47:05
ik snap de heisa hier omheen eigenlijk niet.
als jij jezelf niet als rifi ziet so be it..

men zegt bv dat iker3ien ook geen riffijnen zijn.
men spreekt van riffijnen en iker3ien..heel gek eigenlijk.




want niet velen weten dit, maar de steden Wahrane en Tlemcen in Algerije zijn ook 99% van znassna bevolking samengesteld.


Wahran en Tlemcen hebben niks met Iznassen te maken, ze behoren wel Tot Zenata -Imazighen net als de Riffijnen. Sterker nog, in vele kaarten, begint Rifgebergte van Tanger tot aan Wahran. In noord-west algerije heb je veel Algerijnse Riffijnen, ze heten ichenwiyen of zoiets. Nee, ik bedoel niet de Ichawiyen van het noord-oosten.

Jij bent grappig. Als in vele kaarten de rif zich uitstrekte van tanger tot aan wahrane, wil je dan zeggen dat de Iznassen berbers zich hadden onderworpen aan de grote overmacht van riffijnse stammen? whahahaha. ga ga alsjeblieft. Voor zover ik weet is er nooit een oorlog geweest tussen Znassna stammen en de stammen van rif. Znassna stammen waar ik wel behoorlijk over weet, namen veel deel in de algerijnse verzet tegen de franse bezetter.

zo was bijvoorbeeld de grootste gedeelte van de troepen van de grote Abdelkader van Algerije (emir Abdelkader) znassna stammen. Ze kwamen bij Ain Reggada dichtbij Berkane met hun paarden om uit te rusten en trokken vervolgens weer Algerije in om de fransen een kopje kleiner te maken.



Ten eerste respecteer ik Iznassen als jij, die bewust zijn van hun ID.
Maar je mag best inhoudelijk reageren beste Aznasi. Ik heb het gehad over Ichnawiyen, dat zijn Imazighen die een Rif dialect spreken en wonen ten westen van Wahran en omgeving, dus noordwesten van Algerije. Zij noemen zich Ichnawiyen en geen Iznassen, en daar ging de discussie over.

Azul


Ik heb nooit van Ichnawuyen gehoord, maar ik ken wel mensen in wahrane die dezelfde znassna berbertaal als mensen in ahfir oujda en berkane spreken. dus ik denk eerder dat jij die bedoelt. en die mensen spreken eerder de znassna dialect dan de rif dialect. maar omdat de znassna dialect onder tarifit hoort omdat de verschillen miniem zijn, spreken we nu eigenlijk over peanuts. :D

dus je mag ze van mij part riffijnen noemen, maar het zijn znassna sprekenden. ze hebben exact dezelfde berberse woorden als de znassna
#4
AL JAZEERA die lapt alles aan haar laars en heeft heel de regio van Oujda en Berkane onder RIF gezet. whahahaha

check landkaart

http://www.aljazeera.net/mritems/streams/2005/11/25/1_578987_1_43.swf


Deze hele landkaart is verkeerd. Ze hebben zelfs Agadir en de Swassa onder CHLEUH gezet whahhaha wat een mongolen

#5
Cultuur / Re: Koran is tegenstrijdig
02/11/2006 om 14:29:53
Citaat van: Tikinas op 05/04/2004 om 20:52:04
Azul,

Als hij alwetend is, waarom verbood hij dat niet in een keer?

tanmiert

omdat een mensen leven bestaat uit veranderen. Het is een veranderingsproces. Jouw lichaam is ook eeb veranderingsproces. Van baby naar volwassenheid en naar ouderdom. Alles in dit leven is veranderlijk. De koran geeft heel goed de stadia van het bestaan weer. Je ziet hoe flexibel de koran is en dat het geen kant en klare gebod is. De koran is zo flexibel dat het mee is gegaan met de tijd, met het proces van een menselijke lichaam en met zoals jij ook aangeeft problemen die zich kunnen voordoen in een menselijk leven. De koran is een pilaar om naar het goede te gaan. Hoe kan je naar het goede gaan als je niet stapsgewijs je leven verbeterd? Hoe kan je een professionele vechtsporter worden als je niet stapsgewijs traint?

alles is gerelateerd aan tijd. ALLAH wil het beste voor de mensheid. En ALLAH legt ook uit dat ieder individu naar een beter bestaan moet streven. Zowel spiritueel als wereldlijk. Dus een juiste balans. Iedereen is lerende. En de koran is geen direct verbod in een keer. De koran belichaamd heel goed de tijdsaspect en de manier hoe mensen kunnen veranderen. Dus niet in 1 keer maar in fases. De koran is dieper dan je denkt :)

en verder laat ik de oordeel natuurlijk aan ALLAH de Alwetende

ALLAH oe A3LAM
#6
Citaat van: Iznassen op 02/11/2006 om 09:27:09
Check deze citaat over dat De Beni Snassen, geen enkel authoriteit erkenden van de fransen en geen enkel verdrag wilde accepteren:
"Sur la frontière du Maroc, les Angad, les Beni Snassen, tribus remuantes, ne reconnaissant aucune autorité, ne respectant ni frontières, ni traités, avaient renouvelé leurs incursions sur le territoire français.

Van hieruit kan je tevens concluderen dat de Ait Iznassen altijd tegen de grens waren tussen Algerije en Marokko. Velen hadden familie over de grens en zo ook vice versa.

Znassna voelen zich ook meer verwant met iemand uit west Algerije dan met iemand uit Rabat of Casablanca.


#7
De oproer in het Beni Snassen beinvloedde ook Abdelkrim in het Rif gebergte om zich te mobiliseren met zijn rifstammen, zodat gezegd kan worden dat de Beni Znassen regio enorm veel last bezorgde aan de fransen en aanvallen voerden in Algerije en een groot effect had op de ontwikkelingen in Algerije en dat de Rifgebergte de aanvallen opvoerden tegen de Spanjaarden waarmee zij in contact waren.

Hier wat informatie over de grote Abdelkader van Algerije die bekend was om zijn uitspraak dat Afrika voor de Afrikanen is.

"Il  a  adressé  des  lettres   au   sultan   de
Constantinople,  à son grand-vizir, au capitan-pacha.  Toujours
sans succès. Il va chercher des Beni Snassen pour les mener  au
combat : ils s'enfuient sur la Sikkak (21 mars 1842). "

Bron: http://aj.garcia.free.fr/Livret1/Asc/L1-P3-Ch4.asc

Check deze citaat over dat De Beni Snassen, geen enkel authoriteit erkenden van de fransen en geen enkel verdrag wilde accepteren:
"Sur la frontière du Maroc, les Angad, les Beni Snassen, tribus remuantes, ne reconnaissant aucune autorité, ne respectant ni frontières, ni traités, avaient renouvelé leurs incursions sur le territoire français.

Un camp fut formé à l'oued Kiss (oued Adjeroun), et, malgré les ravages causés par le choléra, deux divisions (Valsin et Jusuf), opérèrent sur les Beni Snassen et enlevèrent leur village fortifié de Tagma. Les Angad et les Maya furent également atteints et châtiés."

Bron: http://aj.garcia.free.fr/geographie_alg/geo362-363.htm

Check deze:
"Résistance des tribus de béni snassen
1859
El Ghazaouet à Tlemcen et el Aaricha
Tribus des beni Snassen
Bataille de Ain Tafoughalt
Novembre 1859"

CHECK hoe vroeg dit was, dit was nog voor de RIFOPSTAND tegen de SPANJAARDEN. We praten over 1859 mensen!

Van bovenstaande kan je dan goed zien dat ze al in 1859 al bezig waren. Dit was nog al voor de tijd van AbdelKrim el Khattabi. Abdelkrim is door de Beni Snassen stammen geïnspireerd om op te komen voor zijn stammen.
Bron: http://www.1novembre54.com/histoire_algerie.php?cat=Fenetres&id=LES%20RESISTANCES%20POPULAIRES

Check deze citaat weer: "cependant que les Marocains ne lâchaient pas prise et continueront sans trève de harceler l'ennemi. Et pendant que l'Emir avec l'aide du Maroc, réorganise ses troupes à Oujda, les volontaires marocains de BENI SNASSEN maintiendraient le harcèlement des attaques meurtrières sous la conduite de l'un d'eux, Si Mohamed Ben Abdellah dit Boumaaza, qui fomentera par ailleurs avec succès le soulèvement généralisé de Dahra d'Oran en 1845."

Bron: http://www.maroc-hebdo.press.ma/MHinternet/Archives_430/html_430/algerie.html

Fransen kregen respect voor de berberse stammen in de Beni Snassen dat ze zefs een tank daarna genoemd hadden in WOII:
check http://www.chars-francais.net/archives/b_1bis/archive-b1bis_beni_snassen.htm

http://berkanecity.free.fr/sherman.htm

----------------------------------

Verder staat er hier heel goede informatie over "Het verzet in de Beni Snassen"

Is in het arabisch:

http://berkanecity.free.fr/new_page_4.htm

#8
Citaat van: Hadou op 27/10/2006 om 23:15:35
Ik heb in een stadje ,waar er vele gezinnen uit oost Marokko vandaan komen, gewoond.

De ouderen spreken niets anders dan Thamazight. De generatie daarna, ontkennen dat ze Amazigh zijn en spreken liever Darija.
Hun kinderen wordt hun de Darija geleerd.

Maar ja ;) Er zijn ook Aith wayarghel en Aith Touzin daar. die zorgen er voor dat ze Tarifiet spreken en leren. ;D

Verder gaan die eerste en de 2 de generatie enkel met elkaar om. ze mengen zich nooit met andere Imazighen of Arabischtaligen.
Wel delen ze dezelfde Moskee.

De meesten hebben op de Koranscholen gezeten en niet  op staatscholen.

Het zijn aardige en vriendelijke mensen, opzich. En houden zich best rustig. Geen problemen.

ja klopt wel een beetje. Is wel jammer. En het klopt ook dat ze altijd erg opzich waren als fractie. De znassna stammen wilde niets te maken hebben met mensen van buiten, ofwel arabier ofwel riffijn. ze waren een erg gesloten fractie. Trouwerijen waren ook alleen tussen de 4 fracties van de Iznassna.

De Iznassen regio bestaat uit 4 grote fracties :

1. Ayt Khaled in het Zuiden van de Znassen Gebergten (Ahfir en regio)

2. Ayt Menquch in het midden van de gebergten

3. Ayt Ahtiq in het midden vd gebergten

4. Ayt Uryemech in het noorden niet ver van de Moulouya rivier bij Berkane.


#9
Citaat van: Aït Imzwarn op 24/10/2006 om 15:51:46
Citaat van: Hadou op 20/10/2006 om 18:16:18
Citaat van: Aït Imzwarn op 20/10/2006 om 14:17:57
Afra fellawn,

I can only get "Ayt Iznassen" from the title. :-(
I can't really figure out what's been said but - as I am hooked on tribal&territory stuffs - I would like to ask for a piece of info; the following:

How would one delimit the territory populated by Aït Iznassen? (from where to where? bounded by which mountain...)

Advanced thanks for your help!
Afra Felawen,
The topic starter ''Iznassi'' said that The Iznassen tribe do not count theire slefs to Rif tribes.
Aith ( beni) Iznassen are Amazigh tribe , that speak also the language like The Northeren Moroccans Rifs. ( little bit diference in some words and accent).

The Iznassen are setteld between Taza, Berkane, Assa3idiya, East Morocco til Figuig, to the wester terroteries of Algeria , like Oran , Tilimsan and other Citys and villages.

Geografly claims Iznassen that they don't belong to Rif region.
Language:
Some of the Riffies are saying that : the language is Tarifiet so they also are Rifis.

My opinion:
We are al Imazighen, we got to love each other and we must form an Union.

regards.

Afra fellak a Hadou!

Thanks a lot for your help. I won't enter into the debate of knowing if Ait Iznassen must be considered as Irrifiynn or not. It is shaped as a geography vs history  debate, and requires time references.

What you call "Iznassen" is a word referring to Zenata confederation, isn't it?

Yes. Iznassen are called also the children of the Zenata imazighen.

But according to other information the rif population is also linked with the zenata imazighen. And also cities in Algeria as Wahrane, Tlemcen etc.

From my information after lots of research is that when the great Kahina lost the battle against arabs. A lots of her Zenata tribes which lived in the Aures Mountains (east of Algiers) fleed that region and moved to the wests. A lots of them went to live in the mountains in East Morocco and Western Algeria. The Iznassen tribe is also related with this movement apparently. The rif region has grouped very well there linguistic and cultural comparitions between the tribes. I think that the Iznassen tribes could do also with North East Region of Morocco. Because the dialects of people of Berkane Ahfir, Saidia Oujda Jerada up to Figuig can be counted as a Znassna dialect.

#10
Citaat van: RifRebel op 27/10/2006 om 20:40:24
Citaat van: Iznassen op 20/10/2006 om 13:49:44
Citaat van: Dora op 20/10/2006 om 13:47:05
ik snap de heisa hier omheen eigenlijk niet.
als jij jezelf niet als rifi ziet so be it..

men zegt bv dat iker3ien ook geen riffijnen zijn.
men spreekt van riffijnen en iker3ien..heel gek eigenlijk.




want niet velen weten dit, maar de steden Wahrane en Tlemcen in Algerije zijn ook 99% van znassna bevolking samengesteld.


Wahran en Tlemcen hebben niks met Iznassen te maken, ze behoren wel Tot Zenata -Imazighen net als de Riffijnen. Sterker nog, in vele kaarten, begint Rifgebergte van Tanger tot aan Wahran. In noord-west algerije heb je veel Algerijnse Riffijnen, ze heten ichenwiyen of zoiets. Nee, ik bedoel niet de Ichawiyen van het noord-oosten.

Jij bent grappig. Als in vele kaarten de rif zich uitstrekte van tanger tot aan wahrane, wil je dan zeggen dat de Iznassen berbers zich hadden onderworpen aan de grote overmacht van riffijnse stammen? whahahaha. ga ga alsjeblieft. Voor zover ik weet is er nooit een oorlog geweest tussen Znassna stammen en de stammen van rif. Znassna stammen waar ik wel behoorlijk over weet, namen veel deel in de algerijnse verzet tegen de franse bezetter.

zo was bijvoorbeeld de grootste gedeelte van de troepen van de grote Abdelkader van Algerije (emir Abdelkader) znassna stammen. Ze kwamen bij Ain Reggada dichtbij Berkane met hun paarden om uit te rusten en trokken vervolgens weer Algerije in om de fransen een kopje kleiner te maken.

#11
Citaat van: Dora op 20/10/2006 om 13:47:05
ik snap de heisa hier omheen eigenlijk niet.
als jij jezelf niet als rifi ziet so be it..

men zegt bv dat iker3ien ook geen riffijnen zijn.
men spreekt van riffijnen en iker3ien..heel gek eigenlijk.


vind ik ook, alleen heb ik het hier niet over mezelf. ik heb het over de Iznassen bevolking en die voelen zich geen riffijnen. maar dat is ook normaal, want het gebied is groot. Het gebied is groter dan het gebied van de vlamingen en nederlanders. En die voelen zich niet verwant. laat staan de Znassna met Riffijnen. We hebben het hier over een streek die groter is dan heel vlaanderen

want niet velen weten dit, maar de steden Wahrane en Tlemcen in Algerije zijn ook 99% van znassna bevolking samengesteld.
#12
Geschiedenis / Re: Museum Maarschalk Mezziane
20/10/2006 om 13:46:43
Citaat van: ameziane op 04/06/2006 om 17:22:58


Maarschalk Mohamed Mezziane

...Maarschalk Mezziane, geboren op de toen nog door Spanje bezette Rif, had een uitzonderlijke carriere in het Spaanse leger achter de rug. Tijdens de Burgeroorlog had hij zich onderscheiden aan het hoofd van zijn contingent Marokkanen(de beruchte Moren, aan wie de republikeinen gruwelijke herinneringen bewaren) en een beslissende rol gespeeld bij de overwinning van Franco. Hij was tot kapitein-generaal benoemd, de hoogste rang in de Spaanse militaire hierarchie, onderhield nauwe banden met de Caudillo en werd na de onafhankelijkheid de eerste Marokkaanse ambassadeur in Madrid. Hassan II had hem op 17 november 1970 de maarschalksstaf overhandigd-de eerste keer dat iemand in het Marokkaanse leger deze waardigheid werd verleend. Hij was de schoonvader van generaal Medbouh.

Een bevriend staatshoofd

Dus als ik het goed begrijp was die gast niet echt aan de goede kant. Hij was aan de kant van de dictatuur in Spanje en aan de kant van de sterke en harde hand van Hassan II ten tijde van de moeilijke perioden in Arrif?

Dus ik vraag me af waarom mensen hem een museum geven? Alleen omdat hij Maarschalk is geworden? Hij is wel maarschalk geworden aan de verkeerde kanten denk ik. En wel grote verbazing dat zijn (klein)dochter nu opeens met amazigh dingen komt en David Hart boeken

hoe gek zit de wereld in elkaar

in termen van rifmentaliteit was hij aan de verkeerde kant of niet?
#13
Citaat van: Kingyassin op 19/10/2006 om 19:39:10
Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 14:44:14
Hij heeft geen enkel recht om dat te doen. Nog te denken dat dit "amazigh.nl" moet zijn. Amazigh = vrijheid.

Ik ben ervoor dat een moderator ingrijpt, maar alleen indien er gescheld en andere denegrerende zaken worden gezegd door de leden.

Ik ben correct gebleven in mijn taal, dus hij had niet het recht om in te grijpen en zijn mening erover te geven als moderator.

Heeft ie wel. Het is  niet jouw forum, en ook niet jouw eigendom en mede daarom ben jij niet degene om hierover te oordelen.

Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 14:44:14
of willen we naar een amazigh .nl dat gelijk is aan censuur?? een soort censuur zoals in de tijd van Hassan II.

Dat is verre wat de amazigh leden willen. Laat mensen vrij aan het woord en grijp pas in indien er gescheld of racistische leuzen worden geroepen

Spreek voor jezelf.

ik laat het allemaal zitten. ramadan fokt me nog meer op zo :D
#14
Citaat van: Hadou op 19/10/2006 om 17:51:58
Het klopt wel wat Aznassi zegt :
Iznassen beschouwen of rekenen zich niet als/ tot Irifiyen.
Maar de taal is het zelfde.


Die gasten willen maar niet luisteren.

Kijk de znassentaal is een beetje anders van de normale riftaal. Maar linguistisch is het gegroepeerd onder het "tarifit" .

Maar de Iznassen groep noemen zich geen riffijnen. En de mensen kunnen hoog en laag springen maar de mensen noemen zich geen riffijnen. Ik ga vaak naar mn familie en spreek met ouderen en noem maar op. Niemand die zich riffijn noemt en het was zelfs zo dat niemand zich ook met riffijnen vroeger ging mengen. Ze trouwden binnen de verschillende fracties van de Znassna.

Ik begrijp niet waarom sommige verplicht iemand willen rekenen tot een groep terwijl ze daar niet bij horen.

Vlamingen horen ook linguistisch bij de nederlandse taal. Maar het zijn geen nederlanders. probeer een vlaming maar te overtuigen dat ie een nederlander is. Als je dat hebt gedaan, dan wens ik je succes om een znassni te overtuigen dat ie een riffie is. Want berbers zijn koppiger dan vlamingen, dus ik wens je zekerrrrrr veel success :D
#15
Citaat van: Kingyassin op 19/10/2006 om 15:21:21
Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 14:44:14
Citaat van: Samir! op 19/10/2006 om 13:17:02
Citaat van: Iznassen op 19/10/2006 om 11:56:31
Citaat van: tfoe_Xe_l3arabi op 19/10/2006 om 11:25:27
hahaha grapjas!!!

lhucima & Nadur liggen mijlenver van het Rifgebergte en alsnog horen ze in de rif.

het rifgebergte ligt in omgeving Acawen en Titawin. een aith snassen ligt geografisch gezien wel dergelijk op de zelfde plek als de rest van de Rif. want dit alles ligt ten noorden van van de middenatlas.



die mensen die in Nador en Al hoceima wonen zijn afkomstig van het rifgebergte.

Berkane en Ahfir zijn ook gesticht door Iznassen mensen.

Heb jij een superieur gevoel tegenover mij? denk je dat je meer kennis bezit?

Er werd normaal gereageerd op jouw reactie.
Bijdeze vraag ik jou om geen kinderachtelijk gedrag te gaan tonen, stoer te doen etc op dit forum.

Azul.



zie jij iets incorrects of kinderachtig of stoer aan mijn reactie? Wie ben je zn tante, dat je uit het niets ermee bemoeit?

Iemand reageert op jou en jij windt je op, dat is fout. En als moderator heeft hij het volle recht om dat niet van je te verlangen.

Hij heeft geen enkel recht om dat te doen. Nog te denken dat dit "amazigh.nl" moet zijn. Amazigh = vrijheid.

Ik ben ervoor dat een moderator ingrijpt, maar alleen indien er gescheld en andere denegrerende zaken worden gezegd door de leden.

Ik ben correct gebleven in mijn taal, dus hij had niet het recht om in te grijpen en zijn mening erover te geven als moderator.

of willen we naar een amazigh .nl dat gelijk is aan censuur?? een soort censuur zoals in de tijd van Hassan II.

Dat is verre wat de amazigh leden willen. Laat mensen vrij aan het woord en grijp pas in indien er gescheld of racistische leuzen worden geroepen