-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Amando

#1
In hun steun voor de evolutietheorie verwijzen sommige muslims naar islamitische publicaties waarin meer dan 1000 jaar voor Charles Darwin reeds ideeën ontwikkeld werden over biologische evolutie. In de middeleeuwen, op een moment dat wetenschappers in Europa op de brandstapel gegooid werden, werden door Arabischtalige muslims de werken van de Grieken bestudeerd, kritisch bevraagd en onderzocht en verder ontwikkeld. Mogelijk kwamen zij daardoor ook in contact met opvattingen van Grieken als Empedocles die over evolutie geschreven hadden.

Abu Uthman al-Jahiz (ook soms al Jahith of al Jaheeth geschreven) (781-869) is de eerste bekende muslim die in termen van biologische evolutie schreef. Hij was een muslimgeleerde van Oost-Afrikaanse afkomst die de filosofie van de Mu'tazili volgde. Hij schreef o.m. werken over Arabische literatuur, zoölogie, geschiedenis, vroege islamitische filosofie, islamitische psychologie, mu'tazili theologie, religieus-politieke polemieken, en biologie. Deze geleerde bouwde 1100 jaar voor Charles Darwin, deels op grond van waarnemingen, deels op grond van folklore, een classificatie van dieren op, van de eenvoudigste tot de meest complexe vormen, en rangschikte hen in groepen op grond van overeenstemmingen. Deze groepen verdeelde hij in een cascade van subgroepen. Op grond daarvan formuleerde hij een visie op biologische evolutie.

In zijn Kitab al-Hayawan (Boek der Dieren) schreef Al Jahiz dat alle leven met elkaar in competitie is voor het bestaan. Hij gaf als voorbeeld een rat die zelf op zoek gaat naar prooien, maar intussen zijn nest onder de grond beschermt tegen vogels en slangen. Dieren hebben andere dieren tot prooi. De strijd om te overleven speelt zich niet enkel tussen soorten af, maar ook binnen leden van dezelfde soort. Hij stelde dat er veranderingen in de soort mogelijk zijn in samenhang met omgevingsfactoren, en dat nieuwe soorten kunnen ontstaan uit bestaande soorten die kenmerken ontwikkelen die hen beter in staat stellen te overleven in de gegeven omstandigheden. Volgens Al Jahiz kan goddelijke wil deze transformatie bewerkstelligen, maar kunnen ook factoren als onder meer voedsel en klimaat biologische en psychologische effecten hebben op de soort, waarbij aanpassingen doorgegeven worden aan nakomelingen zodat na verloop van generaties een beter aangepaste soort kan ontstaan.

Een interessante passage uit zijn boek luidt als volgt:

"Dieren zijn verwikkeld in een strijd om het bestaan; voor [bestaans-] middelen, om te vermijden opgegeten te worden en om zich voort te planten. Omgevingsfactoren beïnvloeden organismen om nieuwe kenmerken te ontwikkelen om het overleven te verzekeren, waardoor ze in een nieuwe soort getransformeerd worden. Dieren die overleven en zich voortplanten, kunnen deze succesvolle kenmerken doorgeven aan hun nakomelingen."

Daarmee stelde deze islamitische geleerde 1100 jaar voor Charles Darwin dat soorten zich aanpassen aan hun omgeving, dat deze aanpassingen erfelijk zijn, en dat daardoor nieuwe soorten kunnen ontstaan.

Ibn Miskawayh (923-1030), een Perzisch wetenschapper en filosoof, ging nog verder dan al-Jahiz en suggereerde in 'al-Fawz al-Asghar' dat levende organismen uit niet-levende materie geëvolueerd waren, om eerst planten, vervolgens tot dieren, dan apen en ten slotte tot mensen te evolueren.

Gelijkaardige ideeën werden vertolkt in de encyclopedie van de Ikhwan as-Safa' (Broeders der Puurheid), een verzameling van 52 rasa'il (verhandelingen). De Broeders der Puurheid waren een geheimzinnige groep uit Basra en omstreken in Irak. De encyclopedie dateert van de tweede helft van de jaren 900 of mogelijk van de jaren 1000.

Het werk had grote invloed op latere intellectuelen zoals de mysticus Ibn Arabi (die weliswaar door een aantal vooral soennietische geleerden als ketter beschouwd wordt) en werd binnen de toenmalige muslimwereld tot ver buiten Irak verspreid, zelfs tot in Al-Andalus (Spanje). Het werk wordt geacht het platonisme naar de Arabische wereld gebracht te hebben en het daar gelegitimeerd te hebben.

Professor Muhammad Hamidullah (1908 ? 2002) omschrijft de ideeën die door Ibn Miskawayh en in de eerder genoemde Encyclopedie uitgewerkt werden als volgt:

"Deze boeken stellen dat God eerst materie schiep en die investeerde met energie voor ontwikkeling. Materie nam daarom de vorm aan van damp die na verloop van tijd de vorm van water aannam. De volgende fase van de ontwikkeling was mineraal leven. Verschillende soorten van stenen ontwikkelden doorheen de tijd. Hun hoogste bestaansvorm was mirjan (koraal). Dit is een steen waarin er takken als deze van een boom zitten. Na het mineraal leven ontwikkelde zich de vegetatie. De evolutie van vegetatie culmineerde met een boom die de kenmerken van een dier droeg. Dit is de dadelpalm. Hij heeft mannelijke en vrouwelijke geslachten. Hij vergaat niet als al de takken ervan gekapt worden, maar hij sterft af wanneer het hoofd afgekapt wordt. De dadelpalm wordt daarom beschouwd als de hoogste vorm onder de bomen die het gelijkt op het laagste onder de dieren. Dan is het laagste onder de dieren geboren. Dat evolueert in een aap. Dit is niet de stelling van Darwin. Dit is wat Ibn Maskawayh verklaart en het is precies wat geschreven staat in de Epistels van de Ikhwan al-Safa. De muslimdenkers stellen dat de aap vervolgens evolueerde in een lagere soort van barbaarse mens. En vervolgens werd hij een superieur menselijk wezen. De mens wordt een heilige, een profeet. Hij evolueert verder in een hogere staat en wordt een engel. Diegene hoger dan de engelen is inderdaad niemand anders dan God. Alles begint bij hem en alles eindigt bij Hem."

Ibn Khaldun schreef;

"Openbaring werd door ons reeds besproken in het begin van het boek, in het hoofdstuk dat handelt over mensen die over natuurlijke perceptie beschikken. We verklaarden dat het hele bestaan in al zijn eenvoudige en samengestelde werelden geordend is in een bovennatuurlijke orde van opstijgen en neerdalen, zodat alles bestaat uit een ononderbroken continuüm. De essentie van het einde van elke specifieke fase van de werelden is door de natuur voorbereid om getransformeerd te worden in de essentie die eraan grenst, hetzij erboven, hetzij eronder. Dit is het geval met eenvoudige materiële elementen; dit is het geval met palmen en wijnstokken, die de laatste fase van planten vertegenwoordigen, in hun relatie tot slakken en schelpdieren, die de laagste fase van dieren vormen. Dit is ook het geval met apen, dieren die in zichzelf de slimheid van perceptie verenigen, in hun relatie tot de mens, het wezen dat de mogelijkheid heeft te denken en overwegen. De voorbereidheid (tot transformatie) die bestaat aan beide kanten, in elke fase van de werelden, is wat we bedoelen wanneer we het hebben over hun verband."

Dergelijke opvattingen werden naar verluidt in de middeleeuwse islamitische scholen ruim aanvaard en onderwezen, en waren volgens al-Khazini ruim verspreid onder gewone muslims in de 12de eeuw.

Het zal niet verbazen dat ook vandaag een aanzienlijk aantal muslims de evolutietheorie zonder probleem aanvaarden. Zij beschouwen evolutie als de weg waarlangs of de methode waarmee God zijn
schepping manifesteert. Zij interpreteren de Koranische verzen over het ontstaan als een evolutieproces. Zij zijn dus ook op religieuze gronden evolutionist en geloven niet in een afzonderlijke schepping van de soorten.

Lees verder
http://www.flw.ugent.be/cie/bogaert/bogaert40.htm#5.1
#2
maar eerst elkaar moed inzingen met gitaar ;)

http://www.youtube.com/watch?v=9Q360VeoGNs&NR=1
#3
Wat een ironie anno 2011.

Terwijl in Marokko het Amazigh een officiële taal wordt wil de Israëlische overheid het Arabisch juist laten vallen als een van de twee officiële talen. Alleen hebreeuws zal officiëel zijn.

Lawmakers seek to drop Arabic as one of Israel's official languages

Legislation, backed by Kadima, Labor and Likud MKs, would make democratic rule subservient to state's definition as 'national home for the Jewish people.'

http://www.haaretz.com/print-edition/news/lawmakers-seek-to-drop-arabic-as-one-of-israel-s-official-languages-1.376829
#4
Todays international terrorism was conceived at the Lubyanka, the headquarters of the KGB, in the aftermath of the 1967 Six-Day War in the Middle East. I witnessed its birth in my other life, as a Communist general. Israel humiliated Egypt and Syria, whose bellicose governments were being run by Soviet razvedka (Russian for foreign intelligence) advisers, whereupon the Kremlin decided to arm Israels enemy neighbors, the Palestinians, and draw them into a terrorist war against Israel.

General Aleksandr Sakharovsky, who created Communist Romania's intelligence structure and then rose to head up all of Soviet Russia's foreign intelligence, often lectured me: 'In today's world, when nuclear arms have made military force obsolete, terrorism should become our main weapon.'

In 1972, the Kremlin decided to turn the whole Islamic world against Israel and the U.S. As KGB chairman Yury Andropov told me, a billion adversaries could inflict far greater damage on America than could a few millions. We needed to instill a Nazi-style hatred for the Jews throughout the Islamic world, and to turn this weapon of the emotions into a terrorist bloodbath against Israel and its main supporter, the United States. No one within the American/Zionist sphere of influence should any longer feel safe.

According to Andropov, the Islamic world was a waiting petri dish in which we could nurture a virulent strain of America-hatred, grown from the bacterium of Marxist-Leninist thought. Islamic anti-Semitism ran deep. The Muslims had a taste for nationalism, jingoism, and victimology. Their illiterate, oppressed mobs could be whipped up to a fever pitch.

Terrorism and violence against Israel and her master, American Zionism, would flow naturally from the Muslims. Religious fervor, Andropov sermonized. We had only to keep repeating our themes, that the United States and Israel were 'fascist, imperial-Zionist countries bankrolled by rich Jews'. Islam was obsessed with preventing the infidels occupation of its territory, and it would be highly receptive to our characterization of the U.S. Congress as a rapacious Zionist body aiming to turn the world into a Jewish fiefdom.

The codename of this operation was SIG (Sionistskiye Gosudarstva, or Zionist Governments), and was within my Romanian service's sphere of influence, for it embraced Libya, Lebanon, and Syria. SIG was a large party/state operation. We created joint ventures to build hospitals, houses, and roads in these countries, and there we sent thousands of doctors, engineers, technicians, professors, and even dance instructors. All had the task of portraying the United States as an arrogant and haughty Jewish fiefdom financed by Jewish money and run by Jewish politicians, whose aim was to subordinate the entire Islamic world.

In the mid-1970s we also started showering the Islamic world with an Arabic translation of the Protocols of the Elders of Zion,a tsarist Russian forgery that had been used by Hitler as the foundation for his anti-Semitic philosophy. We also disseminated a KGB-fabricated documentary paper in Arabic alleging that Israel and its main supporter, the United States, were Zionist countries dedicated to converting the Islamic world into a Jewish colony.

In 1978, my DIE had dispatched around 500 such undercover agents to Islamic countries. According to a rough estimate received from Moscow, by 1978 the whole Soviet-bloc intelligence community had sent some 4,000 such agents of influence into the Islamic world.

http://www.nationalreview.com/articles/218533/russian-footprints/ion-mihai-pacepa
#5
Ik ben al een tijdje op zoek naar het antwoord op deze vraag.

By 710, the Muslim conquest of North Africa had reached the North African Atlantic coast. Musa ibn Nusair (also spelled Musa ibn Nasayr), the Muslim governor of northern Africa, had in his employ a large Berber (also commonly referred to as Moors) army. As J.F.C. Fuller states, the Berbers were "Plunderers by nature," and "in order to keep them employed,?Nusair?turned his gaze toward Spain.

Upon obtaining permission from the Muslim Caliph in Damascus, Nusair sent Abu Zora Tarif with 400 men across the strait in Julian's ships during the summer of 710.[31] According to Bendiner, this Muslim force consisted of "three hundred foot soldiers and one hundred horsemen with their mounts," and on a July morning landed on a peninsula that is still today called Tarifa.[32] "The booty picked up in this brief excursion seems to have been highly satisfactory, although the only items recorded by historians are some very attractive girls who were carried home by the invaders."[33]

This foray greatly encouraged Nusair, who then sent an extended expedition of 7,000 Muslim troops the next year (711) under the command of the governor of Tangier, Tarik ibn Ziyad, in 400-man batches, which is all that Julian's four ships could carry at one time.[34] According to Bendiner, this took place in either April or May of 711 (historians are not sure which month is correct).[35] With the Caliph only having given Nusair "a very cautious go-ahead for [only] a reconnaissance expedition to probe the Visigothic defenses,"[36] Nusair's plan was not for a full invasion, but a limited reconnaissance. However, after setting up a supply base at what would become the port of Algeciras and putting Julian in charge of this camp, Ziyad advanced his small army inland.[37]

http://www.militaryhistoryonline.com/medieval/articles/muslimhorde.aspx

Joden werden in die tijd barbaars behandeld door de iromiyen, velen vluchtten naar amazigh gebieden in Noord Afrika. De heersende romiyen waren aldus niet per definitie de good guys. Wat zijn jullie gedachten over de inval en verovering van Iberia door Imazighen?
#6
De al-Marrakushi !



Ibn al-Banna al-Marrakushi al-Azdialso known as Abu'l-Abbas Ahmad ibn Muhammad ibn Uthman al-Azdi.  [29 December 1256  c. 1321) was a Moroccan mathematician and astronomer. The crater Al-Marrakushi on the Moon is named after him.

Al-Banna, the son of an architect, was born in Marrakesh in 1256. Having learned basic mathematical and geometrical skills he proceeded to translate Euclid's Elements into Arabic. Al-Banna wrote between 51 to 74 treatises, encompassing such varied topics as Algebra, Astronomy, Linguistics, Rhetoric, and Logic. One of his works, called Talkhis amal al-hisab, includes topics such as fractions, sums of squares and cubes etc. Another, called Tanbih al-Albab, covers topics related to:calculations regarding the drop in irrigation canal levels, arithmetical explanation of the Muslim laws of inheritance determination of the hour of the Asr prayer, explanation of frauds linked to instruments of measurement, enumeration of delayed prayers which have to be said in a precise order,and calculation of legal tax in the case of a delayed payment Yet another work by al-Banna was Raf al-Hijab (Lifting the Veil) which included topics such as computing square roots of a number and theory of continued fractions. This work was also the first mathematical work since Brahmagupta to use an algebraic notation, which was then further developed by his successor Ab? al-Hasan ibn Al? al-Qalas?d? two centuries later.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ibn_al-Banna
#7
HILVERSUM -  Niet een van de aanvragers van moslimzendtijd krijgt een licentie. Dit heeft het Commissariaat voor de Media donderdag besloten. De Stichting Samenwerkende Moslim Organisatie Nederland (SMON) reageerde vrijdag verontwaardigd op dit besluit.

Volgens het Commissariaat voor de Media zijn de SMON en de SMO niet representatief voor de gehele moslimgemeenschap in Nederland.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9064401/__Geen_zendtijd_voor_moslims__.html?p=32,1

#8
Verhalen / De imam versus de boer
27/12/2010 om 18:13:06
 Een imam ging eens langs bij een boer om eieren te halen. Hij zag dat de hardwerkende boer dit jaar een goede graanoogst had, feliciteerde hem, maar vroeg hem vrijwel direct 'Heb je Allah wel bedankt?' De boer nam de imam mee naar naar een braakliggend terrein aan de achterzijde van de boerderij, waar het volstond met onkruid. "Wat is dit?" vroeg de imam, waarop de boer antwoordde "Hier heb ik Allah zijn gang laten gaan!"
#9
Madrid - Corruption allegedly reaches the highest levels in Morocco, where the business interests of King Mohammed VI and some of his advisors influence 'every large housing project,' according to WikiLeaks documents quoted by the daily El Pais on Friday.

Some of the king's associates showed a 'shameful gluttony' in their attempts to increase their fortunes, a former US ambassador to Morocco is quoted as saying in the leaked US diplomatic cables.

Also, the royal palace itself used the state machinery to obtain business and collect bribes, a US diplomat quoted an entrepreneur as telling him in 2009.

Even though corrupt practices existed already under King Mohammed's father Hassan II, they had become 'more institutional' after Mohammed acceded to the throne in 1999, the entrepreneur said.

The documents released by the whistleblower website also quote the case of a businessman working for a US consortium, whose plans in Morocco were paralysed for months after he refused to join forces with a company linked with the royal palace.

Decisions on big investments in the kingdom were taken by only three people, the documents quote one of the executives of a company belonging to the royal family as saying.

The three are the king, his secretary Mounir Majidi, and the monarch's close friend, the politician Fouad Ali Himma, the executive said at a meeting with potential investors in a Gulf country.

The corruption affects especially the housing sector, the WikiLeaks documents show.

Spanish daily El Pais was one of five newspapers to gain advance access to secret US diplomatic documents published by WikiLeaks.

http://www.monstersandcritics.com/news/africa/news/article_1603193.php/WikiLeaks-%C2%A0Morocco-s-royal-palace-involved-in-widespread-corruption
#10
Toevallig was ik even in de bibliotheek, tot mijn verbazing kon ik niet online komen omdat ik geband zou zijn. Aangezien ik persoonlijk niet geband ben schijnt dus dat het IP adres van alle bibliotheken in Utrecht door jullie is geband. Waarom?

Kan dit gefixed worden aub.

#11
Literatuur / Tariq Ramadan
27/11/2010 om 20:06:14
Zeer interessante intellectueel en dat is op zich al bijzonder, want die zijn er niet veel. Wat hem bijzonder maakt, is dat hij pleit voor het hervormen van onze verroeste identiteit. Ik heb inmiddels een aantal boeken van hem en voor mensen die willen leren zou ik zeggen; een echte aanrader. Voor degenen die hem nog niet kennen hier een aantal filmpjes.

Speech

Deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=w6sxhmrSkVQ

Deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=0-OvPnFdQZA

Deel 3
http://www.youtube.com/watch?v=AMwYLApcxII

Interview met Joris Luijendijk

Deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=wmap9vqVf3o

Deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=8oiIHwDvPIk


Deel 3
http://www.youtube.com/watch?v=1Xak5npgz7w

Deel 4
http://www.youtube.com/watch?v=Qm5ylv3PwCY

Deel 5
http://www.youtube.com/watch?v=bo4JHOROIQA

Deel 6
http://www.youtube.com/watch?v=SwLSjGdDXwU

Deel 7
http://www.youtube.com/watch?v=5S5ve1Xp2h4

Deel 8
http://www.youtube.com/watch?v=66H3lG8LAJ0
#12
Politiek / Hassan II in Israël
10/11/2010 om 14:33:05
http://latimesblogs.latimes.com/.a/6a00d8341c630a53ef0133f57340b8970b-popup

Small monument in Kiryat Ekron, Israel, pays tribute to the late King of Morocco, Hassan II, noting his "contribution to peace in our region.
#13
Op verschillende wiki's vind ik diverse verwijzingen naar Cairo, waar Abdelkrim in ballingschap verbleef. Che Guevara schijnt Abdelkrim daar ontmoet te hebben en guerilla tactieken uitgewisseld te hebben.

Ook is Guevara naar mijn weten een keer naar Marokko geweest. Op internet vind ik dit;

'From July till August 1959 he travels as head of an official delegation to the United Arab Emirates and Egypt where he meets Nasser. The trip goes on to India, Thailand, Japan, Indonesia and Pakistan. They turn back via Eastern and Western Europe to close up in Morocco. On his return Che declares to be surprised for the sympathy that the Cuban revolution evoked all over the world."

Was er een samenwerking tussen Abdelkrim en Guevara? Was er uberhaupt samenwerking tussen verschillende revolutionairen? Wat deed hij in Marokko? Zoja, waar en wanneer?
#14
Titel - Marokko achter de schermen
Dikte - 398 pagina's
Schrijver - Steven Adolf

Zeker een aanrader voor degenen die geinteresseerd zijn in marokkaanse binnenlandse politiek, de overheid en de geheime diensten.

Alles staat er  in beschreven, van Ben Barka tot Abdelkrim tot Oufkir.

#15
Politiek / Kapitalisme en de Marokkaan
29/04/2010 om 19:18:01
Marokkanen maken deel uit van het kapitalistische systeem. Alles voor netto winst. We werken hier, we wonen hier en leven hier.



Verandert de Riffijnse mentaliteit ook hierdoor? Ik merk de laatste tijd dat mensen steeds materialistischer worden terwijl wij vanuit onze islamitische filosofie daar normaal gesproken lijnrecht tegenover staan.

Ik kijk naar onze voorouders die zo weinig hadden maar toch zoveel. Iemand een idee?


#17
Wat wil de partij waarop u gaat stemmen met Israel? Bijna alle voorlopige verkiezingsprogramma's zeggen er iets over; niet altijd positief. Hier de passages van bijna alle partijen: ze kunnen nog geamendeerd worden!Het volgende vonden wij, in alfabetische volgorde, in de voorlopige verkiezingsprogramma's. Alleen dat van de PVV ontbreekt nog. Dit zeggen ze er nu over; als de uiteindelijke tekst bekend is, staat dat erbij vermeld.
#19



TEHRAN (FNA)- Iranian President Mahmoud Ahmadinejad is slated to pay a visit to the neighboring Afghanistan in the next two weeks.

 



Ahmadinejad's visit is due to take place before the end of the current Iranian year (March 20).

During his visit, the Iranian president will meet with Afghan top officials.

Ahmadinejad in a phone conversation with his Afghan counterpart Hamid Karzai on Wednesday reviewed grounds for further mutual cooperation and reinvigoration of relations between the two neighboring countries.

During the phone talks, Ahmadinejad said that Iran and Afghanistan have many historical, cultural and ideological commonalities and are two neighboring, brotherly and friendly countries with high potentials which have provided them with an appropriate ground for further cooperation.

He also congratulated Karzai on the birth anniversary of Islam's Grand Prophet (PBUH), and wished success and health for the Afghan nation.

Karzai, for his part, congratulated Ahmadinejad on the auspicious occasion of Prophet Mohammad's birth anniversary, and expressed his desire for the further expansion of bilateral relations, specially in economic and cultural fields.

http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8812151430