-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - weetikveel

#1
Muziek / Muziek van Kamal Zhimi
05/08/2010 om 18:15:39
Beste mensen,

Ik ben op zoek naar nummers van Kamal Zhimi. Heb me kapot gezocht op het internet, maar ik kan heel moeilijk iets van em vinden. Er zijn maar een paar sites waar je zijn nummers kan beluisteren, maar ik wil ze graag downloaden. Ik weet dat er op amazigh.nl al eerder topics over Kamal zijn geopend, maar de links die daar geplaatst zijn, zijn dood. Dus wie wil mij graag helpen? Alvast bedankt!


Groeten,
#2
Feedback / Berichten en topics verwijderen
27/04/2010 om 20:27:14
Beste mensen,

Ik wil graag al mijn topics en reacties in topics verwijderen. Is dit mogelijk?



gr,
#3
Muziek / Request: Thidrin - Thiralli
07/07/2007 om 13:09:35


--weg--
#4
Muziek / --weg--
05/07/2007 om 23:31:52
--weg--
#5
Muziek / --weg--
04/03/2007 om 00:54:47
--weg--
#7
Plaatsen / Check: Rif vanuit het vliegtuig
02/03/2007 om 16:40:17
Salaam aleikum,


Afgelopen zomer ben ik naar Marokko gegaan...ik heb daar het een en ander gefilmd vanuit het vliegtuig waaronder ook het Rifgebergte:


http://www.youtube.com/watch?v=CEvJqcB7U98


Enjoy...en laat me weten wat jullie ervan vinden.


Gr,
#8
Geschiedenis / --weg--
29/12/2006 om 12:27:57
--weg--
#9
Ik vond dit op het net...en ik moet zeggen: het is grappig...ze beschrijven in tot de detail hoe riffijnen eruit zien:

"Although the tribes are not uniform metrically in a strict sense, they are all moderately tall, all dolichocephalic, all high-headed, and all leptorrhine. The mean stature of the Riffian nation is 168.6 cm.; the tribes vary from 166 cm. to 172 cm. Bodily proportions are on the whole lean and spare, with a relative sitting height of 50.9, and a relative span of 104. The shoulders are moderately broad, the hips narrow. There is a type of Riffian with a lateral body build, a long trunk, and wide shoulders and hips, but this type is in no tribe numerous enough to influence the mean of the whole.

Absolute head size among Riffians reaches European proportions; the three major head dimensions are 195 mm. by 146 mm. by 129 mm. The mean cephalic index of the whole group is 75, with tribal variations running from 73.5 to 75.8. Very few Riffians are actually brachycephahc. Heads which are large in one dimension are usually large in the others; variation individually and tribally is more in size than in shape. In one tribe, Beni Said, the bulk of the series is composed of the imgharen, or members of the tribal council which was in session on the day of measuring; the heads of this august group have the remarkable dimensions, for North Africa, of 197 mm. by 148 mm. by 131 mm. To equal these diameters one would need normally to go to western Norway, to Ireland, or to the United States Senate. Some tribes have much smaller vaults, however; for example, Targuist, with 192 mm. by 144 mm. by 127 mm., has more typically Mediterranean or Nordic dimensions.

The faces of the Riffians are, as a rule, of moderate size; the total face height mean of the whole group is 124 mm., the bizygomatic 136 mm.; the minimum frontal and bigonial are both 106 mm. Tribally, the heights vary from 121 mm. to 131 mm.; the bizygomatics from 133 mm. to 140 mm.; the minimum frontal from 104 mm. to 109 mm.; and the bigonial from 104 mm. to 108 mm. The longest faces go with the tribesmen of the eastern Rif, who claim Zenatan ancestry; the shortest ones with the central tribes of purest Riffian tradition. The facial indices of these latter are mesoprosopic, the others leptoprosopic. The noses are largest and most leptorrhine (61-62) in the east, and smallest and least leptorrhine (64-65) in the west.

The Riffians are pinkish-white skinned, like northern Europeans, in 65 per cent of the total group, and in approximately 80 per cent in the central tribes. The exposed skin color is brick-red in many cases, being incapable of tanning; in others it is brunet-white or light brown in summer, and bleaches out again in winter. Freckles are found on 23 per cent of Riffians; this figure is approximate since some were measured in winter, others in the summer. The head hair is black in 44 per cent of the total, and dark to medium brown in 46 per cent; the others are reddish-brown or light brown; in a few cases, golden-blond. These last form less than 1 per cent of the whole, however. The beard is usually much lighter, being black in only 34 per cent of the total, dark or medium brown in 25 per cent, reddish-brown in 14 per cent, light brown in 19 per cent, and golden, ashen, or red in 8 per cent. Seventeen per cent of Riffians show some rufosity in beard color. Since the Riffians wear turbans, and since the few adults who still wear pigtails cover all but the ends of these, it is the beard color and not the head hair color which is responsible for the current idea of Riffian blondism. Furthermore the children, who go bareheaded, possess an infantile dominance of blondism, as among Europeans of mixed pigmentation. The blondest hair and beards are found in the central Rif, especially in the tribe of Beni Amart, where over 50 per cent of the men have beards light brown or lighter."

Bron: http://www.snpa.nordish.net/chapter-XI14.htm

#10
Ik heb Abou Jahjah altijd de voordeel van de twijfel gegeven en ervan uit gegaan dat hij goede bedoelingen heeft met zijn AEL.....uit zijn vorige interviews, optredens etc. kon hij zijn nationalistische gevoelens redelijk goed verbergen en gooide hij het meestal op de islamitische identiteit, de islam en dus het geloof...maar toen ik dit vandaag las..kwam de ware aard van hem naar boven....het is gewoon een arabische nationalist die hier misbruik maakt van de Marokkanen...ben benieuwd wat zijn zogenaamde achterban van hem nu vind...nu blijkt dat hij meer nationalistisch dan religieus gericht is.....


__________________________________________________
Abou Jahjah over Tariq Ramadan: gevangen binnen het kader van de teksten
Abou Jahjah, voorman van de Arabisch Europese Liga. Tariq Ramadan, Egyptisch-Zwitserse islamoloog en schrijver van 'Western Muslims and the future of Islam'. Twee controversiële figuren die zich inzetten voor de emancipatie van moslims in Europa. In de media kregen ze het label van fundamentalisten en oproerkraaiers, maar ook dat van verlicht denker en humanist (Tariq Ramadan) en dat van rechtsstaatliefhebbende democraat (Abou Jahjah). Ramadan vindt dat moslims niet moeten opgaan in de Europese samenleving, maar eraan moeten bijdragen. Ook Abou Jahjah is tegen assimilatie. Op het eerste gezicht zijn er overeenkomsten. Is er voldoende 'common ground' voor samenwerking?
In het geheel niet, vindt Abou Jahjah. Ramadan is een fundamentalist: "Hij is gevangen binnen het kader van de teksten." Voor Ramadan is religie het fundament, alle andere aspecten van identiteit en cultuur zijn inwisselbaar. De AEL-voorman ziet de Europese islam als een bedreiging voor de multiculturele samenleving: "Mijn identiteit is niet alleen religie. Dat is een reductionistisch identiteitsframe. Het minimaliseert het aspect van cultuur, taal en folklore omdat het teveel focust op het religieuze aspect. Je neemt niets mee van dà à r. Het is het typische gedachtegoed van de Muslim Brotherhood." De Europese islam reduceert de moslimidentiteit tot het ééndimensionale islamitische kader. Het wordt ontdaan van alle andere aspecten van identiteit en leidt uiteindelijk tot assimilatie van de Arabische moslimgroep in Europa. "Bij de diaspora hoort de band met de cultuur, de taal, de politiek. Als je die dingen laat vallen is het op termijn ook gemakkelijk om religie te laten vallen. "

Volgens Abou Jahjah wordt er teveel een theologische discussie gevoerd, terwijl het debat zou moeten gaan over democratische waarden en gelijkberechtiging van moslims. Daar schort het nog aan in Europa. Hij neemt als voorbeeld de discussie over het dragen van een hoofddoek: "Ik geloof niet dat de Koran dat verplicht stelt, maar ik geloof wel dat het een democratisch recht is van ieder individu om een hoofddoek te dragen". Het verplichten ervan zoals dat in Iran gebeurt is ondemocratisch, het verbieden zoals in Frankrijk is dat ook. Als je kijkt vanuit een puur religieuze opvatting, zou je kunnen stellen dat het dragen van een hoofddoek niet verplicht is. Dus kun je het verbieden. Dan gebruik je het geloof om het democratische, individuele recht op godsdienstuiting te beperken. Elk individu heeft recht op zijn eigen interpretatie van het geloof.
De Europese islam van Ramadan wordt gepresenteerd als een alternatief op de multiculturele samenleving. Daar zit de fout meent Abou Jahjah. Ramadan zoekt vanuit religieuze fundamenten naar overeenkomsten tussen moslims en niet-moslims, terwijl we elkaar niet op religieus vlak moeten vinden, maar op cultureel vlak: "Cultuur is veel meer te beïnvloeden dan religie. Cultuur is in beweging, religie bestaat uit dogma's, uit onveranderlijke teksten."

Religie is niet politiek, het een inspiratiebron, zegt Abou Jahjah. De AEL en de Democratische Moslim Partij (een initiatief van de AEL) gebruiken algemeen religieuze waarden om politieke standpunten te formuleren. Bovendien is de AEL antiklerikaal, voor Abou Jahjah zou geloof zou geen kerk moeten hebben. Hij vindt de invloed van de geestelijken te groot. In België hebben Imams veel autoriteit.
Dat is een gevaar voor de democratie. Niet een extreme gek als van de Ven (waarvan er weinig zijn), maar de zogenaamd gematigde meerderheid is gevaarlijk. Zij roepen hun achterban op om zich stil te houden en tevreden te zijn. Er heerst een bekrompenheid onder het gros van de imams die zover gaat dat ze het Vlaams Belang goedpraten. Ook Ramadan vindt Abou Jahjah in zekere zin bekrompen.
Zijn Europese islam is conservatiever dan de Arabische islam. Egyptische geleerden gaan veel verder dan hij: "Op religieus vlak is Ramadan te strikt, op politiek vlak juist te apologistisch, te soft."

Het is voor het eerst dat de AEL-voorman kritiek uit op Ramadan. Hij doet dat enigszins onder voorbehoud omdat hij Ramadan niet persoonlijk gesproken heeft: "Ik kan niets zeggen over zijn politieke motivatie. Ramadan heeft ongetwijfeld goede bedoelingen, maar zijn aanpak kan contraproductief zijn." Desgevraagd zegt Abou Jahjah bereid te zijn een gesprek aan te gaan met Ramadan om vooroordelen te beslechten: "Maar op het ideologisch vlak verschillen we teveel van mening. Ze zeggen van ons (de AEL) dat we te weinig zelfkritiek hebben en teveel kritiek op de ander. Ramadan heeft teveel zelfkritiek en te weinig kritiek op de ander. "




 


Bron: http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/21460843/items/21534161/
#11
In de media / Wat vinden jullie hiervan?????
23/12/2005 om 11:09:33
MOSLIM VAN HET JAAR 2005????



http://mvhj.wijblijvenhier.nl/



ik vind het maar nergens op slaan.....


maaruh...wat vinden jullie hiervan????

Laat je mening horen....
#12
Muziek / Oude album Ithran
21/12/2005 om 22:03:21
Ik ben op zoek naar een oude album van Ithran...ik heb em wel op bandje staan, maar wil deze album op cd hebben...ja..je moet wel mee met de tijd...hihihihihi

Op het album dat ik zoek staan o.a de nummers:

anzar
awahdani
tamara

etc.....


Alvast bedankt voor het uploaden!
#13
Ik ben diverse fora langs geweest en nu stel ik ook deze vraag hier:

De naam Gzenaya.....waar komt dat vandaan????


Volgens David Hart stamt dat woord van izzenayen....en dat stamt weer af van "zina" (overspel).....maar ik zet hier mijn vraagtekens bij...

Ik neem aan dat "zina" een arabisch woord is en geen amazigh woord (toch? of zeg ik iets verkeerds).... ik weet ook niet hoe ver de geschiedenis van de igzenayen gaat, maar ik denk dat deze er al was voordat de arabieren in marokko kwamen.....raar dat ze dan pas die naam hebben gekregen....maar ja...ik zie dat ik zo afdwaal......

Een andere verklaring is dat het woord Gzenaya afstamt van Zenaga....

ik heb het ook aan mijn vader gevraagd...hij zegt dat Gzenaya een echte amazigh-woord is...hierdoor twijfel ik nog meer aan verklaring 1 nl dat het afstamt van "zina"...


wie o wie kan me helpen.....


de naam gzenaya...waar komt dat vandaan??
#14
Literatuur / Wie verstaat hiet spaans?
03/10/2005 om 11:24:07
beste mensen,

Ik heb op het internet een artikel gevonden dat over  de namen van  amazigh steden/gebieden gaat.

Ik heb het geprobeerd te lezen, maar begreep er zeer weinig tot niets van:

http://www.bib.uab.es/pub/faventia/02107570v22n1p87.pdf


Wie zou dit kunnen vertalen of een kleine samenvatting hierover geven?

Alvast bedankt!
#15
Algemeen / Amazigh beweging...
23/07/2005 om 22:31:39
Wat vinden jullie van de amazigh beweging?


Deze vraag heb ik eerder op een andere forum geplaatst en eindigde de discussie in een persoonlijke ruzie tussen twee personen.


Dus als je een emotionele reactie hebt: laat deze maar achterwege, want daar hebben ik en de hele discussie nix aan!
#16
Algemeen / --weg--
21/07/2005 om 11:07:03
--weg--
#17
Plaatsen / Gzenaya dorpen en steden
11/07/2005 om 20:45:52
Beste mensen,


Wie kan mij helpen:
ik moet weten welke dorpen en steden allemaal in gzenaya zitten.
heb ze namelijk nodig voor mijn site.

Ik kan op twee manieren achterhalen welke steden en dorpen dit zijn:


A: Wie weet waar ik deze info kan vinden (site of boeken)

B: we gaan ze hier samen opsommen

Als het via B gaat:
van de volgende steden/dorpen weet ik al dat ze in gzenaya liggen:

Tinemlal
Tizi Ouasli
Ain Hamra
Aknoul
#18
Geschiedenis / --weg--
06/07/2005 om 22:59:35
--weg--
#19
Plaatsen / --weg--
23/06/2005 om 21:15:26
--weg--
#20
Geschiedenis / --weg--
23/06/2005 om 21:12:35
--weg--