-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Timarzgha

#1
In de media / Ontstaan van de ziekte aids
24/05/2007 om 00:29:16
Ik heb vandaag een uitzending op nederland 2 gezien, waarin men beweert dat aids een mensenlijke fout is.
Gecreerd door een westerse wetenschapper, die in de koloniale tijdperk de beschikking had over vele honderden duizenden conglozen/rwandesen als proefkonijne.
Uitgerekend het volk waar Aids als ziekte onstond, lees meer : http://www.volkskrantblog.nl/bericht/103051
#2
Filosofie / schepping?
09/06/2006 om 15:40:30
Mbtizza, zoals ik zei ben je er om te dienen.
Je dient Allah swt door te werken voor een beter bestaan, en tevens onderhoud van het geen Allah swt creerde, namelijk aarde alles er op en er aan.
Leven in harmonie met moeder natuur, de rest van de mensheid etc.
Gezien de geschiedennis van de mensheid, is gebleken dat zij vaak afkeerden van het goede en zich begaven in het slechtte.
En onder het slechte valt ook verwaarlozing van het geen Allah swt creerde!
Zoals vergassingen van natuur.
Iemand die de natuur verwaarloosd is afgedwaald van de richtlijnen die Allah swt gaf, om ons te bekommeren en dankbaarheid te tonen over zelfs het zand waar we over lopen.
Dus mister mbtizza, iemand die de aarde verwaarloosd verwaarloosd het woord van Allah swt, is dat nou zo moeilijk om te begrijpen mbtizza?
#3
Algemeen / HULP GEZOCHT !!!!
01/06/2006 om 03:50:43
Assalaam athma/suthma
Ik wil bij deze graag jullie hulp inroepen.
Vandaag heb ik een nogal uitgelopen ontmoeting en gesprek gehad met de ambassadeur van maleisie.
Tijdens het gesprek heeft deze mij duidelijk gemaakt dat een verbond van aziatische staten, nu en in de toekomst een aantal plannen hebben en nog tal willen ontwikkelen voor afrika.
Hij zelf vond het behoorlijk vreemd dat bepaalde landen en regios niet vertegenwoordigd worden, of opgenomen worden in hun plannen tot betere samenwerking en ontwikkeling.
En zeker noord marokko ontbreekt! dat weet ik met 100% zekerheid te zeggen!
Nu is mij gevraagd om informatie te verzamelen, informatie aangaande economie-industrie-scholing-ligging(landschap)-en mogelijke rijkdommen die onbenut zijn gelaten e.d
Echter ben ik nogal vreemd op dit gebied, en is mijn kennis alles behalve groot.
Van de marokkaanse ambassade kreeg ik op papier dat slechts 15 tot 20 % geschoold zou zijn, en hun opleidingen vergelijkbaar zijn met een lbo of vakopleidingen.
In de toekomst zouden er geen plannen zijn, en de bevolking zou te beweegelijk zijn om op te kunnen steunen of bouwen (dd 03-2006).

Aangezien ik niet tevreden ben met een dergelijke voortgaande negatieve en eenzijdige uitleg wil ik een dringend beroep doen op kenners op dit gebied
Wie weet welke organisaties, of instanties, of personen kennis hebben van het noorden van marokko.
Welke instanties zich inzetten voor verbetering, dus ook vakbonden of instellingen die de Rif promoten of anderzijds inzetten voor deze regio.
Het betreft (algemene) kennis van bevolking-land-educatie-kennis-economie-toekomst plannen etc.
Graag ook met vermelding van email adressen, of telefoons e.d

Ik dank jullie voor de moeite, wa sallaam

#4
Politiek / Arabische Liga debat
13/05/2006 om 15:15:56
Heb tussendoor even een stukje kunnen zien van een debat tussen, diplomaten mbt de Arabische liga.
De motie was of deze liga wel nut heeft en of deze wel te handhaven is.
De tegenstanders voerden aan dat het moet blijven al is het slechts symbolisch.
Men had het over een kleine economische vooruitgang, maar alles beter dan niets is hun mening.
Verder legden zij de schuld bij voornamelijk de landen van de Arabische Liga.
Iemand zei, als ik voor de spiegel sta en ik zie lelijke delen dan ga ik deze willen aanpassen.
Maar niet meteen mn hele gezicht vernietigen.

De voorstanders van de motie, hadden vele betere argumenten.
Waarom zouden we geld verspillen om een Liga in leven te houden als zij niets voorstellen en nooit wat bereikt hebben.
Waarom zouden wij een liga blijven steunen als hun uitgangspunt is om het niet eens met elkaar te worden.
Ze confronteerden de tegenstanders van de motie, met het feit dat het zowat 10 jaar gebeurd heeft om een ID pasje te realiseren tussen 6 staten, stel voor dat het er 20 waren.
Waren we dan 100 jaar verder? stelde iemand.
Ze kaarten effectief de onkunde, non-bereidwilligheid en vijandelijkheden tussen de leden van de Liga.
Ook kaartte men de oppositie tegen het Arabisme, en arabisering van staten die geen onderdeel wensen te zijn van de Arabische brotherhood.
Sommige sprekers vertelden zich dood te schamen en te ergeren aan de leden van de Liga, en liever zijn ze vandaag nog kwijt.
Ook zei een voorstander van de Motie, als je een paraplu met gaten hebt, moet je deze in hemelsnaam wisselen en niet er onder willen lopen.

Uiteindelijk stemmen 60,4% van de (voornamelijk)arabieren voor de ontmanteling van de Liga, liever doen ze het zelf dan dat leden maar blijven weg lopen en uit zal lopen op een beschamende scène.
Nog beschamender dan elke bijeenkomst weer tentoonstelde
#5
Ik kan me nog goed herinneren dat de meeste wetenschappers en kenners hun mond vol hadden van de toename aan bevolking.
Er zouden rampen plaats vinden als de toename van mensen doorgaat, er zouden hongernoden heersen en er zouden daardoor meerdere oorlogen komen en andere rampen.
Mens moest de vrouw naar buiten praten, en het condoom en anticonceptie misschien wel verplichten, en in elk geval promoten.
Vele meningen die het zelfde uitgangspunt hadden, er zal een explosieve toename van de mensheid wezen en alle remmen moeten nu in werking treden.
Dat las ik bijna 20 jaar terug, welnu anno 2006 zeuren de meeste landen over afname.
In nederland menen sommige mensen dat er des tijds geen of weinig rekening gehouden werd met de enorme vergrijzing, en emigratie.
In de rest van de westerse landen word er gedacht over maatregels om de vrouw/vrouw meer te laten produceren (zo zien sommige het), sommige landen willen de kinderbijslag verhogen om gezinnen aan te moedigen.
In Rusland gaat het ook al niet goed, een jaarlijkse afname van 710.000 mensen maakt dat de overheid een beetje in paniek is geraakt.
De vrouw moet langer thuis blijven is het geluid uit die hoek.
Eigenlijk komen we een zelfde plaatje over de hele wereld tegen, en ik vraag me af of we moeten concluderen dat de wetenschap en politiek gefaald hebben?
Of misschien wel te kortzichtig?
Creëren wij niet zelf een probleem om later aan een oplossing te willen werken?
De wereld gaat niet ten onder aan toename van mensen, maar eerder aan de manieren van de mensen.
Hun luiheid en egoïsme is wat de natuur het meeste schaad, naar mijn mening is de grootste ramp één die de "doorgedraaide wetenschap" heet.
Wat is jullie mening hierover?
#6
Politiek / Rusland vs de VS ?
10/05/2006 om 16:09:51
Tis weer raak tussen die twee ;D
Gesterkt door de toename aan economische macht van de chinezen en de rusische macht op de olie en gas industrie, noemde Poetin vandaag de Amerikanen "wolven" die zich steeds dichterbij hun grens willen begeven.
Hij zei: Waar blijven de mensenrechten en de rechten op vrijheid van meningsuiting etc als het gaat om amerikaanse belangen?
Hij reageerde hiermee volgens mij op de uitlatingen dan DICKcheney.
De spanningen tussen beiden landen is duidelijk te voelen volgens veel russen en amerikanen, en voorspeld word een soort koude oorlog praktijken tussen beiden staten.
#7
Algemeen / Herdenkingsdag Riffijnse Helden
07/05/2006 om 21:12:37
Ik vind het zwak van onze mensen dat wij met alle mogelijkheden en kennis van nu, geen Riffijnse herdenkingsdag hebben voor onze overleden strijders uit de Rif oorlog.
Ik vind het maar vreemd, dat wij hen niet die eer willen bewijzen die zij verdienen, van molay mohend tot aan de vrouw die water en brood bracht aan onze strijders.
Juist iets waar we allen op terug kunnen kijken met trots, en wellicht ook moed voor de toekomst.
Het zou het beste moment kunnen zijn om terug te kijken naar wie we zijn en waar we vandaan komen, onze roots onze izwan.
Want als we daarover niet kunnen verenigen waarover zouden we het wel kunnen.
Waarom is de vraag waarom zouden wij willen bijdragen aan de blanco geschiennisboeken van de ratten uit rabat?
Waarom herdenken wij onze helden niet maar wel hun helden?
#8
Wie kan er wat meer vertellen over de mensen die zaken hebben gedaan met de Rif-republiek.
Ik kom vaak de naam ''Charles Alfred Gardiner'' tegen maar, veel kan ik over deze zakenman niet vinden?
Zo las ik dat hij zich de vertegenwoordiger van de Riffijnse overheid noemde in gesprekken om de engelsen te bewegen de Rif-republiek te erkennen, etc etc
Wie o wie speelden de hoofdrollen uit het westen, in de toenmalige Rif-republiek?
#9
Ratelband: Bin Laden 'verlicht denker'
Door OLOF VAN JOOLEN


OOSTERBEEK - Emile Ratelband noemt in het jongerenblad X(IST) Osama bin Laden een verlicht denker.

Emile Ratelband. Foto ANP,,Het werk van Bin Laden is gerechtvaardigd. Hij heeft ons gewaarschuwd en die waarschuwing hebben wij in de wind geslagen'', zegt Ratelband in een interview in het christelijke tijdschrift dat zaterdag verschijnt.

De terreuracties van 11 september 2001 passen volgens hem in het ,,goddelijke plan'' van Bin Laden. ,,We hebben het aan onszelf te danken dat zijn mensen de Twin Towers in vlogen.''

Is hij plotseling fundamentalist geworden?
,,Absoluut niet’’, reageert Ratelband. ,,Ik vind alleen dat het tijd is nuchter naar de standpunten van deze mensen te luisteren. Wanneer je dat doet, voorkom je dat ze als een kat in het nauw rare sprongen maken. In dat licht moet je ook de aanslag op de Twin Towers zien.’’

En hoe zit het dan met dat ’verlicht’?
,,De eisen die Bin Laden stelt, zoals respect voor de islam, zijn redelijk. Ik vind hem daarom een verlicht denker.’’

De moord op Theo van Gogh vindt hij vreselijk. Maar ook zoiets moet je volgens Ratelband in een breed perspectief zien. ,,Rek de tijd eens op. Hoe vaak praten wij nog over Pim Fortuyn? Dat is alweer drie jaar geleden. Over vijftien jaar is iedereen het vergeten'', aldus het interview. Volgens de zelfbenoemde goeroe van het positivisme komt dat doordat uit vreselijke gebeurtenissen iets voortkomt dat nodig is voor de ontwikkeling van een land, bedrijf of individu.

In 2001 zorgden uitspraken van de actrice Georgina Verbaan over de terrorist Bin Laden voor nogal wat commotie. In een interview met het weekblad Nieuwe Revu noemde ze hem 'een lekker ding'. ,,Het is dat ie een wacko is, maar hij lijkt me een stuk interessanter dan Bush.''

Verbaan zei later ,,heel erg geschrokken'' te zijn van de reacties op dat interview. De journalist zou het artikel vooraf niet aan haar hebben laten lezen.

Het artikel in het decembernummer van X[ist] in Christ is volgens hoofdredacteur H. Kamsteeg wel geautoriseerd door Ratelband. De man achter de kreet 'Tsjakkaaa' gaat volgende week dinsdag op de website van het jongerenblad in discussie over zijn uitspraken
#10
 
Op donderdag 01 december 2005 om 09:40 uur had ik op het Haagse stadhuis een afspraak voor een gesprek met burgemeester Deetman. Ik werd voor dit gesprek telefonisch uitgenodigd via een medewerkster van het stadhuis. Voor deze uitnodiging had zij op dinsdag jl. contact opgenomen met Moskee As-soennah. Samen met een tolk werden wij door de burgemeester en de wethouder Piere Heijnen ontvangen. Bij aankomst had ik nog geen enig besef van de aanleiding voor het gesprek, maar kort na de aanvang van het gesprek werd mij al duidelijk dat dit gesprek geen tactvolle en humane karakter zou krijgen. Want toen ik iets wilde vertellen betreffende de verdwijning van de drie Haagse jongens en mijn standpunt betreffende radicalisme bekend wilde maken, werd ik onverwachts uitgesnauwd en voor leugenaar uitgemaakt. Toen drong het tot mij door dat dit een terechtstelling was waarbij Deetman de aanklager, de rechter en de beul was. Zelfs de tolk werd het zwijgen opgelegd; hij mocht aanvankelijk geen van de woorden van de burgemeester voor mij vertalen. Het was echter niet al te moeilijk voor mij om bepaalde waarschuwende en bedreigende uitspraken van de burgemeester te begrijpen, vooral omdat deze gepaard gingen met een steeds in mijn richting wijzende wijsvinger en een steeds harder wordende toon. De burgemeester wilde de volgende boodschap overbrengen: ,,Je houdt je mond, anders dwingen wij je wel op onze eigen manier tot zwijgen.” Het behoefde ook geen vertaler toen de burgermeester met zijn linkerhand langs zijn rechterschouder naar de deur wees en mij herhaaldelijk vroeg te vertrekken naar mijn ‘eigen land’ als ik mijn houding niet zou willen veranderen of toen hij vrij stellig aangaf dat dit het ‘laatste gesprek’ met hem zou zijn en dat er in de toekomst ‘andere maatregelen’ tegen mij zouden worden genomen. Bang nog bevreesd was ik, wel enigszins verrast door het optreden van de burgervader. Hij zei dat mijn preken ‘deels duivels’ zijn en dat hij ‘actie zou ondernemen’ tegen mij. Vlak voor het einde van ons halfuurdurende gesprek zei ik dat ik enig begrip kon opbrengen voor zijn betoog en zijn bezorgdheid betreffende onze samenleving, maar vroeg hem: ,,Heeft u zulk een gesprek ook met Hirsi Ali gevoerd die de moslims steeds provoceert met haar uitlatingen?” Het antwoord op deze vraag kwam dit keer van de wethouder Piere Heijnen. Hij zei dat Hirsi Ali een parlementslid is en dat ik ‘niet het recht heb’ om haar woorden te weerleggen. Op dat moment keek burgemeester Deetman stilzwijgend toe. Toen kreeg ik het gevoel alsof de geldende wetten in Nederland niet voor iedereen zouden zijn bedoeld (in ieder geval niet voor mij) en dat de vrijheid van meningsuiting voor mij niet was weggelegd. Maar wat dit betreft laat ik het woord aan de gespecialiseerde juristen om zich erover te uiten als ze dat wensen!

Toen gaf ik aan ten overstaan van beide gemeentebestuurders dat ik beloof conform de wet mijn strijd te zullen voortzetten tegen eenieder die leugens over de Islam verspreidt. Met deze woorden van mij kwam dan ook een einde aan dit gesprek met de burgemeester.

Op grond van het voorgaande en omdat ik dit soort chantage, vernedering, bedreiging, valse beschuldigingen en verdenking van leugens verwerp, omdat ik weiger een slaaf te zijn voor een ander dan Allah en omdat ik nimmer zal accepteren dat wie dan ook onder welke omstandigheden dan ook mij enige religieuze overtuigingen dicteert, heb ik het bestuur van Moskee As-Soennah voorgesteld om te stoppen met mijn vrijdagpreken. De broeders hebben mijn voorstel echter meteen verworpen en hebben mij gevraagd om mijn werk voort te zetten, omdat zijzelf daar geen aanleiding voor zien.

Ter voorkoming van enige vorm van beschuldiging aan mijn adres door welke persoon dan ook die mij zodoende in verband zou willen brengen met welke vorm van extremisme en/of terrorisme dan ook, wil ik nog het volgende vertellen:

1-   Hierbij laat ik de Verhevene Allah getuigen dat ik terrorisme â€"vooral in Nederland- verboden verklaar.

2-   Hierbij verwerp ik het gebruik van geweld en/of (be)dreiging tegen mensen die hun eigen mening en/of persoonlijke overtuiging verkondigen.

3-   Hierbij verwerp ik het ronselen van de moslimjongeren in Nederland om ze te sturen naar welke plaats dan ook in de wereld, en ik zoek toevlucht tot Allah en neem afstand van eenieder die dat doet.

4-    Wie mij van maar iets daarvan beschuldigt, nu ik (hierbij)  mijn standpunten duidelijk heb gemaakt, hem moge de vloek van Allah en de Engelen en de hele mensheid treffen.

5-   Bovendien wil ik hierbij alle soorten media mededelen dat ik niet bereid zal zijn om hen te woord te staan zonder juridische garanties vooraf, nu de bovengenoemde wethouder zulke een uitspraak heeft gedaan. Mijn excuses hiervoor!


Sheich Fawaz Jneid

#11
assalaam///Azul
Subhannalah, eeuwen en eeuwen werden de moslims vervolgd en verketterd
Zelfs al weten de vijanden dat de islam een vredige geloof is en was, één die als eerste geloof andere geloven toestond en niet vernietigde zoals zijn voorgangers wel gedaan hebben
Een geloof die rechten gaf aan de aarde met alles wat er op leeft, rechten die veelal door de voorgangers niet gegeven werden
Hoe vaak vroeg de profeet om vrede maar kreeg vijandigheid en hoe vaak vragen zijn volgelingen dat maar ook zij krijgen slechts vijandschap
Secten, lkuffar en andere ziekten zijn uit op onze verdeling en vernietiging
Hebben zij ooit anders gewild of gehandeld?
Nee de geschiedennis herhaald zich, secten die naar de pijpen dansen van westerse lkuffar, zogenaamd liberaal of wahabie, maar slechts uit op macht
De één om de macht voor invloed op de in het westen levende mensen en de andere voor de macht om haar volk het recht te ontzeggen anders te denken dan zij zelf willen
Het zijn geen moslims, want we weten met de beste bewijzen uit de koran dat het geen nieuw fenomeen is maar een oude
Een oude waarover ook onze profeet sprak en zeker Allah swt
Al willen zij ons doen geloven dat zij de beste islam praktizeren, feit is en blijft dat ook zij de woorden van Allah swt negeren of ontkennen
Zij zijn dan ook de gesluierden gesluierd voor hun zonden en de rekening wacht hen op!
Maar wij dan, waar staan wij?

Gehaat door het westen, gehaat door de leiders van onze landen die direkt of indirekt in dienst staan van die zelfde westen
Wij mogen dan ook concluderen en zeggen dat vrijheid en democratie slechts bedoeld is voor het westen, daar onze recht op word ontzegt door dat zelfde westen
Laat je niet van de wijs brengen, het zijn zij die makkelijk voor een ommekeer kunnen zorgen in de islamitische wereld, maar dat vergt dat zij afstand moeten nemen van wat zij zelf gecreerd hebben
Afstand nemen van hun marionetten die zij zelf als leiders stationeerden in de islamitische wereld, van saoudie arabie tot marokko en van pakistan tot indonesie
Zij het westen zullen dat nooit doen en zullen hun blijven steunen, en iedereen die in opstand komt in de hoek van terrorisme duwen
Immers is tegen opstandelingen of mensen met een andere mening of religie de oorlog verklaard
Belediging van onze mensen mag, en is vrijheid van meningsuiting
Maar zodra je een weerwoord wilt geven ben je islamist een fundi of vaker een terrorist
We hebben de plicht om ons neer te leggen bij beledigingen en niet het recht iets terug te doen
Gevangenen van een schijndemocratie, één die voor vrijheid zou vechten en gelijke rechten maar zelf alle rechten afneemt zodra hen het niet bevalt
Gelden die rechten slechts alleen voor niet-moslims ? blijkbaar is dat het geval en heeft het westen haar racistische aard nooit echt verloren
Zij! Wij! word nog altijd dagelijks naar onze hoofden gesmeten
We zien wat er gebeurd in de wereld op dit moment, we worden van alle kanten aangevallen
En wat doen wij er aan? wat kunnen wij er aan doen?
Nagetrapt door de door het westen uitgekozen leider, worden wij ook tenmidden van westerlingen ook nog eens nagetrapt
Niet daar welkom en niet hier welkom
Maar wat is het andwoord?

We weten dat de amerikanen beschuldigd worden zelf stichters te zijn van aanslagen, en dat ook zij de belangrijkste bron zijn van haat
We weten dat zij uit zijn om ons tegen elkaar uit te spelen om zo hun vijandige en racistische daden te rechtvaardigen
We weten dat arabische leiders samen spannen om hun zetel in stand te houden
Ons rest slechts één vorm van verzet, de macht om de handen inéén te slaan
Iedere ware moslim weet dat, dat zijn of haar plicht is in tijden dat de islam het slachoffer dreigt te zijn of daadwerkelijk is
Niet alleen zijn de lkuffar uit op politieke macht, nee, steeds vaker zien zij ons als gevaar en dus hebben zij het ook op ons gemunt
Immers gevaar moet je weg werken dat zijn de keiharde feiten die we weten van het westen uit het verlden en het heden
Een manier is hen te assimileren met de westerlingen en ontdoen van tegenstanders als fundi die hier niet thuis hoort
Toch ondanks alle tegenslagen groeid de aantallen moslims, wa Allah o akbar
Het zou ons moeten sterken en moeten aanmoedigen om toenadering te zoeken tot de andere gelovigen
En vooral om de handen ineen te slaan, laat ons niet het speeltje van het westen of arabische sectarische huichelaars worden, wa sallaam o aleikoem wa rahmatoelah wa barakatoehoe///azul
#12
Politiek / revieuw koning mo 6
05/10/2005 om 22:29:46
assalaam iwden enne3
Wat vinden jullie nou van deze koning mo 6 ?
We kunnen nu wel een beeld hebben van dit ventje na al wat jaren aan de macht te hebben gezeten
#13
Geschiedenis / herkomst stammen namen
29/09/2005 om 16:25:10
Wie oo wie kan info geven over de herkomst van stammennamen als
Aith waryager= de gelen ???
Aith timarzgha=de bitteren ???
Ait hadifa en dan nog de andere honderden of zo ???
#14
Algemeen / Economie/tuinbouw Arif
27/09/2005 om 20:43:23
Wie is er zo goed om de tuinbouw in de Rif een beetje in kaart te brengen?
Ik verbaas me telkens weer tijdens de vakantie over hoeveel er aan import is terwijl wij juist zoveel grond hebben wat maar niet geëxploiteerd word en maar weg aan het rotten is
Is dat iemand ook opgevallen namelijk of niet?
#15
Geschiedenis / .
07/09/2005 om 16:37:49
.
#16
Algemeen / Arab-fobie
06/09/2005 om 00:40:07
Salaam iwden nex
Langzamerhand word ik misselijk van het gedoe over de Arabieren
We weten toch dat het meestal echt onze eigen imazighen zijn die ons aan alle kanten oplichten en onderdrukken
Meeste die bekend staan als Arabier zijn dat absoluut niet en hebben gewoon amazigh bloed of zijn ze gemengd
Laat de Arabieren nou eens met rust zij hebben niets met ons van doen en ronduit de meeste kennen ons niet eens!!
We maken het ons zelf gewoon heel moeilijk op deze manier en verliezen de werkelijke verraders uit het oog, namelijk onze eigen imazighen!!
#17
Vrouwen / Bruidenmarkt?
03/09/2005 om 04:48:06
Trouw, vrijdag 2 september 2005

Op de 'bruidenmarkt' zijn de bruidjes nog steeds piepjong

door Julie van Traa

Op papier heeft Marokko sinds vorig jaar een moderne huwelijkswet, die vrouwen gelijke rechten geeft. Maar in de praktijk zijn de oude gewoontes hardnekkig. Ook in het 'vrijgevochten' dorp Imilchil, met zijn beroemde huwelijksmarkt, is nog niets veranderd.

Mag je geen bruid van 14 meer trouwen? Dan koop je de ambtenaar om

Mannen willen een Berberbruid: die vraagt weinig en werkt hard

Onder grote druk van koning Mohammed VI voerde Marokko anderhalf jaar geleden een nieuwe huwelijkswetgeving in. Tot die tijd was de vrouw ondergeschikt aan de man, die recht had op seks en gehoorzaamheid. In de nieuwe wet zijn vrouwen gelijk aan mannen. Beide zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van kinderen. Polygamie is alleen nog bij hoge uitzondering toegestaan. De huwbare leeftijd is verhoogd van 15 naar 18 jaar. Ook kunnen vrouwen makkelijker scheiden. De wet wordt niet overal nageleefd.

'Heus, de vrouwen van hier zijn echt geen schapen", zegt Rachid Hellal (25). Hij woont in het dorpje Imilchil, weggestopt in het Marokkaanse Atlasgebergte. Eens per jaar trekt Imichil uit heel Marokko grote aantallen bezoekers. Zelfs buitenlandse toeristen komen af op de 'moussem des fiançailles', de jaarlijkse bruidenmarkt. Zij aan zij zitten de bruiden daar dan uitgestald, om in een openbare ceremonie te trouwen. Het is folklore. „Het is niet zo dat onze vrouwen als koopwaar in een tent zitten", legt Hellal uit.

De bruidenmarkt is onderdeel van een grote jaarmarkt in dit bergdorp. Op een open veld op 2500 meter hoogte staan honderden tenten van plastic dekzeil dicht op elkaar. Tussen de tenten zitten mannen op een zak meel en verkopen dierlijk vet, gedroogde vijgen of pikhouwelen om akkers mee te bewerken. Een groepje oude mannen keurt de tanden van een muilezel en onderhandelt over de prijs. Jonge vrouwen in traditionele klederdracht, een cape om hun schouders geknoopt en een donkerblauwe hoofddoek op, bekijken aandachtig een paar plastic armbanden, made in China. Ze giechelen terwijl een groep jongens langsloopt.

Van heinde en ver komen Berbers, de oorspronkelijke bewoners van Marokko, uit de bergen en de woestijn om hier hun jaarlijkse inkopen te doen voordat de winter ingaat. De jaarmarkt heeft haar naam te danken aan een oud gebruik: jonge verloofden kunnen in een nomadentent, tussen de inkopen door, ook hun huwelijk afsluiten bij de plaatselijke adoul, een islamitische notaris. De trouwceremonie is ooit ontstaan uit pure noodzaak in de tijd dat er nog geen geasfalteerde wegen waren en de mensen dagen achtereen op een muilezel de bergen overtrokken.

Tegenwoordig wordt deze traditie slechts voor de toeristen in stand gehouden. Met enige moeite zijn er twintig lokale bruidsparen bereid gevonden om juist vandaag te trouwen. Maar naast de toeristen komen er vooral veel gewone Marokkanen, velen van Berberafkomst. Ze komen voor de sfeer en de vermeende losse zeden. Hier kun je flirten met andere bezoekers. 'Versier een vrouw en trouw haar de volgende dag', is een fabeltje waar heel Marokko graag in wil geloven. „Maar de verloofden die tijdens de moussem hun huwelijksakte tekenen kennen elkaar al langer", zegt dorpsbewoner Hellal.

Imilchil is een goede graadmeter om te zien of er in Marokko iets is veranderd sinds de invoering van de nieuwe huwelijkswetgeving (de moedawana), anderhalf jaar geleden. Volgens de nieuwe wet hebben vrouwen in Marokko meer rechten. Zo is bijvoorbeeld de huwelijksleeftijd verhoogd van vijftien naar achttien jaar en heeft een vrouw geen toestemming meer nodig van haar vader of voogd om te mogen trouwen.

Maar in Imilchil is van die hervormingen nog weinig te merken. Tijdens het ondertekenen van de huwelijksakte is elk meisje, vaak jonger dan achttien, vergezeld door haar vader of oom. De meisjes zijn veelal analfabeet en weten niet dat ze zelf bevoegd zijn om de huwelijksakte te ondertekenen. Laat staan dat ze weten dat ze volgens de nieuwe wetgeving een huwelijk mogen weigeren. Ook de toekomstige vrouw van Saïd Baamti (29), de zeventienjarige Hadda, wordt vergezeld door haar oom.

Bruidegom Baamti zit op een klapstoeltje langs de kant in een grote bruine nomadentent. Samen met de andere verloofden wacht hij al uren op de gouverneur. Pas dan kan de trouwceremonie beginnen. Het irriteert hem: juist nu kan hij veel geld verdienen met zijn kruidenierswinkeltje in het dorp waar hij sigaretten en broodjes ei verkoopt. Maar de lokale autoriteiten hebben hem beloofd dat hij gratis kan trouwen als hij hier zijn huwelijksakte ondertekent.

Baamti draagt voor de gelegenheid een witte djellaba maar heeft niet de moeite genomen om zich te scheren. Zijn toekomstige vrouw zit verderop tussen de andere bruiden. Ze verstopt zich achter haar hoofddoek om niet gefotografeerd te worden.

Dan klinkt er trompetgeschal en komt de gouverneur in zijn zwarte Mercedes, begeleid door politie-escorte, aanscheuren. De bruiden en bruidegommen verdwijnen achter een haag van fotografen. Alle gasten, van de ambassadeur uit Japan tot de plaatselijke generaal, willen de ondertekening van de huwelijksakte met hun videocamera vastleggen. In het gedrang kunnen de adouls, de islamitische notarissen, nog amper nog hun werk doen. De lokale bevolking wordt met dranghekken weggehouden. De bruiden ondergaan het circus gelaten en vol schaamte.

Als het bruidspaar Baamti eindelijk aan de beurt is, is de stoet vips alweer vertrokken. Dan blijkt ook dat Baamti is bedrogen. Hij moet de adoul alsnog 250 dirham (25 euro ) betalen en de rechter 170 dirham (17 euro) -een vermogen in deze arme streek. Sinds de nieuwe huwelijkswetgeving moet een rechter controleren of beide echtlieden niet al getrouwd zijn. Dit om te voorkomen dat mannen stiekem met meerdere vrouwen trouwen. Ook is het aan de rechter de leeftijd van de bruid te checken. Maar hier in de bergen van de Atlas ziet de rechter de leeftijd van de zeventienjarige Hadda door de vingers.

„Je kunt in Marokko alles omzeilen, als je maar betaalt", bevestigt Ikhelaf Hellal (30). Hij is vorig jaar met de zestienjarige Souad getrouwd, gewoon in een privé-ceremonie. Tweehonderd dirham (20 euro) betaalde hij aan een achterneef die bij de rechtbank werkt in Beni Mellal, een stad 150 kilometer verderop, en het was geregeld. „Als je een meisje van veertien wil trouwen, betaal je gewoon meer, zeg vijfhonderd dirham (vijftig euro)", zegt hij. Het kostte Ikhelaf Hellal een kapitaal de papieren rond te krijgen. Maar liever maakte hij zijn schamele spaarcenten op dan mee te doen aan het circus.

's Avonds heerst op de markt een uitgelaten sfeer. Jongens op plastic sandalen struinen langs de stalletjes. Twee jonge vrouwen uit de hoofdstad Rabat, allebei gehuld in spijkerbroek en nepleren jack, kijken toe en geven commentaar: „Wilde beesten zijn het, de mannen hier." Een meisje van twaalf drentelt achter haar grote zussen aan. Ook zij is dik opgemaakt, met rode lipstift op de wangen en zwartomlijnde ogen, teken dat ze nog beschikbaar is. In deze streek dragen alleen ongetrouwde vrouwen make-up.

Veel mannen reizen naar de moussem af in de hoop er een vrouw te ontmoeten. „Berbervrouwen zijn populair. Ze vragen weinig en werken hard", zegt dorpbewoner Rachid Hellal. Een Berbervrouw vraagt geen auto of nieuwe kleren en kan tenminste haar eigen brood bakken. Het bruiloftsfeest bij de Berbers duurt dan wel drie dagen maar is simpel. Hellal: „Je koopt voor haar een paar nieuwe Marokkaanse sloffen, een beetje henna en een nieuwe bloes. Als ze de volgende dag naar buiten komt weet iedereen dat ze getrouwd is. Niks dure ring of drie verschillende jurken."

Zijn nicht Bouchra Hellal (25) droomt juist van een bruiloft met veel toeters en bellen. „Ik wil een man die voor mij een mooie ring koopt en een prachtige jurk, maar vooral een man die even ontwikkeld is als ik", zegt ze stralend. Ze werkt als topograaf in de stad Errachidia. Misschien komt ze hem hier wel vanavond tegen, in de streek waar ze geboren is. Ze kan kiezen wie ze wil. Maar zij is een uitzondering. De meeste vrouwen uit Imilchil hebben maar twee keuzes: dienstmeid worden bij een rijke familie in de stad, of trouwen op hun zestiende.
#18
Mannen / Trouwfonds
01/09/2005 om 21:39:05
Ik heb gehoord dat Iran een soort trouwfonds in het leven wil roepen
Mensen die bijvoorbeeld verliefd zijn maar niet de middelen hebben om te kunnen huwen zouden op die manier aanspraak kunnen maken op financiele bijstand
Toch wel zo een goed idee en neem je ook veel frustraties weg om zo de kans op sex voor huwelijk nog verder onaantrekkelijk te maken
wat vinden jullie van het idee?
#19
Taal / IRCAM moet afblijven van onze Tarifit?
01/09/2005 om 02:41:20
Ik heb wat zitten denken en kom maar niet vooruit op de vraag waar de taal zijn oorsprong heeft
De ene wetenschapper beweerd bij de Neanderthalers de anderen weerspreken dat en de gelovigen zeggen dat het bij Adam en eva begonnen is???
Wat ik wel opmerkelijk vond is dat veel wetenschappers het over eens zijn dat de spreektalen(want dat was de basis voor alle talen) van oudsher per streek konden verschillen
En dan kom ik op het volgende en vraag ik me af of wij ver terug in de geschiedenis niet toen al anders spraken dan b.v. de ishelhiën en andere volkeren.
Onderzoekers die zelf nooit een duidelijk antwoord hebben kunnen geven zijn wel van mening dat het een natuurlijk proces is en er verschillen zullen en kunnen zijn tussen bijvoorbeeld zuid en noord, al wonen deze mensen op een en het zelfde gebied
Als wij ervan uitgaan dat zij gelijk hebben vraag ik me af waarom wij imazighen b.v. nu geconfronteerd worden door Ircam die onze tarifit zou willen veranderen
Want als wij zoveel hechten aan een taal laat het dan de onze wezen, want wie kan er met cijfers komen over de oudheid van het tarifit?
Het is naar mijn mening een natuurlijk proces geweest en om die paar leenwoorden die wij kennen wil ik de mensen toch zeggen dat het niet alleen bij ons zo is
Ook de fransen Spanjaarden Italianen chinezen japanners en ga zo maar door zijn vaak doorspekt met leenwoorden.
Zij wij vraag ik me af niet wat extreem aan het woorden dat wij nu onze eigen tarifit in een weegschaal willen plaatsen om een eenheid mogelijk te maken die er waarschijnlijk toch nooit zal zijn?
Zijn we niet gewoon gek om een natuurlijk verloop terug te willen draaien en lopen we dan niet weer het risico dat we vast gaan lopen in de discussie mbt de taal?
Is het niet misschien het plan van enkelen om ons terug te werpen in de tijd en ons vele jaren zoet te houden met een taal wat eigenlijk zinloos is?
Zal het niet zo zijn dat, al leren wij een nieuwe aangepaste taal dat deze zelf ooit ook weer zal gaan versplinteren en andere leenwoorden kennen, mede door interne en externe invloeden?
Kortom mijn mening over een nieuwe amazigh taal en schrift is dat het onzinnig zal blijken te zijn
Ik ben van mening dat iedere volk zijn eigen taal behoord te houden en dus ook de verschillende dialecten
Nu wij weten dat er 3 amazigh talen in b.v. Marokko zouden zijn, zou het niet beter zijn als er in die 3 varianten onderwezen werd i.p.v. alles op een hoop te gooien?
Ik bestrijd dat de ene amazigh taal origineler zou zijn als een ander of andersom ik ga uit van een natuurlijk proces en iets dat een natuurlijk proces heeft gekend is op zich al origineel te noemen.
In mijn optiek is in tegenstelling tot wat sommigen hier beweren het tarifit even origineel als het taqbaliet en het tashelhiet en een mix creëert een nieuwe taal en doet de oude in elk geval niet herleven.
Graag jullie mening wa sallaam
#20
Politiek / vijand in kaart !!!!
12/07/2005 om 15:25:58
Laten we onze taal en culturele bedreigingen cq vijanden in kaart brengen.

Het westen met hun niets ontziende integratie beleid.

De arabieren van oudsher de grootste vijanden en plaag, die door verdraaingen van feiten en geschiedennis ons altijd nog proberen zwart te maken.
Om zo duidelijk te maken dat zij beter voor het westen en de wereld zouden zijn dan de barbaarse Imazighen.

En nieuw voor mij zijn de souassa, die eigenlijk de zelfde strategie willen hanteren als de arabieren in het begin gedaan hebben.
Zoals de valse claim van culturele en taalkundige superioriteit tenopzichte van de andere imazighen, en hun claim de grootste te zijn en de sterkste roots hebben.
En nog veel meer verdraaingen en leugens die eigenlijk op neer komen dat zij de nieuwe arabieren willen worden.

En dan nog de gevreesde islamisten met hun leugens en verdraaingen van de islam en de historische feiten.

Wat zien jullie meer als gevaar of bedreiging voor de Rifijnen?
uw commentaar/aanvullingen zijn welkom :)