-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Massugrada

#1
Plaatsen / onze mooie tamazgha
03/05/2004 om 13:33:47
bekijk deze plaatjes

http://perso.club-internet.fr/tilit/Photodetamazgha.html

let op de Nordische meisje helemaal beneden!!!!

Wat een schoonheid

Zo een vrouw wil ik hebben.
#2
Plaatsen / Ifrane
18/05/2004 om 13:16:04
weet iemand wat voor groepen imazighen in Ifrane wonen?

http://www.panograph.at/maroc/pan.php?ville=ifrane&;?

http://www.ksurf.net/~maroc/ifrane1.htm

wat doet deze aap in Marokko??

http://www.ksurf.net/~maroc/ifrane3.htm
#3
Muziek / Interview met Lounes Matoub
07/05/2004 om 13:59:09
#5
Muziek / MASTER MUSICIANS OF JAJOUKA
18/05/2004 om 16:24:51
kent iemand deze muziekgroep????
Ze schijnen met de Rolling Stones te hebben samengewerkt.

http://www.furious.com/perfect/jajouka.html
#6
Er is een verband met onze tamurt (amur) en Armorica(armor betekent land in Keltisch) bij bijv. de Bretoenen in Frankrijk (keltisch).

Weten de mensen er nog een paar.


Groeten
#8
Wat denken jullie?

Denken jullie dat de Jelaba een Romeins-Imazighische klederdracht is.......want de capuchon lijkt verdomt veel op de Romeinse caracallus (mantel)
#9
Cultuur / monumenten in Algerije
09/05/2004 om 17:26:48
Annaba
Ruines van Hippone. Antieke periode

Batna
Medracen (pyramiden)mausolee van koninkrijk der Numidia.antieke periode
ruines van Timgad.antieke periode
ruines van Lambese.antieke periode


Mila
ruines van Milev, antieke periode




#10
Vertel het me eens.....ik bedoel ze zijn bij wijze van spreken 40.000 km van ons verwijderd.....cultureel hebben we niks met het Midden Oosten gemeen....Hoe komt het dat Turken (een volk met een land dat niet zover verwijderd is van Palestina) zich niks van het Midden Oosten aantrekt en ons BLOED kookt als die arme Palestijnen wat aangedaan wordt?

Is Palestina ons probleem??????????

Kom me niet zeggen dat het ons broeders MOSLIMS zijn...je moet niet vergeten dat er heleboel Christelijke Palestijnen zijn......
#11
Cultuur / strips van Yugurtha
06/05/2004 om 16:03:51
Wisten jullie ook dat Yugurtha zijn eigen stripboeken had, die gingen over zijn avontuurlijke leven?

http://www.comixs.tmfweb.nl/tekenaars/hermann.htm
#12
Cultuur / couscous....een amazighgerecht?
10/05/2004 om 13:22:14
Een Romeinse generaal merkte eens op dat de inheemsen van Africa een soort papgerecht aten.
Zou dit couscous kunnen zijn ?
#13
Cultuur / Bekeerd tot het christendom
26/05/2004 om 16:41:10
Ik zag laatst een tv programma over Kabyliers die zich massaal bekeerden tot het christendom, omdat dit religie veel eerder dan de islam zich heeft doen verspreidden in Noordafrika..


Zijn er hier cijfers over bekend??
#15
Politiek / imperialisme van de Islam
03/05/2004 om 17:37:44
--------------------------------------------------------------------------

Het Imperialisme van de Islam :

Ik wou hier eens iets schrijven over de imperialistische inzichten van de Islam, en of deze gevaarlijk zijn voor onze samenleving.


1. Wat is de Islam?

Maar laat ik eerst eens verwoorden wat ik onder de Islam versta onder de term Islam:
De Islam is een Abrahamistische Godsdienst met als godsdienstige bron de Koran. Een Islamiet is een persoon dat de Koran aanbid. Dit op een normale gematigde wijze, of dit op een extreme wijze. Daardoor kunnen we de meeste moslims ook Islamiet noemen, aangezien de meeste moslims de koran aanbidden, al dan niet op een extreme manier. Je kan dus zeggen dat zowel de marokaan op het Sint-Jans plein een Islamiet (of deze moet de koran hebben afgezworen) noemen, evenals je Osama Bin Laden een Islamiet kunt noemen. Je ziet hier duidelijk het verschil tussen de extreme en de gematigde vorm van de vertegenwoordiging van de Islam.

Dit is natuurlijk mijn zicht op de Islam, en dit zal waarschijnlijk niet de officiële verklaring zijn van de het woord Islam. Nu vroeg ik mij af of de Islam bezig is met de wereld te veroveren of niet.



2. Is de Islam op veroveringstocht?


Volgens mij is de Islam stilletjes aan de Europa, en de rest van de wereld aan het veroveren. Je kan dat zien aan de massale immigratie van moslims (personen die de Koran aanbidden, dus daardoor ook Islamiet zijn. Let wel niet alle moslims aanbidden de Koren en zijn dus ook niet Islamitisch ingesteld). We zaten in 2001 al met 54 miljoen moslims in Europa, en de Islam kan daardoor in 2014 de tweede godsdienst van Europa worden. Daarmee zou het de orthodoxe Kerk voorbijsteken, Katholicisme blijft godsdienst nummer één.

Dit zijn gevaarlijke cijfers, aangezien het aantal moslims steeds blijft stijgen, ook het aantal bekeringen van Christenen en atheisten ligt zeer hoog (enkele jaren geleden 3 per dag in België).
Op wereld vlak zijn er natuurlijk nog meer moslims/Islamieten, ongeveer 1miljard op een bevolking van 5,9 miljard mensen. Dat betekend dat ongeveer 1/5 van de wereldbevolking.

Maar zeggen deze cijfers eigenlijk wel iets? Ja, ik denk het wel. De Islam wordt door vele personen verkeerd geïnterpreteerd, en kan daardoor een gevaarlijke, imperialistische godsdienst zijn.
Groeperingen zoals Al-Qaida zijn maar uit op 1 ding: een wereldwijde bekering. Zij voeren een zogenaamde Jihad (Heilige oorlog).
Alle vijanden van de Islam (Christenen en Joden) moeten worden bekeerd tot deze godsdienst.

Maar ook op veel kleinere schaal word er ‘veroverd’, kijk naar groeperingen zoals de AEL. Dit zijn van die organisaties die als doel hebben om hier hun waarden en normen op te dringen. Deze staan haaks tegenover onze waarden en normen.
De AEL wil aparte moslim scholen, geen scheiding van Kerk en staat, etc.

Is dit alles nu wel gevaarlijk?



3. Is het Imperialisme van de Islam gevaarlijk?

Aanslagen van 11 september in Amerika en die op 11 maart in Madrid zeggen genoeg denk ik. Ja, het Imperialisme van de Islam gevaarlijk.


De aanslagen zullen ook niet ophouden tot de Islam volledig is geïntegreerd in deze samenleving.
Kijk nu naar Frankrijk die het verbod op religieuze symbolen heeft ingevoerd, zij zijn al meerde malen bedreigd geweest door Islamitische groeperingen.

De Islam duld geen tegenstand, en zal daar zal geen mens hen bij in de weg staan.
#16
Politiek / Isabella Adjani en Daniel prevost
09/05/2004 om 17:31:44
Isabella Adjani en Daniel prevost

Hebben zij Imazighenbloed??

ZOja, hebben jullie nog meer voorbeelden?
#17
wie is het er mee eens en wie is het ermee oneens??
#18
Poging om eeuwenoude culturele kloven te overbruggen

Onder druk van een regelrechte rebellie in de door Berbers bewoonde landstreek Kabylië, kondigden Algerijnse leiders de voorbije dagen een actieplan tegen de armoe en tegen het machtsmisbruik door gendarmes aan. Bij aanhoudende rellen die volgden op de dood van een tiener in een gendarmeriekazerne op 18 april, vielen officieel 52, volgens onafhankelijke bronnen zelfs al een tachtigtal slachtoffers. Nochtans was Algiers kort daarvoor begonnen met een poging om de Berbers en hun tradities een nieuwe plaats te geven te geven in het land. Onder meer via ... een internationaal colloquium over de kerkvader Augustinus.

De organisatie van het internationale colloquium over de beroemde theoloog, schrijver, mysticus, redenaar, man van de actie, die geboren werd in 354 in Thagaste (het huidige Souk-Ahran) en stierf in 430 in Hippo (Annaba), zou wel eens van kapitaal belang kunnen zijn voor de hedendaagse geschiedenis van het oude Numidië. Voor het eerst sinds de onafhankelijkheid in 1962 leek het officiële Algerije zonder terughoudendheid zijn preïslamitische verleden te aanvaarden.

Tot dan had Algerije nooit de sterke momenten van dat christelijke verleden in zijn officiële historiografie verwerkt. De verwijzing naar die periode behoort vanaf nu tot de referentiepunten van de identiteit en de cultuur van het land, via de rehabilitatie van een van de historische figuren die Algerije uit zijn collectieve geheugen geschrapt had: Augustinus van Thagaste. De politieke beslissing die dit congres mogelijk maakte, gaf de Algerijnen de kans om via de televisie met zijn naam vertrouwd te raken. Duizenden mensen leerden dat die heilige geen gewone roumi (christen) was, maar een beroemd ,,Algerijns'' personage dat in de hele wereld bekendheid geniet.

In een toespraak tot het congres zette president Abdelaziz Bouteflika zelf de toon: hij beschuldigde zij die de Koran ,,verslinden'' aan de basis te liggen van de extremistische bewegingen en situeerde het onderwerp Augustinus in de ,,brandende actualiteit''. Bouteflika onderstreepte dat de kerkvader ,,tot de stamboom van de Algerijnen van nu'' behoort. Hij wees langs Augustinus op de ,,bijdrage van onze voorvaderen tot de vorming van het westerse denken''.

Meer dan driehonderd congresdeelnemers bogen zich over allerlei aspecten van Augustinus en zijn tijd: over de donatisten bijvoorbeeld, een christelijke stroming in het Noord-Afrika van die dagen die kritiek had op de invloed van de staat op de Kerk en waartegen Augustinus zich verzette. Het congres zette zich af tegen het theocratische bestuur over de samenleving -- zoals ook Augustinus deed in zijn actie tegen de donatisten, heette het. Veel aandacht ging uit naar de waarschuwing van Augustinus dat de Kerk zich de staat niet moet toeëigenen. Ook al een rechtstreekse verwijzing naar het islamitische fundamentalisme dat erop uit is een gelijkaardige utopie te verwezenlijken.

In een land van slachtpartijen en schijnblokkades zijn dergelijke historisch-religieuze vergelijkingen uiteraard niet toevallig gekozen. De donatisten van weleer stonden voor de islamitisch-fundamentalistische terroristen van de Gia en de GPSC van vandaag. Tegen de islamistische opvattingen werd steevast de zienswijze van Augustinus geplaatst dat de organisatie van de menselijke samenleving verschilt van het spirituele aspect. ,,God heeft de theocratische idee niet gecreëerd'', luidde de boodschap.

Dat soort stellingen vormde voor een aantal Arabischtalige media alhier een aanleiding om uit te halen naar het ideeëngoed van Augustinus, die ze tegen de bedoelingen van het colloquium in, voorstelden als een ,,Romein''. Waarmee ze meteen ook ingingen tegen de in Kabylië populaire stelling in dat hij van Berber-afkomst zou zijn geweest en zichzelf als een ,,Afrikaan'' zou hebben beschouwd.

Bijzonder positief werd het colloquium alvast ervaren door de talrijke christelijke gelovigen die dit land nog telt. Zij hopen dat ze hun geloof zichtbaarder zullen kunnen beleven. Zoals een krant het schreef: Bouteflika heeft de christelijke gemeenschap van Algerije ,,nieuw leven ingeblazen''. Mgr. Henri Tessier, aartsbisschop van Algiers, kon in het Berbers over Augustinus uitroepen: Amghar Nagh, ,,onze patriarch''. Op het congres werd overigens nog een ander taboe gebroken: het feit dat vele leden van de christelijke gemeenschap de voorbije jaren het slachtoffer van de fundamentalistische terreur zijn geworden.

Het belang van zo'n colloquium en de weerstanden die het ook duidelijk opriep, zijn makkelijk te begrijpen. Algerije moet niet alleen zijn verlangen, maar ook zijn vermogen tonen om zich echt te open te stellen -- zowel binnenlands als naar de buitenwereld toe. Het regime moet bewijzen dat het kan inspelen op het verlangen naar rechtvaardigheid voor een groter deel van zijn bewoners. Een moeilijke opdracht in een land dat nu al sinds 1992 met een verscheurende crisis kampt.


bron: Tawiza
#19
Politiek / Ouzzin Aherdan
28/05/2004 om 15:52:44
Wie is dat??
En wat is zijn standpunt over de amazighkwestie

http://www.kabyle.com/article.php3?id_article=8626
#20
Geschiedenis / NUMIDISCHE BOUWSTIJLEN
25/04/2004 om 18:20:13
Als er ooit een Riffijnse staat wordt gesticht moet de congresgebouw met Numidische marmer en in Numidische stijl worden gebouwd. Misschien kunnen de architecten onder ons hun inspiratie hiervandaan halen.

http://www.ontdektunesie.nl/lokaties/dougga.html