-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - groenebriefjes

#1
Marokkanen rolden in 2007 1,7 miljard joints
In Marokko zijn in 2007 1,68 miljard joints gerold. Dat is 34 procent meer dan in 2005. Dat blijkt uit een berekening van het aantal verkochte stukjes vloeipapier, zo meldt de krant Tel Quel.

Volgens de officiële verkoopcijfers werden in 2007 1,425 miljard vloeitjes verkocht. Trek daarvan die voor tabaksgebruik af en voeg er de illegale markt aan toe, dan komt de krant uit op 1,68 miljard joints. Dat aantal komt neer op 56 joints per Marokkaan per jaar. (afp/adv)

#2
Algemeen / Bouwkamp in marokko.
04/09/2006 om 22:00:27
K kwam deze link tegen op ander forum, helaas was k te laat alles was al volgeboekt. K heb wel info aangevraagt voor volgend jr, want dan ga k zeker. Schandalig dat er in nederland niet zoiets is. Indien mensen dit interresant vinden, stuur me een pm. Misschien kunnen we met een ploegje gaan volgend jr, k heb al sponsers dus alles word betaald.

http://www.bouworde.be/index.php?bg=home
#3
Films / maroc street life dvd.
13/08/2006 om 22:45:38
http://rapidshare.de/files/27919793/maroc_street_life_dvd.rar.html


b-boyz, mc's, dj's maroc is bezig!! Check deze korte film (ca.16min) en zie mensen in maghreb breakdancen, optreden, rappen etc. best cool
#4
Aangezien het vakantie is voor velen, en sommige zich vervelen, dacht k laat ik eens wat leesvoer dumpen hier, het zijn geen boeken m.b.t. amazigh, maa rboeken die ik lees of gelezen heb...k plaats er een paar uit me collectie.

David Icke Related - Illuminati Mind Controled Slaves
http://www.sendspace.com/file/iclsj4

CIA Experiments with Mind Control on Children
http://www.sendspace.com/file/jhkfm1

David Icke - NASA Masonic Conspiracy Apollo Missions Masonic Symbols
http://www.sendspace.com/file/yjkjn8

Gary Allen - The Rockefeller Files
http://www.sendspace.com/file/dhraoc

Egyptian Book Of The Dead
http://www.sendspace.com/file/giha4s

David Icke - The Hidden Gears of Freemasonry
http://www.sendspace.com/file/0ul6dn

12 Pyramids of Thoth
http://www.sendspace.com/file/hyumgb

David Icke - Who Really Rules The World
http://www.sendspace.com/file/0h08uy

Freemasonry In The Life And Times Of Pope Pius I
http://www.sendspace.com/file/rm4dyv

The Secret Wars of the CIA
http://www.sendspace.com/file/06ngbk

The Secret Rituals of the O.T.O.
http://www.sendspace.com/file/b0h5ta

Noam Chomsky - The Spectacular Achievements Of Propaganda
http://www.sendspace.com/file/sn32na

feed ya brain...denk dat jullie ni zoveel lezen...k zal zo nog wat andere boeken posten..het zijn boeken die je kan downloaden...lief he van mij...

Knowledge is power..onwetendheid is voor mensen stuck in the matrix..
#5
Voor de liefhebbers van immortal, zijn 2006 album, The 13 Amendments, is een album met nrs die hij met andere heeft uitgebracht, op albums van andere artiesten. Zekers de moeite waard.


http://rapidshare.de/files/14171240/Immortal_Technique_-_The_13_Amendments__2006_.zip.html
#6
Alloe, k luisterde afgelopen week naar BNR zoals gewoonlijk laat snachts, en toen hoorde ik iemand praten daar over radicaal rechts/ extreem rechts. Wat ik hoorde was dat er een groep van 10man voor paar dagen naar noord frankrijk gaat voor een radicaal rechts trainingskamp achtig activiteit. Ze worden daar dus in die dagen radicaal rechts gedachtegoed geleerd, en nog meer van dat soort dingen. Wat me niet verbaasde was dat de voorman van deze terroristische bijeenkomst/trainingskamp de naam heeft van Michiel smit. Idd ja, de man van nieuw rechts. En in mijn ogen gewoon een vieze rascist. K d8 gelijk, waar is de aivd? Want dit soort gedachtegoed is strafbaar als ik me niet vergis. Ik zal het geluidsfragment eens gaan zoeken morge op de site van bnr. Of heeft iemand dit toevallig ook gehoord? Izouran, jij misschien?

hier wat info over Michiel smit.

http://www.defabel.nl/nr.htm
#7
Wat is dat tegenwoordig, k hoor ieder1 over daarheen gaan, werken blabla. Wat bezielt die zieke mocro's om hun land te gaan helpen opbouwen, terwijl ze het onze slopen? Wie hoort dat nog meer laatste tijd, van mensen die daarheen vertrekken om te werken?
#8
Muziek / Cd's van Cheb rizki
03/03/2006 om 18:06:37
Wie heeft ze? Plaats ze aub.
#9
Literatuur / boeken m.b.t. amazigh.
01/12/2005 om 16:21:15
Aidi, Hisham. 2003. Let Us Be Moors: Islam, Race and 'Connected Histories Middle East Report  33 (4):42-53.

Allouche, A. 1989. Arabization and Linguistic Politics in the Maghreb.  Language In Society  (3):411-414.

Anderson, Benedict. 1983.  Imagined Communities.  New York: Verso.

Ben-Dor, Gabriel. 1999. Minorities in the Middle East: Theory and Practice. In  Minorities and the state in the Arab worldedited by O. Bengio and G.
Ben-Dor. Boulder: Lynne Rienner Publishers.

Ben Kaddour, Abdaslam. 1972. The Neo-Makhzen and the Berbers. In  Arabs and Berbers edited by E. Gellner and C. Michaud. London: D.c. Heath and Co.

Boukous, Ahmed. 1995. La langue berbere: maintien et changement.  International Journal of the Sociology of Language  1995 (112):9-28. .
-1995.  Societe, langues et cultures au Maroc: enjeux symboliques.  Ire ed. ed Publications de la Faculte des lettres et des sciences humaines, Universite Mohamed V Serie Essais et etudes no.  8. Rabat: Faculte des lettres et des sciences humaines-Rabat.
-2003. L'amazighe dans l'education et la formation: pour un enseignement integrateur et emancipateur. In  L 'Amazighite edited by A. Kich. Rabat: Centre Tarik Ibn Zyad.

Bourouiba, Rachid. 1974.  Ibn Tumart.  Alger: SNED.

Bourqia, R., and Susan Gilson Miller, eds. 1999.  In the Shadow of the Sultan: Culture, Power and Politics in Morocco, Harvard Middle Eastern monographs;  31. Cambridge, Mass. Distributed for the Center for Middle Eastern Studies of Harvard University by Harvard University Press.

Brett, Michael, and Elizabeth Fentress. 1996.  The Berbers.  Edited by P. Shipton The Peoples of Africa.  Oxford: Blackwell Publishers.

Chaker, Salem. 1989.  Berberes aujourd'hui.  Paris: Editions l'Harmattan.

Chiapuris, John. 1979.  The Ait Ayash of the High Moulouya Plain: Rural Social Organization in Morocco.  Ann Arbor: University of Michigan.

Combs-Schilling, M.E. 1985. Family.and friend in a Moroccan boom town: the segmentary . debate reconsidered.  American Ethnologist  12:659-675.

Cornell, Vincent I. 1987. Understanding is the Mother of Ability: Responsibility and Action in the Doctrine ofIbn Tumart.  Studia Islamica  LXVI:7l-1O3.

Crawford, David. 2001. Work and Identity in the Moroccan High Atlas. PhD, Anthropology, University of California, Santa Barbara, Santa Barbara.
-2001. How 'Berber' Matters in the Middle of Nowhere.  Middle East Report  (219):20-25. .
-2002. Moroccos Invisible Imazighen.  The Journal of North African Studies  7 (1 ):53- 70.
-2003. Arranging the Bones: Culture, Time and In/equality in Berber Labor Organization.  Ethnos  68 (4): 463-486.

Crawford, David, and Katherine Hoffinan. 2000. Essentially Amazigh: Urban Berbers and the Global Village. In  The Arab-African and Islamic Worlds: Interdisciplinary Studies edited by R. K. Lacey and R. M. Coury. New York: Peter Lang.

Durkheim, Emile. 1964 (1893).  The Division of Labor in Society.  Translated by G. Simpson. New York: Free Press. Dwyer, Kevin. 1998. The Uses and Misuses of ' Culture' -- A Comment.  The Journal of North African studies (2): 130-37.
#10
Muziek / Cd's van Abdelmoula
03/11/2005 om 19:57:16
Plaats ze hier...niet gierig doen, gewoon gunnen... ;D
#11
Algemeen / cijfers/statistieken over marokko.
03/11/2005 om 19:13:59
Ik verveel me en ben beetje gaan rondneuzen op het net en kwam dit tegen. Het is eindelijk ge-update! Viel me op dat het geld wat het land heeft is verdrievoudigt vergeleken 2000 toen was het iets van 40miljard, en nu ruim 130miljard.

Het andere grappige vond ik het energie verbruik en de productie, energie is een goede handel in marokko, ze consumeren meer dan dat er geproduceerd word haha.

Marokko beschikt zoals je ziet maar over 1 helikopter...drama dus! Stel er komt een aardbeving in de bergen en het word onbereikbaar dan is dat veels te weinig.

Lees zelf verder. http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/mo.html

btw, deze cijfers zijn zeer nauwkeurig uitgezocht en worden ook gebruikt door sites als wikipedia e.d.
#12
al-Qaida to Execute Two Moroccan Hostages


Thursday November 3, 2005 10:46 AM



BAGHDAD, Iraq (AP) - The al-Qaida in Iraq militant group said Thursday that it has sentenced to death two Moroccan embassy employees kidnapped last month in Iraq.

The group said in a statement posted on an Islamist Web forum that its ``Islamic court'' had judged the two men as ``apostates'' who were waging a ``war on Islam.''

``Based on this, the court decided to issue God's verdict upon the apostates and sentenced them to death,'' it said. The statement, whose authenticity could not be confirmed, did not say whether the two men had been killed.

The Moroccan foreign ministry has indentified the missing members of its diplomatic mission in Baghdad as driver Abderrahim Boualam and employee Abdelkrim el-Mouhafidi, saying they disappeared Oct. 20 while driving to Baghdad from Jordan, where they had gone to pick up their paychecks.

http://www.guardian.co.uk/worldlatest/story/0,1280,-5389345,00.html
#13
Plaatsen / Aith-bouayach
27/10/2005 om 14:18:37
Alle stadsgenootjes verzamelen ;D Plaats hier aub alle foto's die je hebt van aith-bouayach, ik mis me stadje namelijk vreselijk erg. En ik wil alvast in de vakantie-mood komen. ;D Dus lieve mensjes, plaaaattsss foto's en vertel wa er allemaal verandert is daar. Thnx (k) :P
#14
Gepubliceerd  |  vrijdag 21 oktober 2005.   Gewijzigd | vrijdag 21 oktober  02:34 uur. 

Nieuw schandaal dreigt voor leger VS
Reuters, AP
KABUL - Een nieuw schandaal dreigt voor de Amerikaanse strijdkrachten. Amerikaanse militairen in Afghanistan zouden in strijd met de islamitische traditie de lijken van Taliban-strijders hebben verbrand en deze daad hebben gebruikt in hun psychologische oorlogsvoering.   
    
Een Australisch tv-station toonde beelden van Amerikaanse soldaten die de lijken van twee Taliban-strijders verbrandden, nadat ze die met de hoofden richting Mekka hadden gelegd. Voor moslims is dat heiligschennis. De islam verbiedt het verbranden van lijken. Een dode moet worden gewassen, in een witte doek gewikkeld en binnen 24 uur begraven.

Aanvankelijk zeiden de soldaten dat ze de lichamen om hygiënische redenen hadden verbrand, maar de beelden vertelden een ander verhaal. Na de crematie riepen soldaten via luidsprekers naar een dorp, waar zich meer strijders zouden ophouden: ‘Taliban, jullie zijn laffe honden. Jullie hebben toegelaten dat jullie strijders in westelijke richting werden neergelegd en zijn verbrand. Jullie zijn te bang om de lichamen op te halen.’

Een woordvoerder van het Pentagon kondigde een grondig onderzoek aan naar de beschuldigingen. Als die kloppen, is dat ‘zeer verontrustend’, aldus de woordvoerder. De Afghaanse president Hamid Karzai gaf opdracht tot een eigen onderzoek.

De VS vrezen een nieuwe golf van verontwaardiging over misdragingen door Amerikaanse soldaten na het schandaal rond de Iraakse Abu Ghraib-gevangenis en het ontheiligen van de koran in Guantánamo Bay.



Ronduit schandalig!! Van mij mogen ze al die amerikanen afslachtn en levend verbranden daar in afghanistan, en de nederlandse f-16 piloten ook. Zogenaamde vredesmacht...tfooee
#15
Ik vroeg me af of er mensen bezig zijn met projecten of dergelijke? Of een festival, workshop, of een ander evenement. Wie zijn er allemaal actief bezig dus, en waarmee ben je bezig? Plaats het hier ;D Dank u voor de medewerking.
#16
Ik was wat aan het surfen hier en daar en kwam dit stuk tegen, aangezien het te lang is om te posten zet ik al1 de link neer. ;)

http://www.radioislam.org/islam/english/toread/revol.htm

Kent iemand dit verhaal/intervieuw al?
#17
Waarom zouden Berbers stinken?
RedactieZelfs als het waar is dat Berbers vaker in de criminaliteit terechtkomen, dan nog gaat het te ver om de diefstal van een portemonnee terug te redeneren naar oorzaken die liggen op het platteland van Marokko, meent Abdelkader Benali.


Waarom zouden Berbers stinken?
De Marokkaan die beweert geen Amazigh-voorouders te hebben is een domme Berber.


Beste Anil, Elsbeth, Hasna en anderen, laat ik om aan de verwarring een einde te maken een aantal waarheden en onwaarheden rond die geheimzinnige groep de Berbers op een rijtje zetten, u gebracht door iemand met een Amazigh-achtergrond.


• Stelling 1: De Berbers heten eigenlijk Imazighen en waren tot de komst van de islam in de Maghreb daar de baas.
De Berbers noemen zichzelf Imazighen, zoals de Hongaren zichzelf Magyar noemen.

Maar de Imazighen zelf zijn geen homogene groep. Je hebt bijvoorbeeld in Marokko alleen al drie verschillende Amazigh- sprekende gebieden, de Imazighen uit de Sous (grosso modo rondom Agadir), de Sjloeh (de Midden- en Hoge Atlas) en de groep waar de meeste Marokkanen in Nederland van afkomstig zijn, de Riffijnen uit de Rif.

Wat de Imazighen als groep bindt, is in de eerste plaats de taal. Het is eigenlijk pas zeer recent dat bijvoorbeeld in Nederland de Imazighen zich als een groep manifesteren.

Dit is een Europese ontwikkeling die natuurlijk haar weerslag heeft op Marokko waar een vorm van Berberisme is ontstaan die een grotere inbreng eist van de Amazigh-cultuur in de nationale identiteit van Marokko. Marokko heeft zich, begrijpelijkerwijs, na de onafhankelijkheid van 1956 als Arabisch land gemanifesteerd en lijkt nu klaar te zijn om dat enge identiteitsbegrip wat te verbreden. Vormen daarvan zijn bijvoorbeeld het Amazigh-taalonderwijs en programma’s in het Tamazight. Het is een groot deel van de Amazigh-sprekers een doorn in het oog geweest dat de eigen taal niet op de nationale televisie werd gehoord.


• Stelling 2: De Arabieren en de Berbers zijn twee verschillende groepen.
Fout. Misschien dat ze dat hier in Nederland geworden zijn, maar ik ben vaak genoeg in Marokko geweest om te zien dat geen sprake is van anomalieën in de verhoudingen tussen deze groepen. Een Marokkaan die zegt dat hij geen Amazighvoorouders heeft, kan men dan ook beschouwen als een domme Amazigh of Berber.

Verschillende leiders met een Amazigh- achtergrond hebben Marokkaanse rijken gestabiliseerd maar altijd door verregaand op te gaan in de islamitische-Arabische cultuur, men kan dit vergelijken met de Karolingische koningen. Zeggen dat de Imazighen zich hebben laten onderdrukken, ligt een stuk genuanceerder en ik durf zelfs te zeggen dat het faliekant fout is.

Als Imazighen verwijzen naar de onderdrukking, dan bedoelen ze daarmee altijd het sluimerende conflict dat in de vorige eeuw heeft bestaan tussen de koning van Marokko en de inwoners van de Rif waar Hassan II een opstand tegen het bestaande gezag met harde hand heeft neergeslagen.

Deze wond zit diep en sluimert direct onder de oppervlakte van het Berberisme van de Riffijnen in Nederland en al heeft ondergetekende er zelf geen last van, in talloze gesprekken met Riffijnen komt deze klacht uitentreuren terug, zelfs zo erg dat je zou denken dat hun positie in Nederland aan de napalmaanval van Hassan II in 1959 te danken is.

Een stapje terug in de tijd is de periode waarin de Rifleider Abdelkrim Al Kattabi probeerde een Rif-Republiek te stichten, het eerste georganiseerde antikoloniale verzet. Riffijnen onderling zijn er nog lang niet uit aan wier kant hun verschillende leiders stonden ten tijde van deze guerrillaoorlog tegen de Fransen en Spanjaarden.

Verschillende clanleiders schaarden zich aan de kant van Abdelkrim, velen weer niet, anderen bleven ambigu. Er valt eigenlijk niets zinnigs over te zeggen, maar wie interesse heeft voor de verschillende manieren waarop een tweede generatie Riffijnen haar eigen clan op het schild hijst, gelieve de internetfora te bezoeken.

Vermenging van Imazighen en Arabisch of liever gezegd Marokkaans sprekende Marokkanen in Nederland is een punt van aandacht. Wat de Marokkanen in eigen land minder tot geen moeite kost, is hier een heikel punt. Wel is bekend dat Riffijnen het minst makkelijk hun kinderen buiten de eigen clan laten trouwen, maar evengoed wordt er gemengd getrouwd.

• Stelling 3: Berbers stinken.
Ik douche twee keer per dag.


• Stelling 4: Berbers zijn minder geciviliseerd dan Arabieren.
Hier wordt het stokpaardje van de tegenstelling platteland-stad uit de kast gehaald.

Omdat de voorouders van de Riffijnen van het platteland komen, zouden ze geen manieren hebben, minder begrip hebben voor het grote-stadsleven, zich schamen zich te ontwikkelen en geen respect hebben voor het bestaande gezag.

Hoewel het zeer aantrekkelijk is hieruit verschillende uitwassen van de tweede generatie jeugd te verklaren, vind ik het moeilijk dat onderscheid te maken. Zelfs als het waar is dat Imazighen vaker in de criminaliteit terechtkomen, zou het te ver gaan om de diefstal van een portemonnee terug te redeneren naar oorzaken die liggen in het platteland van Marokko.

Het is bekend dat de eerste generatie een zeer laag criminaliteitscijfer heeft, dus de genen moeten óf overgesprongen zijn óf we moeten ervan uitgaan dat het een Nederlands probleem is. Nog iets over dat platteland: de meest beschaafde, rustige, betrouwbare mensen ben ik onder meer ook in de Rif tegengekomen.

• Stelling 5: Er bestaat spanning tussen Berbers en Arabieren.
Ja. Nee. Misschien. Het lijkt alsof de Imazighen tot voor kort niet zo goed wisten waar ze thuishoorden en nu naarstig op zoek zijn naar een vorm van identiteit. Dit kan natuurlijk geen kwaad, ware het niet dat er ook veel eigendunk bij komt kijken als het gaat om de houding ten opzichte van Arabieren. De problemen zijn veroorzaakt door Arabieren, wij niet-Arabieren kennen dat probleem niet zo, luidt de argumentatie.

De adder onder het gras is natuurlijk dat van huis uit de Marokkaan altijd zichzelf als Marokkaan heeft gedefinieerd en dus ook als Arabier, ook als men Berber was.

Die identiteit heeft in Nederland geen houvast meer. Men komt erachter dat het een kunstmatige identiteit is, zoals alle identiteiten. Je zou dit als een identiteitscrisis kunnen zien, veroorzaakt door migratie.

Maar met veel gemak is er een nieuwe identiteit ontwikkeld die net zo simpel en oppervlakkig is als die zo-even afgeworpen Arabische identiteit. De in het Nederlands geschreven lofliederen op de absolute Amazigh-cultuur zijn net zo’n uitvinding als dat de Arabieren Shakespeare zouden hebben voortgebracht. Niet alleen liggen simplificaties op de loer, maar er ontstaat zo een markt voor een levendige handel in vooroordelen en stereotyperingen.

Identiteit verblindt niet alleen, maar leidt zelfs tot onverdraagzaamheid.

Nee, er is geen spanning. De spanning is voor een groot gedeelte kunstmatig en wordt gevoed door berichten in de media dat bijvoorbeeld de slachtoffers van de aardbeving in de Rif weer schandalig in de steek zijn gelaten door het centraal Arabische gezag in Rabat.

Misschien. Het zou mooi zijn als de Marokkaanse overheid alle delen van Marokko evenredig ging behandelen zoals een democratische samenleving past, in plaats van het centrum boven de periferie te stellen â€" zoals dat trouwens ook in niet-Amazigh- gebieden gebeurt en zolang daar geen werk van wordt gemaakt hebben Riffijnen een punt. De situatie in Marokko mag echter nooit reden zijn om vandaaruit de eigen positie te verklaren.

Abdelkader Benali is schrijver. Hij werd geboren in Ighazzazen, Marokko. Voor zijn roman ‘De langverwachte’ ontving hij de Libris Literatuurprijs in 2003.

Het stuk is ook op 13 oktober 2005 op de opiniepagina van NRC verschenen.

http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=251&igg=actueel
#18
18-10-2005

NEW YORK - Ook de Nederlandse topdiplomaat Peter van Walsum slaagt er niet in beweging te brengen in de al jaren durende impasse rond de Westelijke Sahara. De posities van de hoofdrolspelers zijn 'onverenigbaar', aldus de nieuwe speciale VN-gezant na een rondreis door de regio. Dit heeft een VN-woordvoerder maandag (plaatselijke tijd) in New York laten weten.


Van Walsum was afgelopen zomer door VN-secretaris-generaal Annan benoemd tot nieuwe speciaal gezant voor de voormalige Spaanse kolonie. De VN proberen al veertien jaar een referendum te organiseren over de toekomst van het gebied, dat door Marokko wordt bezet.

Van Walsum is de opvolger van de voormalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken Baker, die vorig jaar gefrustreerd de handdoek in de ring gooide. Van Walsum heeft nu verkennende gesprekken gevoerd met de Marokkaanse koning Mohammed VI, de Algerijnse president Bouteflika en Polisario-leider Mohamed Abdel Aziz. De Polisario streeft naar onafhankelijkheid voor de Westelijke Sahara.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/article27038311.ece
#19
Films / Welke films heb je onlangs bekeken?
17/10/2005 om 23:42:22
Wie weet hebben sommige wel tips qua films. Wat zijn de laatste films die je hebt gezien? En wat vond je ervan? ;D
#20
Doden bij Afrikaanse bestorming van Spaanse grens

CEUTA - Zeker zes mensen zijn in de nacht van woensdag op donderdag om het leven gekomen tijdens een bestorming van Afrikaanse immigranten op de Spaanse grens. Volgens de Spaanse politie probeerden zeshonderd tot zevenhonderd immigranten met geweld de Spaanse enclave Ceuta in Marokko binnen te komen.


Na het incident heeft premier Zapatero het leger opdracht gegeven de Guardia Civil (militaire politie) te assisteren bij de controles op de grenzen van Melilla en Ceuta met Marokko. Het ministerie van Binnenlandse Zaken had woensdag al laten weten veertig extra agenten van de Guardia Civil naar Ceuta te sturen. De autoriteiten in de enclave vonden dat onvoldoende.

Spaanse functionarissen meldden dat de twee slachtoffers aan de Spaanse kant van de grens zijn omgekomen door verwondingen aan de hals en borstkas. Eén van de twee zou zijn vermorzeld door de andere Afrikanen, nadat hij was gevallen. De slachtoffers in Marokko zouden door rubberen kogels zijn geraakt.

Een Spaanse regeringswoordvoerder zei dat tussen vijfhonderd en zeshonderd immigranten de afrastering in Ceuta bestormden om Spanje binnen te komen. Volgens politiebronnen is dit ongeveer zeventig migranten gelukt.

Immigranten hebben in de afgelopen vier maanden meer dan twintig keer met geweld geprobeerd toegang tot Melilla, een andere Spaanse enclave in Marokko, te forceren. Daardoor kwamen eerder twee mensen om het leven.

Spanje en Marokko overleggen donderdag over de stroom Afrikanen die probeert het Iberisch schiereiland en de Europese Unie binnen te komen.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/article26189031.ece




Spaanse enclaves hekelen Madrid en Marokko over migranten

MADRID - De regionale autoriteiten van Ceuta en Melilla, twee Spaanse enclaves in Noord-Afrika, waren tot hun spijt niet uitgenodigd voor de ontmoeting donderdag in Sevilla tussen de Spaanse premier Zapatero en zijn Marokkaanse collega Jettou. De bestuurders van de enclaves hadden de Marokkaanse autoriteiten graag willen aansporen de grenzen strenger te controleren. Verder hadden ze Zapatero willen wijzen op de tekortkomingen in het immigratiebeleid van zijn regering.


De regering-Zapatero heeft het afgelopen anderhalf jaar fors geïnvesteerd in elektronische alarmsystemen, verkenningshelikopters en patrouillevaartuigen om illegale immigratie via de zuidelijke regio Andalusië en de Canarische eilanden af te remmen. Daarbij werken de Spaanse autoriteiten nauw samen met Marokko.

De maatregelen zijn niet zonder resultaat gebleken. De krant El Paìs berichtte donderdag op basis van cijfers van Madrid dat de illegale immigratie naar Andalusië in anderhalf jaar tijd met 24 procent is afgenomen. Voor de Canarische eilanden was zelfs sprake van een daling met 55 procent.

In een door de krant El Mundo georganiseerd debat wezen bestuurder Juan José Imbroda van Melilla en zijn collega Juan Jesús Vivas van Ceuta er deze week fijntjes op dat voor deze enclaves van een succesvolle samenwerking met Marokko geen sprake is. Bovendien lijkt het erop dat dat illegale migratie naar Spanje via de enclaves voor veel Afrikanen aantrekkelijker is geworden door de strengere controles aan de kusten van Andalusië en de Canarische eilanden.

Imbroda en Vivas vermoeden dat de grotere toestroom van Afrikanen uit landen ten zuiden van de Sahara ook verband houdt met het nieuwe immigratiebeleid van de regering-Zapatero. Madrid introduceerde eind vorig jaar een amnestieregeling voor illegalen die al twee jaar in Spanje zitten en zeker één jaar in het land hebben gewerkt. Imbroda en Vivas stellen dat de regeling een grote aantrekkingskracht heeft op Afrikaanse gelukszoekers. Volgens bronnen bij de politie hebben dit jaar al ruim 12.000 Afrikanen de grensovergang in Melilla tussen de enclave en Marokko bestormd met het doel Spaans grondgebied te bereiken.

Imbroda liet in het debat van El Mundo weten dat als Marokko niet actiever wordt bij de grenscontroles op Afrikanen die uit het gebied ten zuiden van de Sahara komen, de Spaanse regering maar kordater moet optreden. "Als sprake is van een schending van de soevereiniteit, is het aan het leger om de migranten terug te drijven", aldus Imbroda. Hij voegde eraan toe hij begrip heeft voor de Afrikanen "die komen om een nieuwe, betere wereld te zoeken".

http://www.telegraaf.nl/buitenland/article26200501.ece