-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Hamou

#2
volgens mij is het miloud chaabi

http://fr.wikipedia.org/wiki/Miloud_Cha%C3%A2bi
#3
Amazigh keuken / Re: Hoe maak je mammita?
18/09/2010 om 01:14:43
Hoe maak je mammita?
mamiat wordt van gietijzer gemaakt en is bijna of nooit van plastic
#4
Uit DNA-onderzoek blijkt dat de Duitse Führer Adolf Hilter verwant was met Somaliërs, Joden en Berbers. Dat staat deze week te lezen in het tijdschrift Knack. Door het DNA van familieleden van de Führer te analyseren, kon men de zogeheten 'haplogroep' van Hitler bepalen. Die geeft prijs waar Hitlers voorvaders vandaan kwamen en met wie hij verwant is.
Opzienbarend is dat Hitler tot de haplogroep 'E1b1b' blijkt te behoren, die weinig courant is in Duitsland en West-Europa. Die 'genetische vingerafdruk' komt veel vaker voor in het zuiden: bij 25 procent van de Grieken en Sicilianen, en bij maar liefst 50 à 80 procent van de Noord-Afrikanen.

Haplogroep E1b1b komt het frequentst voor bij de Berbers en daarnaast ook in Somalië. Opvallender nog is dat de haplogroep van Hitler de op één na vaakst voorkomende haplogroep is bij de Asjkenazische Joden.

Die kwestie wordt pas echt fascinerend als je ze afzet tegen het wereldbeeld van de nazi’s, waarin zo’n extreem belang werd toegekend aan begrippen als bloed en ras, zo staat te lezen in het tijdschrift. Hitlers bezorgdheid over zijn eigen afkomst blijkt niet onterecht. Uit het onderzoek van Knack blijkt dat hij zelf niet 'raszuiver' of 'arisch' was.

Journalist Jean-Paul Mulders spoorde in het verleden verwanten van Hitler op in Oostenrijk en de Verenigde Staten. Hij rekende onder andere af met de hardnekkige mythe dat Hitler tijdens de Eerste Wereldoorlog een zoon zou hebben verwekt bij een jonge Française.

De standaard  17 augustus 2010
#5
Filosofie / Re: De vrijheid van de mens
01/04/2010 om 21:48:23
Je kunt beter niets weten over de vrijheid anders ontdek je gauw dat je die niet hebt.

#6
Babbelhoek / Re: De Maya kalender
28/02/2010 om 22:13:43
'Wereld vergaat pas in 2220'


AMSTERDAM - De profetie dat de wereld in december 2012 vergaat is gebaseerd op een rekenfout. Als de onheilstijding al werkelijkheid wordt, zal dat pas in 2220 zijn.
Dat zeggen wetenschappers in het novembernummer van het tijdschrift NWT Natuurwetenschap& Techniek.

Wie op Google 2012 intikt krijgt 189 miljoen hits, waarvan de meeste gaan over het einde der tijden of over het aanbreken van een nieuw spiritueel tijdperk.




Mayakalender

De onheilsprofeten en newage-aanhangers baseren zich op de Mayakalender. Die zou aflopen op 21 december 2012. De zwartkijkers gaan er van uit dat onze tijd er dan op zit en de wereld vergaat.

Recent onderzoek van archeologen, astronomen en wiskundigen laat echter zien dat die datum helemaal niet klopt. De kalender van de Maya's loopt pas een kleine twee eeuwen later af, aldus NWT.

Het probleem is dat het Zuid-Amerikaanse indianenvolk de Maya's niet één maar vier kalenders hanteerde, die allemaal even ingewikkeld waren.

Bovendien hadden de Spaanse overheersers destijds alle geschreven teksten over de jaartellingen verbrand. Wat overbleef waren in steen gebeitelde aanwijzingen.


GMT

Het ging mis bij de vertaling van de Maya-kalender naar de Greenwich Mean Time (GMT) , de huidige standdaardtijd. De Duitse aardwetenschapper Andreas Fuls rekende het nog eens na en concludeerde dat het einde van de Maya-kalender pas in 2220 valt.

En hij gaat er van uit dat de telling dan gewoon weer bij het begin begint. De Maya-'eindtijd' zou daardoor sinds het ontstaan van de aarde al zo'n 150.000 keer moeten hebben plaatsgevonden.

De meer spiritueel ingestelden geloven dat op 21 december 2012 de kosmische hemelpoort openzwaait. De zon klimt dan naar zijn hoogste punt en staat dan gelijk aan de denkbeeldige evenaar van de Melkweg.


New age

Het zou maar eens in de 25.800 jaar gebeuren dat de zon dat doet tijdens de winterwende. Astronoom Louis Strous van de Universiteit Utrecht is nuchterder dan de new age-aanhangers.

''Dit gebeurt elke paar duizend jaar weer'', zegt hij. Bovendien bestaat er helemaal niet zoiets als een exacte 'evenaar' van de Melkweg, aldus Strous in NWT.

Hoe de wereld zal vergaan als de onheillsprofeten wel gelijk hebben is te zien in de speelfilm 2012. Regisseur Roland Emmerich heeft op gebied van special effects alles uit de kast gehaald om de rampspoed uit te beelden.

Vanaf 11 november draait de Hollywood-productie in Nederland.

© ANP 

nu.nl
#7
Een autonome Rif als verre droom

Al Hoceima/Nador -  Koning Mohammed VI van Marokko pompt 46 miljard in de ontwikkeling van het noorden. Sommige inwoners van de Rif willen meer dan geld alleen.

In file trekken half juli de bewoners van kleine dorpjes in het noord-Marokkaanse Rif-gebergte naar Al Hoceima, een grote stad aan de Middellandse Zee.

Uit de ramen van hun auto’s steken rood-groene Marokkaanse vlaggen en langs de schoongeveegde straten wapperen er nog meer. In Al Hoceima voegen de reizigers zich bij de duizenden toeschouwers die al staan te wachten op de man voor wie al dit eerbetoon is bedoeld: koning Mohammed VI.

Het grote plein in hartje Al Hoceima blikert in de zon. Maar even verderop gebeuren op een ander pleintje hele andere dingen. Op een terras praten mannen over een symposium over autonomie voor de Rif, dat binnenkort in Al Hoceima wordt gehouden. Los van Marokko wil niemand, maar ze dromen van het Spaanse bestuursmodel, waarin regio’s beschikken over een eigen regering en parlement.

Het gonst dezer dagen in de Rif van de activiteiten. De koning intitieert het ene na het andere project, dat het gebied moet opstuwen in de vaart der volkeren. De koning heeft nog maar net de eerste treinverbinding naar Nador geopend, die het noordoosten van Marokko ontsluit, of hij is alweer in Al Hoceima om zijn zegen te geven aan een busstation.

Tot 2025 pompt Marokko 46 miljard euro in de ontwikkeling van het noorden, aldus de Marokkaanse krant Al Massae.

Intussen is er een Beweging voor de Autonomie van de Rif actief. ‘De koning wil en doet van alles, en dat is goed’, zegt Rachid Raha, een van de aanhangers van de autonomiegedachte. ‘Maar de regering houdt de oude gewoontes in stand: corruptie, bureaucratie. Wij hebben daar last van, want alles wat wij hier willen beginnen, loopt via de hoofdstad Rabat. Laat de mensen in de Rif verantwoordelijk zijn voor hun eigen regio.’

De bemoeienis van de koning met noord-Marokko en het streven naar autonomie zijn twee reacties op hetzelfde: de verwaarlozing van dit gebied sinds 1959. In dat jaar liet de vorige koning Hassan II een opstand tegen het regime met napalm en moordpartijen onderdrukken. Daarna liet hij de Rif aan zijn lot over en verarmde de streek.

Vanaf de jaren zestig trokken honderdduizenden Riffijnen naar Nederland, België, Duitsland en de laatste jaren naar Spanje, waar ze werk zochten dat in hun eigen regio niet bestond.

Het geld dat zij in Europa verdienden, werd voor de Rif een belangrijke bron van inkomsten, naast de verbouw van cannabis en de handel in smokkelwaar van en naar de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla.

Nog steeds zijn sporen van de decennialange achterstelling te zien. Buiten de steden is de Rif ruig. Sommige bergdorpen zijn amper te bereiken en ze hebben elektriciteit noch stromend water. Hier en daar staan midden in de wildernis kleine paleisjes die de emigranten hebben laten neerzetten, maar verder lijkt er sinds de Middeleeuwen niets veranderd. Ezel en paard zijn normale vervoermiddelen.

Maar er is ook te merken dat koning Mohammed VI bij zijn aantreden tien jaar geleden een rigoureuze breuk met het beleid van zijn vader heeft gemaakt. De kustplaatsen Tetouan, Al Hoceima en Nador zijn opgeknapt. Overal zijn nieuwe tweebaanswegen aangelegd en er wordt nu gewerkt aan een snelweg van Fez naar Oujda, helemaal bij de Algerijnse grens.

‘Het is ondenkbaar en zelfs suïcidaal ons af te snijden van het noorden’, schrijft het Marokkaanse tijdschrift l’Observateur. De belangrijkste handelspartner van Marokko is de Europese Unie en wat ligt het dichtste bij? Het noorden.

Maar er is nog een reden waarom Marokko dit gebied wil ontwikkelen. Marokko wil de Spaanse enclaves Ceuta en Melilla ‘verstikken’, zoals meerdere Marokkaanse media melden. Voor Marokko zijn Ceuta en Melilla bezette gebieden, die eens moeten worden teruggegeven. In de Marokkaanse filosofie kunnen zij alleen bestaan door de illegale handel met omringende contreien.

Als de werkgelegenheid in noord-Marokko nu toeneemt, wordt de smokkelhandel overbodig en komen de economieën van Ceuta en Melilla vanzelf stil te liggen. Pal naast Ceuta is al de haven Tanger Med gebouwd en pal naast Melilla komt nu eenzelfde complex.

Allemaal prima, vindt Rachid Raha, maar het is niet genoeg. ‘De nieuwe bedrijvigheid in de Rif komt van buiten, de grote maatschappijen in de Rif hebben hun hoofdkantoor in Casablanca. Zij nemen hun eigen personeel mee.’ En dus blijft volgens hem het werkloosheidspercentage in het noorden hoger dan 20 procent. ‘Kijk om je heen hoeveel jongeren hier op straat hangen’, zegt hij.

Raha is president van het Amazigh Wereldcongres, dat zijn basis in Frankrijk heeft. Amazigh is het politiek correcte woord voor Berber. Die benaming is uit de gratie geraakt, omdat het zou afstammen van het Griekse woord ‘barbaros’. Raha is een van de mannen die zich bemoeien met het komende autonomiesymposium in Al Hoceima, opdat er een einde komt aan de marginalisatie van de Rif, aldus Raha.

In dat streven speelt nog iets mee: de erkenning van de Berbertaal die in de Rif wordt gesproken, verklaart Mohamed Ziani, een plaatselijke beroemdheid die in meerdere Amazigh-organisaties zit. Sinds 2003 hebben scholen de mogelijkheid Tamazight te geven, de verzamelnaam voor de drie Marokkaanse Berbertalen, maar de Riffijnen herkennen hun eigen variant daar onvoldoende in. ‘Wij willen zelf bepalen welke taal wordt gegeven’, zegt Ziani.

Is het niet gevaarlijk om zelfs maar het woord autonomie in de mond te nemen? Marokko is vrijer en opener geworden, maar het is voor het eerst sinds decennia dat het A-woord weer klinkt in de Rif. ‘Er zijn rode lijnen’, erkent Ziani. ‘En die respecteren wij. We hebben het nooit over het koningshuis. Sommige mensen hier zeggen dat van Marokko een Berberstaat moet worden gemaakt, omdat de meerderheid niet Arabier, maar Berber is. Maar dan nog vinden ze dat de koning moet blijven, omdat hij een Berbermoeder heeft.’

Volgens Raha kan hij in het huidige Marokko zijn ideeën rustig uitdragen, maar hij wordt wel gecontroleerd. Zo weet hij zeker dat de ontmoeting tussen hem en de schrijfster van dit artikel bij de geheime dienst in Nador bekend is. ‘Ik heb geen bewijzen, maar ik ben ervan overtuigd’, zegt hij.

En krijgen de ideeën over zelfbestuur bijval? ‘Het is nog een vraagstuk voor de elite. We zijn niet zover dat we de massa hebben gemobiliseerd’, erkent Raha. Dat zou ook nog wel even kunnen duren. Overal in de Rif bieden drugsdealers hun waar aan. ’s Ochtends vroeg hangen mannen al aan de kifpijp.

‘Ga toch weg met die autonomie’, zegt een garagehouder in Targuist, een plaatsje onder Al Hoceima. ‘De meerderheid is hier analfabeet en zit te blowen. Als ik er niet met mijn neus bovenop sta, wordt er niet één auto gerepareerd.’


de Volkskrant: reportage van Greta Riemersma 13 augustus 2009
#8
Steeds meer Marokkaanse Nederlanders worden in Spanje op doorreis naar Marokko overvallen. ‘Dit jaar zijn al tussen de dertig en veertig incidenten gemeld’, zegt Farid Azarkan, directeur van het Samenwerkingsverband van Marokkaanse Nederlanders (SMN). ‘Veel meer dan in andere jaren.’

Hij leest voor uit e-mails die SMN ontving van slachtoffers. ‘Vier personen rijden in een moderne auto. Ze zijn doodmoe, zetten de auto langs de weg, gaan slapen. De volgende ochtend staat de achterklep open. Alle spullen weg, inclusief de papieren.’

Allerlei trucs worden toegepast: de nepagent die auto’s staande houdt, de gestrande automobilist die â€" huilend â€" om hulp smeekt en toeslaat zodra je uit de auto stapt. De nepmonteur die hulp biedt. Het verbranden van autobanden langs de weg waardoor de automobilist uitstapt en wordt beroofd.

Het SMN heeft minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) gevraagd zijn Spaanse collega aan te spreken op de praktijken en om een waarschuwingscampagne te starten.

De ANWB ziet ook dat Marokkaanse Nederlanders vaker worden overvallen. ‘Zij zijn nu ook doelwit’, reageert woordvoerder Ad Vonk van de ANWB. Hij zegt dat de eerste generatie migranten in oude auto’s reed, die niet bepaald met waardevolle spullen waren volgeladen. Daar was weinig te halen.

Vonk: ‘De tweede en derde generatie is welvarender, heeft duurdere auto’s, gaat ook langdurig op vakantie, heeft cadeaus bij zich voor familie en wellicht spullen voor de woning in Marokko.’

Bendes weten wanneer en op welke routes ze die stroom Europese Marokkanen kunnen verwachten. Vonk: ‘In migrantenkringen wordt wel geadviseerd een andere route te nemen, bijvoorbeeld via Granada. Dat heeft geen zin. Ook daar vallen ze op met hun mooie auto’s en Europees kenteken.’

Volgens Vonk is gerichte voorlichting nodig. ‘Informatie verstrekken over normale preventie.’ Azarkan zegt dat de alertheid toeneemt. ‘Auto’s worden uitgerust met een alarm en een ingebouwd kluisje.’ Besmuikt: ‘Het is wellicht ook een teken van integratie.’

Gepubliceerd op 17 juli 2009      de Volkskrant
#9
Filosofie / Re: Het Lot?
28/04/2009 om 23:38:42
Als er niets gebeurt, zou er geen lot plaats vinden, lot heeft iets nodige om te bestaan dat al bestaat en daarom bestaat het niet 
#10
 
Zolang de Marokkaanse overheid de namenlijst blijft hanteren, kan de Nederlandse overheid ons net zo goed van dienst zijn door desgewenst informatie te verschaffen wanneer je je kind gaat inschrijven bij de burgerlijke stand, want volgens mij kun je ook altijd aangeven dat je je kind niet bij de Marokkaanse autoriteiten wilt aangeven en dus verder niet met de namenlijst van doen hebt.
[/quote]

Zolang de Nederlands overheid ( gemeenten)de namenlijst blijven hanteren weken zij interdict met de discriminerende  lijsten waar enkel allen goed Arabisch klinkende namen worden toegestaan

De Marokkaanse overheid is niet onder de onderuk van de Imazighen wat zij er van vinden ( anders hadden ze dat nooit gedaan) zij weten dat de Imazighen helaas geen vuist kunnen maken, wel is het storende dat er Europeanen er aandacht aan schenken..  aangezien marokko doet  overkomen als  democratische land waar mensenrechten worden gerespecteerde en daar hebben ze hun mond vol van bij ieder bezoek van een simpele europeesche parlementariër.
#11
Friese Berbers in actie voor Marokkaanse Berbersdé Weekkrant Fryslân
02 feb 2009 print dit artikel 

LEEUWARDEN - Twintig Friese vrouwen met de voornaam Berber protesteren bij de Marokkaanse regering tegen het voornemen in Nederland wonende Berbers te verbieden hun kinderen een Berberse voornaam te geven.

Foto: dé Weekkrant Fryslân
“Als Friese Berbers vragen wij u te respecteren dat Berbers, en zij alleen, de naam van hun kind kiezen”, schrijven de vrouwen in een brief aan de regering in Rabat. Vorige week verordonneerde de Marokkaanse regering dat Berberse voornamen in strijd zijn met de ware islam. Topambtenaar Idris Bajdi, van het Marokkaanse ministerie van Binnenlandse Zaken, zei in Trouw (28 januari 2009): “Wij verbieden Berbernamen omdat zij in tegenspraak zijn met de identiteit en omdat ze de deur openen voor verspreiding van betekenisloze namen”. In hun brief reageren de Friese Berbers verontwaardigd: “U oordeelt hard over de betekenis van namen, stelt uw normen boven die van de Berbers (of van de Friezen, de Nederlanders, of Engelsen) en probeert daarmee de - in uw ogen - ware islam dwingend op te leggen. Maar oprecht geloof is niet af te dwingen. Bovendien mengt u zich in Nederlandse staatszaken”. De vrouwen zullen de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken, de heer Verhagen, vragen de ambassadeur van Marokko in ons land te wijzen op de Nederlandse gewoonten en rechten in dezen. Tûmba, het Friese centrum voor wereldburgerschap en gelijke behandeling, nam het initiatief tot deze actie.

#12
Palm Invest huurde dure prostituees in

........Alle prostituees die voor Palm Invest in Doebai actief waren, hebben volgens Engelsman de Marokkaanse nationaliteit...........


do 11 dec 2008 De Telegraaf

#13
Filosofie / Re: bio-industrie en halal
07/11/2008 om 17:59:07
Citaat van: Inuit op 07/11/2008 om 08:25:30
Maarom zou vlees eten per definitie in strijd zijn met islamitische richtlijnen/wetgeving? Graag wat toelichting op je reactie.

Na mijn weten is islam een religie, die streeft naar een balans tussen mens dier en natuur.
Al de 3 eenheden behoren tot de schepping van God volgens de islam.
De mens heeft als enige een bevoorrechte positie gekregen door zijn denkvermogen.
De mens heeft om die reden ook een taak er bij gekregen vanwege zijn denkvermogen om de balans niet verder te verstoren.
Mede door te doen en van de mens is de planeet aarde steeds in verval geraakt van haar eigen Ecosysteem. En het eten het van vlees draagt zeker bij de verdere verstoring.
Zeker als je weet dat 20 tot 30 procent van de opwarming van de aarde is te wijten aan het door vee geproduceerde methaan.
Dit vee kan ook minimaal een factor 1000 kleiner worden als we er voor kiezen om geen vlees eten, en bovendien het voer voor dit vee gaat ook ten kosten van Andre landbouw die sommige mensen hard nodige hebben.
En als je aan de wetten van de islam houdt dan is het verstandige om geen vlees te eten. of het haram is, dat is een vraagteken, het is zeker niet haram als je het niet eet,  en de mens kan zeker ook zonder. En ik heb het niet eens over het dierenleed.
#14
Filosofie / Re: bio-industrie en halal
06/11/2008 om 22:39:01
Citaat van: Inuit op 01/09/2006 om 19:52:56
Hoe halal is het vlees van de bio-industrie eigenlijk?
Het wel of niet halal zijn van vlees betekent niet alleen een gebed opzeggen bij het aanbrengen van de snede in de halsslagader van het te slachten dier. Het bestrijkt veel meer dan dat. Het heeft ook te maken met hoe het dier behandeld wordt tijdens zijn leven en zijn dood (slachtproces). Hierdoor kunnen we ons denk ik serieus afvragen of vlees afkomstig uit de bio-industrie wel uberhaupt halal kan zijn.

Hoe denken jullie hierover?

Is het überhaupt halal om vlees te eten (ook biologische), als je  hem toch niet nodige hebt.
#15
Heb jaren gewerkt in marokko tijdens mijn kinderjaren, toen ik 12 jaar was wilde ik graag als automonteur werken maar de garage houder waar ik  (solliciteerde) vond mij toen al te oud. kinderen van die leeftijd konden de heel motor uit elkaar halen en terug zetten zonder hulp volgens hem.
de jaren daarna heb  alle soort werk gedaan van "knecht" in een boerderij tot straat verkoper.
Werk als  schoenenpoetser heb ik nooit gedaan daar voelde ik me te trots om de schoenen van een andere te poetsen.