-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - masin

#1
Tamza, jij mag de  Nederlandse vertaling doen.

N tqadam cam
#2
Citaat van: Uchan op 09/09/2004 om 22:36:00
azul eyoema...

er is inderdaad haast geen familie die geen kkpatient heeft. terwijl de joden nu nog steeds enorme geldbedragen opstrijken, wegens het leed dat ze aangedaan is door de duitsers. als ik me niet vergis is ethiopie het eerste volk dat met gifgas is aangevallen, en daar heeft ook nooit iemand het over. wij zijn de enigste die in mijn ogen dit onderwerp naar de voorgrond kunnen schuiven. maar ik weet nie hoe, een begin zou kunnen zijn dit onderwerp bij de iriefien zelf aan te kaarten. ik ben trouwens blij dat je hier over begint, ik zelf was het al bijna vergeten , en dat is zeker geen goede zaak!!

Om te beginnen moeten we onze omgeving, familie, vrienden en ook zeker Nederlanders intensiever inlichten waar deze oorzaak van die ramp ligt. En hun moet ook vertelt worden dat in Marokko meer dan 60% van de kank- erpatienten uit het
Riffijnse Noorden komt, plus het bijhorende verhaal van de gifgasaanvallen want ik heb gemerkt dat Irifian door onwetendheid zich niks van de verschrikkelijke gebeurtenis aantrekken. Velen hebben geen flauw idee dat de gifgassen de oorzaak zijn van de explosieve stijging van kan*ker in de Riffijnse bevolking. 

Ten tweede moet er hier in Nederland een Riffijnse vereniging opgericht worden van hoogopgeleide Riffijnen, die als taak moet hebben om te pleiten voor een gerechtelijk onafhankelijk onderzoek, naar de verschrikkelijke gebeurtenis van die tijd en zich moet inzetten voor compensatie voor ALLE slachtoffers van de volkerenmoord door de Spanjaarden op de Heldhaftige Riffijnse bevolking.

Misschien heeft iemand betere ideeën?
#3

Salaam

Het is algemeen bekend dat Riffijnen langzaam maar zeker nog steeds worden uitgeroeid  door de misdadige Spaanse gifgasaanvallen die in 1925 ons Riffijns volk duizenden ( sommige hebben het over honderdduizenden)  het leven heeft gekost. Het is een schande, dat ondanks de zichtbaarheid van de vele geschiedkundige berichten over die periode en natuurlijk de vele Rif kankerpatiënten er zo weinig over wordt gediscussieerd. Zowel onderling als op welk ander niveau dan ook. We brengen het ook bij niemand onder de aandacht dat Spanje verboden gifgas heeft gebruikt op onschuldige vrouwen en kinderen. Het lijkt ons niet te interesseren!
Elke Riffijnse familie heeft wel minstens 1 aan kan kerlijdend familielid of wel iemand aan die ernste ziekte verloren. Het is zo wijdverspreid dat we het gewoon niet kunnen ontkennen!

Het is spijtig te moeten constanteren dat Irifian die criminele gifgasaanvallen naar de achtergrond hebben verdrongen, er niet meer over praten, en het als iets uit het verleden beschouwen terwijl we nog steeds bij bosjes er door sterven. We moeten voor onze rechten opkomen daar de "Marokkanen" niet iedereen als "marokkaan" beschouwen, anders hadden ze ons wel geholpen om Spanje compensatie te laten betalen aan de vele duizenden nog steeds lijdende Riffijnse bevolking!


Islamonline heeft er een artikel over geschreven wat zeker de moeite waard is om te lezen

http://www.islamonline.net/English/News/2004-09/08/article07.shtml
#4
Citaat van: Chichung op 26/08/2004 om 18:20:13

Marokko zit vol met oude steden, de marokkaanse overheid laat geen mensen toe om onderdoeken te doen... waarom ze het in Sahara wel doen en ook nog eens naar buiten brengen, zal wel een of andere politiek bedoeling hebben.

Jah, om te bewijzen dat de Sahara altijd bij Marokko heeft gehoord. Marokko gebruikt het Tamazight alleen als het haar uitkomt.
#5

Berberles voor Goudse christenen

Gouda - De christelijke werkgroep Van Berbers tot buren heeft het initiatief genomen om cursussen Berbers te faciliteren voor Goudse christenen.
Deelnemers proberen op deze manier gemakkelijker in contact te treden met Marokkanen in de Goudse christenen.

Volgens Jan Smits van de werkgroep is het primaire doel niet om Marokkanen te bekeren tot het christendom.
"Maar ons streven gaat wel verder dan alleen het leggen van een vriendschappelijk contact met de Marokkaanse buur. Het blijft een verlangen om hen te laten delen in ons geloof. Moslims kennen Jezus ook vanuit de koran. Wij zouden hun willen meegeven, dat hij naast een belangrijke profeet vooral ook onze Verlosser is".
De cursus, die ook door niet-christenen is gevolgd, wordt gegeven door de Marokkaanse docent Ramdani, verbonden aan de Tilburgse universiteit.
"Hij doet dat op zeer deskundige wijze. Toch is het zeker niet zo dat de cursisten de taal nu vloeiend spreken. Maar het kan helpen om het ijs te breken. Zelf heb ik als hulpverlener in Oezbekistan gewerkt en daar merk je dat het geweldig is als mensen de moeite doen om maar een paar woordjes van jouw taal te leren".
Smits heeft ondervonden dat er veel bij Marokkanen naar boven komt, als ze in de eigen taal worden aangesproken.
"Ze zien het als een enorme blijk van belangstelling.
In Nederland, maar ook in het eigen land, wordt de Berberse taal en cultuur nauwelijks getolereerd. Vaak beginnen mensen direct over hoe hun leven nu eigenlijk is in Nederland. De kennis van de taal, hoe matig ik die nu ook beheers, schept toch een vertrouwensband".
De Goudse Martine van Erk, die de taalcursus voor beginners heeft gevolgd, zegt zich vooral te hebben willen inleven in Marokkanen.
"Ik heb wel wat negatieve reacties gehad, in de trant van: laat hen eerst maar goed Nederlands leren. Natuurlijk is dat ook belangrijk, maar ik denk dat velen het hiet al moeilijk genoeg hebben. Er bestaan veel vooroordelen en ik wilde daar eens doorheen breken", aldus Van Erk.
Een groot deel van de deelnemers heeft de cursus uiteindelijk niet helemaal afgemaakt. Van Erk is daar wel in geslaagd.
"De lessen waren extra interessant, omdat er over meer dan alleen taal werd gesproken. Hoewel lang niet alle cursisten een christelijke achtergrond hadden, kon daar wel over worden gesproken. De docent legde bijvoorbeeld iets uit over islamitische feestdagen, waarop de Goudse christenen konden reageren door te vertellen hoe wij bidden en osn geloof beleven".
Vorig jaar zijn twee cursussen voor beginners gestart, in het najaar volgt een lessenreeks voor gevorderden. Smits:
"Vanuit de christelijke werkgroep Van Berbers tot buren willen we in november ook weer een driedaagse cursus over de islamitische cultuur en religie verzorgen voor geïntresseerden. Vorig jaar heeft een dergelijke cursus 37 christenen uit de Goudse regio getrokken. Tijdens die drie dagen ligt de naduk niet op de taal, maar op de achtergrond van hier verblijvende moslims".

#6

Ik was nog een peuter, maar kan me nog goed  herinneren hoe een militaire vrachtwagen een paar meter van me vandaan stopte, en de lading soldaten bewapend met machinegeweren op de demonstranten afstormden.

Inderdaad een datum die het gezicht onthulde van een crimineel, racistisch, Marokkaanse  regime.
#7
Plaatsen / Re: Bezienswaardigheden in de Rif
05/09/2003 om 18:06:02
CiteerHet mooie landschap en de bijzondere bronwater van Ain Hamra( Tarra tazagout) in Geznaya omgeving van Aknoul.
Daar zou ik wel een keer bezoek aan brengen, echt een mooie dorp, ik kom er zelf vandaan.

Het mooie landschap en de bijzondere bronwater van Tarra tazagwagt ( ain hamra ) in Ayt gzanayan omgeving van Aknoul.
Daar zou ik wel een keer bezoek aan brengen, echt een mooie dorp, ik kom er zelf vandaan.


Ma zrith min kigh? :)
#8
Plaatsen / Re: nadoria
15/10/2003 om 23:27:32

Melia, Nador (Nathou) is absoluut een stad van Irifian en hoort bij Arif en bij niemand anders!
Oujda was en is een grensstad van Arif..Wejheth Da ( wacht hier )
#9

Het is AYT Bouiach en geen BENI bouiach!!

#10

Citeerecht geen mensen uit tazaghine????
wat jammer nou.....

heheh... cham weha ithin i zedghen.
#11
Plaatsen / Re: Metalsa. de gekste..!!!!!
30/09/2003 om 18:17:43

Oulad...is dat geen arabisch??
#12

Heel mooi chiefwip!
#13
Poëzie / Re: bundel van L_L gedichten.
23/02/2004 om 22:04:28

Citeerthanks honey..hier heb je er nog 1;

 Â   
ik heb je op jonge leeftijd verlaten
ergens anders een leven opgebouwd
een land waar ze ons nu haten
en niemand ons meer vertrouwd

opgegroeid tussen de niet wetende
het verschil tussen amazigh en arabisch marokkaan
maar gelukkig imazighen kennende
blijven we sterk in onze schoenen staan

alleen zijn er natuurlijk altijd wel een paar
die het bewustzijn van identiteit zijn verloren
en dit snel groeiende gevaar
moet gauw de grond in worden geboren

er is geen plaats meer voor tolerantie
het heeft nu lang genoeg geduurd
en al zijn we in ons eigen land op vakantie
worden er allerlei vreemde talen op ons afgevuurd

tegen de onderdrukking en vernedering zeg ik nu STOP
ik ben t nu zat en eis mijn recht
mijn stem fluistert niet meer maar hoor je hard op
want het is mijn taal en land waar ik voor vecht....
 

                 very beautiful 8)

#14
blaabla, media dit en dat,pffff moe wordt ik er gewoon van.
Broeders Irifiyan. Het probleem ligt niet helemaal bij hun, het is ook voor een groot deel onze schuld. Wij komen niet voor onze rechten op, de Gearabiseerde berber maakt daar dankbaar gebruik van. Its a simpel.

de oude Irifiyan zullen sterven, en de jongeren zullen vergeten...denken ze.

NO WAY!
#15

CiteerVeel mensen denken dat Milouda uit alhoceima komt maar het is niet zo ze woont er wel en ze komt uit nador.

Nee, Milouda komt oorspronkelijk uit Hosima, maar woont nu in Nathou.
Luister maar eens naar haar muziek (niet de latere) het is traditionele Ayth wayagher muziek. Haar latere albums heeft ze wel gemixt met andere stylen van Arif.