-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Ghost

#1
Azul,

Kijk dat zijn nog eens bruikbare schrijfwijzers. Point taken, ik probeer door fonetisch te schrijven in de buurt te komen maar nog genoeg te leren.

Marcouch is dat een verbastering van Marakuch? Tamurt n Akuch?

Tanmirt

#2
Azul,

Ben geen fan van de politieke stijl van Marcouch en zeker niet van zijn gedecimeerde partij maar dit doet hij toch heel goed. Niet om te azijnpissen maar ik hoorde veel overbodige Arabische woorden, mesmuh ipv zemadh bijv. Wat zou er volgens jullie nog verbeterd kunnen worden?

Atigidh tfuxt bedoelde hij volgens mij atuyad di tfuxt, soms kwam het er wat hoekig uit. Maar nog altijd beter dan Abu Bruinhemd natuurlijk die niet verder komt dan Oum Kaltum odes.


https://m.youtube.com/watch?feature=emb_title&v=4TC9P06u9QU
#3
Azul,

Dat de gemiddelde Arifi zich niet herkent in het geschreven Tamazight (met welk alfabet dan ook) komt doordat ze gemiddeld de intellectuele capaciteit  bezitten van een papegaai. Over het algemeen komt uit de mond van een Riffijn niet meer dan Corona verwensingen aan het adres van de kufar. De laatste 5 jaar is de morele en mentale degradatie van Irifiyen versneld door een hang naar wahabistische pedofiele baardaap indoctrinatie, fokking iqubanen.

Mijn persoonlijke zoektocht naar connectiviteit met het Tamazight is solistisch. Dit is de realiteit. De gemiddelde Riffijn wil geen verhaal horen waarin de eigen identiteit meer of anders is dan stenenaanbidderij en andersoortig bedoeinisme.

Einde rant.

Ayuz
#4
Azul,

Dat er meerdere subvarianten van het Tamazight zijn staat niet in de weg aan verregaande standaardisatie.
Latijnse letters worden ook voor meerdere talen gebruikt, Catalaans is geen Frans en geen Spaans toch wordt het met dezelfde letters geschreven. Zolang Imazighen fonetisch uit de voeten kunnen met een woordenboek kun je ver komen. In de praktijk zal de meest dominante Tamazight variant leidend zijn, je hoeft niet vooraf te kiezen welke variant leidend is.

Ayuz

#5
Azul awma,

Ik ben niet lang actief op dit forum maar de Amazigh discussies lijken zich naar andere social media te hebben verplaatst. Like verslaving is makkelijke dopamine.

Verder denk ik dat de tweedeling van de Amazigh beweging uiteindelijk een gat in het midden laat. Als je door oudere threads scrollt zie je vaak dat de discussies vroeger of later op een tweespalt tussen de new born jihadis en vrije geesten uitliep. Het is logisch om te concluderen dat beide groepen zich nu meer in hun eigen straatjes bewegen waar de lange tenen niet in de weg zitten.

Volgens mij kunnen we inmiddels spreken van een slingshot effect, als je consolideert en de spanning opbouwt is dat een terugtrekkende beweging, de boel lijkt in te kakken. Maar recentelijk triggerde een zielige DENK politica (Nadia EL Ouh...nog iets) met opmerkelijk domme uitspraken over anhazi n arif de kruisboog. De bagger die zij en DENK op social media vanuit Riffijnse hoek over zich heen kregen was ongekend. Dit was voor het eerst dat de DENK/NIDA apologeten niet wegkwamen met de smoes, "niet zeuren, wij allemaal mushlim".

Keep up the fight.

Tanmirt
#6
Azul,

Tenzij er tot de vroege middeleeuwen niet veel verschil was tussen christendom en islam, waarbij de laatste niet meer was dan een non-trinitarische verbastering van de eerste en/of de Saracenen aanvankelijk niet kwamen om te bekeren maar om belasting te innen. Dan heb je alleen een shift of control van Byzantijnen naar Arabieren, voor zover er al control was in Noord-Afrika. De Arabieren zijn vrij snel weggejaagd, geloof dat de Grote Berberrevolte in 739 aD was en daarna zijn er nog wat Imazighen geweest die zichzelf tot profeet bombardeerden met eigen gebed, harem en vastenrituelen. Zelfs van de zogenaamde Kalief van Andalusie Abd al-Rahman I meen ik dat dat gewoon een Amazigh uit hogere elite of legerrangen was die is overgestoken naar Iberië en kalief pretenties aannam. Al die Ummayaden die ineens 5000 km verderop ten tonele verschijnen lijkt mij te veel broodje aap. Doet het wel altijd goed bij Imazighen, zelfs Abdelkrim el Khatabbi claimde chorfa te zijn maar zijn hoofd verraadt 100% Aith Bouiyach genen.

Wat ik opvallend vind is dat het Ibadi manunscript - dat in ieder geval van na de 11e eeuw dateert- geen  melding maakt van het gebruik van de Arabische taal in Noord Afrika, terwijl de Ibadis al erg oostelijk zitten, dat is nog ver weg van Arif. Ik denk niet dat er zoiets was als een 100% praktiseren van de islam tot voor 150/200 jaar geleden in Arif, simpelweg omdat bijna niemand kon lezen en mensen andere dingen aan hun hoofd hadden; honger, vetes met de buren, voortplanten etc. etc. Zelfs Tanger was 100 jaar geleden volledig Amazighophone.

De geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars en dat is al helemaal het geval als de verliezers niet eens kunnen schrijven. Hier ligt genoeg academisch veldwerk om een proefschrift over te schrijven maar uitsluiten dat het Christendom geen rol speelde in Arif lijkt mij vooralsnog een stap te ver.
#7
Azul,


Invloed van het Christendom moet er zeker geweest zijn in Noord-Afrika inclusief de Zenata stammen vanaf de Klassieke Oudheid tot de Middeleeuwen. Kijk ook even naar deze samenvatting van het boek «Kitab El Barbariyya»:

"D’un autre côté, que l’un des noms de Dieu ait été Ababay indique l’influence chrétienne sur cette civilisation, puisque les chrétiens sont les seuls à appeler Dieu leur Père, ou Abba, comme stipulé dans la Bible. Ce manuscrit contient donc, outre des informations sur le rite ibadite, des indications précieuses sur des éléments importants de la langue et de l’histoire amazighes."

http://www.irrij.com/2016/02/05/les-anciens-berberes-appelaient-les-arabes-iserghinen/?fbclid=IwAR2FCP_-Tq0Md9X3DdpSTB9lqoJNMss9etA1wvN3scltgavIyrZ-ma_VMTg


https://www.scribd.com/document/226658825/Kitab-Al-Barbariyya-Preprint-Libre

#8
Azul,

Wellicht wat handiger om met de conclusie te beginnen en daar een sluitende argumentatie voor te geven, dan kan ik daarna bepalen of ik nog behoefte heb om de rest van je proefschrift te lezen. Kennis delen is geen gunst, niet iedereen heeft beschikking over dezelfde bronnen, djmaradh.

Tanmirt

#9
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wattasiden

Deze  Imazighen hebben een burcht gebouwd vlakbij Nador maar dat was pas in 1435 nC. De burcht staat er nog, de plaats heet Tazuda. Overigens waren de Wattasiden moslims dat zal dus niets met een mogelijke christelijke invloed te maken gehad hebben. Ik lees op meerdere plaatsten dat de Iberisch-Visighotische architectuur en de Amazigh architectuur niet veel van elkaar verschilden, iets wat je duidelijk terugziet in Andalusische moskeeën, die vertonen volgens historici meer gelijkenis met Joodse en Noord-Afrikaanse bouwstijlen dan met Arabische.
#10
Citaat van: buɛluz op 16/08/2018 om 14:36:56

Nee, a VutÉ£mas-inu, dit had niet zo hoeven zijn. Jij had geen omgekeerde bewijslast hoeven te gebruiken voor jouw stelling, als je maar de juiste bronnen had geraadpleegd. Dan had je kunnen weten dat Ù,Ù,,عية / iqerεiyyen hun naam niet danken aan 1 specifieke bouwstijl, maar aan de bouw van 1 specifieke Ù,Ù,,عة = ṯaÉ£remt, die in 935 na Chr. is gebouwd.

Azul,

Dank voor jouw bijdrage. Kun je de bron vermelden en indien het u behaagt nog toelichten om welk bouwwerk het gaat?

Tanmirt
#11
Azul,

Dit zijn ook interessante stukken over christendom onder Imazighen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Donatism

En dit artikel over de invloed van Donatisme op islam en uit Noord-Afrika afkomstige Ibāḍī, Ṣufrī, and Khārijī stromingen die mede de huidige islam hebben gevormd.

https://storage.googleapis.com/wzukusers/user-27418862/documents/58d293f6c44d6yQ0yqp1/20%20Early%20Islam%20An%20Alternative%20Scenario%20of%20its%20Emergence%20-%20Korr%20Markus1.pdf
#12
Azul,

Onjuiste stellingen zijn het begin van een kloppende theorie.


Het woord "azulist" hoorde ik voorheen alleen bij mentaal beperkte relifundo's die Imazighen ad hominem wilden framen teneinde inhoudelijke discussies te voorkomen. Dat Imazighen die term tegenwoordig zelf gebruiken als scheldwoord onder elkaar is mij geheel vreemd, net zo lachwekkend als een valse nicht die iemand voor flikkertje uitscheldt.

Ik kom nog terug op dat Galiya van de chleuh onderdeel.

Taghaxd sram
#13
Azul,

In oudere literatuur worden Iqa3riyen aangeduid als Galîya. Nu staat mij bij dat er bij de chleuh ook een stam is die als Galîya aangeduid worden, correct me if I am wrong. Als we jouw theorie hanteren zou je in de zuidelijke regio ook kastelen moeten zien of er zou een associatie met kastelen/kasteeltjes moeten zijn.


Tegenwoordig kijk je sowieso tegen kastelen aan als je van Nador naar Hoceima rijdt, wat daar soms tegen de bergen aan huizen is gebouwd vertoont megalomane trekjes.
#14
Azul,

Ik heb weinig tot niets kunnen vinden over de combinatie Riffijnen en christendom. Wat me nog het meest bijstaat is de christelijke zendelingen die in het Tamazight vertaalde Bijbels en videocassettes uitdeelden bij de veerboot in Malaga.

De naam Ikar3iyen zal ouder zijn dan het christendom, maar dat is een inschatting kan het niet onderbouwen. Kun je toelichten hoe je aan dat kastelenverhaal komt? Wellicht biedt dat aanknopingspunten.

Waar wel veel over te vinden is, is de rol van Imazighen in het Romeinse Rijk, er zijn nogal wat Imazighen geweest die hoog zijn opgeklommen in de Romeinse hierachie, bijv. Quintus Lollius Urbicus die gouverneur van Britannie werd komend vanuit het huidige Algerije. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Quintus_Lollius_Urbicus   

https://en.wikipedia.org/wiki/Macrinus

Wat ik ook opvallend vind is dat er veel Noord-Afrikaans DNA is gevonden in Britannie uit de Romeinse tijd. Dit duidt erop dat de Imazighen al voor de islamisering zeer mobiel waren en zeker ook met het christendom in aanraking moeten zijn gekomen. Let op, dit was geen slavenhandel of handelaars die op pad waren, het gaat om Imazighen van hoge aanzien die mogelijk deel uitmaakten van de heersende klasse.

https://www.independent.co.uk/life-style/history/evidence-of-upper-class-africans-living-in-roman-york-1914553.html



#15
Citaat van: Vutɣmas op 31/07/2018 om 16:57:57
Azul,


Wat me heeft verbaasd is hoe Europeanen een soort monopolie positie op het christendom hebben gekregen. De 3 monotheïstische geloven komen wel af van lichtbruine mensen die afro-aziatische talen spraken. Ik heb dus nou ontdekt namen zoals ‘Jan’ en alle andere Europese varianten zoals Jean, Juan, Giovanni etc terug te voeren zijn op wat men in het Arabisch ‘Yahya’ noemt, en die moet natuurlijk dichter liggen bij de Hebreeuwse en Aramese versie.

Het christendom van de Arabieren en de Kopten moet toch dichter liggen bij de originele bron van het christendom. Misschien lijkt het alleen maar zo, van de monopolie positie, omdat ik in het Westen leef en ben opgegroeid en daardoor alleen maar blootgesteld ben aan de Westerse literatuur en theologie van het christendom.

ik denk dat het correcter is om van abrahamistische religies te spreken, er zijn wel meer monotheïstische religies. er was ook niet 1 Christendom, de Byzantijnen maakten er katholicisme van, de Grieken en Kopten gingen meer de non-trinitarische kant op, dus wat we vandaag de dag als Orthodox Christendom kennen. Die scheidslijnen zijn er nog steeds. Het woord Koran komt ook uit het Aramees, het betekent niets anders dan een gecanoniseerde verhalenbundel.  In de Koran zijn de non-trinitarische versies van christelijke verhalen en legendes overgenomen, dit duidt er sterk op dat de Ummayaden geen ander geloof brachten maar een eerder geloof wilden claimen, vandaar ook de drang om Jeruzalem te veroveren en daar het grootste bouwwerk van de Klassieke oudhied neer te zetten, The Dome of the Rock, door een Hadith erbij te bestellen waarin Mo op een ezel richting Jeruzalem vliegt werd de Arabische claim op Jeruzalem gelegitimeerd. De Ummayaden spiegelden zich aan de Byzantijnse keizers, drukten gouden munten in dezelfde stijl en zagen zich als vertegenwoordiger van God op aarde.   De Abbassiden spiegelden zich aan de Perzische Shahs met hun tuinen van Babylon.

Een Arabische christen zal het vast normaal vinden om namen als Yahya en Jhon naast elkaar te gebruiken omdat het Christendom geen sacrale waarde geeft aan de taal waarin de Bijbel verkondigd wordt in tegenstelling tot de islam.