Het verschil tussen de sjiieten en soennieten?

Gestart door Lezer, 21/08/2006 om 14:17:41

Lezer

Wat is het verschil tussen de sjiieten en soennieten?

Si_Y

Citaat van: 0x8000ffff op 21/08/2006 om 14:17:41
Wat is het verschil tussen de sjiieten en soennieten?

In de islam zijn twee hoofdstromingen: sjiieten en soennieten. Deze tweedeling in de religie ontstond meteen na het overlijden in 632 van Mohammed, de grondlegger van de islam. Die tweedeling is natuurlijk in strijd met de islamitische leer. Daarom zijn er nogal wat soennieten die volhouden dat de sjiieten helemaal geen islamieten zijn. Het voornaamste verschil tussen de twee groepen is dat volgens de sjiieten alleen de nakomelingen van Ali Ibn Abi Talib rechtmatige opvolgers van de profeet Mohammed zijn.

Volgens de groep die bekend zou komen te staan onder de naam soennieten had Mohammed geen opvolger benoemd. De opvolger van Mohammed heet in de islam de kalief. In Medina kozen de moslims na Mohammeds dood een opvolger. De strijd ging tussen twee schoonvaders van de profeet. De keuze viel op Aboe Bakr, de vader van Mohammeds favoriete vrouw Aisjah. De sjiieten menen dat Mohammed wel degelijk een opvolger had aangewezen namelijk zijn schoonzoon Ali Ibn Abi Talib. Hij was de man van Mohammeds dochter Fatima en de vader van zijn twee enige kleinzoons Hoessein en Hasan. Ali was bezig zijn schoonvader te begraven toen hij hoorde van de verkiezing in Medina. Hij besloot de keuze niet aan te vechten. Waarschijnlijk wilde hij een bloedige tweestrijd van moslims voorkomen. Na de dood van Aboe Bakr en vervolgens na de moord op Aboe Bakrs opvolger vroegen de moslims van Medina Ali het kalifaat te aanvaarden. Ali stemde met tegenzin toe. Tijdens zijn bewind waren er nogal wat opstanden, onder andere een waarin Aisjah een rol speelde. Uiteindelijk werd Ali vermoord door een lid van de sekte van de Charidjieten. Deze sekte ging uit van een letterlijke interpretatie van de koran. Islamieten die in hun ogen zondigden bedreigden zij met de dood.

Na de dood van Ali eisten zijn volgelingen dat Ali's nakomelingen hem op zouden volgen. Deze nakomelingen hadden volgens hen het goddelijke recht te heersen. De sjiieten van nu zijn de nakomelingen van de aanhangers van Ali.

De soennieten zijn van mening dat iedereen het leiderschap van de moslimwereld op zich kan nemen. De enige voorwaarde is dat de kalief toeziet op een juiste uitoefening van de regels van de islam.


Bron: http://www.cmo.nl/cc/cc-1/cc-4.html

Lezer

#2
Bedankt, maar dat is onvoldoend. Maar toch bedankt!
Ik discussieer nu met de lebaneze sjiieten, de admin. heeft een topic geopend waarin mijn stijl als isra-amerikaans beschouwt, maar zonder te verwijzen naar mijn naam [het is toch niet op mij bedoeld]. Grappige sjiieten :D

Botermes


Timarzgha

assalaam,
De overeenkomsten zijn arrogantie, en bijdrage en veroorzaking van de delingen binnen de islamitische Ummah.
Ook mensen die hun promoten, en hen steunen.
Moge Allah swt hen daarvoor straffen, ik weet dat het niet de vraag was maar moest er even uit sorry :)
De verschillen zijn miniem, maar uitvergroot voor eigen ego.

Timarzgha

#5
Assalaam,
Ik kan eigenlijk best begrijpen dat sommige shietische sites, soenieten de toegang willen weigeren.
Ben inmiddels op de hoogte van de uitspraken van een belangrijke soennietische geleerde uit saoudie arabia.
Deze verklaard dat het toegestaan is voor soenieten om met de amerikanen te werken, om derhalve de shietische gemeenschap te verdrijven en te moorden.
Dergelijke uitspraken van een zogenaamde gerespecteerde geleerden, maakt dat wij vijandig zullen blijven tegenover elkaar.
Heel triest, en al helemaal als je dat verkondigd middels een fatwa, tijdens de heilige maand van de ramadan.
Dat verklaard ook de vaak toenemende vijandlijkheden tussen groeperingen tijdens deze heilige maand.
Ontheiligd door shajatien die zich ahl u sunnah noemen, en dergelijke onzin promoten, al zijn er helaas veel gekken te vinden die de woorden van deze huichlaar zullen uitvoeren.
Je moet dus begrijpen dat de vijandlijkheid, meest te wijtten is aan de huidige soennieten en deels aan de shieetische halstarrigheid.
Begrijpelijk dat ze dan de soennieten ook op een site boycotten.