Tamazight ( Sousse) onderwijs in Leiden?

Gestart door Tasoussiet, 03/09/2001 om 16:29:52

Ilyas

#15
AZUL,

Als we een eenheid willen vormen vindt ik dat ieder Amazigh de drie dialecten moet leren i.p.v die K U T Arabisch.
Op deze manier wordt de afstand tussen ons kleiner.

Dr. El aisati Is een Arif maar hij zei dat hij nu Tachalhit leert.

Over 2 jaar zal ik Beginnen met het leren van Tasoussiet en Tachalhiet, als er geen Standaard Tamazight komt.

Thenemmirt.

abrid


amazigh_roos

Citaat van: abrid op 12/07/2004 om 12:36:11
http://www.tachelhit.4t.com/

hier een link om wat tachelhit woordjes te leren!

wajow tachelhit is moeilijk wie kan het spreken?

rifman

In een van de boeken van chafik las een stuk waarin hij spreekt over een franse tamazight onderzoeker (ik weet niet meer wie die het volgende zei over het tamazight in het 1920:

Ik ben teleurgesteld dat alle tamazight talen overal in Noord Afrika zo nauw zijn verbonden dat het eingelijk een taal is. Wie een vraiant spreekt, kan binnen twee weken het andere variant zich eigen maken...

* teleugestelkd misschien omdat hij verwachte veel verschillende grammatica aspecten overal waar hij onderzoek deed naar het Tamazight.

Deze man heeft meer dan twintig jaar onderzoek gedaan.

Zodra ik tijd heb zal ik de bron (boek en pagina nummer vermelden). (ik heb zeker gelezen, maar weet niet meer percies waar)

amazigh_roos

Citaat van: rifman op 12/07/2004 om 20:31:37
In een van de boeken van chafik las een stuk waarin hij spreekt over een franse tamazight onderzoeker (ik weet niet meer wie die het volgende zei over het tamazight in het 1920:

Ik ben teleurgesteld dat alle tamazight talen overal in Noord Afrika zo nauw zijn verbonden dat het eingelijk een taal is. Wie een vraiant spreekt, kan binnen twee weken het andere variant zich eigen maken...

* teleugestelkd misschien omdat hij verwachte veel verschillende grammatica aspecten overal waar hij onderzoek deed naar het Tamazight.

Deze man heeft meer dan twintig jaar onderzoek gedaan.

Zodra ik tijd heb zal ik de bron (boek en pagina nummer vermelden). (ik heb zeker gelezen, maar weet niet meer percies waar)

aha 3afek dus binnen 2 weken dan kun je de verschillende "Tmazight taal leren"?
Omdat ze met elkaar samenhangen? Hartstikke bedankt Rifman :)

ayuda

Vanuit de ene naar de andere blijkbaar.
Vanuit het Nederlands vind ik het wel heel moeilijk hoor!
Lukt me niet in twee weken. Of twee maanden.

imzourenlady

Citaat van: ayuda op 12/07/2004 om 20:39:49
Vanuit de ene naar de andere blijkbaar.
Vanuit het Nederlands vind ik het wel heel moeilijk hoor!
Lukt me niet in twee weken. Of twee maanden.

ik denk dat het aan de persoon zelf ligt.. de een leert het sneller dan de andere tog??

ayuda

Nou, op zich pik ik talen erg vlug op hoor. Maar de zes die ik tot nu toe ken zijn allemaal familie van elkaar.
Tarifit komt uit een compleet andere groep en dat maakt het leren gewoon wat lastiger.

dunit

ik heb veel gezocht naar een cursu tachelhit of zelfs maar een boek..
als de cursus er in leiden komt ga ik em zeker volgen

ik spreek t al..daar geleerd..maar alleen door daar te zijn en van de familie daar geleerd...mis gramatica..en een echte methode..

ik versta tarifit wel redelijk..maar zeker niet alles

denk wel dat Chafik gelijk heeft...dat alle amazigh-talen dezelfde oorsprong hebben

grappig verschil tussen tarifit en tachelhit is in elk geval
l en r
tachelhit hebben veel zelfde woorden als tarifit maar waar tarifit een r gebruiken hebben tachelhit een l

ur - ul (hart) (urinoe - ulinoe)
usrum - uslum (vis)
arejoer - arejoel (ezel)