Landkaart van Arif

Gestart door @AwayagheR@, 22/04/2006 om 20:24:23

Klatta

Citaat van: SupSidiBouya op 12/05/2006 om 16:21:39
Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:17:11
Citaat van: SupSidiBouya op 12/05/2006 om 16:14:16


De laatste tijd valt mij ook op dat de Ait Turicc heel sterk aan het verarabiseren zijn. Heel vaag... s7ab cciki :P

hoe de fuck kunnen die nou arabiseren.. die zitten tussen hoceima en nador..

Weet niet, heel vaag ook. Kennissen, oude vrienden en oude buren van mij spreken nu alleen maar Marokkaans - Arabisch... terwijl ze vroeger juist alleen maar tarifecct spraken.

waarschijnlijk hebben die enkeltje r3aab gereserveerd, een huis gekocht in een darija stad..
echt ongelooflijk om te zien hoe snel die lui verarabiseren als ze ene paar jaartjes in een darija stad wonen. 

Isefrawen

Citaat van: *RIFFIJNOS* op 12/05/2006 om 16:19:39
Citaat van: SupSidiBouya op 12/05/2006 om 16:14:16


De laatste tijd valt mij ook op dat de Ait Turicc heel sterk aan het verarabiseren zijn. Heel vaag... s7ab cciki :P
hahahah dat zal toch wel mee vallen. De Ait Uwricec zitten ingesloten tussen de diehard stammen, Temsamane, Ait Saaïd en Tafarsite (Ait Touzine) en Ibhdarsen(ahumm).

Dat een Ouwric ervan geilt om arabisch te spreken hoeft niet te betekenen dat hij gerarabiseerd is hahaha. De Ait Ouwric zullen de laatste stam zijn die zal arabiseren, omdat ze in het hartje van de Rif zitten.

Adwenni nta

Hahaha ik weet, daarom is het juist zo vreemd. Hey maar dat met die ccikis is toch wel zo ofnie? Wayow wayow mas7ar necciki theysen... cciki theysen macca thiccien 3aman zeysen :P

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: SupSidiBouya op 12/05/2006 om 16:21:39

Weet niet, heel vaag ook. Kennissen, oude vrienden en oude buren van mij spreken nu alleen maar Marokkaans - Arabisch... terwijl ze vroeger juist alleen maar tarifecct spraken.
Ach dat zijn de aan minderwaardigheidscomplex lijdende Riffijnen. Die verarabiseren puur om de gedachte, dat ze met het Arabisch meer kunnen bereiken en dat doen ze dus omdat ze denken dat dat het beste voor hun is.

De Ait Ouwricec kampen met een emigratieoverschot, de grootste van alle Rif stammen en veel zijn naar Tanger  vetrokken, vandaar de arabisering. Maar de Ait Ouwricec uit Ait Ouwricland spreken gewoon Thamazight en mischien een enkeling die zijn kinderen een dairija opvoeding geeft.

Azul

Isefrawen

Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:23:54
Citaat van: SupSidiBouya op 12/05/2006 om 16:21:39
Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:17:11
Citaat van: SupSidiBouya op 12/05/2006 om 16:14:16


De laatste tijd valt mij ook op dat de Ait Turicc heel sterk aan het verarabiseren zijn. Heel vaag... s7ab cciki :P

hoe de fuck kunnen die nou arabiseren.. die zitten tussen hoceima en nador..

Weet niet, heel vaag ook. Kennissen, oude vrienden en oude buren van mij spreken nu alleen maar Marokkaans - Arabisch... terwijl ze vroeger juist alleen maar tarifecct spraken.

waarschijnlijk hebben die enkeltje r3aab gereserveerd, een huis gekocht in een darija stad..
echt ongelooflijk om te zien hoe snel die lui verarabiseren als ze ene paar jaartjes in een darija stad wonen. 

ewa safie, ze wonen allemaal in die gekleurde betonhuizen in ben tiab of a3aoui... gewoon cciki joh. Me oom heeft dit me pa heeft 40 paarden, me neef heeft een bus gekocht, ewa prachtig allemachtig... koppijn mensen

Klatta

een beetje hash handelen en gelijk stoer.. ie chikie g thieshien ..

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: SupSidiBouya op 12/05/2006 om 16:24:45

Hahaha ik weet, daarom is het juist zo vreemd. Hey maar dat met die ccikis is toch wel zo ofnie? Wayow wayow mas7ar necciki theysen... cciki theysen macca thiccien 3aman zeysen :P
hahaha dat hoor ik idd vaak. De Ait Ouwric en Temsamane 3aman s ciekie. alleen zijn de Ait Temsamane wat meer amazigh bewuster dan de Ait Ouwricec. Komt ook mischien doordat veel Ait Ouwricec een groot portonnmonee hebben, ze zijn denk ik de rijkste stam, mede door de vele ne3ne3 n Ketama handelaars die ze hebben daar :D

Maar ik durf te wedden dat je alleen maar Tamazight zult horen in Ait Ouwricland. Diegene die Darija willen spreken wonen meestal in Tanger en Tetouan. Eigenlijk heb je in elke stam zulke domme eikeltjes die afstand willen nemen van hun roots.

Adwenni nta

Sa3ieD

#36
Citaat van: *RIFFIJNOS* op 12/05/2006 om 16:02:20
Ik vindt wel, bij een Riffijnse identiteit, hoort het Riffijnse taal. Enige wat jij nog nodig hebt om een volwaardige Riffijnse te zijn is het leren van de taal, maar dat is jouwn keuze ;)
Je gaat wel een beetje ver, ik ken juist mensen die vloeiend Tamazight spreken maar zichzelf niet als imazighen beschouwen. Bijv. veel iriefieyen die in Tanger op zijn gegroeid. Taal is maar een communicatiemiddel, het is dus een MIDDEL om bijv. orale tradities of muziek beter te ervaren. Het is echter zeker niet voldoende en ook niet noodzakelijk om Tamazight te moeten spreken om je Amazigh of Tamazight te voelen. Het gaat gewoon om je persoonlijke beleving. Als iemand een taal wil leren omdat diegene het als een verrijking ziet is het goed. Verder spreekt de laatste generatie marokkanen in Nederland ook niet bepaald goed Tamazight en vaak ook gewoon helemaal niet. Veel van hun voelen zich wel gewoon Amazigh, je schrikt mensen alleen af als je eigen gaat stellen aan wat wel of geen identiteit is. Identiteit is persoonlijk.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:22:37


oh oke.. lijkt echt net of beetje bij beetje we worden ingesloten.. zeg maar..
van het westen en het oosten worden we steeds kleiner..  geen goede ontwikkeling inderdaad
Idd a thawmat, geen gunstige ontwikkeling. Vanuit het oosten schuift de arabiseringslijn van Zaïo richting Arrui en Selouane en zo zal Nador in gevaar komen oei oei. vanuit het zuiden zijn Ighzennayen, Ibhdarsen en Ait Buyahyi gedeeltelijk verarabiseerd.' En zo wordt de Rif streek steeds kleiner. We moeten een soort firewall installeren in de Rif om zo het Riffijns te beschermen tegen die irritante Darija dialect.

Maar don't worry, meer Riffijnen worden wakker, maar je weet maar nooit waar het toe kan lijden. maybe is Al hoceima over 20 jaar verarabiseerd, je ne sais pas :(

Adwenni nta

Klatta

Citaat van: *RIFFIJNOS* op 12/05/2006 om 16:36:02
Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:22:37


oh oke.. lijkt echt net of beetje bij beetje we worden ingesloten.. zeg maar..
van het westen en het oosten worden we steeds kleiner..  geen goede ontwikkeling inderdaad
Idd a thawmat, geen gunstige ontwikkeling. Vanuit het oosten schuift de arabiseringslijn van Zaïo richting Arrui en Selouane en zo zal Nador in gevaar komen oei oei. vanuit het zuiden zijn Ighzennayen, Ibhdarsen en Ait Buyahyi gedeeltelijk verarabiseerd.' En zo wordt de Rif streek steeds kleiner. We moeten een soort firewall installeren in de Rif om zo het Riffijns te beschermen tegen die irritante Darija dialect.

Maar don't worry, meer Riffijnen worden wakker, maar je weet maar nooit waar het toe kan lijden. maybe is Al hoceima over 20 jaar verarabiseerd, je ne sais pas :(

Adwenni nta

wat me opvalt is dat meer riffijnen  hier in nederland wakker worden.. maar marokko niet echt.. daar hebben ze wel wat anders aan hun hoofd..lijkt mij.
pfff. .. moeilijk.. moeilijk..

athsaynou

Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:40:57
Citaat van: *RIFFIJNOS* op 12/05/2006 om 16:36:02
Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:22:37


oh oke.. lijkt echt net of beetje bij beetje we worden ingesloten.. zeg maar..
van het westen en het oosten worden we steeds kleiner..  geen goede ontwikkeling inderdaad
Idd a thawmat, geen gunstige ontwikkeling. Vanuit het oosten schuift de arabiseringslijn van Zaïo richting Arrui en Selouane en zo zal Nador in gevaar komen oei oei. vanuit het zuiden zijn Ighzennayen, Ibhdarsen en Ait Buyahyi gedeeltelijk verarabiseerd.' En zo wordt de Rif streek steeds kleiner. We moeten een soort firewall installeren in de Rif om zo het Riffijns te beschermen tegen die irritante Darija dialect.

Maar don't worry, meer Riffijnen worden wakker, maar je weet maar nooit waar het toe kan lijden. maybe is Al hoceima over 20 jaar verarabiseerd, je ne sais pas :(

Adwenni nta

wat me opvalt is dat meer riffijnen  hier in nederland wakker worden.. maar marokko niet echt.. daar hebben ze wel wat anders aan hun hoofd..lijkt mij.
pfff. .. moeilijk.. moeilijk..

Nou vergis je niet zelfs in marokko worden ze wakker, want zij voelen immers wat er met hen gebeurt..

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Sa3ieD op 12/05/2006 om 16:35:05
Je gaat wel een beetje ver, ik ken juist mensen die vloeiend Tamazight spreken maar zichzelf niet als imazighen beschouwen. Bijv. veel iriefieyen die in Tanger op zijn gegroeid. Taal is maar een communicatiemiddel, het is dus een MIDDEL om bijv. orale tradities of muziek beter te ervaren. Het is echter zeker niet voldoende en ook niet noodzakelijk om Tamazight te moeten spreken om je Amazigh of Tamazight te voelen. Het gaat gewoon om je persoonlijke beleving. Als iemand een taal wil leren omdat diegene het als een verrijking ziet is het goed. Verder spreekt de laatste generatie marokkanen in Nederland ook niet bepaald goed Tamazight en vaak ook gewoon helemaal niet. Veel van hun voelen zich wel gewoon Amazigh, je schrikt mensen alleen af als je eigen gaat stellen aan wat wel of geen identiteit is. Identiteit is persoonlijk.
Tja..het is maar wat jij verstaat onder de Riffijnse Amazigh identiteit. De taal is het belanrijkste onderdeel van een identiteit.
In mijn ogen is een Darija sprekende Riffijn geen echte volwaardige Amazigh omdat hij gewoonweg geen Tamazight spreekt.
Stel als de Rif volledig gearabiseerd was, dan zaten wij nu niet op Amazigh.nl. Bijna alle Amazigh bewusten en verenigingen hammeren op de erkenning van de Amazigh taal, dus het Tarifiet in dit geval is wel dergelijk een belangrijke onderdeel van de het Riffijnse identiteit. Ik heb nooit een Darija sprekende Amazigh zien opkomen voor zijn Amazigh identiteit.
Idd er zijn ook een handjevol Riffijnen die zich geen Imazighen voelen maar dat heeft te maken met onwetendheid. Er wonen de dag vrij veel amazigh bewusten in Tanger en tetouan, puur om het feit dat ze weten wie ze zijn en dat ontbreekt aan veel Riffijnen, die weten niet eens wie Abdelkrim was ???

Adwenni nta

Klatta

Citaat van: AyarallaBuya op 12/05/2006 om 16:44:36
Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:40:57
Citaat van: *RIFFIJNOS* op 12/05/2006 om 16:36:02
Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:22:37


oh oke.. lijkt echt net of beetje bij beetje we worden ingesloten.. zeg maar..
van het westen en het oosten worden we steeds kleiner..  geen goede ontwikkeling inderdaad
Idd a thawmat, geen gunstige ontwikkeling. Vanuit het oosten schuift de arabiseringslijn van Zaïo richting Arrui en Selouane en zo zal Nador in gevaar komen oei oei. vanuit het zuiden zijn Ighzennayen, Ibhdarsen en Ait Buyahyi gedeeltelijk verarabiseerd.' En zo wordt de Rif streek steeds kleiner. We moeten een soort firewall installeren in de Rif om zo het Riffijns te beschermen tegen die irritante Darija dialect.

Maar don't worry, meer Riffijnen worden wakker, maar je weet maar nooit waar het toe kan lijden. maybe is Al hoceima over 20 jaar verarabiseerd, je ne sais pas :(

Adwenni nta

wat me opvalt is dat meer riffijnen  hier in nederland wakker worden.. maar marokko niet echt.. daar hebben ze wel wat anders aan hun hoofd..lijkt mij.
pfff. .. moeilijk.. moeilijk..

Nou vergis je niet zelfs in marokko worden ze wakker, want zij voelen immers wat er met hen gebeurt..

dat is waar.. alleen vind ik het dan raar om te zien dat steeds meer mensen daar verarabiseren..

athsaynou

Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:51:13
Citaat van: AyarallaBuya op 12/05/2006 om 16:44:36
Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:40:57
Citaat van: *RIFFIJNOS* op 12/05/2006 om 16:36:02
Citaat van: Klatta op 12/05/2006 om 16:22:37


oh oke.. lijkt echt net of beetje bij beetje we worden ingesloten.. zeg maar..
van het westen en het oosten worden we steeds kleiner..  geen goede ontwikkeling inderdaad
Idd a thawmat, geen gunstige ontwikkeling. Vanuit het oosten schuift de arabiseringslijn van Zaïo richting Arrui en Selouane en zo zal Nador in gevaar komen oei oei. vanuit het zuiden zijn Ighzennayen, Ibhdarsen en Ait Buyahyi gedeeltelijk verarabiseerd.' En zo wordt de Rif streek steeds kleiner. We moeten een soort firewall installeren in de Rif om zo het Riffijns te beschermen tegen die irritante Darija dialect.

Maar don't worry, meer Riffijnen worden wakker, maar je weet maar nooit waar het toe kan lijden. maybe is Al hoceima over 20 jaar verarabiseerd, je ne sais pas :(

Adwenni nta

wat me opvalt is dat meer riffijnen  hier in nederland wakker worden.. maar marokko niet echt.. daar hebben ze wel wat anders aan hun hoofd..lijkt mij.
pfff. .. moeilijk.. moeilijk..

Nou vergis je niet zelfs in marokko worden ze wakker, want zij voelen immers wat er met hen gebeurt..

dat is waar.. alleen vind ik het dan raar om te zien dat steeds meer mensen daar verarabiseren..


En steeds meer worden er Amazighbewuster, ik weet zelf niet hoe de verhoudingen precies zijn. Maar de omgeving is hartstikke belangrijk waarin een persoon zit, want hij wordt immers beinvloed.

Sa3ieD

Citaat van: *RIFFIJNOS* op 12/05/2006 om 16:46:44
Tja..het is maar wat jij verstaat onder de Riffijnse Amazigh identiteit. De taal is het belanrijkste onderdeel van een identiteit.
In mijn ogen is een Darija sprekende Riffijn geen echte volwaardige Amazigh omdat hij gewoonweg geen Tamazight spreekt.
Stel als de Rif volledig gearabiseerd was, dan zaten wij nu niet op Amazigh.nl.
Wel erg kort door de bocht. Voor zover ik weet praten we op dit forum in het NEDERLANDS en niet in het Tarifit. Verder zijn er hier ook darija taligen en gewoon Nederlanders die mee discusseren. Taal zegt niet alles over de groep waar je je toe voelt behoren.
Citeer
Bijna alle Amazigh bewusten en verenigingen hammeren op de erkenning van de Amazigh taal, dus het Tarifiet in dit geval is wel dergelijk een belangrijke onderdeel van de het Riffijnse identiteit. Ik heb nooit een Darija sprekende Amazigh zien opkomen voor zijn Amazigh identiteit.
Ik heb wel Nederlanders op zien komen voor het Tamazight, wat is je punt? Er is een verschil tussen bewust een taal niet WILLEN spreken en niet de MOGELIJKHEID hebben gekregen een taal te leren. Twee verschillende zaken.....Als iemand geen Tamazight spreekt betekent het niet dat diegene anti Amazigh is of iets dergelijks. Nazi praktijken ook, eisen stellen aan een bevolkingsgroep.

Citeer
Idd er zijn ook een handjevol Riffijnen die zich geen Imazighen voelen maar dat heeft te maken met onwetendheid. Er wonen de dag vrij veel amazigh bewusten in Tanger en tetouan, puur om het feit dat ze weten wie ze zijn en dat ontbreekt aan veel Riffijnen, die weten niet eens wie Abdelkrim was ???
Alsof je Riffijnse identiteit, voor zover die bestaat, als norm het kennen van Abdelkrim heeft. Zoals niet iedereen postzegels verzamelt interesseert ook niet iedereen zich in geschiedenis etc. Het is maar welke preferenties die je aanhoudt, iedereen heeft het goed recht andere preferenties te hebben. Wie ben jij dan om te bepalen wat onwetendheid is...misschien is het voor hun gewoon niet belangrijk, kan toch. Ik kan me heeeeeel goed voorstellen dat mensen andere dingen aan hun hoofd hebben dan geschiedenis en cultuur etc. Amazigh zijn of Ariffie etc zijn is open voor iedereen, het is geen club met leden dat je mensen kunt uitsluiten. Als iemand zich Amazigh voelt, dus zich verbonden voelt met Imazighen dan kan dat gewoon. Er zijn ook bijv. gewoon Nederlanders die zich Amazigh voelen, ondanks dat hun ouders dit niet waren.

Hadou

Ben tiebb telt 5 banken en 15 juwelierszaken , terwijl er weinig mensen te vinden zijn en maar 2 winkelstaren in T voerm hebben. Dei gasten hebben veel geld ! TTarificct wordt nog goed gesproken enkel met een accent Bijv:
TTimedjarin ( eieren) zeggen ze TTimecarin. de J spreken ze uit met C (sh)

En verder : hahahaha die LCF . Cikki ineqitten . Refyaacc dd zboun issedd witten. Maar als je een chassinummer van een auto wilt veranderen.. Moet je wel daar zijn.