Hoofdmenu

Een brief aan mijn Moslimbroeders

Gestart door ameziane, 22/03/2006 om 16:37:15

koepiest

Citaat van: Izouran op 29/04/2006 om 15:48:54
Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:42:45
Citaat van: ameziane op 26/04/2006 om 15:34:11
Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:30:02
cursus nederlands nodig mischien???
Nee, ik heb niks nodig. Begreep alleen de strekking van jouw bericht niet.

definitie van vrij:

Vrij ben je als je niet in god geloofd, maar zelf als god speelt.

Ik weet niet waar jij in geloofd. Maar het doet 'm niet hoor.

lees jij ergens dat ik over mezelf praat???

Izouran


koepiest


bou-yafar

beste Ameziane ik hoor je. maar ik zie je niet !je mag goed over nadenken wat ik hier me bedoel(succes)

laat ik even al eerste zeggen weet je dat de grootste onder druker van
de vrouw in ons culteur namelijk de vrouw zelf is. ikzal dit toe lichten

het is namelijk zo dat de moeders hun dochters onderdruken om hun te behoeden voor eer verlies en schaamte jegens anderen want o we als
je maagdlijkheid verliest dan ben je de schande van de familie en zul je nooit trouwen en zitten wij voor de rest van ons leven aan je vast
of oje als mensen haar zien lopen op straat en ze staat te praten met
een of andere man (die meschien wel homo is) kortom de vrouw wordt onder drukt door de cultuur die we hebben dat door de geloof wordt gevoed want geloof me je kunt gaan lullen tot je een ons weegt maar de koraan staat vol vrouw on vriendlijkteksten en onderdrukent statments
en aub kom dit niet rechtvaardigen of zeggen dat de mensen dit verkeerd interptieren dat is alleen je zelf voor de gek houden,

Inuit

Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:42:45
definitie van vrij:

Vrij ben je als je niet in god geloofd, maar zelf als god speelt.
dat is jouw definitie van vrij en niet DE definitie van vrij.

in mijn ogen is iemand pas vrij als hij/zij zijn/haar beperkingen kent en conrole heeft over zijn/haar impulsen, lusten en opwellingen.

DORO

volgens mij ben je pas vrij, waneer je niet weet wat vrij is zoals en "geke".

miss.F.

#21
vrij zijn is een persoonlijk iets, voor de een is het ergens in een hut in the middle of nowhere en voor de ander is dat weer eens iets anders. Kortom: je bent vrij als je van jezelf vindt dat je vrij bent

rifman-59

Citaat van: ameziane op 22/03/2006 om 16:37:15
EEN BRIEF AAN MIJN MOSLIMBROEDERS

Vrouwenonderdrukking binnen de zogenaamde moslimgemeenschap. Een heet hangijzer en veelbesproken thema. Moet ik er ook nog over schrijven, vraag ik mezelf al enige tijd af. Het antwoord is moeilijk, en het probleem complex en niet voor iedere leek te begrijpen.Want al gauw vervallen buitenstaanders in allerlei cliches en worden hun vooroordelen zomaar besvestigd. En dan de gemeenschap in kwestie, die voelt zich al heel snel aangevallen en schiet daarom in de verdediging. Toch kan ik er niet meer omheen en mag ik niet langer mijn kop in het zand steken. De moslimvrouw wordt onderdrukt!Deze conclusie trek ik zonder een moment te hoeven aarzelen. Ze wordt onderdrukt door zowel de zogenaamde 'moderne beschaving', wat deze ook moge zijn, als ook, en dat is nog veel erger, binnen de eigen groep, gemeenschap,door geloofsgenoten en zelfs in haar ouderlijk huis. Een triest gegeven dit laatste, want juist in een tijd van onderdrukking en uitsluiting door de maatschappij, zou je verwachten dat de eigen gemeenschap deze vrouwen met extra liefde opvangt en behandelt. Het aantal echtscheidingen binnen de islamitische gemeenschap, in het bijzonder onder de Marokkaanse en Turkse geloofsgenoten, is enorm toegenomen. Vaak ook vanwege een verslechterde relatie, communicatiegebrek, importhuwelijken die niet werken en nog veel meer vaker door ernstige verwaarlozing.

Mannen die aan de drugs en alcohol verslaafd zijn, vormen ook binnen deze gemeenschappen geen uitzondering meer. Het gevolg is dat menige vrouw jarenlang klappen moet incasseren, helaas ook letterlijk. Maar ook in het ouderlijk huis vinden nog altijd vreemde praktijken plaats. Als Nederlandse Marokkaan heb ik mij altijd ingezet vooroordelen en de negatieve berichtgeving jegens de minderheden weg te nemen. Maar de afgelopen jaren heb ik met eigen ogen en oren mogen aanschouwen hoe het binnen sommige (in mijn ogen nog teveel) gezinnen eraan toe gaat. Meiden die door vaders, moeders en broers worden gecontroleerd. Maar ook belangrijke keuzes als trouwen, omgang met vriendinnen en hun hele sociale leven worden door anderen beheerd. Een enorme aanslag op de vrijheden van deze, vaak jonge vrouwen en zelfbewuste moslima's. Ze zijn niet alleen vergeten, maar worden ook door de maatschappij die ze zou moeten beschermen stelselmatig genegeerd. Hun mening doet er thuis en in de samenleving niet toe. Vandaag de dag zijn er enkele geluiden te horen van bijvoorbeeld kamerleden die zo nu en dan wat schreeuwen, maar echte resultaten worden maar niet geboekt. De thuissituatie blijft hetzelfde en de mentaliteit van ouders en ouderwetse broers verander je niet alleen door ze voor achterlijk uit maken en hun gellof aan te vallen.

Er moet van binnenuit wat gebeuren en het is de taak van alle moslims, zeker de zogenaamde praktizerende broeders, om dit probleem aan te kaarten. Durf je vader tegen te spreken als die je zus, vaak uit onwetendheid en omwille van dom geroddel onderdrukt. Spreek niet namens de islam als je vanuit je culturele achtergrond handelt. Jonge moslims hebben een belangrijke taak als het gaat om het doorbreken van taboes en het tegengaan van misstanden die onrecht in de hand werken. Het ondergaan van een mentaliteitsverandering kan juist alleen maar een meerwaarde voor je geloof zijn, en het zuivert je hart van tradities die de vrouw die je negen maanden droeg discrimineren en onderdrukken. Laat niet-moslims zien dat islam en vrouwenonderdrukking niet samengaan. Het zeggen dat het zo is, haalt niets uit. Laat het dus zien en verander eerst je leefomgeving. Stel jezelf de vraag of je wel voldoende doet voor de vrouw die voor je zorgt en er altijd voor je is. Als je beweert dat je een volgeling van Mohammed, vrede zij met hem, bent, dan weet je waarschijnlijk ook hoe hij met vrouwen omging. Hij was het die ons leerde dat zij die hun vrouwen goed behandelen de beste mannen onder ons vormen. Anno 2006 mogen we niet meer de macho's uithangen en kan de man niet langer doen met de vrouw wat hij wil. Een treurig gegeven dat dit bij wet geregeld moet zijn  voor een moslim die weet dat hij zijn vrouw, dochters en zussen met veel warmte en respect moet behandelen. Vooroordelen werken moslims vaak zelf in de hand, het aannemen van een slachtofferrol kan en mag niet meer. Nederland is niet langer het probleem. In gesprek met moslims hoor ik vaak het argument dat de vrouw hier te vrij wordt gelaten. Alsof dit een reden is om er maar op los te slaan en te onderdrukken. Het probleem komt van de macho's die zichzelf ver boven de vrouw verheven voelen en hun krachten op primitieve wijze misbruiken. De eerste vrouw was een geschenk en liefdevolle echtgenote voor Adam, zo wilde de Schepper het!

Ali Eddaoudi

ali eddaoudi ziet eindelijk het licht, of is dit toch een open sollicitatie naar een functie bij  de pvda of zo.

ameziane

Citaat van: Beni Bougafer op 25/07/2006 om 02:02:44
beste Ameziane ik hoor je. maar ik zie je niet !je mag goed over nadenken wat ik hier me bedoel(succes)
Is dit een thajit n twafit? Ik ben er niet goed in, moet ik zeggen.

Verder behandelt Eddaoudi hier de onderdrukking door mannelijke familieleden, ik ben het met de strekking van zijn verhaal eens.
Jij voegt nu een andere dimensie aan het verschijnsel, ook prima.

bou-yafar

Citaat van: ameziane op 25/07/2006 om 16:22:44
Citaat van: Beni Bougafer op 25/07/2006 om 02:02:44
beste Ameziane ik hoor je. maar ik zie je niet !je mag goed over nadenken wat ik hier me bedoel(succes)
Is dit een thajit n twafit? Ik ben er niet goed in, moet ik zeggen.

Verder behandelt Eddaoudi hier de onderdrukking door mannelijke familieleden, ik ben het met de strekking van zijn verhaal eens.
Jij voegt nu een andere dimensie aan het verschijnsel, ook prima.
beste ameziane wat ik hier mee bedoel is, hoevell mensen hoor je van als en nog wat roepen over allerlie zakken in dit geval is het de vrouwen onderdruking maar wat ik niet zie is iemand die er wat aan doet en wat doe jij om dit probleem de wereld uit te helpen nog beter hoever ben je berijd te gaan om dit probleem te oplosen het is zelfs
zo dat ik ben getrouwd met een nederlands vrouw omdat ik een naar mijn mening een gelijkwaardig relatie wil hebben maar toch betrap ik me zelf dat ik haar af en toe probeer te onderdruken dus ben ik tot de conclusie gekomen dat de enige manier is
om de vrouwen onderdruking te verbanen is door de vrouwen onverwaardlijk vrijheid te geven zowel op emotioneel en financiel gebied ongeagt de risico,s die zich mee brengt om je persoonlijk slaafje te verliezen en zelf mee te moeten helpen in het huis houden en je sloof die je kleren wast en je eten kookt en der na ook nog de afwas doet en de thee met koekjes op tafel zet en vervolgens smorgens je wekt en ontbijt voor je heeft klaarstaan enz, enz, begrijpje wat ik bedoel ameziane het is zo dat ons heel culteur hier op draait het is zo dat waarscheinlijk dat mr. eddaoudi ook zo eentje is ik zal je een voorbeeld geven ik heb twee broers eentje ouder en een jonger
de oudeste is getrouwd meteen marokaanse die in nederland is op gegroeid en heeft drie kleine meiden de jonger heefteen jongen en is getrouwd meteen griet uit marokko
de oudste helpt mee in het huishouden verschoont de luiers van z,n dochters zonder enige geheimhouding of schaamte de ander laat zijn kleine de heledag loopen meteen vieze luier tot zen moeder thuis komt om die te verschonen op een gegeven moment moest ze van school om bij de kleine te blijven  nauw mag jij zelf in vullen wie de andere vrouwen in de familie uitlachen de oudste broer of de jongste meer hoef ik niet te zeggen en trouwens de mannen ook dus als je de vrouw niet wil onder druken moet je bereid zijn om een buiten beentje te zijn

mouslati

Citaat van: Beni Bougafer op 25/07/2006 om 18:00:31
beste ameziane wat ik hier mee bedoel is, hoevell mensen hoor je van als en nog wat roepen over allerlie zakken in dit geval is het de vrouwen onderdruking maar wat ik niet zie is iemand die er wat aan doet en wat doe jij om dit probleem de wereld uit te helpen nog beter hoever ben je berijd te gaan om dit probleem te oplosen het is zelfs
zo dat ik ben getrouwd met een nederlands vrouw omdat ik een naar mijn mening een gelijkwaardig relatie wil hebben maar toch betrap ik me zelf dat ik haar af en toe probeer te onderdruken dus ben ik tot de conclusie gekomen dat de enige manier is
om de vrouwen onderdruking te verbanen is door de vrouwen onverwaardlijk vrijheid te geven zowel op emotioneel en financiel gebied ongeagt de risico,s die zich mee brengt om je persoonlijk slaafje te verliezen en zelf mee te moeten helpen in het huis houden en je sloof die je kleren wast en je eten kookt en der na ook nog de afwas doet en de thee met koekjes op tafel zet en vervolgens smorgens je wekt en ontbijt voor je heeft klaarstaan enz, enz, begrijpje wat ik bedoel ameziane het is zo dat ons heel culteur hier op draait het is zo dat waarscheinlijk dat mr. eddaoudi ook zo eentje is ik zal je een voorbeeld geven ik heb twee broers eentje ouder en een jonger
de oudeste is getrouwd meteen marokaanse die in nederland is op gegroeid en heeft drie kleine meiden de jonger heefteen jongen en is getrouwd meteen griet uit marokko
de oudste helpt mee in het huishouden verschoont de luiers van z,n dochters zonder enige geheimhouding of schaamte de ander laat zijn kleine de heledag loopen meteen vieze luier tot zen moeder thuis komt om die te verschonen op een gegeven moment moest ze van school om bij de kleine te blijven  nauw mag jij zelf in vullen wie de andere vrouwen in de familie uitlachen de oudste broer of de jongste meer hoef ik niet te zeggen en trouwens de mannen ook dus als je de vrouw niet wil onder druken moet je bereid zijn om een buiten beentje te zijn
Citeer

Tamza heeft ooit eens gezegd "gebruik in hemelsnaam leestekens, desnoods betaal ik je ervoor" Dat is hier echt van toepassing.

Verder ben ik het niet eens met je verhaal, ik heb zelf de ervaring dat samen het huishouden doen en kinderen opvoeden ook in Marokkaanse kringen steeds vaker voorkomt. Een enkeling die zijn vrouw voor alles op laat draaien en dat is dan echt het buitenbeentje. Waarschijnlijk is het erg "familie-gebonden" hoe men met elkaar omgaat, en niet zozeer cultuurgebonden.

bou-yafar

Citaat van: mouslati op 26/07/2006 om 00:09:21
Citaat van: Beni Bougafer op 25/07/2006 om 18:00:31
beste ameziane wat ik hier mee bedoel is, hoevell mensen hoor je van als en nog wat roepen over allerlie zakken in dit geval is het de vrouwen onderdruking maar wat ik niet zie is iemand die er wat aan doet en wat doe jij om dit probleem de wereld uit te helpen nog beter hoever ben je berijd te gaan om dit probleem te oplosen het is zelfs
zo dat ik ben getrouwd met een nederlands vrouw omdat ik een naar mijn mening een gelijkwaardig relatie wil hebben maar toch betrap ik me zelf dat ik haar af en toe probeer te onderdruken dus ben ik tot de conclusie gekomen dat de enige manier is
om de vrouwen onderdruking te verbanen is door de vrouwen onverwaardlijk vrijheid te geven zowel op emotioneel en financiel gebied ongeagt de risico,s die zich mee brengt om je persoonlijk slaafje te verliezen en zelf mee te moeten helpen in het huis houden en je sloof die je kleren wast en je eten kookt en der na ook nog de afwas doet en de thee met koekjes op tafel zet en vervolgens smorgens je wekt en ontbijt voor je heeft klaarstaan enz, enz, begrijpje wat ik bedoel ameziane het is zo dat ons heel culteur hier op draait het is zo dat waarscheinlijk dat mr. eddaoudi ook zo eentje is ik zal je een voorbeeld geven ik heb twee broers eentje ouder en een jonger
de oudeste is getrouwd meteen marokaanse die in nederland is op gegroeid en heeft drie kleine meiden de jonger heefteen jongen en is getrouwd meteen griet uit marokko
de oudste helpt mee in het huishouden verschoont de luiers van z,n dochters zonder enige geheimhouding of schaamte de ander laat zijn kleine de heledag loopen meteen vieze luier tot zen moeder thuis komt om die te verschonen op een gegeven moment moest ze van school om bij de kleine te blijven  nauw mag jij zelf in vullen wie de andere vrouwen in de familie uitlachen de oudste broer of de jongste meer hoef ik niet te zeggen en trouwens de mannen ook dus als je de vrouw niet wil onder druken moet je bereid zijn om een buiten beentje te zijn
Citeer

Tamza heeft ooit eens gezegd "gebruik in hemelsnaam leestekens, desnoods betaal ik je ervoor" Dat is hier echt van toepassing.

Verder ben ik het niet eens met je verhaal, ik heb zelf de ervaring dat samen het huishouden doen en kinderen opvoeden ook in Marokkaanse kringen steeds vaker voorkomt. Een enkeling die zijn vrouw voor alles op laat draaien en dat is dan echt het buitenbeentje. Waarschijnlijk is het erg "familie-gebonden" hoe men met elkaar omgaat, en niet zozeer cultuurgebonden.

mag ik effe vragen. wie doet de afwas bij jullie thuis je moeder of je vader.
verder wie zit op de bank te wachten tot het eten op tafel ligt, je vader of je moeder.
laat me niet lachen man en enkeling die het doet wil niet zeggen dat je er bent.
en bovendien heb ik de lef om mijn famlilie als voor beeld te gebruiken  en hoef je hier niet zo genaamd familie gebonden taferelen te verwijten want ik zal je vertelen
dat is weer zo,n taboe van de marokaanen. vrouwen worden onderdrukt maar niet in ons familie. wie denk je dat je voor je hebt een of ander kaas kop die als logisch wil verklaren of het zonig ervanwil inzien. van de culteurel verschijnsel

je zegt je hebt ervaren dat in de marokaanse gezienen het steeds vaakervoorkomt.
het samen delen van huis houden en kinderen opvoeden.dat is typisch zo,n marokaanse zelf veredeling. hoeveel heb je er gezien 2 meschien 3  of honderd of laat we maar zeggen.
er zijn nog 32milijoen die hetniet doen. als je 500 jaar in de tijd terug gaat zul je waarschienlijk ook paar marokaaanen ervaren. die het huis houden delen en kinderen gezamelijk opvoeden . maar dat wil niet zeggen dat het onderhand in het heden zoveel vooruitgang is geboekt. wat je zegt kan meschien voorkomen maar dat is gewoon aan de buiten kant van ons culteur maar de hardekern is niet te smeden.
wat ik jou nu vraag is waarom zoveel marokaanse meiden hun heil bij negers zoeken
en waarom zoveel marokaanse meiden in nederland geen marokaanse vent kan krijgen. (omdat ze liever een rund uit marokko hebben die voor hun een huis sloof kunnen zijn. die thuis blijft achter de gordijnen terwijl hij buiten de bloemetjes water geeft. en dan heb ik het nog over de genen die hier zijn op gegroeid)
dan ga je het hier staan recht vaardigen. vraag dit maar aan de meiden op deze forum
kijken wat zij hebben tezeggen? maar nee kom jij het effe uit leggen met je wijsheid,
in ons culteur is het zo als je niet voor je man kokt en schoonmaakt wordje naar je moeder terug gebragt. en dan effe kijken of dan iemand je nog komt om je hand vragen als je magden vliesje is door geprikt door en ander. (dat van het magden vliesje is grondregel numero uno in de vrouwen onderdruking in de islamitischlanden.,?!!!!!!!!!!! ) waarna ze haar hele leven in eenzaamheid moet door bringen dus rot op met je wijsheid van nul,nul dit is de vrouen onder druking wat telt niet een vent die een keer de afwas doet,]

en meiden wat hebben jullie te zeggen?

Dobry Den

Citaat van: Beni Bougafer op 26/07/2006 om 00:53:43
en meiden wat hebben jullie te zeggen?

Mouslati is een vrouw, maar toch val je haar aan vanwege haar mening. Is dit 1 van je gedragingen van vrouwenonderdrukking?

miss.F.

Citaat van: ! op 26/07/2006 om 15:03:41
Citaat van: Beni Bougafer op 26/07/2006 om 00:53:43
en meiden wat hebben jullie te zeggen?

Mouslati is een vrouw, maar toch val je haar aan vanwege haar mening. Is dit 1 van je gedragingen van vrouwenonderdrukking?

ach meis, laat m maar lekker blaten, ik weet niet in welke vacuun hij leeft maar ik heb nergens gehoord dat een meisje teruggestuurd is omdat ze niet kon koken.

Dobry Den

Het stoort me dat hij aan de ene kant over vrouwenonderdrukking loopt te schreeuwen en zogenaamd oprecht naar de mening van de vrouwen vraagt, maar aan de andere kant niet eens de mening van een vrouwelijke forumlid kan respecteren.

Wat hij zegt, is helaas niet allemaal geblaat. Ook ik merk nog steeds dat de traditionele rollen erg hardnekkig zijn; zelfs bij mensen die het (binnenshuis) niet helemaal toepassen. Blijkbaar is de angst om buiten de boot te vallen groter dan de traditionele rollen openlijk te doorbreken.