Hoofdmenu

Een brief aan mijn Moslimbroeders

Gestart door ameziane, 22/03/2006 om 16:37:15

ameziane

EEN BRIEF AAN MIJN MOSLIMBROEDERS

Vrouwenonderdrukking binnen de zogenaamde moslimgemeenschap. Een heet hangijzer en veelbesproken thema. Moet ik er ook nog over schrijven, vraag ik mezelf al enige tijd af. Het antwoord is moeilijk, en het probleem complex en niet voor iedere leek te begrijpen.Want al gauw vervallen buitenstaanders in allerlei cliches en worden hun vooroordelen zomaar besvestigd. En dan de gemeenschap in kwestie, die voelt zich al heel snel aangevallen en schiet daarom in de verdediging. Toch kan ik er niet meer omheen en mag ik niet langer mijn kop in het zand steken. De moslimvrouw wordt onderdrukt!Deze conclusie trek ik zonder een moment te hoeven aarzelen. Ze wordt onderdrukt door zowel de zogenaamde 'moderne beschaving', wat deze ook moge zijn, als ook, en dat is nog veel erger, binnen de eigen groep, gemeenschap,door geloofsgenoten en zelfs in haar ouderlijk huis. Een triest gegeven dit laatste, want juist in een tijd van onderdrukking en uitsluiting door de maatschappij, zou je verwachten dat de eigen gemeenschap deze vrouwen met extra liefde opvangt en behandelt. Het aantal echtscheidingen binnen de islamitische gemeenschap, in het bijzonder onder de Marokkaanse en Turkse geloofsgenoten, is enorm toegenomen. Vaak ook vanwege een verslechterde relatie, communicatiegebrek, importhuwelijken die niet werken en nog veel meer vaker door ernstige verwaarlozing.

Mannen die aan de drugs en alcohol verslaafd zijn, vormen ook binnen deze gemeenschappen geen uitzondering meer. Het gevolg is dat menige vrouw jarenlang klappen moet incasseren, helaas ook letterlijk. Maar ook in het ouderlijk huis vinden nog altijd vreemde praktijken plaats. Als Nederlandse Marokkaan heb ik mij altijd ingezet vooroordelen en de negatieve berichtgeving jegens de minderheden weg te nemen. Maar de afgelopen jaren heb ik met eigen ogen en oren mogen aanschouwen hoe het binnen sommige (in mijn ogen nog teveel) gezinnen eraan toe gaat. Meiden die door vaders, moeders en broers worden gecontroleerd. Maar ook belangrijke keuzes als trouwen, omgang met vriendinnen en hun hele sociale leven worden door anderen beheerd. Een enorme aanslag op de vrijheden van deze, vaak jonge vrouwen en zelfbewuste moslima's. Ze zijn niet alleen vergeten, maar worden ook door de maatschappij die ze zou moeten beschermen stelselmatig genegeerd. Hun mening doet er thuis en in de samenleving niet toe. Vandaag de dag zijn er enkele geluiden te horen van bijvoorbeeld kamerleden die zo nu en dan wat schreeuwen, maar echte resultaten worden maar niet geboekt. De thuissituatie blijft hetzelfde en de mentaliteit van ouders en ouderwetse broers verander je niet alleen door ze voor achterlijk uit maken en hun gellof aan te vallen.

Er moet van binnenuit wat gebeuren en het is de taak van alle moslims, zeker de zogenaamde praktizerende broeders, om dit probleem aan te kaarten. Durf je vader tegen te spreken als die je zus, vaak uit onwetendheid en omwille van dom geroddel onderdrukt. Spreek niet namens de islam als je vanuit je culturele achtergrond handelt. Jonge moslims hebben een belangrijke taak als het gaat om het doorbreken van taboes en het tegengaan van misstanden die onrecht in de hand werken. Het ondergaan van een mentaliteitsverandering kan juist alleen maar een meerwaarde voor je geloof zijn, en het zuivert je hart van tradities die de vrouw die je negen maanden droeg discrimineren en onderdrukken. Laat niet-moslims zien dat islam en vrouwenonderdrukking niet samengaan. Het zeggen dat het zo is, haalt niets uit. Laat het dus zien en verander eerst je leefomgeving. Stel jezelf de vraag of je wel voldoende doet voor de vrouw die voor je zorgt en er altijd voor je is. Als je beweert dat je een volgeling van Mohammed, vrede zij met hem, bent, dan weet je waarschijnlijk ook hoe hij met vrouwen omging. Hij was het die ons leerde dat zij die hun vrouwen goed behandelen de beste mannen onder ons vormen. Anno 2006 mogen we niet meer de macho's uithangen en kan de man niet langer doen met de vrouw wat hij wil. Een treurig gegeven dat dit bij wet geregeld moet zijn  voor een moslim die weet dat hij zijn vrouw, dochters en zussen met veel warmte en respect moet behandelen. Vooroordelen werken moslims vaak zelf in de hand, het aannemen van een slachtofferrol kan en mag niet meer. Nederland is niet langer het probleem. In gesprek met moslims hoor ik vaak het argument dat de vrouw hier te vrij wordt gelaten. Alsof dit een reden is om er maar op los te slaan en te onderdrukken. Het probleem komt van de macho's die zichzelf ver boven de vrouw verheven voelen en hun krachten op primitieve wijze misbruiken. De eerste vrouw was een geschenk en liefdevolle echtgenote voor Adam, zo wilde de Schepper het!

Ali Eddaoudi

Sa3ieD

Beetje een eenzijdig verhaal. De vrouw is lang niet altijd het slachtoffer vaak genoeg ook de dader. Maar het is verder ook niet specifiek een "islamitisch" probleem, GENOEG Nederlanders die hun vrouwen mishandelen, vaak genoeg resulteert dit in het afslachten van het hele gezin. Maatschappelijke problemen moeten niet worden afgeschoven op moslims, iemand slaat niet zomaar zijn vrouw niet omdat hij moslim of marokkaan is. Het afschuiven op cultuur is ook niet correct. Tevaak wordt door mensen zoals Daoudi, de islamcultuuralisten, de cultuur van allochtonen aangeduid als boosdoener. Mensen moeten weer terug  naar de essentie van de mens, bij de verbanning van Adam en Eva uit het paradijs kreeg de mens het onderscheidingsvermogen tussen goed en kwaad. Dit onderscheidingsvermogen moeten mensen ZELF hebben, dus niet op basis van wat een ander je verplicht.

Timarzgha

asalaam,
Ben het wel een beetje eens met deze man.
Maar zoals gezegd door sa3ied spelen er veel meer factoren mee, waaronder cultuur maar meestal maatschappelijke problemen.
Kijk, een zieke maak je nog zieker als je hem maar blijft aanvallen en aanwijzen op zijn ziekte zonder hem te begelijden en te helpen.
Iemand die zijn vrouw of kinderen mishandeld is ziek, en de reden van zijn ziekte kunnen divers wezen.
Wij moslims (niet dat het slechts ons probleem is) zouden sneller naar hulp mogen grijpen en ons minder vast houden aan een soort ongepaste trots.
Zouden wij sneller hulp zoeken voor onze problemen dat is er minder spanning in het gezin, en met minder spanning is er ook meer begrip voor elkaar en ruimte voor het bespreken van onenigheden met elkaar.
Vaak signaleren mensen misstanden bij families maar zwijgt men omdat er nog altijd een taboe op berust en men niet open staat voor inmenging van buiten.
En veel kinderen begrijpen onder respect tonen aan ouders, ook het zwijgen over mishadeling of verwaarlozing en ook dat zie ik vaak genoeg.
Als vraag waarom iemand zn vader geen halt heeft toegeroepen andwoorde hij (28 jaar): ik heb respect voor mijn vader en zn handelen.
Dit is fout,  want wie oogluikend misstanden toestaat is onrechtvaardig en onrechtvaardigheid is niets om trots op te wezen en zeker niet als moslim.
Kortom men moet het probleem (ziekte)erkennen en zoeken naar de juiste behandeling, in plaats van het negeren en hopen dat het van zelf wel zal oplossen.
Ik hoop dat meer discussies zullen zijn met elkaar, om eens een einde te maken aan die discussies over elkaar.
Daar komen we niet verder mee, wa sallaam


Dobry Den

Citaat van: Sa3ieD op 22/03/2006 om 16:59:35
Beetje een eenzijdig verhaal. De vrouw is lang niet altijd het slachtoffer vaak genoeg ook de dader. Maar het is verder ook niet specifiek een "islamitisch" probleem, GENOEG Nederlanders die hun vrouwen mishandelen, vaak genoeg resulteert dit in het afslachten van het hele gezin. Maatschappelijke problemen moeten niet worden afgeschoven op moslims, iemand slaat niet zomaar zijn vrouw niet omdat hij moslim of marokkaan is. Het afschuiven op cultuur is ook niet correct. Tevaak wordt door mensen zoals Daoudi, de islamcultuuralisten, de cultuur van allochtonen aangeduid als boosdoener. Mensen moeten weer terug  naar de essentie van de mens, bij de verbanning van Adam en Eva uit het paradijs kreeg de mens het onderscheidingsvermogen tussen goed en kwaad. Dit onderscheidingsvermogen moeten mensen ZELF hebben, dus niet op basis van wat een ander je verplicht.

Ik snap ook niet die continue verwijzing naar cultuur of naar de Islam alsof er een strikte scheiding is tussen   de Islam enerzijds en cultuur anderzijds. De Qur'an is weliswaar zuiver, maar de interpretatie, beleving en praktisering is natuurlijk onder invloed van de tijdsgeest en omgeving waarin men begeeft.

Timarzgha

#4
Een scheiding en verschil tussen cultuur en islam is er wel degelijk.
Veel misvattingen zijn ontstaan juist door mensen die de grens tussen deze twee niet wisten vast te leggenof te begrijpen.
Het slaan van vrouwen of vrouwen als ondergeschikt of minderwaardig behandelen, stamt van veel vroeger dan van de islam, in die zin een cultureel probleem en geen islamitisch probleem.
Dit is slechts een van de vele voorbeelden uiterraard.

ameziane

Citaat van: Timarzgha op 22/04/2006 om 14:31:51
En veel kinderen begrijpen onder respect tonen aan ouders, ook het zwijgen over mishadeling of verwaarlozing en ook dat zie ik vaak genoeg.
Als vraag waarom iemand zn vader geen halt heeft toegeroepen andwoorde hij (28 jaar): ik heb respect voor mijn vader en zn handelen.
Dit is fout,  want wie oogluikend misstanden toestaat is onrechtvaardig en onrechtvaardigheid is niets om trots op te wezen en zeker niet als moslim.
Inderdaad...Mensen denken dat ze in ALLES hun ouders moeten gehoorzamen, maar dat is natuurlijk flauwekul. Een correctie op zijn tijd is wel nodig.

koepiest


Vrije mensen die doen en laten waar zij zin in hebben zonder enige verantwoording af te leggen aan iemand of zonder toestemming van iemand zitten in een psychatrichse kliniek opgesloten door mensen die hun hele leven gebonden zijn aan verplichtingen...

ameziane

Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:24:31
Vrije mensen die doen en laten waar zij zin in hebben zonder enige verantwoording af te leggen aan iemand of zonder toestemming van iemand zitten in een psychatrichse kliniek opgesloten door mensen die hun hele leven gebonden zijn aan verplichtingen...
En nu in gewoon Nederlands...

koepiest

cursus nederlands nodig mischien???

ameziane

Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:30:02
cursus nederlands nodig mischien???
Nee, ik heb niks nodig. Begreep alleen de strekking van jouw bericht niet.

Isefrawen

Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:24:31

Vrije mensen die doen en laten waar zij zin in hebben zonder enige verantwoording af te leggen aan iemand of zonder toestemming van iemand zitten in een psychatrichse kliniek opgesloten door mensen die hun hele leven gebonden zijn aan verplichtingen...


Geweldig lange zin, ik zou het niet na kunnen doen... Ik hou van lange zinnen, ze zijn zo veelzeggend. Maar je hebt mensen die niet zo lang kunnen lezen, je moet speciaal voor die mensen soms wat komma's en punten invoeren. Dat vinden ze fijn. Maar doe vooral veel mooie lange zinnen want die zijn cool. Ik ben al fan dus... Ga zo door...

koepiest

#11
Citaat van: ameziane op 26/04/2006 om 15:34:11
Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:30:02
cursus nederlands nodig mischien???
Nee, ik heb niks nodig. Begreep alleen de strekking van jouw bericht niet.

definitie van vrij:

Vrij ben je als je niet in god geloofd, maar zelf als god speelt.

Y.assine

Citaat van: ameziane op 26/04/2006 om 15:34:11
Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:30:02
cursus nederlands nodig mischien???
Nee, ik heb niks nodig. Begreep alleen de strekking van jouw bericht niet.

De zin was te lang, waardoor het voor bepaalde mensen moeilijk wordt om te volgen.

groenebriefjes

Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:42:45
Citaat van: ameziane op 26/04/2006 om 15:34:11
Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:30:02
cursus nederlands nodig mischien???
Nee, ik heb niks nodig. Begreep alleen de strekking van jouw bericht niet.

definitie van vrij:

Vrij ben je als je niet in god geloofd, maar zelf als god speelt.
Klinkt ni verkeerd. ;D

Izouran

Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:42:45
Citaat van: ameziane op 26/04/2006 om 15:34:11
Citaat van: a3kiah op 26/04/2006 om 15:30:02
cursus nederlands nodig mischien???
Nee, ik heb niks nodig. Begreep alleen de strekking van jouw bericht niet.

definitie van vrij:

Vrij ben je als je niet in god geloofd, maar zelf als god speelt.

Ik weet niet waar jij in geloofd. Maar het doet 'm niet hoor.