uithuwelijken van vrouwen...

Gestart door lieve_yesmina, 10/03/2006 om 20:32:59

Lezeres

Citaat van: lieve_yesmina op 13/03/2006 om 14:44:24
helaas zijn er nog onwetende onder ons


Als er in de moskee een du3a voor het meisje is gezegd, kan de Imam de ouders dan niet overhalen om haar niet uit te huwelijken?

mouslati

Citaat van: Timarzgha op 13/03/2006 om 14:31:48
assalaam
Een du3a verrichten voor een zwakkere of iemand die hulp nodig heeft is heel goed
Bovendien is het ook een teken aan de mensen dat de islam geen dwang kent in het huwelijk, het is tegen alle wetten van vrijheid in de islam in
Dit (heidens)cultureel fenomeen zou uitgeroeid moeten worden, en de moskeen zouden meer moeten doen om mensen te wijzen op dit gebeuren dat toch zo nu en dan voor komt

Was in eerste instantie narrig dat de mensen maar braaf met de du3a meegingen ipv tegengas te bieden. Maar je kunt het idd ook zien zoals jij hier aangaf, een du3a voor iemand die hulp nodig heeft, dat heeft wel wat ja.
Bedenk me  dat ik je gemist heb hier ;)

Hadou

#17
Veel van die uitgehuwlijkte jonge vrouwen nemen de stap om voorgoed van huis weg te gaan. Ze kloppen bij Tehuizen, vriendinnen, famillie en anderen.
Ik kan ze het niet kwalijk nemen. Ik vind het eerder dapper.
Maar aan andere kant is het triest.

Dora

Citaat van: Tamza op 13/03/2006 om 13:58:25
Citaat van: dora op 10/03/2006 om 20:47:28
jammer...want ik zou eerder dan dou3a doen dat ze gelukkig wordt...niet alle uitgehuwlijkde meiden zijn ongelukkig en niet alle meiden die een eigen keuze hebben gemaakt zijn gelukkig...dus who know'swordt zij gelukkiger dan meiden die wel eigen keus hebben gemaakt..

allah yehdi ha..

Wat is dit nou voor een domme reactie? Een uitgehuwelijkt meisje gaat per definitie ongelukkig het huwelijk in omdat ze haar zelfbeschikking, een fundamenteel mensenrecht (ook in de Islam), heeft verloren. Als ze nou zelf toestemming had gegeven om uitgehuwelijkt te worden (en ja, sommige mensen kiezen zelf voor een gearrangeerd huwelijk), dan ok. Maar dit is erg. Echt erg.

ach ja...misschien ben ik ook wel heel dom.

Timarzgha

#19
Citaat van: mouslati op 13/03/2006 om 14:51:58
Citaat van: Timarzgha op 13/03/2006 om 14:31:48
assalaam
Een du3a verrichten voor een zwakkere of iemand die hulp nodig heeft is heel goed
Bovendien is het ook een teken aan de mensen dat de islam geen dwang kent in het huwelijk, het is tegen alle wetten van vrijheid in de islam in
Dit (heidens)cultureel fenomeen zou uitgeroeid moeten worden, en de moskeen zouden meer moeten doen om mensen te wijzen op dit gebeuren dat toch zo nu en dan voor komt

Was in eerste instantie narrig dat de mensen maar braaf met de du3a meegingen ipv tegengas te bieden. Maar je kunt het idd ook zien zoals jij hier aangaf, een du3a voor iemand die hulp nodig heeft, dat heeft wel wat ja.
Bedenk me  dat ik je gemist heb hier ;)
assalaam a washma ienoe, heb het heel druk laatste tijd vandaar, het gemis is wederzijds ;)
Kijk alleen hoe wij over deze gebeurtennis praten, en de moskeegangers zullen dit ook weer door vertellen aan anderen en zo voort.
Alleen dat op zich is een plus punt, want naast dat je een du3a verricht voor jouw broeder of zuster, spreek je ook de afkeur en dat is een goed teken aan de onwetenden.
Hoop alleen dat vrouwen meer de islam ook zullen gebruiken om uit moeilijke situaties te komen, als een steun wat het ook zeer zeker is.

Dobry Den

#20
Citaat van: Timarzgha op 14/03/2006 om 23:38:26
assalaam a washma ienoe, heb het heel druk laatste tijd vandaar, het gemis is wederzijds ;)
Kijk alleen hoe wij over deze gebeurtennis praten, en de moskeegangers zullen dit ook weer door vertellen aan anderen en zo voort.
Alleen dat op zich is een plus punt, want naast dat je een du3a verricht voor jouw broeder of zuster, spreek je ook de afkeur en dat is een goed teken aan de onwetenden.
Hoop alleen dat vrouwen meer de islam ook zullen gebruiken om uit moeilijke situaties te komen, als een steun wat het ook zeer zeker is.

Zoals Tamza al aangaf, wordt hier een recht geschonden. Alleen du3a opzeggen en je afkeuring geven is a) passief b) zwak en c) laf. Deze uithuwelijking moet tegengehouden worden; desnoods worden er hiervoor juridische stappen ondernomen. Dan pas stel je als Islamitsche gemeenschap een daad!

Timarzgha

#21
Citaat van: ! op 15/03/2006 om 00:39:14
Citaat van: Timarzgha op 14/03/2006 om 23:38:26
assalaam a washma ienoe, heb het heel druk laatste tijd vandaar, het gemis is wederzijds ;)
Kijk alleen hoe wij over deze gebeurtennis praten, en de moskeegangers zullen dit ook weer door vertellen aan anderen en zo voort.
Alleen dat op zich is een plus punt, want naast dat je een du3a verricht voor jouw broeder of zuster, spreek je ook de afkeur en dat is een goed teken aan de onwetenden.
Hoop alleen dat vrouwen meer de islam ook zullen gebruiken om uit moeilijke situaties te komen, als een steun wat het ook zeer zeker is.

Zoals Tamza al aangaf, wordt hier een recht geschonden. Alleen du3a opzeggen en je afkeuring geven is a) passief b) zwak en c) laf. Deze uithuwelijking moet tegengehouden worden; desnoods worden er hiervoor juridische stappen ondernomen. Dan pas stel je als Islamitsche gemeenschap een daad!
a washma ik geloof dat de kracht/macht van Allah swt boven alle krachten staat, aan hem vragen is in mijn ogen niet passief maar actief.
Dit is een cultureel gebeuren en de islam heeft er niets mee te maken en dus ook niet onze islamitische organisaties.
Dit moet vanuit het volk zelf komen, rechtzaken starten als derde is moeilijk en dus zou een naaste van haar deze moeten aanspannen.
Dat zie ik niet gebeuren en dus inderdaad machteloos, en kun je slechts hopen dat er meerdere imaams zich openlijk tegen gaan uitspreken.
Om zo wat te doen aan de onwetendheid, want juridisch kun je als moskee niets beginnen tegen een keuze van een nederlandse burger
Zeker niet als zij zich niet als direkt betrokennen kunnen presenteren, hier is de sharia niet van toepassing dame

Dobry Den

#22
Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 00:53:17
a washma ik geloof dat de kracht/macht van Allah swt boven alle krachten staat, aan hem vragen is in mijn ogen niet passief maar actief.

De kracht van Allah staat boven alle andere krachten, maar dit neemt niet weg dat jezelf actie moet ondernemen wil je iets laten veranderen.

Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 00:53:17Dit is een cultureel gebeuren en de islam heeft er niets mee te maken en dus ook niet onze islamitische organisaties.
Dit moet vanuit het volk zelf komen, rechtzaken starten als derde is moeilijk en dus zou een naaste van haar deze moeten aanspannen.
Dat zie ik niet gebeuren en dus inderdaad machteloos, en kun je slechts hopen dat er meerdere imaams zich openlijk tegen gaan uitspreken.

Uithuwelijking is weliswaar een cultureel gebeuren maar de Islam kun je in deze zaak niet uitsluiten. Naar mijn weten verbiedt de Islam praktijken als uithuwelijking. Bovendien gaat het hier om een Islamitsch meisje die door haar Islamitsche ouders tot een huwelijk wordt gedwongen. Conclusie: De Islamitsche gemeenschap is verplicht om tot actie over te gaan.

Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 00:53:17
Om zo wat te doen aan de onwetendheid, want juridisch kun je als moskee niets beginnen tegen een keuze van een nederlandse burger
Zeker niet als zij zich niet als direkt betrokennen kunnen presenteren, hier is de sharia niet van toepassing dame

Ik ben niet echt bekend met het Nederlandse recht, maar volgens mij is gedwongen huwelijk strafbaar gesteld. Kan er geen beroep worden gedaan op het Nederlandse rechtsysteem, dan kun je als Islamitsche gemeenschap natuurlijk wel actief (!) druk op de ouders voeren, opdat ze hun besluit terugnemen. Hetzij direct door sociale druk, hetzij indirect door het meisje te helpen om aan het huwelijk te ontkomen.

Timarzgha

''De kracht van Allah staat boven alle andere krachten, maar dit neemt niet weg dat jezelf actie moet ondernemen wil je iets laten veranderen''

klopt, helemaal mee eens, maar dit fenomeen van uithuwelijking neemt sterk af en komst slechts sporadisch voor in nederland.
Ieder voorval is erg op zich, maar je kunt niet de hele gemeenschap aanspreken op iedere culturele gebeurtennis.
De moskee of moslim is geen politie agent daar is een ander orgaan voor


Uithuwelijking is weliswaar een cultureel gebeuren maar de Islam kun je in deze zaak niet uitsluiten. Naar mijn weten verbiedt de Islam praktijken als uithuwelijking. Bovendien gaat hier om een Islamitsch meisje die door haar Islamitsche ouders tot een huwelijk wordt gedwongen. Conclusie: De Islamitsche gemeenschap is verplicht om tot actie over te gaan.

Ik kan niet geloven dat alles zal ophouden bij een du3a in de moskee.
Ik heb uit ervaringen vaak gebeurtenissen meegemaakt en na een du3a volgd advies, en na advies een goed gesprek op basis van wederzijds respect.
Maar de praktijk heeft mij ook geleerd dat je soms tegen zeer koppige ouders niets kunt beginnen, alles hangt af van hun wil om mee te werken en het inzien van hun fouten.
Ik zou het dus wel zwak vinden als er geen initiatieven zouden komen van de moskeegangers/vrienden/broeders of de imaam, vooralsnog weten we dat niet en is het voorbarig te speculeren.
Uit praktijk weet ik dat het wel degelijk gebeurd dus


Ik ben niet echt bekend met het Nederlandse recht, maar volgens mij is gedwongen huwelijk strafbaar gesteld. Kan er geen beroep worden gedaan op het Nederlandse rechtsysteem, dan kun je als Islamitsche gemeenschap natuurlijk wel actief (!) druk op de ouders voeren, opdat ze hun besluit terugnemen. Hetzij direct door sociale druk, hetzij indirect door het meisje te helpen om aan het huwelijk te ontkomen.
lieverd wij hier zijn individuen, die met eigen zaken bemoeien en liever niet mengen in andermans zaken.
Niet zal staan springen om een onbekende de les voor te lezen op dit onderwerp, behalve iemand die de vade respecteerd.
En dat kan een imaam wezen of famillie, alleen dwang is pure onzin en niet praktisch.
Hoe wil je iemand dwingen, door hem te weren uit de moskee?
Dat kan natuurlijk niet dus welke dwang kan je als islamitische gemeenschap uitoeffenen.
Als de ouders koppig blijven en zij de islam en dus ook de imam of andere moslims negeren dan is er slechts nog dwang door de rechter.
En daarvoor moet je betrokennen wezen en moet je dingen kunnen bewijzen en aantonen en dat is een onmogelijke opgaaf als buitenstaander.


Dobry Den

Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 00:53:17
Citaat van: ! op 15/03/2006 om 00:39:14
Citaat van: Timarzgha op 14/03/2006 om 23:38:26
assalaam a washma ienoe, heb het heel druk laatste tijd vandaar, het gemis is wederzijds ;)
Kijk alleen hoe wij over deze gebeurtennis praten, en de moskeegangers zullen dit ook weer door vertellen aan anderen en zo voort.
Alleen dat op zich is een plus punt, want naast dat je een du3a verricht voor jouw broeder of zuster, spreek je ook de afkeur en dat is een goed teken aan de onwetenden.
Hoop alleen dat vrouwen meer de islam ook zullen gebruiken om uit moeilijke situaties te komen, als een steun wat het ook zeer zeker is.

Zoals Tamza al aangaf, wordt hier een recht geschonden. Alleen du3a opzeggen en je afkeuring geven is a) passief b) zwak en c) laf. Deze uithuwelijking moet tegengehouden worden; desnoods worden er hiervoor juridische stappen ondernomen. Dan pas stel je als Islamitsche gemeenschap een daad!
a washma ik geloof dat de kracht/macht van Allah swt boven alle krachten staat, aan hem vragen is in mijn ogen niet passief maar actief.
Dit is een cultureel gebeuren en de islam heeft er niets mee te maken en dus ook niet onze islamitische organisaties.
Dit moet vanuit het volk zelf komen, rechtzaken starten als derde is moeilijk en dus zou een naaste van haar deze moeten aanspannen.
Dat zie ik niet gebeuren en dus inderdaad machteloos, en kun je slechts hopen dat er meerdere imaams zich openlijk tegen gaan uitspreken.
Om zo wat te doen aan de onwetendheid, want juridisch kun je als moskee niets beginnen tegen een keuze van een nederlandse burger
Zeker niet als zij zich niet als direkt betrokennen kunnen presenteren, hier is de sharia niet van toepassing dame

Timarzgha, nog even dit. Ik vind het jammer dat jij je zo opstelt.  Je doet voorkomen alsof we tegen deze onrecht niks kunnen doen, behalve Allah om hulp vragen en hopen dat Allah dit inwilligt.  Deze weerloze machteloze en actieloze Islamitsche gemeenschap is anders wel in staat om de straat op te gaan en produkten te boycotten om hun afkeuring voor de Deense spotprenten kenbaar te maken. Waarom kunnen ze ineens wel meer doen dan alleen du3a's opzeggen? Heeft het gewoon niet te maken dat ze hun vingers er niet aan willen branden (=laf) en geen moeite willen nemen om misstanden daadwerkelijk uit de weg te ruimen (passief)?

Timarzgha

#25
Citaat van: ! op 15/03/2006 om 02:06:05
Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 00:53:17
Citaat van: ! op 15/03/2006 om 00:39:14
Citaat van: Timarzgha op 14/03/2006 om 23:38:26
assalaam a washma ienoe, heb het heel druk laatste tijd vandaar, het gemis is wederzijds ;)
Kijk alleen hoe wij over deze gebeurtennis praten, en de moskeegangers zullen dit ook weer door vertellen aan anderen en zo voort.
Alleen dat op zich is een plus punt, want naast dat je een du3a verricht voor jouw broeder of zuster, spreek je ook de afkeur en dat is een goed teken aan de onwetenden.
Hoop alleen dat vrouwen meer de islam ook zullen gebruiken om uit moeilijke situaties te komen, als een steun wat het ook zeer zeker is.

Zoals Tamza al aangaf, wordt hier een recht geschonden. Alleen du3a opzeggen en je afkeuring geven is a) passief b) zwak en c) laf. Deze uithuwelijking moet tegengehouden worden; desnoods worden er hiervoor juridische stappen ondernomen. Dan pas stel je als Islamitsche gemeenschap een daad!
a washma ik geloof dat de kracht/macht van Allah swt boven alle krachten staat, aan hem vragen is in mijn ogen niet passief maar actief.
Dit is een cultureel gebeuren en de islam heeft er niets mee te maken en dus ook niet onze islamitische organisaties.
Dit moet vanuit het volk zelf komen, rechtzaken starten als derde is moeilijk en dus zou een naaste van haar deze moeten aanspannen.
Dat zie ik niet gebeuren en dus inderdaad machteloos, en kun je slechts hopen dat er meerdere imaams zich openlijk tegen gaan uitspreken.
Om zo wat te doen aan de onwetendheid, want juridisch kun je als moskee niets beginnen tegen een keuze van een nederlandse burger
Zeker niet als zij zich niet als direkt betrokennen kunnen presenteren, hier is de sharia niet van toepassing dame

Timarzgha, nog even dit. Ik vind het jammer dat jij je zo opstelt.  Je doet voorkomen alsof we tegen deze onrecht niks kunnen doen, behalve Allah om hulp vragen en hopen dat Allah dit inwilligt.  Deze weerloze machteloze en actieloze Islamitsche gemeenschap is anders wel in staat om de straat op te gaan en produkten te boycotten om hun afkeuring voor de Deense spotprenten kenbaar te maken. Waarom kunnen ze ineens wel meer doen dan alleen du3a's opzeggen? Heeft het gewoon niet te maken dat ze hun vingers er niet aan willen branden (=laf) en geen moeite willen nemen om misstanden daadwerkelijk uit de weg te ruimen (passief)?
Lieverd begrijp me niet verkeerd, ik zeg absoluut niet dat we ons moeten beperken in acties.
Ik zeg wel wat ik zinnig acht en wat niet, en ik zie een grootscheepse actie tegen een keuze van een individu niet op gang komen, sorry maar bekijk het realistisch.
Ben absoluut met je eens dat uit de direkte omgeving van de vader actie zou moeten komen, een wijze les is juist in de islam dat zij die zwijgen voor onrecht zij tot de onrechtvaardigen behoren.
Het is een behoorlijke zonde en daarom zeg ik dus, dat wij niet weten of er actie heeft plaats gevonden.
Ik ken diverse voorbeelden waar de imam besloot samen met een aantal broeders de ouders van een meisje of zoon te bezoeken en vaak heeft het geholpen.
Omdat we niet weten wat de moslim gemeenschap in zijn direkte omgeving heeft gedaan of ondernomen, is speculeren voorbarig.
Ik zeg niet dat we passief moeten zitten maar deel te nemen aan, alleen moet je wel realistisch blijven en kijken naar wat beter en meer haalbaar is.
iemand publiekelijk aanvallen kan vaak voor meer ellende en afkeer zorgen dan man to man, op een vriendelijke doch dringende manier aanspreken op zijn handelingen.
Daarnaast maakt niet de hele gemeenschap zich schuldig aan deze heidense praktijken maar slechts een enkeling, vind een oproep aan de massa dus ook overdreven.
De protesten over de spotprenten gingen over veel meer dan die prenten alleen, dan nog viel de intresse zwaar tegen dus ;)

Dobry Den

#26
Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 01:50:43
klopt, helemaal mee eens, maar dit fenomeen van uithuwelijking neemt sterk af en komst slechts sporadisch voor in nederland.
Ieder voorval is erg op zich, maar je kunt niet de hele gemeenschap aanspreken op iedere culturele gebeurtennis.
De moskee of moslim is geen politie agent daar is een ander orgaan voor

De Islamitsche gemeenschap wordt niet aangesproken dat het gebeurt, maar dat het dit toelaat.

Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 01:50:43
Ik kan niet geloven dat alles zal ophouden bij een du3a in de moskee.
Ik heb uit ervaringen vaak gebeurtenissen meegemaakt en na een du3a volgd advies, en na advies een goed gesprek op basis van wederzijds respect.
Maar de praktijk heeft mij ook geleerd dat je soms tegen zeer koppige ouders niets kunt beginnen, alles hangt af van hun wil om mee te werken en het inzien van hun fouten.

Het plegen van onrecht is geen recht. Ouders mogen hun kinderen niet met dwang uithuwelijken ongeacht of ze achter dit verbod staan of niet. Overtuigen dat ze een misdaad begaan, is een begin, maar als ze hardnekkig toch die misdaad willen uitvoeren, dan moeten er andere maatregelingen getroffen worden. Het kan niet zo zijn dat ouders ongestraft hun kinderen onrecht kunnen aandoen.

Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 01:50:43lieverd wij hier zijn individuen, die met eigen zaken bemoeien en liever niet mengen in andermans zaken.

Wel als het gaat om een spotprent in een krant die alleen verkrijgbaar is in een bepaalde land.

Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 01:50:43Niet zal staan springen om een onbekende de les voor te lezen op dit onderwerp, behalve iemand die de vade respecteerd.
En dat kan een imaam wezen of famillie, alleen dwang is pure onzin en niet praktisch.

Dat mag je die familie gaan uitleggen. De fout die ze maken is niet vrijblijvend. Het is logisch dat er consequenties gebonden zijn aan hun daden. Tuurlijk is het praktischer om de ouders te overtuigen dat ze die gedwongen huwelijk kunnen nalaten, maar zeg er wel meteen bij dat ze op de blaren moeten zitten zodra ze hun billen vrijwillig laten verbranden.

Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 01:50:43Hoe wil je iemand dwingen, door hem te weren uit de moskee?
bijvoorbeeld

Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 01:50:43welke dwang kan je als islamitische gemeenschap uitoeffenen.
Sociale druk is een machtig wapen; de juridische nog machtiger.

Citaat van: Timarzgha op 15/03/2006 om 01:50:43Als de ouders koppig blijven en zij de islam en dus ook de imam of andere moslims negeren dan is er slechts nog dwang door de rechter.
En daarvoor moet je betrokennen wezen en moet je dingen kunnen bewijzen en aantonen en dat is een onmogelijke opgaaf als buitenstaander.[/b]

Hoeft helemaal niet; je kan de ouders dreigen met justitie en je kan de vrouw overhalen tot het ondernemen van (juridische) stappen. Ik weet dat loyaliteit een groot probleem kan zijn, maar als de vrouw weet dat de Islamitische gemeenschap achter haar staat, staat ze wel wat steviger in d'r schoen om actief tegen het besluit van haar ouders in te gaan.  Juist vanwege die loyaliteit zou een buitenstaander meer druk op de ouders moeten en kunnen leggen.

athsaynou

#27
Mere odwedem xidaren nxoum!

Islam en uithuwelijken van meisjes tegen hun zin in heeft niets met elkaar te maken. Helaas komt het in de praktijk nog steeds veelvuldig voor (jammer genoeg) en keuren de daad goed vanuit een Islamitisch oogpunt. Terwijl het verboden is in de Islam. Het ergste vind ik eraan ook al wijs je de ouders er op dat het niet mag of dat ze niet wil trouwen, dat ze dan verstoten wordt. Vaak wordt hierdoor niet de confrontatie aangegaan van de meisjes met de ouders/familie!

In 2005 hebben hoge Saudische geestelijken over de praktijk om vrouwen tegen hun wil uit te huwelijken. Volgens sjeik Abdelaziz bin Al al-Sjeik, een van de hoogste geestelijken van Saudi-Arabië: is het "onjuist en on-islamitisch'' om vrouwen tegen hun wil tot een huwelijk te dwingen. Vaders die dat toch proberen, moeten volgens "in de gevangenis gegooid worden totdat ze tot inkeer komen''.
De regering is onlangs een campagne gestart om vrouwenrechten enigszins te verruimen. (Verder heb ik hier niets meer over gehoord..)

In het Islamitisch recht is het een vereiste dat vrouwen hun goedkeuring geven alvorens zij trouwen. De profeet, vrede en zegeningen zij met hem, heeft gezegd: "De toestemming van de maagden moet verkregen worden, en hun zwijgen is hun instemming." Er was eens een gebeurtenis waarbij een vrouw naar de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, ging en hem vertelde dat haar vader haar gehuwd had, zonder haar instemming. Hij stelde haar voor om het huwelijk ongeldig te verklaren, maar zij wilde dit niet, zij wilde slechts haar recht bevestigt zien. Een vrouw die al eerder gehuwd is geweest, staat in haar recht om zonder instemming van de voogd een echtgenoot te kiezen.

Moslims worden aangemoedigd om hun kinderen te helpen bij het vinden van een geschikte huwelijkspartner, daar mannen en vrouwen gescheiden worden grootgebracht in de maatschappij. Vrouwen worden ontzien in het op eigen houtje te zoeken naar hun partners.

Vanuit Westers opzicht, waarbij het voor tieners vaak een vereiste is om het huis te verlaten om te gaan werken en voor zichzelf te zorgen, zou het belachelijk zijn, wanneer de ouders een huwelijkspartner zouden voorstellen.

Het is bij de moslims helaas een veel voorkomend gebruik geworden, om de kinderen dwangmatig aan neven of nichten uit te huwen. Voor moslims in het Westen is het een manier geworden om de familieleden te ondersteunen in het bereiken van het Westen.

Timarzgha

#28
assalaam uitroepteken ennegh :)
''De Islamitsche gemeenschap wordt niet aangesproken dat het gebeurt, maar dat het dit toelaat''

Vind ik een beetje vreemd geredeneerd beste dame, je kunt erop vertrouwen dat de moskee(gangers) die de du3a verrichtte het er niet mee eens was/zijn.

''Het plegen van onrecht is geen recht. Ouders mogen hun kinderen niet met dwang uithuwelijken ongeacht of ze achter dit verbod staan of niet. Overtuigen dat ze een misdaad begaan, is een begin, maar als ze hardnekkig toch die misdaad willen uitvoeren, dan moeten er andere maatregelingen getroffen worden. Het kan niet zo zijn dat ouders ongestraft hun kinderen onrecht kunnen aandoen''

Zoals ik eerder zei, hebben wij hier in nederland de juiste instanties voor en moeten mensen die direkt met de zaak betrokken zijn daar gebruik van maken.
In een islamitisch land is het anders want daar heeft de imaam meer inspraak in het dagelijks leven, althans vaak en geniet deze meer respect dan de gedomiseerde imam in het westen.

''Wel als het gaat om een spotprent in een krant die alleen verkrijgbaar is in een bepaalde land''

Wel zo krom om zo te redeneren mijn beste, één is een stap van een individu en andere is een protest tegen onderdrukking, achterstelling en demonisering en bewust kwetsen.
Nogmaals hoe ernstig deze vergrijp ook moge zijn, het betreft een cultureel fenomeen die slechts sporadisch voorkomt bij onwetenden.
Je kunt dan beter wat doen tegen aan die onwetendheid dan met dreigen met nutteloze acties.

''Dat mag je die familie gaan uitleggen. De fout die ze maken is niet vrijblijvend. Het is logisch dat er consequenties gebonden zijn aan hun daden. Tuurlijk is het praktischer om de ouders te overtuigen dat ze die gedwongen huwelijk kunnen nalaten, maar zeg er wel meteen bij dat ze op de blaren moeten zitten zodra ze hun billen vrijwillig laten verbranden''

Ik denk niet dat er zo licht over gepraat word zoals jij aangeeft dame, er zijn veel harde woorden gevallen in soort gelijke gebeurtenissen.
Het is zeker niets vrijblijvend of slechts af te raden maar het is HARRAM en daar is voor een moslim geen twijfel over mogelijk.
Maar of iemand aan die oproep gehoor geeft is aan hem zelf een imaam heeft geen inzage in de gedachten van een mens, en kan evenmin meer doen dan hem wijzen op.
Geloven doe je omdat je overtuigt bent van het juiste, maar of iemand werkelijk geloofd zal slechts blijken als hij besluit alsnog de vrijheid te geven aan het bewuste meisje.
Vooralsnog kun je als buitenstaander slechts hopen dat de betreffende mensen uit hun onwetendheid kruipen.

''Sociale druk is een machtig wapen; de juridische nog machtiger''

Sociale druk kan net zo goed averrechts werken, al zeg ik nogmaals weet geen van beiden wat er afspeeld op dit moment dat ik dit schrijf.
Wij weten niet alles en misschien is er die sociale druk, of inmenging van moskee of andere moslim of famillie.

''Ik weet dat loyaliteit een groot probleem kan zijn, maar als de vrouw weet dat de Islamitische gemeenschap achter haar staat, staat ze wel wat steviger in d'r schoen om actief tegen het besluit van haar ouders in te gaan''

Het is gissen maar laat ik aannemen dat zij weet heeft van de mening van de moslims en dus ook van de moskee.
Ik kan niet geloven dat als zij haar ouders zou confronteren met hun heidens (harram) gedrag, dat haar ouders bij hun oude gedachten zullen blijven.
Ik weet wel zeker dat als het echte gelovigen zijn, zij zich zullen afvragen en zich tot een imaam zullen wenden.
Zij kan inderdaad dat benadrukken en lijkt mij onlogisch dat zij daar geen oor naar zullen hebben, tenzij ze het woord van Allah swt naast zich wensen te leggen.
Dan kun je als imam of gelovige in ieder geval niets voor hen betekenen, als hij Allah swt niet vreest wie wel dan.
De discussie is dus ook een beetje voorbarig want geen van ons weet hoe of wat er gebeurd is in de tussentijd.
wa salaam


Blablabla

Weet iemand of het nog is doorgegaan? Of hebben de ouders toch nog besloten om het terug te draaien?