Azul is 100% rifijnse woord.

Gestart door Boharo, 14/07/2003 om 19:31:02

rifman

#15

CiteerAzul,

Even een vraagje over groeten van een 100% polderlandse leek.  In een cursus Tamazight wordt ook wel "Hula" voor "hallo" gegeven.  Klinkt mij als spaansprekende, als een leenwoord, vanuit het Spaanse "Hola", maar de schijn kan bedreigen. Zijn er hier ook mensen die "Hula" (hoela) zeggen als ze groeten, of is het misschien ontzettend streekgebonden?

Bij voorbaat tanemirt voor de uitleg.

Monique


Azul monique,

inderdaad Ula (Hola) is een leenwoord uit het spaans en wordt veel gebruikt in Arif. persoonlijk gebruik ik het ook vaak. Het zelfde geldt voor adios...

hamza

#16
azul,
boharo , ik vind het zeer goede onderwerp
want die vraag zat me ook dwars je hebt het zeer goed uit gelegd.
ik dank je zeer voor de aandacht voor onze tmazight
petje af.

wardia

Interessante discussie over de herkomst van een woord. Heb dit aanhefwoord al vele malen gezien. Mijn man die 100% berber is, heeft het woord nog nooit gebruikt of uberhaupt van gehoord. Ben net terug uit Marokko en heb aan mijn schoonvader gevraagd wat Azul betekent.  Volgens mijn schoonvader wordt dit woord in een bepaalde streek gesproken. Het wordt in ieder geval niet in Imhiyaten en omstreken gebezigd.
Alhoewel, toen ik in  suq Melilia in Nador effe stond te wachten hoorde ik iemand wel Azul tegen een andere zeggen.
Mooie taal overigens het Berbers. Heb zelf een andere moedertaal (Maleis), maar Berbers klinkt als muziek in de oren. Ik leer elke vakantie weer heel wat woorden bij. Je leert het in ieder geval niet goed van een CD, er is nauwelijks interactie. Gewoon de bergen in bij Samar (helaas komt daar een autoroute) en vooral lef hebben.
Sram atas

ASHELHIE

Zou er geen overeenkomst zijn met het woord voor khol (voor de ogen).
Die noemen wij immers: "tazult"

Graag jullie mening

Azul fellawen

abrid

Tazutc die oog schaduw bedoel jij?

Ibn_Toemart

Men moet ook kijken naar fellawen dat khawen of khawem ( op jullie )
fell is een typisch arabisch voorzetsel ( fie, in/op) Loop dus niet te hard van stapel in het overnemen van het Takbaylit ( algerijns tamazight)

Ilizi


Drifa

Citaat van: abrid op 04/03/2005 om 13:39:48
Tazutc die oog schaduw bedoel jij?

Volgens mij heet t zo jah....(?)