Welke IBEQOUIEN KOMEN ER UIT ROUADI

Gestart door Anissa20, 15/02/2006 om 14:05:59

Anissa20


Anissa20

IBEQUYENNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNNN MELD JULLIE
ZO WEINIG MAAR

Nediyaa

oooh wat leuk zeg,

ik dacht ook dat ik de enige thebkoyt hiero was, want ja volgens mij zijn er nie zoveel :P  Maar ik kom uit Taoussart /Tafenssa...

haha ow jah die '' R '' verhaalt klopt helemaal zo herken je ons echt gewoon:D

Hadou

Citaat van: *Riffijnos* op 21/02/2006 om 11:55:29
Citaat van: Anissa20 op 19/02/2006 om 23:13:49
Mag ik vragen wat je daarmee bedoeld??
Wat ik ermee bedoel? Nou zoals ik al al zei, R7ed n Rouadi verarabiseerd in een rap tempo. De verabirisatielijn komt steeds dichter bij Al Hoceima.
De Substam Taghidith van de Ibaqouyan is al bijna verabiriseerd, zoals omgeving van Calah Iris. Ook de substam Azghar, waar Rouasi zich in bevindt, verabiriseerd steeds sneller.
Jullie praten wel de hele tijd positief over Rouadi, maar wat velen niet weten is het feit dat het dorp te kampen heeft met arabisatie.
Hoe kan men straks Rouadi als een Riffijnse dorp beschouwen, als het over een aantal jaren volledig verabriseerd is?
Dus Anissa, het is niet negatief bedoeld, ik maak me alleen wat zorgen over Rouadi :)

Adwenni nta
Over een aantal jaren zal enkel Aitt Touzin TTarifitt nog spreken..
Het Darija dringt zowel van het westen als het oosten TTarifitt binnen.

Anissa20

Citaat van: Nediyaa op 13/03/2006 om 23:00:42
oooh wat leuk zeg,

ik dacht ook dat ik de enige thebkoyt hiero was, want ja volgens mij zijn er nie zoveel :P  Maar ik kom uit Taoussart /Tafenssa...

haha ow jah die '' R '' verhaalt klopt helemaal zo herken je ons echt gewoon:D
HEYYYYYYYY TAOUSSART KEN IK , dat is vlakbij de dorp van me vaders ken je DOUZ of ait harchoun??? en me mams komt uit Rouadii en ken je dat ook ????

groetjes anissa

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Hadou op 13/03/2006 om 23:59:38
Over een aantal jaren zal enkel Aitt Touzin TTarifitt nog spreken..
Het Darija dringt zowel van het westen als het oosten TTarifitt binnen.
Azul Hadou,

Daar heb je gelijk in. Vanuit het oosten rukt de arabisering richting Nador. Steden als Berkane en Zaïo zijn in de bloei als het gaat om abirisering. Verder is de stam Ait Stut (een stam tussen Ait Buyahyi en de Icebdanen)  voor meer dan de helft geabiriseerd. Ook de streek rond Hassi Berkane (Ait Buyahyi) is bijna volledig geabiriseerd. Vanuit het zuiden rukt de arabisering ook op. Stammen als de Ighzennayen, Ibdarsen en Ait Buyahyi verabiriseren vanuit het zuiden zeer snel. Aknoul & Ain Zohra zijn voor dat betreft nog wat dat betreft nog deels amazigh-sprekend. Maar ten zuiden van deze lijn, wordt er zeer weinig Tamazight gesproken.
Vanuit het westen rukt de arabisering idemtito op. De arabiseringlijn, voorheen nog Targuist, schuift naar de richting van Ait Hadifa en Ait Abdellah. De Ibaqouyan hebben ook te kampen met arabisering. R7ed n Rouadi mag zich ook de bloeistad noemen als het gaat om arabisering.
Stammen en als Temsamane, Ait Uwricec en Ait Saaïd, nu nog bijna gezuiverd van arabisch sprekenden, mogen in de toekomst een golf Arabisch sprekenden verwachten, mede door de aanleg van de snelweg door deze stammen.
Wat dat betreft is de Ait Touzine straks mischien nog wel de enige zuivere amazigh sprekende stam.

De Arabisering rukt sneller op dan mensen denken. Dit is het grootste gevaar voor de Riffijnse amazigh indentiteit.

Adwenni nta

athsaynou

Hmm Ait Touzine zijn een stam he, en die heb je overal. Vooral in en bij de gebieden van Nador, waar volgens jou de Arabisering vandaan komt. Dan zij dus ook. En om nu al de conclusie te trekken dat alleen zij het Tariffith zullen (blijven) spreken.

Maar los van dat, ik vind dat er te negatief wordt gedacht over de toekomst van de Riffijnen/Imazighen terwijl er steeds meer mensen bewust worden van het Tmazight.

mara

#37
Citaat van: *RIFFIJNOS* op 17/03/2006 om 15:43:30
Citaat van: Hadou op 13/03/2006 om 23:59:38
Stammen als de Ighzennayen, Ibdarsen en Ait Buyahyi verabiriseren vanuit het zuiden zeer snel. Aknoul & Ain Zohra zijn voor dat betreft nog wat dat betreft nog deels amazigh-sprekend. Maar ten zuiden van deze lijn, wordt er zeer weinig Tamazight gesproken.

Wat dat betreft is de Ait Touzine straks mischien nog wel de enige zuivere amazigh sprekende stam.
Dat heeft er ook mee te maken dat veel igabiyen arrif hebben ontdekt, als je kijkt wie er in autogarages in bijvoorbeeld tizi ousli en kassita werken, dan zijn dat bijna alleen maar arabieren. Dus de laatse quote van jou valt denk ik wel mee (alleen ait touzine die - zuiver- tmazight zullen spreken)...

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Taghrawla op 17/03/2006 om 16:01:51
Hmm Ait Touzine zijn een stam he, en die heb je overal. Vooral in en bij de gebieden van Nador, waar volgens jou de Arabisering vandaan komt. Dan zij dus ook. En om nu al de conclusie te trekken dat alleen zij het Tariffith zullen (blijven) spreken.
Ik heb het over de Ait Touzine-regio en niet over leden van de Ait Touzine die in Nador, Arrui of tanger wonen. Als je naar de stammenkaart kijkt, dan kun je concluderen dat de Ait Touzine, Temsamane, Ait uwric en Ait Saaïd lekker veilig ingesloten zitten door de overige Riffijnse stammen. Maar door de nieuwe snelweg die aangelegd wordt tussen Al Hoceima en Nador, zullen die laatste 3 stammen nieuwe bewoners krijgen in de vorm van hongerige Ighabiyan. 

Citaat van: Taghrawla op 17/03/2006 om 16:01:51
Maar los van dat, ik vind dat er te negatief wordt gedacht over de toekomst van de Riffijnen/Imazighen terwijl er steeds meer mensen bewust worden van het Tmazight.
Beter te negatief dan te positief denken. Als je een wedstrijdje moet voetballen kun je de tegenstander beter overschatten dan onderschatten.
ps: En ga maar eens naar Zaïo e.o toe, dan zul je wel merken waar ik het nu over heb.
Fehmeth nigh?

Adwenni nta

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: wadayitseda3 op 17/03/2006 om 16:02:14
Dat heeft er ook mee te maken dat veel igabiyen arrif hebben ontdekt, als je kijkt wie er in autogarages in bijvoorbeeld tizi ousli en kassita werken, dan zijn dat bijna alleen maar arabieren.
In 100% Riffijns sprekende dorpjes zoals Kassita, Tafarsite en Ben Tieb zullen de autogarage sletten (Ighabiyan) hoe dan ook veramazighiseren. 
Een automonteur uit Rabat wonend in Krouna kon binnen 2 jaar goed Tamazight spreken. Dat komt omdat er veel riffijnen wonen daar die het arabisch niet zo goed kunnen spreken en die arabieren moeten gewoonweg de taal leren. In grotyere steden als Nador, Arrui en Al Hoceima zal het wat langer duren voordat ze de Tamazight onder de knie hebben.

Citaat van: wadayitseda3 op 17/03/2006 om 16:02:14
Dus de laatse quote van jou valt denk ik wel mee (alleen ait touzine die - zuiver- tmazight zullen spreken)...
Laten we hopen dat het niet zover zal komen hahahaha. Dat zal pas denk ik over een paar honderd jaar zijn. Ik zit wel veilig daar in die bergen van Ijarmaouas. Ik zie niet snel arabieren komen daar op 800m hoogte ;)

Adwenni nta

athsaynou

Ik citeer je bericht:

Citaat van: *RIFFIJNOS* op 17/03/2006 om 15:43:30

Wat dat betreft is de Ait Touzine straks mischien nog wel de enige zuivere amazigh sprekende stam.

Dus vandaar, ik ben het daar dus niet mee eens. Want andere ait touzinnen wonen niet alleen in de streken waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Maar ook in nador enz.. maar ik begrijp ej punt, maar ik zet mijn vraagtekens er nog steeds bij. Verarabisering dat is er gewoon, of het nou omringd is met andere amazigh plaatsen waar geen snelwegen gelegen zijn. Wees positiever je onderschat je "eigen mensen" Iriffien. Zaio ben ik al is geweest.

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: Taghrawla op 17/03/2006 om 16:27:18
Ik citeer je bericht:

Citaat van: *RIFFIJNOS* op 17/03/2006 om 15:43:30

Wat dat betreft is de Ait Touzine straks mischien nog wel de enige zuivere amazigh sprekende stam.

Dus vandaar, ik ben het daar dus niet mee eens. Want andere ait touzinnen wonen niet alleen in de streken waar ze oorspronkelijk vandaan komen. Maar ook in nador enz.. maar ik begrijp ej punt, maar ik zet mijn vraagtekens er nog steeds bij. Verarabisering dat is er gewoon, of het nou omringd is met andere amazigh plaatsen waar geen snelwegen gelegen zijn. Wees positiever je onderschat je "eigen mensen" Iriffien. Zaio ben ik al is geweest.
Met zuivere amazigh stam, bedoel ik mee een stam die wat gezuiverd is van arabisch sprekenden.
Arabisatie komt tot stand doordat er arabisch sprekenden komen wonen in een bepaald regio,de amazigh kinderen zullen vaak het arabisch, wat ze op school hebben geleerd, moeten gaan gebruiken. Gevolg is dat ze beter Arabisch zullen gaan praten en zo goed zelfs dat ze het onderling tegen elkaar gebruiken.  En als de infrastructuur goed is in Arif, dan zal dat alleen maar meer ighabiyan lokken daar naar toe.
En ik zie in de komende 100 jaar geen arabieren die de bergachtige streek van de Ait Touzine komen bewonen. Alhoewel, ik denk wel dat steden als Midar, Tafarsite en Kassita meer arabieren tegemoet zullen zien.

Maar Ait Touzine zal heus niet alleen overblijven, wees maar niet bang. Ik wil ermee aangeven dat de arabisatie van Arif heviger is dan de meeste Riffijnen denken.

Adios

athsaynou

Ik begrijp je punt wel wat betreft de "Arabisatie" maar ben ervan overtuigd dat het niet ligt aan een bepaalde stam of iets. Dit is echt per individu anders. Bang ben ik niet.

We will survive! ;)

zagano

#43
Citaat van: MbTizi op 15/02/2006 om 14:11:20
Sabadilla komt uit Tara Youssef.
SEKEM HALLO IK KOM UIT IBEQOUIEN,EN VOOR MIJ IS T HOME SWEET HOME ,, DIE DROGE BERGEN''.

Sabadilla

#44
zet je caps lock effe uit, zo irritant om te lezen... Imarnisen komt me wel bekend voor.
Hier een foto van zondagmarkt van Rouadi
Ik was er eind februari op een zondag. Toen ik uit de taxi stapte begon het meteen keihard te regenen. Ben toen maar naar een cafe gegaan.