Tienduizenden vrouwen slikken verkeerde pil'

Gestart door Dobry Den, 15/02/2006 om 10:44:00

Dora


Citeer

De diana 35 is een zware medicijn. Het is bedoeld voor andere klachen maar heeft als bijkomende effect dat het ook tegen zwangerschap beschermt. Je kan het dus ook als antieconceptiemiddel gebruiken. Uit het artikel van www.nu.nl maak ik ook op dat het bezwaar is dat artsen dit voorschrijven als alleen antieconceptiepil. Met andere woorden, diana 35 mag wel gebruikt worden als anticonceptie, maar niet voorgeschreven alleen voor de anticonceptie. Er moet een klacht zijn waarvoor je de diana 35 nodig hebt.


dan weten de dokters zelf niet eens waar het wel of niet voor is...van ieder krijg je een andere uitleg..

ik slik in iedere geval diana (tegenwoordig een andere naam trouwens)...

Milou

Citaat van: dora op 15/02/2006 om 15:54:07

Citeer

De diana 35 is een zware medicijn. Het is bedoeld voor andere klachen maar heeft als bijkomende effect dat het ook tegen zwangerschap beschermt. Je kan het dus ook als antieconceptiemiddel gebruiken. Uit het artikel van www.nu.nl maak ik ook op dat het bezwaar is dat artsen dit voorschrijven als alleen antieconceptiepil. Met andere woorden, diana 35 mag wel gebruikt worden als anticonceptie, maar niet voorgeschreven alleen voor de anticonceptie. Er moet een klacht zijn waarvoor je de diana 35 nodig hebt.


dan weten de dokters zelf niet eens waar het wel of niet voor is...van ieder krijg je een andere uitleg..

ik slik in iedere geval diana (tegenwoordig een andere naam trouwens)...

Maar is er een pil die je niet dik maakt? Vocht vasthouden?
Dat Diana pilleke? Is da een milde?

MBTiza

Citaat van: dora op 15/02/2006 om 15:54:07

Citeer

De diana 35 is een zware medicijn. Het is bedoeld voor andere klachen maar heeft als bijkomende effect dat het ook tegen zwangerschap beschermt. Je kan het dus ook als antieconceptiemiddel gebruiken. Uit het artikel van www.nu.nl maak ik ook op dat het bezwaar is dat artsen dit voorschrijven als alleen antieconceptiepil. Met andere woorden, diana 35 mag wel gebruikt worden als anticonceptie, maar niet voorgeschreven alleen voor de anticonceptie. Er moet een klacht zijn waarvoor je de diana 35 nodig hebt.


dan weten de dokters zelf niet eens waar het wel of niet voor is...van ieder krijg je een andere uitleg..

ik slik in iedere geval diana (tegenwoordig een andere naam trouwens)...

helpt dat dan ook tegen de maandelijkse kwaaltjes?

Lâle

Citaat van: ! op 15/02/2006 om 15:29:51
Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 12:29:15
maar aan de andere kant beschermt het weer tegen baarmoederhalskanker.

Volgens mij is dit onjuist en is er onder de pilgebruikers juist meer baarmoederhalskanker geconstateerd.

Van een aantal medicijen is bekend dat zij kanker kunnen veroorzaken. Vrouwen die anticonceptie slikken hebben een licht verhoogd risico op borstkanker. Het is echter niet duidelijk of hjet om een oorzakelijk verband gaat. Omdat pilgebruik het risicoop eierstok en baarmoedekanker vermindert, lijken de voordelen ruimschoots op te wegen tegen de nadelen.
Vrouwen die hormoonpreparaten gebruiken tegen overgangsklachten hebben een groter risico op borstkanker. Het risico neemt toe als het preparaat langer wordt gebruikt.

bron: www.kwf.nl

Dobry Den

#34
Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 16:49:07
Citaat van: ! op 15/02/2006 om 15:29:51
Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 12:29:15
maar aan de andere kant beschermt het weer tegen baarmoederhalskanker.

Volgens mij is dit onjuist en is er onder de pilgebruikers juist meer baarmoederhalskanker geconstateerd.

Van een aantal medicijen is bekend dat zij kanker kunnen veroorzaken. Vrouwen die anticonceptie slikken hebben een licht verhoogd risico op borstkanker. Het is echter niet duidelijk of hjet om een oorzakelijk verband gaat. Omdat pilgebruik het risicoop eierstok en baarmoedekanker vermindert, lijken de voordelen ruimschoots op te wegen tegen de nadelen.
Vrouwen die hormoonpreparaten gebruiken tegen overgangsklachten hebben een groter risico op borstkanker. Het risico neemt toe als het preparaat langer wordt gebruikt.

bron: www.kwf.nl

Ik kan het 1 2 3 niet terugvinden op de site maar je spreekt hier over eierstok en baarmoederkanker (en niet over de baarmoederhalskanker).

Lâle

#35
Citaat van: ! op 15/02/2006 om 18:50:06
Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 16:49:07
Citaat van: ! op 15/02/2006 om 15:29:51
Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 12:29:15
maar aan de andere kant beschermt het weer tegen baarmoederhalskanker.

Volgens mij is dit onjuist en is er onder de pilgebruikers juist meer baarmoederhalskanker geconstateerd.

Van een aantal medicijen is bekend dat zij kanker kunnen veroorzaken. Vrouwen die anticonceptie slikken hebben een licht verhoogd risico op borstkanker. Het is echter niet duidelijk of hjet om een oorzakelijk verband gaat. Omdat pilgebruik het risicoop eierstok en baarmoedekanker vermindert, lijken de voordelen ruimschoots op te wegen tegen de nadelen.
Vrouwen die hormoonpreparaten gebruiken tegen overgangsklachten hebben een groter risico op borstkanker. Het risico neemt toe als het preparaat langer wordt gebruikt.

bron: www.kwf.nl

Ik kan het 1 2 3 niet terugvinden op de site maar je spreekt hier over eierstok en baarmoederkanker (en niet over de baarmoederhalskanker).

Het valt onder de catogorie vrouwelijke geslachtsorganen en de baarmoeder wordt opgedeeld in Cervix Uteri (baarmoederhals) en Corpus Uteri (baarmoederlichaam). Bij baarmoederhalskanker zijn vooral zaken als vroegtijdig seksueel actief zijn stimulerend voor het ontstaan van een tumor en hygiëne (voornamelijk van de man!). Baarmoederlichaamkanker heeft vreemd genoeg weer meer dezelfde kenmerken als borstkanker  (zie andere topic). Hierbij kan het mogelijk zijn dat anticonceptie een rol speelt, maar die link is nog niet wetenschappelijk bevestigd.

Dobry Den

Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 20:38:02

Het valt onder de catogorie vrouwelijke geslachtsorganen en de baarmoeder wordt opgedeeld in Cervix Uteri (baarmoederhals) en Corpus Uteri (baarmoederlichaam). Bij baarmoederhalskanker zijn vooral zaken als vroegtijdig seksueel actief zijn stimulerend voor het ontstaan van een tumor en hygiëne (voornamelijk van de man!). Baarmoederlichaamkanker heeft vreemd genoeg weer meer dezelfde kenmerken als borstkanker  (zie andere topic). Hierbij kan het mogelijk zijn dat anticonceptie een rol speelt, maar die link is nog niet wetenschappelijk bevestigd.

Baarmoederhalskanker is iets anders dan baarmoederkanker.  Je beweert dat de anticonceptiepil tegen baarmoederhalskanker beschermt maar komt met baarmoederkanker om dat te onderbouwen. Das onlogisch. Uit de site van de kankerbestrijding die je hier eerder als bron hebt gebruikt staat het volgende over de  pil en baarmoederhalskanker:

Naar het gebruik van de pil en het mogelijke risi-
co op baarmoederhalskanker wordt nog steeds
onderzoek verricht. De uitkomsten tot nu toe
vormen geenreden om het gebruik van de pil af
te raden vanwege een mogelijk vergroot risico
op het ontstaan van baarmoederhalskanker.


(http://www.kwfkankerbestrijding.nl/content/documents/Baarmoederhalskanker.pdf)

Lijkt me duidelijk dat hier niet vanuit gegaan wordt dat de antieconceptiepil tegen baarmoederhalskanker beschermt.

Lâle

Zie mijn stukje hierboven. Je hebt baarmoederhalskanker en baarmoederlichaamkanker. Volgens de professoren Van de Velde, Bosman en Wagener is er dus geen verband tussen baarmoederhalskanker en anticonceptie, maar misschien wel tussen baarmoederlichaamkanker en anticonceptie. Wie o wie heeft er gelijk.

Mijn bron: de dikke pil Oncologie van dus prof. Van de Velde, prof. Bosman en prof. Wagerner.

Lâle

Citaat van: ! op 16/02/2006 om 00:56:34

Naar het gebruik van de pil en het mogelijke risi-
co op baarmoederhalskanker wordt nog steeds
onderzoek verricht. De uitkomsten tot nu toe
vormen geenreden om het gebruik van de pil af
te raden vanwege een mogelijk vergroot risico
op het ontstaan van baarmoederhalskanker.



Dus geen grotere kans op baarmoederhalskanker. Dat het beschermt heb ik ergens gelezen, kan nu niet vinden waar dus ook niet onderbouwen, ik ontkracht alleen jouw bewering dat het de kans juist groter zou maken.

Dobry Den

Citaat van: Anastacia op 16/02/2006 om 21:33:51
Citaat van: ! op 16/02/2006 om 00:56:34

Naar het gebruik van de pil en het mogelijke risi-
co op baarmoederhalskanker wordt nog steeds
onderzoek verricht. De uitkomsten tot nu toe
vormen geenreden om het gebruik van de pil af
te raden vanwege een mogelijk vergroot risico
op het ontstaan van baarmoederhalskanker.



Dus geen grotere kans op baarmoederhalskanker. Dat het beschermt heb ik ergens gelezen, kan nu niet vinden waar dus ook niet onderbouwen, ik ontkracht alleen jouw bewering dat het de kans juist groter zou maken.

Gelieve een juiste weergave te geven van wat ik beweerd heb:


Citaat van: ! op 15/02/2006 om 15:29:51
Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 12:29:15
maar aan de andere kant beschermt het weer tegen baarmoederhalskanker.

Volgens mij is dit onjuist en is er onder de pilgebruikers juist meer baarmoederhalskanker geconstateerd.

Nergens staat in mijn citaat dat er een groter kans is op baarmoederhalskanker door pilgebruik.   

Lâle

#40
Miscommunicatie dan misschien?
Toch vind ik het vreemd dat de site van de kwf zichzelf tegenspreekt. Je baarmoeder bestaat namelijk gewoon uit een hals en een lichaam, en dat zijn 2 verschillende soorten kanker. Baarmoederkanker is dus een verzamelnaam. Aan de ene kant zeggen dat pilgebruik baarmoederkanker verminderd, maar aan de andere kant zeggen ze dat het nog onderzocht wordt bij baarmoederhalskanker. Maar er wordt gedacht dat juist bij baarmoederlichaamkanker de pil wel een stimmulerende rol speelt, dus bij welke baarmoeder zou het dan beschermen?
Ook is een risicofactor bij baarmoederhalskanker een hoog aantal zwangerschappen. Dan zou je juist kunnen denken dat de pil wel een positieve bijdrage levert aan de bescherming.

mouslati

Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 11:54:02
Maar volgens mij beschermt de Diane wel gewoon goed tegen zwangerschap. Het nadeel is dat het een hele zware pil is, en dat veel vrouwen kunnen volstaan met het slikken van minder zware pillen om zichzelf te beschermen tegen zwangerschap.

Die ene procent waarbij Diana niet 100% betrouwbaar is was uitgerekend bij mij. Als je de pil slikt als voorbehoedsmiddel zou ik iedereen toch adviseren om te kijken wat er nog meer op de markt te vinden is. Ben ondertussen zeer tevreden met mijn Mirena.

tamazight is back

#42
Citaat van: ! op 15/02/2006 om 10:44:00
Tienduizenden vrouwen slikken verkeerde pil'


AMSTERDAM - Tienduizenden vrouwen slikken een anticonceptiepil, die eigenlijk is bedoeld als middel tegen ernstige acne. Artsen mogen deze Diane-35-pil of generieke middelen met dezelfde hormonen volgens de bijsluiter niet alleen als anticonceptiemiddel voorschrijven. Artsen blijken dit uit gewoonte echter toch te doen. Dat schrijft de Volkskrant woensdag.
Tien procent van de vrouwen die de pil gebruiken, zou deze relatief zware hormoonpil gebruiken, schrijft de krant. Veel vrouwen zijn ooit begonnen met deze pil om acne tegen te gaan en zijn het blijven slikken. Een bijkomende werking is dat de pil beschermt tegen zwangerschap. 


Volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) is de Diane-35-pil niet geregistreerd voor anticonceptie. Dat het toch daarvoor wordt voorgeschreven zou volgens het dagblad te maken kunnen hebben met de vergoeding. De anti-conceptiepil wordt niet vergoed, een anti-acnemiddel wel. Het CBG adviseert vrouwen over te stappen op pillen die wel geregistreerd zijn als anticonceptiemiddel.

De Diane-35-pil is sinds 1988 op de Nederlandse markt. Toen het patent vijf jaar geleden afliep, kwamen ook vergelijkbare middelen op de markt, schrijft de krant. Het gebruik van deze pillen zou jaarlijks met gemiddeld drie procent zijn toegenomen, terwijl het gebruik van anticonceptiepillen afneemt.


http://www.nu.nl/news/674998/83/%27Tienduizenden_vrouwen_slikken_verkeerde_pil%27.html


Deze pil mag dan ook niet meer dan 10 jaar worden geslikt.Na 10 jaar moeten de meeste dan ook overstappen. De meeste mensen die de pil gebruiken krijgen dan ook meteen voorgeschreven voor 6 maanden maar bij deze pil mag je maximaal voor 3 maanden meenemen.Het voordeel van deze pil dat het niet onder anticonceptie valt en dat het nooit uit de verzekering zal gaan.

Stille_wateren

Ik slik microgynon en sinds dat ik die troep slik heb ik last van migraine en misselijkheid maar jah het beschermt me wel tegen zwangerschap ;) Ik zou wel een lichter pil willen slikken maar die zijn weer minder betrouwbaar heb ik mij laten vertellen!

SmartSexyCool

Citaat van: Stille_wateren op 21/02/2006 om 20:19:56
Ik slik microgynon en sinds dat ik die troep slik heb ik last van migraine en misselijkheid maar jah het beschermt me wel tegen zwangerschap ;) Ik zou wel een lichter pil willen slikken maar die zijn weer minder betrouwbaar heb ik mij laten vertellen!

Andere pillen beschermen je ook tegen zwangerschap; Microgynon is zelfs 1 van de lichtste pillen.Ik ben allergisch voor de pil, misschien ben jij dat ook aangezien je al die klachten hebt.