Tienduizenden vrouwen slikken verkeerde pil'

Gestart door Dobry Den, 15/02/2006 om 10:44:00

Dobry Den

Tienduizenden vrouwen slikken verkeerde pil'


AMSTERDAM - Tienduizenden vrouwen slikken een anticonceptiepil, die eigenlijk is bedoeld als middel tegen ernstige acne. Artsen mogen deze Diane-35-pil of generieke middelen met dezelfde hormonen volgens de bijsluiter niet alleen als anticonceptiemiddel voorschrijven. Artsen blijken dit uit gewoonte echter toch te doen. Dat schrijft de Volkskrant woensdag.
Tien procent van de vrouwen die de pil gebruiken, zou deze relatief zware hormoonpil gebruiken, schrijft de krant. Veel vrouwen zijn ooit begonnen met deze pil om acne tegen te gaan en zijn het blijven slikken. Een bijkomende werking is dat de pil beschermt tegen zwangerschap. 


Volgens het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) is de Diane-35-pil niet geregistreerd voor anticonceptie. Dat het toch daarvoor wordt voorgeschreven zou volgens het dagblad te maken kunnen hebben met de vergoeding. De anti-conceptiepil wordt niet vergoed, een anti-acnemiddel wel. Het CBG adviseert vrouwen over te stappen op pillen die wel geregistreerd zijn als anticonceptiemiddel.

De Diane-35-pil is sinds 1988 op de Nederlandse markt. Toen het patent vijf jaar geleden afliep, kwamen ook vergelijkbare middelen op de markt, schrijft de krant. Het gebruik van deze pillen zou jaarlijks met gemiddeld drie procent zijn toegenomen, terwijl het gebruik van anticonceptiepillen afneemt.


http://www.nu.nl/news/674998/83/%27Tienduizenden_vrouwen_slikken_verkeerde_pil%27.html

Milou

Citaat van: ! op 15/02/2006 om 10:44:00
Tienduizenden vrouwen slikken verkeerde pil'



http://www.nu.nl/news/674998/83/%27Tienduizenden_vrouwen_slikken_verkeerde_pil%27.html



De Ha is eindverantwoordelijke, en snap niet dat ie lui hun werk niet goed uitvoeren.

Het blijkt maar weer dat je de medici niet blindelings kan vertrouwen....

Dora

mijn dokter gaf wel altijd aan dat ik altijd voorbehoedsmiddellen (condoom enz) moest gebruiken naast diana...

maar das niet fijn...

MBTiza

Citaat van: dora op 15/02/2006 om 11:30:42
mijn dokter gaf wel altijd aan dat ik altijd voorbehoedsmiddellen (condoom enz) moest gebruiken naast diana...

maar das niet fijn...

huh jij hebt je trotsje toch nog of bedoel voor in de toekomst?

Dobry Den

Als je seksueel actief bent wordt er altijd geadviseerd om naast de pil een condoom te gebruiken ter bescherming tegen een SOA. 

Lâle

Citaat van: ! op 15/02/2006 om 11:49:07
Als je seksueel actief bent wordt er altijd geadviseerd om naast de pil een condoom te gebruiken ter bescherming tegen een SOA. 

LL bedoelt voor tijdens een huwelijk. Dan hoop ik dat het niet nodig is je te beschermen tegen soa's.

Lâle

Maar volgens mij beschermt de Diane wel gewoon goed tegen zwangerschap. Het nadeel is dat het een hele zware pil is, en dat veel vrouwen kunnen volstaan met het slikken van minder zware pillen om zichzelf te beschermen tegen zwangerschap.

Isefrawen

#7

SmartSexyCool

Voor "het zingen de kerk uit" kan ook een goed voorbehoedsmiddel zijn ;D

Milou

Citaat van: SmartSexyCool op 15/02/2006 om 12:01:09
Voor "het zingen de kerk uit" kan ook een goed voorbehoedsmiddel zijn ;D

Fabeltje

SmartSexyCool


Lâle

Citaat van: SmartSexyCool op 15/02/2006 om 12:01:09
Voor "het zingen de kerk uit" kan ook een goed voorbehoedsmiddel zijn ;D

Nooit opgelet bij biologie?

SmartSexyCool

Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 12:03:27
Citaat van: SmartSexyCool op 15/02/2006 om 12:01:09
Voor "het zingen de kerk uit" kan ook een goed voorbehoedsmiddel zijn ;D

Nooit opgelet bij biologie?

Clichè ;D

Dobry Den

#13
Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 11:54:02
Maar volgens mij beschermt de Diane wel gewoon goed tegen zwangerschap. Het nadeel is dat het een hele zware pil is, en dat veel vrouwen kunnen volstaan met het slikken van minder zware pillen om zichzelf te beschermen tegen zwangerschap.

Inderdaad en daarom wordt een combinatie met condoom alleen geadviseerd ter voorkoming van een soa; behalve als er gebruik gemaakt wordt van andere medicijnen die de diana 35 als anticonceptie onbetrouwbaar maken (bijv antibiotica).

Lâle

Citaat van: ! op 15/02/2006 om 12:06:15
Citaat van: Anastacia op 15/02/2006 om 11:54:02
Maar volgens mij beschermt de Diane wel gewoon goed tegen zwangerschap. Het nadeel is dat het een hele zware pil is, en dat veel vrouwen kunnen volstaan met het slikken van minder zware pillen om zichzelf te beschermen tegen zwangerschap.

Inderdaad en daarom wordt een combinatie met condoom alleen geadviseerd ter voorkoming van een soa; behalve als er gebruik gemaakt wordt van andere medicijnen die de diana 35 als anticonceptie onbetrouwbaar maken (bijv antibiotica).

Ja dat zijn inderdaad de standaard dingen die anticonceptie onbetrouwbaar maken, zoals ziek zijn (overgeven) etc.