toestemming vragen aan ouder broer??

Gestart door amazing amazigh, 31/01/2006 om 21:57:33

atlassia

ja ik heb eigenlijk ook gehoord van zulke verhalen, maar het gebeurt nu alleen in marokko hier niet denk ik.
want hier heeft het iedreen de mogelijkheid om te trowuen kwa (finacieel) dus waarom moet je wachten op je oudere broer? maar in marokko niet daar moeten de ouders nog zorgen om de bruidschat voor hun te  betalen,daarom moet je denk ik eerst toesteming vragen.

azuuul

athsaynou

Citaat van: Rwezna op 01/02/2006 om 12:59:05

Dat is wel een gewoonte (alleen misschien niet bij iedereen). Bij ons wordt er niet moeilijk over gedaan als zusje/broertje eerder trouwt dan de grote zus of broer, maar het is wel gewoon dat je dan zou vragen of hij/zij 'het niet erg zou vinden'



klopt, bij ons is niemand nog getrouwd, maar vroeger wachten we dus op mijn oudste broer zodat ie het huis uit gaat en de rest komt. Maar de jongere broer heeft nu behoefte om te trouwen, en zei tegen me moeder als ie niet wil trouwen.. trouw ik wel, toen zei mijn moeder; "ara7 seqseth of hij je de weg wil geven". In ieder gezin is het anders hoe het eraan toe gaat. ligt er maar net aan, wat je ouders belangrijk vinden.

mouslati

Citaat van: amazing amazigh op 31/01/2006 om 21:57:33
hey,

kennen jullie dat traditie als een jonger broer gaat trouwen moet hij z'n ouder broer(die nog ongetrouwd is) toestemming vragen.

-is het omdat het overkomt als een belediging?uit beleefdheid, of omdat ze denken dat hij ongetrouwd blijft daardoor??

ik vind het maar een rare traditie als je het mij vraagt..

Vlgns mij was het vroeger wel zo, maar tegenwoordig kom je dat niet zo heel vaak meer tegen. De "geregelde" huwelijken gingen wel op volgorde maar tegenwoordig wordt er veel bewuster voor elkaar gekozen en het is maar net wie als eerste de ware tegenkomt. Tenminste ik ken het in mijn omgeving niet.

Hadou

Men zegt toch in het tarifiet als een man trouwt: Manis imrec ?( waar vandaan is hij getrouwd). Imrec zi tamsaman ( hij is getrouwd uit tamsaman).

Mani themrec Fatima? themrec gha Ibdarsen.
Of themrec ghayenni Haddou
Of : Oe gewwi Hadou?
Yewwi Icten zi Tamsaman..

mouslati


tamazight is back

Ik vind dit echt onzin je moet aan je oudere broer of zus toestemming vragen als je gaat trouwen.als ze het er niet mee eens zijn moet je 10 jaar gaan wachten totdat je kan trouwen ik vind dit werkelijk absurd

Hadou

Citaat van: mouslati op 01/02/2006 om 21:43:40
Ja Hadou.... what's your point?
Dat bij ons Irrifiyen nog steeds zo gesproken wordt ..
misschien off topic.. Neem het mij niet kwalijk..


mouslati

Citaat van: hadou op 01/02/2006 om 21:47:09
Citaat van: mouslati op 01/02/2006 om 21:43:40
Ja Hadou.... what's your point?
Dat bij ons Irrifiyen nog steeds zo gesproken wordt ..
misschien off topic.. Neem het mij niet kwalijk..



Oke nu snap ik hem bedankt. Bij ons zeggen ze dat ook zo idd :) Sterker nog ik betrap mezelf er ook op.

atlassia

gelukig ben ik de laatste thuis dus heb genoeg vrijhied om te bepalen wanner ik wel of niet trwou!

mouslati

Citaat van: atlassia op 01/02/2006 om 21:51:51
gelukig ben ik de laatste thuis dus heb genoeg vrijhied om te bepalen wanner ik wel of niet trwou!
"Nooit meer" weet je nog ;)

atlassia

Citaat van: mouslati op 01/02/2006 om 21:52:27
Citaat van: atlassia op 01/02/2006 om 21:51:51
gelukig ben ik de laatste thuis dus heb genoeg vrijhied om te bepalen wanner ik wel of niet trwou!
"Nooit meer" weet je nog ;)

ja ik weet ht jongen hahahahaha

amchoum

ik vind het onzin. alles gebeurt met mektab dus mensen hebben daar niks over te zeggen. je kan je oudere broer of zus wel advies vragen maar niet voor toestemming dat vraag je aan je ouders dat wel ze moeten het mee eens zijn.

Izouran

Bij mij thuis is het niet zo, wel weet ik dat het wordt gezegd.
maar in de praktijk wordt daar anders mee omgegaan.

Memma

Bij ons ook, we gaan ervan uit dat de oudste als eerste trouwt maar mocht dat niet zo zijn dan zal dat dan ook geen probleem zijn.

Izouran

Citaat van: Zouzinha op 25/02/2006 om 15:36:28
Bij ons ook, we gaan ervan uit dat de oudste als eerste trouwt maar mocht dat niet zo zijn dan zal dat dan ook geen probleem zijn.

Klopt.

Maar persoonlijk vind ik het wel veel fijner dat mijn oudere broers en zus eerder dan mij trouwen. Gewoon een gevoeld is het.